(SAMBUNGAN)
Firman Allah: al-An Aam 153
Sesungguhnya ini jalan-Ku yang lurus, oleh itu ikutilah dia, dan jangan kamu ikut jalan-jalan yang lain, nanti bercerai berai kamu daripada jalan-Nya.
Allah s.w.t. memerintahkan kita supaya hanya ikut Metod Islam
sahaja dan sekali-kali jangan ikut metod yang selain daripada-Nya seperti metod
demokrasi ini. Sebalik perintah dan larangan yang begitu tegas dan nyata sekali
daripada Allah s.w.t., massa umat Islam kita masih lagi kekal dan berdegil
dengan amalan politik demokrasi ini, mungkin dengan harapan bahawa masih ada
lagi takwil-takwil yang bersandarkan kepada hujjah-hujjah Islam yang konkrit
yang boleh menghalalkannya sebagai mana yang cuba digambar dan diyakinkan
kepada kita oleh para ulama dan intelek Islam kita kini; padahal segala harapan
ini hanya tinggal sebagai harapan sahaja kerana sehingga kini belum ada
sebarang takwil yang menyakinkan di sisi ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang boleh merasionalisasi dan
menghalalkan amalan politik demokrasi ini daripada sifat-sifat dan
kesan-kesannya yang syirik dan kufur ini.
Rumusan dan
“Summary” Ciri-Ciri Utama Metod Islam
1. Perjuangan Islam adalah perjuangan
kerana Allah dan mentaati perintah Allah, dan itu adalah ibadat kepada Allah
semata-mata dan tidak dilancarkan kerana faktor-faktor yang selain daripadanya;
2. Metod Islam adalah daripada Allah yang
diabadikan di dalam al-Quran, Sunnah dan Sirah;
3. Metod Islam terdiri daripada tiga
pemain yang aktif - Allah, Rasul dan Ummah;
4. Metod Islam adalah Perjuangan Islam
yang didasarkan kepada Tauhid, Takwa dan Akhirat;
5. Metod Islam adalah satu pertembungan
secara “head-on collision” di antara
Islam dengan kufur, di antara Tauhid dengan syirik, dan di antara hak dengan
batil;
6. Pergerakan Islam dan masyarakat
perintis umat Islam yang memperjuangkan Islam mengambil langkah untuk membeza
dan memisahkan diri mereka daripada kufur, sistem kufur, kerajaan kufur dan
masyarakat kufur sejak se awal mungkin;
7. Pergerakan Islam mengeluarkan dirinya
daripada kepimpinan Jahiliyah untuk berada di bawah kepimpinan yang baru, dan
ia mencabar dan mengancam kepimpinan Jahiliyah dan segala kekuatan Jahiliyah;
8. Perjuangan melalui Metod Islam akan
menerima reaksi penentangan dan penindasan sejak se awal mungkin sehingga ke
akhirnya daripada kerajaan yang syirik dan kufur serta seluruh musuh-musuh
Islam dari dalam mahupun dari luar perbatasan negara;
9. Pergerakan Islam yang berjuang melalui
Metod Islam adalah ditentang dan dimusuhi oleh seluruh negara bangsa Muslim
(yang lazim dipanggil sebagai negara-negara Islam) dan seluruh negara
penduduk-penduduk kafir di dunia, baik yang berdekatan mahupun yang berjauhan,
dan khususnya oleh Amerika, NATO, PBB dan kumpulan G8, dan juga oleh seluruh
orang-orang kafir di dunia;
10.
Metod Islam adalah kebangkitan massa
umat Islam yang radikal dan revolusyeneri dalam menuju kepada perang dan
revolusi untuk menghancurkan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur;
11.
Metod Islam adalah terdiri daripada
tiga peringkat :
·
Proses Revolusi (kebangkitan yang
radikal dan revolusyeneri);
·
Perang dan Revolusi;
·
Pasca Revolusi;
12.
Faktor-faktor yang menyumbangkan
kepada kebangkitan massa umat Islam dalam fasa yang pertama ialah :
·
Aqidah dan Pemikiran Islam;
·
Pergerakan Islam;
·
Takwa;
·
Metod Islam;
13.
Pergerakan Islam memainkan
peranan-peranannya untuk :
Menyebar dan mengembangkan Aqidah dan
Pemikiran Islam di kalangan
massa umat Islam;
Merangsang, mengaktivasi dan
menggerakkan massa umat Islam kepada
kebangkitan dan tindakan;
Melancarkan Perang dan Revolusi;
Menjatuh dan memusnahkan kerajaan
demokrasi;·
Menegakkan Kerajaan Islam dan
mempastikan kestabilan dan kesinambungannya;
14.Metod Islam memerlukan kepada masa
yang panjang, mungkin generasi demi generasi, kerana proses pengembalian kepada
Pemikiran dan Kehidupan Laailaahailllah, yang membawa kepada kebangkitan yang
radikal dan revolusyeneri, terpaksa mengambil masa yang panjang;
15.Dalam memulakan perjuangannya, Metod
Islam hanya memerlukan satu kumpulan pejuang-pejuang Islam yang sangat kecil
sahaja bilangannya, mungkin di antara tiga hingga lima orang sahaja untuk
membentukkan satu Pergerakan Islam, dan ia tidak juga memerlukan sumber
material dan persenjataan, apa yang diperlukan hanyalah takwa, komitmen,
ketaatan, pengorbanan, kesabaran serta keberanian kesemuanya ini dilakukan
semata-mata kerana menuntut keredhaan Allah swt;
16. Metod Islam tidak memerlukan kepada
seorang pemimpin yang karismatik, ia dipimpin langsung oleh Allah dan Rasul-Nya
- pada saat-saat terakhir kebangkitan Islam, iaitu ketika di ambang tercetusnya
revolusi dan perang terhadap kerajaan yang kufur itu, seorang pemimpin
berkaliber akan muncul untuk memimpin gerakan Revolusi Islam itu, dan ia muncul
sebagai hasil yang “natural” daripada
proses kebangkitan Islam itu sendiri;
17.Metod Islam dalam peringkat yang kedua
nanti adalah terdiri daripada pelancaran Jihad, Perang dan Revolusi untuk
menghancurkan kekuasaan kufur untuk kemudiannya digantikan dengan kerajaan
Islam;.
18.Metod Islam adalah berperang dan
menyerang musuh-musuh Islam (kerajaan demokrasi Malaysia) tanpa terlebih dahulu
diserang dan diperangi oleh mereka (musuh-musuh Islam);
19.Metod Islam adalah pelancaran
tindakan-tindakan kekerasan dan keganasan untuk menggerun dan menggentarkan
musuh-musuh Islam;
20.Metod Islam tidak ada organisasi yang
formal; tidak ada “heirarchy”, tidak
ada kepemimpinan yang formal, dan tidak ada satu “central authority”; pemimpin-pemimpin muttaqi masyarakat Islam
tampil kehadapan untuk membangkit dan menggerakkan massa umat Islam di atas
dasar ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya;
21.Metod Islam tidak ada strategi dan
tidak ada rahsia (melainkan perang dan serangan ketenteraan), ia beroperasi
secara telus dan terbuka semata-mata dengan mentaati perintah dan larangan
Allah dan Rasul-Nya;
22. Metod Islam adalah terdiri daripada
dasar berjuang dan terus berjuang sehingga musuh-musuh Islam itu berjaya
dijatuh dan dimusnahkan, dan ia sama sekali tidak akan menerima sebarang usaha
dan tawaran untuk berunding, berdailog, berkompromi dan berdamai dengan
musuh-musuhnya sewaktu dan di sepanjang operasi perjuangannya itu -- walaupun
sesuatu Pergerkan Islam sedang berada dalam situasi yang amat kritikal dan
tertekan sekali, Metod Islam tetap tidak membenarkannya untuk berunding,
berdailog, berkompromi dan berdamai dengan musuh-musuh Islam, malahan
berunding, berdailog, berkompromi dan berdamai adalah satu kesilapan yang besar
dalam perjuangan melalui Metod Islam yang boleh mengakibatkan kehancuran kepada
sesuatu Pergerakan Islam itu.
23.Metod Islam adalah tertakluk dan
terikat kepada ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
- ia memelihara kesempurnaan Laailaahaillallah di sepanjang hayat perjuangannya
itu; sesuatu dasar, metod, strategi dan tindakan yang bercanggah dengan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ hendaklah dijauhi dan dihindarkan;
24.Metod Islam sebagai ciptaan Allah adalah
berkekalan, ianya tidak boleh diubah, diubah suai, ditukar ganti, direka bentuk
sendiri atau dipinjam daripada pemikiran dan sumber-sumber yang selain daripada
al-Quran, Sunnah dan Sirah;
25.Sikap dan pandangan yang tidak positif
terhadap Metod Islam boleh merosakkan Aqidah Islam;
26. Metod demokrasi yang mengorbankan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah syirik dan batil yang dilarang
oleh Allah untuk diamalkannya walaupun hanya sebagai laluan sementara sahaja;
27.Matlamat Islam yang agung serta
ketulusan dan keikhlasan hati yang suci murni dalam perjuangan seseorang itu
tidak dapat menghalalkan metod demokrasi, atau mana-mana metod yang syirik,
kufur dan batil;
28.Perjuangan Islam melalui metod
demokrasi yang sekiranya telah berjaya dalam menegakkan sesebuah Negara Islam
sekalipun, ianya tetap juga membawa seseorang pejuang itu kepada kesyirikan dan
kekufuran yang oleh itu mengorbankan matlamat keredhaan Allah;
29.Tabiat kufur, termasuk demokrasi,
adalah untuk memerangi Islam dan sekali-kali tidak akan memberi laluan dan
kebenaran kepada Islam untuk menubuhkan sebuah Negara Islam; regim militeri di
Algeria, telah merampas kuasa dan menafikan pembentukan sebuah Negara Islam
setelah parti Islam Algeria, FIS, memenangi pilihan raya umum - berikutan itu,
peperangan dan revolusi yang dilancarkan oleh pejuang-pejuang Islam terhadap
regim militeri Algeria yang disokong oleh Amerika dan NATO, telah berlarutan
selama hampir tiga dekad, dan revolusi Islam masih diteruskan dengan gigih dan
penuh semangat perjuangan, dan proses Revolusi Islam Algeria telah meningkat
dan memantapkan lagi kefahaman, pegangan dan komitmen para pejuang dan rakyat
Islam Algeria kepada perjuangan Islam dan untuk berpegang teguh kepada segala
konsep Islam dan terutama sekali kepada ajaran Allah dan Rasul-Nya;
30.Negara Islam yang dibentuk dan
ditubuhkan melalui pilihan raya, tidak akan bertahan lama kerana rakyat
Islamnya tidak mempunyai komitmen yang kuat untuk mempertahankannya (Negara
Islam). Ini adalah kerana mereka tidak mempunyai peluang-peluang yang
secukupnya untuk terdedah dan berinteraksi dengan segala konsep dan idea-idea
Islam seperti perjuangan Islam, Negara Islam dan Aqidah dan Pemikiran Islam;
31.Perjuangan untuk menegakkan sesebuah
Negara Islam dengan menjalankan undang-undang Islam, bukanlah matlamat akhir
dan muktamad dalam perjuangan Islam, bahkan ia hanya merupakan salah satu
daripada jalan-jalan ke arah mencapai matlamat keredhaan Allah s.w.t.
Inilah Metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya. Kejayaan sesuatu
perjuangan Islam adalah bergantung kepada kefahaman yang baik dan jelas oleh
para pejuangnya mengenai Metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya ini. Metod
Islam hendaklah jelas dan terang supaya metod kufur itu juga menjadi jelas dan
terang kepada seluruh massa umat Islam, dan apabila mereka memahami dan
mengetahui manakah Metod Islam dan manakah pula metod kufur dengan jelas dan
terang serta mereka dapat membezakan di antara kedua-duanya mereka tidak lagi
akan terjebak dengan amalan metod kufur.
Di sini
sekali lagi kita mengulangi petikan yang sama daripada Saiyyid Qutb (Fizilalil
Quran) yang kita sudahpun petikkan dalam bahagian yang lain di dalam buku ini
kerana ianya adalah sesuatu yang releven bagi isu ini mudah-mudahan ia dapat
membantu kita dan seluruh umat Islam sekelian untuk memahami propaganda yang
jahat daripada musuh-musuh Islam yang mengeliru dan cuba hendak menghalal dan
membolehkan amalan agama demokrasi :
Firman Allah : al-Anaam 55
Dan demikianlah Kami terangkan ayat-ayat (al-Quran ini) dengan terperinci (supaya jelas jalan orang-orang yang soleh) dan supaya jalan-jalan orang-orang yang menderhaka ketara dengan jelas.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Adapun ungkapan akhir ayat yang
pendek ini iaitu :
“Dan supaya jalan para penderhaka itu
ketara dengan jelas”
adalah mengandungi
satu maksud yang menarik, iaitu ia mendedahkan metodologi al-Quran dalam menerangkan
aqidah dan mengaturkan harakat untuk memperjuangkannya. Sebenarnya metodologi
al-Quran bukan sahaja bertujuan untuk menerang dan menonjolkan kebenaran agar
jalan yang diikuti oleh para salihin itu kelihatan begitu jelas, malah ia juga
bertujuan menerang dan mendedahkan kebatilan agar jalan yang diikuti oleh
orang-orang yang sesat dan berdosa itu kelihatan begitu ketara kerana
keketaraan jalan yang diikuti oleh orang-orang yang menderhaka ini merupakan
suatu keperluan dan kepastian untuk menonjolkan keketaraan jalan yang diikuti
oleh orang-orang yang beriman. Ia merupakan garis pemisah yang digariskan
dipersimpangan jalan.
Metodologi ini adalah metodologi
yang dijelaskan oleh Allah swt untuk berbicara dengan hati manusia, kerana
Allah mengetahui bahawa usaha menegakkan keyakinan kepercayaan kepada kebenaran
dan kebaikan adalah memerlukan kebolehan dengan jelas aspek kebatilan dan
kejahatan yang menjadi lawan dan tandingan di samping memerlukan keyakinan
bahawa kebatilan ini adalah suatu kejahatan yang tulen dan kebenaran ini adalah
satu kebenaran dan kebaikan yang tulen. Begitu juga Allah mengetahui bahawa
kekuatan untuk memperjuangkan kebenaran itu bukan sahaja lahir daripada
kesedaran pejuang bahawa ia berjuang di atas jalan yang benar, tetapi kebatilan
dan mengikut jalan orang-orang yang berdosa yang disebut di dalam ayat yang
lain bahawa mereka adalah musuh kepada setiap nabi.
Kejelasan konsep kekafiran
merupakan satu keperluan dan kepastian untuk menonjolkan kejelasan konsep
keimanan, kebajikan dan kebaikan.
Penjelasan yang terang mengenai
jalan yang diikuti oleh para pendosa itu merupakan salah satu matlamat
penerangan Rabbani melalui ayat-ayat al-Quran, kerana sebarang kekaburan dan
kekeliruan tentang pendirian dan jalan yang diikuti oleh para penderhaka itu
akan mengakibatkan kekaburan dan kekeliruan pendirian dan jalan yang diikuti
oleh mukminin. Kedua-dua golongan ini merupakan dua lembaran yang bertentangan
dan dua jalan yang berlainan. Kedua-duanya pastilah dibezakan dengan
warna-warna dan garis-garis yang terang dan jelas.
Berlandaskan hakikat ini setiap
harakat Islamiyah pasti dimulakan dengan membuat penentuan dan pembezaan yang
jelas di antara jalan para mukminin dengan jalan para penderhaka. Ia pasti
dimulakan dengan langkah memperkenalkan jalan para mukminin dan jalan para
penderhaka dan meletakkan label-label yang terang yang membeza di antara
orang-orang yang beriman dan orang-orang yang memilih jalan penderhaka di alam
realiti bukannya di alam teori, agar dengan cara ini para pendakwah Islamiyah
dan para pejuang dalam harakat Islamiyah dapat mengetahui dengan jelas siapakah
orang-orang yang beriman dan siapakah para penderhaka yang ada di sekeliling
mereka setelah dibuat penentuan dan pembezaan yang jelas di antara jalan-jalan
sistem hidup dan label-label yang membezakan jalan-jalan dua golongan ini, di
mana kedua-dua jalan dan label itu tidak dicampur aduk dan tidak menimbulkan
kekeliruan dan di mana sifat-sifat dan ciri-ciri yang membezakan di antara dua
golongan ini tidak diselubungi kekeliruan dan kekaburan.
Penentuan dan pembezaan yang jelas
itu kelihatan begitu ketara ketika Islam menghadapi tentangan kaum musyrikin di
Semenanjung Tanah Arab di mana jalan yang diikuti oleh kaum Muslimin yang soleh adalah jalan yang diikuti oleh Rasulullah
saw dan para pengikutnya, sedangkan
jalan yang diikuti oleh para penderhaka ialah jalan orang-orang yang tidak
memeluk agama ini . Dengan penentuan dan pembezaan inilah al-Quran diturunkan,
menjelaskan ayat-ayat-Nya mengikut sebagai mana contoh-contoh penjelasan yang
telah silam dan di antaranya ialah contoh yang terakhir itu agar jalan yang
diikuti oleh para penderhaka itu ketara dengan terang .
Ketika Islam menghadapi
kepercayaan-kepercayaan syirik, paganisme, ateisme dan berbagai-bagai agama yang
sesat dan menyeleweng daripada peninggalan agama yang berasal daripada agama
yang diturunkan Allah setelah diubah dan dirosakkan oleh berbagai-bagai
penyelewengan manusia …..ketika Islam menghadapi golongan-golongan dan
kumpulan-kumpulan agama ini , maka jalan yang diikuti para mukminin yang soleh
adalah cukup jelas dan tidak boleh dikelirukan.
Tetapi kesulitan yang besar yang
sebenar yang dihadapi oleh harakat-harakat Islamiyah pada hari ini tidak
sedikitpun terbabit dengan persoalan ini, malah kesulitan sebenar yang
dihadapinya ialah wujudnya kaum-kaum daripada keturunan orang-orang Islam
sendiri yang tinggal di negeri-negeri yang dahulunya pernah menjadi Negara
Islam yang dikuasai agama Allah dan diperintah dengan syariat Allah, kemudian
kaum-kaum ini meninggalkan agama Islam yang sebenar tetapi mengakui beragama
Islam dari segi namanya sahaja. Mereka tidak menghiraukan asas-asas dan
prinsip-prinsip Islam dari segi iktikad dan kenyataan walaupun mereka mendakwa
beragama Islam dari segi iktikad! Islam adalah syahadat atau pengakuan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ (tiada Tuhan yang layak disembah
melainkan Allah) dan pengakuan ini harus ditegakkan di dalam iktikad bahawa
hanya Allah sahaja yang mencipta dan mengendalikan alam buana. Hanya Allah
sahaja yang layak ditujukan kepada-Nya segala syiar ibadat dan segala aktiviti
hidup manusia dan hanya Allah sahaja merupakan satu-satunya sumber, di mana
manusia harus mengambil dari-Nya segala undang-undang dan peraturan hidup
mereka serta tunduk kepada syariat-Nya di dalam seluruh urusan hidup mereka.
Mana-mana individu yang tidak membuat pengakuan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan pengertian yang
sedemikian, maka ia dikira belum lagi membuat pengakuan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang betul lagi masuk ke dalam
Islam walaupun ia memakai nama gelaran dan keturunan Islam. Begitu juga
mana-mana negeri yang belum lagi merealisasikan konsep syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan pengertian yang
sedemikian, maka negeri itu dikira belum lagi patuh kepada agama Islam dan
belum lagi masuk ke dalam agama Islam.
Di dunia pada hari ini terdapat
berbagai-bagai kaum manusia yang memakai nama-nama orang-orang Islam dan
berasal daripada keturunan Islam. Mereka tinggal di negeri-negeri yang pernah
menjadi Negara Islam di suatu masa yang silam, tetapi kaum-kaum itu pada hari
ini tidak menghayati lagi pengakuan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan pengertiannya yang betul.
Begitu juga negeri-negeri itu pada hari ini tidak lagi tunduk dan patuh kepada
Allah mengikut pengertian ini.
Inilah masalah yang paling sulit
yang dihadapi oleh harakat-harakat Islamiyah yang sebenar di negeri-negeri dan
kalangan kaum-kaum yang seperti itu.
Yang menjadi masalah yang paling
sulit yang dihadapi oleh harakat-harakat ini ialah wujudnya kekaburan dan
kekeliruan yang menyelubungi pengertian ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan pengertian Islam di satu segi
dan menyelubungi pengertian syirik dan pengertian Jahiliyah dari satu segi yang
lain pula.
Masalah paling sulit yang dihadapi
oleh harakat-harakat ini ialah wujudnya ketidak jelasan jalan yang diikuti kaum
Muslimin yang salih dan jalan yang diikuti kaum musyrikin yang penderhaka di
samping wujudnya campur aduk lambang-lambang dan label-label, wujudnya
kekeliruan nama-nama dan sifat-sifat dan wujudnya padang gurun yang tidak
mempunyai batu-batu tanda perjalanan dipersimpangan jalan.
Musuh-musuh harakat-harakat
Islamiyah telah mengetahui lubang kelemahan ini dan mereka sedang berusaha
meluaskan lubang kelemahan ini, menambahkan kegoyahan, kekeliruan dan campur
aduk hingga ketahap jika ada suara yang terus terang membuat pernyataan yang
tegas ini, maka pernyataan ini akan disifatkan sebagai satu tuduhan yang salah,
iaitu tuduhan mengkafir orang-orang Islam!!! Ini menjadikan persoalan
menentukan keislaman dan kekafiran itu harus dirujukkan kepada adat dan istilah
manusia bukannya dirujukkan kepada firman Allah dan sabda Rasul-Nya.
Inilah kesulitan yang amat besar
di samping merupakan batu penghalang utama yang pasti ditempuh oleh
pendakwah-pendakwah kepada agama Allah di dalam setiap generasi.
(Berdasarkan hakikat ini ) Dakwah
kepada agama Allah pastilah dimulakan dengan menjelaskan dengan tegas jalan
hidup kaum mukminin dan jalan hidup kaum penderhaka, dan para pendakwah kepada
agama Allah tidak seharusnya bertolak ansur dan berkompromi dalam kalimat
al-Haq dan dalam persoalan yang memisahkan di antara keimanan dan kekafiran.
Mereka tidak seharusnya merasa gentar dan takut dan tidak seharusnya patah
semangat dalam menghadapi celaan dan cemuhan atau dalam menghadapi larangan
orang yang mengatakan : “Lihat! Pendakwah ini mengkafirkan orang-orang Islam!
Islam sebenarnya tidak mempunyai
sifat yang goyah dan cair, sebagai mana yang disangkakan oleh orang-orang yang
tertipu dan terkeliru. Islam itu terang dan kekufuran itu juga terang . Islam
ditegakkan dengan syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang telah dihuraikan tadi, dan sesiapa yang tidak menegakkan syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan pengertian ini, dan
sesiapa yang tidak menegakkan syahadat ini dalam kehidupannya dengan pengertian
ini , maka hukum Allah dan Rasul-Nya terhadapnya ialah dia tergolong di dalam
golongan orang-orang yang kafir,
orang-orang yang zalim (syirik ), orang-orang yang fasik dan golongan
para penderhaka.
Saiyyid Qutb
menghuraikan bahawa Metod Islam hendaklah JELAS dan TERANG supaya metod kufur
itu juga menjadi JELAS dan TERANG. Apabila Metod Islam itu tidak jelas dan
terang, metod kufur juga turut menjadi tidak jelas dan terang, dan seseorang
pejuang Islam yang tidak memahami metod Islam dengan jelas dan terang akan
terjerumus ke dalam kesyirikan dan kekufuran kerana dalam perjalanannya itu ia
tidak dapat melihat metod dan jalan kufur dengan jelas dan terang. Umat Islam
kita di Malaysia kini berjuang melalui metod dan jalan demokrasi yang syirik
dan kufur tanpa menyedari bahawa demokrasi dan metod demokrasi ini adalah metod
dan jalan yang syirik dan kufur. Ini adalah kerana mereka tidak memahami
mengenai Metod Islam dengan jelas dan terang. Mereka hanya dapat melihat
kesyirikan dan kekufuran metod dan jalan demokrasi ini dengan jelas dan terang
sekiranya mereka terlebih dahulu dapat memahami metod dan jalan Islam dengan
jelas dan terang. Ini adalah aspek yang amat penting dan strategis dalam
sesuatu perjuangan Islam.
Para pejuang Islam
hendaklah berusaha dengan penuh kesungguhan supaya mereka dapat memahami segala
ciri Metod Islam seperti mana yang diperkatakan di atas ini dengan cukup jelas
dan terang ke tahap yang membolehkan mereka untuk memahami dengan jelas dan
terang mengenai metod kufur dan jalan kufur. Mereka hendaklah menghindari dan
memisahkan diri mereka daripada metod dan jalan perjuangan yang syirik dan
kufur dan mereka hendaklah sentiasa berada di atas jalan yang benar.
PERGERAKAN DAN
KEBANGKITAN
Revolusi Islam adalah hasil daripada proses KESEDARAN dan
KEBANGKITAN yang berlaku dalam fasa Proses Revolusi atau Revolusi Separuhan
(partial revolutions). Dalam Metod Islam, Jihad tidak bermula terus dengan
melancarkan revolusi dan perang, kerana cara ini tidak boleh mewujudkan satu
kebangkitan Ummah yang amat diperlukan dalam sesuatu revolusi, tetapi ia
dimulai dengan PROSES REVOLUSI yang akan membawa kepada KESEDARAN dan
KEBANGKITAN Ummah yang radikal, revolusyeneri dan bertaqwa. Isu yang utama
dalam fasa pertama dalam perjuangan Islam bagi sesuatu komuniti Islam yang
kerangka kasarnya itu adalah Jahiliyah, ialah KESEDARAN dan KEBANGKITAN. Segala
perancangan dan tindakan dalam fasa pertama ini ditumpukan ke arah melahirkan
satu KESEDARAN dan KEBANGKITAN yang kemudiannya akan membawa kepada meletusnya
satu REVOLUSI ISLAM dalam fasa yang keduanya nanti. Faktor-faktor yang
terpenting yang boleh membawa kepada KESEDARAN dan KEBANGKITAN ini ialah
PENYEBARAN mengenai AQIDAH dan PEMIKIRAN ISLAM yang radikal dan revolusyeneri
dan KETERLIBATAN (tindakan) dalam satu PERGERAKAN ISLAM yang juga berbentuk
radikal dan revolusyeneri.
Kebangkitan dan situasi revolusyeneri bukanlah sesuatu yang
boleh diharapkan untuk muncul dan berlaku dengan sendirinya sahaja, atau
sesuatu untuk ditunggu sahaja kedatangannya, atau sesuatu yang apabila sampai
masanya ia akan berlaku dengan sendirinya sahaja - bukan begitu sifat dan
keadaannya, tetapi ianya adalah satu proses yang perlu dan semestinya
diciptakan dengan sedar dan terancang daripada awal hingga ke akhirnya melalui
Metod Islam. Kebangkitan dan situasi revolusyeneri di kalangan massa umat Islam
adalah hasil daripada perancangan, tindakan dan ciptaan golongan aktivis teras,
iaitu golongan yang mula-mula memahami dan mengamalkan Aqidah dan Pemikiran
Islam dan oleh itu mempunyai kecintaan dan komitmen yang amat mendalam kepada
perjuangan Islam, dan yang hanya berjuang melalui Metod Islam dengan mentaati
segala peraturan dan syaratnya.
Kebangkitan
massa umat Islam itu lahir daripada kombinasi kesedaran dan penglibatan, iaitu
kesedaran tentang kekufuran kerajaan demokrasi dan kesedaran tentang tindakan-tindakan
radikal yang dianjurkan oleh ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ terhadap kerajaan yang kufur
itu, dan kesedaran tentang wujudnya Metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya
dalam menghadapi dan mengatasi Jahiliyah yang hidup, aktif dan bertindak. Dalam
memahami kesemuanya ini ke arah membangkitkan kesedaran di dalam diri kita ini,
ianya memerlukan kepada kesedaran dan kefahaman yang sempurna mengenai
asas-asas Aqidah dan Pemikiran Islam , iaitu khususnya mengenai Tauhid
Rububiyah dan Tauhid Uluhiyah serta pertaliannya dengan Metod Islam.
Kesedaran-kesedaran ini pula diharapkan untuk berfungsi dalam merangsangkan ke
arah tindakan, iaitu untuk menyertai dan melibatkan diri ke dalam satu
Pergerakan Islam yang berbentuk radikal dan
revolusyeneri baik dari segi fahaman-fahaman mahu pun tindakan-tindakannya.
Pada peringkat permulaan ini, perjuangan
Islam dimulakan dengan menumpukan kepada tarbiah-tarbiah secara kecil-kecilan
dan tertutup sahaja dan sedikit sebanyak dalam bentuk 'bisikan' (Tarbiyyah Sirriyyah) untuk membentuk satu Pergerakan
Islam janin (embryonic Islamic movement).
Tetapi tarbiah-tarbiah sirriyyah ini semestinya mengandungi Deklarasi-deklarasi
Agung Tauhid, di antaranya ialah kedaulatan hak Allah, pengabdian kepada
kedaulatan Allah, penentangan total dan tanpa kompromi terhadap kedaulatan
manusia sehingga membawa kepada kebangkitan umat Islam yang radikal dan
revolusyeneri. Sebaik sahaja bangkit dan wujudnya satu golongan aktivis teras
yang berasal dan muncul daripada Pergerakan Islam janin yang sudah mencapai
kematangan dan kemantapannya dan yang sudah berkemampuan untuk merintis ke arah
pembentukan satu Pergerakan Islam yang radikal dan revolusyeneri, perjuangan
Islam akan berbentuk INTERAKSI TERBUKA dengan mengamalkan segala konsep
perjuangan Islam yang terdiri daripada deklarasi, penentangan total, tanpa
kompromi dan konfrantasi terbuka - konsep-konsep ini akan beroperasi sebagai
satu Proses Revolusi dalam Metod Islam. Proses Revolusi ini akan menghasilkan
satu kebangkitan Islam untuk menuju ke arah revolusi.
Proses Revolusi ini, atau Revolusi Separuhan (partial
revolution), terdiri daripada TARBIYAH dan TINDAKAN, iaitu tarbiyah mengenai
Aqidah dan Pemikiran Islam, Metod Islam, Jihad dan Revolusi Islam untuk
disebarkan kepada seluruh massa umat Islam, dan tindakan-tindakan radikal,
revolusyeneri dan militen yang merangkumi deklarasi, penolakan total, tanpa
kompromi dan konfrantasi terbuka terhadap kerajaan demokrasi yang syirik dan
kufur ini. Tanpa tindakan-tindakan radikal, revolusyeneri dan militen, tarbiyah
tidak akan berkesan, dan massa umat Islam tidak akan mengalami satu proses
kesedaran dan kebangkitan. Tindakan-tindakan radikal, revolusyeneri dan militen
adalah komposisi-komposisi Revolusi Separuhan yang amat penting dalam proses
kesedaran dan kebangkitan massa umat Islam. Revolusi Separuhan yang berlarutan
generasi demi generasi yang membawa kepada kesedaran dan kebangkitan massa umat
Islam ini akan akhirnya mengembang kepada satu Revolusi Islam yang total untuk
menghancurkan kekuasaan kufur demokrasi ini.
REVOLUSI TAUHID
Revolusi Islam adalah Revolusi Tauhid, ianya adalah
perjuangan yang bertujuan untuk menyempurnakan pegangan dan amalan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, ianya adalah dimaksudkan kepada
perjuangan untuk mengubah agama umat Islam kita di Malaysia ini daripada
mengimani dan mengamal agama demokrasi dan agama Islam Modenis kepada mengimani
dan mengamal agama Islam yang satu sahaja yang benar dan sempurna daripada
Allah swt. Perjuangan Islam seperti ini adalah perjuangan yang amat rumit dan
mencabar kerana umat Islam kita sedang berada dalam kekeliruan dan kebingungan
– mereka tidak mengenali dan tidak dapat membezakan di antara BATAS-BATAS ISLAM
dengan BATAS-BATAS KUFUR. Mereka menyangka bahawa mereka beriman dengan agama
Allah dengan sempurna kerana mereka mengucap dua kalimah syahadah dan melakukan
segala syiar ibadat dengan tekun dan khusyuk padahal mereka telah dan sedang
mengeluarkan diri mereka daripada Islam kerana mereka berada dalam batas-batas
kufur melalui amalan sistem politik demokrasi dan anutan serta amalan agama
Islam Modenis. Mereka tidak menyedari mengenai keterlibatan mereka secara
langsung dalam berpegang dan mengamalkan sistem hidup yang syirik dan kufur,
dan mereka sebenarnya sedang berada dalam keadaan kebingungan dan kekeliruan
yang amat ketara akibat daripada menjalani sistem kehidupan yang bercampur baur
di antara Aqidah Islam dengan aqidah kufur dalam sistem kehidupan mereka. Sebarang
percubaan untuk menyeru massa umat Islam kita kepada kebangkitan Islam dan
untuk menyeru mereka supaya menentang dan memerangi kerajaan demokrasi yang
syirik dan kufur ini sedangkan ianya dipersepsikan oleh mereka ini sebagai
kerajaan yang bersesuaian dengan Islam dan kerajaan yang bersikap pro-Islam,
bukan sahaja mereka tidak akan menyambut segala seruan kita ini malah segala
seruan ini akan hanya menghasilkan kekeliruan dan kebingungan di kalangan
mereka.
Revolusi Tauhid adalah perjuangan yang semata-mata
dilancarkan kerana Allah dan tidak kerana yang selain daripada-Nya, para
pejuang Islam menghendaki Negara Islam semata-mata kerana kesedaran dan
keinginan mereka yang kuat dan padu kepada AQIDAH ALLAH - Uluhiyah dan
Rububiyah Allah dan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Keinginan kepada AQIDAH ALLAH adalah dilahirkan dalam bentuk keinginan dan
keazaman mereka untuk berada di bawah kekuasaan negara Allah, untuk mentaati
undang-undang dan segala peraturan daripada Allah dan untuk menjalani sistem
hidup daripada Allah yang meliputi seluruh bidang dan cabang kehidupan manusia;
di satu sudut yang lain pula, keinginan kepada AQIDAH ALLAH adalah dilahirkan
dalam bentuk keazaman dan keinginan mereka untuk menolak dan meminggirkan
sistem politik dan sistem hidup demokrasi ciptaan manusia yang didasarkan
kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia dan sistem hidup daripada manusia, iaitu
keazaman dan keinginan mereka yang kuat untuk membersih dan mensucikan pegangan
mereka akan Aqidah Islam daripada sebarang bentuk kesyirikan dan kekufuran.
Perjuangan Islam adalah perjuangan keimanan yang kuat dan teguh berpegang
kepada ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
dan kecintaan kepada Allah. Tanpa kekuatan Aqidah Islam dan tanpa umat Islam
yang muttaqi, perjuangan Islam dan matlamat Islam untuk mewujudkan Negara Islam
dengan segala undang-undang dan peraturan-peraturan Islam tidak mungkin berlaku
dan tidak mungkin tercapai.
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran - Anfal) :
Para pembesar Quraisy memang mengetahui tabiat dakwah
Islamiyah ini sejak mereka memahami pengertian-pengertian bahasa mereka yang
betul. Mereka mengerti bahawa syahadat atau pengakuan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Muhammad Rasulullah merupakan pengumuman MEMBERONTAK terhadap
kuasa manusia seluruhnya, juga pengumuman keluar daripada kuasa Hakimiyah
manusia seluruhnya dan lari kepada Uluhiyah dan kuasa Hakimiyah Allah yang Maha
Esa sahaja. Dalam menjalani Ubudiyah kepada Allah, maka yang menjadi sumber
penerimaan perintah ialah Muhammad Rasulullah saw sahaja bukannya orang-orang
yang bercakap atas nama Tuhan-tuhan atau dengan nama Allah. Para pembesar
Quraisy itu melihat orang-orang yang berikrar dengan syahadat ini terus keluar
daripada kuasa Quraisy, kepimpinan dan kuasa Hakimiyah Quraisy dan bergabung
dalam satu kumpulan yang bergerak di bawah kepimpinan Muhammad saw dan tunduk
kepada bimbingan dan kuasanya. Mereka mencabut kesetiaan mereka kepada
keluarga, suku, ketua suku dan kepada kepimpinan Jahiliyah. Mereka menumpukan
seluruh kesetiaan mereka kepada kepimpinan yang baru dan kepada kelompok
Muslimin yang menjadi tapak yang baru.
Semuanya ini merupakan pengertian daripada syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan Muhammad Rasulullah, dan ini adalah realiti yang dilihat
oleh para pembesar Quraisy yang dianggap mereka sebagai bahaya yang mengancam
kedudukan mereka di samping mengancam peraturan sosial, politik, ekonomi dan
kepercayaan yang menjadi asas kedudukan mereka.
Pengertian syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan Muhammad Rasulullah ini bukanlah satu pengertian yang
kabur, kosong dan lemah seperti yang dimaksudkan oleh orang-orang yang mengaku
diri mereka sebagai Muslim pada hari ini dengan semata-mata mengikrarkan syahadat
ini dengan lidah mereka dan dengan hanya menunaikan sesetengah syiar ibadat
sahaja, sedangkan Uluhiyah Allah di bumi dan dalam kehidupan manusia tidak
wujud dan tidak ada bayangnya, sementara kepimpinan Jahiliyah dan undang-undang
Jahiliyah pula terus menguasai masyarakat dan mengendalikan urusan
pentadbirannya.
Sayyid Qutb (Fizilalil Quran - Taubat) :
Pergerakan Islam lahir di Mekah di atas batu uji yang
amat sulit. Sebaik sahaja Jahiliyah – yang di wakili oleh kaum Quraisy –
menyedari bahaya yang sebenar yang diancam oleh dakwah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Muhammad Rasulullah yang melahirkan PEMBERONTAKAN terhadap
setiap kuasa dunia yang tidak diambil daripada kuasa Allah dan penentangan
terhadap setiap taghut yang wujud di muka bumi serta mendorong manusia melarikan
diri daripada kuasa itu kepada kuasa Allah……sebaik sahaja Jahiliyah menyedari
bahaya yang serius daripada kelompok pergerakan organik yang baru, yang
dicetuskan oleh dakwah TAUHID di bawah kepimpinan Rasulullah saw, iaitu
kelompok pergerakan yang menumpukan ketaatan dan kepatuhannya kepada Allah dan
Rasul-Nya sejak hari pertama lagi dan menentang kepimpinan Jahiliyah yang
diwakili kaum Quraisy, di samping menentang undang-undang dan peraturan yang
wujud dalam Jahiliyah ini……sebaik sahaja Jahiliyah yang diwakili pada mulanya
oleh kaum Quraisy itu menyedari bahaya tersebut, ia terus melancarkan
penentangan yang membabi buta terhadap dakwah kelompok dan kepimpinan yang baru
ini. Segala senjata yang dimilikinya dalam bentuk mengadakan gangguan, tipu
daya, fitnah, penindasan, helah dan muslihat, telah ditimpukan kepada dakwah
Islamiyah itu.
Masyarakat Jahiliyah secara mendadak bangkit
mempertahankan diri daripada bahaya yang mengancam kewujudannya. Ia menggunakan
segala alat yang digunakan oleh segala makhluk yang hidup untuk menyelamatkan
diri daripada maut. Ini adalah satu realiti biasa yang tidak dapat dielakkan
setiap kali munculnya dakwah yang memperjuangkan konsep Ubudiyah Allah yang
menguasai semesta alam dalam sebuah masyarakat Jahiliyah yang berlandaskan
prinsip Rububiyah kepada sesama manusia atau setiap kali munculnya dakwah baru
dalam kelompok pergerakan yang baru, yang bergerak di bawah kepimpinan yang
baru dan menentang kelompok Jahiliyah yang lama dengan penentangan yang sama
handal.
Huraian-huraian Saiyyid Qutb seperti mana di atas ini merumuskan
bahawa Islam adalah agama revolusi, agama
yang memberontak dan menentang kekufuran dan seluruh kekuatan dan
kekuasaan kufur di dunia. Islam semestinya sentiasa wujud dalam keadaan BERKUASA
dan MEMERINTAH ke atas kufur dan orang-orang kafir di mana sahaja di bumi ini. Ini adalah sesuatu
yang “normal” bagi Islam mengikut segala konsep yang terkandung di dalam
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Apabila Islam berada di bawah kekuasaan kufur ataupun wujud dalam keadaan
“peaceful co-existence’ dengan sesuatu kekuasaan kufur dan orang-orang kafir,
ianya adalah sesuatu yang di luar daripada “normal” bagi Islam – justeru Islam
semestinya bangkit memberontak. Ini adalah Revolusi Tauhid, iaitu pemberontakan
dalam bentuk serangan dan peperangan untuk menghapuskan hegemoni kufur untuk
digantikan dengan hegemoni Islam. Inilah sifat dinamisme dan radikalisme
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Dalam pada itu, seluruh kekuatan dan kekuasaan kufur di dunia ini sudah
sewajarnya akan bangkit menentang Islam untuk menyelamatkan diri mereka daripada
bahaya dan ancaman yang sedang dihadapi mereka ini, iaitu kemungkinan kehancuran
dan kelenyapan mereka daripada muka bumi ini.
Revolusi Tauhid adalah perjuangan yang DIINGINI, DIKEHENDAKI
dan DISANGGUPI oleh para pejuang itu sendiri yang berjuang dengan ikhlas hanya
kerana Allah, bukan kerana sebarang bentuk kepentingan duniawi, bukan kerana
keagungan dan sanjungan akibat daripada kemenangan perjuangan itu di dunia ini,
bukan kerana keinginan kepada kuasa untuk kepentingan diri ataupun golongan,
serta bukan kerana keinginan kepada sebarang peluang kekayaan di dunia ini,
tetapi semata-mata ikhlas dan suci kerana Allah sahaja dengan mengharapkan
kepada segala janji ganjaran Allah di akhirat nanti. Keinginan kepada Kebangkitan,
Jihad, Perang dan Revolusi lahir sebagai natijah dan kesan daripada keinginan
kepada Aqidah Islam dan kekuatan takwa kepada Allah semata-mata tanpa
mengharapkan kepada sebarang ganjaran dan kepentingan di dunia ini. Revolusi
Tauhid adalah REVOLUSI TAKWA.
Sebaliknya, umat Islam kita yang LEBAI dan WARAK, tetapi
tidak wujud keinginan yang kuat di dalam hati mereka untuk menegakkan sebuah
Negara Islam, tidak wujud juga keinginan mereka untuk mentaati dan mengabdikan
diri mereka kepada undang-undang dan peraturan-peraturan daripada Allah, dan
tidak wujud juga keinginan dalam jiwa mereka untuk menafi, menolak, mengingkari
dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap peraturan dan undang-undang
demokrasi ciptaan manusia, malah mereka selesa sahaja mengamalkannya. Golongan
si lebai dan warak seperti ini sebenarnya tidak berpegang kepada ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, dan justeru mereka tidak beriman
kepada Allah swt dan mereka sebenarnya sudah terkeluar daripada agama Allah
tanpa disedari mereka kerana mereka sebenarnya menolak Uluhiyah dan Rububiyah Allah,
sebaliknya mereka beriman kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia.
Revolusi Tauhid adalah perjuangan yang memerlukan masa yang
lama kerana proses untuk menanam Aqidah Islam yang teguh dan mantap ke dalam
setiap jiwa massa umat Islam yang sedang berada dalam kekeliruan dan
kebingungan yang amat ketara ini adalah satu proses yang memerlukan kepada
suatu jangka masa yang lama. Kekuatan AQIDAH yang tertanam dengan teguh dan
mantap di dalam setiap jiwa dan lubuk hati massa umat Islam kita inilah yang
merangsangkan mereka kepada kebangkitan, tindakan dan perang, dan kekuatan
inilah yang berkemampuan untuk mengharungi berbagai-bagai halangan dan
liku-liku perjuangan yang pahit dan getir. Perjuangan seperti ini sudah tentu
memerlukan kepada suatu jangka masa yang lama kerana ia bertujuan untuk
mendekat dan menyebatikan hati-hati manusia dengan sistem hidup daripada Allah,
iaitu hati-hati yang kuat berpegang kepada kepercayaan kepada Allah. Sedangkan
buat masa kini kesemua hati manusia termasuk di kalangan golongan mereka yang
lebai dan warak ini, merupakan manusia-manusia yang hati-hati mereka telah
hanyut begitu jauh daripada konsep sistem kehidupan Allah dan hati-hati yang
tidak beriman kepada sistem kehidupan daripada Allah. Mereka tidak beriman dan
mengamal sistem politik, ekonomi, sosial dan akhlak daripada Allah, mereka
hanya mengamal segala peribadatan ritual dalam Islam seperti solat, puasa,
zakat fitrah, haji, doa-doa dan zikir-zikir sahaja, sedangkan mereka mengimani,
mengamal dan meredhai sistem politik demokrasi, ekonomi kapitalis, serta sistem
sosial dan akhlak sekular yang dicipta dan diluluskan oleh parlimen. Ini adalah
kesyirikan dan kekufuran di sisi ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Majoriti yang terbesar daripada massa
umat Islam kita kini tidak menyedari mengenai realiti kesyirikan dan kekufuran
yang sedang menimpa ke atas diri mereka akibat daripada amalan sistem politik
demokrasi ini. Mereka tidak mengetahui bahawa peraturan dan undang-undang dalam
bidang-bidang politik, ekonomi, sosial dan akhlak adalah AGAMA dan justeru
mereka tidak mengetahui bahawa pemikiran dan sistem hidup
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang sedang kita amalkan kini, iaitu
pemikiran dan sistem hidup yang didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia,
adalah AGAMA yang syirik dan kufur. Pada mereka, agama Islam yang mereka sedang
anuti kini adalah agama yang sempurna serta tanpa apa-apa cacat celanya, dan
sistem politik demokrasi yang sudah mereka amalkan selama setengah abad ini
adalah suatu sistem politik yang bersesuaian dengan agama Islam kita yang Maha
Suci - mereka selesa dengan status quo yang bererti mereka berada di dalam
kesesatan yang berlarutan. Justeru proses untuk mengembalikan massa umat Islam
kita yang sedang berada di dalam kesesatan ini supaya mereka mengingini dan
mencintai sistem kehidupan daripada Allah dan justeru mereka kembali beriman
kepada Aqidah Islam yang sebenar adalah satu proses yang amat rumit dan yang
memakan masa yang lama.
Perjuangan Islam bermula dengan operasi dan gerakan DAKWAH,
iaitu dakwah yang bertujuan untuk merombak dan merungkaikan segala kekeliruan
dan kebingungan yang sedang melanda massa umat Islam kita kini supaya mereka
dapat melihat dengan mata dan akal fikiran mereka sendiri dengan jelas, terang
dan tanpa ragu-ragu lagi bahawa demokrasi ini adalah agama yang syirik dan
kufur, dan mereka juga dapat melihat dengan jelas, terang dan tanpa ragu-ragu
lagi bahawa mereka sebenarnya sedang menganuti dan mengimani Aqidah Islam yang
sesat, rosak dan menyeleweng daripada Aqidah Islam yang sebenar. Batas-batas
Islam dan perbezaan serta pemisahannya daripada batas-batas kufur semestinya
dipersembahkan dengan JELAS dan TERANG kepada massa umat Islam kita sekelian
supaya mereka tidak lagi berada di dalam kekeliruan dan kebingungan, supaya
mereka sentiasa berada dalam batas-batas Islam dengan teguh dan pasti, dan
supaya mereka dapat menghindari atau mengeluarkan diri mereka daripada
batas-batas kufur; dan dengan kefahaman yang jelas dan terang ini juga mereka
dapat mengenal pastikan manakah agama Islam yang sebenar dan manakah pula agama
Islam yang rosak dan sesat daripada jalan Aqidahnya yang sebenar.
Inilah
tujuan dan matlamat dakwah ke jalan Allah yang sebenar, iaitu untuk mengeluarkan
massa umat Islam kita ini daripada mengimani, menganuti dan mengamalkan agama
Islam yang sesat, rosak dan pincang ini yang sedang kita imani, anuti dan
amalkan sekarang ini dan supaya kita kembali untuk masuk sekali lagi ke dalam
agama Islam kita yang asal, sempurna dan sebenar, iaitu agama Islam yang
sebenar seperti mana yang ianya mula-mula diturunkan Allah kepada Rasul-Nya.
Firman Allah : al-Baqarah 208
Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam semua sekali dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan-syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang amat nyata.
Sebaik sahaja umat Islam kita memahami mengenai kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang sebenar dengan jelas dan terang, dan justeru kita mengelami kesedaran
yang sebenar, kita tidak akan teragak-agak lagi untuk segera memasuki semula ke
dalam agama Allah yang asal, sempurna dan sebenar ini dengan terlebih dahulu
mengeluarkan diri kita daripada agama Islam yang rosak dan pincang yang sedang
kita imani, anuti dan amalkan kini, kita tidak akan ragu-ragu lagi untuk hanya memperjuangkan
Islam melalui Metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya. Kita akan segera
mengeluarkan diri kita daripada amalan sistem politik demokrasi kita yang
syirik dan kufur ini, kita akan mengamalkan sikap dan tindakan-tindakan yang
menafi, menolak, mengingkari dan menentang agama demokrasi dan kerajaan
demokrasi yang syirik dan kufur ini dan selanjutnya kita akan melancarkan
Jihad, Perang dan Revolusi.
Tugas ini adalah tugas yang amat berat dan rumit yang
memerlukan kepada masa yang amat panjang serta tugas ini tidak hanya terhad
kepada dakwah demi dakwah sahaja tetapi ianya juga memerlukan kepada PERGERAKAN,
iaitu penglibatan yang aktif dalam perjuangan Islam itu sendiri yang disertai
dengan tindakan-tindakan yang radikal dan militen. Pertama sekali, dakwah untuk
meyakinkan umat Islam kita mengenai kesyirikan dan kekufuran demokrasi adalah
sesuatu yang rumit, dan yang lebih merumitkan lagi ialah dakwah kita untuk
meyakinkan mereka bahawa mereka sebenarnya sedang mengimani, menganuti dan
mengamalkan agama ISLAM MODENIS, iaitu agama Islam yang AQIDAHNYA adalah sesat,
rosak dan menyeleweng daripada Aqidah Islam yang sebenar; kedua, perjuangan
Islam memerlukan kepada pembinaan Aqidah Islam yang teguh dan mantap di dalam
setiap jiwa massa umat Islam kita, dan pembinaan aqidah ini akan mengambil masa
yang amat panjang – mungkin generasi demi generasi; ketiga, perjuangan ini akan
pasti bertembung di pertengahan jalannya dengan kekuasaan kufur sejak se awal
mungkin, dan pertembungan ini akan mengambil bentuk berbagai-bagai rupa dan
jenis penindasan dan kezaliman ke atas para pejuang Islam.
Reaksi daripada para pejuang Islam terhadap segala penindasan
dan kezaliman ini, mengikut Metod Islam, adalah dalam bentuk tindakan-tindakan
yang aktif, tegas, keras, radikal dan militen. Perjuangan yang bermula dengan
dakwah yang aman dan damai ini akan bertukar kepada bentuk kekerasan dan
militen. Apabila interaksi di antara kedua-dua belah pihak yang bertelagah ini
berlaku dalam bentuk tindakan-tindakan kekerasan dan militen yang saling
berbalas-balas ke atas satu pihak dengan pihak yang lain, ianya bererti bahawa
Revolusi Islam itu telahpun bemula. Gejala kekerasan dan militensi ini adalah
ciri-ciri perjuangan Islam, dan ianya adalah satu gejala yang semula jadi yang
pasti berlaku di antara Islam dengan kufur. Ini adalah kerana dakwah Islam yang
sebenar adalah dakwah yang MENCABAR kufur dan kekuasaan kufur serta dakwah yang
berbentuk RADIKAL, MILITEN DAN REVOLUSYENERI. Dakwah Islam seperti ini sudah
semestinya ditindas dan dizalimi oleh mana-mana kekuasaan kufur di dunia ini.
Sesuatu perjuangan yang dimulakan dengan dakwah dan berakhir
dengan dakwah tanpa penindasan dan kezaliman daripada Taghut yang berkuasa
serta tanpa reaksi-reaksi yang radikal dan militen daripada para pejuang Islam,
tetapi perjuangannya itu hanya sekadar berbentuk dakwah demi dakwah berterusan
tanpa sebarang halangan daripada musuh-musuh Allah, ianya bukanlah perjuangan
Islam yang sebenar mengikut al-Quran, Sunnah dan Sirah. Ini adalah kerana
dakwahnya itu adalah dakwah yang TIDAK MENCABAR kufur dan dakwah yang tidak
berbentuk RADIKAL, MILITEN dan REVOLUSYENERI. Ini bukan dakwah Islam yang
sebenar seperti mana yang diperintahkan Allah swt ke atas kita dalam menghadapi
kufur dan kekuasaan kufur. Perjuangan Islam yang sebenar bukan hanya terhad
sekadar dakwah demi dakwah sahaja, tetapi ianya adalah terdiri daripada DAKWAH
dan TINDAKAN yang bergerak serentak untuk menuju kepada meletusnya Revolusi
Islam yang total.
Revolusi Tauhid adalah sama sekali berbeza, baik dari segi
asas-asasnya ataupun metod-metodnya, dengan revolusi-revolusi nasionalis,
komunis, fasis, nazis atau mana-mana revolusi yang pernah berlaku di dunia. Revolusi
Islam tidak ada kena-mengena dengan faktor-faktor revolusi yang lazimnya
dikaji, dianalisis dan dirumuskan oleh para pengkaji dan pemikir politik,
sosial dan sejarah dunia. Faktor-faktor nasionalisme, kelas ekonomi, ketentuan
sejarah (historical determinism), dilektikal materialisme (dialectical materialism), "accidentalism",
"fatalism", kepimpinan karismatik, kesemuanya ini tidak ada
peranan dalam revolusi Islam.
Kita juga telah menyebut tadi bahawa Revolusi Islam adalah satu
revolusi yang hanya boleh berlaku di dalam masyarakat umat Islam yang MUTTAQI.
Perjuangan Islam adalah satu perjuangan yang dikehendaki untuk di dahului
dengan usaha untuk membentukkan satu masyarakat umat Islam yang MUTTAQI. Pembentukan
masyarakat umat Islam yang MUTTAQI ini adalah satu syarat yang amat penting
dalam mana-mana kebangkitan Islam. Tanpanya sesuatu kebangkitan Islam itu tidak
mungkin boleh berlaku. Inilah perbezaan yang asas yang memisahkan di antara
Revolusi Islam dengan revolusi-revolusi ciptaan manusia yang lain di dunia ini!
Golongan MUTTAQI adalah golongan yang bencikan kepada sistem kehidupan yang
kufur, mereka inginkan kepada sistem kehidupan Islam, mereka bertindak tegas
dalam mengingkari dan menentang kekufuran yang sedang berkuasa dan berdaulat ke
atas mereka, mereka memisahkan diri mereka daripada sistem kufur yang sedia ada,
mereka memisahkan diri mereka daripada seluruh kepimpinan kufur yang wujud di
dalam masyarakat mereka, mereka membentukkan satu kepimpinan Islam yang baru,
dan dengan kepimpinan yang baru dan berbeza ini, mereka bangkit menentang
kepimpinan kufur yang tersedia wujud di dalam masyarakat mereka. Segala sikap
dan tindakan mereka itu adalah kerana mereka MENTAATI dan MEMATUHI perintah Allah.
Mereka inilah yang disifatkan sebagai golongan MUTTAQI di sisi Allah swt .
No comments:
Post a Comment