JIHAD
DAN PERANG
ISLAM
AGAMA REVOLUSI
Firman Allah : al-A’raaf 110, 127
“Ia bertujuan hendak mengeluarkan kamu daripada negeri kamu.” (Firaun bertanya) : “Oleh itu apa yang kamu syorkan?”
Apakah Tuanku akan membiarkan Musa dan kaumnya melakukan kerosakan di bumi serta meninggalkan Tuanku dan Tuhan-tuhan Tuanku .
INILAH cerita Nabi Musa
as yang aktif MEMBERONTAK terhadap kekuatan dan kekuasaan Firaun! Islam adalah
Agama Revolusi, ianya adalah satu REVOLUSI terhadap kesemua agama, ideologi dan
sistem kehidupan ciptaan manusia yang selain daripada Allah termasuklah agama
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang sedang kita amalkan sekarang.
Dalam mempraktikkan sistem kehidupan REVOLUSI, kita memerlukan kepada kefahaman
yang jelas mengenai pengertian kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
dan perhubungannya dengan Jihad dan Perang dalam Islam, dan selepas itu kita
dikehendaki untuk mengamalkannya dengan penuh kesungguhan dalam kehidupan
seharian kita - amalan sistem kehidupan kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti mempraktikkan sistem kehidupan revolusi. Konsep-konsep yang
terjalin erat di antara satu dengan yang lain di dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah terdiri daripada JIHAD, HIJRAH, PERANG, REVOLUSI dan
TAUHID.
Firman Allah : al-An’aam 159
Sesungguhnya orang-orang yang memecah belahkan agama mereka dan membentuk berbagai-bagai puak, maka engkau sedikitpun tidak bertanggungjawab terhadap perbuatan mereka. Sesungguhnya urusan mereka terserah kepada Allah. Kemudian Dialah yang akan memberi tahu kepada mereka segala perbuatan yang dilakukan mereka.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Sikap pertama seorang Muslim terhadap mana-mana aqidah
yang non-Islamic ialah sikap berpisah dan menolak daripada detik pertama lagi,
begitu juga sikapnya terhadap mana-mana undang-undang dan peraturan yang tidak
mengiktiraf kuasa Hakimiyah atau kuasa Uluhiyah
dan Rububiyah Allah Yang Maha Esa sahaja ialah sikap menolak dan
membersihkan diri daripada detik pertama lagi, sebelum memasuki percubaan untuk
mencari titik-titik pertemuan atau pertentangan yang wujud dalam undang-undang
Islam.
Saiyyid
Qutb menghuraikan bahawa agama demokrasi dan kerajaan demokrasi yang didasarkan
kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia adalah satu golongan yang lain daripada
golongan Islam, iaitu golongan yang syirik dan kufur. Saiyyid Qutb menyatakan
bahawa sikap Islam terhadap Aqidah dan Pemikiran Demokrasi yang syirik dan
kufur ini hanyalah dalam bentuk tindakan-tindakan yang aktif untuk menolak dan
menentangnya yang disertai dengan perasaan hati kita yang terpisah daripadanya.
Sebaliknya tanpa tindakan-tindakan penolakan dan penentangan
yang aktif ini serta tanpa perasaan hati kita yang terpisah daripadanya, ianya bererti
bahawa kita tidak beriman kepada Kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang
mengeluarkan kita daripada agama Allah.
Saiyyid Qutb (Fizilalil al-Quran – al-Anaam):
Mereka seterusnya mengetahui bahawa mentauhidkan Uluhiyah
Allah swt itu ialah mencabut semua kuasa para kahin, para ketua kabilah, para
amir dan para pemerintah yang lain dan memulangkan seluruh kuasa itu kepada
Allah sahaja iaitu kuasa yang menguasai hati, kuasa yang menentukan syiar-syiar
ibadat agama, kuasa mengendali realiti-realiti kehidupan, kuasa yang mengatur
urusan harta, kuasa yang mengendalikan pengadilan dan kuasa menguasai roh dan
badan. Mereka benar-benar mengetahui bahawa konsep ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu adalah satu pemberontakan terhadap
kuasa manusia di bumi yang merampas ciri Uluhiyah yang paling utama, satu PEMBERONTAKAN
terhadap kedudukan-kedudukan kuasa yang ditegakkan di atas asas rampasan kuasa
Ilahi ini dan satu pemberontakan terhadap kuasa yang memerintah dengan
undang-undang dan peraturan ciptaan sendiri yang tidak diizinkan Allah.
Tentulah tidak terluput daripada pengetahuan orang-orang Arab yang memahami
bahasa mereka dengan baik dan memahami maksud yang sebenar daripada dakwah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, apakah ertinya dakwah ini kepada kedudukan-kedudukan mereka,
kepada kepimpinan dan kepada kuasa mereka. oleh sebab itulah mereka menyambut
dakwah dan pemberontakan itu dengan penentangan yang keras dan melancarkan
peperangan sengit terhadapnya yang diketahui oleh semua orang .
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran - Anfal) :
Para pembesar Quraisy memang mengetahui tabiat dakwah
Islamiyah ini sejak mereka memahami pengertian-pengertian bahasa mereka yang
betul. Mereka mengerti bahawa syahadat atau pengakuan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Muhammad Rasulullah
merupakan pengumuman MEMBERONTAK terhadap kuasa manusia seluruhnya, juga
pengumuman keluar daripada kuasa Hakimiyah manusia seluruhnya dan lari kepada
Uluhiyah dan kuasa Hakimiyah Allah yang Maha Esa sahaja. Dalam menjalani Ubudiyah
kepada Allah, maka yang menjadi sumber penerimaan perintah ialah Muhammad
Rasulullah saw sahaja bukannya orang-orang yang bercakap atas nama Tuhan-tuhan
atau dengan nama Allah. Para pembesar Quraisy itu melihat orang-orang yang
berikrar dengan syahadat ini terus keluar daripada kuasa Quraisy, kepimpinan
dan kuasa Hakimiyah Quraisy dan bergabung dalam satu kumpulan yang bergerak di
bawah kepimpinan Muhammad saw dan tunduk kepada bimbingan dan kuasanya. Mereka
mencabut kesetiaan mereka kepada keluarga, suku, ketua suku dan kepada
kepimpinan Jahiliyah. Mereka menumpukan seluruh kesetiaan mereka kepada
kepimpinan yang baru dan kepada kelompok Muslimin yang menjadi tapak yang baru.
Semuanya ini merupakan pengertian daripada syahadat kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan Muhammad Rasulullah, dan ini adalah realiti yang dilihat
oleh para pembesar Quraisy yang dianggap mereka sebagai bahaya yang mengancam
kedudukan mereka di samping mengancam peraturan sosial, politik, ekonomi dan
kepercayaan yang menjadi asas kedudukan mereka.
Pengertian syahadat kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Muhammad Rasulullah
ini bukanlah satu pengertian yang kabur, kosong dan lemah seperti yang
dimaksudkan oleh orang-orang yang mengaku diri mereka sebagai Muslim pada hari
ini dengan semata-mata mengikrarkan syahadat ini dengan lidah mereka dan dengan
hanya menunaikan sesetengah syiar ibadat sahaja, sedangkan Uluhiyah Allah di
bumi dan dalam kehidupan manusia tidak wujud dan tidak ada bayangnya, sementara
kepimpinan Jahiliyah dan undang-undang Jahiliyah pula terus menguasai
masyarakat dan mengendalikan urusan pentadbirannya.
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran - Taubat) :
Pergerakan Islam lahir di Mekah di atas batu uji yang
amat sulit. Sebaik sahaja Jahiliyah – yang di wakili oleh kaum Quraisy –
menyedari bahaya yang sebenar yang diancam oleh dakwah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Muhammad Rasulullah yang
melahirkan PEMBERONTAKAN terhadap setiap kuasa dunia yang tidak diambil
daripada kuasa Allah dan penentangan terhadap setiap Taghut yang wujud di muka
bumi serta mendorong manusia melarikan diri daripada kuasa itu kepada kuasa
Allah……sebaik sahaja Jahiliyah menyedari bahaya yang serius daripada kelompok
pergerakan organik yang baru, yang dicetuskan oleh dakwah TAUHID di bawah
kepimpinan Rasulullah saw, iaitu kelompok pergerakan yang menumpukan ketaatan
dan kepatuhannya kepada Allah dan Rasul-Nya sejak hari pertama lagi dan
menentang kepimpinan Jahiliyah yang diwakili kaum Quraisy, di samping menentang
undang-undang dan peraturan yang wujud dalam Jahiliyah ini……sebaik sahaja
Jahiliyah yang diwakili pada mulanya oleh kaum Quraisy itu menyedari bahaya
tersebut, ia terus melancarkan penentangan yang membabi buta terhadap dakwah
kelompok dan kepimpinan yang baru ini. Segala senjata yang dimilikinya dalam
bentuk mengadakan gangguan, tipu daya, fitnah, penindasan, helah dan muslihat,
telah ditimpukan kepada dakwah Islamiyah itu.
Masyarakat Jahiliyah secara mendadak bangkit
mempertahankan diri daripada bahaya yang mengancam kewujudannya. Ia menggunakan
segala alat yang digunakan oleh segala makhluk yang hidup untuk menyelamatkan
diri daripada maut. Ini adalah satu realiti biasa yang tidak dapat dielakkan
setiap kali munculnya dakwah yang memperjuangkan konsep Ubudiyah Allah yang
menguasai semesta alam dalam sebuah masyarakat Jahiliyah yang berlandaskan
prinsip Rububiyah kepada sesama manusia atau setiap kali munculnya dakwah baru
dalam kelompok pergerakan yang baru, yang bergerak di bawah kepimpinan yang
baru dan menentang kelompok Jahiliyah yang lama dengan penentangan yang sama
handal.
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Araf) :
Pertentangan Musa as terhadap Firaun dan para pembesarnya
mendedahkan hakikat KONFLIK di antara seluruh agama Allah dengan seluruh
Jahiliyah, di samping mendedahkan bagaimana Taghut memandang kepada agama
Allah, bagaimana ia merasai agama Allah itu sebagai ANCAMAN terhadap
kewujudannya dan seterusnya ia mendedahkan bagaimana kaum mukmin menyedari dan
memahami hakikat perjuangan di antara mereka dengan taghut.
Firaun dan para pembesarnya sedar kepada bahaya konsep
dakwah kepada Tuhan semesta alam. Mereka sedar bahawa konsep Tauhid Rububiyah
bermakna MERAMPAS KUASA Firaun dan kuasa para pembesarnya yang diambil daripada
kuasa Firaun. Oleh sebab itu mereka mengungkapkan bahaya itu dengan mengatakan
bahawa Musa mahu mengusirkan mereka keluar daripada negeri mereka.
Firman Allah : al-Araf 104,105
Dan ujar Musa : Sesungguhnya saya adalah utusan daripada Allah Tuhan semesta alam,
Sudah semestinya saya tidak harus mengatakan dengan menggunakan nama Allah sesuatu yang benar. Saya telah membawa kepada kamu keterangan yang jelas daripada Tuhan kamu. Oleh itu bebaskanlah kaum Bani Israil pergi bersama saya.
Nabi Musa telah mencabar Firaun dan kuncu-kuncunya dengan
mengemukakan hakikat Aqidah Islam yang tunggal yang dikemukakan oleh setiap
nabi sebelum atau selepasnya untuk mencabar aqidah-aqidah Jahiliyah yang karut.
Beliau mencabar Firaun dengan hakikat aqidah ini sedangkan beliau sedar bahawa
aqidah ini merupakan suatu pemberontakan terhadap Firaun, terhadap para
pembesarnya, terhadap kerajaan dan sistem pemerintahannya kerana konsep
Rububiyah Allah terhadap seluruh alam dari awal-awal lagi bererti memansukh dan
membatalkan legaliti mana-mana undang-undang dan peraturan yang dikuatkuasakan
oleh pemerintahan yang lain daripada syariat Allah dan perintah –Nya, juga
membawa erti mengenyahkan setiap Taghut daripada memperhambakan manusia kepada
kekuasaannya dan menundukkan mereka kepada undang-undang dan perintah yang lain
daripada Allah. Beliau mencabar Firaun dengan hakikat yang besar ini dengan
sifatnya sebagai utusan daripada Tuhan semesta alam yang berkewajipan dan
dipastikan supaya mengatakan sesuatu hakikat yang benar atas nama Allah yang
mengutuskannya
Perisytiharan konsep Rububiyah Allah yang merangkumi
semesta alam itu sendiri merupakan perisytiharan pembebasan manusia, iaitu
pembebasan daripada tunduk, patuh, mengikut dan mengabdikan diri kepada yang
lain daripada Allah, juga pembebasan daripada peraturan dan undang-undang
manusia, pembebasan daripada hawa nafsu, pembebasan daripada tradisi-tradisi
manusia dan daripada pemerintahan manusia.
Pengumuman konsep Rububiyah Allah yang merangkumi semesta
alam itu tidak boleh berkumpul dengan amalan seseorang yang tunduk kepada yang
lain daripada Allah dan tidak pula boleh berkumpul dengan kuasa Hakimiyah
seseorang yang mengamalkan undang-undang
daripada ciptaannya sendiri . Orang-orang yang membanggakan diri mereka
sebagai orang-orang Islam yang sebenar, sedangkan mereka tunduk kepada
undang-undang ciptaan manusia – yakni tunduk kepada Rububiyah yang lain
daripada Rububiyah Allah – adalah salah dan meleset jika mereka fikirkan diri
mereka sebagai kaum Muslimin yang tulen! Sebenarnya mereka tidak berada di
dalam agama Allah yang sebenar, kerana pemerintah mereka bukan Allah dan
undang-undang yang dijunjung mereka bukannya syariat Allah. Malah mereka berada
dalam agama pemerintah mereka, malah mereka berada dalam agama pemerintah itu
bukan dalam agama Allah yang benar.
Berdasarkan hakikat inilah, Nabi Musa as diperintah
menuntut daripada Firaun supaya membebaskan kaum Bani Israil :
“Wahai Firaun! Sesungguhnya saya ini adalah utusan daripada Allah Tuhan semesta alam” (al-Araf 104).
“Oleh itu bebaskanlah kaum bani Israil pergi bersama saya” (al-Araf 105).
Kedua-dua ayat merupakan muqadimmah dan natijah yang tidak berpisah atau
bercerai.
Firaun dan para pembesarnya juga mengerti maksud daripada pengumuman Musa
as yang menjelaskan Rububiyah Allah yang merangkumi seluruh alam itu. Mereka
mengerti bahawa pengumuman itu secara halus mengertikan penggulingan kedaulatan
Firaun, penumbangan sistem pemerintahannya, penolakan terhadap legaliti dan
pendedahan terhadap perbuatan-perbuatannya yang sewenang-wenangnya dan zalim.
Firman Allah : al-A’raf 109, 110
Ujar para pembesar daripada kaum Firaun : Sesungguhnya orang ini (Musa as) seorang ahli sihir yang amat pintar .
Dia mahu mengeluarkan kamu daripada negeri kamu. Oleh itu apakah bicara kamu?
Secara terus terang mereka menjelaskan kesimpulan besar daripada hasil
pengumuman hakikat Uluhiyah Allah yang amat luas itu, iaitu pengumuman itu
memberi kesimpulan bahawa Firaun dan kuncu-kuncunya akan diusir keluar daripada
negeri ini, kekuasaannya akan hapus, undang-undang dan peraturannya akan
termansukh begitu sahaja, atau ia memberi kesimpulan bahawa pergerakan dan
perjuangan Musa adalah bertujuan untuk menukarkan corak pemerintahan, mengikut
istilah moden.
Seluruh
huraian Saiyyid Qutb di sini hanya memfokus dan membicarakan mengenai hakikat yang
satu yang tidak boleh dipertikaikan lagi - bahawa Islam adalah agama REVOLUSI !
Saiyyid Qutb telah menghuraikan bahawa kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ telah mencabar, mengancam dan menggempur Maharaja-Maharaja
yang Agung dalam sejarah umat manusia di bumi kita ini, di antaranya, termasuklah
Namrud, Firaun, Jalut, Farsi, Rom, Sepanyol, Perancis, Eropah Timur, Russia,
India dan angkatan Salib daripada seluruh Eropah. Seluruh pemerintah manusia
yang kuat dan agung, dari dahulu sehinggalah ke hari ini, sememangnya menyedari
dan memahami bahawa kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ hanya mempunyai satu MISI sahaja di bumi
ini – pelancaran Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF untuk menghapuskan
seluruh kekuatan manusia dan seluruh kerajaan manusia yang selain daripada
Allah untuk digantikan dengan kerajaan Allah. Tidak ada satu kerajaan pun yang
akan terkecuali dan terselamat daripada diserang, diganggu dan diancam oleh kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ di bumi kita ini, dan akhirnya kebanyakan
daripadanya akan satu demi satu dibawa masuk ke bawah penaklukan dan kekuasaan
Islam. Inilah yang telah berlaku pada zaman-zaman keagungan Islam di seluruh
bumi kita ini.
Firman Allah :al-Anfal 13
Semuanya itu disebabkan kerana mereka menentang Allah dan Rasul-Nya. Dan sesiapa yang menentang Allah dan Rasul-Nya , maka sesungguhnya Allah amat berat penyeksaaan-Nya.
Firman Allah : al-Maidah 33
Sesungguhnya balasan (yang setimpal) bagi orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya dan berusaha melakukan kerosakan di bumi ialah mereka dihukum bunuh atau dihukum salib atau dipotong tangan dan kaki mereka secara berselang atau dibuang negeri, demikianlah mereka mendapat kehinaan di dunia dan di Akhirat kelak mereka akan memperolehi azab yang amat besar.
Ini
adalah ayat-ayat revolusi. Orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya dan mereka
berusaha untuk melakukan kerosakan di bumi boleh dikenakan hukuman bunuh atau
hukuman-hukuman yang lain oleh sesebuah kerajaan Islam.
Kerajaan
demokrasi Malaysia kita menjalankan undang-undang manusia, yang menentang
pelaksanaan undang-undang Allah, yang menindas dan menzalimi para pejuang Islam
yang berjuang untuk menegakkan sebuah kerajaan Islam dan yang berjuang untuk menjalankan
undang-undang Allah adalah kerajaan yang menentang Allah dan Rasul-Nya. Kerajaan
kita ini adalah disifatkan Allah sebagai menentang Allah dan Rasul-Nya kerana
ia menentang pelaksanaan undang-undang Allah dan penegakan kerajaan Allah
apabila ia menzalimi, menindas dan melakukan segala kejahatan terhadap para
pejuang Islam yang berjuang untuk menegakan sebuah Negara Islam yang akan
mejalankan undang-undang Allah.
Kerajaan
demokrasi Malaysia yang menjalankan undang-undang manusia yang kafir, zalim dan
fasik, kerajaan yang merosakkan neraca-neraca pertimbangan manusia, yang baik
dikatakan buruk manakala yang buruk pula dikatakan baik, kerajaan yang
mengembang dan menyebarkan budaya hiburan yang melalaikan golongan muda mudi
kita dan kerajaan yang mengembang dan menyebarkan budaya lucah serta kerajaan yang
menggalak dan mewujudkan akhlak yang rendah dan rosak, adalah kerajaan yang gigih
berusaha untuk melakukan kerosakan di kalangan umat manusia di bumi.
Hukuman
daripada umat Islam ke atas kerajaan demokrasi Malaysia yang menentang Allah
dan Rasul-Nya serta yang melakukan kerosakan di bumi adalah untuk dilancarkan
Jihad, Perang dan Revolusi ke atasnya yang bertujuan untuk meruntuh dan
menghapuskannya untuk kemudiannya diganti dengan sebuah kerajaan Allah.
Pergerakan
Islam di bawah kepimpinan Rasulullah saw di Mekah telah bertukar corak pada peringkat
yang kedua di Mekah, iaitu selepas masa tiga tahun daripada menerima wahyu yang
pertama dengan turunnya wahyu yang memerintah Rasulullah saw supaya berdakwah dalam
bentuknya yang aktif, lantang dan terbuka :
Firman Allah: al-Hijr 94
Isytiharkanlah secara terbuka apa yang telah diperintahkan kamu dan jauhi orang-orang musyrik.
Segala
gerakan dan tindakan Rasulullah saw dan para pengikut Baginda yang telah
menjalankan dakwah dalam bentuknya yang aktif, lantang dan terbuka dalam menyebarkan
segala Risalah Islam yang diturunkan daripada Allah itu mempunyai pengertian
bahawa mereka itu sebenarnya telah menyaingi, mencabar, mengancam, mengganggu dan
melancarkan konfrantasi terbuka terhadap kekuatan dan kekuasaan Jahiliyah Mekah
padahal pada ketika itu mereka itu masih lemah dan kerdil lagi. Dan itulah sebenarnya
faktor yang utama yang telah menyumbangkan kepada penyebaran dakwah mereka yang
amat berkesan dan semakin meluas hari demi hari yang menguatkan lagi pengaruh
dan kedudukan mereka di kalangan kaum Quraisy Mekah. Inilah sifat agama Islam
yang AKTIF, RADIKAL, REVOLUSYENERI dan BERTINDAK dalam bentuknya yang asal
seperti mana yang ianya mula-mula diturunkan ke bumi kita ini, dan inilah METOD
ISLAM daripada Allah dan Rasul-Nya dalam perjuangan Islam, baik dahulu mahupun
sekarang dan untuk masa-masa hadapan. Gerakan-gerakan dan tindakan-tindakan
perjuangan yang seperti inilah yang sepatutnya kita operasikan sekarang ini di
dalam negara Malaysia kita ini dalam usaha kita ke arah merealisasikan matlamat
kita untuk meruntuh dan menghapuskan kufur dan kekuasaan kufur di bumi kita
ini.
Pengertian
kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ telah diubah, diseleweng dan dipesongkan dengan total sehingga
Islam kini telah menjadi agama yang baru, iaitu agama yang terhad setakat solat
dan puasa, agama zakat dan haji, agama zikir, wirid dan tahlil, agama
penyayang, sedekah dan bantu membantu, agama taqwa dan progresif yang menjurus
kepada kemajuan yang bersepadu, tetapi jelas dan nyata sekali Islam kini adalah
agama tanpa peraturan dan undang-undang Allah dalam seluruh bidang kehidupan
manusia yang meliputi bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan
perhubungan antarabangsa. Agama Islam seperti ini bukanlah agama yang sebenar daripada
Allah dan Rasul-Nya, ini adalah agama Islam yang berbentuk SEKULARIS yang rosak
dan pincang, iaitu Islam yang memisahkan di antara ibadat-ibadat ritual seperti
solat, puasa, haji dengan ibadat-ibadat dalam bidang-bidang politik, ekonomi,
sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa. Islam yang rosak dan pincang yang
kita anuti dan amalkan kini sudah menjadi agama yang pasif, bertoleransi dan
berkompromi dengan kufur dan kekuasaan-kekuasaan kufur, dan Islam kini tidak
lagi bertindak aktif dan terbuka untuk mencabar, mengancam dan mengganggu kufur
dan kekuasaan kufur. Agama seperti ini sekali-kali bukanlah agama Islam yang
sebenar dan tulen daripada Allah - ianya
adalah agama yang Aqidahnya adalah jelas, terang dan tidak ragu-ragu lagi merupakan
satu kesesatan dan kerosakan!
Dalam
sesuatu kekuasaan dan kerajaan manusia yang syirik dan kufur, seperti kerajaan
demokrasi Malaysia kita ini, kehidupan seluruh umat manusia yang berada di
dalamnya adalah disifatkan sebagai sedang berada dalam situasi penindasan,
kezaliman, pencerobohan, ancaman, kejahatan dan kerosakan mengikut
neraca-neraca pengukuran daripada Allah. Para Rasul diutuskan untuk MENCABAR,
MENGGANGGU dan MENGANCAM kufur dan seluruh kekuatan dan kekuasaan kufur agar
terhapusnya segala bentuk dan jenis penindasan, kezaliman, pencerobohan,
ancaman, kejahatan dan kerosakan di kalangan seluruh umat manusia di bumi. Islam
adalah agama RADIKAL, MILITEN dan REVOLUSYENERI. Islam datang untuk
menghapuskan kufur dan kekuasaan kufur melalui Jihad, Perang dan Revolusi untuk
digantikan dengan Islam dan kerajaan Islam. Allah mengisytiharkan kesempurnaan
agama Islam setelah terbentuknya kerajaan Islam yang menjalankan segala peraturan
dan undang-undang Islam di Medinah di bawah kepimpinan Rasulullah saw. Ini
adalah sifat Islam, matlamat Islam dan erti agama Islam yang sebenar. Di bawah
kekuasaan sesebuah Negara Islam yang melaksana dan menguat kuasakan segala
peraturan dan undang-undang Islam barulah wujudnya keadilan, kebebasan,
keamanan, kemuliaan, ketinggian dan kesempurnaan hidup seluruh umat manusia yang
sebenar dan hakiki mengikut neraca-neraca petimbangan daripada Allah.
Jihad, Perang dan Revolusi ini sendiri yang terdiri daripada segala
kegiatan dan tindakan serang dan menyerang, bunuh dan membunuh ini adalah
disifatkan Allah sebagai keamanan, keadilan dan kebebasan kerana ianya MENCABAR,
MENGGANGGU dan MENGANCAM segala bentuk penindasan, kezaliman, pencerobohan, ancaman,
kejahatan dan kerosakan yang sedang wujud, berlaku dan bermaharaja lela di
dalam kerajaan-kerajaan manusia yang syirik dan kufur itu. Sebaliknya ketiadaan
Jihad, Perang dan Revolusi di dalam sesuatu negara yang syirik dan kufur yang
bererti ketiadaan segala kegiatan dan tindakan serang dan menyerang serta bunuh
dan membunuh di kalangan seluruh umat manusia di dalam negara yang syirik dan
kufur itu ianya bererti bahawa seluruh umat manusia di dalam negara itu sedang
berada dalam kezaliman, penindasan, kejahatan dan kerosakan kerana kesyirikan
dan kekufuran yang wujud dan berkuat kuasa di dalam negara itu TIDAK DICABAR,
DIGANGGU dan DIANCAM oleh sesuatu kebangkitan Islam. Itu bererti kesyirikan dan
kekufuran itu sedang bermaharaja lela dan melakukan kezaliman dan penindasan dengan
bebas, berleluasa dan sewenang-wenang sekali di dalam negara itu.
Revolusi
Islam hendaklah difahami dan dibezakan dengan revolusi-revolusi sekular yang
lain dengan sejelas-jelasnya - adakah
revolusi Islam itu terdiri daripada perjuangan umat Islam dalam menentang
penjajahan, menentang pemerintahan diktator, menentang ketidak-adilan
sosio-ekonomi, menentang dominasi kaum, menentang dominasi ideologi dan
lain-lain lagi? Kesemua bentuk perjuangan ini bukanlah revolusi Islam.
Revolusi
Islam mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri :
1. Revolusi
Islam adalah revolusi AQIDAH;
2. Matlamat
revolusi Islam adalah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada
kekuasaan manusia untuk digantikan dengan sistem pengabdian manusia kepada Allah
sahaja;
3. Revolusi
Islam adalah dilancarkan semata-mata kerana ketaatan umat Islam kita kepada
perintah Allah dan ianya adalah ibadat kepada Allah;
4. Revolusi
Islam adalah fungsi ketaqwaan dan keimanan yang amat mendalam kepada Allah;
5. Orang-orang
yang tidak terlibat dengan revolusi Islam dan mereka tidak ada niat untuk
melancarkan revolusi Islam dalam kehidupan mereka, mereka itu adalah
orang-orang yang tidak beriman dengan agama Allah;
6. Sebagai
khalifah, manusia adalah faktor yang penting dalam revolusi Islam;
7. Ummah dan
individu adalah bertanggungjawab untuk melancarkan revolusi Islam;
8. Revolusi
Islam bukanlah revolusi individu atau golongan tetapi ianya adalah adalah
revolusi rakyat yang ramai;
9. Revolusi
Islam memerlukan kepada revolusi di dalam diri yang merangkumi revolusi mental,
revolusi iman dan revolusi tindakan;
10.Revolusi
di dalam diri ini dapat dicapai melalui suatu proses revolusi yang di antara
lain terdiri daripada dakwah dan pergerakan.
Al-Quran
mengandungi ayat-ayat revolusi :
Firman Allah: al-Anfal 53
Allah tidak akan mengubah nikmat yang dikurniakan kepada sesuatu kaum melainkan mereka mengubah diri mereka sendiri.
Firman Allah: ar-Raad 11
Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri mengubah diri mereka sendiri.
Ini
adalah ayat-ayat revolusi di dalam al-Quran, ayat-ayat ini meletakkan
tanggungjawab ke atas ummah untuk melancarkan revolusi. Di dalam ayat yang lain
pula Islam meletakkan tanggungjawab ke atas individu.
Firman Allah: al-Muddaththir 38
Tiap-tiap insan akan bertanggung jawab terhadap amalan-amalannya.
Revolusi
Islam menjadi tanggungjawab ummah (an-nas atau Muslim masses) dan juga
individu. Dalam mencapai dan menggerakkan revolusi Islam, ummah dan individu
Islam hendaklah terlebih dahulu mengalami dan mencapai revolusi di dalam diri
mereka. Revolusi di dalam diri ini dimaksudkan kepada Revolusi Mental, Revolusi
Iman dan Revolusi Tindakan. Revolusi di dalam diri ini akan dicapai melalui
proses revolusi yang terdiri dari gandingan dakwah dan pergerakan.
KONSEP-KONSEP REVOLUSI DALAM ISLAM
Revolusi
dalam Islam adalah berasas dan bersumberkan daripada konsep revolusi yang
terdapat dalam Islam itu sendiri. Dalam membicarakan Islam sebagai satu agama
revolusi, kita akan mencuba untuk mengenal pastikan apakah konsep-konsep
revolusi yang ada dalam Islam. Konsep-konsep revolusi yang terdiri daripada
Tauhid, Moral, Penyembahan, Syahada, Ummah dan kebertindakan (activism) telah
membentukkan Islam sebagai satu agama Revolusi.
1.
TAUHID SEBAGAI SATU
KONSEP REVOLUSI DALAM ISLAM
Allah
yang satu bererti neraca-neraca pertimbangan yang satu yang mewujudkan sistem
keadilan yang satu dan seragam untuk seluruh umat manusia. Tidak ada
diskriminasi dalam Islam. Kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ memberontak dengan pelancaran Jihad, Perang dan Revolusi
terhadap ketidak adilan dan diskriminasi yang dilakukan oleh orang-orang yang
berkuasa dan memerintah dan juga oleh orang-orang yang kaya yang menguasai
sistem ekonomi di dalam sesebuah negara.
Firman Allah : al-Mutaffifin 1,2,3,
Celakalah kepada orang-orang yang mengurangkan sukatan.Iaitu orang-orang yang apabila menerima sukatan daripada orang lain mereka menuntut sukatan yang sempurna.
Dan apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain , mereka memberi sukatan yang kurang.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Mutaffifin) :
Agama ini mengangkatkan suaranya yang lantang menentang
kezaliman dan kecurangan yang menimpa orang ramai yang dilakukan oleh para
pembesar yang menindas mereka, yang memperniagakan rezeki mereka, yang memakan
riba dan membolot perniagaan, di samping mempengaurhi mereka dengan kepercayaan
yang karut marut. Dengan suara yang lantang, yang lahir daripada hakikat
ajarannya dan daripada hakikat sistemnya yang diatur oleh Allah itu, agama
Islam telah menjadi penyedar kepada rakyat yang tertindas. Islam tidak pernah
menjadi candu rakyat walaupun ia terkepung di Mekah di bawah pembesar-pembesar
yang bermaharajalela dan menguasai masyarakat dengan kekuatan harta kekayaan
dan dengan pengaruh kedudukan dan kepercayaan agama.
Daripada sini kita dapat memahami sebahagian daripada
sebab-sebab yang sebenar yang membuat pembesar-pembesar Mekah itu menentang
dakwah Islamiyah dengan tentangan sebegitu degil. Mereka tentulah sedar bahawa
dakwah baru yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw itu bukanlah semata-mata
merupakan aqidah-aqidah atau kepercayaan-kepercayaan yang tersemat di dalam
hati, dan bukanlah semata-mata agama yang menuntut mereka mengucap dua kalimah
syahadat mengakui bahawa tiada Tuhan yang layak disembah dan bahawa Nabi
Muhammad saw itu Rasulullah saw, dan bukanlah semata-mata agama yang menyuruh
mereka mendirikan solat tanpa patung dan berhala, tetapi mereka sedar bahawa
Aqidah Islam itu merupakan satu cara hidup yang mahu meruntuhkan segala asas
Jahiliyah di mana mereka tegakkan di atasnya segala undang-undang dan
peraturan, segala kepentingan dan kedudukan mereka. Mereka sedar bahawa sifat
agama Islam tidak menerima pengecualian dan tidak secucuk dengan unsur-unsur peraturan
bumi yang tidak lahir daripada sumber peraturan-Nya yang diturun daripada
langit itu. Mereka sedar bahawa agama Islam adalah mengancam segala nilai-nilai
bumi yang rendah dan menjadi landasan tegaknya Jahiliyah. Kerana kesedaran
inilah mereka melancarkan perang yang berterusan terhadap Islam, sama ada
sebelum hijrah dan selepasnya, iaitu perang untuk mempertahankan seluruh
undang-undang dan peraturan Jahiliyah yang diancam oleh undang-undang dan
peraturan Islam, bukan perang untuk mempertahankan aqidah dan kefahaman
semata-mata.
Orang-orang yang menentang pengaruh sistem hidup Islam ke
atas kehidupan umat manusia dan di mana-mana generasi dan di mana-mana tempat
di bumi adalah menyedari hakikat ini. Mereka benar-benar sedar dan benar-benar
tahu bahawa sistem hidup Islam yang lurus dan luhur itu adalah mengancam segala
undang-undang dan peraturan mereka yang batil, segala kepentingan-kepentingan
mereka yang merampas hak orang ramai, segala kewujudan mereka yang palsu dan
segala kelakuan mereka yang menyeleweng.
Pembesar-pembesar yang sewenang-wenangnya, zalim dan
curang dalam segala bentuk kecurangan sama ada kecurangan harta benda atau
kecurangan dalam menunaikan hak-hak kewajipan, merekalah orang-orang yang lebih
takut dan gentar daripada golongan yang lain terhadap pengaruh sistem Islam
yang adil, yang bersih, yang tidak terima tawar menawar, ampu mengampu dan
menyelesaikan separuh-separuhan.
Para
pembesar Mekah menentang kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
kerana ianya
adalah satu revolusi dan ancaman yang serius terhadap kedudukan dan kekuasaan
politik mereka. Namrud, Firaun, Farsi dan Kaizar Rom juga menentang dakwah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
kerana kekuasaan
dan kedudukan politik mereka berada dalam keadaan yang terancam dan tidak
terjamin.
Firman Allah : al-A’raf 110, 127
Dia mahu mengeluarkan kamu daripada negeri kamu. Oleh itu apakah bicara kamu?
Dan berkatalah para pembesar daripada kaum Firaun , “apakah Tuanku akan membiarkan Musa dan kaumnya melakukan kerosakan di bumi serta meninggalkan Tuanku dan Tuhan-tuhan Tuanku!” Jawab Firaun, “kita akan membunuh (sekali lagi) anak-anak lelaki mereka dan membiarkan anak-anak perempuan mereka sahaja yang hidup dan kita tetap menguasai mereka .”
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Secara terus terang mereka menjelaskan kesimpulan besar
daripada hasil pengumuman hakikat Uluhiyah Allah yang amat luas itu, iaitu
pengumuman itu memberi kesimpulan bahawa Firaun dan kuncu-kuncunya akan diusir
keluar daripada negeri ini, kekuasaannya akan hapus, undang-undang dan
peraturannya akan termansuh begitu sahaja, atau ia memberi kesimpulan bahawa
pergerakan dan perjuangan Musa adalah bertujuan menukarkan corak pemerintahan,
mengikut istilah moden.
Negeri ini milik Allah dan manusia juga milik Allah. Oleh
sebab itu apabila kuasa Hakimiyah di negeri ini dipulangkan kepada Allah, maka
para Taghut yang memerintah dengan undang-undang dan peraturan yang bukan
daripada syariat Allah itu sudah tentu akan terusir daripada negeri ini, atau
tokoh-tokoh yang berlagak selaku Tuhan-tuhan yang mempraktikkan cara-cara
Uluhiyah dengan memperhambakan orang ramai mengikut undang-undang dan peraturan
mereka akan tersisih keluar daripada negeri ini, dan turut terkeluar bersama
mereka ialah para pembesar yang dilantikkan mereka untuk mengisi berbagai-bagai
jawatan yang penting kerana pembesar inilah yang bekerja dan berusaha
menundukkan orang ramai kepada tokoh-tokoh yang berlagak selaku Tuhan itu .
Demikianlah kesedaran dan kefahaman Firaun dan para
pembesarnya terhadap dakwah Musa yang serius itu dan sebeginilah juga kesedaran
dan kefahaman golongan para Taghut di setiap zaman! Seorang lelaki Arab biasa
telah berkata secara spontan apabila dia mendengar Rasulullah saw mengajar
orang ramai kepada pengakuan Tiada Tuhan
selain Allah dan Muhammad utusan Allah, “perkara ini tidak disukai raja-raja.”
Dan seorang Arab yang lain berkata kepada beliau secara spontan juga, “jadi
anda akan diperangi oleh orang-orang Arab dan orang-orang bukan Arab.”
Kedua-duanya faham bahawa pengakuan Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad
Pesuruh Allah merupakan satu pengumuman PEMBERONTAKAN terhadap
pemerintah-pemerintah yang memerintah dengan undang-undang dan peraturan yang
bukan diturunkan daripada Allah, sama ada mereka orang-orang Arab atau
orang-orang bukan Arab. Pengertian syahadat kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mempunyai pengertian yang amat serius di dalam perasaan
kedua-dua orang Arab ini kerana mereka memahami pengertian kata-kata bahasa
mereka dengan baik. Tiada seorang pun daripada kedua-duanya yang memahami
ungkapan syahadat itu berfikir bahawa pengakuan kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu boleh berkumpul di dalam sebuah hati atau dalam sebuah
negeri dengan sistem pemerintahan yang memerintah dengan undang-undang dan
peraturan yang bukan daripada Allah, dengan erti di sana wujudnya Tuhan-tuhan
yang lain di samping Allah. Tiada seorang pun daripada kedua-duanya yang
memahami konsep syahadat kalimah
ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu dengan kefahaman yang karut,
pudar dan remeh seperti yang difahami hari ini oleh orang-orang yang mendakwa
diri mereka sebagai orang-orang Muslimin .
Walau sejauh mana kezaliman-kezaliman yang dikenali di
zaman itu, namun tindakan tanduk kekejaman dan kezalimannya tidak sampai ke
tahap kekejaman sebilangan para Taghut di abad dua puluh yang menentang dakwah
para pendakwah Islam yang mengajak manusia beriman dengan konsep Rububiyah yang
merangkumi semesta alam, kerana konsep yang serius ini mengancam kuasa-kuasa
palsu.
Dan dia (Musa) meninggalkan Tuanku dan Tuhan-tuhan
Tuanku.
Mereka hanya menyembah Firaun dalam erti kata mereka
tunduk dan patuh kepada segala kehendaknya. Mereka tidak melanggar perintahnya
dan tidak membantah undang-undang dan peraturannya. Inilah ibadat dalam erti
kita bahasa, realiti dan istilah. Oleh itu mana-mana golongan manusia yang
menerima undang-undang dan peraturan hidupnya daripada manusia dan mematuhinya,
bererti mereka telah menyembahnya. Begitulah juga Rasulullah saw mentafsirkan
Firman Allah mengenai kaum Yahudi dan Nasara :
Mereka jadikan ulama-ulama dan paderi-paderi mereka selaku
Tuhan selain Allah.
Ketika A’di bin Hatim (seorang pemeluk Kristian)
mendengar ayat-ayat ini daripada beliau semasa datang menemui beliau untuk
menganut Islam, lalu dia menegur beliau dengan katanya, “wahai Rasulullah saw!
Mereka (pemeluk-pemeluk Kristian) tidak pernah menyembah ulama-ulama dan
paderi-paderi mereka.” Lantas dijawab oleh Rasulullah saw, “sebenarnya mereka
(ulama-ulama dan paderi-paderi) telah menghalalkan kepada mereka
perkara-perkara yang haram dan mengharamkan perkara-perkara yang halal, lalu
mereka mengikut dan mematuhinya, dan itulah makna mereka menyembah mereka
“(Dikeluarkan oleh Termizi).
Adapun maksud perkataan Firaun kepada kaumnya :
Aku tidak pernah tahu kamu mempunyai Tuhan yang lain daripada
aku (al-Qosos 38).
maka ia ditafsirkan oleh perkataannya yang lain yang
diceritakan oleh al-Quran (dalam surah az-Zukhruf) :
Bukankah kerajaan Mesir kepunyaanku dan sungai-sungai ini
mengalir di bawahku . Apakah kamu tidak melihatnya (az-Zukhruf 51).
Bukankah aku lebih baik daripada orang yang hina ini dan
hampir-hampir tidak dapat menjelaskan perkataannya (Az-Zukhruf 52).
Mengapa ia tidak disalutkan dengan gelang emas atau para
malaikat datang bersama dengannya sebagai pengiring-pengiring (az-Zukhruf 53).
Di sini jelas Firaun membuat perbandingan di antara dia
yang mempunyai kerajaan dan gelang-gelang emas yang menjadi hiasan raja dengan
Musa as yang tidak mempunyai kuasa dan hiasan. Oleh itu apa yang dimaksudkan
oleh Firaun dengan perkataan-perkataan berikut :
Aku tidak pernah tahu mempunyai Tuhan yang lain daripada aku
(Al-Qosas 38)
ialah untuk menyatakan bahawa ia adalah pemerintah yang
berkuasa menggerakkan mereka ke mana sahaja yang disukainya, pemerintah yang
dijunjung titah perintahnya dan tiada sesiapa yang sanggup membantahnya. Kuasa
Hakimiyah yang seperti ini sama dengan sifat Uluhiyah, kerana kuasa iktisas
Tuhan ialah mengadakan undang-undang dan peraturan hidup manusia dan
menguatkuasakannya ke atas mereka sama ada ia melafazkannya atau tidak.
Berdasarkan penjelasannya ini dapatlah kita memahami perkataan pembesar Firaun
yang berikut :
Apakah Tuanku akan membiarkan Musa as dan kaumnya melakukan
kerosakan di bumi serta meninggalkan
Tuanku dan Tuhan-tuhan Tuanku (al-A’raf 127).
Menurut hemat dan pandangan mereka perbuatan melakukan
kerosakan itu ialah perbuatan berdakwah mengajak manusia beriman kepada konsep
Rububiyah Allah sahaja, iaitu satu konsep yang membawa akibat secara automatik
yang membatalkan kehalalan atau legaliti pemerintahan Firaun dan seluruh
sistemnya, kerana sistem pemerintahan Firaun ditegakkan di atas Rububiyah
Firaun terhadap kaumnya. Di sini jelaslah tanggapan mereka bahawa Musa mula
melakukan kerosakan dengan mengubah sistem pemerintahan dan mengubah
undang-undang dan peraturan yang ditegakkan di atas landasan Rububiyah manusia
terhadap sesama manusia, dan mengadakan suatu peraturan yang lain yang
bertentangan sama sekali dengan peraturan yang ada sekarang di mana ditegakkan
Rububiyah Allah bukannya Uluhiyah dan Rububiyah Manusia. Oleh sebab itu mereka
gandingkan perbuatan melakukan kerosakan dengan perbuatan Musa bersama kaumnya
yang meninggalkan Firaun dan Tuhan-tuhannya yang disembah olehnya dan kaumnya.
Dia (Firaun ) telah memperbodohkan kaumnya lalu mereka patuh
dan taat kepadanya kerana mereka adalah satu kaum yang menyeleweng (az-Zukhruf
54)
Inilah pentafsiran sejarah yang betul, kerana Firaun
tidak mungkin memperbodohkan kaumnya sehingga mereka taat dan patuh kepadanya
jika kaumnya tidak menyeleweng daripada agama Allah. Seseorang yang beriman
kepada Allah tidak mungkin diperbodohkan oleh Taghut dan tidak mungkin patuh
dan taat kepada perintahnya jika ia mengetahui perintah itu bukan daripada
perintah Allah. Dari sinilah datangnya ancaman yang menggugat seluruh sistem
pemerintahan Firaun dengan sebab dakwah nabi Musa yang mengajak manusia beriman
kepada Allah Tuhan semesta alam dan dengan sebab keimanan ahli-ahli sihir itu
kepada agama ini, juga kerana keimanan kaum Musa yang menyembah Tuhan semesta
alam, atau ancaman itu datang daripada syahadat kalimah
ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu sendiri apabila difahamkan
dengan pengertian yang pudar dan kabur yang difahamkan pada hari ini.
Saiyyid Qutub menghuraikan
bahawa kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang dibawa dalam dakwah Nabi Musa as merupakan satu cabaran
dan ancaman yang serius yang menggugat kedudukan Firaun dan kerajaan Firaun
serta seluruh para pembesarnya. Begitu jugalah kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ini sebenarnya mengancam dan
menggugat fahaman demokrasi dan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini yang
akhirnya hanya akan mengakibatkan terusirnya para penguasa demokrasi dan
kerajaan demokrasi ini bersama-sama dengan segala pemikiran, peraturan dan
undang-undang demokrasi yang syirik dan kufur ini daripada bumi kita. Ini
adalah kerana kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ini adalah kalimah yang radikal dan
revolusyeneri yang menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif
dan total terhadap segala pemikiran, kerajaan dan undang-undang manusia yang
selain daripada Allah. Kita kini sedang diperbodohkan oleh para pemimpin dan
para ulama kita sendiri dengan segala dakyah dan tipu daya mereka kerana kita
tidak memahami mengenai Tauhid Rububiyah dan Tauhid Uluhiyah dan kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Firman Allah : al-Anaam 123
Dan demikianlah Kami jadikan di dalam setiap negeri pembesar-pembesar yang jahat supaya mereka melakukan tipu daya dalam negeri itu dan sebenarnya mereka tidak melakukan tipu daya melainkan kepada diri mereka sendiri , tetapi mereka tidak sedar.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Itulah undang-undang Allah di setiap negeri, iaitu di
bandar-bandar dan ibukota-ibukota, di mana terdapat pembesar-pembesar yang
jahat yang mengambil sikap menentang agama Allah. Ini disebabkan kerana agama
Allah bermula daripada titik perjuangan mencabut kuasa Rububiyah daripada para
pembesar itu, yang digunakan untuk memperbudak-budakkan manusia dan seterusnya
mencabut kuasa Hakimiyah yang dikendalikan mereka untuk menguasai manusia dan
memulangkan seluruh kuasa itu kepada Allah yang Maha Esa, Tuhan yang memelihara
manusia, pemerintah yang menguasai manusia dan Tuhan yang disembah manusia .
Itulah undang-undang yang berpangkal daripada fitrah, di
mana Allah mengutuskan para Rasul-Nya membawa agama yang benar, yang mencabut
kuasa Uluhiyah, kuasa Rububiyah dan kuasa Hakimiyah daripada manusia manusia
yang mendakwa memiliki kuasa-kuasa itu dan menyebabkan mereka bangkit menentang
agama Allah dan utusan-utusan Allah secara terbuka. Mereka bertindak melakukan
berbagai-bagai angkara tipu daya yang jahat di negeri-negeri itu dan
membisikkan kata-kata yang manis terhadap satu sama lain tujuan untuk menipu.
Mereka mengadakan kerja sama dengan syaitan-syaitan jin dalam perjuangan
menentang agama yang benar dan menolak hidayat dalam usaha menyebar luas
kebatilan dan kesesatan juga dalam perjuangan mempermain-main dan menindas
orang ramai dengan angkara tipu daya mereka yang nyata dan yang sulit.
Itulah undang-undang Allah yang berkuat kuasa dan itulah
pertarungan yang pasti berlaku berlandaskan prinsip adanya pertentangan yang
total di antara dasar agama Allah yang memulangkan seluruh kuasa Hakimiyah
kepada Allah dengan nafsu tamak kuasa pembesar-pembesar yang jahat di setiap
negeri, malah dengan kewujudan mereka sendiri.
Itulah satu pertarungan yang pasti ditempuh oleh setiap
nabi. Ia tidak mungkin dihindari olehnya. Begitu juga para pengikut nabi tidak
mungkin terhindar daripada menceburi pertarungan ini dan daripada terus
berjuang hingga ke akhirnya. Kemudian (dalam ayat yang berikut) Allah
mententeramkan para hambanya yang mukmin dengan memberi jaminan bahawa segala
angkara tipu daya pembesar-pembesar yang jahat itu pada akhir akan menimpa
kecelakaan kepada diri mereka sendiri, kerana orang-orang beriman tidak
berjuang sendirian malah mereka berjuang di bawah naungan Allah. Mereka cukup
dengan naungan Allah yang berkuasa menggagalkan angkara tipu daya
pembesar-pembesar itu.
Huraian Saiyyid
Qutb di sini adalah sama dengan contoh-contoh penentangan para Taghut terhadap
dakwah Islam seperti yang disebut di atas ini tadi kerana mereka mengetahui
pada awal-awal lagi bahawa kalimah
ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ hanya bererti cabaran, ancaman,
penentangan dan revolusi yang total terhadap mereka yang akan berkesudahan
dengan pengusiran keluar mereka dengan muktamad dan pasti daripada kekuasaan
mereka dan daripada bumi mereka .
Firman Allah: an-Nisa 64, 65, 80, 105
Kami tidak menurunkan seorang Rasul melainkan untuk ditaati mengikut kehendak Allah.
Mereka tidak beriman selagi mereka tidak menjadikan engkau sebagai hakim dalam perselisihan-perselisihan di antara mereka dan mereka tidak sakit hati terhadap keputusan-keputusan engkau.
Sesiapa yang mentaati Rasul, mentaati Allah.
Kami telah menurunkan kepada kamu sebuah kitab yang benar supaya kamu menghukum di antara manusia dengan petunjuk dari Allah.
Tauhid
mempunyai pengertian bahawa kekuasaan Allah bukan sahaja terhad kepada hal-hal
ibadat, tetapi menyeluruh dan meliputi kesemua cabangan hidup manusia -
politik, ekonomi, sosial, kebudayaan dan perundangan.
Konsep
Nafi dan Isbat di dalam kalimah
ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah satu
penafian, penolakan, pengingkaran, penentangan dan revolusi yang terbuka, aktif
dan total terhadap kesemua agama, aqidah, pemikiran, kerajaan, perundangan dan
sistem hidup yang selain daripada Allah swt seperti ideologi, kerajaan dan sistem
politik demokrasi serta segala undang-undang dan sistem hidupnya. Faktor yang
menjadi asas kepada revolusi, pengingkaran dan penentangan ini adalah Tauhid
Rububiyah dan Tauhid Uluhiyah yang dimiliki Allah swt serta konsep Nafi dan
Isbat yang terkandung di dalamnya yang berkontradiksi dengan sifat-sifat Uluhiyah
dan Rububiyah Manusia yang wujud dalam sistem politik demokrasi. Kefahaman dan
kejelasan mengenai demokrasi sebagai satu agama - mengapa dan bagai manakah
ianya dikatakan sebagai satu agama, siapakah Tuhan-Tuhan dan
penganut-penganutnya, apakah bentuk-bentuk ibadat ritualnya - merupakan
persoalan-persoalan yang penting dan "crucial"
yang perlu diperjelaskan dalam memahami kekufuran agama demokrasi.
(BERSAMBUNG)
wala' wal bara' ... majoriti umat Islam di tempat kita keliru.
ReplyDelete