JIHAD,
PERANG DAN REVOLUSI
MENGHAPUSKAN SISTEM PENGABDIAN MANUSIA
KEPADA KUASA MANUSIA
Aku diutuskan
untuk memerangi manusia sehingga mereka mengakui ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Muhammadar Rasulullah.
Bukhori
MALAYSIA adalah sebuah DARUL HARB yang diperintahkan Allah untuk
diserang, diperangi dan dilancarkan revolusi terhadapnya untuk menghancurkan
segala kekuatan dan kekuasaannya, kemudian daripada itu ianya akan digantikan
dengan sebuah Negara Islam. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI adalah perintah Allah untuk
menghapuskan kekuatan dan kekuasaan kufur yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KUASA
MANUSIA supaya dipulangkan seluruh pengabdian itu kepada Allah sahaja di bawah
satu kekuasaan Islam.
Dalam bahagian ini,
perbincangan kita akan memfokuskan kepada isu JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam
bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang dan memerangi musuh-musuh Islam tanpa
terlebih dahulu kita ini diserang dan diperangi oleh mereka itu, dan sekali gus
perbincangan kita di sini menolak pandangan majoriti daripada para ulama dan
intelek Islam kita yang menonjolkan dakwaan mereka bahawa JIHAD, PERANG dan
REVOLUSI itu hanyalah terhad kepada perang dalam bentuk yang DEFENSIF sahaja.
Sememangnya Islam menyerang setelah diperangi, tiada siapapun yang boleh
mepertikaikannya (Quran - 2:190), tetapi Islam juga menyerang dan memerangi
sesuatu kekuasaan kufur tanpa terlebih dahulu diserang dan diperangi oleh
kekuasaan kufur itu di atas prinsip untuk mempertahankan kebebasan umat manusia,
iaitu untuk mengeluarkan umat manusia itu daripada berada di dalam system
pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia dan untuk membawa mereka itu kepada system
pengabdian nabusia kepada Allah sahaja di bawah kekuasaan kerajaan Allah.
MISI ISLAM yang Maha Agung di dunia ini ialah untuk menegakkan
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
dengan cara menghapuskan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA
KUASA MANUSIA untuk digantikan dengan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA ALLAH sahaja
dalam seluruh bidang kehidupan manusia. Caranya ialah pelancaran JIHAD, PERANG dan
REVOLUSI.
Apabila
peraturan dan undang-undang manusia dikuat kuasakan ke atas manusia dan oleh
yang demikian seluruh umat manusia itu adalah berada di bawah peraturan dan
undang-undang manusia, seluruh umat manusia itu menjunjung peraturan dan
undang-undang manusia, itulah ertinya seluruh umat manusia itu menjadi para
hamba kepada manusia, dan seluruh umat manusia itu tidak menjadi para hamba
kepada Allah - itulah ertinya sistem
pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang syirik dan kufur. Sistem
politik manusia yang menjalan dan menguat kuasakan segala peraturan dan
undang-undang manusia ke atas manusia seperti sistem politik demokrasi kita ini
adalah sistem politik yang wujud dan beroperasi di dalamnya konsep ‘PENGABDIAN
MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA’, dan justeru ianya adalah satu sistem politik
yang SYIRIK dan KUFUR yang mewujudkan fenomena PENINDASAN, KEZALIMAN,
KEJAHATAN, ANCAMAN, PENCEROBOHAN DAN KEROSAKAN ke atas seluruh umat manusia di
bumi.
Pelaksanaan dan penguat kuasaan peraturan dan
undang-undang yang dibuat dan diluluskan oleh manusia seperti mana peraturan
dan undang-undang demokrasi di dalam negara Malaysia kita ini, bererti kewujudan
sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia yang menafi, menolak, mengingkari
dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Apabila wujud sahaja sistem pengabdian manusia kepada manusia dalam sistem
politik sesuatu negara, Allah memerintah dan mewajibkan ke atas kita untuk
melancarkan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI ke atas negara itu. Islam menghadapi
ideologi dan pemikiran kufur dengan tabligh dan penerangan, sementara
halangan-halangan kufur dalam bentuk kekuatan politik, ekonomi, militeri,
institusi dan budaya dihadapi dengan Pergerakan, JIHAD, PERANG dan REVOLUSI.
Kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah satu sistem politik manusia yang
didasarkan kepada konsep pengabdian manusia kepada kuasa manusia, dan justeru
sikap dan dasar Islam terhadap kerajaan demokrasi kita ini tiada yang lain
melainkan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI terhadapnya sehingga ianya
mengalami keruntuhan dan kehancuran yang total untuk kemudiannya digantikan
dengan sebuah kerajaan Islam. Kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
adalah satu perisytiharan pengabdian manusia yang total
kepada Allah Yang Maha Esa sahaja, dan justeru ianya adalah satu perisytiharan
untuk membebaskan manusia daripada sistem ‘PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA
MANUSIA’.
Firman Allah: an-Nisa 74-76
Mereka itu hendaklah berperang di jalan Allah yang telah menjual kehidupan di dunia untuk kehidupan di akhirat; sesiapa berperang di jalan Allah dan terbunuh atau mencapai kemenangan, kepadanya Allah membalas dengan ganjaran yang besar. Mengapa tidak engkau berperang di jalan Allah untuk laki-laki, perempuan-perempuan dan kanak-kanak yang lemah dan yang memohon,
"Wahai Tuhan kami! Keluarkanlah kami dari tempat ini di mana orang-orangnya ialah orang-orang yang zalim! Berilah untuk kami dariMu seorang kawan yang memberi perlindungan! Dan berilah untuk kami seorang penolong. "Orang-orang beriman berperang ke jalan Allah, manakala orang-orang kafir berperang ke jalan yang zalim. Oleh itu berperanglah terhadap rakan-rakan syaitan. Sesungguhnya strategi syaitan ialah lemah.
Firman Allah: at-Taubah 29-32
Berperanglah terhadap ahli-ahli kitab yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, yang tidak melarang apa yang dilarang oleh Allah dan RasulNya yang tidak menerima agama yang benar sebagai cara hidup mereka, sehingga mereka itu tunduk dan menbayar jizyah. Orang-orang Yahudi berkata : "Uzair adalah anak Allah", dan orang-orang Kristian berkata "al-Masih anak Allah". Ini semua hanyalah kata-kata mereka dengan mulut-mulut mereka, mengikut mereka yang terdahulu dan ingkar. Allah akan membalas mereka; begitulah mereka disesatkan!
Mereka telah menjadikan pendita-pendita dan orang-orang agama
mereka sebagai Tuhan selain dari Allah, dan al-Masih anak Maryam; sedangkan
mereka diperintahkan untuk menyembah tiada yang lain melainkan Tuhan yang Maha
Esa. Tiada Tuhan melainkan Dia, Maha suci ia dari segala yang mereka
mempersekutukanNya! Mereka inginkan untuk memadamkan cahaya dengan mulut-mulut
mereka, dan Allah ingin untuk sempurnakan cahayaNya, walau pun orang-orang
kafir menentang.
Firman Allah: al-Anfal 38-40
Katakanlah kepada orang-orang kafir bahawa sekiranya mereka itu mundur, maka apa-apa yang telah mereka lakukan dahulu akan diberi keampunan; tetapi sekiranya mereka kembali lagi, maka mereka mengetahui apa yang telah terjadi kepada golongan-golongan yang telah lalu. Dan berperanglah sehingga tiada fitnah lagi, dan jadilah agama hanyalah untuk Allah. Sekiranya mereka itu mundur, maka Allah melihat perbuatan-perbuatan mereka. Tetapi sekiranya mereka tidak, maka ketahuilah Allah berserta engkau dan Dia adalah Penolongmu.
Tujuan-tujuan Jihad sebagai mana yang diterangkan di dalam ayat-ayat di
atas ini telah diberi kesimpulan oleh Saiyyid Qutb seperti berikut :
1. Menegakkan
kedaulatan dan kekuasaan Allah di bumi;
2. Mengatur
sistem dan cara hidup manusia mengikut sistem hidup daripada Allah;
3. Menghapuskan
segala kekuasaan syaitan (demokrasi) dan sistem hidup syaitan (demokrasi);
4. Menghapuskan
pengabdian manusia ke atas sesama manusia (sistem demokrasi).
Tujuan-tujuan
Jihad seperti di atas ini adalah tujuan-tujuan untuk menegak dan mempertahankan
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, iaitu untuk menghapuskan kerajaan yang
syirik dan kufur untuk digantikan dengan kerajaan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. JIHAD, REVOLUSI
dan PERANG adalah berasal daripada dan bersumberkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. JIHAD, PERANG dan
REVOLUSI untuk menegakkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang bertujuan untuk menghapuskan sistem
politik yang mengabdikan manusia kepada kekuasaan manusia dan untuk digantikan
dengan sistem politik daripada Allah yang menegakkan sistem pengabdian manusia
kepada Allah sahaja diperintahkan Allah untuk dilancarkan dalam bentuk yang
OFENSIF, iaitu untuk menyerang, memerangi dan mengatasi musuh-musuh Islam tanpa
terlebih dahulu kita ini diserang, diperangi dan dizalimi oleh mereka itu.
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Anfal) :
Itulah justifikasi-justifikasi untuk menegakkan Uluhiyah
Allah di bumi, untuk merealisasikan sistem Rabbani dalam kehidupan manusia,
untuk memburu syaitan dan manjauhi cara dan metodologi-metodologi syaitan untuk
menghancurkan kuasa manusia yang memperbudakkan manusia, kerana manusia hanya hamba
Allah sahaja dan tiada siapa daripada hamba-Nya dibenarkan menguasai manusia
dengan kuasa daripada mereka dan dengan undang-undang daripada ciptaan hawa
nafsu dan akal fikiran merka! Cukuplah
sekadar ini di samping menegakkan prinsip “tiada paksaan dalam agama” iaitu
tiada paksaan dalam memeluk agama selepas bebas daripada kuasa manusia dan
selepas menjunjung prinsip seluruh kuasa adalah milik Allah atau prinsip agama
seluruhnya adalah tertumpu kepada Allah sahaja.
Itulah justifikasi-justifikasi Jihad untuk membebaskan
manusia di muka bumi ini, iaitu mengeluarkan mereka daripada Ubudiyah kepada
sesama manusia kepada Ubudiyah kepada Allah yang Maha Esa dan tiada sebarang
sekutu bagi-Nya. Justifikasi ini sahaja sudah cukup. Dahulu
justifikasi-justifikasi ini sentiasa tersemat di dalam hati para mujahidin
Islam. Oleh sebab itu tiada seorang pun daripada mereka yang pernah ditanya
tentang motif mengapa ia keluar berjihad? Lalu ia menjawab. “kami keluar
berjihad untuk mempertahankan tanah air kami yang terancam, atau kami keluar
berjihad untuk menghalang penceroboh Farsi atau Roman terhadap agama kami kaum
Muslimin, atau kami keluar berjihad untuk meluaskan wilayah kami dan mendapat
harta rampasan perang yang banyak.
Malah jawapan yang telah diberi oleh mereka ialah sama
dengan jawapan yang diberikan oleh Rabai bin Amir, Huzaifah bin Muhsan dan
al-Mughirah bin Syu’bah kepada Rustum, panglima perang Farsi di al-Qadisiyah
ketika ia bertanya mereka seorang demi seorang selama tiga hari berturut-turut
sebelum meletus peperangan al-Qadisiyah itu:
“Apakah yang mandorong kamu ke sini?” jawab mereka,
“Allah telah mengutus kami untuk menyelamatkan mereka yang dikehendaki-Nya
daripada menyembah sesama manusia kepada menyembah Allah yang Maha Esa dan
daripada kesempitan dunia kepada keluasannya dan daripada kezaliman agama-agama
kepada keadilan Islam. Allah telah mengirim para Rasul-Nya untuk membawa
agama-Nya kepada manusia yang diciptakan-Nya. Oleh itu sesiapa yang menerima
agama-Nya daripada kami, maka kami akan menerimanya dan kami akan pulang tanpa
menyerang mereka, kami akan tinggalkan mereka dan negeri mereka, tetapi sesiapa
yang enggan, kami akan menyerang mereka sehingga kami mendapat syurga (gugur
syahid) atau mendapat kemenangan.”
Di sana terdapat satu justifikasi spontan dalam tabiat
agama ini sendiri, dalam perisytiharan-perisytiharan amnya dan dalam
sistem-sistemnya yang realistik untuk menghadapi realiti manusia dengan
sarana-sarana yang sesuai dengan setiap aspeknya dalam peringkat-peringkat
perjuangannya yang tertentu yang memerlukan sarana-sarana yang berlainan.
Justifikasi spontan ini telahpun wujud daripada awal lagi walaupun tidak ada
ancaman bahaya ke atas negara Islam atau ke atas kaum Muslimin. Ia merupakan
justifikasi yang wujud dalam sistem agama ini sendiri dan realismenya, ia juga
wujud dalam tabiat halangan-halangan yang sebenar dalam masyarakat-masyarakat
manusia bukannya semata-mata kerana pertimbangan-pertimbangan yang memerlukan
tindakan yang mempertahankan diri yang terbatas dan bersifat sementara!
Sudah cukup apabila seseorang Muslim itu keluar berjihad
dengan jiwa raga dan harta bendanya untuk agama Allah dan untuk mempertahankan
nilai-nilai yang murni ini, di mana ia tidak mendapat apa-apa keuntungan
peribadi di sebalik perjuangan itu dan di sana tiada sebarang keuntungan
peribadi yang mendorongnya ke medan jihad itu.
Sebelum seseorang Muslim itu keluar berjihad di medan
perjuangan, ia telahpun mengharungi perjuangan Jihad yang agung di dalam
dirinya, iaitu perjuangan menentang syaitan, perjuangan menentang hawa
nafsunya, perjuangan menentang cita-cita dan keinginannya yang tamak,
perjuangan kepentingan-kepentingan diri dan kepentingan keluarga dan kaumnya,
perjuangan menentang segala simbol dan lambang yang lain daripada simbol dan
lambang Islam. Perjuangan menentang segala daya penggerak yang lain daripada
daya penggerak ke arah Ubudiyah kepada Allah, ke arah menegakkan kuasa Allah di
bumi dan menolak segala kuasa taghut yang merampas kuasa Allah.
Orang-orang yang mencari justifikasi-justifikasi Jihad
Islam dalam tujuan-tujuan yang lain seperti “watan atau negara Islam” bererti
memandang rendah kepada kedudukan sistem hidup Islam dan menganggapkannya lebih
kecil daripada “watan”. Pemandangan yang seperti ini bukannya pemandangan
Islam, malah ia merupakan satu pemandangan baru yang asing daripada tanggapan
Islam, kerana satu-satunya asas pertimbangan dalam tanggapan Islam ialah Aqidah
dan sistem hidup Islam hanya diambil daripada kedaulatan sistem hidup Islam dan
kekuasaannya yang diamalkan di negara itu. Dengan wujudnya kedaulatan sistem
hidup Islam, maka negara dipandang sebagai tempat semaian Aqidah, sebagai tapak
pertumbuhan sistem hidup Islam, sebagai negara Islam dan sebagai titik tolak
untuk melancarkan gerakan untuk membebaskan manusia.
Memang benar bahawa usaha mempertahankan negara Islam
bererti mempertahankan Aqidah, mempertahankan sistem hidup Islam dan
mempertahankan masyarakat di mana daulatnya sistem hidup Islam, tetapi
pertahanan itu bukannya merupakan matlamat yang terakhir bagi pergerakan Jihad
Islam, malah pertahanan itu hanya merupakan sarana untuk menegakkan kerajaan
Allah di negara itu, juga merupakan sarana untuk menjadikan negara itu sebagai
tapak titik tolak dakwah ke negeri-negeri yang lain di seluruh dunia dan kepada
seluruh umat manusia. Kini jelaslah bahawa yang menjadi pokok sasaran agama
Islam ialah seluruh bangsa manusia, dan bumi seluruhnya merupakan bidang
kegiatannya yang luas.
Sebagai mana telah kami huraikan sebelum ini bahawa
perjuangan menegakkan sistem hidup Ilahi akan menghadapi berbagai-bagai
rintangan kebendaan (fizikal) daripada pihak berkuasa kerajaan, daripada sistem
hidup, undang-undang dan peraturan masyarakat. Seluruh rintangan ini merupakan
sasaran-sasaran perjuangan Islam yang datang untuk menghancurkannya dengan
kekuatan supaya seluruh individu manusia dapat berdepan dengan Islam dalam
suasana yang bebas, di mana Islam berbicara secara langsung dengan hati dan
minda mereka setelah mereka dibebaskan daripada segala belenggu kebendaan
(fizikal) dan diberi kebebasan memilih.
Kita seharusnya jangan terpengaruh dan merasa bimbang
dengan kritikan-kritikan dan saranan-saranan kaum Orientalis terhadap prinsip
Jihad, malah kita seharusnya merasa berat untuk menghadapi tekanan realiti masa
kini dan kepentingannya dalam pertimbangan kuasa-kuasa dunia hingga menyebabkan
kita berusaha mencari alasan-alasan Jihad itu dengan justfikasi- justfikasi
moral yang terkeluar daripada tabiat agama Islam, iaitu dalam bentuk alasan
bahawa Jihad hanya dilakukan dalam keadaan-keadaan tertentu untuk
mempertahankan diri sebagai langkah yang bersifat sementara sahaja, sedangkan
Jihad akan terus berjalan mengikut proses sama ada keadaan–keadaan tertentu itu
wujud atau tidak wujud.
Semasa mengkaji peristiwa-peristiwa Jihad dalam sejarah
perjuangan Islam, kita seharusnya jangan lupa kepada pertimbangan-pertimbangan
spontan dalam tabiat agama ini, dalam perisyiharan amnya dan dalam sistemnya
yang bersifat realistik itu, dan tidak seharusnya mencampur-aduk di antara
pertimbangan–pertimbangan ini dengan kehendak-kehendak mempertahankan diri yang
bersifat sementara itu.
Memang benar agama ini pasti sanggup mempertahankan diri
daripada serangan-serangan musuh-musuhnya kerana kewujudan agama Islam dalam
bentuk satu pengisytiharan am untuk menegakkan Rububiyah terhadap seluruh
manusia dan membebaskan mereka daripada Ubudiyah kepada yang lain daripada
Allah , juga dalam bentuk kewujudannya selaku satu masyarakat yang berdisiplin
yang bertindak di bawah satu kepimpinan baru yang bukan daripada kepimpinan-kepimpinan
Jahiliyah, juga dalam bentuk kelahirannya selaku satu masyarakat yang bebas dan
mempunyai ciri-ciri yang tersendiri, yang tidak mengiktirafkan kuasa hakimiyah
mana-mana manusia sekalipun kerana kuasa hakimiyah dalam masyarakat ini hanya
tertentu kepada Allah yang Maha Esa sahaja. Kewujudan Islam dalam bentuk-bentuk
yang sedemikian rupa sudah tentu akan mendorong masyarakat Jahiliyah yang wujud
di sekelilingnya yang ditegakkan di atas prinsip Ubudiyah kepada sesama makhluk
itu bangkit menentangnya dan berjuang untuk menghancurkannya demi
mempertahankan kewujudan dan keselamatan dirinya. Begitu juga masyarakat Islam
yang baru itu akan bertindak dan berjuang mempertahankan diri apabila diserang
Jahiliyah itu.
Ini adalah satu keadaan yang tidak dapat dihindari. Ia
lahir serentak dengan kelahiran Islam itu sendiri. Ini adalah satu pertarungan
yang telah dipastikan ke atas Islam dan ia tidak mempunyai pilihan selain
daripada mengharunginya. Ini adalah satu pertarungan yang tabii di antara dua kewujudan
yang tidak dapat hidup bersama dalam waktu yang lama.
Semuanya ini benar, dan mengikut pandangan Islam, Islam
terpaksa mempertahankan kewujudannya dan terpaksa mengharungi perjuangan
mempertahankan diri yang dikenakan ke atasnya.
Namun begitu, di sana ada satu hakikat yang lebih kuat
daripada hakikat ini, iaitu hakikat tabiat kewujudan Islam itu sendiri daripada
awal lagi mendorong Islam bergerak dan tampil kedepan untuk menyelamatkan
manusia daripada muka bumi ini daripada Ubudiyah kepada yang lain daripada
Allah. Islam tidak mungkin berhenti daripada garis-garis sempadan geografi dan
tidak mungkin pula menyorok diri dalam perbatasan perkauman dan meninggalkan
manusia yang lain di seluruh negeri di dunia menjadi mangsa kejahatan kerosakan
dan Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah.
Kem-kem yang berseteru dengan Islam mungkin melalui satu
zaman, di mana mereka memilih untuk tidak menyerang Islam seandainya ia tidak
mengganggu mereka mempraktikkan prinsip Ubudiyah kepada sesama manusia di dalam
wilayah kekuasaan mereka dan tidak berusaha mengembangkan dakwah Islamiyah ke
sana atau tidak mengumumkan pengisytiharan pembebasan seluruh manusia, tetapi
Islam tidak akan berdamai dengan mereka kecuali mereka mengisytiharkan mengaku
kalah dan tunduk kepada kekuasaan Islam dalam bentuk membayar jizyah sebagai
jaminan untuk membuka pintunya kepada dakwah Islamiyah tanpa mengadakan
rintangan-rintangan kebendaan (fizikal) daripada pihak yang berkuasa di sana.
Inilah tabiat agama Islam dan inilah fungsinya selaras dengan
matlamat perisytiharannya yang mahu menegakkan Rububiyah Allah ke atas seluruh
manusia dan membebaskan mereka daripada segala bentuk Ubudiyah yang lain
daripada Allah.
Di sana terdapat perbezaan di antara pandangan yang
melihat Islam dengan tabiat yang sedemikian rupa dengan pandangan yang melihat
Islam sebagai agama yang terkurung di dalam perbatasan negeri atau bangsa yang
tidak bangkit bertindak kecuali dirangsangkan oleh ketakutan dan kebimbangan
diserang. Islam dalam gambaran yang akhir ini telah kehilangan
justifikasi-justifikasinya untuk bertindak.
Justifikasi-justifikasi tindakan Islam terserlah dengan
terang dan mendalam apabila dikenangkan bahawa Islam merupakan suatu sistem
hidup yang diciptakan Allah untuk mengendalikan kehidupan manusia bukannya
sistem hidup daripada ciptaan manusia dan bukannya aliran pemikiran segolongan
manusia dan bukannya sistem hidup ciptaan satu bangsa. Kita tidak mencari
justifikasi luaran kecuali hakikat yang agung itu pudar di dalam hati kita,
kecuali kita lupa bahawa isu ini adalah isu Uluhiyah Allah dan Ubudiyah
manusia. Seseorang yang mengingati hakikat yang agung ini tidak mungkin mencari
justifikasi yang lain bagi Jihad Islam.
Jarak perbezaan di persimpangan jalan mungkin tidak
kelihatan begitu besar di antara pandangan yang melihat Islam terpaksa
menceburkan diri dalam pertarungan yang tidak memberi ruang pilihan kepadanya
selaras dengan kewujudannya yang spontan dan dengan kewujudan masyarakat
Jahiliyah yang lain yang pasti menyerang, dengan pandangan yang melihat Islam
itu sendiri daripada awal-awal lagi terpaksa bertindak dan menceburkan diri
dalam pertarungan ini.
Di sana terbentang jarak perbezaan yang jauh di antara
pandangan yang melihat Islam sebagai sistem hidup ciptaan Allah yang diturunkan
untuk menegakkan konsep Uluhiyah Allah di bumi dan Ubudiyah seluruh manusia
kepada Allah yang Maha Esa, kemudian konsep ini dituang dalam satu acuan di
alam kenyataan iaitu dalam masyarakat manusia, di mana mereka bebas daripada
Ubudiyah kepada sesama manusia dengan menumpukan Ubudiyah mereka kepada Allah
Pemelihara manusia. Hanya syariat Allah sahaja yang memerintah mereka, iaitu
syariat yang melambangkan kuasa Allah atau dengan ungkapan yang lain
melambangkan Uluhiyah Allah. Oleh sebab itu Islam mempunyai hak untuk
menghapuskan segala rintangan yang wujud di sepanjang jalan yang dilaluinya
untuk memungkinkan Islam berbicara secara langsung dengan individu-individu
manusia tanpa halangan-halangan dan sekatan-sekatan yang diada-adakan oleh
kuasa-kuasa politik atau kedudukan-kedudukan sosial manusia. Di sana terbentang
jarak perbezaan yang luas di antara pandangan yang melihat Islam seperti ini
dengan pandangan yang melihat Islam sebagai satu sistem hidup setempat yang
terbatas dalam sebuah negeri yang tertentu, dan berdasarkan pandangan ini Islam
hanya berhak menolak serangan daripada luar diperbatasan wilayahnya sahaja.
Kedua-dua pandangan itu berbeza walaupun Islam dalam
situasi itu tetap akan berjihad juga, tetapi tanggapan menyeluruh terhadap
motif-motif Jihad, matlamat-matlamatnya dan natijah-natijahnya mempunyai
perbazaan yang jauh, yang melibatkan asas iktiqad Islam di samping melibatkan
asas tata cara pergerakannya dan arah tujuannya.
Islam berhak mengambil inisiatif bergerak dan bertindak,
kerana Islam bukan agama satu kaum, bukan sistem satu negeri, tetapi Islam
adalah sistem hidup ciptaan Allah dan sistem sejagat. Oleh sebab itu ia berhak
bergerak dan bertindak untuk merobohkan sekatan-sekatan yang diadakan oleh
sistem-sistem, undang-undang dan peraturan ciptaan manusia, yang mengikat
kebebasan individu-individu untuk membuat pilihan sendiri dalam menganut agama.
Cukuplah Islam itu tidak menyerang individu-individu untuk memaksa mereka
memeluk Aqidahnya. Islam hanya menyerang sistem-sistem, undang-undang dan peraturan
ciptaan manusia untuk membebaskan individu-individu daripada pengaruh yang
tidak baik, yang merosakkan fitrah manusia dan mengikat kebebasan memilih.
Islam berhak menyelamatkan manusia daripada menyembah
sesama manusia kepada menyembah Allah yang Maha Esa demi merealisasikan
pengisytiharan amnya yang berjuang untuk menegakkan kuasa Rububiyah Allah ke
atas sekelian manusia dan membebaskan seluruh mereka. Konsep menyembah Allah
yang Maha Esa tidak dapat direalisasikan dalam tanggapan Islam dan di alam
realiti yang praktikal melainkan di bawah naungan sistem hidup Islam sebagai
satu-satunya sistem yang disyariatkan Allah untuk manusia sama ada golongan
memerintah atau golongan yang diperintah, sama ada yang berkulit hitam atau
berkulit putih, sama ada yang jauh atau yang dekat dan sama ada yang kaya atau
yang miskin. Seluruh mereka diperintah dengan satu undang-undang dan peraturan
dan seluruh mereka patuh dan taat kepada undng-undang yang sama. Dalam semua
sistem hidup yang lain, kita dapati manusia menyembah sesama manusia, kerana
mereka menerima undang-undang dan peraturan hidup mereka daripada manusia,
sedangkan urusan mengatur undang-undang dan peraturan itu adalah daripada kuasa
Uluhiyah. Oleh itu sesiapa yang mendakwa mempunyai kuasa mengadakan undang-undang
dan peraturan untuk manusia bermakna ia mendakwa mempunyai bidang kuasa dan
bidang kerja Uluhiyah, sama ada ia mengungkapkan dakwaannya dengan perkataan
atau tidak, dan sesiapa yang mengiktirafkan orang lain mempunyai kuasa-kuasa
tersebut bermakna ia mengiktiraf orang itu sebagai mempunyai kuasa Uluhiyah
sama ada ia menyebut nama atau tidak.
Islam bukannya semata-mata kepercayaan atau Aqidah hingga
ia berpada dengan hanya menyampaikan Aqidah itu kepada manusia melalui
penerangan sahaja, malah Islam adalah satu sistem yang mewujudkan satu kelompok
yang berdisiplin dan mempunyai tata cara bertindak dan bergerak untuk
membebaskan seluruh manusia, sedangkan kelompok-kelompok yang lain tidak
membenarkan Islam mengaturkan kehidupan rakyatnya mengikut sistem hidup Islam.
Oleh sebab itu Islam terpaksa bertindak untuk menghapuskan sistem-sistem hidup
yang lain yang menjadi batu penghalang kepada rencana Islam yang mahu
membebaskan manusia. Inilah sebagaimana telah kami tegaskan sebelum ini – makna
seluruh agama atau ketaatan harus ditumpukan kepada Allah sahaja, di mana tidak
ada kepatuhan dan ketaatan yang diberikan
kepada mana-mana makhluk Allah sebagaimana yang terdapat dalam
sistem-sistem hidup yang lain yang ditegakkan di atas konsep Ubudiyah kepada sesama
manusia.
Para pengkaji Muslimin di masa kini, yang kalah di bawah
tekanan realiti masa kini dan kepada kritikan dan serangan Orientalis yang
licin merasa keberatan untuk mengakui hakikat ini, kerana para Orientalis telah
menggambarkan Islam sebagai gelaran yang menggunakan kekuatan mata pedang untuk
memaksa manusia menganut agama Islam, sedangkan para Orientalis yang jahat itu
memang mengetahui bahawa apa yang dikatakan mereka itu adalah tidak benar,
tetapi mereka sengaja mahu memburuk-burukkan motif Jihad Islam dengan cara ini.
Oleh sebab itu para pengkaji Muslimin yang berminda tewas itu tampil membela
nama baik Islam kononnya dengan menolak dakwaan itu berusaha mengemukakan
justifikasi mempertahankan diri, sedangkan mereka lupa kepada tabiat agama Islam
kepada fungsinya dan kepada tanggungjawabnya untuk membebaskan manusia sejak
awal lagi.
Minda para pengkaji Muslimin masa kini yang bersemangat
kalah itu (defeatist mind) telah dipengaruhi oleh kefahaman orang Barat tentang
tabiat agama Islam. Mereka menganggap Islam sebagai semata-mata Aqidah yang
tersemat di dalam hati nurani, yang tidak ada hubungan dengan
peraturan-peraturan dan tata cara hidup yang wujud di alam realiti. Oleh sebab
itulah Jihad Islam itu dipandang sebagai Jihad untuk memaksa Aqidah Islamiyah
kepada hati manusia.
Tetapi hakikat yang sebenar tidak begitu dalam Islam,
kerana Islam merupakan satu sistem hidup yang diciptakan Allah untuk mengatur
kehidupan manusia, iaitu satu sistem yang ditegakkan di atas konsep bahawa
Uluhiyah itu hanya tertentu bagi Allah yang Maha Esa sahaja. Dialah sahaja yang
mempunyai kuasa Hakimiyah. Di samping itu Islam mengatur kehidupan harian
manusia di alam realiti dengan perinciannya yang halus. Oleh kerana itu jihad
dalam Islam ialah Jihad untuk menegakkan sistem hidup itu. Adapun persoalan
Aqidah, maka persoalan ini adalah terserah kepada kebebasan keyakinan seseorang
di bawah peraturan am setelah dihapuskan segala rintangan yang berpengaruh.
Oleh sebab itulah persoalan ini berbeza daripada asasnya lagi dan ia mempunyai
satu gambaran baru yang total.
Di mana sahaja terdapat kelompok Muslimin yang
mengamalkan sistem hidup Ilahi, maka Allah mengurniakan kepada mereka untuk
bergerak dan bertindak untuk menerima kuasa dan menegakkan sistem hidup dan
meninggalkan persoalan Aqidah kepada kebebasan hati. Apabila Allah menahan
kelompok Muslimin daripada berjihad di suatu masa tertentu, maka ia merupakan
masalah program bertindak bukannya masalah dasar, atau merupakan masalah
cara-cara bertindak, bukannya masalah ketetapan-ketetapan Aqidah. Berlandaskan
asas yang jelas ini dapatlah kita memahami nas-nas al-Quran mengenai Jihad yang
diturunkan di dalam ayat-ayat yang mempunyai pengertian am yang dihubungkan
dengan tata cara pergerakan Islamiyah yang tetap dan panjang masanya.
Saiyyid
Qutb menonjolkan kecirian dan sifat agama Islam yang “FUNDAMENTAL” - bahawa agama Islam adalah agama PEPERANGAN yang
bertanggungjawab dan berperanan UNTUK MENCABAR, MENGANCAM, MENGGANGGU,
MENGGUGAT, MENYERANG, MEMERANGI dan MENGHAPUSKAN seluruh musuh-musuh Allah dan
musuh-musuh kita, iaitu musuh-musuh yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN
MANUSIA. Islam menyerang dan memerangi musuh-musuh Allah dalam bentuk yang
OFENSIF, iaitu menyerang, memerangi dan membunuh mereka tanpa terlebih dahulu
kita ini diserang, dicerobohi dan dizalimi mereka hanyalah semata-mata kerana
hendak menegakkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ di
bumi. Inilah konsep JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam Islam yang Maha Agung yang
diperintahkan Allah ke atas setiap penganut agama-Nya!
Firman Allah :al-Baqarah 251
Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-
al-Baqarah) :
“Dan pada akhirnya muncullah
kebaikan, kebajikan dan kesuburan apabila munculnya kelompok manusia yang
terpilih yang mendapat hidayat Allah SWT dan akhlak daripada Allah SWT, iaitu
kelompok yang mengenali kebenaran yang telah diterangkan Allah SWT kepada
mereka dan mengenal pula jalan yang terang menuju ke arah-Nya, kelompok yang
sedar bahawa mereka ditugaskan untuk menolak kebatilan dan menegakkan kebenaran
dan seterusnya sedar bahawa mereka tidak akan selamat daripada azab Allah SWT
melain apabila mereka menunaikan peranan yang luhur ini dan melainkan apabila
mereka sanggup menanggung apa sahaja penderitaan di bumi ini untuk mematuhi
perintah Allah SWT dan mencari keredhaan-Nya.
Di sini Allah SWT menguat kuasakan
perintah-Nya, melaksanakan takdir-Nya dan meletakkan kalimah kebenaran,
kebajikan dan kebaikan sebagai kalimah yang tertinggi, iaitu Allah SWT
meletakkan hasil pertarungan, pertandingan dan perjuangan itu di tangan kekuatan
yang baik dan membina, iaitu pertarungan yang merangsangkan sesuatu yang paling
luhur dan mulia yang ada pada kekuatan ini dan menyampaikan kekuatan ini
kesetinggi-tinggi darjah kesempurnaan yang telah ditetapkan kepada-Nya dalam
hidup ini.
Oleh sebab itulah kumpulan kecil
yang beriman dan percaya kepada Allah SWT itu mendapat kemenangan pada akhir
perjuangan mereka. Ini ialah kerana mereka melambangkan iradat Allah SWT yang
tetinggi yang mahu menolak kerosakan daripada bumi dan menegakkan kebaikan dalam
kehidupan manusia. Mereka mendapat kemenangan kerana mereka melambangkan
matlamat Ilahi yang tertinggi yang wajar mendapat kemenangan.”
Ayat di atas ini menceritakan mengenai kaum Talut yang diutuskan Allah
untuk memerangi kaum Jalut yang zalim, menindas dan jahat, iaitu mereka itu
adalah kaum yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia. Talut menyerang,
memerangi, membunuh dan menghalau kaum Jalut yang kafir dan jahat itu daripada
bumi Kanaan. Sekiranya Talut tidak menyerang, memerangi, membunuh dan menghalau
mereka itu keluar, akan berlakulah KEHANCURAN dan KEROSAKAN yang besar di
kalangan umat manusia. Para pemerintah di Malaysia kita ini sedang melakukan
kezaliman, kejahatan dan kerosakan yang besar – sewajarnya kita menyerang,
memerangi, membunuh dan menghalau mereka ini keluar daripada bumi kita seperti
mana yang diperintahkan Allah ke atas kita.
Firman Allah : al-Hajj 40
Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-
al-Hajj 40) :
Kuasa-kuasa jahat dan sesat
sentiasa bertindak di dunia ini. Pertarungan tetap berterusan di antara baik
dan jahat, di antara hidayat dan kesesatan. Perjuangan tetap berterusan di
antara kekuatan-kekuatan keimanan dengan kekuatan-kekuatan kezaliman sejak
Allah menciptakan insan.
Kejahatan bertindak liar dan
kebatilan mempunyai senjata. Oleh sebab itu ia bertindak tanpa silu malu, ia
menyerang tanpa kasihan belas. Ia boleh menyelewengkan manusia daripada
kebaikan apabila mereka telah menemui jalannya. Ia boleh menyesatkan mereka
daripada kebenaran apabila mereka telah membuka pintu hati menerimanya. Oleh
itu keimanan, kebaikan dan kebenaran pasti mempunyai kekuatan yang dapat
melindinuginya daripada serangan yang kejam, memeliharanya daripada fitnah dan
menjaganya daripada duri-duri dan racun-racun.
Allah tidak mahu meninggalkan
keimanan, kebaikan dan kebenaran menentang kuasa-kuasa kezaliman, kejahatan dan
kebatilan dengan tangan kosong tanpa senjata atau dengan semata-mata berpegang
dengan kekuatan iman dalam hati, dengan persebatian kebenaran dalam fitrah semulajadi dan dengan kedalaman
akal tunjang kebaikan dalam sanubari, kerana kekuatan kebendaan yang dimiliki
kebatilan itu boleh menggoncangkan hati, boleh mengelirukan jiwa dan boleh
menyesatkan fitrah, di samping itu kesabaran dan daya ketahanan menanggung
penderitaan itu mempunyai batas dan hadnya. Daya tenaga dan kekuiatan manusia
juga ada titik penghabisannya. Dan Allah Maha Arif dengan hati dan jiwa
manusia. Oleh sebab itu Allah tidak mahu meninggalkan kaum mukmin, menjadi
korban fitnah (orang-orang kafir). Apabila mereka telah bersiap sedia untuk
menentang dan mempertahankan diri serta mempunyai kelengkapan yang cukup, maka
mereka telah diizinkan berperang untuk menangkis pencerobohan.
As-sawami (biara-biara) ialah rumah-rumah ibadat yang
terpencil para paderi . Al- Biya ialah gereja-gereja kaum Kristian umumnya. Ia
lebih luas daripada biara-biara, dan as-Salawat ialah rumah-rumah ibadat kaum
Yahudi dan al-Masajid ialah rumah ibadat kaum Muslimin.
Semua rumah-rumah ibadat akan
terancam kepada perobohan walaupun rumah-rumah itu merupakan rumah-rumah suci
yang didirikan khusus untuk beribadat kepada Allah, kerana ia mengikut pandangan kebatilan, alasan bahawa
rumah-rumah itu banyak disebutkan nama Allah tidak dapat menolaknya daripada
perobohan dan tiada yang dapat melindungkan keselamatan rumah-rumah suci itu
melainkan (sunnatullah) yang menolak setengah pencerobohan manusia dengan
penentangan daripada setengah manusia yang lain, iaitu penolakan dan pertahanan
yang dilakukan oleh pembela-pembela aqidah terhadap musuh-musuh mereka yang mencabul
kehormatan rumah-rumah suci dan para penghuninya. Kebatilan selalu bersikap
sewenang-wenang. Ia tidak berhenti-henti mencabul dan menceroboh kecuali ia
ditentang dan dilawan dengan kekuatan yang sama. Kebenaran itu tidak cukup
dengan kebenarannya sahaja untuk melawan
pencerobohan kebatilan, malah ia harus mempunyai kekuatan yang dapat melindung
dan mempertahankan keselamatannya.
Sekiranya Allah tidak memerangi satu golongan manusia yang zalim oleh satu
golongan yang terdiri daripada orang-orang yg beriman, akan berlakulah
berbagai-bagai kerosakan dan kehuruharaan di bumi – kerosakan aqidah, kerosakan
pemikiran, kerosakan pemerintahan, kerosakan akhlak, kerosakan harta benda,
kerosakan kehidupan ekonomi, kerosakan institusi keluarga dan berbagai-bagai
kerosakan yang lain. Kesemua kerosakan ini lahir daripada system pengabdian
manusia kepada kekuasaan manusia yang kufur. Allah memerintahkan kita supaya
melancarkan JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI terhadap mana-mana kerajaan manusia yang
MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA seperti kerajaan demokrasi Malaysia
kita ini atau mana-mana kerajaan manusia sekalipun yang memerintah manusia dengan
undang-undang manusia dan yang tidak memerintah manusia dengan undang-undang
Allah. Kita diperintahkan Allah supaya melancarkan JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI ke
atas mana-mana negara kufur itu TANPA TERLEBIH DAHULU KITA INI DISERANG,
DIPERANGI DAN DIZALIMI oleh mereka itu, dan walaupun negara kufur itu tidak
ingin untuk berperang dengan kita dan mereka itu sentiasa menghulurkan tangan
persahabatan kepada kita, kita tetap dikehendaki dan diperintahkan Allah supaya
menyerang dan memerangi mereka semata-mata kerana itu adalah JIHAD, PERANG DAN
REVOLUSI yang bertujuan untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa
manusia yang wujud dan berlaku di dalam negara kufur itu.
Inilah JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF yang
terkandung dalam kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Khalifah Saiyyidina Umar ra telah menyerang, memerangi dan membunuh bangsa
Farsi tanpa sebarang kezaliman dan provokasi daripada Raja dan kerajaan Farsi
semata-mata kerana Islam menjalankan tanggungjawab untuk membebaskan rakyat
Farsi daripada pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan supaya akhirnya
mereka itu mengabdikan diri mereka kepada kuasa Allah di bawah kerajaan Allah
di bumi Farsi itu sendiri. Rakyat Farsi tidak merayu atau memohon untuk
dibebaskan, malah mereka itu kesemuanya bersetuju dan menyokong Raja dan
kerajaan mereka, namun peranan dan
tanggungjawab kekuasaan Islam itu adalah untuk membebaskan mereka itu daripada
belenggu pengabdian manusia kepada kerajaan manusia dengan pelancaran JIHAD,
PERANG dan REVOLUSI.
Sekirannya Khalifah Umar al-Khattab ra tidak melancarkan JIHAD, PERANG dan
REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF ke atas Farsi dalam peperangan al-Qadisyiyyah
itu yang bertujuan untuk menghapuskan sistem kerajaan manusia yang mengabdikan
manusia kepada kuasa manusia, akan berlakulah di kalangan umat manusia di bumi
Farsi itu KEHANCURAN dan KEROSAKAN yang amat besar. Peperangan al-Qadisyiyyah itu
adalah satu manifestasi dalam alam realiti kita ini akan doktrin
FUNDAMENTALISME Yang Maha Agung yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Doktrin
fundamentalisme dalam kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ seperti inilah yang DISEMBUNYIKAN
oleh para ulama dan intelek Islam kita daripada diketahui dan difahami oleh seluruh
massa umat Islam kita baik di Malaysia mahupun di dunia ini seluruhnya, dan
ayat-ayat al-Quran (al-Baqarah : 251, Hajj : 40) seperti inilah di antara
ayat-ayat yang selalunya dipesong dan disalah ertikan oleh mereka ini dengan
sengaja dan terancang supaya seluruh umat Islam kita terus berada dalam
kebingungan, kebodohan dan kesesatan.
Sikap dan dasar kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ terhadap kerajaan demokrasi
Malaysia kita ini, mengikut konsep al-Quran seperti mana yang terkandung di
dalam ayat-ayat di atas ini (al-Baqarah : 251, Hajj : 40), adalah dalam bentuk pelancaran
JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF, iaitu tanpa para
pejuang Islam kita ini terlebih dahulu diserang, diperangi, dizalimi dan
disakiti oleh mereka itu (kerajaan demokrasi Malaysia). Tujuan pelancaran JIHAD,
PERANG dan REVOLUSI dalam bentuk yang OFENSIF seperti ini adalah untuk menghapuskan
sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang sedang wujud,
beroperasi dan berkuat kuasa di dalam kerajaan Malaysia kita ini yang lahir dan
wujud akibat daripada pelaksanaan dan penguat kuasaan segala peraturan dan
undang-undang manusia ke atas seluruh umat manusia. Kemudian daripada itu kita
diperintahkan Allah supaya kerajaan demokrasi Malaysia yang telah dijatuh dan
dihapuskan oleh kita ini digantikan dengan sebuah Negara Islam yang akan
menegak dan mempraktikkan konsep pengabdian manusia kepada kuasa Allah sahaja. Menyerang
dan memerangi serta memberontak dalam bentuk yang OFENSIF ke atas sesuatu
kerajaan yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia seperti kerajaan
demokrasi Malaysia kita ini adalah perintah dan kehendak kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, dan inilah Misi
Islam yang Maha Agung di bumi kita ini!
Firman Allah : al-Hajj 40
Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.
Firman Allah :al-Baqarah 251
Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.
Ayat-ayat di atas ini adalah perintah Allah kepada kita yang
terdiri daripada seluruh orang-orang yang beriman ini supaya kita menyerang dan
berperang tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, dicerobohi dan diperangi
oleh musuh-musuh kita di atas prinsip untuk MEMPERTAHANKAN kebebasan manusia
daripada dizalimi dan dibelenggu oleh sistem pengabdian manusia kepada kuasa
manusia. Allah memerintahkan segolongan orang-orang yang beriman supaya menyerang
dan memerangi orang-orang kafir yang zalim, jahat dan menindas, iaitu orang-orang
kafir yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia agar kita dapat menghapuskan
kehancuran dan kerosakan yang besar yang sedang wujud dan berlaku di kalangan
umat manusia di bumi, iaitu kehancuran dan kerosakan yang besar yang muncul dan wujud akibat daripada sistem
pengabdian manusia kepada manusia.
Termasuk ke dalam golongan kerajaan yang kafir dan orang-orang
yang kafir yang dimaksudkan di sini adalah kerajaan demokrasi Malaysia kita ini
bersekali dengan para pemimpin Islam kita ini sendiri yang membuat peraturan
dan undang-undang manusia, yang menguat kuasakan peraturan dan undang-undang
manusia ini ke atas manusia yang justeru mereka mengabdikan seluruh umat
manusia kepada kekuasaan manusia.
Ayat-ayat di atas ini adalah ayat-ayat JIHAD, PERANG dan
REVOLUSI yang memerintahkan umat Islam Islam supaya berperang untuk
MEMPERTAHANKAN KEMANUSIAAN, iaitu untuk mempertahankan nilai-nilai kemanusiaan
dan hak-hak asasinya (humanity and basic human rights) daripada diserang,
dicerobohi, diancam dan dizalimi oleh sistem politik dan kenegaraan ciptaan
manusia (demokrasi) yang berdasarkan kepada pemikiran dan kehendak manusia,
yang pincang dan lemah, lantaran itu mewujudkan fenomena pengabdian manusia
kepada kuasa manusia yang syirik dan kufur. Setiap kerajaan dan undang-undang
yang syirik dan kufur seperti kerajaan demokrasi kita ini adalah kerajaan dan
undang-undang yang zalim dan menindas dan yang melakukan kezaliman dan
penindasan ke atas umat manusia di bumi.
Islam berperang untuk MEMBEBASKAN
MANUSIA daripada sebarang kezaliman dan penindasan akibat daripada sistem pengabdian
manusia kepada kuasa manusia yang selain daripada Allah swt dengan tidak
memperdulikan sama ada orang-orang yang sedang dibelenggu, ditindas dan
dizalimi oleh sistem ciptaan manusia itu menyedari hakikat mereka yang sedang
dibelenggu, ditindas dan dizalimi itu
dan sama ada mereka itu mengingini untuk dibebaskan atau pun tidak. Inilah sifat-sifat
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
yang terkandung dalam ayat-ayat al-Quran (2:51, 22:40).
(BERSAMBUNG)
(BERSAMBUNG)
No comments:
Post a Comment