(SAMBUNGAN)
Orang-orang yang mengenakan
hukum syirik ke atas penyembah berhala, tetapi tidak mengenakan hukum ke atas
orang-orang yang berhakimkan kepada Taghut-taghut (kuasa-kuasa yang lain
daripada Allah ), dan merasa sakit hati terhadap pesalah pertama, tetapi tidak
merasa sakit hati terhadap pesalah yang kedua, maka mereka adalah orang-orang
yang tidak membaca al-Quran dan tidak memahami tabiat agama ini oleh sebab itu
mereka hendaklah membaca al-Quran mengikut bagai mana yang diturunkan Allah dan
hendaklah mereka berpegang dengan ayat berikut dengan serius :
Firman Allah :al-Anaam 121
Dan andainya kamu tunduk kepada mereka nescaya kamu akan menjadi orang-orang yang mempersekutui Allah .
Setengah-setengah pejuang
Islam yang ghairah menyibukkan diri mereka dan orang ramai Islam dengan membuat
pernyataan sama ada undang-undang ini atau peraturan itu atau pendapat ini
selaras dengan syariat Islam atau tidak selaras, dan mereka begitu ghairah
memperkatakan perkara–perkara yang bertentangan dengan Islam yang wujud di sana
sini seolah-olah Islam seluruhnya telah ditegakkan. Oleh sebab itu kewujudan
dan kesempurnaan Islam tidak kurang apa-apa selain daripada usaha mencegahkan
perkara-perkara yang bertentangan itu sahaja .
Pejuang-pejuang Islam yang
ghairah itu sebenarnya telah menyakiti Islam di luar kesedaran mereka, kerana
mereka sebenarnya menikam Islam dengan parah dengan prihatin-prihatin dan
tumpuan-tumpuan perhatian sampingan mereka yang remeh itu. Mereka sebenarnya
menghabiskan tenaga Aqidah yang ada dalam jiwa orang ramai di dalam
prihatin-prihatin dan tumpuan-tumpuan perhatian mereka yang remeh itu. Mereka
sebenarnya telah membuat pengakuan secara tidak langsung terhadap kewibawaan
peraturan-peraturan Jahiliyah yang ada. Mereka seolah-olah mengaku bahawa Islam
wujud dalam peraturan-peraturan itu, tidak ada apa-apa yang mengurangkan
kesempurnaan Islam selain mengadakan usaha-usaha untuk membetulkan
perkara-perkara yang bertentangan dengannya, sedangkan kewujudan Islam
seluruhnya akan terhenti sama sekali selama ia tidak ditegakkan dalam
undang-undang dan peraturan-peraturan, di mana kuasa Hakimiyah hanya dipegang
oleh Allah yang Maha Esa sahaja tanpa dikongsi manusia .
Kewujudan agama ini ialah
kewujudan Hakimiyah Allah, jika Hakimiyah Allah tidak wujud, maka agama ini
tidak wujud. Kini permasalahan agama ini di dunia ialah wujudnya kuasa-kuasa
selain Allah atau Taghut-taghut yang mencerbohi Uluhiyah Allah dan merampas
kuasa–Nya. Mereka jadikan diri mereka mempunyai kuasa menggaris undang-undang
yang menghalal dan mengharamkan perkara-perkara yang bersangkutan dengan jiwa
manusia, harta benda dan anak-anak mereka. Permasalahan yang sama dengan
permasalahan yang telah dihadapi oleh al-Quran (di zaman silam) dengan
menggunakan berbagai-bagai fakta yang kuat, berbagai-bagai penjelasan dan
pernyataan serta menghubungkannya dengan isu Uluhiyah dan Ubudiyah, di samping
menjadikannya sebagai asas keimanan atau kekafiran, juga sebagai neraca
Jahiliyah atau Islamiyah.
Perjuangan sebenar yang
telah ditempuh oleh Islam untuk menegakkan kewujudannya itu bukanlah perjuangan
menentang ateisme, di mana kesediaan untuk memeluk Islam sahaja merupakan
matlamat yang diperjuangkan oleh orang-orang yang ghairah terhadap agama ini,
juga bukanlah perjuangan menentang kerosakan sosial atau keruntuhan akhlak,
perjuangan-perjuangan ini merupakan perjuangan-perjuangan kedua selepas
perjuangan menegak kewujudan agama ini, malah perjuangan pertama yang telah
dilancarkan oleh Islam untuk menegakkan kewujudannya ialah perjuangan
menegakkan kuasa Hakimiyah dan menentukan Allah yang Maha Esa sebagai
satu-satunya pihak yang berwibawa memegang kuasa Hakimiyah. Islam telah
mengaharungi perjuangan ini sejak ia mula bertapak di kota Makkah, iaitu semasa
ia sedang membentuk Aqidah dan belum lagi mengatur peraturan dan syariat.
Islam melancarkan
perjuangan itu untuk menanam dalam hati manusia bahawa kuasa Hakimiyah hanya
dipegang oleh Allah yang Maha Esa sahaja. Tiada seorang Muslimpun yang boleh
mendakwa mempunyai kuasa itu dan tiada seorang Muslimpun yang boleh mengakurkan
dakwaannya. Apabila Aqidah ini telah mendarah daging dalam jiwa kelompok
Muslimin di Makkah, barulah Allah mengurniakan kepada mereka
kemudahan-kemudahan untuk merealisasikan kuasa Hakimiyah Allah itu di Madinah.
Oleh sebab itu orang-orang yang ghairah terhadap Islam hendaklah menyemak
semula kedudukan mereka dan memikirkan semula apakah cara dan langkah yang
harus diatur mereka setelah memahami pengertian hakiki agama ini.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran an-Nisa) :
Agama ialah peraturan yang telah ditetapkan
Allah bagi kehidupan manusia seluruhnya. Agama ialah sistem yang mengatur
seluruh kegiatan hidup dan hanya Allah sahaja yang berhak mengadakan peraturan
dan sistem ini tanpa disekutui sesiapapun. Agama ialah kepatuhan dan ketaatan
kepada kepimpinan Rabbani, iaitu satu-satunya kepimpinan yang berhak dipatuhi
dan ditaati, dan satu-satunya sumber untuk menerima perintah dan arahan dan
satu-satunya kepimpinan untuk diserahkan diri. Oleh itu masyarakat Islam ialah
masyarakat yang mempunyai kepimpinan Rabbani yang dilambangkan oleh kepimpinan
Rasulullah saw dan segala peraturan dan undang-undang yang telah disampaikan
oleh beliau dan kekal selepas kewafatannya. Kepatuhan masyarakat Islam kepada
kepimpinan Rabbani inilah yang memberikan sifat Islam kepadanya dan
melayakkannya untuk digelarkan “Masyarakat Islam“.
Tanpa kepatuhan yang mutlak ini ia tidak mungkin
menjadi masyarakat Islam yang sebenar, kerana syarat kepatuhan itu ialah
kesanggupan berhakimkan kepada Allah dan Rasul, memulangkan segala urusan
kepada Allah dan redha terhadap keputusan dan pelaksanaan Rasul-Nya dan
menerima dengan penyerahan yang bulat kepada-Nya.
UNDANG-UNDANG adalah AGAMA,
undang-undang Allah bererti agama Allah, manakala undang-undang demokrasi
ciptaan manusia yang selain daripada Allah bererti agama demokrasi atau Taghut.
Tanpa UNDANG-UNDANG ALLAH bererti tidak ada AGAMA ALLAH.
Seseorang Islam yang
berpegang kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ tanpa mengamalkan undang-undang Allah dalam seluruh
bidang kehidupan, bererti ia tidak berpegang kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan justeru ia tidak
menganuti agama Allah. Setelah mencapai kemantapan Aqidah Islam, tugas yang
utama para pejuang Islam ialah pelaksanaan Syariat Islam, bukan pelaksanaan
yang terhad setakat dalam bentuk kerelaan hati, kekuatan dalaman, disiplin
diri, ketaqwaan dan keimanan, tetapi dicukup dan disempurnakan melalui PENGUAT
KUASAANNYA (syariat Islam) di bawah kekuasaan sebuah Negara Islam. Saiyyid Qutb
menghuraikan bahawa ketaatan kepada undang-undang yang selain daripada Allah
mempunyai persamaan dengan penyembahan manusia kepada berhala-hala batu – umat
Islam kita di Malaysia ini yang mentaati undang-undang demokrasi dalam politik,
ekonomi, sosial dan akhlak ciptaan manusia yang selain daripada Allah mempunyai
pengertian yang sama dengan perbuatan orang-orang kafir yang menyembah
berhala-hala batu. Umat Islam kita telah terkeluar daripada berpegang kepada
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ !
Firman Allah : al-Anaam 12
Katakanlah : Siapakah yang memiliki segala apa yang ada di langit dan di bumi? Katakanlah : Allahlah yang memilikinya.
Saiyyid Qutb (Fizililil
Quran) :
Oleh itu bagai mana pula
sifat orang-orang yang sanggup mengeluarkan kuasa Hakimiyah Allah dalam segala
urusan kehidupan mereka daripada ikhtisas Allah swt dan menjalankan sendiri
kuasa Hakimiyah itu sesuka hati mereka? Apakah sifat yang wajar diberikan kepada mereka?
Apakah sifat yang sesuai untuk menyifatkan cara hidup mereka ? Mereka tentulah
wajar diberi sifat yang lain daripada sifat syirik, iaitu sifat kafir, zalim
dan fasik – sebagai mana yang dijelaskan oleh Allah swt sendiri – walaupun
mereka mendakwa beragama Islam dan walaupun di dalam sijil-sijil beranak mereka
dicatatkan sebagai orang Islam.
Saiyyid Qutb menyifatkan umat Islam yang
mengeluarkan kuasa Hakimiyah Allah daripada kehidupan mereka, iaitu mereka yang
tidak menjalankan hukum Allah dan yang tidak berada di bawah kerajaan Allah dan
undang-undang Allah, mereka ini adalah orang-orang yang kafir, zalim dan fasik.
Justeru umat Islam di Malaysia kita ini adalah wajar untuk disifatkan sebagai
orang-orang yang kafir, zalim dan fasik kerana mereka mengabdikan manusia
kepada kekuasaan manusia apabila mereka menguat-kuasakan undang-undang
demokrasi ciptaan manusia ke atas manusia, mereka menyembah manusia apabila
mereka mentaati dan mematuhi undang-undang demokrasi ciptaan manusia, mereka
mempercayai dan mengimani agama manusia apabila mereka menyetujui dan meredhai
undang-undang demokrasi ciptaan manusia ini.
Firman Allah: Yusuf 40
Sesungguhnya pemerintahan itu hanya hak Allah, Ia memerintahkan supaya engkau jangan menyembah melainkan Dia, yang demikian itu agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Yakni urusan pemerintahan itu hanya milik Allah
S.W.T. sahaja berdasarkan sifat Uluhiyah-Nya, kerana kuasa Hakimiyah adalah
dari ciri-ciri Uluhiyah. Sesiapa yang mendakwa memiliki kuasa ini bererti ia
mempertikaikan ciri Uluhiyah yang utama, sama ada yang mendakwanya itu individu
atau golongan, atau parti atau pertubuhan atau umat atau seluruh manusia dalam
bentuk antarabangsa. Sesiapa yang mempertikaikan ciri Uluhiyah yang utama itu
dari lingkungan agama Islam dan mendakwa memilikinya, maka bererti ia telah
menjadi KAFIR secara terbuka terhadap Allah dan hukum ini merupakan hukum agama
yang diketahui secara pasti sehingga boleh dithabitkan dengan nas ini sahaja.
Dakwaan memiliki kuasa Hakimiyah ini bukan hanya
dilakukan dengan satu cara tertentu sahaja yang mengeluarkan pendakwanya itu
dari lingkungan agama Islam yang lurus itu dan menjadikannya seorang yang
mempertikaikan ciri utama Uluhiyah Allah. Malah dakwaan itu tidak semestinya
dengan mengatakan “setahu aku kamu tidak mempunyai tuhan yang lain dari aku”
atau berkata “akulah tuhan kamu yang paling tinggi’’ sebagai mana diucapkan
oleh Fir’aun secara terus-terang, tetapi seseorang itu dikatakan mendakwa
memiliki kuasa ini atau mempertikaikan kuasa dengan semata-mata bertindak
menyingkirkan syari’at Allah dari kuasa Hakimiyah dan mengambil segala
undang-undang pemerintahannya dari satu sumber yang lain, juga dengan
semata-mata menegaskan bahawa pihak yang berwibawa yang memiliki kuasa
Hakimiyah yakni yang menjadi sumber kuasa adalah satu pihak yang lain bukannya
Allah S.W.T walaupun sumber itu ialah seluruh rakyat atau seluruh manusia.
Rakyat dalam sistem Islam bertugas memilih pemerintah dan merekalah yang
memberi kuasa undang-undang kepadanya untuk menjalankan hukum-hukum menurut
syari’at Allah, tetapi mereka bukannya sumber kuasa Hakimiyah yang dapat
memberi kekuatan atau legaliti kepada sesuatu undang-undang, malah sumber kuasa
Hakimiyah itu adalah Allah S.W.T. Ramai di antara para pengkaji hingga pengkaji
dari orang-orang Islam sendiri yang terkeliru di antara pentadbiran kuasa
dengan sumber kuasa. Seluruh manusia tidak memiliki kuasa Hakimiyah, hanya
Allah sahaja yang memiliki-Nya. Tugas manusia hanya menjalankan pentadbiran
undang-undang yang disyari’atkan Allah dengan kuat kuasa-Nya. Mana–mana undang-undang
yang tidak disyariatkan Allah, maka undang-undang itu tidak mempunyai kuasa dan
kekuatan legaliti, dan undang-undang itu dianggap undang-undang yang tidak
disahkan oleh Allah.
Sekali lagi kita dapati bahawa perbuatan
menentang syariat Allah akan mengeluarkan penentang itu daripada agama Allah.
Hukum ini merupakan hukum agama yang diketahui secara pasti kerana perbuatan
itu mengeluarkan penentang itu daripada konsep ibadat kepada Allah yang Maha
Esa. Itulah perbuatan syirik yang pasti mengeluarkan orang yang melakukannya
daripada agama Allah, begitu juga orang-orang yang turut mengakui dakwaan
penentang itu dan ikut mentaati dan mematuhinya sedangkan hati mereka tidak
mengingkari perbuatannya yang telah merampas kuasa Allah dan ciri-cirinya.
Seluruh mereka sama sahaja dalam neraca Allah SWT.
Sifat Rububiyah adalah hak Allah sahaja, iaitu
peraturan dan undang-undang adalah hak Allah sahaja dan undang-undang Allah
sahaja yang berhak untuk ditaati dan dipatuhi oleh manusia. Justeru Allah itu
adalah Tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk membuat undang-undang untuk
manusia. Manusia sekali-kali tidak berhak ke atas sifat Rububiyah, iaitu
manusia tidak mempunyai sebarang hak untuk membuat undang-undang untuk manusia
dan undang-undang manusia tidak berhak untuk ditaati dan dipatuhi oleh manusia.
Dalam sistem politik demokrasi, Rububiyah adalah
hak manusia, iaitu manusia berkuasa dan berdaulat untuk membuat undang-undang
untuk manusia. Sistem politik demokrasi adalah kafir kerana ia menolak dan
mengingkari Rububiyah Allah dan Laailaahaillallah. Kita diperintahkan oleh
Allah SWT supaya menolak dan mengingkari system politik demokrasi kerana ianya
adalah system politik yang kafir.
Firman Allah : al-Anaam 151
Jangan kamu mempersekutukan-Nya dengan suatu apapun.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Kita perlu kepada peringatan yang berterusan
ini, kerana usaha-usaha yang telah dilakukan syaitan-syaitan untuk menjauhkan
agama ini daripada konsep-konsepnya yang asasi telah membawa hasil-hasil
kejayaan, iaitu mereka telah berjaya menjadikan persoalan Hakimiyah terganjak
daripada ruang tapak aqidah dan terpisah daripada asas iktikad. Oleh sebab itu
kita melihat orang-orang Islam termasuk mereka yang sangat ghairah terhadap
Islam hanya banyak berbincang mengenai masalah-masalah membetulkan amal ibadat
atau mengecam keruntuhan akhlak atau sesuatu persoalan undang-undang yang
bertentangan dengan Islam, tetapi mereka tidak membincangkan tentang dasar
Hakimiyah itu sendiri dan kedudukan nya dalam Aqidah Islam. Mereka sibuk
menentang kemungkaran sampingan yang kecil, tetapi mereka tidak mengecam
kemungkaran yang paling besar, iaitu kemungkaran menegakkan kehidupan manusia
tanpa berlandaskan Aqidah Tauhid atau tanpa mengkhususkan kuasa Hakimiyah
kepada Allah swt sahaja .
Dalam mengulas kedudukan orang-orang Islam yang
tidak menjalankan undang-undang Allah, iaitu mereka yang menjalankan
undang-undang ciptaan manusia seperti undang-undang demokrasi kita ini, dan
juga mengenai mereka yang mentaati, mematuhi dan meredhai undang-undang
demokrasi kita ini, Saiyyid Qutb mempunyai sikap dan pandangan yang konsisten
terhadap kedua-dua golongan ini – beliau menyatakan bahawa mereka ini
kesemuanya adalah termasuk ke dalam golongan orang-orang yang melakukan
kesyirikan dan kekufuran terhadap Allah yang mengeluarkan mereka itu daripada
agama Allah dan mereka itu tidak akan diampuni Allah swt di akhirat nanti.
Seseorang Islam itu boleh mengalami kerosakan
Aqidah Islamnya yang mengeluarkannya daripada agama Allah sekiranya ia meragui
dan mempertikaikan konsep-konsep ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang asas dan fundamental, bahawa :
1. Undang-undang agama yang terdiri daripada
undang-undang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa
hanyalah hak dan milik Allah sahaja dan tidak yang selain daripada-Nya;
2. Seluruh bidang kehidupan manusia yang terdiri
daripada bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan
antarabangsa adalah tergolong sebagai “Bidang-bidang Agama” dalam agama Islam
kita;
3. Ketaatan dan kepatuhan kepada undang-undang
agama yang diciptakan oleh manusia di bawah kerajaan demokrasi ini, adalah
perbuatan dan amalan yang menyembah manusia dan tidak menyembah Allah yang
mengeluarkan seseorang itu daripada agama Allah
Kesemua sikap dan perbuatan yang meragui dan
mempertikaikan konsep-konsep ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang asas dan
fundamental seperti di atas ini, adalah kerosakan kepada pegangan dan amalan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang mengeluarkan seseorang itu daripada agama
Allah.
Undang-undang Allah sahaja yang sesuai untuk
kesemua manusia, Islam mahupun bukan Islam, untuk kesemua lokaliti di dunia,
dan untuk setiap zaman dan era dalam kehidupan manusia, baik dahulu, sekarang
mahupun di masa-masa akan datang. Prinsip-prinsip yang mendasar yang membentuk
dan mencorakkan undang-undang Allah tidak berubah, tidak akan berubah dan tidak
boleh diubahkan, namun yang boleh diubah mengikut penyesuaian zaman, lokaliti
dan suasana, ialah peraturan-peraturan kecil asalkan ianya tidak bercanggah
dengan prinsip-prinsip mendasar Islam.
Undang-undang Allah tidak terhad untuk umat
Islam sahaja, ianya adalah wajib untuk dilaksana dan dikuat kuasakan ke atas
orang-orang bukan Islam di mana sahaja mereka berada, baik di Malaysia mahupun
di Cina, di India, di Singapura, di Amerika dan di seluruh dunia setelah Islam
berkuasa nanti supaya pengabdian yang total seluruh manusia itu adalah kepada
Allah sahaja. Allah memerintahkan kita supaya menyerang dan memerangi
negara-negara kufur untuk memaksa dan menundukkan mereka kepada undang-undang
Allah dengan suka atau terpaksa. Inilah MISI ISLAM di dunia yang Maha Agung!.
Para ulama dan intelek Islam kita sengaja tidak
mahu menonjolkan dasar-dasar ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang Maha Tinggi dan
Maha Agung bahawa menundukkan manusia, baik Islam mahupun bukan Islam, kepada
undang-undang dan peraturan Allah dalam seluruh bidang kehidupan manusia –
politik, ekonomi, sosial, akhlak, antarabangsa – hatta melalui paksaan dan
kekerasan sekalipun, adalah satu ketaatan dan kepatuhan kepada perintah Allah,
malah ianya merupakan Misi Islam yang Maha utama dan Maha Agung di dunia ini.
Para ulama dan intelek Islam kita yang mengatakan bahawa Islam tidak
membenarkan paksaan dan kekerasan untuk menundukkan manusia kepada peraturan
dan perundangan Allah kononnya kerana Islam adalah satu agama keamanan dan
kedamaian, serta yang sangat bertoleransi terhadap amalan orang-orang kafir
dalam kehidupan beragama, adalah satu perbuatan BIDAAH terhadap Allah yang
mengeluarkan mereka daripada Islam.
Firman Allah : al-A’raf 3
Ikutilah segala apa yang diturunkan kepada kamu daripada Tuhan kamu dan janganlah kamu ikuti pimpinan-pimpinan yang lain daripada Allah (malang) sedikit sekali kamu mengambil peringatan.
Saiyyid Qutb (Fizilalil
Quran) :
Inilah persoalan asasi
agama Islam, iaitu kesanggupan menjunjung segala perintah yang diturunkan
Allah, itulah Islam atau penyerahan diri kepada Allah atau itulah pengiktirafan
terhadap Rububiyah Allah dan pengakuan bahawa Allah yang Maha Esa sahaja yang
mempunyai kuasa Hakimiyah yang wajib dijunjung segala perintah dan larangannya
dan tiada siapa yang lain daripada Allah yang mempunyai kuasa itu. Perbuatan
menjunjung perintah pemimpin-pemimpin yang lain daripada Allah itulah perbuatan
syirik atau itulah perbuatan menolak pengiktirafan terhadap Rububiyah Allah,
bagai mana tidak syirik sedangkan kuasa hakimiyah tidak diputuskan kepada Allah
sahaja.
Dalam ayat yang ditujukan
kepada Rasulullah saw menjelaskan kitab al-Quran itu adalah diturunkan kepada
beliau secara peribadi :
Firman Allah : al-A’raf 2
(Al-Quran) Adalah sebuah kitab yang diturunkan kepadamu.
Sementara dalam ayat yang
ditujukan kepada manusia menjelaskan bahawa kitab al-Quran itu juga adalah
diturunkan kepada mereka daripada Allah Tuhan mereka:
Firman Allah : al-A’raf 3
Ikutilah segala apa yang diturunkan kepada kamu daripada Tuhan kamu.
Bagi Rasulullah saw tujuan
kitab al-Quran itu diturunkan kepada beliau ialah supaya beliau beriman
kepadanya dan melaksanakan tugas menyampaikan amaran dan peringatan kepada
manusia. Sementara bagi manusia pula tujuan diturunkan al-Quran kepada mereka
ialah supaya mereka beriman kepadanya, menjunjung segala perintahnya dan tidak
menjunjung perintah yang lain daripada-Nya. Isi perintah di dalam kedua-dua
ayat itu bertujuan menentukan iktisas masing-masing di samping memberi
penghormatan, galakan dan perangsang. Oleh kerana itu orang yang diturunkan
al-Quran kepadanya dan dipilih sebagai Rasul untuk menyampaikan perintah
al-Quran dan orang yang dikurniakan nikmat kebajikan al-Quran yang limpah itu
adalah amat wajar mengambil peringatan dan bersyukur dan seterusnya berpegang
teguh dengan perintah ini tanpa merasa sulit dan penat.
Taat dan patuhlah kepada
undang-undang Allah sahaja dan sekali-kali janganlah kita taat dan patuh kepada
undang-undang demokrasi ciptaan manusia yang selain daripada Allah. Inilah perintah
yang jelas dan tegas daripada Allah kepada kita. Hak asasi agama Allah ialah
menjunjung perintah Allah, iaitu perintah untuk mengerjakan solat, puasa,
zakat, dan haji yang disertai dengan ketaatan dan kepatuhan kepada segala
peraturan dan undang-undang dalam sistem-sistem politik, ekonomi, sosial,
akhlak dan perhubungan antarabangsa daripada Allah yang bererti mentaati dan
mematuhi Uluhiyah dan Rububiyah Allah. Justeru, ketaatan dan kepatuhan kita
kepada Allah dalam solat dan segala syiar ibadat sahaja tanpa ketaatan dan
kepatuhan kepada Allah dalam politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan
antarabangsa, sebaliknya kita mentaati, mematuhi dan meredhai sistem-sistem
politik demokrasi dan ekonomi kapitalis ianya bererti bahawa kita tidak
menjunjung perintah Allah, tetapi kita menjunjung perintah manusia, kita tidak
menyembah Allah tetapi kita menyembah manusia - kita sebenarnya tidak lagi
beriman kepada Allah dan telah terkeluar daripada agama Allah walaupun kita
lahir sebagai seorang Islam yang mengakui beriman dan berpegang teguh kepada
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan kita sentiasa tekun
melakukan ibadat-ibadat solat, puasa, zakat, haji dan seluruh syiar ibadat yang
lain kepada Allah.
Di sini kita dapat meliihat
dengan jelas bahawa peraturan dan undang-undang adalah AGAMA dan AQIDAH –
peraturan dan undang-undang Allah adalah agama Allah, manakala peraturan dan
undang-undang demokrasi adalah agama demokrasi. Di sinilah terletaknya
perangkap yang amat membahayakan kita - keinginan dan keredhaan serta ketaatan dan
kepatuhan kita kepada peraturan dan undang-undang demokrasi bererti kita
mengimani, menganuti dan mengamalkan agama demokrasi yang merosakkan AQIDAH
kita dan yang mengeluarkan kita daripada agama kita. Umat Islam kita kini
mengelami kerosakan AQIDAH dengan kadar yang amat berleluasa dan lumrah sekali
kerana kita tidak mengambil peraturan dan undang-undang sebagai agama, justeru
kita mengamalkan agama demokrasi tanpa menyedari bahawa itu ertinya pengabdian
manusia kepada kekuasaan manusia, dan itu ertinya manusia menyembah manusia
yang membawa kita kepada kesesatan dan kerosakan dalam AQIDAH dan AGAMA kita
yang sudah pasti mengeluarkan kita daripada agama kita.
Firman Allah : al-A’raf 3
Ikutilah segala apa yang diturunkan kepada kamu daripada Tuhan kamu dan janganlah kamu ikuti pimpinan-pimpinan yang lain daripada Allah (malang) sedikit sekali kamu mengambil peringatan.
Jalankanlah segala
peraturan dan undang-undang Allah dan sekali-kali janganlah kita mengamalkan
agama demokrasi. Inilah peringatan dan sifat keperihatinan daripada Allah untuk
menyelamatkan kita, namun majoriti daripada kita amat selesa dan
sewenang-wenang sahaja memilih kebutaan dengan meninggalkan hidayat, iaitu kita
tetap juga berdegil untuk terus dan kekal mengamalkan agama demokrasi, padahal
ianya akan hanya membawa kita, tiada yang lain, melainkan kepada satu keputusan
dan kesudahan yang amat buruk di akhirat nanti!
No comments:
Post a Comment