ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
ISLAMIC FUNDAMENTALISM
Firman Allah: ali-Imran 64
Katakanlah: "Wahai ahlil kitab! Marilah berpegang kepada satu perjanjian yang saksama di antara kami dan kamu, iaitu kita jangan menyembah melainkan Allah, dan kita jangan mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun, dan jangan pula sesetengah kita menjadi yang lain sebagai Tuhan-Tuhan selain dari Allah dan jika mereka berpaling maka katakanlah (kepada mereka): "saksikanlah bahawa adalah kami sekalian golongan Muslim."
KONSEP “Islamic Fundamentalism” tidak wujud dalam
Islam. Fundamentalism adalah konsep Kristian yang diertikan sebagai ketaatan
yang sepenuhnya kepada segala perintah yang asas dalam agama Kristian. Namun
sekiranya kita ingin untuk mengekalkan terminologi Islamic Fundamentalism ini,
kita boleh memaksudkannya kepada :
1.
Berpegang teguh kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan mentaati dan mematuhi segala
tuntutan dan titah perintahnya;
2.
Menyembah Allah sahaja dan tidak menyembah yang selain daripada-Nya;
3.
Sikap dan tindakan-tindakan penafian, penolakan, pengingkaran dan
penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap sesuatu pemerintahan manusia
seperti kerajaan demokrasi kita ini;
4.
Perintah Allah untuk mewujudkan sistem pemerintahan Islam dengan terlebih
dahulu meruntuhkan sistem pemerintahan manusia yang sedang berkuasa dan
berdaulat di bumi ini dengan apa cara juapun termasuklah pelancaran Jihad,
Perang dan Revolusi.
Jolokan “Islamic Fundamentalists” yang
diberikan kepada kita oleh musuh-musuh kita adalah jolokan atau “lable” yang dimaksudkan
dengan pengertian yang amat buruk dan keji, serta dengan perasaan mereka yang
amat bencikan kita, dan ia diberikan kepada kita dengan niat yang jahat.
Musuh-musuh Islam maksudkan ‘Islamic fundamentalism” sebagai ajaran dan fahaman
Islam yang ekstrimis, sempit, kolot, fanatik, jumud, mundur, kecewa dan yang
penuh dengan perasaan hasad dengki yang kononnya dianuti oleh sebahagian
daripada umat Islam kita, dan kita ini (umat Islam) dikatakan sebagai mempunyai
naluri suka berperang, suka membuat kacau bilau dan suka melakukan keganasan
tanpa belas kasihan semata-mata kerana ingin menzalimi orang-orang bukan Islam
yang maju dan berjaya!
Islam memikul MISI yang amat berat dan mencabar untuk
mewujudkan pengabdian manusia yang total dan absolute kepada Allah sahaja dan
untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada sesama manusia di seluruh
bumi ini, dan justeru ia bergerak dan bertindak aktif untuk mengembangkan
sayap-sayap pengaruhnya ke seluruh kota dan rantau di bumi ini. Islam adalah
agama yang hidup, aktif, bergerak dan bertindak. Inilah sifat dan fitrahnya
yang asal dan semula jadi daripada Allah. Islam diutuskan bukan untuk wujud
TERKURUNG dan MATI setakat di dalam hati sahaja dengan khusyu’ melakukan solat,
puasa dan haji – ini bukan agama Islam yang diturunkan Allah. Islam bergerak
dan bertindak sebagai satu PERGERAKAN yang RADIKAL, AGRESIF, MILITEN DAN
REVOLUSYENERI kerana ia membawa fahaman yang radikal, agresif, militen dan
revolusyeneri. Islam mempunyai fahaman, ciri-ciri dan sifat-sifatnya yang
radikal, agresif, militen dan revolusyeneri kerana ianya bersumberkan kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ . Kefahaman mengenai pengertian kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
akan dapat
memberi kefahaman mengenai ciri-ciri dan sifat-sifat agama Islam yang radikal,
dinamik dan revolusyeneri.
1.
Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ (Tauhid Rububiyah) bererti :
1.
Tiada Tuhan yang lain melainkan Allah;
2.
Tiada RAJA yang lain yang layak
disembah melainkan Allah;
3.
Tiada ciptaan yang lain melainkan
ciptaan Allah;
4.
Tiada undang-undang dan peraturan yang
lain yang layak untuk manusia amalkan
melainkan undang-undang dan peraturan
ciptaan Allah;
5.
Tiada solat dan puasa yang lain
melainkan solat dan puasa daripada Allah dan untuk Allah;
6.
Tiada siapapun yang berdaulat dan
berkuasa melainkan kedaulatan dan kekuasaan Allah;
7.
Tiada siapapun yang berhak ke atas
gelaran YANG MAHA MULIA melainkan Allah;
8.
Tiada keampunan daripada yang lain
melainkan keampunan daripada Allah;
9.
Tiada politik yang lain melainkan
politik Allah;
10.
Tiada pemerintahan yang lain melainkan
pemerintahan Allah;
11.
Tiada kerajaan yang lain melainkan
kerajaan Allah;
12.
Tiada kenegaraan yang lain melainkan
kenegaraan Allah;
13.
Tiada ideologi dan pemikiran yang lain
melainkan ideologi dan pemikiran Allah;
14.
Tiada ketamadunan yang lain melainkan
ketamadunan Allah;
2.
Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ (Tauhid Uluhiyah) bererti :
1.
Tiada ketaatan kepada Tuhan yang lain
melainkan Allah;
2.
Tiada ketaatan kepada solat dan puasa
yang lain melainkan solat dan puasa daripada Allah;
3.
Tiada ketaatan kepada Raja yang lain
melainkan Allah sebagai Raja kepada segala Raja;
4.
Tiada ketaatan kepada kedaulatan yang
lain melainkan kedaulatan Allah;
5.
Tiada ketaatan kepada politik yang
lain melainkan politik Allah;
6.
Tiada ketaatan kepada pemerintahan
yang lain melainkan pemerintahan Allah;
7.
Tiada ketaatan kepada kerajaan yang
lain melainkan kerajaan Allah;
8.
Tiada ketaatan kepada negara yang lain
melainkan negara Allah;
9. Tiada ketaatan kepada undang-undang, peraturan-peraturan dan
sistem-sistem yang lain melainkan undang-undang, peraturan-peraturan dan
sistem-sistem daripada Allah;
10.
Tiada ketaatan kepada ideologi dan
pemikiran yang lain melainkan ideologi dan pemikiran Allah;
11.
Tiada ketaatan kepada ketamadunan yang
lain melainkan ketamadunan Allah;
3.
Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ (Nafi dan Isbat) bererti :
1. Penafian, pengingkaran dan penentangan
terhadap Tuhan yang selain daripada Allah;
2. Penafian, pengingkaran dan penentangan
terhadap solat dan puasa yang selain daripada Allah;
3.
Penafian, pengingkaran dan penentangan
terhadap Raja yang selain daripada Allah;
4.
Penafian, pengingkaran dan penentangan
terhadap kedaulatan yang selain daripada Allah;
5. Penafian, pengingkaran dan penentangan
terhadap politik yang selain daripada Allah;
6. Penafian, pengingkaran dan penentangan
terhadap pemerintahan yang selain daripada Allah;
7.
Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap kerajaan yang selain
daripada Allah;
8.
Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap negara yang selain
daripada Allah;
9. Penafian, pengingkaran dan penentangan
terhadap undang-undang yang selain daripada Allah;
10.
Penafian, pengingkaran dan penentangan
terhadap aqidah dan pemikiran yang selain daripada Allah;
11.
Penafian, pengingkaran dan penentangan
terhadap ketamadunan yang selain daripada Allah;
Kita
menjadi Islam apabila kita memahami mengenai pengertian kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan sempurna dan lengkap, selepas
itu kita berpegang teguh kepadanya, iaitu kita taat dan patuh kepada segala prinsip dan perintahnya. Daripada sudut pengertian Islam,
golongan yang dimaksudkan sebagai MUSLIM FUNDAMENTALIS oleh musuh-musuh Islam
bolehlah kita ubahkan pengertiannya untuk dimaksudkan kepada orang-orang yang
beriman dan berpegang teguh kepada kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dalam erti kata sebenar-benar keimanan kerana mereka memahami mengenai
pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan mereka berpegang teguh
kepadanya.
Majoriti daripada umat Islam kita kini belum lagi layak untuk
disifatkan sebagai orang-orang Islam yang tulen kerana mereka tidak memahami
mengenai kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, mereka tidak tahu pun
wujudnya konsep-konsep Uluhiyah dan Rububiyah Allah, Nafi dan Isbat, serta Uluhiyah
dan Rububiyah Manusia - bagai manakah mereka ini boleh dikatakan sebagai
berpegang teguh kepada kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ sedangkan mereka tidak tahu langsung
mengenai segala prinsip dan perintah yang terkandung di dalamnya. Pada majoriti
daripada massa umat Islam kita, kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu bererti Allah itu satu dan tidak
lebih daripada satu. Itulah sahaja! Dalam pada itu, mereka bersetuju serta
turut menyifatkan golongan ‘fundamentalis’ sebagai pelampau, jahil, berfikiran
sempit, kolot dan mundur!
PERBANDINGAN DI ANTARA AGAMA ALLAH DENGAN AGAMA JAHILIYAH
DEMOKRASI
AGAMA ALLAH
|
AGAMA DEMOKRASI
|
1. Agama Allah adalah kebenaran
yang didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah
Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
|
1.
Agama Jahiliyah demokrasi
adalah kesesatan dan penyimpangan yang total daripada Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ;
|
2. Agama
Allah adalah diasaskan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
|
2. Agama Jahiliyah
demokrasi adalah diasaskan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia;
|
3. Agama Allah adalah pemikiran, peraturan dan
undang-undang ciptaan Allah;
|
3. Agama Jahiliyah
demokrasi adalah pemikiran, peraturan dan undang-undang ciptaan manusia yang
selain daripada Allah;
|
4.
Agama Allah adalah sistem kehidupan Allah daripada wahyu;
|
4. Agama Jahiliyah
demokrasi adalah sistem kehidupan manusia yang dihasilkan oleh pemikiran
manusia dan tidak daripada ilmu wahyu;
|
5.
Agama Allah adalah pengabdian manusia kepada Allah yang
menolak pengabdian manusia kepada manusia;
|
5. Agama Jahiliyah
demokrasi adalah pengabdian manusia kepada sesama manusia yang menolak
pengabdian manusia kepada Allah;
|
6.
Agama Allah adalah ketaatan dan kepatuhan kepada kekuasaan
Allah yang menolak dan mengingari ketaatan dan kepatuhan kepada kekuasaan
manusia;
|
6. Agama Jahiliyah
demokrasi adalah ketaatan dan kepatuhan kepada kekuasaan manusia yang menolak
dan mengingkari ketaatan dan kepatuhan kepada kekuasaan Allah;
|
7.
Agama Allah adalah menyembah Allah dan tidak menyembah
Manusia;
|
7. Agama Jahiliyah
demokrasi menyembah manusia dan tidak menyembah Allah;
|
8.
Agama Allah adalah keadilan, keamanan dan keselamatan
kerana ianya adalah berasal daripada kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
|
8. Agama Jahiliyah
demokrasi adalah penindasan, kezaliman, ancaman, pencerobohan, kejahatan dan
kerosakan kerana ianya adalah berasal daripada kesyirikan dan kekufuran.
|
9. Agama Allah adalah Jihad, Perang dan Revolusi
terhadap agama Jahiliyah demokrasi .
|
9.
Agama Jahiliyah demokrasi adalah
penentangan, perang dan revolusi terhadap agama Allah
|
Umat Islam di
Malaysia kita ini bukanlah lagi layak untuk disifatkan sebagai para penganut
agama Allah, tetapi kita ini seluruhnya adalah bersesuaian untuk disifatkan
sebagai para penganut agama demokrasi yang datang daripada manusia dan yang
didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia yang syirik dan kufur.
Segala ciri dan
sifat agama Allah adalah berdasarkan kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Apabila kita mengkaji dan menganalisa pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan serius, mendalam dan terperinci, kita dapat menukilkan
CIRI-CIRI dan SIFAT-SIFAT AGAMA ALLAH yang radikal, dinamik dan revolusyeneri
seperti berikut :
1.
Islam bererti
beriman kepada Allah dan tidak mempersekutukan-Nya;
2. Islam bererti
ketaatan kepada segala perintah dan larangan Allah dan penafian serta
pengingkaran terhadap segala perintah dan larangan yang selain daripada-Nya;
3. Islam bererti
beribadat kepada Allah dan menafikan peribadatan kepada yang selain daripada
Allah;
4.
Islam bererti
menyembah Allah sahaja dan tidak menyembah yang selain daripada Allah;
5.
Islam bererti
kasih itu hanyalah kepada Allah dan Rasul-Nya sahaja;
6. Segala
kepercayaan, rukun, adab, upacara, prinsip, konsep, dasar, pemikiran,
undang-undang, sistem, akhlak, nilai-nilai, neraca-neraca dan keadilan dalam
Islam adalah diturunkan daripada Allah kepada manusia dalam keadaanya yang
sempurna dan muktamad, kesemuanya ini kekal abadi, tidak berubah, tidak boleh
diubah, tidak boleh ditambah dan dikurangi dan tidak boleh dikaji semula;
7. Islam bererti
KEADILAN, KEBEBASAN, KEAMANAN, KETINGGIAN, KEMULIAAN, KEHORMATAN DAN
KESEMPURNAAN, manakala kufur bererti penindasan, kezaliman, kejahatan, ancaman,
pencerobohan dan kerosakan;
8. Islam bererti
KETAATAN yang total kepada kerajaan dan undang-undang Allah dalam seluruh
bidang kehidupan manusia (politik, ekonomi, sosial, akhlak dan ibadat ritual)
yang diikuti dengan PENAFIAN dan PENGINGKARAN yang aktif dan total terhadap
kerajaan dan undang-undang manusia (dalam politik, ekonomi, sosial, akhlak dan
ibadat ritual);
(Justeru TANPA PENAFIAN dan PENGINGKARAN yang aktif terhadap kerajaan
dan undang-undang manusia (demokrasi) bererti KEROSAKAN kepada kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ;
9. Islam adalah
agama yang syumul yang meliputi seluruh bidang kehidupan, justeru ia menjadi
rosak dan sesat apabila solat, puasa dan haji sahaja daripada Allah sedangkan
politik, ekonomi, sosial, dan akhlak kesemuanya adalah daripada manusia;
10. Allah yang satu
bererti kerajaan yang satu, perlembagaan yang satu, wawasan yang satu dan
undang-undang yang satu yang datang daripada Allah swt, dan justeru, kerajaan,
perlembagaan, wawasan dan undang-undang yang selain daripada Allah itu adalah
satu pengingkaran dan penentangan terhadap konsep keesaan Allah dan kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ;
11. Sumber
Perlembagaan Negara, Rukun Negara dan Undang-undang dalam seluruh bidang
kehidupan bagi sesebuah kerajaan Islam hanyalah al-Quran dan Hadis sahaja,
justeru sikap Islam terhadap Perlembagaan Negara, Rukun Negara dan
Undang-undang Negara yang tidak didasarkan kepada al-Quran dan Hadis adalah
penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan
total;
12. Seseorang Islam
yang menerima, mengamal dan meredhai sesuatu Perlembagaan Negara dan
Undang-undang Negara yang tidak didasarkan kepada al-Quran dan Hadis, adalah
satu penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan terhadap Tauhid
Rububiyah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ;
13.Islam
memerintah dan memfardhukan setiap penganut agama Allah untuk BERJIHAD dan
BERPERANG kerana tujuan-tujuan berikut :
1. Untuk
mewujudkan kekuatan dan pengaruh Islam supaya Islam menjadi Kuasa Besar no. 1
di dunia yang mengatasi dan menundukkan semua kuasa yang lain;
2. Untuk
menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada sesama manusia untuk kemudiannya
digantikan dengan sistem pengabdian manusia kepada Allah sahaja;
3. Untuk membela
dan mempertahan golongan yang lemah dan tertindas dengan menghapuskan segala
bentuk penindasan dan kezaliman ke atas manusia termasuk juga penindasan dan
kezaliman dalam bentuk kerajaan, pemikiran dan undang-undang yang selain
daripada Allah;
4. Untuk
menghapuskan segala halangan dan penentangan terhadap kebebasan dakwah Islam ;
5. Untuk
menghapuskan kezaliman kaum musyrikin yang memerangi dan memusuhi Islam ;
6. Islam menentang
dan memerangi ahlil kitab sehingga mereka itu tunduk dan mengalah kepada
kekuasaan Islam;
7. Untuk menghapuskan
kebatilan dan menegakkan yang hak dan oleh yang demikian Islam memerdeka dan
membebaskan manusia daripada berada di bawah kerajaan yang syirik dan kufur.
8. Untuk membentuk
kerajaan Islam dan kekuatan Islam untuk menjalankan undang-undang Allah dan
sistem hidup Allah di bumi supaya manusia dapat menikmati kebajikan dan
keadilan Allah di bawah kekuasaan Islam;
9. Untuk menunduk
dan menguasai seluruh kerajaan manusia di atas muka bumi ini kepada kekuasaan
Islam untuk mewujudkan konsep pengabdian manusia kepada Allah sahaja;
10. Untuk
meletakkan seluruh umat manusia di atas muka bumi ini – orang-orang Islam dan
orang-orang kafir – di bawah kerajaan dan undang-undang Allah;
14.
Bagi
peperangan-peperangan seperti di atas ini, Islam berhak untuk terlebih dahulu
menyerang musuh-musuh Islam tanpa terlebih dahulu diancam, diserang dan
diperangi oleh musuh-musuh itu. Islam menyerang sebelum diserang dan diperangi.
15.
Sikap Islam
terhadap orang-orang kafir :
1. Allah memerintahkan umat Islam supaya memerangi orang-orang kafir sehingga
mereka berada di bawah kekuasaan dan kepimpinan Islam serta mereka taat, patuh
dan tunduk kepada Islam dan umat Islam
(2:193, 9:29,36,73);
2. Allah memerintahkan kita supaya sentiasa berwaspada terhadap segala sikap,
tindakan, gerak geri dan tektik orang-orang kafir, kerana mereka sentiasa
berusaha untuk menghapuskan kita (9:5);
(Allah memberi
peringatan kepada kita bahawa tidak ada perdamaian, perundingan dan “peaceful
coexistence” di antara Islam dengan orang-orang kafir – jalan yang diajar oleh
Allah kepada kita dalam menghadapi konflik dan persengketaan dengan mereka
hanyalah pelancaran perang dan kekerasan terhadap mereka sehinggalah mereka itu
kesemuanya mengalah dan tunduk kepada
kita);
3. Allah memerintahkan kita supaya memisahkan diri kita daripada orang-orang
kafir dan supaya menolak dan mengkufur ingkarkan segala ajaran mereka yang
sesat dan menyeleweng ( 60:4; 4:60;)
4. Allah melarang umat Islam daripada ikut, patuh dan taat kepada orang-orang
kafir (33:1, 48; 26:151; 7:3);
5. Allah melarang umat Islam daripada menerima kepimpinan dan pemerintahan
orang-orang kafir (60:1; 9:23; 4:144; 5:51; );
6. Allah melarang umat Islam daripada berkongsi kuasa dengan orang-orang
kafir dalam kerajaan dan politik negara (4:138, 139; 9:23, 29, 33);
7. Allah melarang umat Islam daripada memberi hak politik kepada orang-orang
kafir termasuk untuk memilih kerajaan dan pemimpin-pemimpin untuk memerintah
negara (9:23, 29);
8. Allah melarang umat Islam daripada memberi kepercayaan (bitonah) kepada
orang-orang kafir (3:118);
9. Allah melarang umat Islam daripada bersahabat, bantu membantu dan memberi
kesetiaan kepada orang-orang kafir dalam politik, ekonomi dan sosial (3:28; 28:17, 86; 5:51,54);
10. Allah melarang umat Islam daripada bersatu padu dan berharmoni dengan
orang-orang kafir di atas prinsip perpaduan negara yang selain daripada Aqidah
Islam (3:103,172; 11:45,46; 49:10, 13);
11. Allah melarang kita daripada memberi kasih sayang kepada mereka kerana
mereka sememangnya membenci kita (3:119; 58:22);
12. Allah memperingati kita bahawa mereka
menyatakan kebencian terhadap kita secara terang-terangan, malah perasaan dan
hati mereka sentiasa berada dalam keadaan yang amat membenci kita (3:118);
13. Allah melarang umat Islam daripada
memberi peluang-peluang ekonomi kepada mereka sehingga mengancam kekuasaan dan ketuanan umat Islam (8:73; 9:29, 33;
3:28).
16.Islam tidak
membenarkan orang-orang kafir untuk memerintah negara-negara mereka mengikut
undang-undang mereka sendiri, Islam mengisytiharkan bahawa kerajaan dan
undang-undang yang layak memerintah seluruh umat manusia di dunia ini – orang-orang
Islam dan orang-orang kafir - hanyalah kerajaan dan undang-undang Allah sahaja;
17. Orang-orang
kafir boleh kekal beriman dan menganuti agama kafir mereka dengan syarat mereka
hendaklah berada di bawah kerajaan Allah yang dipimpin oleh orang-orang Islam
dengan taat dan tunduk kepada kerajaan Islam itu.
18. Tidak ada
kompromi dan toleransi terhadap ideologi kufur dan kerajaan-kerajaan kufur;
19. Tidak ada
“peaceful co-existence” di antara kerajaan Islam dengan kerajaan-kerajaan kufur
di dunia;
20. Permusuhan dan peperangan
terhadap kerajaan-kerajaan kufur dan orang-orang kafir, adalah sesuatu yang
berbentuk berkekalan dan semula jadi (natural phenomena), manakala keamanan dan
perdamaian dengan kufur, kerajaan-kerajaan kufur dan orang-orang kafir adalah
sesuatu yang berbentuk sementara dan berada di luar sifat-sifat kesemula jadian
Islam;
21. Islam
menganggap dan mengisytiharkan kesemua kerajaan yang selain daripada kerajaan
Allah di atas muka bumi ini sebagai kerajaan-kerajaan yang TIDAK ABSAH
(iilegetimate governments) dan justeru mereka tidak berhak untuk memerintah ke
atas manusia, dan Islam hanya mengiktiraf kerajaan Allah sahaja yang berhak
untuk memerintah dan berkuasa ke atas manusia di atas muka bumi ini;
22.Islam berhak
untuk mencampuri dan menggqanggu dalam hal ehwal dalaman (internal affairs) dan
“private” di dalam sesebuah negara kufur di dunia;
23. Menyokong dan
meredhai sesebuah kerajaan kufur adalah kerosakan kepada Aqidah Islam;
24.Berkecuali dan
berdiam diri (tanpa penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan) terhadap
sesebuah kerajaan kufur dan kekufuran juga merosakkan Aqidah Islam;
25. Umat Islam yang
tidak memberontak dan melancarkan gerakan revolusi terhadap sesebuah kerajaan
yang didasarkan Uluhiyah dan Rububiyah Manusia dan tidak kepada Uluhiyah dan
Rububiyah Allah seperti kerajaan demokrasi kita ini adalah orang-orang yang
mengingkari kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan disifatkan sebagai memberontak
terhadap Allah swt;
26. Jihad, perang
dan revolusi terhadap sesebuah kerajaan yang syirik dan kufur seperti kerajaan
demokrasi kita ini adalah wajib dan berterusan sehingga hancurnya kerajaan itu
dan digantikan dengan sebuah Negara Islam;
27. Bermusuhan dan
berperang sesama Islam adalah kekufuran;
28. Islam
mewujudkan perpaduan ummah di atas dasar Aqidah dan Pemikiran Islam sahaja dan
tidak yang selain daripada ini, dan justeru Islam menolak dan menentang konsep
perpaduan negara, perpaduan kebangsaan dan kecintaan kepada negara dan tanah
air yang tidak didasarkan kepada Aqidah Islam;
29.Toleransi
terhadap orang-orang kafir hanyalah terhadap orang-orang kafir yang berada di
bawah sesuatu kekuasaan Islam serta mereka itu tunduk, mengalah dan taat kepada
undang-undang, dasar dan kekuasaan Islam itu;
30. Hidup kerana
Allah justeru berperang dan bermusuh-musuhan, atau berdamai dan bersatu padu hendaklah
juga kerana Allah sahaja dan tidak kerana yang selain daripada-Nya.
Inilah ciri-ciri dan sifat-sifat agama Allah yang
“fundamental” yang didasarkan kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, iaitu Islam yang AQIDAHnya
tidak tersimpan, terpenjara, terkurung dan terkunci mati di dalam HATI sahaja,
dan Islam yang tidak terhad kepada solat, puasa, zakat, haji dan doa-doa
semata-mata, malah Islam wujud sebagai satu agama yang hidup dan aktif dalam
seluruh bidang kehidupan manusia - politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan
antarabangsa; dan Islam yang bergerak dan bertindak untuk mencabar,
mengancam dan menghapuskan sistem
pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia di bawah kekuasaan Jahiliyah dan
kebatilan, dan ia bertindak dan bergerak aktif untuk menyebar dan mewujudkan
sistem pengabdian manusia kepada Allah sahaja. Inilah pengertian “Islamic
Fundamentalism” yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan inilah sifat-sifat dan
sikap-sikap orang-orang yang beriman dan berpegang teguh kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Seseorang Islam yang tidak
percaya dan yakin bahawa ini adalah sifat-sifat agama Allah serta ia tidak
mempraktik, membudaya dan mentradisikan segala sifat ini dalam kehidupannya,
bererti ia tidak berpegang teguh kepada kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ serta ia tidak beriman kepada Allah.
Jahiliyah yang wujud sebagai satu HIDUPAN (organic)
yang hidup, aktif, dan bergerak sendiri dalam memainkan peranan-peranan
jahatnya dalam menindas dan menzalimi manusia, Jahiliyah yang disokong oleh
kekuatan-kekuatan politik, organisasi, ekonomi, ketenteraan dan persenjataan
yang berteknologi tinggi, dan Jahiliyah yang mempunyai pengaruh yang global,
yang menjangkau perbatasan-perbatasan negara, bangsa, wilayah dan benua, hanya
boleh dihalangi dan disekat daripada terus bermaharajalela dan melakukan segala
kejahatannya dengan DICABAR dan DIPERANGI dengan KEKUATAN dan KEKERASAN yang
setimpal. Pertama sekali, Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah yang menzalimi
dan menindas adalah perintah Allah; kedua, tidak mungkin Jahiliyah yang kuat
dan berpengaruh seperti ini dapat disekat dan dihalangi hanya dengan dakwah
demi dakwah, dengan kata-kata yang hasanah dan berkesan, serta dengan hikmah.
Tidak! Ini bukan cara Islam. Metod Islam ialah JIHAD dan PERANG yang
bersumberkan al-Quran, Sunnah dan Sirah. Justeru Islam perlu mengumpul dan
menggembeling segala kekuatannya – kekuatan-kekuatan politik, ekonomi,
organisasi, ilmu, teknologi dan persenjataan - setelah wujudnya segala kekuatan
dan keperluan ini, Islam diwajibkan untuk bergerak dan bertindak dalam mencabar
dan memerangi Jahiliyah. Inilah MISI ISLAM Yang Maha Agung di dunia.
Firman Allah : al-Anfaal 60
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan daripada pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain daripada mereka yang kamu tidak ketahuinya; sedangkan Allah mengetahuinya .
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran al-Anfal 60):
Islam harus mempunyai kekuatan yang membolehkannya
bertindak di bumi untuk membebaskan manusia. Dan perkara pertama yang dapat
dilaksanakan oleh kekuatan ini di bidang dakwah ialah ia dapat menjamin
keselamatan dan keamanan mereka yang memilih Islam sebagai agama mereka secara
sukarela, di mana tiada halangan yang menyekat mereka dari agama ini dan tiada
penindasan yang dilakukan ke atas mereka setelah memeluk agama ini. Perkara
kedua, ia boleh menakutkan musuh-musuh agama ini, iaitu mereka tidak berani
berfikir untuk menyerang “Darul-Islam” yang dilindungi oleh kekuatan ini.
Perkara ketiga, ketakutan yang dialami oleh musuh-musuh Islam itu membuat mereka
tidak berani berfikir untuk meyekatkan kemaraan perkembangan Islam yang
bergerak untuk membebaskan seluruh manusia diseluru pelosok muka bumi ini.
Perkara yang keempat, kekuatan ini boleh menghancurkan segala kekutan di bumi
yang mendakwa memiliki sifat Uluhiyah iaitu dalam bentuk memerintah manusia
dengan undang-undang dari ciptaannya dan dengan kuatkuasa yang ada padanya
tanpa mengakui bahawa sifat Ulihiyah itu adalah tertentu kepada Allah sahaja
dan jesteru itulah kuasa hakimiyah hanya tertentu pada Allah s.w.t sahaja .
Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa Islam memerlukan kepada KEKUATAN POLITIK,
EKONOMI, TEKNOLOGI dan MILITERI untuk mencapai MISI ISLAM yang FUNDAMENTAL di
bumi, iaitu untuk :
1. Menjamin keselamatan dan kebebasan
kepada mereka yang ingin memeluk agama Islam;
2. Menakut-nakutkan musuh-musuh Islam
agar mereka itu tidak berani untuk menyerang, mengancam dan menjahati kaum
Muslimin, dan mereka itu tidak berani untuk menyekat kemaraan kaum Muslimin yang
menyerang dan berperang untuk membebaskan umat manusia daripada pengabdian
manusia kepada kekuasaan manusia;
3. Menyerang, memerangi dan
menghancurkan seluruh kekuatan manusia yang melantik manusia sebagai
Tuhan-tuhan yang berkuasa dan memerintah ke atas manusia.
Inilah Misi kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang FUNDAMENTAL di bumi ini yang diperintahkan Allah untuk dicapai dengan
Jihad dan Perang.
Firman Allah : al-Anfal 8
Kerana Allah hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Ayat ini bertujuan menjelaskan suatu hakikat yang besar, iaitu kebenaran
tidak akan tegak dan kebatilan tidak akan terhapus di dalam masyarakat manusia
dengan semata-mata mengemukakan penjelasan secara teori tentang kebenaran dan
kebatilan itu , dan tidak pula dengan semata-mata ijtihad yang bercorak teori
bahawa yang ini benar dan yang itu batil ,
malah kebenaran tidak akan tegak dan wujud di dalam realiti kehidupan
manusia dan kebatilan tidak hapus dan hilang dari dunia manusia kecuali
dirobohkan kuasa kebatilan dan dibangunkan kuasa kebenaran , dan semuanya tidak
akan berlaku kecuali tentera kebenaran menang dan tentera kebatilan kalah dan
tumbang. Oleh sebab itu Islam merupakan satu sistem hidup yang haraki dan
berpijak di bumi kenyataan bukannya suatu sistem hidup yang bercorak teori
untuk maksud ilmu pengetahuan dan perdebatan atau untuk maksud ijtihad yang
negatif!
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran - Anfal) :
Ia merupakan peperangan Furqan yang memisahkan di antara dua zaman di
dalam sejarah pergerakan Islam, iaitu di antara zaman bersabar, zaman menahan
diri, zaman berkumpul dan menunggu dengan zaman kekuatan, zaman bergerak, zaman
mengambil inisiatif dan zaman bertindak. Islam sebagai wawasan hidup yang baru,
sebagai sistem hidup yang baru bagi kewujudan manusia, sebagai peraturan baru
bagi masyarakat manusia, sebagai bentuk baru kerajaan, sebagai sebuah
perisytiharaan umum untuk membebaskan manusia di muka bumi ini melalui usaha
menegakkan Uluhiyah dan Hakimiyah Allah yang Maha Esa sahaja dan mengusir para
Taghut yang merampas Uluhiyah dan Hakimiyah Allah. Islam dengan ciri-cirinya
yang tersebut pastilah mempunyai kekuatan, daya bergerak, berinisiatif dan
bertindak, kerana ia tidak mungkin berdiam diri, bersembunyi dan menunggu
sepanjang masa, ia tidak mungkin tinggal di dalam hati penganut-penganutnya
sebagai sesuatu Aqidah semata-mata dan hanya menjelma dalam kegiatan-kegiatan
ibadat, akhlak dan tingkah laku di antara sesama mereka sahaja, malah Islam
harus bergerak dan bertindak untuk merealisasikan wawasan yang baru, sistem
hidup yang baru, kerajaan yang baru dan masyarakat yang baru di dalam realiti
kehidupan manusia di samping bertindak menghapuskan halangan-halangan fizikal
yang merintangi jalan perjuangan dan menghalangkan usahanya untuk
merealisasikan wawasannya di dalam kehidupan umat Muslimin dalam langkah
pertamanya dan di dalam kehidupan umat manusia seluruhnya dalam langkah
akhirnya. Aqidah Islam diturun dari sisi Allah untuk direalisasikan di dalam
kenyataan.
Islam sebagai satu agama yang sebenar, sempurna dan tulen seperti mana
yang diturunkan Allah kepada Rasul-Nya seribu empat ratus tahun yang lalu
adalah agama yang terdiri daripada beberapa PRINSIP ISLAM yang asas
(fundamental) seperti berikut :
1. Ketaatan kepada Allah dalam
seluruh bidang kehidupan manusia, iaitu taat kepada Allah dalam syiar-syiar
ibadat seperti solat, puasa dan haji, dan taat kepada Allah dalam politik,
ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa (4:36, 59; 5:50, 6:153);
2. Tidak mentaati yang selain
daripada Allah dalam seluruh bidang kehidupan manusia, iaitu tidak mentaati
peraturan dan undang-undang yang selain daripada Allah dalam solat, puasa dan
haji, dan tidak taat kepada yang selain daripada Allah dalam pemerintahan,
kerajaan, peraturan dan undang-undang (11:2; 4:36);
3. Mencabar, mengancam, menentang dan
memerangi setiap kuasa politik dan kerajaan yang mengabdikan manusia kepada
sesama manusia supaya seluruh manusia mengabdikan diri mereka kepada Allah
sahaja, iaitu untuk mencabar, mengancam, menentang dan memerangi sistem politik
dan kerajaan yang syirik dan kufur yang mengakibatkan penindasan, kezaliman dan
kerosakan kepada manusia di atas muka bumi ini (22:40; 2:251; 2:193; 9:29;8:8).
Rasulullah
saw membentuk sebuah masyarakat Islam yang kecil di Mekah yang diasaskan kepada
prinsip menyembah Allah sahaja dan sedikitpun tidak menyembah yang selain
daripada-Nya, dan masyarakat yang kecil dan lemah itu memisah dan mengasingkan
dirinya daripada masyarakat Jahiliyah yang sedang berada di sekelilingnya dan
daripada kekuasaan Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat ke atasnya.
Masyarakat
Islam yang baru dan kecil itu wujud dan hidup subur dan segar di dalam
masyarakat Jahiliyah yang besar dengan segala ciri dan sifatnya yang sepenuhnya
islam seperti berikut :
1. Mengisytiharkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ kalimah untuk
menegakkan kekuasaan Islam dan sistem kehidupan Islam, serta matlamat untuk
menghapuskan kekuasaan Jahiliyah.
2. Mengisytiharkan
agama jahiliyah Mekah sebagai agama yang syirik dan kufur.
3. Tidak
mengamal, mengimani dan menganuti agama Jahiliyah.
4. Tidak
membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan perjuangan Islam.
5. Tidak
mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama Jahiliyah.
6. Tidak
bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan
undang-undang kepada manusia.
7. Tidak
mentaati peraturan dan undang-undang manusia.
8. Menafi,
menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap
agama Jahiliyah.
9. Memisah
dan mengasingkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta untuk
memusuhi dan membencinya.
10.Mengamalkan
sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.
11. Mencabar
dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.
12. Bersedia
dan sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara
dan berpanjangan.
13.Setelah
memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap
Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan
untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.
Inilah masyarakat Islam yang didiri dan dibangunkan oleh Rasulullah saw
semasa dalam ‘Era Mekah’ di atas prinsip kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Pada waktu itu, umat Islam kita hanya menyembah
Allah sahaja dan tidak menyembah yang selain daripada-Nya, bukan menyembah
Allah melalui amalan solat, puasa, zakat dan haji kerana kesemuanya itu belum
lagi disyariatkan pada masa itu, tetapi melalui ketaatan dan kepatuhan mereka kepada
segala perintah dan tuntutan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ seperti mana yang diperincikan di atas ini dalam
sistem kehidupan Rasulullah saw di zaman Mekah itu. Inilah masyarakat yang
sempurna beriman kepada Allah dan tidak hanyut di dalam arus Jahiliyah. Inilah
ertinya “Islamic Fundamentalism” yang tulen! Islam yang kita amalkan kini
adalah agama yang rosak, sesat dan palsu kerana ianya tidak lagi mengamalkan
prinsip-prinsip Islam yang asas (fundamental) seperti yang digariskan di atas
ini. Islam yang kita amalkan kini adalah Islam Modenis ciptaan kaum Orientalis
Barat yang rosak dan sesat daripada jalannya yang sebenar.
Di antara ciri-ciri kerosakan yang wujud dalam amalan agama Islam kita
pada hari ini ialah :
1. Agama Islam adalah agama masjid,
solat, puasa dan haji, tanpa peraturan dan undang-undang daripada Allah dalam
seluruh bidang kehidupan manusia yang meliputi politik, ekonomi, sosial, akhlak
dan perhubungan antarabangsa;
2. Agama Islam yang kita amalkan kini
tidak melarang kita daripada mentaati kerajaan, peraturan dan undang-undang
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang selain daripada Allah;
3. Agama kita kini tidak memerintahkan
kita supaya mencabar, mengancam, menentang dan memerangi kerajaan, peraturan
dan undang-undang Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang mengabdikan
manusia kepada sesama manusia;
4. Agama Islam yang kita amalkan kini
tidak menumpukan ibadat kita kepada mengabdikan diri kita kepada Allah sahaja
dan juga tidak menggalak dan mendorongkan kita supaya menolak dan menentang
pengabdian manusia kepada yang selain daripada Allah;
5. Agama Islam yang kita amalkan kini
tidak mengamalkan konsep Jihad dan Perang untuk menghapuskan kekuasaan manusia
yang mengabdikan manusia kepada kekuasaan manusia.
Agama Islam seperti ini bukanlah agama daripada Allah yang sebenar. Ini
adalah kerana agama Islam yang kita amalkan kini adalah agama ajaran kaum
Orientalis Barat yang sesat, rosak dan palsu daripada jalan Allah yang sebenar.
Ini adalah agama Jahiliyah dan ianya sekali-kali bukanlah agama daripada Allah.
Jihad, Perang dan Revolusi untuk meruntuh dan menghapuskan sesuatu kekuatan dan
kekuasaan kufur sama sekali tidak akan dapat direalisasikan dalam perjuangan
kita melainkan setelah massa umat Islam kita kembali kepada Islam, iaitu agar kita
kesemuanya ini sekali lagi memasuki ke dalam agama Islam kita dengan terlebih
dahulu mengeluarkan diri kita daripada agama Islam yang kini sedang diimani,
dianuti dan diamalkan oleh kita.
Firman Allah : al-Baqarah 208
Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam semua sekali dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan-syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang amat nyata.
Allah memerintahkan kita supaya kita mengeluarkan diri kita daripada agama
Islam seperti mana yang sedang kita amalkan sekarang ini kerana agama kita
sekarang ini adalah agama yang mengikut kehendak syaitan yang AQIDAHNYA adalah
kesesatan dan kerosakan yang sekali-kali bukanlah agama yang datang daripada Allah
dan Rasul-Nya yang sebenar, dan setelah mengeluarkan diri kita daripada agama
Islam kita yang sesat dan rosak ini, Allah memerintahkan kita supaya kita
memasuki sekali lagi ke dalam agama Islam kita yang sebenar dengan sempurna
mengimani, menganuti dan mengamalkan seluruh sistem kehidupan daripada Allah
yang merangkumi ketaatan dan kepatuhan kita kepada seluruh peraturan dan
undang-undang Allah di bawah kerajaan Allah di bumi kita ini dengan seluruh
jiwa raga kita.
Apabila umat Islam kita memahami dan menyedari
serta kita mempercayai dan meyakini dengan sepenuh hati kita bahawa peraturan
dan undang-undang itu adalah agama, bahawa demokrasi kita ini adalah agama
manusia yang syirik dan kufur, bahawa kita tidak dibenarkan Allah untuk
mengamalkan agama demokrasi kita yang syirik dan kufur ini, bahawa sikap kita
terhadapnya adalah dalam bentuk penafian, penolakan, pengingkaran dan
penentangan yang aktif dan total terhadapnya, bahawa Allah memerintahkan kita
supaya kita menghapuskan sistem politik demokrasi kita ini dengan Jihad, Perang
dan Revolusi untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Allah di bumi
Malaysia kita ini, ianya bererti bahawa kita kesemuanya ini telah mengeluarkan
diri kita daripada agama Islam yang sedang kita imani, anuti dan amalkan
sekarang ini sebagai agama kita yang kita warisi daripada nenek moyang kita,
iaitu agama Islam yang AQIDAHNYA adalah sesat dan rosak kerana ianya adalah
agama yang direka dan diciptakan oleh kaum Yahudi.
Sekali gus itulah juga pengertian bahawa
umat Islam kita ini telah sekali lagi memasuki kembali ke dalam agama Islam
kita yang asal, sempurna dan sebenar yang datang daripada Allah swt dan yang kemudiannya
diajar dan dikembangkan kepada kita oleh Rasulullah saw.
Sebaik sahaja umat Islam kita telah kembali
kepada Islam yang asal, sempurna dan sebenar dengan terlebih dahulu
mengeluarkan diri kita daripada agama Islam yang sedang kita imani, anuti dan
amalkan sekarang ini, kita akan mengalami kebangkitan Islam di dalam diri kita,
kita akan menafi, menolak, mengingkari dan menentang terhadap agama demokrasi
dan kerajaan demokrasi dengan aktif dan total, kita akan memusuhi, membenci dan
memberontak dengan Jihad, Perang dan Revolusi terhadap agama demokrasi dan
kerajaan demokrasi Malaysia kita ini yang sedang berkuasa dan berdaulat ke atas
umat manusia di dalam negara kita ini. Apabila gejala seperti ini wujud dan
berlaku di kalangan kita, itulah ertinya kita sedang mengimani, menganuti dan
mengamalkan sistem kehidupan kita yang diasaskan kepada fahaman ”Islamic Fundamentalism” yang radikal dan
revolusyeneri seperti mana yang terkandung dalam kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Firma Allah : Hud 87
Apakah solatmu menyuruhmu supaya kami tinggalkan segala apa yang disembahkan datuk nenek kami atau melarangkan kami menguruskan harta benda kami mengikut cara yang kami suka?
Kaum Madyan di zaman Nabi Syuaib as adalah kaum yang kafir, zalim dan
fasik di sisi Allah swt kerana mereka tidak menjalankan peraturan dan
undang-undang Allah dalam seluruh bidang kehidupan mereka seperti bidang-bidang
politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa. Ayat ini
memaparkan konsep persamaan dan ketiadaan perbezaan di antara JAHILIYAH PURBA
dengan JAHILIYAH MODEN. Dalam agama Jahiliyah Purba yang dianuti oleh kaum
Madyan itu, sudah wujud PEMISAHAN di antara bidang syiar-syiar ibadat seperti
solat, puasa dan segala adat ritual dalam menyembah Allah dengan bidang-bidang
kehidupan yang lain yang terdiri daripada politik, ekonomi, sosial, akhlak dan
perhubungan antarabangsa. ’Agama’ yang dimaksudkan di kalangan kaum Madyan
purba itu hanyalah terhad kepada solat dan segala adat ritual yang lain sahaja
sedangkan bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan
antarabangsa itu kesemuanya dikeluarkan daripada istilah agama dan daripada
amalan agama dalam kehidupan mereka.
Kaum Madyan pada zaman Nabi Syuaib as itu,
mengikut istilah moden, mengamalkan fahaman ‘SEKULARISME’ dalam kehidupan
mereka yang berbentuk Jahiliyah Purba itu, iaitu mereka mengamalkan konsep
PEMISAHAN di antara apa yang disifatkan oleh mereka sebagai ‘hal-hal agama‘
daripada bidang-bidang kehidupan mereka yang lain yang disifatkan oleh mereka
sebagai bidang-bidang yang diluar daripada ‘hal-hal agama‘ seperti
bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa.
Agama yang kita anuti kini di Malaysia kita ini bukanlah agama yang benar
daripada Allah kerana kita kini tidak menjalankan peraturan dan undang-undang
Allah dalam politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa, dan
fahaman yang kita anuti dan amalkan kini adalah fahaman SEKULARISME ciptaan
manusia yang syirik dan kufur. Ayat di atas ini (11:87) menggambarkan bahawa
Jahiliyah Moden adalah sama dengan Jahiliyah Purba kerana kedua-duanya itu
turut mengamalkan fahaman ‘SEKULARISME’ dalam sistem kehidupan mereka.
Firma Allah : al-Maidah 44,45,47
Barangsipa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan Allah, mereka itu adalah orang-orang yang kafir....zalim.... dan fasik.
Firman Allah: an-Nisa 60
Tidakkah engkau perhatikan bahawa orang-orang yang mendakwakan bahawa mereka beriman kepada yang diturunkan kepada engkau dan yang diturunkan sebelum daripada engkau, mereka hendak meminta hukum kepada taghut, sedangkan mereka disuruh supaya kufurkan terhadap taghut. Syaitan menghendaki supaya ia menyesatkan mereka dengan kesesatan yang jauh.
Ini adalah jawapan-jawapan yang benar, tepat dan jelas daripada Allah. Para
pemimpin kita di zaman moden ini dan para pemimpin Madyan di zaman nabi Syuaib
as dahulu itu yang tidak menjalankan peraturan dan undang-undang Allah,
disifatkan Allah sebagai orang-orang yang kafir, zalim dan fasik. Begitulah
juga kaum Madyan di zaman nabi Syuaib as dan umat Islam kita kini yang
bersetuju dan inginkan kepada peraturan dan undang-undang manusia itu adalah kesemuanya
orang-orang yang kafir, zalim dan fasik di sisi Allah swt.
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran –
al-Araf) :
Pertentangan Musa as terhadap Firaun
dan para pembesarnya mendedahkan hakikat KONFLIK di antara seluruh agama Allah
dengan seluruh Jahiliyah, di samping mendedahkan bagaimana Taghut memandang
kepada agama Allah, bagaimana ia merasai agama Allah itu sebagai ANCAMAN
terhadap kewujudannya dan seterusnya ia mendedahkan bagaimana kaum mukmin
menyedari dan memahami hakikat perjuangan di antara mereka dengan taghut.
Firaun dan para pembesarnya sedar
kepada bahaya konsep dakwah kepada Tuhan semesta alam. Mereka sedar bahawa
konsep Tauhid Rububiyah bermakna MERAMPAS KUASA Firaun dan kuasa para
pembesarnya yang diambil daripada kuasa Firaun. Oleh sebab itu mereka
mengungkapkan bahaya itu dengan mengatakan bahawa Musa mahu mengusirkan mereka
keluar daripada negeri mereka.
Huraian Saiyyid Qutb memberi kefahaman kepada kita bahawa kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah satu REVOLUSI yang total
terhadap kesemua agama dan ideologi yang selain daripada agama Allah, bahawa kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mencabar, mengancam, mengganggu, menentang
dan memerangi agama Jahiliyah dan sebarang bentuk Jahiliyah, bahawa matlamat kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ialah untuk menghapuskan Jahiliyah
dan kebatilan dan untuk menegakkan kebenaran dan kedamaian daripada Allah. Huraian
Saiyyid Qutb memberi kefahaman kepada kita bahawa kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah kalimah yang bersifat aktif,
radikal, agresif, militen dan revolusyeneri terhadap kufur dan sebarang
kekuatan kufur di bumi, dan justeru orang-orang yang sebenar-benarnya mengimani,
menganuti dan mengamalkan kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan seluruh jiwa raga mereka semestinya
bertindak aktif, radikal, agresif, militen dan revolusyeneri yang akan menyerang,
memerangi dan memberontak terhadap kerajaan demokrasi Malaysia kita ini agar
tercapai segala matlamat mereka untuk mengancam, mengganggu dan menghapuskan
kufur dengan segala kekuatannya dan untuk menegakkan kekuatan dan kekuasaan
Islam di bumi kita ini. Di sini Saiyyid Qutb menghuraikan mengenai konsep
“Islamic Fundamentalism” seperti mana yang terkandung dalam kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Rasulullah saw tidak sekadar menjalankan dakwah demi dakwah, melakukan
solat dan berdoa semata-mata, malah Rasulullah saw bertindak militen,
berperang, menyerang dan membunuh seperti mana yang dijelmakan dalam seluruh
peperangan Islam terhadap orang-orang kafir pada zaman Medinah. Rasulullah saw
tidak memenjara dan mengunci mati Islam di dalam HATI Baginda. Islam berada di
dalam HATI Rasulullah saw, dan Islam juga dijelmakan dengan aktif di dalam
kehidupan harian Baginda dalam bentuk DAKWAH, JIHAD dan PERANG. Islam tidak
terkurung dan terkunci mati di dalam hati Baginda! Rasulullah saw menyerang
Rom, kuasa besar dunia pada masa itu, dengan angkatan perang yang terbesar yang
pernah digembelingkan oleh Baginda dalam peperangan Tabuk. Sebelum daripada itu
(Tabuk) Baginda menyerang angkatan perang Rom dalam peperangan Muktah. Baginda
menyerang Rom dua kali berturut-turut bukan dalam bentuk serangan balas
terhadap serangan dan pencerobohan Rom, tetapi Baginda menyerang Rom tanpa
terlebih dahulu diserang, dicerobohi dan dizalimi oleh Rom. Di atas prinsip
yang sama, Khalifah Umar al-Khattab telah menyerang dan menakluki Farsi tanpa
terlebih dahulu Islam itu diserang, diperangi, diancam dan dizalimi oleh kaum
Farsi kerana itu adalah peperangan yang dilancarkan untuk membebaskan rakyat
Farsi daripada pengabdian manusia kepada kuasa manusia supaya mereka hanya
mengabdikan diri mereka kepada Allah sahaja. Inilah maksud fundamentalisme
Islam yang radikal, revolusyeneri serta yang sentiasa aktif dan bertindak di
bumi!
No comments:
Post a Comment