PAS KAFIR
PERJUANGAN PAS melalui sistem politik demokrasi adalah
perjuangan yang syirik dan kufur yang mengeluarkannya (PAS) daripada agama
Allah. Para pemimpin PAS tidak pernah mengisytiharkan bahawa demokrasi ini
adalah satu agama, iaitu agama manusia yang didasarkan kepada konsep-konsep
Uluhiyah dan Rububiyah Manusia, PAS tidak mengisytiharkan bahawa demokrasi ini
adalah agama manusia yang syirik dan kufur, PAS tidak mengisytiharkan bahawa
orang-orang yang mengamalkan agama demokrasi ini mempunyai pengertian mereka
menjadi para hamba kepada manusia dan tidak menjadi para hamba kepada Allah, PAS
tidak mengisytiharkan bahawa mereka menyembah manusia dan tidak menyembah Allah
yang mengeluarkan umat Islam yang menjadi para pengamal agama demokrasi kita
ini daripada agama Allah. Para pemimpin PAS tidak mengisytiharkan bahawa umat
Islam yang menjadi para hamba kepada Tuhan-tuhan Manusia ini dan menyembah
Tuhan-tuhan Manusia ini serta mereka menyetujui dan meredhai sistem politik
demokrasi kita ini, mempunyai pengertian bahawa mereka mengimani, menganuti dan
mengamalkan agama demokrasi yang syirik dan kufur ini yang mengeluarkan seluruh
para pengamalnya, yang juga di antaranya adalah terdiri daripada para pengikut
PAS ini sendiri, daripada agama Allah.
Tidak ada satu ayat al-Quran
pun dan tidak ada satu Hadis pun yang memboleh dan menghalalkan amalan agama
yang syirik dan kufur seperti agama demokrasi kita ini walaupun untuk tujuan
yang suci murni semata-mata kerana Allah. Ini bererti tidak wujud satu RUANG
pun di dalam agama kita yang membenarkan kita untuk mengamalkan sesuatu agama
yang syirik dan kufur seperti agama demokrasi kita ini untuk dijadikan jalan
dan metod perjuangan Islam.
Sebaliknya pula terdapat begitu banyak sekali ayat-ayat
Allah yang melarang dan menegahkan kita daripada mengamalkan agama manusia yang
syirik dan kufur seperti mana agama demokrasi kita yang syirik dan kufur ini
untuk dijadikan jalan dan metod perjuangan Islam; di antaranya :
Firman Allah : Fatir 10
Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. Kepada Allahlah naiknya segala madah yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula diangkat-Nya naik ( sebagai amal yang makbul – yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). dan sebaliknya; orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan), adalah bagi mereka azab seksa yang berat; dan rancangan jahat mereka (kalau berkesanpun) akan rosak binasa.
Firman Allah: al-Ahzab 1, 48
Wahai Nabi! tetaplah bertaqwa kepada Allah, dan janganlah engkau patuh kehendak orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.Dan jangan engkau turut kehendak orang - orang kafir dan orang-orang munafik, dan janganlah engkau hiraukan usikan dan celaan mereka, serta berserahlah kepada Allah; dan cukuplah Allah menjadi Pelindung.
Firman Allah: ali-Imran 64
Katakanlah: "Wahai ahlil kitab! Marilah berpegang kepada satu perjanjian yang saksama di antara kami dan kamu, iaitu kita jangan menyembah melainkan Allah, dan kita jangan mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun, dan jangan pula sesetengah kita menjadi yang lain sebagai Tuhan-Tuhan selain dari Allah dan jika mereka berpaling maka katakanlah (kepada mereka): "saksikanlah bahawa adalah kami sekalian golongan Muslim."
Firman Allah : Hud 59
Dan itulah kaum ‘Ad yang telah mengingkarkan ayat-ayat Tuhan mereka dan menderhaka terhadap Rasul–Rasul-Nya dan mereka telah mengikut perintah setiap ketua mereka yang bermaharajalela dan degil.
Firman Allah: al-Anaam 56
Katakanlah, “Sesungguhnya aku dilarang menyembah tuhan-tuhan yang kamu sembah selain daripada Allah.” Katakanlah lagi, “ aku tidak akan menurut hawa nafsu kamu kerana kalau aku turut sesungguhnya sesatlah aku, dan tiadalah aku daripada orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.”
Firman Allah: Fussilat 14
Janganlah kamu sembah melainkan Allah
Firman Allah: asy-Syu’ara’ 151, 152
Dan janganlah kamu mentaati perintah orang-orang yang melewati batas, iaitu orang-orang yang melakukan kerosakan di bumi dan tidak membuat kebaikan.
Allah
melarang kita daripada mengamalkan agama demokrasi dan sistem politik demokrasi
kita yang syirik dan kufur ini kerana itu bererti kita menyembah manusia dan
tidak menyembah Allah, itu bererti kita ikut, taat dan patuh kepada para
pemimpin kita yang kafir, zalim dan fasik kerana mereka ini kesemuanya membuat
peraturan dan undang-undang manusia, itu bererti kita membuat kerosakan dan
melampaui batasan, itu bererti kita ikut hawa nafsu dan patuh kepada kehendak
orang-orang kafir dan segala pemikiran yang kafir – kesemuanya ini akan hanya
membawa seluruh umat Islam kita kepada satu kesudahan sahaja, iaitu kerosakan
kepada pegangan dan amalan kita akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang
mengeluarkan seluruh kita ini daripada agama Allah.
Persoalan yang mendasar dalam masalah perjuangan Islam
melalui amalan politik demokrasi ini, bukanlah persoalan FIQAH di mana terdapat
unsur KEMASLAHATAN untuk mempertimbang dan memilih di antara yang kurang buruk
dengan yang lebih buruk, yang kurang mudarat dengan yang lebih mudarat, tetapi
ianya adalah persoalan AQIDAH – pilihan di antara Tauhid dengan Syirik, Islam dengan Jahiliyah,
Iman dengan Kafir, Batil dengan Hak dan Allah dengan Taghut. PAS yang mengamal
dan meredhai demokrasi dan agama demokrasi bererti mereka telah memilih Taghut dengan
meninggalkan Allah, mereka memilih Syirik dengan meninggalkan
Tauhid, mereka memilih Kafir dengan meninggalkan Iman, mereka memilih
Jahiliyah dengan meninggalkan Islam, mereka memilih Batil dengan meninggalkan Hak.
Amalan aqidah yang syirik dan kufur sekali-kali tidak boleh dihalalkan di atas
prinsip MASLAHAH. Amalan aqidah demokrasi atau sebarang aqidah yang lain yang
syirik dan kufur sekali-kali tidak boleh dihalalkan di atas prinsip MASLAHAH.
Realiti ini semestinya difahami dan diyakini dengan jelas, terang dan tanpa
ragu-ragu lagi oleh setiap orang yang berpegang kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Begitu
juga perjuangan yang mempunyai niat yang baik kerana Allah tidak boleh
menghalalkan jalan dan metod perjuangan yang syirik dan kufur. Maslahah dan
konsep ‘matlamat menghalalkan cara‘ atau mana-mana prinsip dan hukum sekalipun
sekali-kali tidak boleh menghalalkan amalan agama demokrasi kerana aqidahnya
adalah aqidah yang syirik dan kufur. Selama mana mereka masih mengamal dan mempraktikkan agama demokrasi serta mereka meredhainya, PAS tidak boleh
membebaskan dirinya daripada berada dalam keadaan terbelenggu kepada kesyirikan
dan kekufuran.
Saiyyid Qutb (Milestones) :
“Persoalan yang sebenarnya ialah persoalan KUFUR atau IMAN,
SYIRIK atau TAUHID, JAHILIYAH atau ISLAM. Persoalan ini perlu jelas dan terang
sebab sesungguhnya manusia itu bukan menjadi orang Islam seperti yang mereka
dakwakan – sedangkan mereka sedang menghayati hidup cara Jahiliyah. Sekiranya
di kalangan orang Islam sendiripun ada orang yang rela menipu dirinya sendiri
atau hendak menipu orang lain dengan cara memegang kepercayaan dan iktikad
bahawa Islam itu boleh tegak bersama-sama dengan Jahiliyah, maka dia bebas
berbuat sesuka hatinya, tetapi sikap dia menipu atau tertipu itu tidak
sedikitpun dapat mengubahkan hakikat yang sebenar, hakikat membawa pegangan
kepercayaan seperti itu bukanlah sesuai dengan Islam dan orang yang beriktikad
begitu bukanlah orang Islam. Peranan dakwah sekarang ialah untuk menarik
orang-orang yang “ketagih” Jahiliyah itu kepangkuan Islam dan membentuk mereka
menjadi orang Islam semula.”
Saiyyid Qutb (Maalim Filtoriq) menghuraikan bahawa persoalan
kita dalam mengamalkan agama demokrasi kita
kini ialah persoalan AQIDAH, iaitu persoalan ISLAM atau KUFUR, SYIRIK atau
TAUHID, HAK atau BATIL. Perjuangan melalui proses demokrasi kita ini bererti
kita mengimani, menganuti dan mengamalkan Kufur, Aqidah Kufur dan Agama Kufur
yang mengeluarkan kita atau seseorang itu daripada Aqidah Islam dan agama
Islam.
PAS
tidak mengiktiraf demokrasi ini sebagai agama ciptaan manusia yang syirik dan
kufur, ataupun PAS sengaja tidak menonjolkan segala sifat demokrasi sebagai
agama ciptaan manusia yang syirik dan kufur, sebaliknya PAS memboleh dan
menghalalkan amalannya itu di atas prinsip MASLAHAH, khususnya dengan
bersandarkan kepada falsafah “matlamat menghalalkan cara”, dan kononnya agama demokrasi
mempunyai RUANG-RUANG yang bebas daripada kesyirikan dan kekufuran yang
membolehkan PAS untuk mengamalkannya tanpa terlibat dengan kesyirikan dan
kekufuran itu.
Ini
adalah sikap dan perbuatan yang merosakkan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan yang mengeluarkan
PAS daripada agama Allah serta yang memasukkan PAS ke dalam agama demokrasi
yang syirik dan kufur kerana :
1. Tidak
ada IJTIHAD dan MASLAHAH dalam masalah AQIDAH, maslahah hanya terhad kepada
memilih di antara yang kurang buruk dengan yang lebih buruk atau di antara yang
kurang mudharat dengan yang lebih mudharat, tetapi tidak untuk membuat pilihan
di antara Allah dengan Taghut, Islam dengan Jahiliyah, Kufur dengan Iman,
Tauhid dengan Syirik , Hak dengan Batil;
2. Tidak
ada DHARURAH dalam amalan demokrasi, dharurah hanya dibenarkan dalam situasi
yang amat terdesak yang tidak wujud lagi jalan keluar yang lain, iaitu mengikut
Imam Ahmad, setelah seseorang itu diikat, atau dikurung atau dipukul dan
diseksa, barulah wujudnya prinsip dharurah;
3. Falsafah
“matlamat menghalalkan cara” tidak dapat diterima oleh Islam kerana ianya
adalah falsafah Barat dan cara pemikiran Barat yang syirik dan kufur yang
dikembangkan oleh Machiavelli;
4. Rasulullah
saw menolak tawaran orang-orang kafir untuk melantik Baginda sebagai Raja;
5. Rasulullah
saw menolak tawaran kaum Yahudi untuk memeluk agama Islam dengan syarat Baginda
sanggup untuk menghukum dengan hukuman yang ringan berbanding dengan hukum
kitab Taurat;
6. Membuat
sesuatu kesalahan atau melibatkan diri dengan perbuatan yang merosakkan Aqidah
Islam secara sengaja dan terancang adalah dilarang keras oleh Allah swt;
7. Matlamat
perjuangan adalah untuk menegakkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan cara
perjuangannya hendaklah juga dengan berpegang dan memelihara kesempurnaan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ daripada awal sehingga ke akhirnya;
8. Allah telahpun menyediakan Metod Islam yang
didasarkan al-Quran, Sunnah dan Sirah yang lengkap, sempurna dan terperinci
untuk kita amalkan;
9. Metod
Islam adalah daripada Allah yang tidak boleh diubah atau disesuaikan dengan
keadaan dan situasi, dan ianya adalah metod yang sentiasa sesuai dan efektif
untuk setiap masa dan zaman;
10.Pergerakan
Islam adalah PERGERAKAN FIQHIYAH, iaitu pergerakan yang sentiasa mentaati dan
mematuhi segala hukum, peraturan, dasar, konsep dan prinsip Islam dan terutama
sekali Aqidah Islam semasa mengoperasikan perjuangannya itu.
Ini adalah konsep-konsep yang
terkandung dalam kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang tidak
memberi sebarang RUANG sedikitpun kepada setiap orang yang berpegang teguh
kepadanya untuk mengamalkan agama yang syirik dan kufur seperti agama demokrasi
dan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan segala
konsep yang terkandung di dalamnya menetapkan bahawa tidak wujud satu RUANG PUN
dalam agama demokrasi
kita ini yang boleh dikatakan sebagai bebas daripada kesyirikan dan kekufuran.
Seluruh RUANG dalam agama demokrasi kita yang syirik dan kufur ini telahpun wujud, beroperasi dan
berkuat kuasa di dalamnya segala peraturan dan undang-undang demokrasi yang
syirik dan kufur – oleh itu seluruh RUANG ini telahpun dipenuhi dan diliputi
oleh sistem kehidupan manusia yang syirik dan kufur. Tidak wujud satu RUANG PUN
yang bebas daripada kesyirikan dan kekufuran yang membolehkan PAS untuk
mengamalkan agama demokrasi
tanpa terlibat dengan kesyirikan dan kekufuran.
PAS
membatalkan dua kalimah syahadah kerana ia berjuang ke jalan Allah melalui
amalan agama demokrasi di atas hujjah-hujjah berikut :
1. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka membolehkan amalan agama demokrasi untuk
mencapai matlamat mereka yang suci murni kerana Allah;
2. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana metod pejuangan mereka adalah berbeza dan
berkontradisi dengan metod perjuangan Rasulullah saw;
3. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka mengimani, menganuti dan mengamalkan
uluhiyah dan rububiyah manusia dengan meminggirkan Uluhiyah dan Rububiyah Allah
dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ;
4. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka mencari Tuhan-tuhan yang selain daripada
Allah;
5. PAS membatalkan dua kalimah syahadah kerana imereka membuat
dan menjalankan segala peraturan dan undang-undang demokrasi ciptaan manusia
yang selain daripada Allah;
6. PAS membatalkan dua kalimah syahadah kerana mereka menghendaki
dan mengingini segala peraturan dan undang-undang manusia serta mereka menyetujui
dan meredhainya;
7. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan
manusia yang mengkufur ingkarkan Allah;
8. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka menyembah manusia dan tidak menyembah Allah
apabila mereka mentaati dan mematuhi segala peraturan dan undang-undang
manusia;
9. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka mencari dan mengamalkan agama yang lain di
samping mereka tetap juga mengimani, menganuti dan mengamalkan agama Allah;
10.PAS membatalkan dua kalimah syahadah
kerana mereka mempersekutukan Allah apabila mereka melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan
mereka dan mereka mengadakan segala peraturan dan undang-undang manusia yang
berkuat kuasa ke atas seluruh umat manusia dan yang ditaati oleh mereka;
11.PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka tidak memasuki ke dalam agama Allah secara
seluruhnya;
12. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka mencintai sekutu-sekutu Allah sama dengan
kecintaan mereka kepada Allah;
13. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka melantik ahli-ahli
Parlimen dan Dun serta Raja-Raja Melayu kita sebagai Raja-Raja kita,
Hakim-hakim kita dan Pelindung-pelindung kita, sedangkan ia menolak Allah swt
sebagai Raja, Hakim dan Pelindung kita;
14.PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka dipimpin oleh para pemimpin mereka yang
jahat;
15.PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka mempercayai bahawa perjuangan PAS melaui
sistem politik demokrasi kita ini adalah sesuatu yang sememangnya dibenar dan
dibolehkan dalam Islam;
16. PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka telah mendustakan ayat-ayat keterangan Allah
yang soreh, mukam dan qot’ie;
17.PAS membatalkan dua kalimah syahadah
kerana mereka telah menjadikan diri mereka sebagai para pendukung dan
orang-orang yang mempertahankan agama demokrasi yang syirik dan kufur ini;
18.PAS membatalkan dua kalimah syahadah
kerana mereka tidak melakukan takfir terhadap agama demokrasi;
19.PAS membatalkan dua kalimah syahadah
kerana mereka tidak mengisytiharkan bahawa demokrasi adalah agama manusia yang
syirik dan kufur;
20.PAS membatalkan
dua kalimah syahadah kerana mereka menjadikan Perlembagaan Negara Malaysia kita
ini sebagai perlembagaan hidup mereka dengan meninggalkan al-Quran sebagai
panduan dan rujukan mereka yang tunggal;
21.
PAS membatalkan dua kalimah syahadah
kerana mereka mengamalkan Tahaluf Siyasi dalam bentuknya yang tidak diizinkan
Allah.
HURAIAN
PENUH :
Isu
syirik dan kufur kerana amalan agama demokrasi telahpun dibicarakan dengan
panjang lebar di bahagian yang terlebih awal di dalam buku ini, iaitu di dalam
bab 21 di bawah tajuk “Amalan Demokrasi Membatalkan Syahadah”. Namun kita
membicarakan isu yang sama ini sekali di sini di bawah tajuk “PAS Kafir” memandangkan
bahawa PAS adalah sebuah parti politik Islam yang terbesar di Malaysia yang
mengamalkan agama demokrasi serta yang membolehkan amalannya itu di atas konsep
Ijtihad at-Tanzil dan kerana ianya adalah juga sesuatu yang lumrah berlaku di
dalam negara-negara umat Islam yang lain di dunia kita ini. Perbincangan
mengenai amalan demokrasi oleh PAS adalah sesuatu yang masih releven kerana
ianya melibatkan sebahagian yang besar daripada seluruh umat Islam di Malaysia
dan juga seluruh umat Islam yang berada di luar daripada Malaysia.
Segala
isi kandungan perbincangan di sini adalah sama sebagai mana yang terdapat dalam
segala perbincangan yang lepas, malah tidak sedikit terdapat
perenggan-perenggan dan frasa-frasa di beberapa bahagian tersebut adalah dibawa
masuk ke sini secara langsung dengan di “copy paste” di sini bagi melengkapkan perbincangan
kita mengenai tajuk ini. Kita merasakan bahawa lebih baik berlakunya gejala ‘ulangan-ulangan’
di sini asalkan segala maksud dan tujuan perbincangan kita ini dapat
disampaikan dengan lebih sempurna kepada para pembaca sekelian. Namun
perbincangan-perbincangan di sini adalah lebih mendalam, lengkap dan terperinci
dan kita mempelawa para pembaca untuk mentalaah bahagian ini yang kita sifatkannya
sebagai sesuatu yang amat “crucial” dan terpenting
dalam perjuangan Islam di dalam negara kita ini.
1. PAS MEMBATALKAN
DUA KALIMAH SYAHADAH KERANA MEREKA MEMBOLEHKAN AMALAN AGAMA DEMOKRASI UNTUK
MENCAPAI MATLAMAT MEREKA YANG SUCI MURNI KERANA ALLAH
Firman Allah : Fatir 10
Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. Kepada Allahlah naiknya segala madah yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula diangkat-Nya naik ( sebagai amal yang makbul – yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). dan sebaliknya; orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan), adalah bagi mereka azab seksa yang berat; dan rancangan jahat mereka (kalau berkesanpun) akan rosak binasa.
Firman Allah : Faatir 10
Barangsiapa yang berkehendakkan kemuliaan, maka seluruh kemuliaan itu adalah milik Allah .
Saiyyid
Qutb (Fizilalil Quran) :
Apabila
hakikat ini tertanam kukuh di dalam hati, ia akan menukarkan semua ukuran dan
pertimbangan seseorang dan akan mengubahkan segala sarana dan segala
rancangannya.
Seluruh
kemuliaan itu adalah milik Allah . Tiada sedikitpun dimiliki oleh yang lain
daripada Allah. Oleh itu barangsiapa yang mahukan kemuliaan, maka hendaklah ia
mencarinya daripada sumbernya yang sebenar iaitu mencari pada Allah. Di sanalah
dia akan mencapai kemuliaan yang dicarinya dan dia tidak akan menemuinya pada
orang lain, tidak pula pada mana-mana naungan yang lain dan tidak juga dengan mana-mana sebab yang lain
kerana :
Firman Allah :
Faatir 10
Seluruh
kemuliaan itu adalah milik Allah .
Andanyai qabilah-qabilah itu mempunyai kekuatan dan
kekuasaan, maka sumber perdananya ialah Allah. Andainya mereka mempunyai
kedudukan yang teguh, maka yang mengurniakannya ialah Allah. Jadi sesiapa yang
inginkan kemuliaan dan kedudukan yang teguh, maka hendaklah dia pergi kepada
sumber perdananya bukan pergi kepada pihak yang mengambil kemuliaan daripada
sumber perdana ini. Hendaklah dia mengambil kemuliaan itu daripada sumber asal
yang memiliki seluruh kemuliaan, dan janganlah dia pergi mencarinya daripada
sisa-sisa dan lebihan-lebihan manusia kerana mereka juga pencari-pencari yang
lemah.
Itulah satu hakikat asasi daripada hakikat-hakikat Aqidah
Islam, iaitu satu hakikat yang cukup untuk mengubahkan nilai-nilai dan
neraca-neraca pertimbangan, menukarkan keputusan dan penilaian, mengubahkan
jalan dan tata laku dan mengubahkan sarana-sarana dan punca. Apabila hakikat
ini tertanam di dalam hati, maka dengan hakikat ini sahaja dia dapat berdiri di
hadapan dunia sebagai seorang yang mulia, mempunyai kedudukan yang teguh dan
sebagai seorang yang tahu di mana jalan kemuliaan iaitu satu jalan yang
tunggal, yang tiada jalan lain selain daripadanya.
Dia tidak akan tunduk kepalanya kepada mana-mana makhluk yang
angkuh, kepada ribut yang kencang, kepada peristiwa yang besar, kepada mana-mana
undang-undang dan pemerintahan , kepada mana-mana kerajaan dan kepentingan,
malah kepada mana-mana kuasa yang wujud di dunia ini kerana apakah perlunya dia
berbuat begitu? Sedangkan seluruh kemuliaan itu adalah milik Allah yang tiada
siapa yang dapat memiliki kemuliaan itu melainkan dengan keredhaan Allah ?
Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa Allah menetapkan hukum-Nya
bahawa perbuatan dan amalan yang merancangkan KEJAHATAN dan KEZALIMAN yang
bertujuan untuk mendapat KEKUASAAN dan KEMULIAAN itu adalah dilarang dengan
keras dan tegas dalam Islam. Allah menetapkan hukum-Nya bahawa setiap
perjuangan yang suci dan murni melalui metod yang JAHAT dan ZALIM sama sekali
tidak akan diterima oleh Allah swt.
PAS yang memperjuangkan Islam melalui amalan agama demokrasi
yang syirik dan kufur ini adalah disifatkan Allah sebagai orang-orang yang
merancang untuk melakukan kejahatan dan kezaliman dan mereka itu akan dibalas
dengan keseksaan yang amat pedih dan berat di akhirat nanti! Orang-orang yang
mencari kemuliaan hendaklah mengambilnya daripada Allah melalui jalan-jalan
yang diredhai Allah dan tidak melalui jalan-jalan yang lain daripada
jalan-jalan Allah yang mengikut pandangan dan pemikiran kita sendiri. Kuasa
politik untuk memerintah ke atas sesebuah negara itu adalah daripada Allah dan
justeru kita diperintahkan Allah supaya mengambil kuasa politik itu melalui
jalan dan metod yang dibenar dan diredhai Allah, iaitu jalan al-Quran, Sunnah
dan Sirah, sedangkan jalan demokrasi bukanlah jalan daripada Allah kerana ianya
adalah jalan daripada pemikiran dan ciptaan manusia yang syirik dan kufur.
Firman Allah : Faatir 10
Dan orang-orang yang merancang kejahatan-kejahatan akan mendapat azab yang amat berat, dan rancangan jahat mereka akan binasa.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Kata-kata “yamkurun” mengandungi makna membuat rancangan dan
biasanya digunakan bagi rancangan yang jahat . Orang yang membuat rancangan
yang jahat akan mendapat azab yang amat berat di samping rancangan itu akan
binasa. Ia tidak dapat hidup subur dan mengeluarkan buah. Pengertian ini
diselaraskan dengan pengertian kesuburan bumi yang dapat mengeluarkan buah di
dalam ayat silam.
Orang-orang yang merancang langkah-langkah yang keji adalah
bertujuan untuk mendapat kemuliaan dan kuasa yang palsu, dan lahirnya sahaja
mereka kelihatan mempunyai kedudukan yang tinggi, mulia dan kuat, tetapi yang
sampai kepada Allah dan yang diangkat tinggi oleh Allah ialah madah yang baik
dan amalan yang soleh. Hanya dengan kedua-dua sarana ini sahaja dapat
dicapaikan kemuliaan dalam erti kata yang sempurna. Perancangan-perancangan
yang jahat samada berupa kata-kata atau amalan-amalan bukanlah sarana yang
menyampaikan kepada kemuliaan. Walaupun kadang-kadang kuasa yang zalim itu
dapat mencapai kejayaan dengan perancangan-perancangan yang jahat, namun
kejayaan itu akan berakhir dengan kebinasaan dan azab yang amat pedih. Itulah
janji Allah yang tidak pernah mungkir walaupun Dia menangguhkan balasan
terhadap perancang-perancang yang jahat itu hingga ke satu masa yang tertentu yang
telah ditetapkan dalam pentadbiran-Nya.
Perjuangan PAS melalui proses politik demokrasi yang
syirik dan kufur ini, mengikut pengertian ayat al-Quran seperti di atas ini,
adalah jalan yang merancang untuk melakukan kejahatan, iaitu jalan yang mendatangkan
kesyirikan dan kekufuran kepada para pengamal mereka yang justeru ianya adalah
jalan dan cara perjuangan yang sama sekali tidak dibenarkan oleh Allah swt
untuk diamalkan. Ayat ini menetapkan HUKUM ALLAH yang MUHKAM, SOREH dan QOT’IE
bahawa matlamat yang suci dan murni di sisi Allah swt tidak boleh diperjuangkan
melalui jalan dan cara yang syirik dan kufur. Khususnya Islam menolak dengan
tegas dan jelas sekali akan falsafah Barat bahawa “Matlamat Menghalalkan Cara”
yang diuatarakan oleh Machiavelli. Perjuangan PAS yang suci dan murni
dikehendaki Allah swt untuk diperjuangkan melalui jalan yang suci dan murni dan
tidak melalui jalan demokrasi yang syirik dan kufur. Tidak wujud sebarang RUANG
sedikitpun dalam agama Islam kita Yang Maha Suci ini yang dibenarkan oleh Allah
untuk kita mengamalkan agama demokrasi yang syirik dan kufur ini di atas
apa-apa sebab sekalipun, begitu juga tidak wujud sebarang RUANG sedikitpun
dalam sistem politik demokrasi kita yang syirik dan kufur ini yang dibenarkan
oleh Allah untuk kita mengamalkannya di atas tujuan untuk mencapai matlamat
perjuangan Islam yang suci murni kerana Allah..
2.
PAS MEMBATALKAN
DUA KALIMAH SYAHADAH KERANA METOD PEJUANGAN MEREKA ADALAH BERBEZA DAN
BERKONTRADISI DENGAN METOD PERJUANGAN RASULULLAH SAW
Sikap
dan tindakan-tindakan PAS terhadap agama Jahiliyah demokrasi ini adalah sama
sekali BERBEZA dan BERKONFLIK dengan seluruh sikap dan tindakan Rasulullah saw
terhadap agama Jahiliyah Mekah.
Firman Allah : al-Imran 32
Katakanlah : Taatlah kepada Allah dan Rasul, jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak kasihkan orang-orang kafir.
PAS adalah disifatkan Allah sebagai KAFIR mengikut ayat di
atas ini kerana metod perjuangan mereka ini Adalah sama sekali berbeza dan
berkontradiksi dengan segala cara dan metod perjuangan Rasulullah saw. Berbeza dengan cara, jalan dan metod
perjuangan Rasulullah saw mengikut hukum al-Quran adalah KAFIR kerana segala
sikap dan tindakan PAS adalah berkonflik dan berkontradiksi dengan total dengan
segala konsep dan doktrin yang terkandung di dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. PAS berkonflik dan berkontradiksi
dengan Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan PAS berkonflik dan berkontradiksi
dengan konsep Nafi dan Isbat, ini bererti bahawa PAS berkonflik dan
berkontradiksi secara total dengan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ini sendiri,
iaitu konflik dan kontradiksi yang muktamad mengeluarkan PAS daripada agama
Allah.
Aspek
ini adalah aspek yang amat “crucial” yang sewajarnya dikaji dan diamati dengan
sikap, minda dan hati kita yang terbuka, dengan seberapa objektif yang mungkin
dan tanpa emosi, dengan adil dan saksama, dengan halus, hati-hati dan penuh
teliti, serta untuk difikirkan dengan amat mendalam daripada sudut
konsep-konsep Uluhiyah dan Rububiyah Allah, dan konsep Nafi dan Isbat yang
kesemuanya ini wujud dan berada di dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Jalan
Rasulullah saw adalah jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah yang sempurna :
1. Mengisytiharkan
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menegakkan kekuasaan Islam dan sistem kehidupan
Islam, serta matlamat untuk menghapuskan kekuasaan Jahiliyah.
2 Mengisytiharkan
agama jahiliyah Mekah sebagai agama yang syirik dan kufur.
3. Tidak
mengamal, mengimani dan menganuti agama Jahiliyah.
4. Tidak
membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan perjuangan Islam.
5. Tidak
mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama Jahiliyah.
6. Tidak
bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan
undang-undang kepada manusia.
7. Tidak
mentaati peraturan dan undang-undang manusia.
8. Menafi,
menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap
agama Jahiliyah.
9. Memisahkan
diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta untuk memusuhi dan
membencinya.
10. Mengamalkan
sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.
11. Mencabar
dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.
12. Bersedia
dan sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara
dan berpajangan.
13. Setelah
memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap
Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan
untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.
Inilah
jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah, iaitu jalan yang diambil oleh Rasulullah saw
dalam memperjuangkan Islam, dan inilah sikap dan tindakan-tindakan Rasulullah
saw terhadap Jahiliyah semasa di bawah pengaruh dan tekanan Jahiliyah di Mekah.
Rasulullah saw mengingkari mereka, mencabar, mengancam dan berkonfrantasi
dengan mereka yang menjadikan mereka itu takut dan gementar kepada Baginda,
dalam pada itu Rasulullah saw menjalankan dakwah dengan kebijaksanaan dan
dengan kata-kata yang baik dan berkesan di kalangan kaum Quraisy di Mekah dan
di persekitarannya.
Sebaliknya
jalan perjuangan PAS adalah jalan yang sama sekali berkontradiksi dengan jalan
Rasulullah saw. PAS mengamalkan agama demokrasi yang melibatkan mereka
itu dengan kesyirikan dan kekufuran yang mengeluarkan seluruh mereka itu
daripada agama Allah - ini adalah kerana mereka melakukan perkara-perkara
berikut :
1. Tidak
mengisytiharkan matlamatnya untuk menghapuskan agama demokrasi sebagai agama
yang syirik dan kufur;
2. Tidak
mengisytiharkan bahawa demokrasi ini adalah agama yang syirik dan kufur ;
3. Mengamal
dan menganuti agama demokrasi yang bererti mereka menganuti dan mengamalkan agama
manusia yang syirik dan kufur ;
4. Memboleh
dan menghalalkan amalan agama demokrasi sebagai jalan untuk
memperjuangkan Islam;
5. Mengiktiraf,
bersetuju dan meredhai agama demokrasi;
6 Bersetuju
dan redha untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan
undang-undang kepada manusia ;
7. Mentaati
dan mematuhi peraturan dan undang-undang demokrasi ciptaan manusia;
8. Tidak
menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap
agama demokrasi yang syirik dan kufur ;
9. Tidak
memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta tidak
memusuhi dan membencinya;
10. Tidak
mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah
11. Tidak
mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.
12. Tidak
akan dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah kerana cara berdakwah yang
tidak mencabar dan mengancam kekuatan dan kekuasaan Jahiliyah;
13. Tidak
bersedia untuk melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah dan kekuasaan
jahiliah serta tidak bercadang untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada
kuasa manusia.
PERBANDINGAN DI ANTARA SIKAP DAN TINDAKAN ISLAM
TERHADAP AGAMA JAHILIYAH
DENGAN
SIKAP DAN TINDAKAN PAS TERHADAP AGAMA DEMOKRASI
METOD
PERJUANGAN RASULULLAH SAW
SEMASA DI ZAMAN
MEKAH
|
METOD
PERJUANGAN PAS DI MALAYSIA
|
1.
Mengisytiharkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menegakkan kekuasaan Islam dan sistem
kehidupan Islam, serta matlamat untuk menghapuskan kekuasaan Jahiliyah.
|
1.
Tidak mengisytiharkan matlamat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menghapuskan
Jahiliyah demokrasi .
|
2.
Mengisytiharkan agama jahiliyah Mekah sebagai agama
yang syirik dan kufur.
|
2.
Tidak mengisytiharkan agama Jahiliyah
demokrasi sebagai agama yang syirik dan kufur.
|
3.
Tidak mengamal, mengimani dan menganuti agama
Jahiliyah.
|
3.
Mengamal agama demokrasi yang bererti
menganuti dan mengimani agama Jahiliyah.
|
4.
Tidak membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan
perjuangan Islam.
|
4.
Membolehkan dan menghalalkan amalan agama
demokrasi bagi tujuan perjuangan Islam.
|
5. Tidak mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama
Jahiliyah.
|
5.
Mengiktiraf, bersetuju dan meredhai agama demokrasi.
|
6.
Tidak bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa
untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia.
|
6.
Bersetuju dan redha untuk menyerahkan hak
dan kuasa untuk membuat undang-undang kepada manusia.
|
7.
Tidak mentaati peraturan dan undang-undang manusia.
|
7.
Mentaati dan mematuhi peraturan dan
undang-undang demokrasi ciptaan manusia.
|
8.
Menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan
terbuka, aktif dan total terhadap agama Jahiliyah.
|
8.
Tidak menafi,
menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap
agama Jahiliyah demokrasi.
|
9.
Memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan
kekuasaan kufur serta untuk memusuhi dan membencinya.
|
9.
Tidak
memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta tidak
memusuhi dan membencinya.
|
10. Mengamalkan
sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.
|
10.
Tidak
mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama
Jahiliyah.
|
11. Mencabar dan
mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.
|
11. Tidak mencabar
dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.
|
12. Bersedia dan
sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara
dan berpanjangan.
|
12. Tidak akan
dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah kerana cara berdakwah yang
tidak mencabar dan mengancam kekuatan dan kekuasaan Jahiliyah.
|
13. Setelah
memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap
Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia
dan untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.
|
13. Tidak bersedia
untuk melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah dan kekuasaan jahiliah
serta tidak bercadang untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada
kuasa manusia.
|
Metod
PAS adalah metod yang berkontradisi secara total dengan metod Rasulullah saw,
dan metod yang berkontradisi dengan metod Rasulullah saw adalah metod yang
syirik dan kufur yang mengeluarkan PAS daripada agama Allah.
Firman Allah : al-Imran 32
Katakanlah : Taatlah kepada Allah dan Rasul, jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak kasihkan orang-orang kafir.
Mengapakah
PAS tidak mengambil jalan yang mudah, ringkas dan senang sahaja, iaitu untuk
mentaati dan mematuhi segala ayat-ayat Allah yang memerintahkan mereka agar
mereka mengeluarkan diri mereka daripada agama demokrasi yang syirik dan kufur
ini, ayat-ayat Allah yang memerintahkan mereka agar mereka tidak mengamalkannya
dalam kehidupan mereka, dan ayat-ayat Allah yang memerintahkan mereka agar
mereka mengambil jalan Allah dan Rasul-Nya, iaitu jalan al-Quran, Sunnah dan
Sirah dan tidak yang selain daripadanya yang boleh mempastikan kesempurnaan
pegangan dan amalan mereka akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang akan
mengekalkan mereka itu dalam keadaan yang aman dan sempurna beriman dengan
agama Allah?
Allah
melarang kita dengan sekeras-kerasnya agar kita tidak mengamalkan agama
demokrasi kita yang syirik dan kufur ini melalui ayat-ayat al-Quran yang jelas,
terang dan nyata yang disampaikan kepada
kita secara bertalu-talu dan bertubi-tubi ini – apakah masih ada lagi
RUANG-RUANG bagi kita untuk mengamalkannya tanpa melibatkan kita ini dengan
kesyirikan dan kekufuran? PAS mengingkari ayat-ayat Allah yang jelas dan terang
memerintahkan mereka supaya mereka tidak mengamalkan agama demokrasi, supaya
mereka memisah, mengasing dan menjauhkan diri mereka daripada agama demokrasi
kita ini dan supaya mereka mengingkari, mengkonfrantasi, memusuhi dan
membencinya sehingga meletusnya Jihad, Perang dan Revolusi terhadapnya.
PAS
keengganan untuk mentaati dan mengikut Sunnah Rasulullah saw yang menolak
tawaran kaum kafir Mekah untuk melantik Baginda sebagai Raja yang berkuasa dan
berdaulat di Mekah . Dalam sirah Ibnu Ishak
diriwayatkan :
“Utba bin Rabia seorang pemuka Quraisy, bagi pihak kafir
Quraisy, telah menemui Rasulullah ketika Baginda berada dalam masjid
bersendirian: Utba pergi mendapatkan Rasulullah dan berkata: "Wahai
Muhammad anak saudaraku, engkau adalah salah seorang daripada kami sebagai mana
yang engkau ketahui, daripada keluarga yang termulia dan mempunyai kedudukan
yang tinggi dari segi keturunan. Engkau telah mendatangi kami dengan hal yang
amat penting, memecah belahkan kaum mereka; merendah-rendahkan adat istiadat
mereka, dan mencerca Tuhan-Tuhan mereka dan agama mereka, dan mendeklarasikan
bahawa nenek-moyang mereka sebagai orang kafir, oleh itu dengarlah nasihatku
dan aku akan membuat beberapa tawaran, mungkin engkau dapat menerima satu
daripadanya. Rasulullah bersetuju dan ia meneruskan. "Sekiranya apa yang
engkau kehendaki ialah kehormatan, kami akan melantik engkau sebagai ketua kami
sehingga tiada sesiapapun yang boleh membuat apa-apa keputusan tanpa engkau,
sekiranya engkau kehendaki kuasa, kami akan jadikan engkau raja."
Rasulullah
saw menolak tawaran keemasan ini dan Baginda berserta kelompok para pengikut
Baginda yang kerdil itu memisahkan diri mereka daripada orang-orang kafir,
Baginda sama sekali tidak ingin untuk mengamalkan agama orang-orang kafir dan tidak ingin untuk
berkompromi dengan orang-orang kafir, malah Baginda dengan keras dan tegas
mengkufur ingkarkan mereka dan berkonfrantasi dengan mereka. Begitulah juga
sikap para Rasul yang terdahulu terhadap seluruh kekuasaan kufur pada
zaman-zaman mereka itu masing-masing – mereka mengingkari dan berkonfrantasi
terhadap seluruh kekuasaan kufur itu.
Firman Allah: Al-Qalam 8,9
Oleh itu janganlah engkau tunduk kepada pendusta-pendusta.
Mereka suka jika engkau bersikap lunak, supaya mereka juga bersi
Firman Allah: Al-Kafirun 1-6
Katakanlah: Hai orang-orang kafir, Aku tiada menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak menyembah apa yang aku sembah. Aku tidak pernah menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak pernah menyembah apa yang aku sembah. Bagi kamu agamamu, bagiku agamaku.
Rombongan
orang-orang kafir Quraisy pada kali yang kedua yang mengajak Rasulullah saw
supaya berkompromi dan berdamai dengan mereka juga ditolak oleh Rasulullah saw
melalui wahyu daripada Allah swt. Sikap Islam terhadap kufur dan kekuasaan
kufur hanyalah penolakan total, tanpa kompromi dan konfrantasi terbuka
sehinggalah kufur ini dihapuskan semua sekali daripada muka bumi kita ini.
Mengapakah
PAS tidak ikut sunnah Rasulullah saw dan para Rasul yang terdahulu dan
mengapakah pula PAS sewenang-wenang sahaja menderhakai dan mengingkari Allah
dan Rasul-Nya dan sanggup bergelumang dengan kesyirikan dan kekufuran
semata-mata kerana inginkan kuasa politik melalui jalan yang mudah, cepat dan
tanpa risiko seperti amalan agama demokrasi kita ini ?
Firman Allah :
al-Isra’ 73,74,75,76,77
Dan mereka
sebenarnya hampir-hampir hendak memesongkan engkau daripada apa yang telah Kami
wahyukan kepadamu supaya engkau mengadakan perkara-perkara yang dusta yang
berlainan daripadanya terhadap Kami dan jika (engkau melayani kehendak mereka)
nescaya mereka akan mengambil engkau sebagai sahabat .
Dan jika tidak
kerana Kami telah meneguhkan imanmu tentulah engkau akan condong sedikit kepada
mereka.
Jika (terjadi
demikian) nescaya kami rasakan engkau keseksaan dunia yang berlipat ganda dan
keseksaan akhirat yang berlipat ganda kemudian engkau tidak akan mendapat
seorang penolongpun yang sanggup menentang Kami.
Dan mereka
sebenarnya hampir-hampir berjaya menimbulkan kegelisahan kepadamu di bumi
(Mekah) dengan tujuan untuk mengusirmu daripadanya, dan jika (engkau terusir)
nescaya mereka tidak akan tinggal di sana sesudahmu melainkan hanya sebentar
sahaja .
Itulah
undang-undang yang berlaku kepada Rasul-Rasul yang telah Kami utuskan sebelummu
dan engkau tidak akan dapati sebarang perubahan dalam undang-undang Kami.
Allah
memperingati Rasulullah saw melalui ayat-ayat al-Quran seperti di atas ini
bahawa sekiranya Allah tidak meneguhkan iman Baginda, kemungkinan Baginda akan
menerima tawaran daripada orang-orang kafir itu, dan sekiranya ianya
benar-benar berlaku, Allah memberi peringatan bahawa Baginda juga tidak akan
terlepas daripada azab seksa daripada Allah yang berlipat kali ganda di dunia
dan juga di akhirat nanti!
Pada hari ini,
ayat-ayat ini berperanan sebagai satu peringatan dan ancaman yang amat serius,
keras dan berat daripada Allah khususnya kepada PAS dan secara amnya kepada
seluruh umat Islam kita sekelian, bahawa perjuangan Islam melalui proses
politik demokrasi yang syirik dan kufur ini adalah kesalahan dan dosa yang
besar yang akan diseksa oleh Allah di dunia ini dan juga di akhirat nanti
dengan keseksaan yang berlipat kali ganda, iaitu kesalahan dan dosa kerana kita
lari daripada perjuangan Islam mengikut jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah, dan
kesalahan dan dosa yang besar kerana kita mengingkari ayat-ayat Allah dan
kerana kita memasukkan diri kita ke dalam agama demokrasi yang syirik dan kufur
kononnya dengan harapan untuk mencapai kejayaan dakwah dan perjuangan yang
mudah, cepat dan tanpa risiko.
(SAMBUNAGN)
No comments:
Post a Comment