MENYEMBAH DUA TUHAN
Firman Allah: an-Nahl 51
Dan Allah berkata: Janganlah menyembah dua Tuhan. Dia hanya satu, oleh itu takutlah akan Daku!
MENGAMAL sistem politik
demokrasi bererti menyembah dua Tuhan! Ketaatan kepada Allah dalam solat
bererti menyembah Allah manakala ketaatan kepada kerajaan dan undang-undang
demokrasi dalam seluruh bidang kehidupan – politik, ekonomi, sosial, akhlak dan
antarabangsa, bererti menyembah segala Tuhan demokrasi yang selain daripada
Allah. Para pemimpin kita yang terdiri daripada ahli-ahli Parlimen
dan Dun dan Raja-Raja Melayu kita adalah kesemuanya TUHAN-TUHAN MANUSIA kerana
mereka adalah berkuasa dan berdaulat untuk memerintah ke atas manusia, mereka
berkuasa dan berdaulat untuk membuat peraturan dan undang-undang untuk manusia,
mereka berkuasa dan berdaulat untuk menjadikan seluruh rakyat yang berada di
bawah pemerintahan mereka itu sebagai para hamba yang mengabdikan diri mereka (para
rakyat) kepada mereka (para pemimpin) sebagai Tuhan-tuhan Manusia dan mereka disembah
oleh seluruh umat manusia sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah.
Kedudukan orang-orang Islam yang menyokong, mempertahan dan
mengamalkan demokrasi dalam kehidupan politik mereka di samping terus menganuti
agama Islam dengan mengamalkan segala peribadatan ritual terhadap Allah s.w.t.,
mempunyai pengertian menyembah dua Tuhan - Tuhan Islam dan Tuhan demokrasi.
Keterlibatan dalam proses demokrasi dengan sepenuhnya, daripada pilihanraya,
proses perundangan hingga kepada ketaatan kepada undang-undang dan kuasa-kuasa
rakyat yang kesemuanya itu mempunyai implikasi untuk menegakkan kedaulatan
rakyat, menyerahkan kuasa kepada rakyat dan mentaati dan mematuhi segala
peraturan dan undang-undang demokrasi, adalah penyembahan terhadap Tuhan
demokrasi; manakala mendirikan solat, menunaikan puasa, zakat, haji dan
lain-lain ibadat adalah penyembahan yang ditujukan kepada Allah s.w.t. -
satunya menyembah Tuhan yang berada di dalam masjid-masjid, manakala satu lagi
menyembah Tuhan-tuhan yang berada di dalam parlimen (9:31).
Di zaman Jahiliyah purba manusia menyembah patung-patung batu
sebagai usaha untuk mendekatkan diri mereka kepada Allah s.w.t.; dalam era
moden, manusia menyembah berhala-berhala besar dalam bentuk ideologi dan
pemikiran - demokrasi, komunisme, sosialisme, kapitalisme, nasionalisme,
sekularisme, nazisme, fasisme, dan lain-lain, yang kesemuanya mempunyai
pengertian menyembah yang selain daripada Allah s.w.t.
Firman Allah: an-Nahl 51
Dan Allah berkata: Janganlah menyembah dua Tuhan. Dia hanya satu, oleh itu takutlah akan Daku!
Oleh kerana Allah itu satu, dan agama yang benar itu satu
sahaja, sudah semestinya kerajaan di sisi Allah itu hanyalah kerajaan yang satu
yang menjalankan undang-undang yang satu dan sistem kehidupan yang satu. Allah
s.w.t. memerintahkan kita supaya mentaati dan mengabdikan kepada sistem hidup
daripada Allah sahaja yang bererti menyembah Allah yang satu, dan jangan
mentaati dan mengabdikan kepada sistem-sistem hidup yang selain daripada Allah,
termasuk demokrasi, yang boleh memberi pengertian menyembah yang selain
daripada Allah. Sekiranya kita mengamal, mentaati dan meredhai kerajaan
demokrasi ini, bererti kita telah menyembah dua Tuhan – menyembah Tuhan
demokrasi di samping menyembah Allah s.w.t . Bagi kita yang sedang berada dan
bernaung di bawah kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini, penyembahan
kepada Allah yang satu sahaja dan mengelakkan diri daripada menyembah dua
Tuhan, hanya dapat direalisasikan dengan mengamalkan sikap dan tindakan untuk
mentakfirkan kerajaan demokrasi ini, iaitu untuk membenci, memusuhi, menafi,
mengingkari, menolak dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap kerajaan
demokrasi ini. Tanpa mentakfirkannya ianya bererti menyembah dua Tuhan.
Firman Allah : al-Ahzab 4
Allah tidak sekali-kali menjadikan seseorang mempunyai dua hati di dalam satu dada.
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Manusia cuma mempunyai sebuah hati
sahaja. Oleh kerana itu dia pasti mempunyai satu jalan hidup sahaja untuk
dijalinnya. Dia pasti mempunyai satu persepsi yang global sahaja terhadap hidup
dan alam sebagai sumber pemikirannya. Dia pasti mempunyai satu neraca sahaja
untuk menimbangkan nilai-nilai dan untuk menilaikan peristiwa-peristiwa dan
segala sesuatu. Jika tidak ia akan berbelah bagi, menjadi talam dua muka,
menyeleweng dan tidak tetap menjurus ke satu hala.
Seseorang itu tidak boleh
mengambil adab-adab dan akhlak-akhlaknya daripada satu sumber kemudian
mengambil undang-undang dan peraturannya daripada satu sumber yang lain dan
mengambil pula peraturan-peraturan kemasyarakatan dan ekonomi daripada sumber
yang ketiga, kemudian mengambil kesenian-kesenian dan kefahaman-kefahaman
daripada sumber yang keempat. Campur aduk yang seperti ini tidak dapat
membentukkan seorang insan yang mempunyai sebuah hati yang kukuh malah ia akan
menjadi hati yang tercincang dan berkecai-kecai tanpa satu pendirian yang
mantap.
Seseorang yang menganut Aqidah
Islam tidak mungkin memiliki Aqidah itu dengan sebenarnya apabila ia melepaskan
dirinya daripada kehendak-kehendak dan nilai-nilai Aqidah itu dalam mana-mana
pendirian hidupnya sama ada kecil atau besar, dia tidak boleh mengeluarkan
sesuatu perkataan atau melakukan sesuatu pergerakan atau menetapkan sesuatu
niat atau memikirkan sesuatu perkara tanpa berhakimkan kepada Aqidahnya. Jika
benar, Aqidah itu menjadi hakikat yang tertanam di dalam jiwanya, kerana Allah
hanya menciptakan sebuah hati sahaja pada seorang manusia, iaitu sebuah hati
yang hanya dapat tunduk kepada satu undang-undang sahaja dan mengambil
fikirannya daripada satu kefahaman sahaja dan membuat pertimbangan dengan satu
neraca sahaja.
Seseoarang yang menganuti Aqidah
Islam tidak mungkin mengatakan sesuatu tindakan yang dilakukannya bahawa “aku
buat begini atas sifat peribadiku sahaja
dan aku buat begitu atas sifat-sifatku sebagai seorang Islam sebagaimana
yang pernah diucapkan oleh tokoh-tokoh politik atau tokoh-tokoh perniagaan atau
tokoh-tokoh persatuan-persatuan sosial atau persatuan-persatuan ilmiyah atau
sebagainya. Sebenarnya dia hanya seorang manusia yang mempunyai sebuah hati
sahaja, mempunyai satu Aqidah sahaja, mempunyai satu kefahaman sahaja terhadap
hidup ini, dan mempunyai satu neraca sahaja untuk menimbangkan nilai-nilai,
seluruh kefahamannya yang diambil daripada Aqidahnya itu melibatkan segala apa
yang terbit daripadanya dalam semua keadaannya.
Dengan sebuah hati inilah dia
hidup sebagai individu, sebagai anggota di dalam keluarga, hidup sebagai
anggota di dalam masyarakat, hidup sebagai warganegara di dalam kerajaan, hidup
sebagai penghuni di alam, hidup secara rahsia dan terbuka, hidup sebagai
pekerja dan sebagai majikan, hidup sebagai rakyat yang diperintah dan sebagai
pemerintah yang memerintah, hidup dalam kesenangan dan kesusahan di mana
pertimbangan-pertimbangan dan nilainya tidak berubah dan kefahaman-kefahaman
juga tidak berubah.
Oleh kerana itu Islam hanya
merupakan satu sistem, satu jalan, satu wahyu dan satu arah aliran iaitu
berserah kepada Allah yang Maha Esa sahaja, kerana sebuah hati tidak mungkin
menyembah dua Tuhan, tidak boleh berkhidmat kepada dua tuan, tidak boleh
mengikut dua jalan dan tidak boleh menuju kepada dua hala. Andainya hati
berbuat demikian ia akan berbelah bagi dan berubah menjadi potongan yang
berkecai dan berlonggok-longgok tercaing.
Allah yang satu bererti Aqidah yang satu, ideologi dan
pemikiran yang satu, politik yang satu, kerajaan yang satu, undang-undang yang
satu, sistem kehidupan dan kebudayaan yang satu, “worldview” yang satu yang kesemuanya datang daripada Allah swt.
Justeru ketaatan kepada Allah merangkumi pengertian bukan sahaja ketaatan
kepada Allah dalam syiar-syiar ibadat sahaja tetapi ketaatan kepada ideologi
dan pemikiran daripada Allah, politik daripada Allah, kerajaan daripada Allah,
undang-undang daripada Allah, sistem kehidupan daripada Allah dan “worldview
daripada Allah. Inilah ertinya Allah itu SATU dan beriman kepada Allah yang
SATU
Ketaatan kepada Allah dalam erti kata bahawa kita ini adalah
seorang Islam yang mengucap dua kalimah syahadah, dan ketaatan kepada Allah
kerana kita menunaikan solat dan puasa serta segala peribadatan ritual yang
lain sahaja, sedangkan kita juga mentaati kerajaan demokrasi yang merangkumi
pengertian mentaati kedaulatan, undang-undang, pemikiran, dasar, sistem dan
institusi demokrasi ciptaan manusia yang selain daripada Allah, ianya mempunyai
pengertian tidak beriman kepada Allah yang satu, tetapi beriman kepada dua
Tuhan , iaitu ‘dua hati di dalam satu
dada’ seperti yang diperkatakan di dalam ayat di atas ini. Kita terlibat
dalam mengimani dua aqidah – Aqidah Islam dan aqidah demokrasi dalam satu masa
yang sama. Hal ini adalah satu penentangan dan pengingkaran yang aktif terhadap
kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Firman Allah : al-Baqarah 42
Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan kebenaran itu pula sedangkan kamu mengetahuinya.
Saiyyid Qutb (Milestones):
“Oleh kerana garis pemisah di
antara program Allah dengan program manusia itu terlalu jauh jaraknya, maka
mustahillah akan terdapat sebarang pertemuan di antara kedua-duanya di dalam
satu sistem dan mustahil pula membancuhnya kedua-duanya di dalam satu wadah.
Mustahil untuk menggabungkan kedua-duanya di dalam satu acuan untuk melahirkan
suatu hasil yang baharu; sebab seperti mana Allah tidak akan mengampun orang
mensyirikkannya dengan diri-Nya maka Allah tidak mengampunkan orang yang
membancuh program-Nya dengan program yang lain.”
Huraian ini adalah satu penegasan yang amat jelas untuk
kefahaman dan kesedaran seluruh umat Islam sekelian - bahawa membancuh dan
mencampur adukkan di antara sistem Islam dengan sistem demokrasi tidak akan
diampuni oleh Allah s.w.t. kerana itu bererti mempersekutukan sistem Allah dan
menafikan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Kehidupan massa umat Islam di Malaysia
yang terdapat di dalamnya satu kewujudan bersama dengan aman dan damai
(peaceful co-existence) di antara Islam dengan demokrasi di bawah satu
kekuasaan dan sistem pemerintahan, di mana Aqidah Islam dan sistem Islam itu
dibancuh dan dicampur adukkan dengan aqidah demokrasi dan sistem demokrasi,
atau gejala menjalani sistem kehidupan yang separuh Islam dan separuh
demokrasi, mengikut penegasan dan penjelasan Saiyyid Qutb, adalah satu
kehidupan yang menyembah dua tuhan – menyembah Allah di samping menyembah
Tuhan-tuhan demokrasi yang mensyirik dan mengkufur ingkarkan Allah s.w.t. Umat
Islam yang mengamalkan sistem politik demokrasi bererti mereka terlibat dalam
membancuh dan mencampur adukkan di antara Aqidah Islam dan sistem Islam dengan
aqidah demokrasi dan sistem demokrasi yang kufur, dan oleh itu mereka menjalani
kehidupan yang separuh Islam dan separuh kufur – mereka ini menyembah dua
Tuhan.
Firman Allah : an-Nahl 36
Sembahlah Allah dan jauhilah taghut.
Allah menyeru dan memperingati kita supaya menyembah Dia
sahaja dan jangan menyembah yang selain daripada-Nya di dalam al-Quran dengan
begitu kerap sekali bukan tanpa tujuan yang tertentu. Allah mengetahui bahawa
manusia mempunyai naluri dan kecenderungan untuk menyembah yang selain daripada
Allah di zaman mana sekalipun di dalam sejarah kehidupan mereka dan di lokaliti
mana sekalipun di dunia ini. Bukan sahaja orang-orang kafir yang jumlahnya
adalah melebihi daripada umat Islam bagi keseluruh dunia ini adalah kesemuanya
menyembah yang selain daripada Allah, malah majoriti daripada umat Islam kita
sendiri di dunia kini turut juga menyembah yang selain daripada Allah di
samping menyembah Allah. Keseluruh umat Islam yang tinggal dan berada di bawah
pemerintahan politik negera-negara bangsa (nation states) yang syirik dan kufur
di dunia, termasuk Malaysia, terlibat dengan gejala menyembah pemimpin-pemimpin
mereka sendiri di dalam politik dan pemerintahan negara sebagai Tuhan-tuhan
yang layak disembah di samping menyembah Allah dalam peribadatan ritual. Jumlah
orang-orang kafir dan orang-orang Islam yang kedua-dua golongan itu terlibat
dengan gejala menyembah yang selain daripada Allah adalah sangat besar - hampir
meliputi seluruh penduduk manusia di dunia ! Itulah sebabnya Allah memperingati
kita supaya menyembah Allah sahaja dan jangan terlibat langsung dalam menyembah
yang selain daripada-Nya dengan begitu kerap sekali di dalam al-Quran.
Firman Allah : Yusuf 106
Dan orang-orang beriman, kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah sahaja melainkan mereka mempersekutukan-Nya juga dengan yang lain.
Ayat ini menyatakan tentang suasana dan realiti yang sedang
menyelubungi kita kini di bawah kekuasaan Jahiliyah demokrasi - majoriti yang
amat terbesar daripada massa umat Islam kita di Malaysia kini mempercayai dan
mengamalkan dasar-dasar, undang-undang dan ibadat ritual yang terkandung di
dalam al-Quran dan Hadis dengan sekali gus mereka turut juga mempercayai dan
mengamalkan dasar-dasar, undang-undang dan ibadat ritual yang terkandung di
dalam Perlembagaan Negara demokrasi yang melibatkan mereka ini dengan gejala
mengimani dan mengamalkan dua aqidah – Aqidah Islam dan aqidah demokrasi yang
mempersekutukan Allah dan yang oleh itu merosakkan pegangan dan amalan kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Kita percaya dan beriman kepada al-Quran di samping kita juga percaya dan
beriman kepada Perlembagaan Negara. Kita menyembah Allah di samping menyembah
segala Tuhan demokrasi kerana kita mentaati kedaulatan dan undang-undang
demokrasi. Kita beriman kepada Allah di samping kita beriman kepada Tuhan-tuhan
demokrasi yang selain daripada Allah. Demikianlah juga halnya dengan umat Islam
di dunia kini yang majoriti yang amat terbesar daripadanya sedang berada di
bawah kekuasaan negara-negara bangsa Muslim, sedang terlibat dalam menyembah
sesama manusia dalam politik dan kenegaraan di samping menyembah Allah dalam
peribadatan ritual. Melalui ayat seperti di atas ini, Allah swt memperingati
kita tentang bahaya ini kerana ianya adalah sesuatu yang berlaku secara
berterusan dan berulang-ulang di dalam kehidupan kita di sepanjang zaman.
Ayat ini adalah ditujukan kepada umat Islam, pada umumnya
ianya adalah releven kepada kita umat Islam di Malaysia sekarang ini, yang
menyembah Allah di samping menyembah Tuhan-tuhan demokrasi kerana ketaatan kita
kepada kedaulatan dan undang-undang demokrasi yang mempersekutukan Allah swt
dan yang mengeluarkan kita daripada agama Islam. Oleh kerana gejala beriman
kepada Allah dengan sekali gus beriman kepada yang selain daripada Allah
berlaku secara berterusan dan berulang-ulang di setiap zaman dan di setiap
penjuru dan lokaliti di dunia, dan ia berlaku secara meluas dan berleluasa di
kalangan massa umat Islam kita, ayat ini adalah diturunkan sebagai satu
peringatan, nasihat dan amaran daripada Allah swt kepada kita supaya kita tidak
terlibat dalam mensyirik dan mengkufur ingkarkan-Nya dan supaya kita sentiasa
berfikir dan menghisab diri kita dengan hati yang lembut, insaf dan merendah
diri, serta dengan pintu hati yang sentiasa terbuka kepada segala teguran,
nasihat dan pandangan yang boleh mendedah kita kepada kebenaran dan menyedarkan
kita mengenai kemungkinan terlibatnya kita dengan sebarang gejala kesyirikan
dan kekufuran agar terpelihara kesempurnaan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ pada setiap detik dan setiap masa di
sepanjang kehidupan kita. Kesyirikan itu sangat halus, kadang kalanya amat
susah bagi kita untuk melihatnya dengan jelas sehingga kita sering terjerumus
ke dalamnya tanpa kita menyedarinya. Di sinilah perlunya kepada hati yang lembut
dan terbuka yang sentiasa mengalu-alukan segala teguran, nasihat dan pandangan
dan yang sentiasa bersedia untuk berubah daripada keburukan dan kepincangan
kepada hidayat dan kesempurnaan yang boleh menghalangi kita daripada berlakunya
gejala kesesatan dan kerosakan iman.
Firman Allah : al-Bayyinah 5
Padahal mereka tidak disuruh melainkan supaya memurnikan ketaatan kepada-Nya serta berpegang teguh dengan Tauhid dan supaya mereka menunaikan solat dan memberi zakat dan amalan-amalan sedemikian itulah agama yang benar.
Memurnikan ketaatan kepada Allah sahaja hanya dapat dicapai
dan direalisasikan dengan sikap dan tindakan yang aktif dan total dalam menafi,
mengingkari dan menolak kerajaan dan undang-undang demokrasi di samping
mentaati Allah dalam solat, puasa, haji dan ibadat-ibadat ritual yang lain.
Ketaatan kepada Allah itu hendaklah berlaku dalam bentuk yang total dan aktif,
begitu juga penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka,
aktif da total terhadap kerajaan dan undang-undang demokrasi itu hendaklah juga
dimanifestasikan dalam bentuk yang total dan aktif. Apabila kedua-dua gejala
ini berlaku dan dijelmakan dengan jelas di dalam diri kita, baharulah kita ini
dikatakan sebagai beriman dengan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dalam bentuk yang suci dan murni, iaitu
yang bersih, suci dan murni daripada segala unsur kesyirikan dan kekufuran,
termasuklah kesyirikan dan kekufuran kerana mendirikan kerajaan demokrasi serta
menguat kuasa, menjalan, dan mentaati undang-undang demokrasi.
Firman Allah: asy-Syura 21
Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan – mana-mana bahagian daripada agama mereka – sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah ?
Allah swt mengemukakan persoalan kepada kita - apakah kita
masih ingin terus berdegil dalam menjadikan para pemimpin kita dan Raja-Raja
Melayu ini sebagai Tuhan-tuhan kita, apakah kita masih berdegil untuk terus
menyembah dua Tuhan ataupun Tuhan-tuhan Manusia yang ramai, apakah kita masih
berdegil untuk mengamal, menganuti dan mengimani agama demokrasi yang tidak
diizinkan Allah sedangkan ia membawa kita kepada kesesatan, kesyirikan dan
kekufuran. Soalan ini merupakan satu bentuk kecaman dan kutukan daripada Allah
terhadap kita yang mengamalkan agama demokrasi di samping turut juga
mengamalkan agama Allah yang bererti menyembah dua Tuhan. Orang-orang yang
mengamalkan politik agama demokrasi yang selain daripada Allah, mengikut ayat
ini, akan diseksa di akhirat nanti! Agama Allah sahajalah yang layak untuk
mengaturkan kehidupan sosial dan politik manusia, dan tidak ada agama yang
lain, seperti agama demokrasi, yang berhak dan layak untuk berbuat demikian.
No comments:
Post a Comment