MENGAKU
MUSLIM
Firman Allah :an-Nisa 60
Tidakkah engkau melihat orang-orang yang mendakwa bahawa mereka beriman kepada wahyu yang telah diturunkan Allah kepada engkau dan kepada wahyu yang telah diturunkan sebelum engkau, sedangkan mereka masih ingin berhakimkan Taghut meskipun mereka telah diperintah supaya mengingkarkannya? Syaitan memang bermaksud untuk menyesatkan dengan kesesatan yang amat jauh.
UMAT Islam kita kini
baik di Malaysia mahupun di dunia ini seluruhnya disifatkan Allah sebagai ‘PENGAKU-PENGAKU
MUSLIM’ kerana kita sebenarnya telah terkeluar daripada agama Allah apabila kita
sengaja dan ingin untuk mengamal, mentaati dan meredhai agama demokrasi yang
syirik dan kufur. Sumber kekufuran kita yang mewajarkan kita ini untuk
disifatkan sebagai PENGAKU-PENGAKU MUSLIM ialah kita tidak menjalankan Hukum
Allah dalam seluruh bidang kehidupan kita yang meliputi politik, ekonomi,
sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa :
Firman Allah : al-Maidah 44
Barangsiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan Allah, mereka itu adalah orang-orang kafir.
Menjalankan Hukum Allah itu adalah Islam, sebaliknya tidak menjalankan
Hukum Allah itu adalah kekufuran. Begitu juga menjalankan hukum manusia ke atas
manusia seperti pelaksanaan peraturan dan undang-undang demokrasi ciptaan
manusia yang selain daripada Allah dalam negara Malaysia kita ini, dan ketaatan
dan kepatuhan kepadanya - kesemuanya itu adalah kesyirikan dan kekufuran di
sisi kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Seluruh massa umat Islam kita di Malaysia dan di
dunia kini bukanlah lagi layak untuk disifatkan sebagai umat Islam yang
sebenar, tetapi kita ini sudah wajar dan sesuai untuk disifatkan sebagai
‘PENGAKU-PENGAKU MUSLIM’ sahaja, iaitu umat Islam yang sudah terkeluar daripada
agama Allah kerana kita menolak dan mengingkari Uluhiyah dan Rububiyah Allah
dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan cara kita mengamal dan mentaati peraturan dan
undang-undang demokrasi ciptaan manusia yang selain daripada Allah dalam bidang-bidang
politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa yang dibuat dan
diluluskan oleh parlimen.
Firman Allah : Yusuf 106
Dan (orang-orang yang beriman kepada Allah) kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah melainkan mereka mempersekutukan-Nya juga dengan yang lain.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – Yusuf) :
Yakni mereka mempersekutui Allah dengan nilai-nilai kuasa
di bumi dalam melapurkan peristiwa-peristiwa, sesuatu dan individu-individu
manusia. Mereka mempersekutui Allah dengan sesuatu sebab di samping kudrat
Allah sebagai berkuasa memberi manfaat atau mudharat. Mereka mempersekutui
Allah dengan memberikan ketaatan dan kepatuhan kuasa kepada kuasa yang lain
daripada kuasa Allah, iaitu kuasa-kuasa pemerintah dan pemimpin yang tidak mengambil
undang-undang daripada syariat Allah. Mereka mempersekutui Allah dengan
meletakkan harapan kepada yang lain daripada Allah, iaitu meletakkan harapan
kepada mana-mana hamba Allah. Mereka mempersekutui Allah dengan melakukan
pengorbanan yang bercampur aduk dengan hasrat untuk mendapatkan penghargaan
manusia. Mereka mempersekutui Allah dengan perjuangan dan Jihad untuk mencapai
sesuatu manfaat atau menangkis sesuatu mudharat yang bukan kerana Allah. Mereka
mempersekutui Allah dengan melakukan ibadat yang bertujuan kerana yang lain
daripada Allah di samping bertujuan kerana Allah.
Di sana ada syirik kasar yang ketara iaitu memberi
ketaatan dan kepatuhan kepada yang lain daripada Allah di mana-mana urusan
kehidupan seperti ketaatan kepada undang-undang (yang lain daripada
undang-undang Allah) – inilah pengertian syirik yang dinaskan Allah yang tidak
dapat dpertik aikan lagi - dan ketaatan kepada tradisi-tradisi manusia seperti
merayakan Hari Raya-Hari Raya dan musim-musim yang ditetapkan dan tidak ditetapkan
Allah, juga ketaatan memakai pakaian-pakain tertentu yang berlawanan dengan
perintah Allah, juga mendedah atau menunjukkan aurat-aurat yang wajib ditutup
mengikut syariat Allah.
Perbuatan-perbuatan yang seperti ini akan melewati batas
perbuatan yang berdosa apabila ia bertentangan dengan syariat Allah, iaitu
apabila ia dipatuhi dan ditaati kerana adat resam yang lumrah yang diciptakan
manusia dan meninggalkan perintah yang jelas daripada Allah Tuhan sekelian
manusia. Ketika ini perbuatan itu ia bukan lagi merupakan satu perbuatan yang
berdosa, malah merupakan satu perbuatan syirik kerana ia menunjukkan ketaatan
dan kepatuhan kepada yang lain daripada Allah dalam perkara-perkara yang
bertentangan dengan perintah Allah, dan dari segi inilah ia merupakan satu
perbuatan yang merbahaya.
Keterangan ayat ini tepat dengan orang-orang Arab yang
dihadapi oleh Rasulullah saw di Semenanjung Tanah Arab, juga merangkumi
orang-orang yang lain daripada mereka di sepanjang zaman dan tempat.
Ayat ini
adalah sesuai dan tepat untuk ditujukan kepada massa umat Islam dalam negara
Malaysia kita ini dan juga di seluruh dunia kini kerana majoriti daripada kita
kesemuanya adalah terlibat dengan gejala manusia menyembah manusia di samping mereka
juga menyembah Allah. Majoriti daripada kita mentaati dan mematuhi peraturan
dan undang-undang manusia yang bererti kita menyembah manusia dan tidak
menyembah Allah yang mengeluarkan kita daripada agama Allah dan jadilah kita
ini sebagai PENGAKU-PENGAKU MUSLIM sahaja. Umat Islam yang mempunyai KEINGINAN
dan KEMAHUAN untuk menjalankan hukum yang selain daripada Allah serta kita
menyetujui dan meredhainya adalah disifatkan oleh Allah s.w.t. sebagai
PENGAKU-PENGAKU MUSLIM yang sudah terkeluar daripada agama Allah. Pembicaraan
kita di sini adalah tertumpu kepada umat Islam kita sendiri yang lahir ke dunia
ini sebagai orang-orang Islam daripada ibu bapa kita yang beragama Islam serta
yang dibesarkan dalam komuniti-kominiti Islam, dan kita ini kesemuanya mungkin
terdiri daripada golongan yang lebai dan warak, atau mungkin yang terdiri
daripada golongan yang terpelajar dalam agama Islam
Firman Allah: an-Nisa 60
Tidakkah engkau perhatikan bahawa orang-orang yang mendakwakan bahawa mereka beriman kepada yang diturunkan kepada engkau dan yang diturunkan sebelum daripada engkau, mereka hendak meminta hukum kepada taghut, sedangkan mereka disuruh supaya kufurkan terhadap taghut. Syaitan menghendaki supaya ia menyesatkan mereka dengan kesesatan yang jauh.
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran- an-Nisa 60) :
Yakni tidakkah engkau melihat sesuatu yang sungguh menghairankan, iaitu
ada sekumpulan, manusia yang mendakwa beriman, tetapi pada waktu yang sama
merka telah meruntuhkan dakwaan itu. Mereka mendakwa beriman kepada wahyu yang
diturunkan kepadamu dan wahyu yang telah diturunkan sebelum daripadamu.
Kemudian mereka tidak mahu berhakimkan kepada wahyu yang diturunkan kepadamu
dan kepada wahyu yang diturunkan sebelum
daripadamu. Malah mereka mahu berhakimkan kepada sesuatu yang lain, kepada
peraturan yang lain dan hukum-hukum yang lain. Mereka mahu berhakimkan kepada
peraturan Taghut yang tidak mengambil daripada wahyu yang diturunkan kepadamu
dan daripada wahyu yang diturunkan sebelummu, iaitu peraturan yang tidak
dikawal dan ditimbang dengan neraca wahyu yang diturunkan kepadamu dan wahyu
yang diturunkan sebelummu. Oleh sebab itulah peraturan ini dikatakan Taghut
yang zalim dan keterlaluan kerana ia mendakwa memiliki salah satu daripada
ciri-ciri Uluhiyah dan kerana ia tidak tunduk kepada neraca Uluhiyah yang
betul. Mereka berbuat begitu bukan kerana jahil dan bukan pula berdasarkan
sangkaan-sangkaan malah mereka memang mengetahuinya dengan sepenuhnya dan
dengan pengetahuan yang cukup bahawa perbuatan berhakimkan Taghut adalah satu
perbuatan yang diharamkan Allah.
“meskipun
mereka diperintah supaya mengingkarinya”.
Oleh kerana itu perbuatan mereka dalam perkara ini bukan kerana kejahilan
dan tidak pula kerana sangkaan malah mereka lakukannya dengan sengaja, dengan
qasad dan niat. Oleh sebab itu dakwaan mereka yang mengaku beriman kepada wahyu
yang diturunkan kepadamu dan kepada wahyu yang diturunkan sebelummu adalah satu
dakwaan yang tidak betul dan jujur, malah yang sebenarnya syaitan mahu membawa
mereka ke dalam kesesatan yang tidak ada harapan lagi untuk mereka kembali ke
pangkal jalan.
Firman Allah : an--Nisa 13, 14
Itulah batas-batas hukum Allah dan sesiapa yang mentaati Allah dan Rasul-Nya nescaya Allah masukkannya ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai dan mereka hidup kekal abadi di dalamnya dan itulah kejayaan yang amat besar.Dan sesiapa yang menderhakai Allah dan Rasul-Nya dan melanggar batas-batas hokum-Nya yang telah ditentukan-Nya nescaya Allah masukkannya ke dalam neraka dan kekal hidup abadi di dalamnya, dan ia mendapat azab yang menghinakan.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – Nisa) :
Yang menjadi persoalan dalam agama Islam, malah
dalam seluruh agama Allah sejak Allah mengutuskan para Rasul-Nya daripada
permulaan sejarah manusia ialah siapakah yang memiliki hak Uluhiyah di bumi ini?
Dan siapakah yang memiliki hak Rububiyah terhadap manusia?
Daripada jawapan terhadap dua pernyataan inilah
lahirnya hakikat segala sesuatu dalam poerjalanan agama Islam ini dan dalam
urusan manusia seluruhnya.
Siapakah yang memiliki hak Uluhiyah di bumi
ini? Siapakah yang memiliki hak Rububiyah? Uluhiyah dan Rububiyah adalah milik
Allah Yang Maha Esa sahaja dan tiada siapa daripada makhluk-Nya yang menjadi
sekutu-Nya. Itulah keimanan, itulah Islam dan itulah agama yang sebenar.
Andainya dikatakan Uluhiyah dan Rububiyah itu
milik bagi Allah serta sekutu-sekutu-Nya daripada makhluk-Nya atau milik bagi
sekutu-sekutu daripada makhluk tanpa Allah, maka itulah kesyirikan dan
kekafiran yang jelas .
Jika Uluhiyah dan Rububiyah itu dipercayai
milik Allah Yang Maha Esa sahaja maka itulah sifat keagamaan daripada para
hamba kepada Allah Yang Maha Esa, itulah Ubudiyah daripada manusia kepada Allah
Yang Maha Esa sahaja, itulah ketaatan daripada manusia kepada Allah Yang Maha
Esa sahaja dan itulah kepatuhan kepada sistem hidup Allah Yang Maha Esa sahaja
tanpa sebarang sekutu. Allah sahaja yang berhak memilih sistem hidup yang
tertentu bagi manusia. Dialah sahaja yang berhak mengaturkan undang-undang bagi
mereka. Dialah sahaja yang berhak menetapkan neraca-neraca ukuran, nilai-nilai,
peraturan-peraturan hidup dan sistem-sistem masyarakat bagi manusia. Tiada
siapa yang lain daripada Allah samada berupa individu-individu atau
kelompok-kelompok mempunyai sesuatu daripada hak yang seperti ini kecuali
dengan berlandaskan syariat Allah, kerana hak ini merupakan kehendak yang wajib
bagi Uluhiyah dan Rububiyah, juga merupakan gejalanya yang nyata dan yang
menentukan cirri-cirinya yang khusus.
Adapun jika Uluhiyah dan Rububiyah itu
dipercayai milik kepada mana-mana makhluk Allah samada secara berkongsi dengan
Allah atau bersendirian tanpa Allah, maka itulah sifat keagamaan daripada hamba
kepada yang lain daripada Allah, itulah Ubudiyah daripada manusia kepada yang
lain daripada Allah, itulah ketaatan manusia kepada yang lain daripada Allah,
iaitu ketaatan dalam bentuk mengikut dan mematuhi sistem-sistem,
peraturan-peraturan, undang-undang, nilai-nilai dan neraca-neraca ukuran yang
digariskan oleh manusia tanpa berlandaskan kitab Allah dan kuatkuasa-Nya malah
berlandaskan sandaran-sandaran yang lain yang menjadi sumber kuasa yang diambil
oleh mereka. Oleh sebab itu di sini tidak ada agama, tidak ada iman dan tidak
Islam, malah yang ada ialah kesyirikan, kekafiran, kefasikan dan penderhakaan.
Inilah keseluruhan persoalan dan hakikatnya.
Oleh sebab itu perlanggaran terhadap batas-batas hukum-hukum Allah adalah
dikira sama sahaja samada melanggar satu undang-undang atau melanggar semua
undang-undang, kerana persoalan itu satu sahaja, iaitu persoalan agama mengikut
pengertian tadi dan seluruh undang-undang syariat itu adalah agama belaka. Yang
dikira di sini ialah dasar yang dipegang manusia. Adakah dasar itu membulatkan
Uluhiyah dan Rububiyah dengan segala cirri-cirinya kepada Allah Yang Maha Esa
atau mempersekutukan-Nya dengan seseorang yang lain daripada makhlauk-Nya
walaupun mereka mendakwa menganut agama Islam dan walaupun lidah mereka mengaku
sebagai orang-orang Islam.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – an-Nisa) :
Agama ialah peraturan yang ditetapkan
Allah bagi kehidupan manusia seluruhnya. Agama ialah sistem yang mengatur
seluruh kegiatan hidup dan hanya Allah sahaja yang berhak mengadakan peraturan
dan sistem ini tanpa disekutui sesiapapun. Agama ialah ketaatan dan kepatuhan
kepada kepimpinan Rabbani, iaitu satu–satunya kepimpinan yang berhak ditaati
dan dipatuhi, dan satu-satunya sumber untuk menerima perintah dan arahan dan
satu-satunya kepimpinan untuk diserahkan diri. Oleh itu masyarakat Islam ialah
masyarakat yang mempunyai kepimpinan yang khusus di samping mempunyai Aqidah
dan tanggapan yang khusus, iaitu kepimpinan Rabbani yang dilambangkan oleh
kepimpinan Rasulullah saw dan segala peraturan dan undang-undang yang telah
disampaikan oleh beliau dan kekal selepas kewafatannya. Kepimpinan masyarakat
Islam kepada kepimpinan Rabbani inilah yang memberikan sifat Islam kepadanya
dan melayakkannya untuk digelarkan “masyarakat Islam”. Tanpa kepatuhan yang
mutlak ini ia tidak mungkin menjadi masyarakat Islam yang sebenar, kerana
syarat kepatuhan itu ialah kesanggupan berhakimkan kepada Allah dan Rasul-Nya,
memulangkan segala urusan kepada Allah dan redha terhadap keputusan dan
pelaksanaan Rasul-Nya dan menerimanya dengan penyerahan yang bulat
kepada-Nya.
Untuk menjelaskan hakikat dan dasar
utama ini ayat-ayat surah ini telah mengemukakan penerangan-penerangan yang
amat tegas dan tidak boleh dipertikai, dikeliru, disadur dan dipalsukan lagi,
kerana penerangan-penerangan itu begitu kuat, jelas dan tegas dan sama sekali
tidak memberi ruang untuk menerima sebarang pertikaian.
Firman Allah :an-Nisa 60
Tidakkah engkau melihat orang-orang yang mendakwa bahawa mereka beriman kepada wahyu yang telah diturunkan Allah kepada engkau dan kepada wahyu yang telah diturunkan sebelum engkau, sedangkan mereka masih ingin berhakimkan Taghut meskipun mereka telah diperintah supaya mengingkarkannya? Syaitan memang bermaksud untuk menyesatkan dengan kesesatan yang amat jauh.
Saiyyid Qutb (at-Tasawur al-Islami wa Muqumat dalam Fizilalil Quran
–an-Nisa) :
Kita berhadapan dengan sekelompok manusia di dalam masyarakat Islam di
Negara Islam yang “mendakwa” bahawa mereka telah beriman kepada perintah yang
telah diturunkan kepada Nabi saw dan kepada perintah yang telah diturunkan
Allah sebelumnya iaitu mereka berkata : Kami mengaku tiada Tuhan melainkan
Allah dan Muhammad itu Rasulullah saw dan segala kerasulan adalah benar belaka
dan segala syariat yang dibawa oleh kerasulan-kerasulan itu adalah benar, dan
seterusnya mengaku bahawa malaikat itu benar, akhirat itu benar, qadha dan
qadar yang baik dan yang buruk adalah benar. Inilah makna beriman kepada apa
yang diturunkan Allah kepada Rasulullah saw dan Paradigma Agung yang diturunkan
Allah sebelumnya dan mereka mendakwa telah beriman dengan perkara-perkara ini
semua.
Tetapi Allah tidak menerima dakwaan mereka ini dan tidak menganggapkan
dakwaan ini sebagai keimanan, malah Allah melahirkan kehairanan terhadap sikap
dan dakwaan mereka yang seperti ini!
Mengapa ? Mengapa Allah tidak menerima dan mengambil kira dakwaan dan
pengakuan ini daripada mereka ?
Sebab mereka membuat pengakuan dan dakwaan itu, “sedangkan mereka masih
ingin berhakimkan Taghut” bukannya berhakimkan syariat Allah dan mereka tidak
merujukkan perkara-perkara yang dipertikaikan mereka kepada Allah dan
Rasul-Nya. Kata-kata Taghut mengikut tafsiran al-imam ibn Jarir at-Tabari ialah
setiap yang menentang Allah dan disembah selain daripada Allah sama ada dengan
paksaan daripadanya atau dengan ketaatan sukarela daripada orang yang
menyembahnya sama ada yang disembah itu manusia atau syaitan atau berhala atau
patung atau sesuatu kejadian yang lain mereka mahu berhakimkan kepada mana-mana
peraturan daripada syariat Taghut ini dan tidak mahu berhakimkan kepada syariat
Allah. Justeru itu Allah sifatkan mereka sebagai orang-orang yang berkata
bahawa mereka telah beriman kepada wahyu yang diturunkan kepada nabi dan kepada
wahyu yang diturunkan sebelumnya menunjukkan secara pasti bahawa pengakuan
dengan lidah : aku mengaku tiada Tuhan yang lain melainkan Allah dan Muhammad
itu Rasulullah, malaikat itu benar, dan akhirat itu benar dan mengaku seluruh
kerasulan itu benar dan mengaku bahawa qadha dan qadar Allah yang baik dan yang
buruk itu benar tidak diterima oleh Allah dan tidak dikirakan-Nya sebagai
syahadat yang memasukkan orang-orang yang mengucapkannya ke dalam Islam dan
memberikan kepadanya sifat Muslimin dan hak terpelihara darah dan harta mereka
apabila syahadat itu disertai keinginan dan kemahuan berhakimkan syariat yang
lain daripada syariat Allah dan tidak ingin merujuk perkara-perkara yang
dipertikaikan mereka dalam mana-mana urusan kehidupan insaniyah kepada Allah .
Dan selepas Allah memutuskan bahawa mereka berdusta di dalam dakwaan
mereka yang mengatakan bahawa mereka telah beriman kepada wahyu yang diturunkan
kepada Rasulullah saw dan wahyu yang diturunkan kepada Rasul-Rasul yang
sebelumnya dengan dalil mereka masih ingin berhakimkan Taghut sedangkan mereka
telah diperintahkan supaya mengingkarkannya, maka kemahuan dan kecenderungan
mereka yang sedemikian rupa itulah yang telah membohongi pengakuan lisan mereka
dan menghapuskan nilainya dan selepas itu Allah menyifatkan mereka sebagai
orang yang bermuka dua.
Penjelasan akhir dalam konteks ini merupakan nas yang jelas (soreh) yang
menetapkan satu-satunya syarat iman yang diungkap dalam salah satu bentuk
penegasan yang amat kuat :
Firman Allah : an-Nisa 65
Oleh itu demi Tuhanmu mereka sebenarnya tidak beriman sehingga mereka berhakimkan kepadamu dalam perkara-perkara yang telah dipertikaikan di antara mereka kemudian mereka tidak dapati dalam hati mereka sebarang perasaan terkilan terhadap keputusan yang telah diputuskan engkau dan mereka menerima dengan penuh kerelaan .
Ayat ini merupakan nas yang amat jelas (soreh) dan (pemutus) yang tidak
memberi sebarang ruang untuk diperdebat dan dipertikaikan di samping tidak
memberi sebarang ruang kepada pendapat yang lain selepasnya, kerana nas ini
adalah daripada nas yang padu atau utuh (muhkam) yang tidak memberi ruang
kepada sebarang fikiran setelah ditetapkannya.
Nas ini bertujuan menjelaskan bahawa orang-orang yang mendakwa beriman
kepada wahyu yang telah diturunkan kepada Rasulullah saw dan wahyu yang
diturunkan kepada Rasul-Rasul sebelumnya iaitu orang-orang yang berkata : Kami
mengakui tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu Rasulullah, sekelian
Rasul itu benar, kitab-kitab Allah itu benar, para malaikat itu benar, hari
akhirat itu benar, qadha dan qadar yang baik dan yang buruk itu
benar……………mereka yang membuat pengakuan sedemikian jika masih mempunyai
keinginan dan kemahuan untuk berhakimkan kepada syariat yang lain daripada
syariat Allah dan sekalipun mereka berhakimkan syariat Allah dan Sunnah
Nabinya, tetapi hati mereka tidak bersetuju dan tidak menerimanya dengan penuh
kerelaan, maka perkataan dan pengakuan mereka tidak diterima dan diambil kira
dan mereka tidak termasuk dalam golongan mukminin dan tidak mendapat sifat
keimanan, kerana pengakuan lisan hanya dipakai dan diambil kira jika tidak
disertai keinginan dan kemahuan untuk berhakimkan kepada yang lain daripada
syariat Allah dan jika tidak ditemani perasaan tidak redha dan tidak menerima
hukum-hukum Allah dan Rasul-Nya dalam mana-mana urusan kehidupan.
Tetapi apabila isu ini dirujukkan kepada dasarnya iaitu kuasa Hakimiyah
dan kuasa memperhambakan manusia dan kuasa penggubalan undang-undang, untuk mereka
merupakan ciri-ciri utama Uluhiyah yang tiada seorang pun yang beriman kepada
Allah sanggup mendakwa dan mengaku mempunyai ciri-ciri itu. Dan orang yang
mendakwa mempunyai kuasa Hakimiyah dan kuasa memperhambakan manusia dengan
undang-undang yang digubalkannya bererti mendakwa mempunyai ciri Uluhiyah dan
sesiapa yang turut mengakurkan dakwaannya atau berhakimkan kepada undang-undang
yang digubalkan daripada hasil pemikirannya sendiri untuk orang ramai – kecuali
ia dipaksa menerima undang-undang itu sedangkan hatinya tidak sukakannya atau
ia menentang dengan kuasa yang ada padanya atau menentang dengan lidah atau
hatinya – maka bererti ia mengakurkan orang itu sebagai mempunyai ciri Uluhiyah
dan seterusnya sesiapa yang menolak berhakimkan kepada syariat Allah dalam
segala urusan kehidupan bererti menolak pengakuan terhadap Uluhiyah Allah swt
walaupun dalam mana-mana aspek alam ini iaitu aspek kehidupan manusia dan
sesiapa yang turut mengakurkan penolakkannya bererti ia turut berkongsi menolak
Uluhiyah Allah swt dalam aspek ini dan sesiapa yang menolak Uluhiyah Allah
tidak boleh disifatkan sebagai seorang Muslim walaupun ia mendakwa dengan
lisannya selama dakwaannya itu disertai dengan sesuatu perbuatan yang
membatalkan erti dakwaannya, iaitu keinginan dan kemahuannya untuk berhakimkan
Taghut tanpa berhakimkan syariat Allah apatah lagi perbuatan berhakimkan Taghut
dan tidak berhakimkan undang-undang yang diturunkan Allah.
Kami berkata dengan merujukkan kepada dasar-dasar yang ditetapkan oleh
nas-nas al-Quran yang jelas atau soreh ini bukannya merujukkan kepada
mafhum-mafhum yang diambil daripadanya, maka penjelasannya yang lain tidak lagi
diperlukan dan tidak ada lagi ruang untuk perdebatan yang serius kecuali
perdebatan untuk menegakkan benang basah
yang tidak wajar dihormati.
Daripada nas-nas yang kami terangkan dengan panjang lebar ini jelas
ternyata bahawa perbuatan mengkafirkan seseorang dalam persoalan yang
bergantung dengan isu Hakimiyah itu adalah disyaratkan dengan wujudnya
keinginan dan kemahuan hendak berhakimkan Taghut dan wujudnya keredhaan
terhadap undang-undang yang lain daripada undang-undang Allah. Inilah pendapat
yang disepakati oleh para ulama Islam di seluruh negeri dan di seluruh zaman
terutamanya para ulama salaf daripada umat Muslim. Allah cucurkan keredhaannya
ke atas mereka.
Adapun untuk menghukum generasi Muslim sekarang ini apakah mereka
mempunyai keinginan untuk berhakimkan Taghut dan redha dengan syariat yang lain
daripada syariat Allah atau kemahuan dan keredhaan yang sedemikian belum lagi
wujud dengan sempurna di kalangan mereka , maka ia merupakan satu persoalan
yang mungkin menimbulkan pandangan yang berbeza-beza tetapi yang menjadi asas
pertimbangan bukannya perbezaan pandangan, malah yang menjadi asas pertimbangan
ialah dengan menggunakan dasar-dasar syariyah di mana ditegakkan hukum-hukum
Islam .
Huraian-huraian Saiyyid Qutb menjelaskan bahawa kita umat Islam yang mengamalkan
sistem politik demokrasi serta kita menyetujui dan meredhainya telah
MEMBATALKAN syahadah kita dan disifatkan Allah sebagai PARA PENGAKU MUSLIM yang
telah terkeluar daripada agama Allah kerana kita telah melakukan
perkara-perkara berikut :
1. Kita mengimani, menganuti dan mengamalkan Uluhiyah
dan Rububiyah Manusia dengan meminggirkan Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ;
2. Kita melantik ahli-ahli Parlimen dan Dun serta
Raja-Raja Melayu kita sebagai Tuhan-tuhan kita yang selain daripada Allah;
3. Kita menyerahkan hak dan kuasa untuk memerintah
manusia kepada Tuhan-tuhan Manusia yang terdiri daripada ahli-ahli Parlimen dan
Dun serta Raja-Raja Melayu kita;
4. Kita menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat segala
peraturan dan undang-undang kepada Tuhan-tuhan manusia ini;
5. Kita menjalan dan menguat kuasakan segala peraturan
dan undang-undang manusia yang mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada
kekuasaan manusia yang mengkufur ingkarkan Allah;
6. Kita tidak menjalan dan menguat kuasakan segala
peraturan dan undang-undang Allah yang menafikan Allah sebagai Tuhan yang
berhak dan berkuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang untuk manusia di
bumi;
7. Kita menyembah manusia dan tidak menyembah Allah
kerana kita mentaati dan mematuhi segala peraturan dan undang-undang manusia;
8. Kita
menghendaki dan mengingini segala peraturan dan undang-undang manusia serta
kita menyetujui dan meredhainya;
9. Kita mempersekutukan Allah apabila kita melantik
manusia sebagai Tuhan-tuhan kita dan mereka pula membuat segala peraturan dan
undang-undang manusia;
10.Kita mencari dan mengamalkan agama demokrasi yang syirik
dan kufur di samping kita tetap juga masih mengimani, menganuti dan mengamalkan
agama Allah;
11. Kita mencintai sekutu-sekutu Allah yang terdiri
daripada ahli-ahli Parlimen dan Dun serta Raja-Raja Melayu kita sama dengan
kecintaan kita kepada Allah;
12.Kita melantik ahli-ahli Parlimen dan Dun serta Raja-Raja Melayu kita sebagai Raja-Raja kita, Hakim-hakim kita dan
Pelindung-pelindung kita, sedangkan kita menolak Allah swt sebagai Raja, Hakim
dan Pelindung kita;
13.Kita dipimpin oleh para pemimpin kita yang jahat
yang sedang memimpin kita kepada kesyirikan dan kekufuran serta kerosakan dan
kebinasaan di dunia dan mereka kini juga sedang memimpin kita untuk menuju
kepada neraka Jahanam di Akhirat kelak;
14. Kita
mempercayai bahawa demokrasi ini adalah Islam dan mengamalkannya adalah sesuatu
yang sememangnya dibenar dan dibolehkan dalam Islam;
15. Kita tidak
mempercayai bahawa demokrasi ini adalah agama, iaitu agama manusia yang syirik
dan kufur;
16. Kita tidak
berhakimkan kepada al-Quran tetapi kita berhakimkan kepada kitab-kitab karangan
manusia;
17. Kita telah mendustakan ayat-ayat keterangan Allah yang soreh, mukam dan qot’ie seperti ayat-ayat yang mengatakan bahawa peraturan
dan undang-undang adalah hak Allah dan ketaatan serta kepatuhan itu adalah
kepada segala peraturan dan undang-undang Allah;
18.Kita
menjadikan diri kita sebagai para pendukung dan orang-orang yang mempertahankan
agama demokrasi yang syirik dan kufur ini;
19. Kita tidak mengimani,
menganuti dan mengamalkan konsep NAFI dan ISBAT dalam kehidupan kita kerana
kita tidak menafi, menolak, mengingkari dan menentang terhadap peraturan dan
undang-undang manusia serta kerajaan manusia yang sedang berkuasa dan berdaulat
ke atas kita;
20. Kita memperjuangkan Islam melalui amalan sistem
politik demokrasi yang berbeza dan berkontradiksi dengan metod perjuangan
Rasulullah saw.
Inilah di
antara sebab-sebab yang utama di sisi kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang melayak dan
mewajarkan seluruh umat Islam di Malaysia dan di dunia kita ini untuk
disifatkan Allah sebagai PENGAKU-PENGAKU MUSLIMIN sahaja yang sudah terkeluar
daripada agama Allah.
Firman Allah :an-Nisa 60
Tidakkah engkau melihat orang-orang yang mendakwa bahawa mereka beriman kepada wahyu yang telah diturunkan Allah kepada engkau dan kepada wahyu yang telah diturunkan sebelum engkau, sedangkan mereka masih ingin berhakimkan Taghut meskipun mereka telah diperintah supaya mengingkarkannya? Syaitan memang bermaksud untuk menyesatkan dengan kesesatan yang amat jauh.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – Nisa 60) :
“Oleh kerana perbuatan mereka dalam perkara ini bukan kerana kejahilan dan
tidak pula kerana sangkaan malah mereka lakukannya dengan sengaja, dengan qasad
dan niat. Oleh sebab itu dakwaan mereka yang mengaku beriman kepada wahyu yang
diturunkan kepadamu dan kepada wahyu yang diturunkan sebelummu adalah satu
dakwaan yang tidak betul dan jujur, malah yang sebenarnya syaitan mahu membawa
mereka ke dalam kesesatan yang tidak ada harapan lagi untuk mereka kembali ke
pangkal jalan.”
Saiyyid
Qutb menghuraikan bahawa umat Islam kita ini yang menyerahkan kuasa dan hak
untuk membuat peraturan dan undang-undang negara kepada manusia dengan iktiqad,
qasad dan niat adalah disifatkan Allah sebagai PENGAKU-PENGAKU MUSLIM sahaja
yang sudah terkeluar daripada agama Allah.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – an-Nisa) :
Secara tepat dan tegas al-Quran tidak menerima daripada
seseorang Muslim dan daripada masyarakat Islam andainya dia hendak memilih
beberapa sistem yang datang daripada beberapa sumber untuk mengendalikan
kehidupannya. Misalnya dia mengambil daripada kitab Allah sistem untuk
kehidupan peribadi, kegiatan amal ibadat, akhlak dan adab sopan, kemudian daripada
buku karangan seorang manusia atau daripada hasil pemikiran manusia semata-mata
dia mengambil pula sistem muamalah, ekonomi, sosial, politik, dan hubungan
antarabangsa.
Saiyyid
Qutb menghuraikan bahawa Allah swt tidak dapat menerima keimanan seseorang
Islam yang mengambil segala syiar ibadat seperti solat dan puasa daripada kitab
Allah manakala amal-amal ibadat dalam politik, ekonomi, sosial, akhlak dan
perhubungan antarabangsa itu kita mengambilnya daripada sistem
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis ciptaan manusia yang selain daripada
Allah. Para pengamal sistem kehidupan Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis
yang selain daripada Allah seperti ini tidak dapat diterima oleh Allah sebagai
orang-orang Islam dan oleh yang demikian kita ini kesemuanya sudah layak dan
wajar untuk disifatkan Allah sebagai PENGAKU-PENGAKU MUSLIM sahaja.
Kita sebagai
umat Islam di Malaysia kita ini sudah layak untuk disifatkan sebagai
PENGAKU-PENGAKU MUSLIM yang sudah terkeluar daripada agama Allah kerana kita telah
membatalkan Aqidah kita akibat daripada amalan sistem politik demokrasi kita
yang syirik dan kufur ini serta kita menyetujui dan meredhainya. Kita telah
membatalkan Aqidah kita walaupun kita ini adalah terdiri daripada orang-orang
yang mengucap dua kalimah syahadah yang berasal daripada keturunan Islam, kita
telah membatalkan Aqidah kita walaupun kita melakukan solat, puasa, zakat, haji
dan segala syiar ibadat kepada Allah dengan tekun dan khusyuk dan kita telah
membatalkan Aqidah kita walaupun kita ini adalah terdiri daripada golongan yang
lebai dan warak sekalipun – kesemuanya ini adalah semata-mata kerana kita
mengamalkan sistem politik demokrasi yang syirik dan kufur ini serta kita
menyetujui dan mereddhainya.
Firman Allah : al-A’raaf 104, 105
Wahai Firaun! Sesungguhnya saya adalah utusan daripada Allah Tuhan semesta alam.Oleh itu bebaskanlah kaum Bani Israil pergi bersama saya.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran
– al-A’raf ) :
Pengumuman konsep Rububiyah
Allah yang merangkumi semesta alam itu tidak boleh berkumpul dengan amalan
seorang yang tunduk kepada yang lain daripada Allah dan tidak pula boleh
berkumpul dengan kuasa Hakimiyah seorang yang mengamalkan undang-undang
ciptaannya sendiri. Orang-orang yang membanggakan diri mereka sebagai
orang-orang Islam yang sebenar, sedangkan mereka tunduk kepada undang-undang
ciptaan manusia – yakni tunduk kepada Rububiyah yang lain daripada Rububiyah
Allah – adalah salah dan meleset jika mereka fikirkan diri mereka sebagai kaum
Muslimin yang tulen! Sebenarnya mereka tidak berada di dalam agama Allah yang
sebenar, kerana pemerintah mereka bukannya Allah dan undang-undang yang
dijunjung mereka bukannya syariat Allah. Malah mereka berada dalam agama
pemerintah itu bukan dalam agama Allah yang sebenar.
Firman Allah : Yusuf 40
Sesungguhnya hukum itu hanya hak Allah . Dia memerintahkan kamu supaya jangan menyembah kepada yang lain melainkan Allah.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran - Hud) :
Sesetengah Jahiliyah pula muncul dalam bentuk yang betul terhadap
kewujudan Allah swt dan dalam amalan menunaikan syiar-syiar ibadat, tetapi
melakukan penyelewengan yang berat dalam memahami konsep syahadah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan Muhammad Rasulullah, di samping
melakukan perbuatan syirik yang jelas dalam ketaatan dan kepatuhan, serta
mengikut dan menjunjung perintah seperti Jahiliyah yang terdapat pada
orang-orang yang menamakan diri mereka sebagai orang-orang Islam dan menyangka
telah menganut agama Islam dan berhak mendapat sifat Islam dan segala haknya
sebaik sahaja mereka melafazkan dua kalimah syahadat dan menunaikan amalan
ibadat yang tertentu, sedangkan mereka mempunyai pengertian yang buruk terhadap
konsep dua kalimah syahadat dan memberi ketaatan dan kepatuhan mereka kepada
makhluk yang lain daripada Allah.
Firman Allah: Yusuf 40
Sesungguhnya pemerintahan itu hanya hak Allah, Ia memerintahkan supaya engkau jangan menyembah melainkan Dia, yang demikian itu agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran -Yusuf) :
Yakni urusan pemerintahan itu hanya milik Allah
S.W.T. sahaja berdasarkan sifat Uluhiyah-Nya, kerana kuasa Hakimiyah adalah
dari ciri-ciri Uluhiyah. Sesiapa yang mendakwa memiliki kuasa ini bererti ia
mempertikaikan ciri Uluhiyah yang utama, sama ada yang mendakwanya itu individu
atau golongan, atau parti atau pertubuhan atau umat atau seluruh manusia dalam
bentuk antarabangsa. Sesiapa yang mempertikaikan ciri Uluhiyah yang utama itu
dari lingkungan agama Islam dan mendakwa memilikinya, maka bererti ia telah
menjadi KAFIR secara terbuka terhadap Allah dan hukum ini merupakan hukum agama
yang diketahui secara pasti sehingga boleh dithabitkan dengan nas ini sahaja.
Dakwaan memiliki kuasa Hakimiyah ini bukan hanya
dilakukan dengan satu cara tertentu sahaja yang mengeluarkan pendakwanya itu
dari lingkungan agama Islam yang lurus itu dan menjadikannya seorang yang
mempertikaikan ciri utama Uluhiyah Allah. Malah dakwaan itu tidak semestinya
dengan mengatakan “setahu aku kamu tidak mempunyai tuhan yang lain dari aku”
atau berkata “akulah tuhan kamu yang paling tinggi’’ sebagai mana diucapkan
oleh Fir’aun secara terus-terang, tetapi seseorang itu dikatakan mendakwa
memiliki kuasa ini atau mempertikaikan kuasa dengan semata-mata bertindak
menyingkirkan syari’at Allah dari kuasa Hakimiyah dan mengambil segala
undang-undang pemerintahannya dari satu sumber yang lain, juga dengan
semata-mata menegaskan bahawa pihak yang berwibawa yang memiliki kuasa
Hakimiyah yakni yang menjadi sumber kuasa adalah satu pihak yang lain bukannya
Allah S.W.T walaupun sumber itu ialah seluruh rakyat atau seluruh manusia.
Rakyat dalam sistem Islam bertugas memilih pemerintah dan merekalah yang
memberi kuasa undang-undang kepadanya untuk menjalankan hukum-hukum menurut
syari’at Allah, tetapi mereka bukannya sumber kuasa Hakimiyah yang dapat
memberi kekuatan atau legaliti kepada sesuatu undang-undang, malah sumber kuasa
Hakimiyah itu adalah Allah S.W.T. Ramai di antara para pengkaji hingga pengkaji
dari orang-orang Islam sendiri yang terkeliru di antara pentadbiran kuasa
dengan sumber kuasa. Seluruh manusia tidak memiliki kuasa Hakimiyah, hanya
Allah sahaja yang memiliki-Nya. Tugas manusia hanya menjalankan pentadbiran
undang-undang yang disyari’atkan Allah dengan kuat kuasa-Nya. Mana–mana
undang-undang yang tidak disyariatkan Allah, maka undang-undang itu tidak
mempunyai kuasa dan kekuatan legaliti, dan undang-undang itu dianggap
undang-undang yang tidak disahkan oleh Allah.
Sekali lagi kita dapati bahawa perbuatan menentang
syariat Allah akan mengeluarkan penentang itu daripada agama Allah. Hukum ini
merupakan hukum agama yang diketahui secara pasti kerana perbuatan itu
mengeluarkan penentang itu daripada konsep ibadat kepada Allah yang Maha Esa.
Itulah perbuatan syirik yang pasti mengeluarkan orang yang melakukannya
daripada agama Allah, begitu juga orang-orang yang turut mengakui dakwaan
penentang itu dan ikut mentaati dan mematuhinya sedangkan hati mereka tidak
mengingkari perbuatannya yang telah merampas kuasa Allah dan ciri-cirinya.
Seluruh mereka sama sahaja dalam neraca Allah SWT.
Firman Allah : Ibrahim 52
(Al-Quran ) ini adalah perutusan yang disampaikan kepada manusia dan supaya mereka sentiasa diberi peringatan dengannya dan supaya mereka mengetahui bahawa Allah adalah Tuhan Yang Maha Esa dan supaya orang-orang yang berakal mengambil pengajaran.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran - Ibrahim) :
Orang-orang yang menyangka diri mereka mengucap dua kalimah syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
dan Muhammad Rasulullah dan kerana mereka memenuhi dan mentaati
peraturan-peraturan taharah, peraturan-peraturan ibadat, peraturan-peraturan
perkahwinan dan perceraian, peraturan-peraturan pesaka dan sebagainya dan di
waktu yang sama mereka mematuhi – di sebalik bidang yang sempit ini –
peraturan-peraturan yang dicipta oleh yang lain daripada Allah, iaitu mereka mentaati
undang-undang yang tidak diizinkan Allah dan yang terang-terang bertentangan
dengan syariat Allah, kemudian mereka bersedia mengorbankan jiwa, harta, maruah
dan akhlak mereka – sama ada mereka suka atau tidak suka – untuk melaksanakan
kehendak-kehendak yang dituntut daripada mereka oleh berhala-berhala yang baru
itu. Dan apabila agama atau akhlak atau maruah bercanggah dengan
kehendak-kehendak berhala ini, maka yang dibuang oleh mereka itu ialah
perintah-perintah Allah sebaliknya yang dilaksanakan ialah kehendak-kehendak
berhala-berhala itu.
Orang-orang yang menyangka diri mereka sebagai “kaum Muslimin“ dan
menyangka berada dalam agama Allah, sedangkan mereka hidup dalam keadaan ini,
maka hendaklah mereka sedar bahawa mereka sedang berada di dalam syirik yang
amat besar!
Huraian-huraian
Saiyyid Qutb memberi kefahaman kepada kita bahawa umat Islam kita yang
mengamalkan sistem politik demokrasi serta kita bersetuju dan meredhainya,
sudah terkeluar daripada agama Allah – status kita ini tidak lain melainkan
hanyalah sebagai PENGAKU-PENGAKU MUSLIM sahaja! Sebahagian yang terbesar
daripada umat Islam kita menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan
undang-undang kepada parlimen kerana kita tidak memahami bahawa ianya adalah
kesyirikan dan kekufuran. Apabila dihurai dan diterangkan kepada kita bahawa
perbuatan kita ini adalah kesyirikan dan kekufuran, majoriti daripada kita
tidak dapat menerima hakikat ini - akibatnya kita terus sahaja melibatkan diri
kita dengan kesyirikan dan kekufuran kerana naluri kita yang sengaja mempunyai
keinginan untuk menyerahkan undang-undang kepada parlimen serta kita menyetujui
dan meredhainya. Keinginan, keredhaan dan penyetujuan kita kepada peraturan dan
undang-undang parlimen ciptaan manusia yang selain daripada Allah ini juga
meletakkan kita ke dalam kategori sebagai PENGAKU-PENGAKU MUSLIM mengikut
pengertian ayat (al-Quran 4:60) seperti yang dipetikkan di atas ini.
Firman Allah: al-Imran 23
Tidakkah engkau melihat kepada orang-orang yang telah dikurniakan habuan dari kitab suci, mereka di seru kepada kitab Allah supaya mengadili di antara mereka, kemudian segolongan mereka berpaling darinya dan mereka menghindari ( dari seruan itu).
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Demikianlah Allah menyatakan kehairanan
terhadap sikap Ahlil Kitab apabila segolongan mereka menolak daripada berhakim
kepada kitab Allah di dalam perkara-perkara iktiqad dan urusan-urusan
kehidupan. Bagai mana pula dengan mereka yang mengaku sebagai orang-orang Islam
kemudian mereka mengeluarkan syariat Allah daripada seluruh bidang kehidupan
mereka, namun begitu mereka masih mendakwa diri mereka sebagai orang-orang
Islam? Ini adalah satu contoh yang dikemukakan Allah kepada orang-orang kaum
Muslimin dan juga supaya mereka mengetahui hakikat agama dan tabiat Islam dan
supaya berwaspada daripada menjadi sasaran pernyataan kehairanan Allah dan
kecaman-Nya. Jika kecaman ini ditujukan kepada sikap Ahlil Kitab yang tidak
mendakwa Islam apabila segolongan daripada mereka enggan berhakimkan kepada
kitab Allah, maka bagai mana pula kecaman Allah apabila orang-orang Islam
sendiri yang enggan berhakimkan kepada kitab Allah Tentulah ia menjadi satu
kehairanan yang tidak putus-putus dan menjadi bala yang tidak dapat diduga dan
melamarkan kemurkaan Allah yang membawa kepada kecelakaan dan terusir daripada
rahmat Allah , wal-Iyazu-billahi.
Bagaimana pula dengan mereka yang mengaku sebagai
orang-orang Islam kemudian mereka mengeluarkan syariat Allah dari seluruh
bidang kehidupan mereka, namun begitu mereka masih terus mendakwa diri mereka
sebagai orang-orang Islam?
Sifat ahlil kitab itu sama dengan sifat mereka yang
mendakwa diri mereka sebagai orang-orang Islam pada hari ini. Apabila mereka
diseru kepada berhakimkan kitab Allah, mereka enggan dan menolak dan ada pula di
antara mereka yang berlagak angkuh dan biadab. Mereka mendakwa bahawa kehidupan
manusia itu adalah urusan dunia, bukan urusan agama, dan agama tidak penting
dilibatkan di dalam amali manusia, di dalam perhubungan-perhubungan ekonomi dan
sosial mereka, malah dalam kekeluargaan mereka. Namun demikian, mereka masih
terus mendakwa diri mereka sebagai orang-orang Islam.
Perbuatan ini pada dasarnya lagi telah membatalkan
dakwaan mereka bahawa mereka berpegang dengan agama Allah. Oleh itu, tiada
agama yang diterima oleh Allah melainkan agama Islam dan tiada Islam melainkan
dengan menyerah diri kepada Allah, mentaati Rasul-Nya, mengikuti peraturan dan
undang-undang-Nya dan berhakimkan kitab suci al-Quran dalam seluruh bidang
kehidupan.
Saiyyid
Qutb menghuraikan bahawa Allah swt telah menolak keimanan kaum Ahlil Kitab
kerana mereka tidak berhakimkan kepada kitab Allah, begitulah juga kedudukan umat
Islam kita kini, kita telah membatalkan keimanan kita kepada Allah dan kita
telah menjadi orang-orang kafir kerana kita tidak berhakimkan kepada al-Quran. Perbuatan
kita yang tidak berhakimkan kepada al-Quran adalah tergolong ke dalam bahagian
AQIDAH – umat Islam kita yang berhakimkan kepada al-Quran adalah orang-orang
Islam manakala yang tidak berbuat demikian adalah orang-orang kafir. Umat Islam
kita kini masih mengaku sebagai orang-orang Islam padahal yang sebenarnya seluruh
kita kini telah membatalkan syahadah kita yang menjadikan kita ini sebagai
orang-orang kafir, zalim dan fasik, tidak
kerana yang lain melainkan kerana kita tidak berhakimkan kepada al-Quran, dan
kedudukan seluruh umat Islam kita di sisi Allah swt kini hanyalah sebagai PENGAKU-PENGAKU
MUSLIM sahaja.
Firman Allah : an-Nisa 50
Lihatlah (Muhammad) bagaimana mereka melakukan pembohongan terhadap Allah dan cukuplah perbuatan itu menjadi dosa yang amat besar.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran):
Keadaan kaum Yahudi samalah dengan golongan orang-orang yang mendakwa
beragama Islam pada hari ini. Mereka mengira bahawa mereka adalah daripada umat
Muhammad saw dan bahawa Allah tetap akan menolong mereka dan akan mengeluarkan
kaum Yahudi daripada bumi mereka, sedangkan mereka secara total telah berpisah
daripada agama Allah yang menjadi sistem hidup mereka. Mereka telah membuang
agama Allah dariapada kehidupan mereka. Mereka tidak lagi berhakimkan kepada
kitab Allah sama ada di dalam bidang kehakiman atau bidang ekonomi atau bidang
kemasyarakatan atau bidang adab cara atau bidang adat-adat tradisi. Aspek
keIslaman yang ada pada mereka ialah mereka memakai nama-nama Islam dan mereka
dilahirkan dibumi yang didiami pada suatu masa yang silam oleh kaum Muslimin
yang menegakkan agama Allah dan menjalankan peraturan-Nya di dalam kehidupan
mereka.
Saya tidak nampak bahawa kita boleh mendakwa selaku pemeluk Islam yang
sebenar dengan alasan kerana kita memakai nama-nama Islam yang hidup di bumi
yang didiami oleh orang-orang Islam, sedangkan kita tidak meletak Islam di
dalam mana-mana sistem hidup kita. Apa yang saya kira tentang kedudukan diri
kita apabila kita mendakwa diri kita sebagai orang-orang Islam kemudian kita
burukkan imej Islam dengan gambaran kelakuan diri kita dan realiti kita dan
kita memberi kesaksian yang menentangnya dan meliarkan orang daripada-Nya.
Kemudian kita mendakwa pula bahawa Allah memilih kita kerana kita umat Muhammad
saw sedangkan agama Muhammad dan sistemnya telah disingkirkan begitu jauh
daripada realiti hidup kita……..apa yang saya kira tentang kedudukan kita tidak
lain melainkan sama seperti kedudukan kaum Yahudi ini, yang mana Allah swt
telah menyatakan kehairanan-Nya kepada Rasulullah saw terhadap
perbuatan-perbuatan mereka dan mengecap mereka yang telah melakukan
perbautan-perbuatan itu sebagai orang-orang yang telah membuat pembohongan
terhadap-Nya dan melakukan dosa yang amat jelas – semoga dilindungi Allah.
Sesungguhnya agama Allah adalah satu sistem hidup dan erti ketaatan kepada
Allah ialah melaksanakan sistem itu di dalam kehidupan dan martabat kehampiran
kepada Allah hanya boleh dicapai melalui ketaatan kepada Allah. Oleh itu
marilah kita melihat di manakah kedudukan kita dari Allah, dari agama-Nya dan
dari sistem hidup-Nya? Kemudian marilah kita melihat pula di manakah kedudukan
kita dari kedudukan kaum Yahudi yang mana kelakuan-kelakuan mereka telah
dihairankan Allah dan seterusnya telah dicapkan Allah dengan dosa membuat
pembohongan terhadap-Nya apabila mereka memuji diri sendiri. Dasar tetap dasar,
keadaan yang sama tetap keadaan yang sama, tiada seorangpun mempunyai hubungan
keturunan atau hubungan perkahwinan atau hubungan pilih kasih dengan Allah.
Saiyyid
Qutb menghuraikan bahawa Allah swt menyatakan kehairanan-Nya terhadap sikap
kaum Yahudi yang memuji diri mereka sebagai orang-orang yang istimewa di sisi
Allah kononnya mereka adalah kaum pilihan Allah padahal mereka itu tidak menjalan
hukum Allah dan mereka mengeluarkan sistem kehidupan Allah daripada kehidupan
mereka. Allah menyifatkan kaum Yahudi seperti ini sebagai orang-orang yang
membuat pembohongan terhadap Allah dan mereka telah terlibat dengan dosa yang
amat besar. Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa umat Islam kita baik di Malaysia
mahupun di seluruh dunia kini yang kesemuanya tidak menjalankan hukum Allah
serta yang kesemuanya tidak mentaati hukum Allah adalah disifatkan Allah
sebagai PENGAKU-PENGAKU MUSLIM yang telah terkeluar daripada agama Allah sama
seperti mana keadaan kekufuran kaum Yahudi yang tidak menjalankan hukum Allah
serta mereka tidak mentaatinya sebagaimana yang dibicarakan dalam ayat di atas
ini.
Meskipun ayat-ayat al-Quran yang menyatakan kekufuran
kerana tidak menjalankan hukum Allah ini adalah berbentuk qotie, sureh dan
muhkam, umat Islam kita di Malaysia kita ini amat sukar untuk menerima dan
meyakininya, iaitu kita tetap tidak mempercayainya dan kita terus sahaja
berpegang dan berkeyakinan kepada pendapat kita bahawa kita ini adalah Islam
dan sempurna beriman kepada Allah selagi kita mengucap dua kalimah syahadah dan
menunaikan solat, puasa, haji dan nikah kahwin mengikut peraturan dan
undang-undang Islam. Kita percaya dan yakin bahawa seseorang yang tidak
menjalankan peraturan dan undang-undang Allah itu tidak membatalkan Aqidah
Islamnya dan ia tetap kekal Islam dan sempurna beriman kepada Allah dengan
hanya mengucap dua kalimah syahadah dan menunaikan segala ibadat ritual kepada
Allah. Inilah sangkaan yang membawa umat Islam kita kepada kesesatan dan
kebatilan yang mengeluarkan kita daripada agama Allah bersandarkan Nas-nas dan
Hadis-hadis yang jelas dan terang serta yang kuat dan konkerit. Inilah sangkaan
dan pendirian kita yang mewajarkan Allah untuk mengucapkan kata-kata kutukan
dan kecaman dalam bentuk ‘kehairanan’ terhadap kita dan menyifatkan kita dengan
sifat pembohong yang akan menanggung dosa yang amat besar di akhirat nanti!
Allahlah
yang mentadbir alam dan manusia dalam segala urusan kehidupan, baik
iabadat-ibadat solat, puasa, haji, nikah kahwin mahupun politik, ekonomi,
sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa dengan penuh keadilan dan
kebijaksanaan sesuai dengan sifat-sifat Allah yang Maha Sempurna. Hanya
pemerintahan dan pentadbiran Allah sahaja yang adil dan bijaksana ke atas
manusia di atas muka bumi ini. Tidak ada tandingan dalam hal pentadbiran dan
pemerintahan Allah ke atas alam dan manusia. Ianya adalah hak dan monopoli
Allah yang eksklusif sahaja. Pemerintahan demokrasi yang bersumber daripada
manusia yang selain daripada Allah adalah satu tandingan dan cabaran terhadap
pemerintahan Allah di bumi ke atas alam dan manusia. Ini adalah satu
pengingkaran terhadap keEsaan Allah. Pengingkaran ini adalah satu kekufuran.
Orang-orang yang memerintah dengan undang-undang yang selain daripada Allah
disifatkan oleh Allah s.w.t. sebagai orang-orang kafir, zalim dan fasik (5:44,
45, 47).
Pengertian
Islam seperti mana yang sedang diamal dan difahami oleh umat Islam kita kini,
sudah begitu jauh terpesong daripada pengertian Islam yang sebenar sehingga
amat sulit bagi kita untuk mengenal pasti manakah batas-batas Islam dan manakah
pula batas-batas kufur yang menyebabkan sebilangan yang terbesar daripada kita
sudah terjerumus ke dalam kesyirikan dan kekufuran tanpa menyedarinya. Kita
menyangka bahawa kita adalah Muslim, dan kita meneruskan kehidupan kita seperti
biasa sebagai orang-orang Islam mengikut kefahaman kita. Sekali-kali kita tidak
menyedari bahawa kita ini adalah objek atau sasaran kehairanan Allah kerana
masih mengaku Muslim sedangkan kita telah membatalkan syahadatain kita kerana
tidak menjalankan hukum Allah di samping mengekal dan mempraktikkan serta
meredhai hukum Jahiliyah demokrasi. Pada kita, asalkan seseorang itu
berketurunan Islam, mengucap dua kalimah syahadah, menunaikan amal ibadat
ritual dengan meninggal segala larangan yang biasa, dia sudah Islam, sedangkan
pengertian Islam yang sebenar merangkumi skop yang lebih luas dan terperinci
daripada itu, iaitu agama Allah itu adalah peraturan dan undang-undang daripada
Allah, manakala Islam itu adalah ketaatan dan kepatuhan kepada peraturan dan
undang-undang Allah. Tanpa menjalankan peraturan dan undang-undang Allah dan
tanpa mentaati dan mematuhinya, bererti seseorang itu tidak beriman kepada
Allah dan tidak berada di dalam agama Allah.
Firman Allah: al-Imran 64
Katakanlah: Wahai ahli kitab, marilah berpegang kepada satu perjanjian yang saksama di antara kami dengan kamu, bahawa kita jangan memnyembah melainkan Allah dan kita jangan mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apapun, dan jangan pula sesetengan kita menjadikan setengah yang lain sebagai Tuhan selain dari Allah, dan jika mereka berpaling, katakanlah (kepada mereka) – saksikanlah bahawa kami sekelian adalah golongan Muslim
Saiyyid Qutb menjelaskan (Fizilalil Quran):
“Perbandingan di antara golongan Muslim dengan
orang-orang yang mempertuhankan sesama manusia selain daripada Allah ini
menjelaskan secara tegas dan muktamad siapakah golongan Muslim yang sebenar.
Mereka ialah orang-orang yang menyembah Allah yang Maha Esa sahaja dan
diperhambakan kepada Allah yang Maha Esa sahaja dan mereka tidak memperhambakan
sesama manusia selain daripada Allah. Inilah sifat yang membezakan mereka
daripada segala agama dan membezakan cara hidup seluruh manusia yang lain.
Andainya sifat ini wujud, merekalah golongan Muslim yang sebenar, dan jika
sebaliknya sifat ini tidak wujud, mereka bukanlah golongan Muslim yang sebenar
walaupun mereka mendakwa diri mereka sebagai golongan Muslim.
Islam adalah pembebasan diri yang mutlak daripada
perhambaan kepada sesama manusia dan hanya sistem hidup Islam sahaja di antara
seluruh sistem hidup yang lain yang dapat menghakikatkan pembebasan ini.
Manusia di dalam seluruh sistem hidup ciptaan bumi adalah
mempertuhankan sesama manusia selain daripada Allah. Ini berlaku dalam
negara-negara yang paling terkehadapan dari segi amalan sistem demokrasinya
sebaimana juga yang berlaku di dalam negara-negara yang mengamalkan sistem
diktatur. Ciri pertama daripada ciri Rububiyah ialah hak untuk memperhambakan
manusia, iaitu hak mengadakan sistem-sistem, undang-undang,
peraturan-peraturan, nilai-nilai dan neraca-neraca untuk mereka. Semua hak ini
di dalam seluruh sistem ciptaan bumi adalah didakwa dimiliki oleh sesetengah
manusia – dalam apa sahaja bentuknya – dan urusan ini dirujukkan kepada
sekumpulan orang - dalam apa sahaja kedudukan mereka, dan kumpulan inilah yang
menundukkan orang lain kepada undang-undang dan peraturan yang digubal oleh
mereka, kepada nilai-nilai, neraca-neraca dan kefahaman yang telah ditetapkan
oleh mereka, dan kumpulan inilah yang merupakan Tuhan-tuhan bumi yang diambil
oleh sesetengah manusia selaku Tuhan-tuhan yang lain daripada Allah dan
membenarkan mereka mendakwa memiliki ciri uluhiyah dan rububiyah. Ini bererti
mereka menyembah kumpulan ini selain daripada Allah s.w.t walaupun mereka tidak
sujud dan rukuk kepada mereka, kerana ubudiyah ialah ibadat yang hanya
ditujukan kepada Allah s.w.t semata-mata.”
Umat
Islam di Malaysia kita ini tidak menghamba abdikan diri kita kepada Allah
sahaja apabila kita menjalankan peraturan dan undang-undang demokrasi serta
kita tidak menyembah Allah sahaja apabila kita mentaati dan mematuhi peraturan
dan undang-undang demokrasi ciptaan manusia yang selain daripada Allah. Mengikut
huraian Saiyyid Qutb, umat Islam seperti ini bukanlah umat Islam yang sebenar
walaupun kita menyangka dan menganggap diri kita sebagai Muslim. Kita ini
adalah disfatkan oleh Allah sebagai PENGAKU-PENGAKU MUSLIM!
Dalam
huraian di atas, Sayyid Qutb juga berkesempatan untuk menjelaskan bahawa
kekufuran KERAJAAN DEMOKRASI adalah sama sahaja dengan kekufuran sesebuah
KERAJAAN DIKTATOR kerana kedua-duanya mengabdikan diri mereka kepada yang
selain daripada Allah swt.
Firman Allah : al-Anaam 12
Katakanlah : Siapakah yang memiliki segala apa yang ada di langit dan di bumi? Katakanlah : Allahlah yang memilikinya.
Saiyyid Qutb (Fizilalil
Quran) :
Mereka seharusnya
mengaku bahawa Allah sahaja yang mempunyai hak memerintah dan mentadbir segala
apa yang ada di dalam milik-Nya dan bahawa mereka tidak seharusnya mentadbirkan
milik Allah kecuali dengan keizinan Allah dan dengan undang-undang dan
peraturan-Nya. Oleh sebab itulah mereka disifatkan sebagai orang-orang
musyrikin dan cara hidup mereka dinamakan cara hidup Jahiliyah ! Oleh itu bagai
mana pula orang-orang yang sanggup mengeluarkan kuasa Hakimiyah Allah dalam
segala urusan kehidupan mereka daripada ikhtisas Allah swt dan menjalankan
sendiri kuasa Hakimiyah itu sesuka hati mereka? Apakah sifat yang wajar diberikan
kepada mereka? Apakah sifat yang sesuai untuk menyifatkan cara hidup mereka?
Mereka tentulah wajar diberi sifat yang lain daripada syirik, iaitu sifat
kafir, zalim dan fasik – sebagai mana yang dijelaskan oleh Allah swt sendiri –
walaupun mereka mendakwa beragama Islam dan walaupun sijil-sijil beranak mereka
dicatatkan sebagai orang-orang Islam.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Anaam) :
Seolah-olah permintaan mereka boleh diterima dan
seolah-olah Islam dan syirik boleh berkumpul di dalam sebuah hati dalam bentuk
yang difahami oleh mereka, dan bentuk kefahaman ini juga masih difahami oleh
setengah-setengah orang di zaman ini, iaitu seseorang itu masih dianggap
seorang Muslim walaupun ia menerima peraturan-peraturan dalam urusan-urusan
kehidupannya daripada sumber yang lain daripada Allah, walaupun ia tunduk dan
patuh kepada yang lain daripada Allah, walaupun ia meminta pertolongan kepada
yang lain daripada Allah dan walaupun ia mengambil daripada yang lain daripada
Allah sebagai Pelindungnya .
Firman Allah : al-Imran 2, 18
Allah – tiada Tuhan yang lain melainkan Dia, Yang Maha Hidup dan Maha Pentadbir.Allah sendiri menyaksikan bahawa tiada Tuhan melainkan hanya Dia dan para malaikat dan orang-orang yang beriimu juga (turut menyaksikannya) . Ia mentadbirkan dengan adil. Tiada Tuhan melainkan Dia Yang Maha Perkasa dan Maha Bijaksana.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Allah tidak akan menerima daripada para
hamba-Nya melainkan Ubudiyah yang bersih dan tulen kepada-Nya, iaitu Ubudiyah
yang digambarkan dalam Islam dengan makna menyerah diri – bukan dalam bentuk
iktiqad dan perasaan sahaja – tetapi dalam bentuk amalan, ketaatan dan
kepatuhan mengikut peraturan-peraturan dan undang-undang amali yang digambarkan
oleh hukum-hukum yang terkandung di dalam kitab al-Quran . Daripada sudut
inilah kita dapati ramai manusia di setiap zaman yang mendakwa bahawa mereka
beriman kepada Allah, tetapi mereka mempersekutui Allah dengan pihak-pihak yang
lain apabila mereka berhakim kepada syariat yang di atur oleh pihak yang lain
dan apabila mereka mentaati orang-orang yang tidak mengikut Rasul dan kitab
sucinya. Dan apabila menerima pandangan dan kefahaman, nilai-nilai ,
neraca-neraca , akhlak dan peradaban-peradaban daripada pihak-pihak yang lain .
Ini semua merupakan amalan-amalan yang bertentangan dengan dakwaan bahawa
mereka beriman kepada Allah dan tidak selaras dengan pengakuan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah .
Firman Allah : al-Imran 62, 63
Sesungguhnya ini adalah kisah-kisah yang benar dan tiada Tuhan yang lain melainkan Allah dan sesungguhnya Allah ialah (Tuhan ) Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.Dan jika mereka berpaling maka sesungguhnya Allah amat mengetahui akan orang-orang yang melakukan kerosakan .
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Kesan pertama yang menyertai hakikat
kepercayaan Tauhid ialah wujudnya kepercayaan kepada keesaan Rububiyah dan
keesaan Ubudiyah, iaitu tiada Ubudiyah melainkan hanya kepada Allah sahaja,
tiada ketaatan melainkan hanya kepada Allah sahaja, tiada sumber penerimaan
perintah melainkan daripada Allah sahaja. Yakni Ubudiyah dan ketaatan itu
adalah untuk Allah sahaja dan segala perintah dan ajaran hanya diterima
daripada Allah sahaja, termasuk penerimaan syariat, penerimaan nilai-nilai dan
neraca, penerimaan tata susila dan akhlak dan penerimaan segala peraturan dan
undang-undang yang berkaitan dengan kehidupan manusia. Jika tidak dilakukan
demikian, maka itulah kesyirikan atau kekufuran walaupun bagai mana lidahnya
mengaku beriman dan walau bagai mana dia membuat pengakuan yang negatif di
dalam hatinya yang tidak melahirkan kesan-kesannya di dalam kehidupan umum
manusia, iaitu kesan-kesan dalam bentuk menyerah diri, taat dan patuh kepada
perintah-perintah, menyambut dan menerima ajaran-ajaran (daripada Allah dan
Rasul-Nya ).
Firman Allah: an-Nahl 106
Barang siapa yang kufurkan Allah sesudah beriman, kecuali dipaksa, sedangkan hatinya tetap beriman, tetapi bagi orang yang terbuka hatinya kepada kekufuran, maka atas mereka kemurkaan Allah dan bagi mereka azab yang besar.
Firman Allah : Yusuf 106
Dan (orang-orang yang beriman kepada Allah) kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah melainkan mereka mempersekutukan-Nya juga dengan yang lain.
Firman Allah: ali-Imran 86
Bagaimanakah Allah akan memberi petunjuk kepada satu kaum yang kufur sesudah beriman, serta sudah mengaku bahawa Rasul itu benar, dan telah datang keterangan-keterangan kepada mereka? Dan Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.
Tema yang
dibicarakan di dalam ayat-ayat ini ialah fenomena kekufuran setelah beriman
yang berlaku secara meluas dan lumrah di kalangan orang-orang Islam kita, dan
kebanyakan daripadanya adalah yang berhubung kait dengan isu Hakimiyah.
Peraturan dan undang-undang adalah agama, oleh yang demikian orang-orang Islam
yang menjalankan peraturan dan undang-undang demokrasi serta kita bersetuju dan
meredhainya adalah orang-orang kafir kerana kita sebenarnya telah dan sedang
mengimani dan menganuti agama yang syirik dan kufur, iaitu agama demokrasi.
Allah tidak menerima kita sebagai orang-orang Islam, lebih khusus lagi Allah
menyifatkan umat Islam kita seperti ini sebagai ‘PENGAKU-PENGAKU MUSLIM’ yang
telah terkeluar daripada agama Allah !
Firman Allah : al-Asri 1,2
Demi masa! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
“Orang-orang Islam atau lebih halus orang-orang yang mendakwa beragama
Islam, merupakan orang-orang yang paling jauh daripada agama ini di dunia
sekarang dan paling kuat berpaling daripada sistem hidup Ilahi yang telah
dipilih Allah untuk mereka, dan daripada undang-undang yang disyariatkan Allah
kepada mereka dan daripada satu-satunya jalan yang digariskan Allah untuk
menyelamatkan mereka daripada kerugian dan kesesiaan. Negara Arab, yang
dahulunya menjadi tempat lahirnya agama yang baik itu, telah meninggalkan
panji-panjinya yang telah dikibarkan Allah untuk mereka, mereka telah
meninggalkan panji-panji iman untuk bergantung dengan panji-panji kebangsaan
yang tidak pernah mereka capai kebaikan di bawah kibarannya, di sepanjang
sejarahnya, dan nama mereka tidak pernah disebut di bawah kibarannya baik di
bumi mahupun di langit, sehingga datangnya agama Islam mengibarkan panji-panji
Allah yang Tunggal yang tiada sekutu bagi-Nya. Dan di bawah kibaran panji-panji
inilah umat Arab mencapai kemenangan, menjadi kuat dan berjaya bagi pertama
kali di dalam sejarah mereka dan sejarah umat manusia seluruhnya.
Alangkah jauh bandingannya dengan kesesiaan yang dialami manusia kini di
merata tempat dan dengan kerugian yang menimpa mereka dalam pertarungan kebaikan
dan kejahatan! Dan alangkah jauh bezanya kegelapan dan kesesatan dengan
kebajikan yang besar yang telah dibawa oleh umat Arab pada masa mereka membawa
panji-panji Islam dan memegang kepimpinan umat manusia. Kemudian apabila mereka
meletakkan panji-panji itu, mereka terus berada di ekor angkatan-angkatan
kemajuan manusia dan seluruh angkatan itu menuju kepada kesesiaan dan kerugian
belaka. Kini seluruh panji-panji itu dikibarkan untuk syaitan, tiada satupun
untuk Allah, seluruh panji-panji itu dikibarkan untuk kebatilan, tiada satupun
untuk kebenaran, seluruh panji-panji itu dikibarkan untuk kegelapan dan
kesesatan, tiada satupun untuk hidayat dan nur, dan seluruh panji-panji itu
dikibarkan untuk kerugian, tiada satupun untuk keuntungan. Namun demikian,
panji-panji Allah tetap berkibar. Ia hanya menunggu tangan-tangan yang sanggup
mengibarkannya dan menunggu umat manusia yang ingin berjalan di bawah
kepimpinannya menuju kebajikan, hidayat, kebaikan dan keuntungan.”
Umat Islam di Malaysia kita ini adalah para pengaku Muslim kerana kita
meninggalkan panji-panji ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, sebaliknya kita mengibarkan Jalur Gemilang, iaitu
panji-panji yang didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia ciptaan
manusia yang syirik dan kufur. Kita benar-benar menyembah Allah hanyalah dalam
peribadatan ritual sahaja sedangkan kita menyembah Tuhan-tuhan demokrasi dan
tidak menyembah Allah melalui amalan sistem politik demokrasi ini yang
mengeluarkan kita daripada agama Allah. Malapetaka ini adalah sesuatu yang
berbentuk universal di kalangan seluruh massa umat Islam di dunia serta ianya
berlaku secara berulang-ulang dalam sejarah umat manusia yang panjang!
Umat
Islam kita telah mengamalkan sikap meringan-ringan dan meremeh-remehkan
perintah-perintah Allah, di antaranya seperti sikap dan perbuatan-perbuatan
kita yang memandang sepi terhadap perintah untuk menjalankan undang-undang
Allah, sikap kita yang mentaati al-Quran dalam amal ibadat ritual sahaja,
tetapi kita mengingkarinya dalam hal ehwal politik dan kenegaraan, ekonomi dan
sosial, serta moral dan akhlak, sikap kita yang menghalalkan yang haram dan
mengharamkan yang halal kerana amalan sistem undang-undang demokrasi kita ini,
lebih ketara lagi ialah sikap kita yang mengIslamkan sesuatu yang kufur, dan
juga sikap dan amalan kita yang melantik orang-orang kafir sebagai pemimpin-pemimpin
kita – kesemua sikap dan amalan yang menyeleweng ini telah sampai kepada
peringkat yang begitu lumrah dan berleluasa sekali serta ianya sudah menjadi
satu norma dalam kehidupan kita hari-hari sehingga telah terluput daripada
kesedaran kita tentang risiko kekufuran yang telah dan sedang tertanggung ke
atas kita kerana kita telah dan sedang melanggar batas-batas Aqidah Islam kita.
Kesemua gejala meremah-remehkan perintah Allah dan keterlibatan dalam mengkufur
ingkarkan Allah swt dalam berbagai-bagai bentuk seperti mana yang diperkatakan
ini berlaku dengan sewenang-wenangnya sahaja kerana kita mengamalkan sistem
politik demokrasi serta kita menganuti dan mengimani agama Islam Modenis
ciptaan ahlil kitab. Kita telah menjadi orang-orang kafir tanpa menyedarinya.
Kita sebenarnya bukan lagi layak untuk dipanggil dengan nama Muslim, tetapi
sebenarnya kita sudah berubah menjadi para PENGAKU MUSLIM yang telah muktamad
terkeluar daripada agama Allah!
Bagai
manakah cara-cara dan jalan-jalan bagi kita untuk mengeluarkan diri kita
daripada status dan kedudukan kita sebagai para pengaku Muslim yang kafir,
zalim dan fasik ini dan untuk kembali beriman dengan sempurna kepada Allah dan
Rasul-Nya? Ambillah jalan Rasulullah saw
dan ikutlah jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah yang sempurna :
1. Mengisytiharkan
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menegakkan kekuasaan Islam dan sistem kehidupan Islam,
serta matlamat untuk menghapuskan kekuasaan Jahiliyah;
2. Mengisytiharkan
agama jahiliyah Mekah sebagai agama yang syirik dan kufur;
3. Tidak
mengamal, mengimani dan menganuti agama Jahiliyah;
4. Tidak
membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan perjuangan Islam;
5. Tidak
mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama Jahiliyah;
6. Tidak
bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan
undang-undang kepada manusia;
7. Tidak
mentaati peraturan dan undang-undang manusia;
8. Menafi,
menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap
agama Jahiliyah;
9. Memisahkan
diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta untuk memusuhi dan
membencinya;
10.Mengamalkan
sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah;
11. Mencabar
dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat;
12 Bersedia
dan sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara
dan berpajangan;
13.Setelah
memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap
Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan
untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.
Inilah
jalan keimanan kita kepada Allah dan sekali gus inilah jalan yang akan mengeluarkan
kita daripada kedudukan kita yang kafir, zalim dan fask ini. Inilah jalan yang
akan membawa kita kepada Jihad, Perang dan Revolusi yang akan menghancur dan
menghapuskan kerajaan demokrasi Malaysia kita yang syirik dan kufur ini yang kemudiannya
akan digantikan dengan kerajaan Allah yang akan menjalankan segala
undang-undang Allah di bumi!
No comments:
Post a Comment