5. PERANG OFENSIF UNTUK MEMERANGI AHLIL KITAB
Sebagai mana Allah telah memerintahkan kita supaya memerangi
kaum musyrikin kesemua sekali kerana jurang perbezaan aqidah yang sangat jauh
di antara kita dengan mereka, dan umumnya kerana mereka memusuhi Islam kerana
mereka melakukan pencerobohan terhadap hak-hak asasi manusia akibat daripada
mereka mengabdikan manusia kepada sesama manusia, Allah juga memerintahkan kita
supaya memerangi ahlil kitab di atas rasionaliti dan asas yang sama.
Firman Allah: at-Taubah 29,
Perangilah orang-orang yang tidak beriman, mereka tiada mengharamkan apa yang diharamkan Allah dan Rasul-Nya dan tiada pula beragama dengan agama yang benar, (iaitu) diantara ahli-ahli kitab, kecuali jika mereka membayar jizyah dengan tangannya sendiri sedang mereka orang yang tunduk..
Kita diperintahkan supaya berperang dengan ahlil kitab kerana
mereka ini sedang memusuhi dan mencerobohi kita. Mereka dianggap sebagai
memusuhi dan mencerobohi kita kerana melakukan perkara-perkara berikut:
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Penjelasan al-Quran telah
menggariskan sifat-sifat yang berikut:
Pertama : mereka tidak beriman
kepada Allah dan tidak kepada hari kiamat.
Kedua : mereka tidak mengharamkan
apa yang diharamkan oleh Allah swt dan Rasul-Nya.
Ketiga : mereka tidak berpegang
dengan agama yang benar.
Kemudian dijelaskan dalam
ayat-ayat selanjutnya bagaimana mereka tidak beriman kepada Allah dan kepada
hari akhirat, dan bagaimana mereka tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh
Allah dan Rasul-Nya, dan bagaimana mereka tidak berpegang kepada agama yang
benar. Smeuanya itu disebabkan kerana :
Pertama : Kaum Yahudi berkata :
Uzair itu putra Allah dan kerana orang-orang Kristian berkata : al-Masih itu
putra Allah dan tanggapan ini adalah sama dengan tanggapan orang-orang kafir
daripada golongan paganis (watani) sebelum mereka. Oleh sebab itu mereka dikira
sama dengan golongan ini dalam tanggapan ini di mana penganutnya tidak
dianggapkan sebagai orang yang beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat
(kami akan jelaskan dengan tepat bagaimana mereka dikatakan tidak beriman
kepada hari akhirat).
Kedua : mereka jadikan ulama-ulama
dan paderi-paderi mereka dan al-Masih putra Mariam selaku Tuhan-tuhan lain
daripada Allah, dan perbuatan ini adalah bertentangan dengan agama yang benar
yang menumpukan seluruh ketaatan itu kepada Allah Yang Maha Esa tanpa
sekutu-sekutu yang lain. Perbuatan telah menjadikan mereka kaum musyrikin yang
tidak berpegang dengan agama yang benar.
Ketiga : Mereka mahu memadamkan
nur agama Allah dengan mulut mereka. Ini bererti mereka menentang agama Allah,
sedangkan orang-orang yang benar beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat
dan berpegang dengan agama yang benar tidak akan menentang Allah.
Keempat : adanya sebilangan besar
ulama-ulama dan paderi-paderi mereka yang makan harta orang ramai dengan jalan
yang tidak sebenar. Ini bererti mereka tidak mengharamkan apa yang diharamkan
oleh Allah dan Rasul-Nya (samaada Rasul yang dimaksudkan di sisi Rasul mereka
atau nabi Muhammad saw).
Persoalan yang relevan yang sewajarnya kita kemukakan
berhubungan dengan perintah ini untuk perbincangan selanjutnya ialah adakah
perintah ini hanya terkhusus kepada ahlil kitab sahaja atau ianya meliputi
perintah terhadap golongan-golongan yang lain yang juga terlibat dengan gejala
tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, tidak mengharamkan apa yang
diharamkan Allah dan Rasul-Nya dan tidak berpegang dengan agama yang benar.
Sebagai mana ayat-ayat yang menyatakan bahawa orang-orang yang tidak
menjalankan hukum Allah itu adalah kafir, zalim dan fasik (5:44,45,47) yang
ditujukan kepada kaum Yahudi itu adalah bersifat umum dan oleh itu terpakai
untuk kita umat Islam sekarang ini, ayat ini (9:29) juga berbentuk umum dan turut
ditujukan juga kepada kita umat Islam sekelian yang menyeleweng daripada jalan
yang benar.
Kerajaan demokrasi Malaysia adalah
sebuah kerajaan yang menceroboh, mengancam, menzalimi, menindas dan merosak
manusia; pertama sekali kerana ia menyerahkan hak-hak Uluhiyah dan Rububiyah milik
Allah kepada manusia yang bererti bahawa ia tidak beriman kepada Allah; kedua;
ia tidak mengharamkan undang-undang parlimen ciptaan manusia yang bererti
bahawa ia tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya;
ketiga, ia berpegang dengan agama demokrasi di samping berpegang dengan agama
Allah yang bererti bahawa ia tidak berpegang dengan agama yang benar. Kerajaan
demokrasi Malaysia mempunyai sifat-sifat dan ciri-ciri yang sama dengan ahlil
kitab dalam memusuhi Allah dan Rasul-Nya. Sebagai mana ahlil kitab itu adalah
diperintahkan untuk diperangi kerana mereka tidak beriman kepada Allah dan
Rasul-Nya, tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan
mereka tidak berpegang dengan agama yang benar, Allah memerintahkan kita supaya
melancarkan Jihad dan Perang terhadap kerajaan demokrasi Malaysia ini di atas
rasionaliti-rasionaliti dan dasar-dasar yang sama seperti mana pengertiannya
yang terkandung di dalam ayat di atas ini.
6.
PERANG OFENSIF UNTUK MENEGAKKAN KEBENARAN DAN MENGHAPUSKAN KEBATILAN
Perang Badar
adalah peperangan Aqidah. Umat Islam pada masa itu bercadang untuk berperang
kerana harta rampasan, namun Allah swt telah menukarkannya serta
mentakdirkannya kepada peperangan Aqidah. Allah memerintahkan kita supaya
berperang kerana Aqidah, iaitu untuk menegakkan Aqidah Islam dan untuk
menghapuskan aqidah yang batil, dan contoh tauladan peperangan Badar itu adalah
sesuatu yang berbentuk peraturan umum dan berkekalan untuk kita pada masa ini
dan untuk umat Islam pada masa-masa akan datang.
Firman Allah : al-Anfal 7,8
Dan (kenangilah) ketika Allah menjanjikan kamu bahawa salah satu daripada angkatan (Quraisy yang dihadapi kamu itu) akan dimenangi kamu, dan kamu mengingini agar angkatan Qafilah (Quraisy) yang tidak bersenjata dan dimenangi kamu. Sedangkan Allah berkehendak (supaya kamu berperang dengan angkatan Quraisy yang bersenjata) untuk menegakkan kebenaran dengan kalimat-kalimatnya dan menghapuskan orang-orang kafir hingga saki baki mereka yang akhir.Kerana Allah hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil walaupun tidak disukai oleh orang-orang yang melakukan dosa.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran):
Maksudnya, Allah – dengan limpah
kurnia-Nya – berkehendak agar mereka menghadapi peperangan bukannya harta
rampasan. Allah menghendaki mereka melancarkan peperangan di antara yang Hak
dan yang Batil untuk menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan. Allah
hendak membenteraskan orang-orang kafir hingga ke saki baki mereka yang akhir,
dibunuh mana yang boleh dibunuh dan ditawan mana yang boleh ditawan, hingga
keangkuhan mereka dapat ditundukkan dan kekuatan mereka dapat dileburkan,
hingga bendera Islam dan Kalimatullah dikibar tinggi dan hingga Allah
memungkinkan kelompok Muslimin hidup dengan sisten Rabbani dan bergerak maju
dengannya untuk menegakkan Uluhiyah Allah di bumi dan menghancurkan
kemaharajalelaan para Taghut. Allah hendak mengurniakan kedudukan yang teguh
ini kepada mereka berlandaskan pencapaian dan perjuangan mereka yang wajar bukannya
dikurniakan kepada mereka secara serampangan sahaja, kerana Allah Maha Suci
daripada tindakan-tindakan secara serampangan. Allah mahu kurniakan kedudukan
yang teguh itu melalui usaha dan Jihad mereka, melalui pengorbanan-pengorbanan
dan pengalaman-pengalaman yang pahit di alam realiti dan di medan pertempuran.
Ya, Allah menghendaki agar
kelompok Muslimin menjadi satu umat dan sebuah negara yang mempunyai kekuatan
dan kedaulatan. Allah mahu kelompok Muslimin membandingkan kekuatan mereka yang
sebenar dengan kekuatan musuh mereka dan melebihkan kekuatan mereka yang kecil
di atas kekuatan musuh mereka yang besar. Allah mahu kelompok Muslim menginsafi
bahawa kemenangan itu bukan dengan kekuatan bilangan dan kekuatan senjata,
bukan dengan kekuatan harta dan kuda dan seterusnya bukan dengan kekuatan
bekalan dan persediaan yang cukup, malah kemenangan itu dicapai dengan kekuatan
hubungan hati yang kukuh dengan kekuatan Allah yang tidak dapat ditentang oleh
kekuatan manusia. Dan semuanya ini harus terbit daripada pengalaman yang benar
di alam kenyataan bukannya terbit daripada tanggapan dan kepercayaan hati
semata-mata agar kelompok Muslimin memperolehi bekalan daripada pengalaman yang
hakiki itu untuk menghadapai seluruh masa depan mereka, dan agar mereka yakin
bahawa mereka di setiap masa dan tempat memiliki kekuatan untuk menumpaskan
musuh mereka, walaupun sekecil mana bilangan mereka dan sebanyak mana bilangan
musuh mereka walaupun selemah mana kelengkapan material mereka dan sekuat mana
persiapan dan peralatan para musuh mereka. Hakikat ini tidak tersemat di dalam
hati seteguh ia tersemat melalui peperangan muktamad di antara kekuatan
keimanan dan kekuatan kezaliman.
Di sini pemerhati dapat melihat
pada hari ini dan selepas hari ini betapa jauhnya jarak perbezaan di antara
kehendak yang dirancangkan oleh kelopok Muslimin untuk diri mereka dengan
kehendak yang baik yang dikehendaki Allah untuk mereka, di antara apa yang
difikir baik oleh mereka dengan apa yang ditetapkan Allah untuk mereka. Disamping
melihat jurang perbezaan yang amat jauh, pemerhati itu juga dapat mengetahui
betapa banyaknya kesilapan manusia ketika mereka berfikir bahwa mereka mampu
memilih untuk diri mereka sesuatu yang lebih baik daipada apa yang dipilih
Allah untuk mereka, dan ketika mereka merasa akan mendapat bahaya daripada
kehehndak keputusan Allah yang mungkin mendedahkan mereka kepada ancaman
bencana dan gangguan yang menyakiti meraka, sedangkan di sebalik kehendak
keputusan Allah tersembunyi kebaikan-kebaikan yang tidak terlintas di dalam
hati dam imaginasi mereka.
Di mana letaknya titik
perbandingan di antara kehendak-kehendak yang dirancangkan oleh kelompok
Muslimin untuk kebaikan dan kepentingan mereka dengan kehendak-kehendak yang
baik yang diaturkan Allah untuk mereka? Seandainya kehendak mereka untuk
menawan angkatan qafilah perdagangan Quraisy yang tidak bersenjata itu
tercapai, maka yang berlaku ialah kisah harta rampasan, iaitu kisah satu
kumpulan manusia yang berjaya menyerang angkatan qafilah perdagangan dan mengambil
harta benda yang dibawa olehnya. Tetapi peperangan Badar yang dikehendaki Allah
itu telah berlalu di dalam sejarah sebagai sebuah kisah perjuangan Aqidah,
kisah kemenangan muktamad yang memisahkan di antara yang hak dengan yang batil,
kisah kemenangan agama yang benar yang telah berjaya menumpaskan musuh-musuhnya
yang lengkap dengan kekuatan senjata dan bekalan yang diperlukan, sedangkan
pihak agama yang benar hanya mempunyai bilangan pejuang yang kecil dan bekalan
dan kenderaan yang tidak mencukupi, kisah kemenangan hati manusia yang
berhubung dengan Allah dan mengatasi kelemahan diri malah kisah kemenangan
segelintir hati manusia dan di antaranya terdapat segolongan orang yang tidak
bersetuju berperang, tetapi dengan saki baki kumpulan yang tabah yang tidak
tunduk kepada realiti material, yang penuh yakin kepada hakikat kekuatan yang
sebenar dan kesahihan pertimbangan, merek telah berjaya menguasai diri mereka
dan orang-orang yang berada di situ, lalu mereka mengharungi peperangan itu
walaupun neraca imbangan kekuatan lebih berat di pihak musuh. Tetapi dengan
kekuatan keyakinan, mereka telah berjaya mencapai kemenangan yang gemilang.
Sebenarnya peperangan Badar dengan
segala latar belakangnya ini akan terus menjadi contoh di dalam sejarah
manusia. Ia adalah satu peperangan yang menjelaskan undang-undang kemenangan
dan kekalahan. Ia mendedahkan punca-punca kemenangan dan punca-punca kekalahan.
Ia menerangkan sebab-sebabnya yang hakiki bukan sebab-sebab lahir yang bersifat
fizikal. Ia merupakan sebuah kitab terbuka yang dapat dibaca oleh
generasi-generasi daripada semua zaman dan tempat, di mana gambaran pengertian
dan hakikat peperangan itu tetap tidak berubah. Peperangan Badar merupakan
salah satu bukti kekuasaan Allah dan salah satu undang-undang Allah yang
berlaku pada makhluk-Nya selama wujudnya langit dan bumi. Kelompok Muslimin
yang berjuang pada hari itu untuk menegakkan kembali sistem hidup Islamiyah di muka
bumi setelah dunia didominasikan oleh sistem hidup Jahiliyah, adalah amat wajar
berhenti lama-lama di hadapan peperangan Badar untuk merenungi nilai-nilainya
yang muktamad yang telah ditunjukkan olehnya dan meneliti dimensi-dimensinya
yang agung, di mana ia mendedahkan jarak perbezaan di antara kehendak-kehendak
yang difikir oleh manusia untuk kepentingan mereka dengan kehendak-kehendak
yang baik yang ditetapkan Allah untuk mereka.
Firman Allah : al-Anfal 7,8
Dan (kenangilah) ketika Allah menjanjikan kamu bahawa salah satu daripada angkatan (Quraisy yang dihadapi kamu itu) akan dimenangi kamu, dan kamu mengingini agar angkatan Qafilah (Quraisy) yang tidak bersenjata dan dimenangi kamu. Sedangkan Allah berkehendak (supaya kamu berperang dengan angkatan Quraisy yang bersenjata) untuk menegakkan kebenaran dengan kalimat-kalimatnya dan menghapuskan orang-orang kafir hingga saki baki mereka yang akhir.Kerana Allah hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil walaupun tidak disukai oleh orang-orang yang melakukan dosa.
Kelompok Muslimin yang berjuang
pada hari ini untuk mengembalikan Islam di dalam dunia kehidupan manusia dan di
alam realiti, mungkin pada hari ini belum lagi sampai dari segi harakat ketahap
harakat kelompok Muslimin angkatan pertama pada hari peperangan Badar, tetapi
ukuran-ukuran, nilai-nilai, garis-garis panduan umum peperangan Badar dengan
latar belakang-latar belakangnya dan natijah-natijahnya serta ulasan-ulasan
al-Quran mengenainya masih tetap menjadi pedoman yang dapat memimpin dan
menentukan arah pendirian kelompok Muslimin dalam setiap fasa harakat
perjuangannya, kerana ukuran-ukuran, nialai-nilai dan garis-garis panduan yang
wujud dalalm peperangan Badar itu merupakan ukuran-ukuran, nilai-nilai dan
garis –garis panduan yang umum dan tetap selama wujudnya langit dan bumi dan
selama adanya kelompok Muslimih di muka bumi ini yang berjuang menentang
Jahiliyah untuk mengembalikan kewujudan sistem hidup Islamiyah.
Saiyyid Quitb (Fizilalil Quran-
al-Anfal) :
“Kerana Allah
hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil walaupun tidak disukai
oleh orang-orang yang melakukan dosa.”
Kaum Muslimin telah keluar
daripada Medinah untuk berperang, tetapi matlamat yang dikehendaki mereka ialah
untuk menawan dan merampas qafilah perdagangan Quraisy yang dipimpin oleh Abu
Sufian, tetapi kehendak Allah berlainan daripada kehendak mereka . Allah
menghendaki agar angkatan perdagangan Quraisy yang tidak bersenjata itu
terlepas daripada kepungan mereka dan agar mereka bertempur dengan angkatan
bersenjatat Quraisy yang dipimpin oleh Abu Jahal supaya pertembungan itu
benar-benar menjadi satu peperangan yang menumpahkan darah dan berkahir dengan
tawanan-tawanan, bukan suatu gerakan menwan qafilah perdagangan dan mendapatkan
harta rampasan dan bukan merupakan satu perjalanan berkelah yang selesa.
Kemudian Allah menjelaskan tujuan-Nya Ia berbuat begitu :
“Kerana Allah
hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil walaupun tidak disukai
oleh orang-orang yang melakukan dosa.”
Ayat ini bertujuan menjelaskan
satu hakikat yang besar, iaitu kebenaran tidak akan tegak dan kebatilan tidak
akan terhapus di dalam masyarakat manusia dengan semata-mata mengemukakan
penjelasan secara teori tentang kebenaran dan kebatilan itu dan tidak pula
dengan semata--semata iktiqad yang bercorak teori bahawa yang ini benar dan
yang itu batil, malah kebenaran tidak akan tegak dan wujud di dalam realiti
kehidupan manusia dan kebatilan tidak hapus dan hilang daripada dunia manusia
kecuali dirobohkan kuasa kebatilan dan dibangunankan kuasa kebenaran, dan
semuanya ini tidak akan berlaku kecuali tentera kebenaran menang dan tentera
kebatilan kalah dan tumbang. Oleh sebab itu Islam merupakan satu sistem hidup
yang haraki dan berpijak di bumi kenyataan bukan satu sistem hidup yang
bercorak teori untuk maksud ilmu
pengetahuan dan perdebatan atau untuk maksud iktiqad yang negatif!
Kini kebenaran telah ditegakkan
dan kebatilan telah dihapuskan dengan peperangan Badar, dan kemenangan yang
praktikal ini telah mewujudkan furqan atau pemisahan di alam realiti di antara
kebenaran dan kebatilan sebagai mana yang telah disebut di dalam firman Allah
ketika menyatakan iradat-Nya disebalik peperangan itu dan di sebalik
mengeluarkan Rasulullah saw daripada rumahnya dengan hikmat yang benar dan di
sebalik terlepasnya angkatan qafilah perdagangan Quraisy yang tidak bersenjata
dan bertembungnya dengan angkatan perang Quiraisy yang bersenjata.
Semuanya ini merupakan suatu
furqan dl dalam sistem hidup Islam ini sendiri, iaitu satu furqan yang
menjelasan tabiat dan hakikat sistem ini di dalam hati kaum Muslimin, suatu
furqan yang kita sedari betapa perlunya pada hari ini apabila kita melihat
kegoyahan yang melanda konsep-konsep agama ini di dalam hati orang-orang yang
menamakan diri mereka sebagai orang-orang Islam sehingga kegoyahan ini sampai
kepada tanggapan-tanggapan setengah-setengah pendakwah yang menyeru manusia
kepada agama ini.
Kebenaran
tidak dapat ditegakkan dan kebatilan tidak dapat dihapuskan di bumi ini hanya
dengan dakwah dan semata-mata dakwah, dan kedua-duanya ini tidak dapat dicapai
melalui Program Islamisasi dan Islam Hadhari, tetapi kedua-keduanya ini akan
hanya tercapai melalui segala gerakan dan tindakan yang sedar dan terancang
untuk mengoperasikan Jihad dan Perang. Inilah pengajaran yang disampaikan Allah
kepada kita umat Islam yang kini sedang dijajah dengan begitu lama dan ketara sekali
oleh pemikiran Jahiliyah - bahawa kebenaran hendaklah ditegakkan dengan Jihad
dan Perang, dan begitu juga kebatilan itu hendaklah dihapuskan dengan Jihad dan
Perang, dan tidak melalui jalan demokrasi atau jalan-jalan yang selain daripada
Jihad dan Perang! Melalui peristiwa peperangan Badar yang Agung itu Allah
mengajarkan kita bahawa sesebuah kerajaan Islam tidak mungkin dapat ditegakkan
di mana-mana bumi umat Islam ini hanyalah melalui dakwah dan semata-mata dakwah
sahaja, tetapi ia hanya akan tercapai melalui Jihad dan Perang.
KEENGGANAN BERJIHAD
Setelah sampai di sini kita sudah dapat membuat kesimpulan
mengenai kewujudan enam lagi Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang
OFENSIF yang diperintahkan Allah ke atas kita untuk dilancarkan ke atas
berbagai-bagai golongan manusia dengan dalil-dalil daripada ayat-ayat al-Quran
yang jelas dan konkerit. Mengapakah masih lagi para ulama dan intelek Islam
kita ini mendakwa bahawa Jihad dan Perang itu hanyalah dalam bentuknya yang
defensif sahaja, iaitu berperang hanya setelah diperangi. Ini tiadalah yang
lain melainkan kerana mereka itu adalah orang-orang yang sedang berada dalam
kesesatan dan kerosakan yang amat jauh akibat daripada mereka belajar agama
daripada kaum Ahlil Kitab, mereka itu adalah disesat dan dirosakkan oleh Ahlil
Kitab dan mereka itu pula adalah orang-orang yang menyesat dan merosakkan kita dengan
kerosakan dan kesesatan yang amat jauh kerana mereka menyebarkan segala ajaran
mereka yang sesat dan rosak ini di kalangan kita!
Firman Allah: at-Taubah 38, 39
Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu jika dikatakan orang kepadamu: "Berperanglah kamu pada jalan Allah", lalu kamu berlambat-lambat (duduk) ditanah? Adakah kamu suka dengan kehidupan didunia ini daripada akhirat? Maka tak adalah kesukaan hidup di dunia, diperbandingkan dengan akhirat, melainkan sedikit sekali.Jika kamu tiada mahu berperang, nescaya Allah menyiksamu dengan azab yang pedih dan Dia akan menukar kamu dengan kaum yang lain, sedang kamu tiada melarat kepada Allah sedikit pun. Allah Maha kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Firman Allah: an-Nisa 77
Tidakkah engkau ketahui orang-orang yang dikatakan kepadanya: tahanlah kedua tanganmu (dari memerangi orang-orang kafir) dan dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat. Tatkala diperlukan peperangan atas mereka itu, tiba-tiba segolongan di antara mereka takut kepada manusia, seperti ketakutan kepada Allah, atau lebih sangat takut. Mereka itu berkata: Ya Tuhan kami, mengapakah Engkau perlukan peperangan di atas kami, mengapakah tidak Engkau undurkan (wafat) kami, hingga waktu yang dekat? Katakanlah: Kesenangan dunia cuma sedikit dan akhirat lebih baik bagi orang yang taqwa; sedang kamu tiada teraniaya sedikit pun.
Firman Allah: Sof 2, 3
Hai orang-orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat? Amat besar kebencian di sisi Allah, kerana kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat.
Orang-orang yang tidak melaksanakan tanggungjawab dan
perintah Allah untuk berjihad, adalah dimurkai, dibenci, dilaknati oleh Allah
swt dan akan diseksa di akhirat nanti. Di sinilah terletaknya kekuatan Islam –
berjihad itu adalah satu perintah daripada Allah yang Maha Tinggi, sedangkan
mengabaikan Jihad itu adalah satu pengingkaran dan kederhakaan yang besar
terhadap Allah!
HIZBU AT-TAHRIR
Hizbu at-Tahrir mendakwakan bahawa
tidak ada REVOLUSI dalam bentuk perang dalam Islam terhadap sesebuah kerajaan
manusia seperti kerajaan demokrasi Malaysia yang syirik dan kufur ini di atas
beberapa sebab :
1 Jihad, Perang dan Revolusi bukan tanggungjawab individu atau sesuatu
golongan, tetapi tanggungjawab sesebuah kerajaan Islam;
2. Tidak wujud Jihad dan Perang dalam bentuk yang OFENSIF, kesemua perang
dalam Islam adalah Jihad dan Perang yang DEFENSIF sahaja;
3. Taat dan patuh kepada Sunnah Rasulullah saw, iaitu kita tidak memerangi
sesebuah kerajaan Jahiliyah pada zaman Jahiliyah seperti mana kerajaan
demokrasi Malaysia kita ini memandangkan Rasulullah saw tidak memerangi kaum
Quraisy Mekah pada zaman Jahiliyah Mekah, Baginda hanya berperang setelah
wujudnya sebuah kerajaan Islam di Medinah.
Tanggungjawab untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi adalah
tanggungjawab individu :
Firman Allah : an-Nisa 84
Oleh itu berperanglah kerana sabilullah. Engkau tidak ditaklifkan selain daripada kewajipanmu sendiri sahaja dan berilah perangsang kepada orang-orang yang beriman semoga Allah menahan bahaya serangan orang-orang kafir itu dan Allah amatlah besar kekuatan-Nya dan amatlah berat penyiksaan-Nya.
Jihad, Perang dan Revolusi adalah tanggungjawab individu, dan justeru
sekumpulan individu Islam walaupun tanpa kewujudan sesebuah kerajaan Islam itu
adalah dipertanggungjawabkan untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi ke
atas sesuatu kerajaan manusia yang syirik dan kufur. Ini bererti wujudnya
REVOLUSI dalam Islam. Perintah Allah untuk berperang di zaman Medinah adalah berbentuk
UMUM, FINAL dan MUKTAMAD yang dimaksudkan untuk dilancarkan pada kesemua zaman
dan masa, dan untuk seluruh individu dan kumpulan, serta untuk seluruh kerajaan
Islam.
Solat, puasa, zakat, haji dan seluruh syariat Islam belum lagi wujud pada
zaman Jahiliyah Mekah, sehubungan dengan ini, kita ingin bertanya HIZBU
AT-TAHRIR, apakah semua ibadat ritual seperti ini belum lagi wajib ke atas kita
sekarang ini kerana kita masih berada dalam era Jahiliyah di bawah kerajaan
Jahiliyah? Kesemua ibadat ini dan seluruh syariat Islam adalah wajib ke atas
kita pada masa kita ini dan justeru, Jihad, Perang dan Revolusi adalah wajib ke
atas kita kerana segala perintahnya adalah berbentuk UMUM, FINAL dan MUKTAMAD
yang tidak terbatas kepada sesuatu masa dan zaman sahaja tetapi ianya adalah
diperintahkan ke atas kita untuk kesemua era dan zaman.
Firman Allah : al-Hajj 40
Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-
al-Hajj 40) :
Semua rumah-rumah ibadat akan
terancam kepada perobohan walaupun rumah-rumah itu merupakan rumah-rumah suci
yang didirikan khusus untuk beribadat kepada Allah, kerana ia mengikut pandangan kebatilan, alasan bahawa rumah-rumah
itu banyak disebutkan nama Allah tidak dapat menolaknya daripada perobohan dan
tiada yang dapat melindungkan keselamatan rumah-rumah suci itu melainkan
(sunnatullah) yang menolak setengah pencerobohan manusia dengan penentangan
daripada setengah manusia yang lain, iaitu penolakan dan pertahanan yang
dilakukan oleh pembela-pembela aqidah terhadap musuh-musuh mereka yang mencabul
kehormatan rumah-rumah suci dan para penghuninya. Kebatilan selalu bersikap
sewenang-wenang. Ia tidak berhenti-henti mencabul dan menceroboh kecuali ia
ditentang dan dilawan dengan kekuatan yang sama. Kebenaran itu tidak cukup
dengan kebenarannya sahaja untuk melawan
pencerobohan kebatilan, malah ia harus mempunyai kekuatan yang dapat melindung
dan mempertahankan keselamatannya.
Allah memerintahkan umat Islam
supaya memerangi para pemerintah yang melakukan kerosakan di bumi kerana mereka
menjalan dan menguat kuasakan undang-undang manusia ke atas manusia yang
mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada manusia. Umat Islam yang
diperintahkan supaya berperang di sini adalah sesiapa sahaja yang beragama
Islam, samada individu, kumpulan atau kerajaan Islam, dan perang di sini adalah
dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang musuh-musuh Islam tanpa terlebih
dahulu diserang dan diperangi oleh mereka. Ayat-ayat ini berbentuk UMUM, FINAL
dan MUKTAMAD, iaitu ianya tidaklah terhad kepada sesutau masa dan zaman yang
tertentu sahaja, malah ianya adalah untuk kesemuanya zaman dan era termasuklah
dalam era Jahiliyah. Melalui ayat ini, Allah memerintahkan kita supaya kita melancarkan
Jihad, Perang dan Revolusi ke atas kerajaan demokrasi Malaysia untuk
menghapuskan kerosakan yang lahir akibat daripada sistem pengabdian manusia
kepada manusia yang wujud dan beroperasi di dalamnya untuk kemudiannya di
gantikan dengan sebuah kerajaan Allah yang akan mewujudkan sistem pengabdian
manusia kepada Allah yang berbentuk adil, selamat dan aman sejahtera.
Firman Allah: al-Baqarah 193
Dan berperanglah sehingga tiada lagi fitnah (penindasan) dan jadilah agama untuk Allah.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-
al-Baqarah) :
Dasar agung yang disyariatkan oleh
Islam di dalam ayat-ayat pertama al-Quran yang diturun mengenai peperangan ini
masih lagi berkuat kuasa, dan Aqidah Islam juga masih terus menghadapi
orang-orang yang mencerobohinya dan mencerobohi pemeluk-pemeluknya dengan
berbagai-bagai cara, dan penindasan dan tindakan-tindakan kejam juga masih
terus menimpa orang-orang yang beriman dalam bentuk individu, kelompok-kelompok
dan umat-umat seluruhnya pada sesetengah waktu. Dan setiap mereka yang
menghadapi penindasan terhadap agamanya dalam apa-apa bentuk sekalipun adalah
diwajibkan bangkit melawan dan berperang, dan menegakkan dasar agung yang
disyariatkan oeh Islam itu. Oleh sebab itu kelahiran dasar ini merupakan hari
lahir yang baru bagi umat manusia.
Ini adalah ayat yang berbentuk UMUM, FINAL dan
MUKTAMAD yang tidak terhad dan terikat kepada mana-mana era dan zaman asalkan
ianya adalah revolusi dan peperangan oleh sekumpulan umat Islam untuk meruntuh
dan menghancurkan kerajaan manusia yang syirik dan kufur. Kerajaan demokrasi
Malaysia kita ini adalah satu “fitnah”, iaitu penindasan kerana ia menjalankan
segala peraturan dan undang-undang manusia, dan selama mana ianya adalah
berbentuk sebagai satu “fitnah”, selama itulah Allah memerintahkan setiap
individu dan setiap kumpulan umat Islam supaya mereka melancarkan Jihad, Perang
dan Revolusi ke atasnya (kerajaan Malaysia) dalam bentuknya yang OFENSIF, iaitu
menyerang sebelum diserang oleh musuh-musuh Islam.
Firman Allah : Al-Maidah 21
Wahai kaumku! Masuklah ke tanah suci (Palestin) yang telah diperintah oleh Allah untuk kamu (memasukinya); dan jangan kamu berbalik undur ke belakang, ( kalau kamu undur) maka kamu kelak akan menjadi orang-orang yang rugi..
Nabi Musa as memerintahkan kaumnya supaya mereka
menyerang dan memerangi negeri Palestin yang pada masa itu sedang berada di
bawah kekuasaan orang-orang kafir padahal mereka itu (kaum Nabi Musa as)
kesemuanya adalah kaum pelarian daripada Mesir yang belum lagi berada di bawah
satu kerajaan Islam.
Firman Allah : an-Naml 37
“Kembalilah kepada mereka, maka demi sesungguhnya kami akan mendatangi mereka dengan angkatan tentera yang mereka tidak terdaya untuk menentangnya, dan kami akan mengeluarkan mereka daripada negeri saba’ dengan keadaan hina, menjadi orang-orang tawanan.”
Nabi Sulaiman as mengancam Raja negeri Saba’ bahawa
Baginda merancang untuk menyerang dan menaklukkan mereka kerana mereka itu
adalah orang-orang yang kafir dan kerajaan mereka itu adalah kerajaan yang
kafir. Ini adalah ayat Jihad dan Perang yang bertujuan untuk menghapuskan
kerajaan yang kafir untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Islam.
Firman Allah :al-Baqarah 251
Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-
al-Baqarah) :
Di sini Allah SWT menguat kuasakan
perintah-Nya, melaksanakan takdir-Nya dan meletakkan kalimah kebenaran,
kebajikan dan kebaikan sebagai kalimah yang tertinggi, iaitu Allah SWT
meletakkan hasil pertarungan, pertandingan dan perjuangan itu di tangan
kekuatan yang baik dan membina, iaitu pertarungan yang merangsangkan sesuatu
yang paling luhur dan mulia yang ada pada kekuatan ini dan menyampaikan
kekuatan ini kesetinggi-tinggi darjah kesempurnaan yang telah ditetapkan
kepada-Nya dalam hidup ini.
Oleh sebab itulah kumpulan kecil
yang beriman dan percaya kepada Allah SWT itu mendapat kemenangan pada akhir
perjuangan mereka. Ini ialah kerana mereka melambangkan iradat Allah SWT yang
tetinggi yang mahu menolak kerosakan daripada bumi dan menegakkan kebaikan
dalam kehidupan manusia. Mereka mendapat kemenangan kerana mereka melambangkan
matlamat Ilahi yang tertinggi yang wajar mendapat kemenangan.”
Pada mulanya kaum Muslimin telah di halau keluar dengan
kekerasan dan perang daripada negara asal mereka, iaitu Baitul Maqdis oleh kaum
kafir, dan mereka terpaksa wujud dan hidup sebagai kaum pelarian di luar kota. Beberapa
generasi kemudian setelah menjalani kehidupan sebagai kaum pelarian, Nabi Daud
as telah dilantik sebagai ketua satu angkatan Revolusi Islam yang menyerang dan
menakluki kembali kota Baitul Maqdis daripada kekuasaan Jalut dan orang-orang
kafir, dan selepas itu Baginda dilantik sebagai Raja yang baru. Ini adalah
peristiwa Revolusi Islam yang amat gemilang dalam sejarah umat Islam yang turut
dimuatkan di dalam al-Quran sebagai satu pengajaran dan contoh tauladan untuk
kita ikuti, iaitu agar kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi untuk
menghapuskan kerajaan manusia yang kafir dan untuk menggantikannnya dengan
sebuah kerajaan Islam pada setiap zaman dan waktu serta di setiap penjuru di
bumi kita ini.
Firman
Allah :al-Anfal 60
Dan
sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis
kekuatan yang dapat kamu sediakan dan daripada pasukan-pasukan berkuda yang
lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh
kamu serta musuh-musuh yang lain
daripada mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedangkan Allah mengetahuinya.
Dan apa yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya
kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiayai.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran al-Anfal 60):
Islam harus mempunyai kekuatan yang membolehkannya
bertindak di bumi untuk membebaskan manusia.
Islam bukannya satu sistem teologi yang dapat
direalisasikan sebaik sahaja ia tersemat di dalam hati sebagai akidah dan
sebaik sahaja ia ditegakkan sebagai satu peraturan syiar-syiar ibadat dan
selepas itu berakhirlah tugasnya, malah Islam adalah satu sistem hidup yang
praktikal dan realislistik yang menghadapi berbagai-begai sistem hidup yang
lain, yang ditegakkan ke atasnya berbagai-bagai kuasa yang lain dan di
belakangnya disokong oleh kekuatan-kekuatan material. Oleh sebab itu Islam
tidak mempunyai jalan keluar yang lain untuk menegakkan sistem Rabbani – dari
bertindak menghancurkan kekuatan-kekuatan material itu disamping menghancurkan
kuasa-kuasa yang melaksanakan sistem-sistem hidup itu dan menentang sistem
hidup Rabbani.
Itulah
batas keupayaan yang maksima di mana kaum Muslimin tidak boleh cuai dari
menyediakan segala punca kekuatan yang mampu diadakan mereka.
Tujuannya
ialah untuk menimbulkan perasaan takut di dalam hati musuh-musuh Allah yang
sekali gus merupakan musuh-musuh kaum Muslimin di dunia ini, iaitu musuh-musuh
yang jelas yang diketahui oleh kaum muslimin dan musuh-musuh yang berada
dibelakang yang tidak diketahui mereka atau musuh-musuh yang tidak menunjukkan
perseturuan secara terang-terangan terhadap mereka, sedangkan Allah mengetahui
rahsia-rahsia dan hakikat-hakikat mereka. Kumpulan musuh-musuh ini akan merasa
gentar terhadap kekuatan Islam walaupun kekuatan itu belum lagi menghentam
mereka. Kaum muslimin diperintah supaya menjadikan kuat dan supaya mereka
mengumpulkan segala punca kekuatan yang mampu dikumpulkan mereka agar mereka
ditakuti dan digeruni di muka bumi ini, dan agar kalimatullah terletak ditempat
yang paling tinggi, dan agar seluruh ketaatan (agama) tertentu kepada Allah
sahaja.
Ini adalah ayat Medinah yang berbentuk UMUM, KEKAL,
FINAL dan MUKTAMAD yang dimaksudkan untuk kesemua zaman yang dipertanggungjawabkan
ke atas setiap individu Muslim. Allah memerintahkan kita agar kita menyediakan segala
kekuatan kewangan, teknologi dan ketenteraan untuk menakut, menggerun dan
mengancam serta untuk menyerang dan memerangi dalam bentuknya yang OFENSIF
terhadap orang-orang kafir yang memusuhi kita.
Allah memerintahkan kita bertubi-tubi melalui
ayat-ayat-Nya yang jelas dan terang supaya kita melancarkan Jihad, Perang dan
Revolusi untuk menghapuskan kerajaan manusia yang kafir seperti kerajaaan
demokrasi Malaysia kita ini atau mana-mana kerajaan manusia yang kafir
sekalipun dan untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Islam. Hukum
berperang dalam Islam yang jelas dan terang seperti mana yang dibicarakan di
sini adalah dinafikan oleh Hizbu at-Tahrir. Ini bererti Hizbu at-Tahrir
menafikan hukum perang dalam Islam dan juga menafikan ayat-ayat Allah yang juga
adalah jelas dan terang. Ini adalah sikap dan perbuatan yang kafir yang
mengkafirkan Hizbu at-Tahrir dan para pengikut mereka. Hizbu at-Tahrir adalah
pertubuhan yang kafir ciptaan Taqiyuddin al-Nabhani seorang agen Yahudi yang
bertujuan untuk merosakkan agama Islam dan umat Islam.
Rasulullah saw sendiri tidak pernah bersabda bahawa
metod perjuangan Islam adalah NUSSRAH, iaitu menunggu kemunculan golongan Islam
yang lain untuk membantu dan berperang bagi pihak dan untuk kita, sebaliknya
Baginda bersabda bahawa Baginda diutuskan untuk memerangi orang-orang kafir
sehingga mereka itu mengucap dua kalimah syahadah, dan perintah Baginda seperi
ini adalah dipertanggungjawabkan ke atas setiap individu umat Islam dan untuk
kesemua masa dan zaman berkekalan.
Dalam memperkatakan mengenai metod Nussrah, kita
ingin bertanya kepada puak Hizbu at-Tahrir mengenai perkara-perkara berikut :
1. Mengenai golongan para pejuang Islam yang memberi
Nussrah ini, kita ingin bertanya - siapakah golongan mereka ini, siapakah yang
mewujudkan mereka ini, bagai mana mereka ini diwujudkan, apakah dasar-dasar dan
metod perjuangan mereka, bagai manakah cara-cara perjuangan mereka yang
membolehkan mereka untuk mengumpulkan segala kekuatan ketenteraan dan ekonomi
sehingga mereka berkemampuan untuk melawan musuh-musuh kita sedangkan mereka
ini kesemuanya adalah umat Islam daripada bumi dan negara Jahiliyah kita ini
yang sama?
2. Para pejuang Islam tidak dibolehkan untuk
melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi terhadap sesuatu kerajaan manusia yang
syirik dan kufur – ini adalah satu hukum Islam yang sah dan “legitimate”
mengikut pendapat Hizbu at-Tahrir. Dalam pada itu, kita dibolehkan oleh metod
Nussrah ini untuk mendapat pertolongan daripada para pejuang Islam yang lain
yang akan meruntuh dan menghapuskan kerajaan manusia yang syirik dan kufur ini
dan yang akan merampas kuasa pemerintahan daripada kerajaan manusia ini melalui
Jihad, Perang dan Revolusi. Apakah ini tidak bererti kewujudan percanggahan dan
kontradiksi dalam metod Nussrah yang menjadi pegangan dan amalan puak Hizbu
at-Tahrir?
3. Metod Nussrah ini adalah metod perjuangan Islam
yang betul sedangkan metod Jihad, Perang dan Revolusi yang diamalkan oleh para
pejuang Islam yang memberi Nussrah kepada puak Hizbu at-Tahrir ini adalah metod
yang tidak betul mengikut pegangan dan amalan puak Hizbu at-Tahrir sendiri - mengapakah pula puak Hizbu at-Tahrir
ini meminta atau mengharapkan golongan Islam yang tidak betul ini untuk
membantu dan memberi pertolongan kepada mereka?
4. Mengapakah Hizbu at-Tahrir (HT) tidak menyeru para
pejuang Islam yang akan membantu mereka ini agar mereka ini (para pembantu) ikut
cara mereka, iaitu cara Nussrah, kerana sememangnya mereka meyakini bahawa
metod Nussrah ini adalah metod Islam yang betul sedangkan metod perjuangan para
pembantu mereka ini adalah metod yang tidak betul kerana mereka itu berjuang
melalui Jihad, Perang dan Revolusi ?
5. Mengapakah Hizbu at-Tahrir membiarkan mereka ini,
iaitu golongan yang memberi Nussrah ini, untuk kekal dalam keadaan mereka yang
tidak betul seperti ini?
6. Mengapakah Hizbu at-Tahrir menjadikan pertolongan
daripada golongan yang tidak betul di sisi Allah swt ini sebagai sebahagian
daripada metod perjuangan mereka yang dianggapkan oleh mereka sebagai metod
yang sah dan benar di sisi Allah swt ?
7. Apakah pihak Muslim yang memberi pertolongan dan
bantuan ini sememangnya sudahpun sedar dan bersetuju sejak daripada awal-awal
lagi bahawa peranan dan perjuangan mereka ini adalah semata-mata hanyalah untuk
membantu dan menolong puak Hizbu at-Tahrir sahaja agar mereka ini dapat mengambil
alih kuasa pemerintahan yang akan membolehkan mereka ini untuk menjalankan
segala peraturan dan undang-undang Allah?
8. Mengapakah pihak Muslim yang memberi pertolongan
dan bantuan ini tidak mahu melantik orang-orang daripada kalangan mereka itu
sendiri untuk berkuasa dan memerintah secara Islam di dalam Negara Islam yang diwujudkan
oleh mereka ini, iaitu Negara Islam yang diwujudkan oleh mereka melalui
perjuangan Jihad, Perang dan Revolusi, mengapakah mereka ini adalah begitu baik
hati sekali sehingga sanggup untuk menyerahkan kuasa pemerintahan negara secara
percuma kepada puak Hizbu at-Tahrir ini – apakah ada sesuatu keistimewaan yang
dimiliki Hizbu at-Tahrir pada pandangan mereka?
9. Tidakkah ini juga bererti bahawa metod Nussrah ini adalah
metod yang tidak lengkap dan sempurna kerana ia memerlukan kepada kewujudan satu
golongan yang lain yang ditugaskan khas untuk menyerang dan berperang bagi
pihak dan untuk Hizbu at-Tahrir yang mengamalkan metod Nussrah ini?
10. Apakah yang akan terjadi sekiranya para pejuang
Islam yang akan memberi bantuan dan pertolongan kepada Hizbu at-Tahrir ini turut
ikut cara dan metod perjuangan mereka, iaitu ikut cara dan metod Nussrah dengan
meninggalkan metod perjuangan melalui Jihad, Perang dan Revolusi - tidakkah ini bererti bahawa pihak Hizbu
at-Tahrir ini tidak lagi boleh berharap untuk mendapatkan bantuan daripada
mereka ini atau daripada sesiapapun lagi, dan tidakkah ini bererti bahawa puak
Hizbu at-Tahrir ini sekali-kali tidak boleh berharap untuk menghapuskan
musuh-musuh mereka ini nanti, tidakkah ini bererti bahawa puak Hizbu at-Tahrir tidak
akan berkemungkinan untuk mencapai kejayaan dalam perjuangan mereka selagi
mereka mengamalkan metod Nussrah dalam perjuangan mereka, dan tidakkah ini
merupakan fakta-fakta yang konkerit yang membuktikan bahawa metod Nussrah ini adalah
metod perjuangan yang sama sekali tidak “viable” dan pragmatik?
11. Mengapakah pihak Hizbu at-Tahrir tidak ikut cara
perjuangan para pejuang Islam yang memberi Nussrah ini kerana kemungkinan besar
metod perjuangan mereka ini adalah metod Islam yang betul?
Amat banyak percanggahan dan kecelaruan dalam
pemikiran Hizbu at-Tahrir yang tidak terhurai dengan jelas dan terang, dan jawapan
kepada semua persoalan yang kita timbulkan di sini hanyalah satu sahaja, iaitu
metod NUSSRAH ini adalah metod yang tahyul yang langsung tidak masuk akal, yang
bertentangan dengan al-Quran, Sunnah dan Sirah kerana ianya adalah rekaan kaum
Yahudi yang bertujuan untuk mengeliru dan membingungkan kita sahaja agar kita
terpesong dan menyeleweng daripada jalan dan metod perjuangan Islam yang benar
daripada Allah dan Rasul-Nya. Tidak wujud seorang pun daripada kalangan ulama kita
yang muktabar, baik Salaf mahupun Khalaf, yang mengatakan bahawa Metod perjuangan
Islam adalah NUSSRAH, sebaliknya mereka kesemuanya sepakat mengatakan bahawa
Jihad, Perang dan Revolusi adalah metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya
dengan dalil-dalil daripada ayat-ayat al-Quran dan Hadis-hadis yang sahih serta yang kesemuanya ini adalah jelas
dan terang.
No comments:
Post a Comment