(SAMBUNGAN)
Konsep
Tauhid sebagai prinsip revolusi mempunyai dua aspek :
NAFI
|
Konsep Tauhid mengkehendaki kita untuk
menolak (total rejection) dan menentang serta bersikap dan bertindak dengan
tanpa kompromi terhadap segala Tuhan yang lain berserta dengan segala bentuk
sistem hidup yang di luar daripada Islam: politik demokrasi, ekonomi
kapitalis, ideologi nasionalis, sistem sosial dan perundangan Barat.
|
ISBAT
|
Konsep Tauhid mengkehendaki kita untuk
hanya menerima Allah yang satu dan sistem hidup dari Allah sahaja - politik Islam, sosial Islam dan perundangan
Islam.
|
Konsep Nafi dan Isbat dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah
konsep yang aktif, radikal dan revolusyeneri, ianya bererti penafian,
penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap
kesemua agama, kerajaan, undang-undang dan sistem kehidupan yang selain
daripada Allah. Justeru Tauhid bererti revolusi dan pemberontakan yang aktif terhadap
kesemua agama dan sistem hidup yang selain daripada Allah termasuk demokrasi
dan kerajaan demokrasi. Tidak wujud kompromi dan “peaceful co-existence” di
antara agama Islam dengan agama demokrasi dan kerajaan demokrasi. Seseorang
yang tidak mengamalkan sikap dan tindakan penafian, penolakan, pengingkaran dan
penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap demokrasi dan kerajaan
demokrasi bererti ia tidak mempraktikkan konsep Nafi dan Isbat dan justeru ia
tidak beriman kepada kalimah
ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. PENOLAKAN
dan REVOLUSI yang aktif dan total terhadap kesyirikan dan kekufuran adalah
tergolong ke dalam bahagian AQIDAH.
Firman Allah: ali-Imran 64
Katakanlah: "Wahai ahlil kitab! Marilah berpegang kepada satu perjanjian yang saksama di antara kami dan kamu, iaitu kita jangan menyembah melainkan Allah, dan kita jangan mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun, dan jangan pula sesetengah kita menjadi yang lain sebagai Tuhan-Tuhan selain dari Allah dan jika mereka berpaling maka katakanlah (kepada mereka): "saksikanlah bahawa adalah kami sekalian golongan Muslim."
Firman Allah: an-Nisa 60
Tidakkah engkau perhatikan bahawa orang-orang yang mendakwakan bahawa mereka beriman kepada yang diturunkan kepada engkau dan yang diturunkan sebelum daripada engkau, mereka hendak meminta hukum kepada taghut, sedangkan mereka disuruh supaya kufurkan terhadap taghut. Syaitan menghendaki supaya ia menyesatkan mereka dengan kesesatan yang jauh.
Sekali
lagi ini adalah ayat-ayat revolusi! Allah memerintahkan kita dengan jelas dan
terang melalui ayat-ayat ini supaya kita memberontak dengan Jihad dan Perang
terhadap kerajaan demokrasi kita yang syirik dan kufur ini.
Firman Allah: al-Anaam 56
Katakanlah, “Sesungguhnya aku dilarang menyembah tuhan-tuhan yang kamu sembah selain daripada Allah.” Katakanlah lagi, aku tidak akan menurut hawa nafsu kamu kerana kalau aku turut sesungguhnya sesatlah aku, dan tiadalah aku daripada orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.”
Firman Allah: al-Ahzab 1, 48
Wahai Nabi! tetaplah bertaqwa kepada Allah, dan janganlah engkau patuh kehendak orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.Dan jangan engkau turut kehendak orang –orang kafir dan orang-orang munafik, dan janganlah engkau hiraukan usikan dan celaan mereka, serta berserahlah kepada Allah; dan cukuplah Allah menjadi Pelindung.
Firman Allah: Fussilat 14
Janganlah kamu sembah melainkan Allah
Firman Allah: asy-Syu’ara’ 151, 152
Dan janganlah kamu mentaati perintah orang-orang yang melewati batas, iaitu orang-orang yang melakukan kerosakan di bumi dan tidak membuat kebaikan.
Melalui
ayat-ayat ini Allah melarang kita daripada mentaati dan mematuhi setiap
kerajaan manusia yang syirik dan kufur seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita
ini, malah ayat-ayat ini mempunyai segala implikasi yang memerintahkan kita
supaya aktif memberontak dan memeranginya.
Firman Allah: al-Baqarah 256
Barang siapa yang kufurkan taghut dan beriman kepada Allah, sesungguhnya dia telah berpegang kepada tali yang teguh yang tiada akan putus.
Orang-orang
yang tidak mengkufur ingkarkan kerajaan demokrasi bukanlah orang-orang yang
beriman kepada kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Inilah pengertian yang tersimpul di dalam ayat di atas ini.
Orang-orang
yang berpegang teguh kepada kalimah
ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ialah orang-orang
yang mengkufur ingkarkan kerajaan demokrasi yang disertai dengan mentaati
perintah Allah untuk berjuang dalam menegakkan kedaulatan, otoriti dan
undang-undang Allah di atas muka bumi ini. Pengertian ayat di atas ini
mempunyai implikasi bahawa orang-orang yang berjuang untuk menegakkan
kedaulatan, otoriti dan undang-undang Allah, tetapi tanpa disertai dengan
tindakan-tindakan penafian, pengingkaran, penolakan dan penentangan terhadap
kekufuran agama demokrasi, bukanlah orang-orang yang berpegang teguh kepada kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan mereka sebenarnya tiada beriman kepada Allah. Ini bermakna
bahawa penafian, pengingkaran, penolakan dan penentangan yang terbuka, aktif
dan total terhadap kerajaan demokrasi serta deklarasi kekufurannya adalah
syarat kesempurnaan iman seseorang Islam yang sedang berada dan bernaung di
bawah kekuasaan dan naungan kerajaan demokrasi seperti mana kita kini di
Malaysia.
Firman Allah: al-Mumtahanah 4
Sesungguhnya kami berlepas diri daripadamu dan daripada apa-apa yang kamu sembah selain daripada Allah. Kami mengingkari (agama) kamu, dan telah terang permusuhan dan kebencian di antara kami dan kamu selama-lamanya, sehingga kamu beriman kepada Allah satu-satu-Nya.
Ayat ini
adalah ayat REVOLUSI! Sikap Islam terhadap kerajaan demokrasi kita ini hanyalah
dalam bentuk mengkufur ingkarkannya, memisah dan menjauhkan diri kita
daripadanya, serta untuk memusuhi dan membencinya buat selama-lamanya. Segala sikap
ini adalah perintah Allah yang berbentuk AQIDAH yang amat serius. Umat Islam di
Malaysia kita ini yang mengamalkan sistem politik demokrasi serta mereka tidak
memusuhi dan membenci demokrasi dan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini, mengikut
pengertian ayat di atas ini , mereka itu adalah orang-orang yang tidak mentaati
dan mematuhi perintah Allah dan oleh yang demikian mereka itu bukanlah
orang-orang yang beriman kepada Allah !
Firman Allah: al-Baqarah 193
Dan berperanglah sehingga tiada lagi penindasan dan jadilah agama itu hanya untuk Allah.
Firman Allah: al-Baqarah 251
Jika Allah tidak menahan segolongan manusia dengan yang lain, nescaya berleluasa kerosakan di bumi.
Demokrasi
yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia dan yang syirik dan kufur ini adalah
disifatkan oleh Allah s.w.t. sebagai penindasan, kezaliman, pencerobohan,
ancaman, kejahatan dan kerosakan dan oleh itu diperintah serta diwajibkan-Nya
ke atas kita untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi terhadapnya
(demokrasi) sehingga ianya mengalami keruntuhan dan kehancuran yang total untuk
kemudiannya digantikan dengan agama Allah dan kerajaan Allah dan justeru agama
Allah SWT sahaja yang berhak untuk berkuasa dan memerintah ke atas kita, dan
dengan itu supaya pengabdian manusia yang total itu hanyalah kepada Allah
sahaja yang menyempurnakan pegangan dan amalan kita akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Firman Allah: asy-Syura 39
Dan orang-orang yang apabila ditimpa kezaliman, mereka (tidak gentar) menuntut bela.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran):
"Tujuannya ialah untuk menjelaskan satu sifat pokok
kelompok Muslim, iaitu sifat menentang kezaliman dan tidak tunduk kepada
kezaliman. Ini adalah satu sifat tabii (semula jadi) bagi kelompok Muslim yang
dilahirkan untuk memimpin umat manusia supaya mereka menjadi sebaik-baik umat
yang menyuruh membuat kebaikan dan melarang membuat kejahatan dan supaya mereka
mengamal kehidupan manusia dengan dasar kebenaran dan keadilan. Mereka adalah
satu umat yang amat di muliakan Allah s.w.t."
Menuntut
bela ke atas kezaliman dan penindasan itu adalah satu sifat yang semula jadi
dan tabii dalam pemikiran dan budaya hidup Islam - justeru itu, sikap dan
pendirian kita terhadap demokrasi yang berbentuk kezaliman dan penindasan itu,
hendaklah dalam bentuk penentangan dan pengingkaran serta tiada ketundukan
kepadanya supaya kehidupan manusia tetap didasarkan kepada kebenaran dan
keadilan Islam dan supaya kemuliaan dan ciri-ciri kemanusiaan kita yang tinggi
dan murni itu sentiasa terpelihara.
Firman Allah: ali-Imran 110
Kamu adalah sebaik-baik umat untuk manusia: Kamu menyuruh kepada kebaikan dan melarang daripada kejahatan, dan kamu beriman kepada Allah.
Konsep “amar
makruf nahi mungkar” adalah satu konsep yang dinamik, radikal dan
revolusyeneri dalam pemikiran dan kehidupan Islam di mana ia memerintahkan kita
supaya mengingkari, menolak, menjauhi dan menentang demokrasi yang syirik dan
kufur ini, sedangkan kegagalan atau keengganan untuk mempraktikkan perintah itu
boleh menyebabkan ketidak sempurnaan kepada keimanan kita. Kemungkaran yang
paling utama yang diperintahkan Allah untuk kita hapuskan ialah kesyirikan dan
kekufuran kerajaan demokrasi yang sedang berkuasa, memerintah dan berdaulat,
dan makruf yang paling utama yang mengatasi segala makruf yang lain yang
diperintahkan Allah ke atas kita ialah untuk menghapuskan kerajaan demokrasi
yang syirik dan kufur ini.
2.
MORAL ISLAM SEBAGAI
KONSEP REVOLUSI DALAM ISLAM
Moral
Islam yang tinggi hanya dapat diwujudkan apabila umat Islam mempunyai kebebasan
sepenuhnya daripada pengabdian diktator manusia dan kezaliman ideologi kufur.
Kewujudan Jahiliyah moden yang mengabdikan manusia kepada manusia menyebabkan
manusia Islam mengalami keruntuhan moral. Moral Islam yang runtuh hanya dapat
dibangunkan dengan revolusi terhadap Jahiliyah.
Moral
Islam didasarkan kepada prinsip-prinsip berikut :
1. Allah adalah
Pencipta dan Sumber kepada segala kebaikan, kebenaran dan keindahan;
2. Manusia adalah
wakil Allah yang bertanggungjawab, terhormat dan bermaruah;
3. Segala-gala
yang berada di langit dan di bumi dijadikan untuk manusia;
4 Allah
tidak mengharap sesuatu yang mustahil dari manusia;
5. Cara
hidup Islam ialah kesederhanaan;
6. Manusia
bertanggungjawab kepada Allah.
Moral
Islam membicarakan perhubungan di antara manusia dengan Allah, manusia dengan
manusia, manusia dengan kejadian-kejadian lain, dan manusia dengan dirinya
sendiri terutama sekali nafsu dan iman.Tanggungjawab moral dalam Islam adalah
untuk :
1. Menyuruh
ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran (3:110);
2. Mewujudkan
satu ummah yang menjadi tauladan untuk kebaikan (al-Baqarah 143).
Konsep
kedaulatan dan kekuasaan hanya hak dan milik Allah sahaja bermakna manusia
adalah bebas daripada segala bentuk pengabdian dan ketundukan kepada manusia
dan ideologi yang lain daripada Islam seperti
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis. Manusia dilahirkan bebas daripada
sebarang ikatan kepada yang selain daripada Allah. Apabila manusia berada di
bawah kedaulatan dan kekuasaan Allah dengan mengamalkan sistem hidup daripada
Allah, manusia mempunyai moral dan nilai peribadi yang tinggi, sifat ketegasan
dan corak kehidupannya yang beriman teguh kepada menyeru untuk kebaikan dan
mencegah daripada kemungkaran dan untuk membentuk dan mewujudkan satu
masyarakat yang muttaqi. Moral Islam yang tinggi yang didirikan di atas
kedaulatan Allah dan konsep Tauhid akan bangkit untuk menentang dan
menghancurkan segala ancaman, kekuatan dan pengaruh kuasa manusia dan ideologi
manusia yang sekiranya tidak dibenteraskan akan menindas dan merampas hak Allah
dan hak manusia, bermaharajalela, membuat kebencanaan, mengabdi dan membataskan
hak-hak asasi manusia.
Firman Allah: an-Nisa 75
Dan mengapa kamu tidak berperang ke jalan Allah dan mereka yang tertindas.
Ini
adalah satu seruan kepada moral Islam yang tinggi supaya bangkit untuk
menentang penindasan dan kezaliman, orang-orang yang tidak menyahut seruan ini
adalah orang-orang yang tidak bermoral dan berakhlak yang tinggi dan mulia.
Moral Islam adalah anti-penindasan, dan moral akan menentang dan memberontak
terhadap segala ideologi yang di luar daripada Islam yang kesemuanya itu
dianggap sebagai zalim dan menindas termasuk Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis
di Malaysia ini. Moral dalam Islam mengasuh dan membentuk sikap dan
keperibadian revolusi terhadap kesemua sistem dan ideologi yang lain daripada
Islam.
3.
KONSEP PENYEMBAHAN
SEBAGAI DOKTRIN REVOLUSI DALAM ISLAM
Setelah
menentukan bahawa Allahlah yang semula jadi yang semestinya disembah, al-Quran
menjelaskan bahawa Tuhan yang dimaksudkan sebagai yang disembah dalam
sembahyangnya adalah Tuhan yang sama yang disembah dalam seluruh bidang
kehidupannya - pekerjaannya, kegiatan politiknya, pergaulannya dan
kekeluargaannya, dan dalam matinya.
Firman Allah: an-Anaam 162
Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah.
Islam
adalah satu sistem hidup yang meliputi kesemua bidang kehidupan, dan menyembah
Allah yang menjadi asas kepada sistem hidup Islam, meliputi kesemua bidang
kehidupan manusia – ibadat, politik, ekonomi, sosial dan akhlak. Sekiranya
menyembah Allah itu hanya terdiri daripada sembahyang sahaja ianya bererti
menyembah banyak Tuhan, sekurang-kurangnya satu Tuhan di dalam masjid-masjid
dan surau-surau dan satu Tuhan lagi di dalam parlimen kerana mentaati parlimen
dalam kehidupan harian.
Firman Allah: an-Nahl 51
Allah berkata: "Janganlah mengambil dua Tuhan kerana Dia hanyalah Tuhan yang satu, oleh itu takutilah Daku (dan Daku Sahaja)."
Mentaati
Allah dalam ibadat ritual seperti solat, puasa dan haji yang diikuti juga
dengan mentaati Allah dalam politik, ekonomi, sosial dan perundangan dan
lain-lain aspek kehidupan harian bererti menyembah Allah yang satu dan sama,
manakala mentaati Allah dalam ibadat-ibadat solat, puasa dan haji sahaja
sedangkan kita mentaati sistem kehidupan Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis
dalam kehidupan harian kita ianya bererti menyembah ramai Tuhan; satunya Allah
di dalam masjid-masjid dan Tuhan-tuhan yang yang lain yang berada di dalam
parlimen.
Ternyata
sekali bahawa menyembah Allah meliputi segala bidang kehidupan yang merangkumi
ibadat, politik, ekonomi, pergaulan dan perhubungan kekeluargaan. Keesaan Allah
yang layak disembah memerlukan kepada keesaan kehidupan manusia; iaitu harmoni
di antara kegiatan rohaniah dengan sekular. Keesaan menyembah Allah menyatukan
jasad dengan roh, agama dengan politik, ibadat dengan sosio-politik, moral
dengan sains, dunia dengan akhirat, Allah dengan alam semula jadi. Logiknya,
Islam menentang dua Tuhan; Tuhan agama dan Tuhan politik, Tuhan rohani dan
Tuhan sains, Tuhan sembahyang dan Tuhan ilmu, Tuhan kepercayaan dan Tuhan akal.
Menyembah
Allah adalah terdiri daripada keimanan, ibadat, tindakan-tindakan dan
undang-undang. Menyembah Allah meliputi keseluruhan kegiatan dan kehidupan
manusia - kehidupan itu sendiri sama ada ibadat atau politik, adalah menyembah
Allah. Selagi tiap sesuatu itu dilaksanakan mengikut cara Islam dan bertujuan
untuk mendapatkan keredhaan Allah, sama ada ibadat atau politik atau ekonomi
atau sosial, bermakna menyembah Allah. Ideologi
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis adalah pemikiran manusia dan bukan
pemikiran daripada Allah , ianya adalah cara manusia dan bukan cara Islam, ia
juga bertujuan untuk mendapat persetujuan dan keredhaan manusia dan tidak
keredhaan Allah. Umat Islam yang benar-benar menyembah Allah, tidak akan tunduk
untuk menyembah Tuhan yang lain, seperti menyembah Tuhan yang berada di dalam parlimen;
secara automatik dan spontan kita akan bangkit untuk memberontak dan
melancarkan revolusi terhadap ideologi kufur itu dengan tegas, berani dan tanpa
kompromi lagi.
Tuhan di
dunia adalah Tuhan yang sama di akhirat. Kehidupan di akhirat adalah sambungan
kehidupan di dunia. Setiap detik kehidupan di dunia adalah untuk menempah
kehidupan di akhirat. Menyembah Tuhan yang benar di dunia akan mendapat
perlindungan di akhirat. Menyembah Tuhan yang berada di dalam parlimen dengan
mentaati dan mengamalkan agama Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis bererti
tidak ada perlindungan di alam akhirat dan balasan yang amat pedih. Umat Islam
yang beriman dan menyedari hakikat yang sebenar, baginya memang tidak ada
pilihan melainkan untuk menempah kesejahteraan di akhirat dengan meninggalkan
Tuhan yang berada di dalam parlimen dan untuk melancarkan revolusi terhadap
agama Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis dan hanya menyembah Allah yang
satu dan benar, Tuhan dunia dan Tuhan akhirat. Menyembah Allah adalah satu konsep
yang revolusyeneri dalam Islam.
4.
SYAHADA (MATI SYAHID
ATAU "MARTYRDOM") SEBAGAI KONSEP REVOLUSI DALAM ISLAM
Islam
menghalalkan peperangan untuk mempertahankan Islam, ummah, bumi Islam dan
nilai-nilai Islam sebagai berperang ke jalan Allah dan menganggap orang-orang
yang terbunuh sebagai syahid dan beroleh syurga. Konsep syahada berupaya
membentuk jiwa umat Islam sebagai umat yang militen, revolusyeneri dan tidak
bertolak ansur terhadap segala apa yang berbentuk kufur dan bertentangan dengan
Islam.
Kehidupan
di dunia adalah singkat, sementara, tidak sempurna, tetapi penuh dengan cabaran
dan godaan yang boleh membawa manusia kepada kebencanaan di alam akhirat yang
kekal abadi. Tidak ada cara yang lain yang lebih baik, ringkas, senang dan
paling terjamin dalam mencapai keredhaan Allah melainkan syahada. Kesakitan dan
keseksaan yang di alami di dunia ketika berjuang dan menghadapi maut adalah
terlalu sedikit dan singkat berbanding dengan ganjaran balasan yang amat
sempurna daripada Allah yang kekal abadi di alam akhirat, lebih-lebih lagi
kesukaran dan kesakitan yang kecil dan sedetik itu dapat menghindarkan
kebencanaan dan kepedihan neraka yang tiada berkesudahan. Sudah tentu syahada
adalah sesuatu yang mempunyai keuntungan yang amat besar sedangkan modalnya
terlalu kecil.
Perjuangan
untuk mencapai syahada adalah sesuatu yang sangat menarik kepada orang-orang
yang telah mencapai keyakinan dan keimanan yang mendalam di dalam jiwanya.
Dalam peperangan (Jihad) hanya KEJAYAAN sahaja yang ditempah oleh para mujahid,
tidak ada kegagalan dan kehampaan; hanya ada dua kemungkinan, sama ada mencapai
kemenangan atau syahada!
Firman Allah: an-Nisa 74
Barang siapa berperang di jalan Allah lalu terbunuh atau menang, kami akan beri kepadanya ganjaran yang besar.
Firman Allah: al-Imran 169
Janganlah menganggap mereka yang terkorban di jalan Allah sebagai mati. Mereka itu hidup, bergembira dengan pertemuan dengan Tuhannya.
Orang-orang
yang terkorban di jalan Allah akan mendapat ganjaran yang amat besar di sisi
Allah, mereka itu diibaratkan sebagai tidak pernah merasai kematian, jauh
daripada keseksaan dan ketakutan. Umat Islam yang beriman kepada konsep syahada
dengan mendalam akan sentiasa menunggu-nunggu peluang-peluang keemasan untuk
menyertai Jihad.
Mereka
sentiasa bertanya-tanya bilakah dan di manakah Jihad itu akan wujud. Bila wujud
sahaja situasi dan keadaan Jihad, mereka akan terus menyertai dan melancarkan
Jihad dengan semangat berkobar-kobar sebagai menyahut seruan Allah dan untuk
mendapat keredhaan Allah tanpa berlengah-lengah dan menangguh-nangguhkannya
lagi dan tanpa mencari-cari helah dan alasan-alasan untuk mengelakkannya.
Mereka menolak jalan-jalan yang lain dan hanya terus melancarkan Jihad.
Syahada
adalah satu konsep penting dalam doktrin revolusi dalam Islam. Rasulullah
s.a.w. telah menundukkan musuh-musuh Islam dan berjaya membentuk sebuah Dar
al-Islam di Madinah melalui amalan konsep syahada. Empayar-empayar Rom dan
Farsi, kekuatan angkatan-angkatan raksasa salib (The Crusaders) dari seluruh
Eropah (Crusaders) dan lain-lain serangan dari musuh-musuh Islam kesemuanya
ditumpaskan oleh Islam melalui syahada. Empayar-empayar Islam dari zaman
khulafa al-Rasyidin, Sepanyol, Uthmaniyah, Moghul dan lain-lain lagi kesemuanya
dibangun dan dibentukkan melalui syahada. Tetapi apabila umat Islam
meninggalkan syahada, empayar-empayar Islam mengalami kehancuran, umat Islam
dijajah, maruah dan keperibadian Islam hancur dan tergadai kepada kekuasaan dan
peradaban Barat. Tidak syak lagi syahada adalah satu-satunya konsep yang
penting dalam doktrin revolusi dalam Islam.
5.
UMMAH SEBAGAI KONSEP
REVOLUSI DALAM ISLAM
Umat
Islam yang hidup dalam sesuatu masyarakat Islam dipanggil dengan nama UMMAH.
Individu Islam yang hidup dalam masyarakat bukan Islam ialah ahli ummah sedunia
asalkan ia memenuhi dan tertakluk kepada ciri-ciri Islam. Ummah adalah satu
identiti umat Islam yang universal yang mempunyai satu matlamat atau misi yang
mulia dan tinggi untuk dicapai. Sekiranya alam disekelilingnya bertindak dan
mempunyai matlamat yang selain daripada matlamatnya, ummah akan bangkit untuk
menentang dan menghapuskan matlamat dan kegiatan-kegiatan yang bertentangan
itu. Penentangan itu adalah sesuatu yang semula jadi bagi sesuatu umnmah.Ummah
yang mempunyai satu misi Islam dan bertindak mengikut metod Islam menjadi teras
kepada doktrin revolusi dalam Islam. Ummah yang pasif dan tidak bangkit untuk
bertindak terhadap sesuatu yang berkontradiksi dengan matlamatnya itu, bukanlah
ummah.
Sebagai
satu identiti yang jauh berlainan dengan lain-lain ahli dan komponen
masyarakat, ummah mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri yang berdasarkan
kepada konsep-konsep berikut:
Kedaulatan Allah
Ummah
bertanggungjawab untuk mendirikan kedaulatan Allah (al-Imran 26) dengan
menegakkan pemerintahan Islam yang berdasarkan kepada al-Quran dan menjalankan
sistem hidup Islam - politik Islam, ekonomi Islam, sosial dan akhlak Islam
serta perundangan Islam. Ketaatan ummah hanyalah kepada Allah dan Rasul-Nya
(an-Nisa 59) dan menentang segala ketaatan kepada manusia atau ideologi ciptaan
manusia seperti Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang memerintah di
Malaysia.
Keesaan Matlamat
Ummah
mempunyai matlamat yang satu: untuk mencapai al-FALAH atau kejayaan di dunia
dan akhirat dengan cara mendirikan kedaulatan Allah di bumi dan mentaati Allah
dan Rasul-Nya dalam ibadat dan kehidupan harian. Perjuangan ummah ialah
perjuangan untuk mencapai keredhaan Allah, mengikut cara dan metod Allah dan
model Rasulullah s.a.w.
Persaudaraan Islam
Ummah
berdasarkan kepada persaudaraan Islam dan identiti Islam. Ummah menolak
identiti bangsa, negara dan sempadan-sempadan geografi dan politik. Identiti
ummah hanyalah kepada Islam.
Firman Allah: al-Hujurat 13
Wahai manusia! Kami jadikan kamu dari pasangan yang satu, dari lelaki dan perempuan, dan jadikan kamu dari berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenalan diantara satu sama lain. Sesungguhnya yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah yang paling bertaqwa.
Firman Allah: an-Nisa 97
Tidakkah bumi Allah ini luas untuk kamu berhijrah kepadanya?
Ummah
tidak berdasarkan kepada identiti bangsa, negara, tanah air dan
sempadan-sempadan geografi dan politik seperti yang terkandung dalam maksud
ayat-ayat di atas ini. Ummah adalah satu konsep yang universal yang terdiri daripada
kesemua bangsa di keseluruh rantau dan pelusuk di dunia yang semata-mata
berpegang kepada persaudaraan Islam. Di dunia ini hanya ada satu ummah sahaja
yang bersatu di bawah persaudaraan Islam.
Kesinambungan
Ummah
tidak terhad kepada faktor masa dan zaman. Ummah yang universal ini adalah
ummah yang satu sejak daripada Nabi Adam a.s sehinggalah kepada hari kiamat.
Ummah adalah sesuatu yang berkesinambungan, ia mempunyai keseragaman dalam
matlamat dan cara hidupnya sejak zaman berzaman tanpa perubahan dan penyesuaian
dengan yang lain-lain.
Firman Allah: al-Hijr 9
Kami telah menurunkan al-Quran dan kami pasti menjaganya (dari kerosakan).
Allah
menjanjikan kepada kita bahawa Dia akan menjaga al-Quran daripada kerosakan
sehingga ke hari kiamat. Ini bererti konsep ummah itu berkekalan dan
berkesinambungan generasi demi generasi dari segi matlamat dan Aqidahnya kerana
al-Quran yang dipelihara dengan sempurna oleh Allah Taala sendiri akan
terhindar daripada pencemaran fikiran, ideologi dan bidaah manusia. Sekiranya
ummah mengalami kerosakan dan kehancuran iman dan lantas menyeleweng daripada
Islam, Allah akan menggantikannya dengan satu golongan orang-orang yang beriman
dan taat kepada Allah dan oleh itu mengekalkan kesinambungan ummah; berhubung
dengan hal ini Allah berfirman:
Firman Allah: al-Maidah 54
Wahai orang-orang yang beriman! Sekiranya ada di antara kamu yang berpaling daripada beriman, Allah akan mewujudkan satu golongan manusia yang dikasihi Allah sebagaimana mereka mengasihi Allah, merendah diri dengan orang-orang yang beriman, bersikap keras terhadap orang-orang kafir, berjihad ke jalan Allah dan tidak takut kepada celaan orang-orang yang mencela.
Boleh
dikatakan keseluruhan ummah di dunia dewasa ini tunduk, patuh dan beriman
dengan Jahiliyah Moden, iaitu segala ideologi dan falsafah
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis, Sekular-Nasionalis-Monarki-Kapitalis
dan Sekular-Nasionalis-Militeri-Sosialis-Komunis yang kesemuanya itu bererti
berpaling daripada beriman kepada Allah dan kepada Islam. Memandangkan ummah
yang wujud sekarang ini di seluruh dunia termasuk di Malaysia tunduk kepada
jahiliyah moden yang bererti mereka sedang mengalami kehancuran Islam mereka,
Allah berjanji untuk menggantikannya dengan satu ummah yang beriman kepada
Allah dan ummah yang akan tegas menentang segala kekuatan dan kekuasaan Jahiliyah
sebagai mana yang ditegaskan di dalam ayat di atas ini.
Firman Allah: al-Baqarah 143
Dan Kami jadikan kamu satu umat yang adil, supaya kamu menjadi saksi-saksi ke atas manusia dan Rasul sebagai saksi ke atas kamu.
Allah
menghendaki supaya kita menjadi contoh dan tauladan kepada seluruh umat manusia
sebagai satu ummah yang hidup dengan nilai-nilai moral dan akhlak yang tinggi
dan mulia yang berdasarkan kepada konsep pengabdian manusia kepada Allah dan
ketaatan manusia kepada Allah dengan mempraktik dan menghayati segala sistem
hidup daripada Allah yang meliputi ibadat, akhlak, politik, ekonomi, sosial dan
perundangan. Sebagai mana Rasul itu adalah tauladan yang baik untuk kita ikuti,
kita hendaklah berperanan sebagai tauladan kepada manusia seluruhnya
mudah-mudahan mereka itu tertarik dengan cara hidup kita dan untuk beriman
kepada Allah sepenuhnya, iaitu bukan sahaja setakat menyembah Allah dalam seluruh
ibadat ritual, tetapi juga menyembah Allah dalam politik, ekonomi, sosial, akhlak dan
perundangan, serta di satu pihak yang lain lagi untuk menolak dan menentang dengan
aktif terhadap segala sistem manusia yang syirik dan kufur yang tidak datang
dari Allah termasuk Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis atau
Sekular-Nasionalis-Diktator-Sosialis-Komunis.
Firman Allah: al-Imran 104, 110, 114
Hendaklah ada di antara kamu satu umat yang menyeru kepada kebaikan, yang menyuruh berbuat kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran, mereka itulah yang mencapai kemenangan. Kamu ialah sebaik-baik umat, kamu menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran dan beriman kepada Allah. Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, mereka menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran, dan mereka adalah tergolong ke dalam golongan orang-orang yang soleh.
Konsep
menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran dalam Islam adalah konsep
Islam yang amat revolusyeneri dalam segala gerakan untuk menentang segala
bentuk penindasan, kezaliman dan kerosakan yang wujud dan beroperasi dalam sistem
kehidupan manusia yang selain daripada Allah. Konsep inilah yang telah bertanggungjawab
dalam membangkitkan semangat revolusi dalam perjuangan Rasulullah saw dan para
pengikut Baginda dalam menghadapi kaum Quraisy di Mekah, juga dalam
penaklukan-penaklukan Islam ke atas kuasa-kuasa dan empayar-empayar kafir pada
zaman-zaman Umayyah, Abasiyah dan Uthmaniyah dalam sejarah kebangkitan Islam di
dunia, dan dalam segala penentangan Islam terhadap serangan-serangan kafir
sejak zaman-berzaman. Namun, konsep Islam yang revolusyeneri ini pada masa kini
langsung tidak berfungsi di kalangan massa umat Islam di Malaysia kita ini; di
antara sebab-sebabnya adalah kerana :
A. Kejahilan
kita yang total mengenai Aqidah dan Pemikiran Islam kita sendiri telah memunculkan
berbagai-bagai bentuk salah fahaman dan sifat-sifat yang negatif di kalangan seluruh
massa umat Islam kita :
1. Umat
Islam kita tidak mengetahui bahawa kerajaan Malaysia kita ini adalah sebuah kerajaan
manusia yang syirik dan kufur yang diperintahkan Allah untuk dilancarkan Jihad,
Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF ke atasnya;
2. Umat
Islam kita tidak mengetahui mengenai kewujudan segala konsep Jihad, Perang dan
Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF yang diperintahkan Allah ke atas kita yang
bertujuan untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia
yang sedang wujud dan beroperasi dalam sistem pemerintahan kerajaan demokrasi Malaysia
kita yang syirik dan kufur ini;
3. Kejahilan
kita seperti yang tersebut di atas ini (1 dan 2) telah menyebabkan seluruh umat
Islam kita ini menjadi umat yang tidak bertaqwa yang sekali-kali tidak mahu
melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi untuk menghapuskan kerajaan Malaysia
yang syirik dan kufur ini;
B. Sistem
pelajaran sekular, sikap mengagung-agung dan mengkagumi peradaban Barat dan
sifat rendah diri (inferiority complex) di kalangan umat Islam telah menyebabkan
umat Islam kita berkompromi dan meringan-ringankan segala perintah dan seruan
Islam;
Dalam
pemikiran dan kefahaman umat Islam di Malaysia kita ini, ideologi
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis bukanlah ideologi Jahiliyah dan bukanlah
satu kesyirikan dan kekufuran, bahkan umat Islam kita menganggapkannya sebagai sesuatu
yang makruf kerana kita mempunyai pandangan bahawa ia memberi faedah kepada
manusia dan agama Islam kita dalam bentuk pembangunan ekonomi negara kita dan
perkembangan pesat untuk agama Islam kita. Salah tanggapan atau kejahilan kita yang
total mengenai Aqidah dan Pemikiran Islam kita ini menyebabkan konsep "amar makruf nahi mungkar"
tidak ada sebarang kesan revolusyeneri di kalangan seluruh massa umat Islam di
Malaysia. Ummah di Malaysia kita ini adalah ummah yang pasif, lesu, lembik dan
enggan bertindak kerana kejahilan kita yang total mengenai pengertian Aqidah
dan Pemikiran Islam kita dan mengenai pengertian Jihad, Perang dan Revolusi
dalam bentuknya yang OFENSIF yang membawa kepada ketiadaan ketaqwaan di
kalangan kita, dan inilah faktor yang paling menonjol yang menyumbangkan kepada
kelesuan kita dan ketiadaan kebangkitan Islam di Malaysia kita ini.
Sedangkan
dalam sesuatu kebangkitan Islam, peranan ummah adalah paling utama – ummah yang
bertaqwa bertindak sebagai "motor"
atau tenaga penggerak yang aktif ke arah tindakan, perubahan dan revolusi!:
Firman Allah: ar-Raad 11
Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri mengubah keadaan di dalam diri mereka sendiri.
Ayat ini
mengutarakan kepada kita mengenai konsep-konsep Islam yang radikal, militen dan
revolusyeneri dalam perjuangan Islam :
1. Ummahlah
yang menggerak dan melancarkan perubahan dan revolusi di dalam sesuatu
masyarakat;
2. Sebelum
perubahan dan revolusi itu dapat dilancarkan, ummah terlebih dahulu hendaklah
mengalami perubahan dan revolusi di dalam diri mereka sendiri.
Ummah
yang bertindak sebagai "motor"
dalam perubahan dan revolusi masyarakat adalah terdiri daripada umat Islam dengan
sifat-sifat mereka yang bertaqwa yang lahir daripada kesedaran dan kefahaman
mereka mengenai Aqidah dan Pemikiran Islam dan juga mengenai
pengertian-pengertian Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF dalam
Islam. Ummah yang mengalami perubahan di dalam diri dan kehidupan praktis
mereka, iaitu perubahan daripada tidak bertaqwa kepada sepenuhnya bertaqwa,
akan bergerak aktif dan dengan seberapa segera untuk berjuang dengan gigih ke
arah merealisasikan perubahan dan revolusi dalam masyarakat mereka, iaitu daripada
masyarakat yang dikuasai sepenuhnya oleh ideologi dan sistem kehidupan kufur
kepada masyarakat yang dikuasai sepenuhnya oleh Islam dan sistem kehidupan
Islam yang hanya mengabdikan manusia kepada Allah sahaja.
6.
ISLAM AGAMA BERTINDAK
DAN BERJUANG (ISLAMIC ACTIVISM)
Islam
adalah agama bertindak dan berjuang, bukan agama berpeluk tubuh, diam membisu,
berkecuali, tanpa sikap dan komitmen bila berhadapan dengan isu Jahiliyah.
Islam agama aktif, bukan pasif. Islam agama revolusi, bukan agama berkompromi
dengan Jahiliyah. Islam adalah agama bertindak, aktif dan revolusi yang tidak
mengharapkan perubahan akan berlaku melalui sembahyang dan doa semata-mata;
Islam bertindak, beraksi, berjuang, berjihad dengan gigih dan penuh dedikasi
serta melibatkan pengorbanan jiwa dan raga secara berterusan dan berpanjangan
tanpa bermusim, tanpa rehat, tanpa mengendur, tanpa mundur, tetapi terus maju
ke hadapan sehingga tercapai matlamat untuk menegakkan Deen Allah dan
kedaulatan Allah di bumi serta untuk menghancurkan
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis, ideologi Jahiliyah. Inilah yang
dikatakan Islam adalah agama bertindak dan berjuang atau "Islamic activism". Islam mendeklarasikan Jihad terhadap
penindas dan untuk membebaskan golongan-golongan yang tertindas dengan tidak
mengira sama ada yang menindas dan tertindas itu adalah daripada golongan Islam
atau golongan-golongan yang lain.
Firman Allah: al-Hujurat 9
Dan sekiranya dua golongan mukmin bertelagah diantara mereka, damaikanlah di antara keduanya. Dan sekiranya salah satu daripadanya menyalahi yang lain, perangilah yang salah itu sehingga ia kembali kepada Allah.
Firman Allah: al-Hajj 40
Sekiranya Allah tidak menahan satu golongan manusia dengan yang lain, sudah pasti akan diruntuhkan segala gereja, kuil dan masjid di mana nama Allah diperingati dengan banyaknya.
Firman Allah: an-Nisa 75
Mengapakah kamu tidak berperang ke jalan Allah dan orang-orang yang tertindas.
Bila
wujud sahaja penindasan dan kezaliman, sama ada akibat pemerintahan diktator
atau pemerintahan ideologi seperti Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis,
Islam akan mengambil sikap yang positif untuk bertindak ke atas golongan yang
menindas dan menzalimi - tidak ada sikap berkecuali, tunggu dan lihat, tangguh
dan berkompromi. Islam dengan tegas memerintahkan umat Islam supaya menentang
segera segala penindasan dan kezaliman sama ada dalam bentuk pemerintahan
diktator atau ideologi, pemikiran, perundangan, dan sistem ciptaan manusia
seperti Kerajaan Malaysia kita ini. Prinsip Islam yang paling revolusyeneri
sekali berhubung dengan isu penindasan dan kezaliman ini ialah bahawa, bukan
sahaja umat Islam berkewajipan untuk menentang dan menghapuskan penindasan,
tetapi sikap berdiam diri tanpa sebarang tindakan penentangan dan lebih-lebih
lagi keredhaan menerima penindasan (seperti menerima Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis)
adalah satu dosa yang besar ( 71:21; 11:59, 97, 98). Dalam Islam, manusia tidak
diberi kebebasan untuk menggalak dan mendorongkan lagi penindasan dan kezaliman
untuk berkekalan dan berpanjangan. Seseorang yang sanggup ditindas dan dizalimi
adalah sama-sama bersalah dan berdosa dengan orang-orang yang menindas dan
menzalimi itu. Dalam mempertahankan kebebasan dan moral manusia, Islam
memerintahkan pelancaran perang dan Jihad terhadap golongan yang menindas dan
menzalimi manusia.
Firman Allah: an-Nisa 97
Sesungguhnya orang-orang yang diwafatkan Malaikat, sedang mereka menganiayai diri mereka, Malaikat berkata, "dalam apakah kamu berada? Mereka menjawab, "kami lemah (tiada sanggup untuk menjalankan kewajipan seorang Islam) di tanah air kami". Berkata Malaikat. "Tiadakah bumi Allah ini luas untuk kamu berhijrah kepadanya? Maka tempat mereka itu neraka jahanam, dan itulah sejahat-jahat tempat kembali.
Seseorang
yang sedang berada dan hidup di bawah pemerintahan kerajaan demokrasi Malaysia
serta ia menyetujui dan meredhainya, mempunyai pengertian bahawa ia sanggup untuk
ditindas dan dizalimi oleh ideologi, pemikiran, perundangan dan sistem politik
demokrasi - orang-orang seperti ini adalah orang-orang yang sama berdosa dengan
golongan pemerintah demokrasi yang disifatkan sebagai menindas dan menzalimi
manusia.
Firman Allah: at-Taubah 29
Perangilah orang-orang yang tidak mahu percaya kepada Allah dan tidak kepada hari kemudian dan yang tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya, dan tidak beragama dengan agama yang benar, dari antara orang-orang yang diberi kitab, sehingga mereka membayar jizyah dengan tangan dalam keadaan ketundukan.
Firman Allah: Saf 9
Dialah yang mengutuskan Rasul dengan petunjuk dan agama yang benar supaya ia mengatasi kesemua agama.
Firman Allah: at-Taubah 40
Kalimat Allah diletak setinggi-tinggi.
Firman Allah: al-Baqarah 193
Dan jadilah agama hanya untuk Allah.
Allah
menghendaki supaya Islam menjadi satu agama yang teragung dan berkuasa di
seluruh dunia sehingga mengatasi dan menundukkan segala agama dan ideologi yang
selain daripada Allah s.w.t. seperti Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis
atau Sekular-Nasionalis-Monarki-Kapitalis atau
Sekular-Nasionalis-Diktator-Komunis. Metod untuk menjadikan Islam sebagai satu
agama yang agung dan mengatasi agama-agama dan ideologi-ideologi yang lain
bukanlah melalui dakwah semata-mata seperti yang diperjuangkan oleh badan-badan
apologis atau melalui penerapan nilai-nilai Islam dan proses evolusi yang
diprogramkan oleh UMNO. Metod Islam ialah perang dan Jihad seperti mana Islam
menyerang dan menakluki Farsi, Rom (Constantinople), Perancis, Eropah Timur,
Russia, India, Afrika Utara, Sepanyol dan lain-lain lagi. Sejajar dengan
prinsip ini, Islam bertindak dan berfungsi sebagai satu ANGKATAN PERANG dan
berbentuk MILITEN dan REVOLUSYENERI.
No comments:
Post a Comment