JIHAD,
PERANG DAN REVOLUSI
(Siri 4)
PERANG
OFENSIF
Aku diutuskan untuk
memerangi orang-orang kafir sehingga mereka mengucap Laailaahaillallah Muhammad
Raasulullah.
Hadis Bukhari
1.
PERANG OFENSIF KERANA MEMPERTAHANKAN DAKWAH
ISLAM berkembang melalui Dakwah, Perang
dan Jihad, bukan semata-mata dakwah demi dakwah sahaja tanpa Jihad dan Perang.
Dakwah ialah untuk mengatasi ideologi kufur dan pemikiran kufur, tetapi
kekuatan, kekuasaan, otoriti dan pengaruh kufur, institusi-institusi kufur,
segala undang-undang dan kebudayaan yang mempertahankan ideologi dan pemikiran
kufur itu hendaklah terlebih dahulu diruntuhkan supaya tidak ada lagi dinding
yang menghalang dan menyekat manusia daripada menerima dakwah Islam, dan segala
kekuatan kufur itu hanya boleh diruntuhkan melalui Jihad dan Perang. Setelah
dinding itu runtuh baharulah manusia itu diserang dengan dakwah Islam dan
mereka itu bebas untuk membuat pilihan sama ada untuk menerima Islam atau kekal
dengan agama asal mereka. Perjuangan Islam dengan dakwah dan terus dakwah
sahaja tanpa Jihad dan Perang bukanlah metod Islam yang ditauladani oleh
Rasulullah SAW. Metod Islam ialah dakwah dan perang atau tarbiah dan tindakan.
Firman Allah: al-Qasas 87
Janganlah sesuatu pun menghalangimu daripada ayat-ayat Allah sesudah ia diturunkan kepadamu.
Firman Allah: al-An Aam 26
Dan mereka pula melarang orang ramai dari mendengar al-Quran dan mereka juga menjauhkan diri daripadanya.
Firman Allah: an-Nahl 88
Orang-orang yang kafir dan menghalangi dari jalan Allah, Kami tambahi keazaban demi keazaban kerana mereka membuat kerosakan.
Kerajaan, kekuasaan dan orang-orang yang menghalangi,
melarang dan menyekat penyebaran Islam di kalangan manusia adalah diperintahkan
Allah untuk diperangi supaya tidak ada sekatan di antara Islam dengan manusia
agar mereka beroleh kebebasan untuk membuat pilihan di antara iman dengan
kufur.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-
al-Maidah) :
“Islam telah berjihad untuk
menegakkan dakwah – selepas ditegakkan kebebasan aqidah – kerana Islam telah
membawa kepercayaan dan kefahaman yang paling sempurna terhadap kewujudan dan
terhadap kehidupan. Ia membawa setinggi-tinggi sistem untuk memajukan
kehidupan. Ia membawa kesemua kebaikan itu untuk dipersembahkan kepada umat
manusia, untuk menyampaikan ke telinga dan hati mereka. Oleh itu selepas
mendapat penerangan dan penjelasan ini mereka adalah bebas membuat keputusan.
Sesiapa suka ia boleh beriman dan sesiapa yang tidak suka ia boleh kufur dan di
sana tiada paksaan dalam agama. Tetapi sebelum itu, segala halangan dan
rintangan pastilah dihapuskan daripada jalan yang menyampaikan kebaikan (agama
) ini kepada seluruh manusia sebagai mana ia di bawa daripada Allah SWT untuk
seluruh umat manusia. Semua halangan dan rintangan yang boleh menyekat orang
ramai daripada mendengar, menerima dan bergabung dalam angkatan orang-orang
yang beriman jika mereka suka itu pastilah dihapuskan. Dan di antara
halangan-halangan itu inilah wujudnya sistem-sistem pemerintahan yang zalim
yang menghalangkan orang ramai daripada mendengar seruan hidayat dan menindas
orang-orang yang menerima hidayat. Islam berjihad untuk meleburkan
sistem-sistem yang zalim ini dan menggantikannya dengan satu sistem adil yang
menjamin kebebasan berdakwah kepada agama yang benar di setiap tempat dan
menjamin kebebasan para pendakwah. Matlamat ini masih tetap teguh dan Jihad
masih tetap difardhukan ke atas kaum Muslimin untuk mencapai matlamat ini jika
mereka Muslimin yang benar.”
Mengikut penjelasan Saiyyid Qutb, manusia itu hanya bebas
untuk memilih sesuatu agama apabila ia berada di bawah kekuasaan Islam.
Sebaliknya manusia itu tidak diberi kebebasan untuk memilih sesuatu agama apabila
ia berada di bawah kekuasaan yang bukan Islam. Islam mewajibkan Jihad dan
Perang untuk meruntuhkan kekuasaan manusia yang selain daripada Allah agar
manusia bebas untuk memilih sesuatu agama yang dikehendakinya. Di Malaysia
kebebasan berdakwah dibataskan oleh ISA di mana kita tidak mempunyai kebebasan
untuk menyampaikan mesej ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang mendasar, di antaranya ialah
bahawa demokrasi yang menolak kedaulatan Allah dan juga mengabdikan manusia
kepada sesama manusia itu adalah satu kekufuran yang diperintahkan oleh ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk dihancurkan; ketidak bebasan
untuk berdakwah dalam erti kata penyampaian mesej ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang mendasar ini mewajibkan pelancaran
perang dan revolusi ke atas kerajaan demokrasi Malaysia.
2.
PERANG OFENSIF UNTUK MENGHAPUSKAN PENINDASAN
Pemikiran, ideologi, peraturan dan
undang-undang Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang dicipta dan dibuat
oleh manusia adalah disifatkan Allah sebagai penindasan, kezaliman,
pencerobohan, ancaman, kejahatan dan kerosakan kepada manusia dan kemanusiaan
di bumi. Justeru pengabdian manusia kepada kuasa manusia di bawah kerajaan
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis di Malaysia kita ini adalah penindasan,
kezaliman, pencerobohan, ancaman, kejahatan dan kerosakan kepada manusia dan
kemanusiaan di bumi ini di sisi Allah swt. Selagi wujudnya penindasan,
kezaliman, pencerobohan, ancaman, kejahatan dan kerosakan dalam bentuk pelaksanaan
dan penguatkuasaan pemikiran dan undang-undang demokrasi yang syirik dan kufur ini
selama itulah umat Islam diperintahkan Allah untuk berjihad dan berperang
sehingga terhapusnya kekuatan dan kekuasaan demokrasi itu semua sekali. Justeru
memerangi kerajaan Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang zalim dan
menindas ini adalah Jihad yang difardhukan ke atas setiap penganut agama Allah.
Firman Allah: al-Baqarah 193
Dan berperanglah sehingga tiada lagi fitnah (penindasan) dan jadilah agama untuk Allah.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Jika ayat ini – ketika turunnya –
sedang menghadapi kekuatan kaum musyrikin di Semenanjung Tanah Arab yang
bertindak menindas orang ramai dan menghalangkan perkembangan agama Allah,
namun maksud ayat ini adalah umum dan arahannya tetap kekal berterusan (pada
bila-bila masa). Anjuran Jihad kekal berterusan sehingga hari kiamat. Kini
setiap hari ada sahaja kuasa zalim yang menghalangkan orang ramai daripada
agama Allah, iaitu menghalangkan mereka mendengar dakwah Allah dan beriman
dengan-Nya setelah mereka yakin kepada kebenarannya dan berpegang dengannya
dengan aman. Kaum Muslimin adalah ditugaskan pada setiap waktu supaya
meleburkan kuasa yang zalim ini dan membebaskan orang ramai daripada
penindasnya agar mereka dapat mendengar dakwah Allah, memilih agama Allah dan
mendapat hidayat Allah.
Larangan terhadap penindasan itu
diulangkan sekali perbicaraannya setelah dikecam dan disifatkannya sebagai
perbuatan yang lebih kejam daripada melakukan pembunuhan. Ulangan ini
menyarankan betapa besarnya perkara ini dalam pandangan Islam, juga mewujudkan
satu dasar yang amat besar yang mengadakan – pada hakikatnya – satu hari lahir
yang baru bagi manusia di tangan al-Quran, iaitu satu hari lahir yang
meletakkan nilai manusia pada nilai aqidahnya, di mana hidup seseorang manusia
itu diletakkan di sebelah daun neraca dan diletakkan pula aqidahnya di sebelah
daun neraca yang satu lagi, kemudian neraca aqidah itu menjadi berat. Begitu juga
mengikut dasar ini dapat ditentukan siapakah musuh-musuh manusia-manusia yang
beriman dan menyakiti orang-orang Islam kerana keIslaman mereka. Merekalah
orang-orang yang menafikan umat manusia daripada sebesar-besar unsur kebaikan
dan menghalangkan mereka daripada agama Allah, dan merekalah golongan yang
wajib diperangi dan dibunuh oleh kaum Muslimin di mana sahaja mereka jumpai.
Dasar agung yang disyariatkan oleh
Islam di dalam ayat-ayat pertama al-Quran yang diturun mengenai peperangan ini
masih lagi berkuat kuasa, dan Aqidah Islam juga masih terus menghadapi
orang-orang yang mencerobohinya dan mencerobohi pemeluk-pemeluknya dengan
berbagai-bagai cara, dan penindasan dan tindakan-tindakan kejam juga masih
terus menimpa orang-orang yang beriman dalam bentuk individu, kelompok-kelompok
dan umat-umat seluruhnya pada sesetengah waktu. Dan setiap mereka yang
menghadapi penindasan terhadap agamanya dalam apa-apa bentuk sekalipun adalah
diwajibkan bangkit melawan dan berperang, dan menegakkan dasar agung yang disyariatkan
oeh Islam itu. Oleh sebab itu kelahiran dasar ini merupakan hari lahir yang
baru bagi umat manusia.
Firman Allah: al-Anfal 39
Dan perangilah mereka sehingga tidak ada fitnah lagi, dan jadilah agama untuk Allah.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Kedatangan Islam – sebagaimana
dijelaskan dalam kata pengantar surah ini – merupakan satu perisytiharan umum
untuk membebaskan manusia di muka bumi ini daripada perhambaan kepada sesama
manusia dan daripada perhambaan hawa nafsu sendiri yang juga merupakan
perhambaan kepada sesama makhluk, iaitu dengan mengumumkan Uluhiyah Allah dan
Rububiyah-Nya sahaja yang menguasai seluruh alam. Ini bermakna suatu
pemberontakan umum terhadap kuasa hakimiyah manusia, undang-undang dan
peraturannya dalam segala rupa dan bentuknya di samping merupakan suatu
pemberontakan umum terhadap segala kedudukan di mana kuasa memerintah berada
dalam tangan manusia dalam mana-mana bentuknya.
Untuk merealisasikan matlamat yang
agung ini perlu dilakukan dua langkah yang asasi :
Pertama : Menghapuskan gangguan
dan penindasan terhadap orang-orang yang menganut agama ini dan mengumumkan
kebebasan mereka daripada kuasa hakimiyah manusia serta memulangkan Ubudiyah
mereka kepada Allah sahaja, iaitu menolak Ubudiyah kepada sesama manusia dalam
segala bentuk dan rupanya.
Matlamat ini tidak direalisasikan
kecuali dengan adanya kelompok Muslim yang mempunyai organisasi yang bergerak
di bawah kepimpinan yang beriman kepada perisytiharan umum itu dan berjuang
untuk melaksanakannya di alam realiti dan seterusnya berjuang menentang setiap
Taghut yang menggugat dan menindas penganut Islam atau mengadakan
halangan-halangan menggunakan kekuatan, tekanan, paksaan dan kempen terhadap
orang-orang yang ingin menganut Islam.
Kedua : Menghancurkan segala kuasa
di muka bumi ini yang ditegakkan di atas Ubudiyah kepada sesama manusia dalam
mana-mana bentuk dan rupa untuk menjamin matlamat yang pertama, dan mengumumkan
Uluihiyah Allah di seluruh muka bumi ini agar seluruh agama tertentu kepada
Allah sahaja. Agama yang dimaksudkan di sini ialah ketaatan kepada kuasa Allah
dan ketaatan itu bukanlah semata-mata dengan iktikad sahaja.
Ayat-ayat ini (2:193; 8:39) adalah
ayat yang berbentuk UMUM dan MUKTAMAD. Jihad, Perang dan Revolusi adalah
diperintahkan ke atas kita, iaitu ke atas seluruh umat Islam, dan bukanlah yang
hanya terhad kepada kerajaan dan pemerintahan Islam sahaja, malah ke atas
sesiapa sahaja yang beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan Kitab-Nya untuk
memerangi, meruntuh dan menghancurkan kekuatan dan kekuasaan kerajaan demokrasi
Malaysia kita ini kerana, mengikut kriteria Islam, ianya adalah kerajaan yang melakukan
penindasan, kezaliman, pencerobohan, ancaman, kejahatan dan kerosakan ke atas
manusia dan kemanusiaan di bumi. Setelah orang-orang ramai memberontak dan
berperang yang meruntuh dan menghancurkan kerajaan demokrasi yang syirik dan
kufur itu, barulah wujudnya gejala “jadilah agama untuk Allah", iaitu
jadilah agama Allah ini sebagai agama yang BERKUASA dan MEMERINTAH ke atas
manusia yang menghapuskan segala penindasan, kezaliman, pencerobohan, ancaman,
kejahatan dan kerosakan itu.
Jihad dan Revolusi adalah
diperintahkan ke atas kita agar agama Allah itu menjadi agama yang berkuasa dan
memerintah seperti mana yang disebut dalam ayat ini “jadilah agama untuk
Allah“. Perang dalam ayat ini adalah perang yang berbentuk OFENSIF, iaitu
menyerang sebelum diperangi. Perang dan Revolusi ini adalah Jihad ke jalan
Allah dan ianya adalah Metod Perjuangan daripada Allah yang membolehkan kita
untuk meruntuh dan menghancurkan kerajaan manusia yang syirik dan kufur serta
yang zalim dan menindas ini untuk digantikan dengan kerajaan Allah yang adil
dan bebas.
"Fitnah" dalam
ayat ini adalah dimaksudkan kepada penindasan, iaitu penindasan yang
wujud dalam bentuk peraturan dan undang-undang ciptaan manusia yang selain
daripada Allah yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia. Peraturan dan
undang-undang ciptaan manusia itu adalah kekufuran, dan setiap kekufuran itu
disifatkan Allah sebagai penindasan, kezaliman, ancaman, pencerbohan, kejahatan
dan kerosakan kepada manusia di bumi. Kerajaan, pemerintahan dan otoriti
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang mengabdikan manusia kepada sesama
manusia adalah satu “fitnah” yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. untuk
diperangi. Selagi “fitnah” itu wujud, selama itulah perang dikehendaki untuk
dilancarkan sehingga “fitnah” itu, iaitu kerajaan, pemerintahan dan otoriti
demokrasi itu, mengalami kehancuran; dan "jadilah agama untuk Allah",
iaitu sehingga Islam sahaja yang memerintah ke atas seluruh ideologi dan
pemikiran yang lain dan ke atas seluruh umat manusia di bumi, Islam dan bukan
Islam. Bagi umat Islam yang sedang berada di bawah naungan
Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis, Jihad dikehendaki untuk dijadikan
sistem kehidupan hari-hari dan terus berkesinambungan sehingga hancurnya kufur
(demokrasi) dan tertegaknya Islam. Ini adalah ayat REVOLUSI, iaitu ayat yang
memerintahkan kita supaya MEMBERONTAK dan BERPERANG untuk meruntuh dan
menghancurkan kekuataan dan kekuasaan sesuatu kerajaan kufur seperti kerajaan
demokrasi Malaysia kita ini untuk kemudiannya digantikan dengan agama Islam,
iaitu agama yang berkuasa dan memerintah.
3.
PERANG OFENSIF UNTUK MENGHAPUSKAN KEZALIMAN
Perang telah dibenarkan kepada orang-orang Islam yang dizalimi
oleh ideologi dan undang-undang kufur dan orang-orang kafir. Dalam peringkat
permulaan Aqidah dan Pemikiran Islam diperjuangkan, kekuasaan kufur
disekelilingnya telah dan akan menggempur Islam. Sejarah telah membuktikan
bahawa penegakan Aqidah dan Pemikiran Islam tidak pernah diberi laluan mudah
sejak daripada para nabi yang terdahulu sehingga kepada junjungan besar
Rasulullah s.a.w dan sehingga ke zaman kita kini, melainkan kesemuanya diancam,
ditindas dan dizalimi.
Firman Allah: al-Hajj 39, 40
Telah diizinkan (berperang) kepada orang-orang yang diperangi, disebabkan mereka dizalimi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk menolong mereka itu. Iaitu orang-orang yang diusir dari negerinya, tanpa kebenaran, melainkan kerana mengatakan: Tuhan kami ialah Allah.
Saiyyid Qutb (Fizilalil
Quran-al-Hajj) :
Oleh sebab itu Allah telah memberi
kebenaran kapada kaum Muslimin, selepas mereka berhijrah ke Mekah memerangi
kaum Musyrikin untuk mempertahankan keselamatan diri mereka dan akidah mereka
daripada pencerobohan dan pencabulan yang telah mencapai kemuncaknya, juga
untuk mewujudkan kebebasan akidah dan kebebasan ibadat bagi mereka dan
oarang-orang yang lain daripada mereka di bawah naungan Allah. Allah juga telah
menjanjikan mereka untuk memberi kemenangan dan kedudukan yang kuat kepada
mereka dengan syarat mereka melaksanakan segala tugas-tugas agama mereka.
Kuasa-kuasa jahat dan sesat
sentiasa bertindak di dunia ini. Pertarungan tetap berterusan di antara baik
dan jahat, di antara hidayat dan kesesatan. Perjuangan tetap berterusan di
antara kekuatan-kekuatan keimanan dengan kekuatan-kekuatan kezaliman sejak
Allah menciptakan insan.
Kejahatan bertindak liar dan
kebatilan mempunyai senjata. Oleh itu ia bertindak tanpa silu malu, ia
menyerang tanpa belas kasihan. Ia boleh menyelewengkan manusia daripada
kebaikan apabila mereka telah menemui jalannya. Ia boleh menyesatkan mereka
daripada kebenaran apabila mereka telah membuka pintu hati menerimanya. Oleh
itu keimanan, kebaikan dan kebenaran pasti mempunyai kekuatan yang dapat
melindunginya daripada serangan yang kejam, memeliharanya daripada fitnah dan
menjaganya daripada duri-duri dan racun-racun.
Allah tidak mahu meninggalkan
keimanan, kebaikan dan kebenaran menentang kuasa- kuasa kezaliman, kejahatan
dan kebatilan tanpa senjata atau dengan semata-mata berpegang dengan kekuatan
iman di dalam hati. Dengan persebatian kebenaran dalam fitrah semula jadi dan
dengan kedalaman akar tunjang kebaikan di dalam sanubari, kerana kekuatan
kebendaan yang dimiliki kebatilan itu boleh menggoncangkan hati, boleh
mengelirukan jiwa dan boleh menyesatkan fitrah di samping itu kesabaran dan
daya ketahanan menanggung penderitaan itu mempunyai batas dan hadnya. Daya
tenaga dan kekuatan manusia juga ada titik penghabisannya. Dan Allah Maha Arif
mengenai hati dan jiwa manusia. Oleh itu Allah tidak mahu meninggalkan kaum
Mukmin menjadi korban fitnah (orang-orang kafir). Apabila mereka telah bersiap
sedia untuk menentang dan mempertahankan diri serta mempunyai alat-alat
kelengkapan yang cukup, maka mereka telah diizinkan berperang untuk menangkis
pencerobohan.
Sebelum Allah mengizinkan mereka
bertolak ke medan perang, Dia mengumumkan kepada mereka bahawa Dia akan
mempertahankan keselamatan mereka dan meletakkan mereka di bawah
pelindungan-Nya.
Mereka mempunyai alasan untuk
mengharungi perjuangan itu kerana mereka ditugas memikul amanah kemanusiaan
yang agung, yang mana kebaikan bukan sahaja kembali kepada mereka, malah
kembali kepada seluruh pihak orang-orang yang beriman di samping menjamin kebebasan
akidah dan kebebasan beribadat. Selain daripada itu mereka telah di usir
daripada kampung halaman mereka tanpa apa-apa kesalahan yang benar.
Sedangkan itu kalimat yang paling
benar diucap dan dilafazkan, dan kerana kesalahan mengucap kalimat inilah sahaja
mereka telah diusirkan daripada kampung halaman mereka. Itulah tindakan yang
benar-benar zalim dan tidak beralasan daripada para penceroboh dan itulah sikap
keikhlasan yang bersih daripada segala matlamat kepentingan peribadi daripada
orang-orang mukmin yang dicerobohi itu, malah mereka hanya diusir kerana akidah
mereka sahaja bukannya kerana pertarungan merebut harta benda dunia, di mana
berlakunya pertentangan ketamakan dan kepentingan dan pertentangan tujuan dan
perbezaan kepentingan.
Ini adalah pertama kali Allah s.w.t. membenarkan perang
terhadap orang-orang kafir kerana menzalimi umat Islam. Di kala itu umat Islam
yang kerdil itu sudah mencapai kekuatan dalaman dan kekuatan fizikal yang sudah
berkemampuan untuk menghadapi kekuatan kaum kafir. Ayat ini bukanlah terhad dan
terkhusus untuk dimaksudkan kepada umat Islam di Medinah pada zaman Nabi
Muhammad saw sahaja, malah ianya adalah dimaksudkan kepada seluruh umat manusia
yang dizalimi yang tidak terikat kepada faktor-faktor tempat dan waktu serta kepada
agama dan bangsa. Sesiapa sahaja yang dizalimi, Islam atau kafir, dahulu, sekarang
dan pada masa-masa hadapan, kesemuanya diperintahkan Allah untuk bangkit
menentang kezaliman itu. Di atas dasar ini, Allah memerintahkan kita supaya MEMBERONTAK
dan MEMERANGI kerajaan demokrasi Malaysia kita ini kerana ianya adalah kerajaan
yang zalim dan menindas sehingga runtuh dan hancurlah kekuatan dan kekuasaannya
untuk kemudiannya digantikan dengan kerajaan Islam yang adil dan bebas, begitu
juga Islam berhak untuk memerangi seluruh pakatan kufur yang menzalimi umat
Islam di Thailand, Filipina, Bosnia, Somalia, Sudan, Russia, Cina dan di merata-rata
dunia. Orang-orang yang tidak berperang, sekadar melihat sahaja segala
pencerobohan, ancaman, kezaliman, penindasan dan kerosakan itu berlaku ke atas
umat Islam dan seluruh umat manusia, adalah satu penentangan terhadap konsep
Jihad dalam Islam dan di akhirat nanti akan mendapat seksaan Allah.
Deklarasi bahawa ar-Rabb kita ialah Allah di dalam ayat
al-Quran (22:40) mengandungi satu deklarasi bahawa dalam hal ehwal politik dan
kenegaraan, yang menjadi hak Allah sahaja ialah kedaulatan, otoriti dan
undang-undang dan bahawa kedaulatan rakyat, otoriti rakyat dan undang-undang
rakyat itu adalah syirik dan kufur yang diperintahkan Allah swt untuk ditolak,
ditentang dan diperangi kesemua sekali. Apabila kita dilarang dan dibenteras
dengan keras sekali daripada mendeklarasikan kekufuran demokrasi oleh
undang-undang ISA melalui tindakan kepolisan dan ketenteraan dan lain-lain
bentuk kekerasan, ianya bermakna kita dilarang dan dicegahkan daripada
mendeklarasi dan mengamalkan konsep al-Quran bahawa ar-Rabb kita ialah Allah.
Ini adalah satu pencerobohan, ancaman, penindasan, kezaliman dan kerosakan
terhadap Islam dan umat Islam yang, mengikut ayat di atas ini, mewajibkan kita
untuk melancarkan perang dan revolusi terhadap kerajaan demokrasi Malaysia.
Allah memerintahkan kita untuk memerangi dan membela sesiapa
sahaja yang dicerobohi, diancam, dizalimi, ditindas dan dirosaki itu tanpa diskriminasi
agama, keturunan dan status. Apabila orang-orang Islam dicerobohi, diancam,
dizalimi, ditindas dan dirosaki oleh orang-orang kafir, Allah memerintahkan
kita untuk memerangi orang-orang kafir itu; apabila orang-orang kafir
dicerobohi, diancam, dizalimi, ditindas dan dirosaki oleh orang-orang Islam,
Allah memerintahkan kita supaya memerangi orang-orang Islam itu.
Firman Allah: an-Nisa 75
Mengapakah kamu tidak berperang di jalan Allah untuk (membantu) orang-orang tertindas.yang terdiri daripada lelaki, perempuan-perempuan dan kanak-kanak .
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
“Maksudnya bagaimana kamu duduk bersenang diri dan tidak
tampil berperang kerana sabilullah dan kerana menyelamatkan golongan-golongan
yang lemah daripada kaum lelaki, kaum perempuan dan kanak-kanak? Gambaran
golongan-golongan yang malang ini terlukis dalam satu pemandangan yang
membangkitkan kehairanan seorang Muslim, mencubit kehormatan seorang mukmin dan
merangsangkan sentimen belas kasihan dan perasaan insaniahnya. Mereka menderita
kesusahan dan mengalami penindasan kerana Aqidah dan agama mereka, dan
penderitaan kerana agama itu adalah lebih sengsara daripada penderitaan kerana
harta, tanah, nyawa dan kehormatan diri, kerana penderitaan itu ialah
penderitaan untuk mempertahankan ciri kewujudan insan yang paling utama
kemudian barulah diikuti oleh ciri kehormatan dan maruah diri dan hak milik
harta dan tanah.
Pemandangan kaum perempuan dan kanak-kanak yang lemah
adalah satu pemandangan yang mencubit hati dan perasaan. Pemandangan ini tidak
kurang daripada pemandangan orang-orang tua yang lemah dan tidak berdaya
mempertahankan diri terutama mempertahankan agama dan Aqidah mereka. Semua
pemandangan ini ditayangkan di ruang seruan kepada berjihad dan ini sahaja
sudah cukup. Oleh sebab itu al-Quran mengecam sikap tidak menghiraukan
jeritan-jeritan golongan-golongan yang lemah itu. Ini adalah satu uslub
penyampaian yang mempunyai kesan yang amat mendalam dan resapan yang amat jauh
dalam saluran-saluran perasaan.”
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran
Al-baqarah) :
“Islam berjihad untuk
mempertahankan orang-orang mukmin daripada gangguan dan penindasan yang
dideritai mereka dan untuk menjaminkan keamanan dan keselamatan diri mereka,
harta benda mereka dan agama mereka. Dan di sini telah menetapkan satu dasar
agung yang telah diterangkan di dalam ayat :
“Dan penindasan itu lebih besar
dosanya daripada pembunuhan” (al-Baqarah 217)
Oleh itu Islam menganggapkan
pencerobohan terhadap aqidah, perbuatan mengganggu dan menyakiti kerana Aqidah
dan perbuatan menindas penganut-penganutnya lebih kejam daripada pencerobohan
terhadap keselamatan hidup mereka sendiri, kerana Aqidah itu lebih tinggi
nilainya daripada hidup itu sendiri mengikut dasar yang agung ini. Apabila
seseorang mukmin itu diizinkan berperang kerana mempertahankan nyawa dan harta,
maka lebih wajar lagi ia diizinkan berperang kerana mempertahankan Aqidah dan
agamanya. Dahulu orang-orang Islam ditindas, diganggu dan disakiti supaya
mereka diseksa kerana Aqidah mereka di berbagai-bagai negeri di dunia ini.
Negeri Andalus telah menyaksi kekejaman penyeksaan dan pembunuhan beramai-ramai
yang menindas orang-orang Islam supaya mereka meninggalkan agama mereka dan
menindas penganut-penganut Kristian daripada mazhab-mazhab yang lain supaya
masuk mazhab Katolik. Daripada kekejaman Andalus dapat menyaksi akibat yang
ditinggalkan oleh Sepanyol, di mana di sana tidak ada lagi bayangan Islam dan
bayangan mazhab-mazhab Kristian yang lain, sebagai mana Baitul Maqdis dan
negeri-negeri di sekelilingnya telah menyaksi kekejaman serangan perang Salib
yang dituju semata-mata untuk menghancurkan agama Islam – tetapi kaum Muslimin
telah mengharungi peperangan itu di bawah panji-panji Aqidah mereka dan mereka
telah berjaya memenangi peperangan itu dan berjaya menyelamatkan kawasan itu
daripada menerima nasib Andalus yang amat sedih itu. Kaum Muslimin (hari ini)
masih lagi ditindas di negeri-negeri komunis, negeri-negeri yang menyembah
berhala, di kawasan-kawasan Zionis dan negeri-negeri Kristian di berbagai-bagai
pelusuk dunia. Dan Jihad tetap difardhukan ke atas mereka untuk menghapuskan
penindasan itu jika mereka Muslimin yang sebenar.”
Para pejuang Islam, baik di bahagian dan di lokaliti mana
sekalipun di dunia ini, dan di zaman mana sahaja dalam sejarah kehidupan
manusia di bumi ini, sentiasa sahaja DIANCAM, DIGANGGU, DICEROBOHI, DISAKITI,
DIZALIMI, DIJAHATI dan DITINDAS oleh musuh-musuh Islam, dan mereka ini akan
terus diperlakukan sedemikian rupa oleh musuh-musuh Islam ini pada masa-masa
akan datang. Justeru, Allah memfardhukan Jihad dan Perang ke atas kita untuk
memerangi musuh-musuh Islam supaya terhapusnya segala penindasan, kezaliman,
pencerobohan, ancaman, dan kerosakan itu yang disifatkan oleh Allah swt sebagai
lebih besar dosanya daripada pembunuhan.
Dalam pengertian ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, orang-orang yang sedang berada di
bawah naungan dan kekuasaan sesuatu kerajaan yang syirik dan kufur, seperti
kerajaan demokrasi kita ini, adalah orang-orang yang sedang dicerobohi,
diancam, dizalimi, ditindas dan dirosaki oleh kekuasaan kufur itu. Allah
memerintahkan kita supaya melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi terhadap
sesuatu kerajaan yang syirik dan kufur seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita
ini untuk MEMBEBASKAN seluruh rakyatnya, Islam mahupun bukan Islam, daripada
dibelenggu dan dizalimi oleh ideologi, kekuasaan dan undang-undang yang syirik
dan kufur ini yang disifatkan oleh Allah swt sebagai pencerobohan, ancaman,
penindasan, kezaliman, kejahatan dan kerosakan untuk kemudiannya diletakkan di
bawah kekuasaan Islam yang disifatkan oleh Allah swt sebagai keadilan,
kebebasan dan keamanan. Umat Islam yang meredhai dan menyenangi pencerobohan,
ancaman. kezaliman, penindasan dan kerosakan yang wujud dalam bentuk ideologi,
pemikiran, perundangan dan sistem pemerintahan Jahiliyah, seperti Jahiliyah
demokrasi ini, atau mereka memilih untuk menjadi penonton-penonton sahaja,
iaitu tanpa sebarang sikap dan tindakan terhadap segala pencerobohan, ancaman,
kezaliman, penindasan dan kerosakan ini, mengikut pengertian ayat di atas ini,
adalah orang-orang yang mendurhakai dan mengingkari Allah s.w.t.
Jihad menghendaki umat Islam supaya sentiasa berada dalam
keadaan yang berwaspada terhadap musuh-musuh Islam dan sentiasa bersedia dengan
segala kekuatan – politik, ekonomi, ketenteraan dan moral - untuk menghadapi
serangan daripada orang-orang kafir.
Firman Allah: al-Anfal 60
Hendaklah kamu sediakan untuk melawan mereka, sekadar tenagamu, kekuatan dan kuda yang tertambat, dengan demikian kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu.
Keadilan, kebebasan dan keamanan hanya boleh wujud apabila
segala pencerobohan, ancaman, kezaliman, penindasan dan kerosakan daripada
musuh-musuh Islam dapat dibenteraskan dengan berkesan. Ia sudah tentu
memerlukan kepada kekuatan militeri, ekonomi dan moral umat Islam. Berada dalam
keadaan yang lemah bererti terdedah kepada penindasan dan manipulasi oleh
kuasa-kuasa besar. Jihad mempunyai matlamat untuk menghapuskan penindasan dan
manipulasi supaya tidak ada pengabdian manusia kepada sesama manusia.
Menyediakan kekuatan pertahanan yang moden dan terkini adalah kewajipan Jihad.
Bagai mana
pula keadaan kita yang belum berkemampuan dari segi kekuatan militeri untuk
menandingi dan mengatasi kekuatan militeri orang-orang kafir atau
kerajaan-kerajaan kufur sedangkan mereka itu sentiasa sahaja menceroboh,
mengancam, menzalimi, menindas dan merosaki kita – apakah kita hanya sekadar
berdiam diri sahaja dengan membiarkan diri kita ini untuk dicerobohi, diancam,
dizalimi, ditindas dan dirosaki dengan sewenang-wenang dan berleluasa sahaja? Mustahil
bagi kita untuk mengumpulkan kewangan yang mencukupi untuk membuat sebarang
persediaan militeri apabila kita sentiasa sahaja diganggu gugat oleh
musuh-musuh kita - segala gangguan dan kezaliman itu tidak memberi sebarang
ruang dan peluang untuk kita membuat persediaan untuk menghadapi mereka. Kita
tidak ada kemampuan untuk memerangi mereka secara besar-besaran yang boleh
mengatasi mereka. Jalan yang terbuka kepada kita hanyalah pelancaran “terrorism” terhadap mereka untuk
menggentarkan mereka agar mereka tidak lagi menzalimi dan menindas kita. Insya
Allah peluang yang terbuka ini akan kita eksploitasikan sepenuhnya untuk
membuat persediaan bagi menghadapi ancaman-ancaman mereka seperti mana yang
diperintahkan oleh Allah swt.
Terrorism adalah Jihad yang bertujuan untuk menggentarkan
musuh-musuh Allah dan musuh-musuh kita seperti mana yang digariskan di dalam
ayat di atas ini. Justeru, terrorism adalah dengan keizinan dan perintah Allah
swt.
Sebelum kita berkemampuan untuk melancarkan Jihad, Revolusi dan
Perang yang total terhadap sesebuah kerajaan kufur seperti kerajaan demokrasi
Malaysia kita ini, Pergerakan Islam yang kecil dan masih berada di peringkat
awal itu boleh melancarkan gerakan-gerakan “terrorism”
terhadapnya, bukan sahaja untuk menggentarkannya malah juga sebagai satu
saluran untuk mendedahkan idea-idea radikal dan revolusyeneri dalam menggalak
dan menggerakkan massa umat Islam untuk menyertai perjuangan Islam ke arah
Jihad dan Revolusi. “Terrorism”
adalah sebahagian daripada aktiviti-aktiviti Jihad dalam Metod Islam untuk
menghancurkan sesuatu kerajaan kufur yang sedang berdaulat dan berkuasa itu.
4.
PERANG OFENSIF UNTUK MEMERANGI KAUM MUSYRIKIN
Allah memerintahkan kita supaya
memerangi kaum musyrikin kerana akidah mereka mengabdikan manusia kepada sesama
manusia yang menafi dan menolak pengabdian manusia kepada Allah sahaja. Justeru
Allah memerintahkan kita untuk memerangi dan memusuhi rakyat Malaysia yang
terdiri daripada orang-orang Cina dan India musyrikin. Bukan kerana mereka itu
adalah bangsa-bangsa Cina dan India yang selain daripada bangsa Melayu, tetapi
kerana mereka menganuti akidah musyrik yang mengabdikan manusia kepada sesama
manusia serta mereka itu menolak dan menafikan Aqidah Islam yang mengabdikan
manusia kepada Allah sahaja. Walaupun mereka itu sangat mengingini untuk
bersahabat dan hidup berharmoni dengan kita, perintah Allah ke atas kita adalah
tetap untuk bermusuhan dan berperangan dengan mereka melainkan mereka mengalah
dan bersetuju untuk menegakkan konsep pengabdian kepada Allah sahaja. Di atas
dasar yang sama, kita berhak untuk memerangi kerajaan demokrasi Malaysia
pimpinan orang-orang Melayu ini kerana ianya adalah sebuah kerajaan yang
menganuti akidah yang syirik dan kufur yang mengabdikan manusia kepada sesama
manusia.
Bagai manakah kedudukan perpaduan di
antara Melayu, Cina dan India di atas dasar perpaduan bangsa Malaysia, dan juga
perpaduan di antara berbagai golongan agama di kalangan kaum Bumiputra di atas
konsep bangsa Bumiputra di sisi Islam? Perpaduan-perpaduan seperti ini adalah
syrik dan kufur!
Firman Allah: at-Taubah 36, 73
Perangilah orang-orang musyrik semuanya sebagai mana mereka memerangi kamu semuanya. Ketahuilah bahawa Allah bersama orang-orang yang taqwa.
Wahai Nabi! Berperanglah terhadap orang-orang kafir dan munafik dan bersikap keraslah terhadap mereka.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Maksudnya, perangilah mereka tanpa
dikecualikan seorang atau sekumpulan pun daripada mereka kerana mereka
memerangi kamu tanpa dikecualikan kamu seorang atau sekumpulan pun daripada
kamu. Peperangan ini pada hakikatnya adalah peperangan di antara syirik dan
Tauhid, di antara kufur dan iman, dan di antara kesesatan dan hidayat. Ia merupakan pertarungan di antara
dua kem yang berbeza, yang tidak mungkin wujud di antara keduanya perdamaian
yang berkekalan dan tidak mungkin diadakan di antara keduanya suatu persetujuan
yang sempurna, kerana perselisihan di antara keduanya bukan perselisihan secara
kebetulan atau perselisihan juzu’kan, bukan perselisihan kepentingan-kepentingan
yang boleh dicarikan jalan penyelesaian dan bukan perselisihan kerana
garis-garis sempadan yang boleh diaturkan semula. Umat Muslimin akan tertipu
dengan muslihat pertarungan di antara mereka dengan kaum Musyrikin iaitu kaum
paganisme dan kaum ahlil kitab jika mereka memahami atau difahamkan bahawa
pertarungan ini ialah pertarungan ekonomi atau pertarungan perkauman atau
pertarungan kerana tanah air atau pertarungan strategik tidak sekali-kali
begitu. Ia adalah pertarungan Aqidah sebelum segala pertarungan yang lain,
pertarungan sistem hidup yang lahir daripada Aqidah ini. Dalam pertarungan ini
penyelesaian-penyelesaian separuhan tidak berguna dan ia tidak boleh
diselesaikan dengan perjanjian-perjanjian dan tindak tanduk muslihat. Ia hanya
boleh diselesaikan dengan peperangan dan perjuangan yang total. Inilah
Sunatullah yang tidak berubah dan itulah undang-undang Allah yang ditegakkan di
atasnya langit dan bumi, aqidah-aqidah dan agama-agama, dhamir dan hati. Itulah
undang-undang tercatat dalam kitab Allah sejak hari Allah mencipta langit dan
bumi.
Penyelesaian konflik di antara kita dengan kaum Musyrikin
hanya dengan Jihad dan Peperangan yang total ke atas mereka, bukan melalui
perundingan, kompromi, toleransi, kerja sama dan kesepakatan dan perjanjian di
bawah dan melalui proses politik demokrasi, kerana konflik di antara kita
dengan mereka adalah satu konflik yang lahir daripada jurang perbezaan di
antara dua kem (camp) yang sangat
jauh jaraknya. Cara Islam dalam menyelesaikan konflik di antara kita dengan
orang-orang musyrikin Cina dan India serta kaum-kaum kafir Bumiputra yang lain
di Malaysia, juga termasuk dan terutama sekali kerajaan demokrasi Malaysia kita
yang syirik dan kufur ini, hanyalah melalui Jihad dan pelancaran perang yang
total ke atas mereka sehinggalah mereka itu kesemuanya kalah dan tunduk kepada
kita, dan tidak ada cara yang lain lagi daripada ini. Cara ini adalah panduan,
petunjuk dan hidayat daripada Allah yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana dan
Maha Sempurna yang disampaikan kepada kita melalui WAHYU yang akan berakhir
dengan keagungan dan kemuliaan kepada kita. Saiyyid Qutb menegaskan bahawa “inilah Sunnatullah dan undang-undang
Allah”. Cara yang lain daripada cara ini adalah cara yang bersumberkan
pemikiran manusia yang lemah dan pincang yang hanya akan mendatangkan kesudahan
yang buruk dan hina kepada kita. Kompromi dan perpaduan berbagai bangsa di atas
konsep bangsa Malaysia adalah kesyirikan dan kekufuran kerana konsep dan
strategi seperti ini adalah satu pengabdian manusia kepada sesama manusia yang
menafikan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Seperti mana yang telah disentuhkan awal tadi, menentang kaum
musyrikin juga terangkum ke dalam pengertian memerangi kerajaan demokrasi
Malaysia yang syirik dan kufur ini. Justeru kita terpaksa menghadapi dua kem
musuh yang besar dalam masa yang sama dalam perjuangan Islam kita di Malaysia
ini – kem kaum-kaum musyrikin Cina, India dan bumiputra Sabah dan Sarawak yang
kafir dan kem kerajaan kufur demokrasi. Kedua-dua kem ini adalah kem yang satu
dan sama, iaitu kem yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia dan yang
menolak pengabdian manusia kepada Allah sahaja, dan mereka pasti akan bersatu,
malah mereka sentiasa bersatu sesama mereka untuk memusuhi dan memerangi kem
Islam yang mempertahankan konsep pengabdian manusia kepada Allah sahaja. Ini
adalah satu sifat dan gejala yang semula jadi yang berlaku di antara dua kem
yang sama sekali berbeza dan bertentangan di antara satu dengan yang lain yang
perlu difahami dan disedari oleh setiap penganut agama Allah. Perjuangan Islam
di Malaysia terpaksa memikul bebanan tambahan yang amat berat kerana ia
terpaksa menghadapi dua barisan perang (two war fronts) dengan serentak –
permusuhan dan penentangan daripada kerajaan demokrasi yang disokong oleh umat
Islam sendiri, dan permusuhan dan penentangan daripada musuh-musuh Islam yang
terdiri daripada orang-orang kafir Cina dan India serta kaum Bumiputra daripada
Sabah dan Sarawak.
Dalam pada itu, negara-negara jiran kufur Singapura, Thailand
dan Filipina, akan terpanggil untuk menentang kebangkitan fundamentalis Islam
Malaysia, yang akan dibantu dan disertai oleh negara-negara Kristian Amerika,
Australia, New Zeland, Kanada dan Britain untuk membantu dan menyelamatkan
kaum-kaum kafir Cina dan India di Malaysia ini. Negara-negara jiran kafir ini
juga mempunyai motif-motif yang strategis untuk membantu dan menyelamatkan
kerajaan demokrasi Malaysia pimpinan umat Islam kita ini daripada diancam,
diperangi dan dihancurkan oleh kebangkitan Islam yang berbentuk radikal dan
fundamentalis ini. Kejayaan fundamentalis Islam di Malaysia akan menggalak dan
menyuburkan kebangkitan fundamentalis Islam di Thailand dan di Filipina, malah
juga di Indonesia. Justeru, kerajaan-kerajaan Singapura, Thailand, Filipina dan
Indonesia akan bersatu tenaga dalam membenteraskan kebangkitan fundamentalis
Islam di Malaysia. Ini adalah sesuatu yang logis dan semula jadi kerana
kerajaan-kerajaan kufur ini, pertama-tama sekali, mereka kesemuanya berhasrat
untuk menyelamatkan diri mereka sendiri daripada kehancuran akibat
ancaman-ancaman ini; dan kedua, mereka sememangnya memusuhi dan membenci Islam
mengikut fitrah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Dalam pada itu, pembabitan Amerika dan Britain bermakna pembabitan NATO dan
PBB. Senario seperti ini akan pasti terjadi kerana matlamat dan fitrah kufur
ialah untuk menghancurkan Islam seperti mana yang diperingati kepada kita oleh
Allah swt sendiri (2: 120, 217) - ke arah merealisasikan teori ini kesemua
pihak kafir kini sudahpun memeteraikan berbagai-bagai perjanjian pertahanan di
antara sesama mereka.
Singapura mempunyai komitmen untuk membantu orang-orang Cina
di Malaysia kerana sentimen keCinaannya, dan ia mempunyai komitmen untuk
memerangi kebangkitan Islam dan potensi kekuasaan Islam di Malaysia ini kerana
sentiman kekufurannya, dan lebih-lebih lagi kerana ia yakin akan dibantu oleh
kuasa-kuasa besar Kristian Amerika, Britain, Kanada dan Australia. Sementara
Filipina dan Thailand akan turut memerangi kebangkitan Islam di Malaysia kerana
mereka juga sedang digugat oleh ancaman kebangkitan-kebangkitan Islam di dalam
negara mereka sendiri. Dan khusus bagi Filipina, pembabitannya dalam memerangi kebangkitan
Islam di Malaysia adalah dipengaruhi oleh tuntutannya ke atas Sabah dan ia
mungkin melihat faktor kebangkitan Islam ini sebagai satu peluang strategis
yang baru yang terbuka kepada mereka untuk memperbaharui tuntutan mereka ini.
Senario yang kita gambarkan seperti ini, menjelaskan bahawa
kebangkitan fundamentalis Islam di Malaysia ini bukanlah satu fenomena yang
terasing dan hanya terhad setakat Malaysia serta yang dianggap sebagai sesuatu
yang berbentuk dalaman (domestic affair)
sahaja, tetapi ternyata bahawa ianya adalah satu fenomena yang berbentuk global
dan universal dengan ciri-ciri ancaman, penentangan dan peperangan terhadap
kebangkitan Islam yang kecil daripada Malaysia ini daripada kuasa-kuasa utama
kufur di dunia. Inilah satu sifat dan kecirian Islam yang wujud sejak hari
kelahiran dan pertumbuhannya di Semenanjung Tanah Arab dahulu itu lagi.
Peperangan Tabuk adalah satu manifestasi sifat dan kecirian Islam yang
berbentuk global dan universal kerana Islam terpaksa menghadapi ancaman kekuasaan
Rom sejak zaman kelahiran dan awal pertumbuhannya lagi. Kebangkitan Islam di
Malaysia bukan sahaja akan ditentang dan dimusuhi oleh kerajaan demokrasi
Malaysia, tetapi ianya akan ditentang dan dimusuhi oleh Amerika, NATO, PBB dan
seluruh kekuatan kufur di dunia! Ini adalah satu realiti yang perlu difahami
oleh setiap pejuang Islam. Dengan sebab inilah Allah telah memerintahkan kita
supaya memerangi kaum musyrikin kesemua sekali kerana mereka itu akan bersatu
di antara mereka kesemua sekali dalam memerangi dan menghancurkan kita kesemua
sekali.
(BERSAMBUNG)
No comments:
Post a Comment