SYARIAT ISLAM
Firman Allah: al-Maidah 48
Bagi tiap umat kami telah mengadakan satu syariat dan jalan.
Firman Allah : al-Jaathiyah 18
Kemudian Kami telah jadikan engkau di atas satu syariat daripada perintah Allah . Oleh itu ikutilah syariat itu dan janganlah engkau mengikut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui .
Saiyyid Qutb (Fizilalil
Quran) :
Demikianlah jelasnya
perintah ini iaitu sama ada mengikut syariat Allah atau mengikut hawa nafsu
orang-orang yang tidak mengetahui. Tidak ada andaian yang ketiga dan tidak ada
jalan tengah di antara syariat yang lurus dan hawa nafsu yang berubah-ubah.
Setiap orang yang meninggalkan agama Allah bererti berhakim kepada hawa nafsu,
kerana selain daripada peraturan syariat ialah peraturan hawa nafsu yang amat
digemari orang-orang yang tidak mengetahui.
Allah swt mengingatkan
Rasul-Nya supaya jangan mengikut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui,
kerana mereka tidak memberi faedah sedikitpun kepada-Nya untuk menyelamatkan
diri daripada azab Allah. Mereka saling melindungi satu sama lain, tetapi
mereka tidak dapat memudharatkannya walaupun sedikit kerana Allah menjadi
Pelindungnya.
Inilah satu-satunya syariat
yang layak dengan sifat ini dan selain daripada syariat adalah hawa nafsu
belaka yang berpunca daripada kejahilan. Oleh itu hendaklah Rasul yang memegang
teraju dakwah ini mengikut dan mematuhi peraturan-peraturan syariat sahaja dan
meninggalkan segala peraturan hawa nafsu. Hendaklah dia jangan sedikitpun
menyeleweng daripada peraturan syariat kepada mana peraturan hawa nafsu, kerana
pemimpin-pemimpin peraturan hawa nafsu ini terlalu lemah untuk mempertahankan
dirinya daripada azab Allah yang menciptakan syariat itu. Mereka bersatu dan
bekerjasama dalam menentang Rasul, oleh itu Rasul tidak seharusnya menaruh
harapan kepada sesetengah mereka untuk membantunya atau mengharapkan mereka
menjauhi hawa nafsu yang terikat kuat dengan mereka. Tetapi mereka terlalu
lemah untuk menindas Rasul kerana Allah adalah Pelindung para Muttaqin.
ALLAH SWT telah menyediakan syariat
Allah yang sempurna dan “complete” untuk kita amalkan. Allah melarang kita
daripada mengambil syariat manusia seperti peraturan dan undang-undang
demokrasi yang sedang dilaksana dan dikuatkuasakan ke atas kita sekarang ini
kerana mengambil syariat demokrasi bererti beriman kepada hawa nafsu dan
terkeluar daripada beriman dengan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang akan diazab di akhirat
nanti.
Firman Allah: al-A’raf 54
Kepunyaan Allahlah segala kejadian dan kepunyaan Allah segala pemerintahan. Maha Tinggi Allah Pentadbir sekian alam.
Alam semula jadi dan
hidupan-hidupan adalah ciptaan Allah dan kesemuanya itu mentaati undang-undang
biologi dan fizikal daripada Allah. Oleh itu manusia yang dijadikan Allah
sewajarnya mentaati syariat Allah dalam seluruh sistem kehidupan mereka –
politik, ekonomi, sosial, akhlak dan peribadatan ritual.
Undang-undang politik,
ekonomi dan sosial untuk manusia hendaklah seimbang, selaras dan harmoni dengan
undang-undang fizikal alam dan kehidupan alam biologi supaya dunia ini
ditadbirkan dengan sempurna dan seimbang mengikut fitrah dan tabiat semula
jadinya. Hanya undang-undang politik, ekonomi dan sosial daripada Allah sahaja
yang berkemampuan untuk memperolehi keseimbangan, kesesuaian dan harmoni dengan
kesemula jadian undang-undang fizikal alam kosmos dan undang-undang kehidupan
alam biologi. Kontradiksi, konflik dan ketidak-harmonian di antara
undang-undang alam dan hidupan-hidupan yang semula jadi dengan undang-undang
politik dan sosial ciptaan manusia akan menimbulkan berbagai kepincangan,
kebencanaan dan penindasan dalam pentadbiran dan perjalanan alam semesta dan
kehidupan manusia. Tesis yang hendak dipaparkan dalam isu ini ialah - barang
siapa yang mempunyai kuasa dan otoriti ke atas alam kosmos, bumi dan
hidupan-hidupan, Dialah yang selayaknya mempunyai kuasa dan otoriti untuk
memerintah ke atas kehidupan sosial manusia; dalam lain-lain perkataan, syariat
Allahlah yang selayaknya dilaksana dan ditaati oleh manusia sekalian, baik
Islam mahupun bukan Islam. Allah yang mencipta manusia sahaja yang memahami
dengan terperinci mengenai kekuatan dan kelemahannya, dan oleh itu Allah sahaja
yang mengetahui untuk menyediakan sistem hidup untuk manusia.
Manusia yang dicipta oleh
Allah untuk menjalani kehidupan di dalam alam yang dicipta oleh Allah,
hendaklah dengan menggunakan manual atau buku panduan daripada Allah yang hanya
terkhusus bagi manusia dan alam semesta. Hanya manual daripada Allah sahaja yang
berupaya untuk mewujudkan perimbangan di antara manusia dan persekitaran alam
semesta yang boleh menjaminkan kemakmuran dan keamanan. Manual daripada Allah
ini wujud dalam bentuk sistem-sistem politik daripada Allah, ekonomi daripada
Allah, sosial daripada Allah dan akhlak daripada Allah.
Manual ciptaan manusia yang
mengabdikan manusia kepada sesama manusia membawa kepada kebencanaan dan
penindasan. Sistem pemerintah demokrasi dengan segala perundangannya adalah
manual ciptaan manusia yang menafikan manual ciptaan Allah. Dan kafir, zalim
dan fasiklah orang-orang yang menggunakan manual ciptaan manusia untuk
mentadbir manusia dan alam semesta. Inilah pengertian yang terkandung di dalam
kalimah “kepunyaan Allahlah segala kejadian dan kepunyaan Allahlah segala
pemerintahan” (7:54).
Undang-undang Allah sahaja
yang sesuai untuk mentadbir manusia yang dicipta Allah. Undang-undang manusia
tidak layak untuk mentadbir manusia . Ia hanya akan membawa kepada kerosakan
dan kebencanaan kepada manusia dan alam semesta. Justeru Allah telah
menyediakan undang-undang Allah untuk mentadbir manusia dengan sempurna.
Saiyyid Qutb menyatakan
(Milestone):
“Syariah meliputi
kepercayaan-kepercayaan Islam dan konsep-konsep serta segala implikasinya
mengenai sifat-sifat Allah s.w.t., kesemulajadian alam semesta, apa yang dapat
dilihat dan yang tidak dapat dilihat, kesemula jadian kehidupan, apa yang
ternyata dan apa yang tersembunyi di dalamnya (kehidupan) dan kesemula jadian
manusia, dan perhubungan-perhubungan di antara kesemua ini (Allah, alam,
kehidupan dan manusia). Dalam kaedah yang sama, ianya (syariah) meliputi hal
ehwal politik dan kenegaraan, sosial dan ekonomi serta segala prinsipnya dengan
maksud bahawa segala-galanya itu menggambarkan pengabdian yang total kepada Allah
s.w.t. semata-mata.”
Syariat Islam adalah terdiri daripada peraturan
dan undang-undang, nilai-nilai, tradisi dan kebudayaan daripada Allah. Tanpa
Syariat Islam bererti tiadalah Agama Allah. Mengucap dua kalimah syahadah
bererti mengaku dan berikrar dengan lidah dan hati untuk menerima dan beriman
kepada peraturan, undang-undang dan sistem hidup daripada Allah dengan sekali
gus untuk menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan
total terhadap peraturan, undang-undang dan sistem kehidupan manusia yang
selain daripada Allah. Undang-undang Islam tidak terpisah daripada agama. Ia
bersumber daripada Agama. Dalam negara kita Malaysia, tidak ada syariat Islam.
Yang ada hanyalah syariat Sekular-Nsionalis-Demokratik-Kapitalis yang syirik dan
kufur kerana ianya adalah ciptaan manusia yang selain daripada Allah. Syariat
Islam hanya terhad kepada syiar-syiar ibadat sahaja seperti solat, puasa,
zakat, haji, dan tidak ada syariat Islam dalam bidang-bidang politik, ekonomi,
sosial, akhlak dan antarabangsa. Tanpa syariat Islam ianya bererti Agama Islam
tidak wujud dalam negara kita. Justeru negara kita Malaysia adalah negara yang
kafir, zalim, fasik dan Jahiliyah!
Tujuan-tujuan Syariat Islam adalah untuk
memelihara, mempromosi dan mempertahankan :
1. Kebebasan beragama dan beribadat yang tidak
hanya terhad kepada solat dan segala syiar ibadat kepada Allah sahaja, malah
ianya meliputi ketaatan dan kepatuhan kepada peraturan dan undang-undang Allah
dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan
antarabangsa;
2. Kebebasan berfikir dan bertindak di kalangan
seluruh umat manusia mengikut batas-batas yang digariskan oleh Allah;
3. Hak kepada harta yang dikuat kuasakan oleh
peraturan dan undang-undang Allah;
4. Kemanusiaan di kalangan umat manusia yang wujud
dan berada di bawah peraturan dan undang-undang Allah serta kekuasaan Allah,
iaitu di bawah Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ;
5. Keturunan yang bertakwa yang wujud dan hidup di
bawah peraturan dan undang-undang Allah, nilai-nilai dan neraca-neraca Allah,
dan di dalam masyarakat Islam, persekitaran Islam dan kebudayaan Islam .
Inilah Maqasid as-Syariah, iaitu Tujuan-tujuan
Syariat Islam seperti yang digariskan di atas ini yang tugas-tugasnya adalah
untuk memelihara, mempromosi dan mempertahankan agama Islam, keadilan Islam,
sistem kehidupan Islam dan masyarakat Islam. Syariat Islam memelihara dan
mempertahankan sesuatu masyarakat Islam daripada dicerobohi, dipengaruhi dan
diresapi oleh unsur-unsur Jahiliyah, dan ia memperkasa dan memantapkan lagi
segala unsur Islam dalam kehidupan umat manusia agar mereka tetap dan terus
bertakwa.
Syariat Islam tidak wujud dan tidak diamalkan di
dalam negara Malaysia kita ini dan justeru tujuan-tujuan syariat Islam
sememangnya tidak wujud dan tidak boleh dimanfaati. Yang wujud dan sedang
diamalkan hanyalah syariat demokrasi yang berperanan untuk MENGUAT KUASA,
MEMPERTAHANKAN dan MEMPERKASAKAN lagi Jahiliyah dan sistem kehidupan Jahiliyah,
selanjutnya ia berperanan dan beroperasi untuk MEMISAH, MENGASING dan
MENJAUHKAN massa umat Islam daripada Islam dan sistem kehidupan Islam.
Syariat Islam yang
diamalkan di Malaysia di bawah enakmen-enakmen kerajaan-kerajaan negeri hanyalah
terhad kepada hal-hal yang tersenarai di dalam Jadual 9, Senarai 2,
Perlembagaan Negara sahaja, yang hanya meliputi undang-undang nikah kahwin,
khalwat, penjagaan anak-anak dan keluarga sahaja tanpa meliputi hal-hal
politik, ekonomi, sosial, nilai-nilai hidup dan norma-norma moral dalam
masyarakat. Ini bukanlah syariah Islam dalam erti katanya yang sebenar seperti
mana yang diturunkan kepada kita daripada Allah swt. Kita sebenarnya sedang
mempraktikkan syariah kufur yang berteras dan bersumberkan Perlembagaan Negara
ciptaan manusia yang syirik dan kufur serta yang membawa KEROSAKAN dan
KEBENCANAAN kepada manusia.
Kriteria yang menentukan
ISLAM atau KUFUR sesuatu SYARIAT adalah konsep-konsep ULUHIYAH dan RUBUBIYAH –
syariat yang didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Allah adalah Syariat
Allah manakala syariat yang didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia
adalah Syariat Manusia yang syirik dan kufur. Dalam sistem politik demokrasi,
syariatnya itu adalah hak dan ciptaan manusia serta seluruh manusia mentaati
dan mematuhinya – ini bererti syariat demokrasi ini adalah didasarkan kepada
Uluhiyah dan Rububiyah Manusia yang menafi, menolak, mengingkari dan menentang
Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Justeru syariat demokrasi yang didasarkan kepada
Uluhiyah dan Rububiyah Manusia adalah syariat yang syirik dan kufur.
Dalam mempertemu dan
menyesuaikan di antara undang-undang alam semula jadi dengan undang-undang
kehidupan sosial manusia, pencipta undang-undang sosial manusia hendaklah yang
amat bijaksana, luas ilmunya dan terhindar daripada sebarang kelemahan dan
kekurangan; sifat-sifat seperti ini hanya dimiliki Allah s.w.t.
Firman Allah: al-Baqarah 232
Allah itu Maha Mengetahui, sedangkan kamu tidak tahu.
Firman Allah: al-Isra 85
Dan kamu tidak diberi ilmu pengetahuan itu melainkan sedikit sahaja.
Manusia dengan
kebijaksanaan dan ilmunya yang terhad tidak berkemampuan untuk mencipta
undang-undang sosial manusia walaupun diperingkat yang paling minimum
kesempurnaannya dan tidak mampu pula untuk mengharmoniskannya dengan
undang-undang fizikal alam semula jadi dan undang-undang kehidupan alam biologi
yang semula jadi dan dengan itu berlakulah segala kepincangan, malapetaka dan
kebencanaan kepada perjalanan semula jadi alam dan kehidupan sosial manusia
apabila manusia yang memutuskan segala perundangan hidup seperti yang kita
amalkan sekarang di bawah kerajaan demokrasi. Allah yang Maha Mengetahui itulah
sahaja yang layak menciptakan undang-undang politik, ekonomi dan sosial yang
sempurna untuk manusia dan berupaya untuk diharmoniskan dengan undang-undang
fizikal alam kosmos dan undang-undang biologi bagi hidupan-hidupan yang semula
jadi, dan oleh itu mewujudkan pentabdiran dan pemerintahan di kalangan manusia
dan ke atas alam semesta yang amat sempurna, harmonis, seimbang, adil, bebas
dan aman.
Firman Allah :asy-Syura 21
Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan – mana-mana bahagian daripada agama mereka – sebarang undang-undang yang tidak diizinkan Allah?
Saiyyid Qutb (Fizilalil
Quran) :
“Tiada seorangpun daripada
makhluk yang berhak mensyariatkan peraturan-peraturan agama yang berlainan
daripada peraturan-peraturan yang telah disyariatkan Allah SWT dan diizinkan
oleh-Nya biarpun siapa sahaja. Hanya Allah SWT sahaja yang berhak untuk
mensyariatkan peraturan-peraturan agama kepada hamba-hamba-Nya, kerana Dialah
Pencipta seluruh alam buana ini dan Dialah yang mentadbirkannya dengan
undang-undang agung-Nya yang dipilih untuk alam ini, sedangkan kehidupan
manusia hanya merupakan seolah-olah sebiji piring yang kecil diroda alam yang
besar. Oleh kerana itu kehidupan manusia pastilah ditadbirkan dengan satu
peraturan yang sesuai dengan undang-undang alam yang agung itu, hal ini tidak
mungkin terlaksana melainkan apabila peraturan-peraturan itu disyariatkan oleh
Allah SWT yang mengetahui selok belok undang-undang yang agung itu. Seluruh
mereka yang lain daripada Allah SWT tidak syak lagi mempunyai pengetahuan yang
terbatas belaka dan tidak boleh diamanah untuk mengaturkan syariat bagi
mentadbirkan kehidupan manusia.”
Allah sahaja yang berhak
untuk membuat undang-undang untuk ditaati dan dipatuhi oleh manusia, manusia
tidak berhak untuk berbuat demikian. Kerajaan demokrasi Malaysia mensyariatkan
peraturan dan undang-undang agama yang selain daripada Allah untuk diterima,
diiktiraf, diamal dan ditaati oleh hamba-hamba Allah yang mempunyai pengertian
bahawa ia (kerajaan demokrasi Malaysia) menggubal, membuat dan menjalankan
undang-undang dan peraturan agama dalam ibadat, politik, ekonomi, sosial,
akhlak dan perhubungan antara bangsa untuk diamalkan oleh kesemua manusia yang
sekali gus bererti bahawa ia membatal dan memansukhkan peranan Allah SWT
sebagai penggubal undang-undang agama yang tunggal dan eksklusif untuk diamal
dan ditaati oleh hamba-hamba-Nya. Sikap dan tindakan mereka seperti ini
mempunyai pengertian bahawa para pemimpin kita ini telah melantik diri mereka
sebagai Tuhan-Tuhan yang layak untuk berkuasa, berdaulat dan memerintah ke atas
manusia serta Tuhan-tuhan yang layak untuk disembah oleh manusia.
Undang-undang dan
peraturan-peraturan agama bukanlah yang dimaksudkan kepada segala peraturan dan
undang-undang seperti yang kini ditadbirkan oleh Majlis-majlis Agama Islam
sahaja (Perlembagaan Persekutuan - jadual 9, senarai 2), malah ianya adalah
dimaksudkan kepada segala PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG AGAMA yang meliputi
seluruh bidang dan cabang kehidupan manusia – undang-undang politik, ekonomi,
sosial, jenayah, keluarga, ibadat, akhlak dan perhubungan antarabangsa seperti
mana yang dibuat dan diluluskan oleh Parlimen di bawah fasal 44 dan dikuat
kuasakan oleh kerajaan di bawah fasal 43 Perlembagaan Persekutuan, serta segala
peraturan dan undang-undang yang kini ditadbir dan dikuat kuasakan di bawah
peruntukan jadual 9, senarai ke 2, Perlembagaan Persekutuan. Kesemuanya ini
adalah tergolong ke dalam kategori yang diertikan sebagai PERATURAN DAN
UNDANG-UNDANG AGAMA, iaitu agama manusia yang syirik dan kufur kerana ianya
adalah agama yang dibuat dan dikuat kuasakan oleh manusia ke atas seluruh umat
manusia.
Seluruh umat manusia yang mengamalkan segala
peraturan dan undang-undang manusia, yang mentaati dan mematuhinya serta mereka
menyetujui dan meredhainya, adalah disifatkan Allah sebagai orang-orang yang
mengimani, menganuti dan mengamalkan agama manusia yang mengeluarkan mereka
daripada agama Allah.
Undang-undang agama seperti ini hanyalah layak
untuk digubal oleh Allah SWT sahaja supaya pengabdian yang total itu hanyalah
kepada dan untuk Allah SWT sahaja yang menyempurnakan pegangan dan amalan
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Al-Quran mendasarkan bahawa
PERATURAN dan UNDANG-UNDANG adalah AGAMA :
Firman Allah: al-Nisa 59
Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul dan orang-orang yang berkuasa di antara kamu.
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran- an-Nisa) :
Di dalam ayat yang pendek ini Allah swt
menjelaskan syarat keimanan dan takrif keIslaman dalam masa ia menjelaskan
dasar sistem asasi kelompok Muslimin, dasar kehakiman dan sumber kekuasaan dan
semuanya itu adalah bermula dan berakhir pada titik dasar menerima segala
undang-undang dan peraturan daripada Allah yang Maha Esa sahaja dan merujukkan
kepada sunnah segala perkara yang tidak ada nas, iaitu perkara-perkara
perincian kehidupan yang timbul dalam kehidupan manusia di sepanjang generasi
yang silih berganti dan mengakibatkan pertentangan fikiran-fikiran,
pendapat-pendapat dan pemahaman-pemahaman supaya di sana ada satu neraca yang
tetap yang dapat dirujukkan fikiran-fikiran, pendapat-pendapat dan
pemahaman-pemahaman yang bercanggah itu.
Hak hakimiyah, iaitu hak dan kuasa memerintah
dan menetapkan undang-undang dan peraturan-peraturan dalam urusan kehidupan
manusia sama ada kecil atau besar adalah dimiliki oleh Allah swt sahaja dan
Allah telah mengaturkan syariat-Nya dan memuatkan di dalam kitab suci-Nya
al-Quran dan Dia telah mengutuskan seseorang Rasul membawa syariat itu supaya
beliau menjelaskannya kepada umat manusia. Oleh sebab itu apa yang dijelaskan
oleh beliau bukanlah hasil daripada pemikiran hawa nafsunya kerana itu sunnah
Rasulullah saw merupakan sebahagian daripada syariat Allah.
Allah Itu wajib ditaati dan di antara ciri-ciri
Uluhiyah ialah hak dan kuasa mengaturkan syariat. Oleh sebab itu syariat Allah
wajib diamalkan dan dilaksanakan dan adalah menjadi kewajipan orang-orang
beriman mentaati kepada Allah – pertama-tamanya – dan mentaati kepada Rasul-Nya
kerana sifat sebagai utusan daripada Allah. Oleh itu jelaslah bahawa ketaatan
kepada Rasul itu adalah tergolong daripada ketaatan kepada Allah yang telah
mengutus beliau membawa syariat –Nya supaya beliau menjelaskannya kepada umat
manusia di dalam Sunnahnya
Peraturan dan undang-undang
adalah agama. Peraturan dan undang-undang Islam adalah agama Islam, manakala
peraturan dan undang-undang demokrasi adalah agama demokrasi.
Peraturan dan undang-undang
dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan
antarabangsa di dalam negara kita Malaysia adalah peraturan dan undang-undang
yang diluluskan oleh parlimen, iaitu ianya adalah peraturan dan undang-undang
yang dibuat oleh manusia dan tidak peraturan dan undang-undang daripada Allah.
Ini bermakna bahawa negara kita Malaysia mempraktik dan mengamalkan peraturan
dan undang-undang yang syirik dan kufur dalam bidang-bidang politik, ekonomi,
sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa yang menyebabkan negara kita
Malaysia ini adalah selayaknya disifatkan sebagai negara yang syirik dan kufur
atau Darul Harb mengikut pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Firman Allah: al-Anaam 153
Sesungguhnya ini jalan-Ku yang lurus, oleh itu ikutilah dia, dan jangan kamu ikut jalan-jalan yang lain, nanti bercerai berai kamu daripada jalan-Nya.
Saiyyid Qutb (Fizilalil
Quran) :
Tujuan ayat ini ialah untuk
menunjukkan maksud atau kesimpulan yang di ambil daripada keseluruhan
penerangan yang terkandung dalam rangkaian ayat-ayat ini, dan kesimpulan itu
diungkapkan dalam satu pernyataan yang terang dan tegas iaitu kedudukan syariat
dalam Islam adalah sama dengan kedudukan Aqidahnya dalam menentukan sifat
syirik atau sifat Islam, malah Syariat Islam adalah daripada Aqidahnya dalam
kesimpulan ini, kerana Syariat merupakan terjemahan Aqidah di alam kenyataan.
Di samping itu hakikat yang asasi ini dapat dilihat dengan jelas daripada
nas-nas al-Quran dan pembentangannya dalam metodologi al-Quran .
Inilah hakikat yang telah
disisihkan daripada konsep agama di dalam hati penganut-penganut agama Islam.
Ia telahpun disisihkan secara berterusan berabad-abad lamanya dengan
berbagai-bagai cara dan saranan yang jahat dan keji hingga pada akhirnya
kebanyakan pemeluknya, apatah lagi musuh-musuhnya dan pemeluk-pemeluknya yang
tidak bertanggungjawab dan mempedulikannya, menganggapkan isu Hakimiyah sebagai
isu yang terpisah daripada isu Aqidah. Keghairahan hati mereka terhadap isu
Hakimiyah tidak sama dengan keghairahan mereka terhadap isu Aqidah. Mereka
tidak memandang perbuatan menyimpang daripada isu Hakimiyah sebagai perbuatan
menyimpang daripada agama ini atau sama dengan perbuatan orang yang menyimpang
daripada Aqidah atau Ibadat, sedangkan agama ini tidak pernah memisahkan di
antara Aqidah, Ibadat dan Syariat. Itulah pemisahan yang dirancang dan
dilaksanakan oleh jentera-jentera yang terlatih berabad-abad lamanya hingga
persoalan Hakimiyah pada akhirnya menjadi satu persoalan yang kabur walaupun di
sisi pejuang-pejuang Islam yang ghairah, sedangkan isu Hakimiyah merupakan isu
yang ditekan untuk menjelaskan peraturan-peraturan syariat, malah maudhu’
utmanya untuk menjelaskan soalan aqidah. Surah ini telah mengumpulkan
berbagai-bagai fakta yang kuat dan berbagai-bagai pernyataan ini untuk
menegakkan kewibawaan syariat ketika ia membicarakan beberapa peraturan kecil
yang diamal mengikut tradisi masyarakat (Arab) kerana peraturan-peraturan itu
berkaitan dengan dasar besar Hakimiyah, sedangkan dasar besar ini pula berkait
rapat dengan dasar dan dengan kewujudan hakiki agama ini.
(BERSAMBUNG)
No comments:
Post a Comment