Friday 26 October 2012

METOD ISLAM - PROSES REVOLUSI (SIRI 1)


METOD ISLAM :

al-QURAN, SUNNAH dan SIRAH

PROSES REVOLUSI

Firman Allah : al-A’raf 195 
Katakanlah : (Wahai Muhammad!) Panggillah sekutu-sekutu kamu kemudian lakukanlah angkara tipu daya terhadapku (dengan segera) dan janganlah kamu memberi sebarang tangguhan kepadaku.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran):
Beliau melontar cabaran ke muka kaum musyrikin dan ke muka Tuhan - tuhan mereka yang palsu . Beliau menegaskan kepada mereka supaya berusaha habis-habisan melakukan segala ankara tipu daya terhadap dirinya tanpa menangguh dan menempuh , dan seterusnya berkata kepada mereka dengan nada seseorang yang begitu yakin kepada tempat sandaran dan tempat perlindungannya yang berkuasa melindunginya daripada ankara tipu daya mereka .

Firman Allah : Hud 54, 55 
Jawab Hud : Sesungguhnya aku mempersaksikan Allah dan kamu sekelian hendaklah turut menjadi saksi bahawa aku tidak ada kena mengena dengan perbuatan kamu yang mempersekutukan Allah . 
Dengan yang lain daripada-Nya. Oleh sebab itu, Aturkanlah segala tipu daya kamu sekelian terhadap diriku kemudian (bertindaklah) tanpa memberi sebarang tempuh kepadaku.  


Firman Allah : al-A’raf 110, 127 
Dia mahu mengeluarkan kamu daripada negeri kamu. Oleh itu apakah bicara kamu? 
Dan berkatalah para pembesar daripada kaum Firaun , “apakah Tuanku akan membiarkan Musa  dan kaumnya melakukan kerosakan di bumi  serta meninggalkan Tuanku dan Tuhan-tuhan Tuanku!” Jawab Firaun, “kita akan membunuh (sekali lagi) anak-anak lelaki mereka dan membiarkan anak-anak perempuan mereka sahaja yang hidup dan kita tetap menguasai mereka .”

AYAT-AYAT di atas ini menjelaskan kepada kita mengenai kewujudan konsep KONFRANTASI TERBUKA yang dilancarkan oleh seluruh Pergerakan Islam di sepanjang zaman dalam sejarah perjuangan Islam terhadap kekuasaan kufur dengan segala kekuatannya sebagai Metod Islam dalam perjuangan Islam yang merintis jalan kepada meletusnya Jihad, Perang dan Revolusi. Konfrantasi Terbuka inilah metod perjuangan Rasulullah saw dan para Rasul yang terdahulu yang dipimpin oleh Allah swt sendiri melalui wahyu.  Metod Islam adalah wahyu daripada Allah dan inilah sahaja Metod Islam dalam perjuangan Islam dan tidak yang selain daripadanya. Allah sekali-kali tidak membenarkan Metod Islam ini untuk direka cipta oleh pemikiran dan pengalaman manusia yang selain daripada Allah!

Metod Islam adalah terdiri daripada PROSES REVOLUSI yang merintis jalan ke arah meletusnya Jihad, Perang dan Revolusi untuk menghapuskan kerajaan manusia yang syirik dan kufur. Proses Revolusi ini adalah bersumberkan al-Quran, Sunnah dan Sirah, iaitu :

·         DEKLARASI,

·         PENOLAKAN TOTAL,

·         TANPA KOMPROMI,

·         KONFRANTASI TERBUKA;


Inilah konsep-konsep revolusi yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya. Inilah konsep-konsep yang diamalkan oleh Rasulullah saw dan Pergerakan Islam di bawah kepimpinan Baginda semasa di era Mekah dahulu itu . Inilah ajaran Allah kepada kita dalam menghadapi kekuasaan dan kekuatan kufur yang sedang berdaulat dan memerintah ke atas kita.


METOD PERJUANGAN RASULULLAH SAW
SEMASA DI ZAMAN MEKAH

METOD PERJUANGAN UMAT ISLAM MALAYSIA

1.   Mengisytiharkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menegakkan kekuasaan Islam dan sistem kehidupan Islam, serta matlamat untuk menghapuskan kekuasaan Jahiliyah.

1. Tidak mengisytiharkan matlamat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menghapuskan Jahiliyah demokrasi .

2.   Mengisytiharkan agama jahiliyah Mekah sebagai agama yang syirik dan kufur.

2.Tidak mengisytiharkan agama Jahiliyah demokrasi sebagai agama yang syirik dan kufur.
3.   Tidak mengamal, mengimani dan menganuti agama Jahiliyah.
3.   Mengamal agama demokrasi yang bererti menganuti dan mengimani agama Jahiliyah.
4.   Tidak membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan perjuangan Islam.
4. Membolehkan dan menghalalkan amalan agama demokrasi bagi tujuan perjuangan Islam.
5.    Tidak mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama Jahiliyah.
5.Mengiktiraf, bersetuju  dan meredhai agama demokrasi.

6.   Tidak bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia.

6.Bersetuju dan redha untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat undang-undang kepada manusia.

7.   Tidak mentaati peraturan dan undang-undang manusia.

7.Mentaati dan mematuhi peraturan dan undang-undang demojkrasi ciptaan manusia.

8.   Menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap agama Jahiliyah.

8.Tidak menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap agama Jahiliyah demokrasi.

9.   Memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta untuk memusuhi dan membencinya.

9. Tidak memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta tidak memusuhi dan membencinya.

10.  Mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.

10.Tidak mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.

11.  Mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.

11.  Tidak mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.

12.  Bersedia dan sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara dan berpajangan.

12.  Tidak akan dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah kerana cara berdakwah yang tidak mencabar dan mengancam kekuatan dan kekuasaan Jahiliyah.

13.  Setelah memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.

13.  Tidak bersedia untuk melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah dan kekuasaan jahiliah serta tidak bercadang untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia.


 Sikap dan tindakan-tindakan Rasulullah saw dan kelompok Muslimin di zaman Mekah terhadap kaum musyrikin, kepimpinan musyrikin dan agama kaum musyrikin adalah terdiri daripada :

1. Mengisytiharkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menegakkan kekuasaan Islam dan sistem kehidupan Islam, serta matlamat untuk menghapuskan kekuasaan Jahiliyah.

2.  Mengisytiharkan agama jahiliyah Mekah sebagai agama yang syirik dan kufur.

3. Tidak mengamal, mengimani dan menganuti agama Jahiliyah.

4. Tidak membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan perjuangan Islam.

5.Tidak mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama Jahiliyah.

6.Tidak bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia.

7. Tidak mentaati peraturan dan undang-undang manusia.

8.Menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap agama Jahiliyah.

9.Memisah dan mengasingkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta untuk memusuhi dan membencinya.

10.Mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.

11.Mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.

12.Bersedia dan sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara dan berpajangan.

13.Setelah memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.

Inilah konsep-konsep REVOLUSI yang dipraktikkan oleh Rasulullah saw dan para pengikutnya yang kerdil semasa dalam era Jahiliyah Mekah, malah inilah amalan dan sistem kehidupan para Rasul yang terdahulu. Inilah Metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya. Segala konsep revolusi yang wujud dan diamalkan oleh Rasulullah saw di zaman Mekah, membantu kita untuk memahami dan mengenal pastikan konsep-konsep revolusi yang sewajarnya kita praktikkan dalam PROSES REVOLUSI bagi perjuangan kita pada zaman kita kini :

1. Proses Revolusi adalah satu fasa perjuangan yang wujud dalam bentuk konflik secara total dan terbuka di antara Pergerakan Islam dengan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur yang akhirnya akan membawa kepada Jihad, Perang dan Revolusi;

2.  Proses Revolusi ini akan memakan masa yang agak lama, mungkin generasi demi generasi, yang kemudianya akan membawa kepada kebangkitan massa ummah yang akan membesar dan mengembang kepada Jihad, Perang dan Revolusi;

3. Proses Revolusi ini adalah satu fasa perjuangan yang membolehkan sesuatu Pergerakan Islam itu untuk mengumpul, membina dan menjana KEKUATANNYA daripada segala sumber daripada dalam Pergerakan Islam itu sendiri dan juga segala sumber daripada persekitarannya;

4.  Ia bermula daripada satu Pergerakan Islam yang kecil sehingga ia membesar dengan mendapat sokongan dan penglibatan daripada seluruh massa umat Islam di persekitarannya;

5.  Pergerakan Islam amat memerlukan kepada segala KEKUATAN untuk mengatasi musuh-musuhnya, iaitu kekuatan iman dan ketaqwaan, kekuatan jiwa dan rohani, kekuatan tekad dan keazaman, kekuatan semangat dan komitmen yang amat mendalam kepada perjuangan, kekuatan perpaduan sesama para pejuang Islam, kekuatan dalam bentuk kefahaman yang mendalam mengenai Aqidah Islam dan juga Metod Islam, serta kekuatan fizikal dalam bentuk material, persenjataan dan latihan – segala kekuatan ini adalah amat diperlukan kerana ianya adalah untuk tujuan merampas kuasa politik negara yang kufur itu dengan Jihad, Perang dan Revolusi;

6.  Kebangkitan Islam dimulakan dengan pembentukan sebuah Pergerakan Islam yang MENDEKLARASIKAN matlamat perjuangannya secara terbuka untuk menghapuskan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini untuk kemudianya digantikan dengan sebuah kerajaan Allah melalui Jihad, Perang dan Revolusi.

7. Pergerakan Islam mengamalkan sikap dan tindakan-tindakan PENENTANGAN TOTAL dan TANPA KOMPROMI terhadap kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini;

8.  Pergerakan Islam mengelakkan diri mereka daripada mengamalkan sistem politik demokrasi, mereka memisah dan mengasingkan diri mereka daripadanya, mereka menolak kepimpinan yang sedia ada dan mereka berhimpun di bawah satu kepimpinan yang baru;

9. Pergerakan Islam mengoperasikan proses penyebaran Aqidah dan Pemikiran Islam dalam bentuk TARBIYAH, TINDAKAN dan PERGERAKAN, dan bukan hanya tarbiyah demi tarbiyah sahaja tanpa tindakan dan pergerakan;

10. Pergerakan Islam sentiasa bertindak aktif, agresif dan militen dalam MENCABAR, MENGGANGGU dan MENGANCAM kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini;

11. Sesebuah kerajaan demokrasi itu tidak diberi pilihan yang lain melainkan hanya untuk bertindak balas dalam bentuk MENINDAS dan MENZALIMI sesebuah Pergerakan Islam yang berbentuk agresif, militen, radikal dan revolusyeneri ini;

12.Tindak balas yang zalim dan menindas sesebuah kerajaan demokrasi terhadap Pergerakan Islam ini hanyalah sekadar untuk menyelamatkan kerajaan mereka daripada mengalami kehancuran, mengelakkan pengusiran mereka daripada takhta pemerintahan mereka dan mengelakkan kehilangan segala harta dan kepentingan mereka - ia bertindak untuk mempertahan dan mengekalkan status quo;

13.“ACTIONS” dalam bentuk segala agitasi dan desakan yang aktif, agresif dan militen daripada Pergerakan Islam akan menimbulkan “REACTIONS” daripada kerajaan demokrasi, iaitu “reactions” daripada pihak kerajaan dalam bentuk tindakan-tindakan yang tegas dan keras dalam membenteraskan kebangkitan Islam ini, kemudian “REACTIONS’ ini pula akan menimbulkan “COUNTER-REACTIONS” daripada Pergerakan Islam yang bertindak semakin agresif dan militen terhadap kerajaan;

14. Segala “ACTIONS’, “REACTIONS” dan “COUNTER-REACTIONS” dalam bentuk segala tindakan dan serangan yang aktif, agresif dan militen yang saling berbalas-balas di antara kedua-dua pihak yang berkonflik ini akan merebak, menyemarak dan memuncak kepada satu situasi KONFRANTASI TERBUKA yang bersifat semakin hangat, getir dan sengit dari masa ke masa – situasi inilah yang menghidup, merangsang, menyegar dan mengkesinambungkan segala aktiviti Jihad, Perang dan Revolusi di kalangan para pejuang Islam;

15.Suasana kehangatan konflik dalam bentuk segala tindakan yang saling berbalas-balas di antara kedua-dua pihak yang berkonflik itu akan menyumbangkan kepada kekesanan gerakan TARBIYAH yang dijalankan oleh Pergerakan Islam di kalangan massa umat Islam dan sekali gus ianya juga membantu untuk mencapai peningkatan tahap KETAQWAAN di kalangan mereka (massa umat Islam) yang diharapkan agar mereka itu akan akhirnya terserap ke dalam perjuangan dan Pergerakan Islam;

16.Konflik ini adalah konflik hanya kerana AQIDAH semata-mata yang berbentuk AGAMA menentang AGAMA, dan ianya bukanlah konflik kerana bangsa, negara dan tanah air, atau kerana ekonomi, teknologi dan sebarang faktor yang lain daripada AQIDAH;

17. Konflik ini adalah sesuatu yang DIPAKSAKAN ke atas kekuasaan demokrasi yang syirik dan kufur ini, iaitu sesuatu yang dicipta dan diwujudkan dengan sengaja, sedar dan terancang oleh Pergerakan Islam yang bersifat dan berbentuk agresif, militen, radikal dan revolusyeneri;

18.Tanpa konflik seperti ini, umat Islam tidak akan mengalami kebangkitan, dan hal ini akan hanya mengakibatkan kelesuan, kelembapan dan akhirnya kelenyapan yang total kepada perjuangan Islam;

19.Pergerakan Islam sedar bahawa mereka sebenarnya menanggung risiko yang amat besar, iaitu setelah melalui jalan-jalan yang berliku-liku dan mengalami segala pahit getir, yang memakan masa generasi demi generasi, mereka menghadapi dua kemungkinan – samada perjuangan mereka akan berakhir dengan menempa kejayaan atau mereka akan tumpas di bumi, namun mereka tetap dijamin untuk mencatat kejayaan dan kemenangan yang amat gemilang di sisi Allah swt di akhirat nanti!

20.Pergerakan Islam tidak mengharapkan orang lain atau pihak yang lain untuk membantu mereka dalam mengatasi musuh-musuh mereka – mereka mengalah, mengatasi dan merampas kekuasaan politik itu dengan kekuatan yang ada pada mereka sendiri yang terkumpul, terjana dan terbina semasa dalam perjalanannya melalui proses TARBIYAH, TINDAKAN dan PERGERAKAN.

Inilah PROSES REVOLUSI yang berperanan sebagai satu proses radikalisasi dan aktivasi massa umat Islam yang akan membawa kepada KEBANGKITAN, PERANG dan REVOLUSI dalam fasa yang kemudiannya nanti. Hanya melalui amalan KONSEP-KONSEP REVOLUSI ini sahaja yang berkeupayaan untuk membawa sesuatu perjuangan Islam itu kepada JIHAD, PERANG dan REVOLUSI.

Kebangkitan Islam hanya boleh bermula apabila seseorang Islam itu mengeluarkan dirinya daripada agama Islam kita ini kerana ianya adalah agama yang sesat, rosak dan pincang yang diciptakan oleh kaum Yahudi dan dia sekali lagi hendaklah memasuki ke dalam agama Islam yang asal, sempurna dan sebenar yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya. Sekiranya wujud satu kumpulan umat Islam yang kecil di dalam negara kita yang mengeluarkan diri mereka daripada agama Islam kita ini dan mereka telah memasuki kembali ke dalam agama Islam yang sebenar yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya, dan mereka memahami dan menyedari mengenai Aqidah dan Pemikiran Islam serta juga Metod Islam, dan mereka itu wujud dengan mengimani, mengamal dan mempraktikkan konsep-konsep REVOLUSI seperti di atas ini, di antaranya mereka menafi, menolak, mengingkari dan menentang agama demokrasi dan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini serta mereka memusuhi dan membencinya, itulah tandanya KEBANGKITAN dan PROSES REVOLUSI telahpun bermula!

Jalan-jalan yang lain daripada amalan konsep-konsep revolusi ini adalah salah dan sesat yang bukan sahaja akan gagal untuk membawa kepada revolusi tetapi ianya juga adalah jalan-jalan yang syirik dan kufur. Konsep-konsep revolusi ini hendaklah diamal dan dipraktikkan daripada awal perjuangan sehingga ke akhirnya tanpa sedikitpun mencampurinya dengan konsep-konsep yang lain. Revolusi Islam tidak boleh dimulai dengan konsep-konsep, jalan-jalan dan cara-cara yang lain untuk kemudiannya disambung sewaktu dipertengahan jalannya dengan konsep-konsep revolusi daripada al-Quran, Sunnah dan Sirah.


1.DEKLARASI

Konsep-konsep dalam proses revolusi yang terdiri daripada DEKLARASI, PENOLAKAN TOTAL, TANPA KOMPROMI dan KONFRANTASI TERBUKA ini adalah bersumberkan al-Quran dan Sunnah Rasul; ianya adalah perintah Allah s.w.t. yang diimplementasikan oleh junjungan besar kita Rasulullah s.a.w. Tugas kita ialah untuk mentaati dan melaksanakan segala konsep ini dengan kesungguhan semata-mata kerana menuntut keredhaan Allah s.w.t. Metod yang selain daripada mentaati dan melaksanakan segala konsep ini adalah satu penyelewengan yang mendasar daripada Aqidah Islam dan kederhakaan terhadap Allah s.w.t.; disamping itu metod itu sekali-kali tidak akan membawa kepada kebangkitan di kalangan massa ummah.

Dalam wahyu-Nya yang pertama, Allah s.w.t., memerintahkan Rasulullah s.a.w. supaya mengisytihar dan menyebarkan Agama Tauhid dengan seruan: Iqra! yang dimaksudkan supaya mengisytiharkan tentang wujudnya Ar-Rabb yang Maha Esa dan yang Maha Mencipta. Pada pertama kali ini Allah s.w.t telah memilih untuk memperkenal dan mengisytiharkan diri-Nya kepada manusia sebagai Ar-Rabb, iaitu Allah yang memiliki kedaulatan, otoriti dan perundangan. Di dalam ayat pertama surah Al-Fatihah, sekali lagi Allah s.w.t. memilih untuk memperingati kita tentang diri-Nya sebagai Ar-Rabb yang memiliki kedaulatan ke atas alam semesta. Di dalam ayat yang lain Allah menyeru lagi:

Firman Allah: Al-Anbia 92
Akulah Rabbmu, sembahlah Aku!

Allah mendeklarasikan dengan jelas, terang dan lantang bahawa Dia adalah Rabb manusia yang memiliki kedaulatan, otoriti dan perundangan. Allah menyeru: "Sembahlah Aku!" - dalam konteks isu kenegaraan, seruan itu dimaksudkan untuk mentaati, mengabdi dan menyembah kedaulatan, otoriti dan perundangan Allah dengan sekali gus untuk menolak dan menentang kedaulatan, otoriti dan perundangan rakyat. Untuk menyembah Allah dengan sepenuh dan sempurna, kita hendaklah mendirikan Negara Islam dengan terlebih dahulu menghancurkan negara demokrasi.

Firman Allah: al-Alaq 1,3 
Isytiharkanlah! Dengan nama Ar-Rabbmu yang mencipta. Isytiharkanlah dan Tuhanmu amat Pemurah.

Firman Allah: al-Muddaththir 1,2 
Hai orang yang berselimut, bangunlah, lalu berilah peringatan.

Firman Allah: al-Hijr 94 
Isytiharkanlah secara terbuka apa yang telah diperintahkan kamu dan jauhi orang-orang musyrik.

Firman Allah: Asy-Syuara' 214 
Dan peringatilah keluargamu yang hampir.

Firman Allah: Al-Maidah 67 
Wahai Nabi! Isytiharkanlah apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu. Sekiranya kamu tidak melakukannya, kamu tidak menyampaikan risalah.

Kita dikehendaki untuk mendeklarasikan segala apa yang diturunkan Allah, terutama sekali Aqidah dan Pemikiran Islam dan untuk mendeklarasikan penentangan total terhadap aqidah dan pemikiran demokrasi dan terhadap segala strategi dan metod pembangunan di bawah pemikiran demokrasi seperti Pelembagaan Negara, Rukun Negara, Keranamu Malaysia, Dasar Pembangunan Nasional, Wawasan 2020 dan Satu Malaysia. Oleh kerana Islam itu adalah satu cabaran terhadap kesemua ideologi dan otoriti yang selain daripada Islam, perisytiharan terbuka ini adalah bertujuan untuk mencabar dan mengancam ideologi dan otoriti kufur yang sedang berdaulat dan berkuasa. Inilah Metod Islam.

Firman Allah: Al-Baqarah 42 
Dan janganlah kamu campurkan yang benar dengan yang batil dan jangan kamu sembunyikan yang benar, sedangkan kamu mengetahui.

Allah s.w.t. memerintahkan kita supaya jangan keliru dan campurkan kebenaran Islam dengan kekufuran demokrasi, dan tanpa deklarasi kekufuran demokrasi menyebabkan majoriti daripada kita menganggap demokrasi itu sebagai Islam atau bersesuaian dengan Islam, dan mereka akan terus mengamal dan mempertahankan demokrasi tanpa menyedari bahawa perbuatan itu boleh membawa kepada kesyirikan dan kekufuran. Inilah bahaya kepada Aqidah Islam kita kesan daripada tanpa mendeklarasikan kekufuran demokrasi. Kita telahpun memutuskan bahawa kekufuran demokrasi itu adalah satu hakikat dan sesuatu yang benar-benar wujud dan berlaku di sisi ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, Allah s.w.t. memerintahkan kita supaya jangan menyembunyikan tentang hakikat kekufuran demokrasi ini; sekiranya kita tidak mengisytiharkan kekufuran demokrasi, sedangkan kita mengetahuinya sebagai kufur, kita telah menderhakai Allah s.w.t. Tidak ada rumusan yang lebih logik melainkan hanyalah untuk mengisytiharkan kekufuran demokrasi.

Firman Allah: Al-Baqarah 174 
Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan mana-mana ayat kitab suci yang diturunkan Allah dan membeli dengannya faedah (dunia) yang sedikit, mereka sebenarnya tidaklah memakan apa yang di dalam perut mereka kecuali api neraka dan Allah tidak akan bercakap dengan mereka pada hari Qiamat dan tidak akan membersihkan mereka (dari dosa) dan mereka akan mendapat keseksaan yang amat pedih.

Firman Allah: Al-Imran 71 
Wahai ahli kitab, mengapakah kamu mengelirukan kebenaran dengan kebatilan dan menyembunyikan kebenaran, sedangkan kamu mengetahui?

Sikap dan tindakan orang-orang yang tidak menyampai dan menyebarkan kebenaran ayat-ayat Allah seperti menyembunyikan realiti kekufuran demokrasi berserta dengan perintah Allah yang jelas dan tegas untuk menolak dan menentangnya serta untuk mencabarnya dengan aktif dan radikal sedangkan mereka itu memahami dan mengetahuinya, merupakan satu sikap dan tindakan yang menderhakai Allah s.w.t., dan Allah s.w.t. menganggap segala wang gajian dan keuntungan perniagaan yang mereka perolehi itu seumpama mereka memakan dan memasukkan api neraka ke dalam perut mereka, dan bahawasanya Allah s.w.t. tidak mengampuni dosa-dosa mereka itu.

Di antara faktor-faktor keengganan mereka untuk menyampaikan kebenaran itu ialah; pertama sekali, anutan dan amalan pemikiran dan fahaman yang liberal dan apologis yang sentiasa mencari-cari jalan-jalan pintas dan mudah asalkan yang selain daripada jalan-jalan yang terus sahaja bertindak dalam mentaati perintah-perintah Allah (dalam menyebarkan kekufuran demokrasi dan perintah untuk menentangnya) yang mana jalan-jalan pintas ini di antara lainnya, termasuklah untuk menghalal dan mengamalkan demokrasi yang syirik dan kufur; kedua, berhubung kait serta berasaskan kepada sifat-sifat liberal dan apologis ini, mereka juga berat didorongkan oleh motif untuk mempromosikan kepentingan-kepentingan mereka dalam bentuk memelihara jawatan-jawatan mereka dalam kerajaan, pekerjaan-pekerjaan dan "career-career" mereka, dan dalam bentuk kemudahan-kemudahan dan peluang-peluang dalam kehidupan dan perniagaan yang mereka perolehi atau berharap untuk diperolehi dengan ihsan daripada kerajaan demokrasi; ketiga, sifat penakut dan tidak sanggup untuk menghadapi segala tindakan penindasan dan untuk menanggung segala risiko; keempat, semata-mata keinginan kepada keburukan dan kebutaan berbanding dengan kebaikan dan hidayah (41:17).

Firman Allah: An-Nahl 36 
Sesungguhnya telah Kami utuskan bagi tiap-tiap umat seorang Rasul yang mengisytiharkan: "Sembahlah Allah dan jauhilah taghut".

Di sepanjang sejarah perjuangan Islam, daripada Pergerakan Islam pimpinan para Rasul yang terdahulu sehingga kepada Pergerakan Islam pimpinan Nabi Muhammad s.a.w. dan seterusnya sehingga ke era kini, Deklarasi Agung hanyalah satu sahaja - untuk menentang dan menghancurkan aqidah dan pemikiran kufur dan untuk menegakkan Aqidah dan Pemikiran Islam. Kita diperintahkan untuk mendeklarasikan MISI ISLAM untuk menghancurkan kedaulatan rakyat yang wujud di bawah demokrasi dan untuk menegakkan kedaulatan Allah.

Jihad yang paling besar sekali ialah untuk menyatakan kebenaran dihadapan sesebuah kerajaan yang menyimpang daripada jalan yang benar.
Abu Daud, Termizi, Ibn Majah daripada Abu Said al-Khudri

Jihad yang paling besar bagi kita yang sedang berada di bawah kekuasaan kufur demokrasi ialah untuk mengisytiharkan KEKUFURAN KERAJAAN DEMOKRASI dan mengisytiharkan perintah Allah untuk menghancurkannya melalui JIHAD, PERANG dan REVOLUSI, dan untuk menggantikannya dengan sebuah kerajaan Islam; dan untuk mengisytiharkan bahawa perjuangan melalui METOD DEMOKRASI adalah satu KEKUFURAN, dan mengisytiharkan bahawa orang-orang yang mengekal dan mempertahankan kerajaan demokrasi serta menghalalkan amalannya bererti mengekal dan mempertahankan kekufuran serta menghalalkan amalan sesuatu yang syirik dan kufur yang kesemuanya ini mengakibatkan kerosakan kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Sebaliknya sekiranya kita mengisytiharkan kesemuanya ini, bererti kita telah melakukan Jihad yang paling besar di sisi Allah swt.

Sebaliknya, UMNO dan pemimpin-pemimpin UMNO mempunyai komitmen dan tanggungjawab untuk mendeklarasikan sikap dan dasar mereka untuk mempertahankan demokrasi dan kekuasaan politik UMNO di bawah sistem politik demokrasi yang sama sekali bertentangan dengan deklarasi dan Misi Islam. Deklarasi UMNO adalah deklarasi kufur.
Peringkat awal kebangkitan Islam:

1.     Penyampaian risalah dalam bentuk bisikan (sirriyyah).

2.     Dalam bisikan itu hendaklah disampaikan:

·    Tauhid Rububiyah dan Tauhid Uluhiyah serta Nafi dan Isbat;

·    Kekufuran demokrasi dan kerajaan demokrasi ;

·    Tidak boleh mengamalkan demokrasi;

·    Matlamat perjuangan untuk menghancurkan demokrasi;

·   Menegakkan ad-Deen (kekuasaan Islam) melalui Jihad, Perang dan Revolusi.

Dalam perjuangan peringkat awal pembentukan Pergerakan Islam, tarbiah hendaklah dalam bentuk sirriyyah (rahsia) yang terhad kepada kalangan kumpulan-kumpulan kecil dan daripada individu kepada individu sahaja. Ini adalah satu usaha untuk mengelakkan daripada berlakunya kehancuran total kepada Pergerakan Islam Janin dalam fasa awal pertumbuhan dan perkaderan itu. Namun, kandungan dan isu tarbiah sirriyyah itu hendaklah terdiri daripada deklarasi untuk menegakkan kedaulatan Allah dan untuk menghancurkan kedaulatan rakyat (demokrasi) dan jauh sama sekali daripada mengambil bahagian dalam proses demokrasi. Perjuangan Rasulullah s.a.w. di Mekah dalam masa tiga tahun yang pertama adalah dalam bentuk sirriyyah, tetapi tarbiah sirriyyah itu tetap mengandungi deklarasi, di kalangan kumpulan-kumpulan kecil itu, untuk menegakkan Aqidah dan Pemikiran Islam dan sekaligus untuk menentang dan menghancurkan aqidah dan pemikiran Jahiliyah; sama ada tarbiah terbuka atau tarbiah sirriyyah, deklarasi Islam bagi setiap era dan situasi yang sebagai mana sulit dan genting sekalipun tetap dalam bentuk untuk menegakkan Aqidah dan Pemikiran Islam dan untuk menentang dan menghancurkan aqidah dan pemikiran kufur dan sekali-kali tidak untuk mengamalkan sistem kufur di atas nama dan tujuan Islam walau sesaat pun.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Maidah) :
Tektik berlembut-lembut dalam usaha menyeru manusia kepada Allah itu hendaklah dilakukan dalam bidang cara-cara penyampaian dakwah, tetapi tidak boleh dilakukan dalam bidang menjelaskan hakikat aqidah yang hendak disampaikan kepada mereka, kerana hakikat aqidah wajib disampaikan kepada mereka dengan sempurna, tetapi cara dan uslub penyampaian itu bolehlah dilakukan mengikut kehendak-kehendak situasi yang wujud dengan berlandaskan dasar hikmat dan pengajaran yang baik.

Penyampaian dan penyebaran meluas mengenai Aqidah dan Pemikiran Islam berserta dengan Metod Islam dikehendaki untuk disampaikan secara total dan kesemua sekali, tidak boleh disembunyi atau dikemudian dan ditangguhkan buat sementara waktu mengenai mana-mana bahagian sekalipun. Ini adalah satu aspek yang amat penting yang semestinya diberi parhatian yang serius dalam menggembelingkan kebangkitan Islam di kalangan massa umat Islam. Penyampaian dalam bentuk separuhan tidak akan dapat merangsangkan kebangkitan dan hanya merupakan satu usaha yang membuang masa sahaja. Ianya adalah satu kesilapan yang lazimnya dilakukan oleh para pejuang Islam yang kurang berpengelaman. Hanya penyampaian mengenai Aqidah dan Pemikiran Islam berserta Metod Islam dalam bentuk kesemua sekali dan seluruhnya sahaja, walaupun pahit dan amat sukar untuk diterima pada permulaannya, yang berkemampuan untuk menyinarkan cahaya hati nurani seseorang Islam dan yang akhirnya akan berjaya untuk menarik dan merangsangkannya ke arah kebangkitan dan revolusi. Apa yang diperlukan ialah kesabaran, ketahanan dan kesungguhan di kalangan para pejuang Islam untuk menyampaikan kepada massa umat Islam seluruh Aqidah dan Pemikiran Islam berserta dengan seluruh Metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya.


2.  PENOLAKAN TOTAL

Ketaatan yang total kepada Allah bererti PENOLAKAN TOTAL terhadap kerajaan dan undang-undang demokrasi yang syirik dan kufur. Perintah Allah untuk menyerah kepada Islam semua sekali hanya mempunyai satu implikasi -  menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap kufur, agama kufur, kerajaan dan peraturan dan undang-undang kufur. Sikap dan tindakan Islam terhadap demokrasi yang kufur itu ialah penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total - terhadap ideologinya, undang-undangnya, institusi-institusinya, sistem dan prosidurnya dan akhlak yang ditimbulkan dalam proses kehidupannya. Penolakan Total adalah satu konsep yang radikal dan revolusyeneri dalam Metod Islam. Pegangan dan amalan konsep ini akan membawa kepada kebangkitan dan revolusi. Penolakan Total terhadap kerajaan dan undang-undang demokrasi yang syirik dan kufur adalah satu perintah Allah serta yang telah diamal dan dipraktikkan oleh Rasulullah saw di sepanjang tempuh dan hayat perjuangan Baginda.

Firman Allah: Al-Baqarah 208 
Hai orang-orang yang beriman! Menyerahlah kamu kepada Allah semua sekali, dan janganlah turuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuhmu yang nyata.

Menyerah kepada Allah semua sekali bermakna menolak dan menentang yang selain daripada Allah semua sekali. Sekiranya yang selain daripada Allah s.w.t. itu tidak ditolak dan ditentang dengan aktif dan semua sekali bererti tidak ada penyerahan yang total kepada Allah s.w.t., dan ini adalah satu kecacatan dan kerosakan kepada Aqidah Islam. Penyerahan dan pengabdian kepada Allah s.w.t. semua sekali dalam aspek-aspek ibadat, politik, ekonomi, sosial dan akhlak hanya berlaku dan sempurna apabila kedaulatan rakyat, undang-undang rakyat dan institusi-institusi demokrasi (parlimen) yang wujud dalam bentuk "de facto" itu ditolak dan ditentang dengan aktif dan kesemua sekali.

Ibn Qayyim al-Jawziya menyatakan bahawa Islam dan Jahiliyah adalah 'saling terkhusus' (mutually exclusive): apabila Islam wujud, Jahiliyah dilenyapkan, apabila Jahiliyah wujud, Islam dilenyapkan. Kesemula jadian Islam adalah untuk menghancurkan Jahiliyah, dan kesemula jadian Jahiliyah adalah untuk menghancurkan Islam - tidak ada kewujudan bersama secara aman (peaceful co-existence) di antara Islam dengan Jahiliyah. Kemunculan Rasulullah s.a.w. adalah untuk menegakkan Islam dengan terlebih dahulu melenyapkan Jahiliyah;

Firman Allah: an-Nisa 60 
Tidak engkau ketahui orang-orang yang mendakwakan bahawa mereka beriman kepada (Quran) yang diturunkan kepada engkau dan kitab-kitab yang diturunkan sebelum daripada engkau, mereka hendak meminta hukum kepada taghut (berhala) sedangkan mereka disuruh supaya kufurkan taghut. Syaitan menghendaki supaya ia menyesatkan manusia  dengan kesesatan  yang jauh.

Demokrasi adalah agama yang kufur yang mempunyai Tuhan atau Tuhan-tuhannya yang tersendiri. Di dalam ayat di atas ini Allah memerintahkan kita supaya mengkufur ingkarkan demokrasi dan kerajaan demokrasi dengan aktif dan seluruhnya kerana ianya adalah agama yang syirik dan kufur yang mempunyai Tuhan-tuhannya yang tersendiri.

Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mengandungi konsep Nafi dan Isbat yang dimaksudkan bahawa segala Tuhan yang lain dan segala apa yang datang daripada yang selain daripada Allah itu hendaklah dinafikan, iaitu untuk dinafi, ditolak, diingkari dan ditentang dengan terbuka, aktif dan total, dan untuk hanya menyembah Allah dengan mentaati dan mengamalkan segala apa yang datang daripada Allah - politik, ekonomi, sosial dan akhlak daripada Allah s.w.t. Konsep nafi mempunyai faktor ‘manfi’, iaitu sasaran atau objek sesuatu penafian itu –bahawa Allah itu adalah Maha Esa bererti 'manfi'nya ialah Tuhan yang selain daripada-Nya; bahawa kedaulatan, otoriti dan perundangan itu adalah hak Allah bererti 'manfi'nya ialah kedaulatan rakyat, otoriti rakyat dan undang-undang rakyat; bahawa pengabdian itu hanya kepada Aqidah dan Pemikiran Allah bererti manfinya ialah ideologi, pemikiran dan sistem hidup demokrasi.

ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ menghendaki supaya segala manfi ini dinafi, diingkari, ditolak dan ditentang dengan terbuka, aktif dan kesemua sekali agar dapat merombak segala keterikatan dan pengabdian kepada yang selain daripada Allah s.w.t. dan dengan itu menyempurnakan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Mengamalkan Islam tanpa meningkari, menolak dan menentang dengan aktif dan total terhadap segala manfi ini mempunyai erti keterikatan dan pengabdian kepada Allah dalam amal ibadat ritual yang disertai dengan keterikatan dan pengabdian kepada pemikiran dan sistem kehidupan manusia dalam politik, ekonomi dan sosial. Ini adalah satu kesyirikan dan kekufuran di sisi ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Firman Allah: Fussilat 14 
Janganlah kamu sembah melainkan Allah

Firman Allah: asy-Syu’ara’ 151, 152 
Dan janganlah kamu mentaati perintah orang-orang yang melewati batas, iaitu orang-orang yang melakukan kerosakan di bumi dan tidak membuat kebaikan.

Demokrasi dan kerajaan demokrasi adalah agama dan kerajaan yang syirik dan kufur, justeru larangan Allah supaya tidak mentaati dan menyembah yang selain daripada Allah bererti penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap demokrasi dan kerajaan demokrasi.

Firman Allah : al-A’raf 3 
Ikutlah apa yang diturunkan kepada kamu daripada Tuhan kamu , dan janganlah kamu mengikut pemimpin-pemimpin yang lain daripada Allah , amat sedikit kamu mengambil peringatan.

Firman Allah : al-Anaam 106 
Ikutlah apa yang telah diwahyukan kepada kamu daripada Tuhan kamu , tiada Tuhan melainkan Dia, dan berpalinglah daripada orang-orang musyrik.

Taatlah kepada Allah, kerajaan Allah dan undang-undang Allah sahaja, sebaliknya amalkanlah sikap dan tindakan penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap demokrasi, kerajaan demokrasi dan undang-undang demokrasi Malaysia kerana ianya adalah agama, kerajaan dan undang-undang yang syirik dan kufur. Ini adalah perintah Allah yang jelas dan nyata.

Firman Allah : al-An’aam 159 
Sesungguhnya orang-orang yang memecah belahkan agama mereka dan membentuk berbagai-bagai puak, maka engkau sedikitpun tidak bertanggungjawab terhadap perbuatan mereka. Sesungguhnya urusan mereka terserah kepada Allah. Kemudian Dialah yang akan memberi tahu kepada mereka segala perbuatan yang dilakukan mereka.       

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Sikap pertama seorang Muslim terhadap mana-mana aqidah yang non-Islamic ialah sikap berpisah dan menolak daripada detik pertama lagi, begitu juga sikapnya terhadap mana-mana undang-undang dan peraturan yang tidak mengiktiraf kuasa Hakimiyah atau kuasa Uluhiyah  dan Rububiyah Allah Yang Maha Esa sahaja ialah sikap menolak dan membersihkan diri daripada detik pertama lagi, sebelum memasuki percubaan untuk mencari titik-titik pertemuan atau pertentangan yang wujud dalam undang-undang Islam.

Agama demokrasi dan kerajaan demokrasi yang didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia adalah satu PUAK yang lain daripada puak Islam, iaitu PUAK yang syirik dan kufur. Saiyyid Qutb menyatakan bahawa sikap Islam terhadap Aqidah dan Pemikiran demokrasi yang syirik dan kufur hanyalah PEMISAHAN, PENOLAKAN dan PENENTANGAN yang aktif dan total sahaja. Keimanan ialah tindakan menolak dan perasaan terpisah yang aktif dan total daripada kekufuran.

Perasaan Terpisah daripada demokrasi dan kerajaan demokrasi bererti KEIMANAN kepada Allah, sebaliknya tanpa Perasaan Terpisah di dalam hati nuraninya, bererti seorang itu TIDAK BERIMAN kepada Allah dalam erti kata yang sebenarnya.

Firman Allah : al-Kahfi 14, 15, 16 
Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata : “Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain daripada-Nya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran.” 
(Mereka berkata pula sesama mereka sendiri) : “Kaum kita itu, menyembah beberapa Tuhan yang lain daripada Allah; sepatutnya mereka mengemukakan keterangan yang nyata yang membuktikan ketuhanan makhluk-makhluk yang mereka sembah itu ? (Tetapi mereka tidak dapat berbuat demikian);maka tidak yang lebih zalim daripada orang-orang yang berdusta terhadap Allah. 
Dan apabila kamu memisahkan diri daripada mereka dan daripada apa yang mereka sembah yang selain daripada Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu supaya Tuhanmu mencurahkan rahmat-Nya kepada kamu, dan akan menyelesaikan urusan kamu untuk kemudahan dan kesenangan.

Allah swt membangkitkan cerita pemuda-pemuda ‘as haabul kahfi’ di dalam al-Quran supaya ianya menjadi pengajaran dan petunjuk kepada kita tentang bagai manakah cara-caranya bagi kita untuk menjalani kehidupan di bawah kekuasaan dan pemerintahan sesuatu kerajaan yang syirik dan kufur seperti kerajaan demokrasi kita ini. Allah swt mengajar kita melalui cerita ini dan juga melalui percakapan pemuda-pemuda ‘as haabul kahfi’ itu supaya kita bertindak terhadap kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini seperti berikut :

1. Menafi, menolak,  mengingkari, dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadapnya;

2.  Tidak mengambil bahagian dalam proses politiknya;

3. Tidak bersikap “neutral” dan berdiam diri sahaja terhadapnya;

4. Memisahkan diri kita daripadanya;

5.  Memusuhi dan membencinya.

Sikap dan tindakan-tindakan seperti ini sahaja yang boleh menyempurnakan pegangan dan amalan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Perasaan terpisah adalah satu syarat yang halus dan “private” yang hanya diketahui oleh Allah dan seseorang individu itu sendiri. Seseorang yang beriman kepada Allah semestinya sudah terpahat di dalam hatinya perasaan  terpisah daripada demokrasi dan kerajaan demokrasi sejak daripada awal-awal lagi kerana kesyirikan dan kekufurannya itu. Mereka yang tidak mempunyai perasaan terpisah daripada agama demokrasi dan kerajaan demokrasi adalah orang-orang yang tidak beriman kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Tidak ada ketaatan kepada makhluk yang menderhakai Penciptanya.
                                                   Ahmad

Tidak ada ketaatan kepada sesiapa yang menderhakai Allah.
                              Ahmad

Tidak ada ketaatan kepada sesiapa yang tidak mentaati Allah.
                                     Ahmad

Rasulullah saw melarang kita daripada mentaati dan mematuhi sesiapa sahaja yang menderhakai Allah, dan larangan ini bererti penafian, penolakan, pengingkaran,dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap agama demokrasi dan kerajaan demokrasi kerana ia menderhakai Allah lantaran kesyirikan dan kekufurannya itu.


Firman Allah: ali-Imran 28, 118, 149 
Janganlah orang-orang Mukmin mengambil orang-orang kafir sebagai pemimpin melebihi daripada orang-orang mukmin. 
Wahai orang-orang beriman, jangan kamu ambil sebagai "confidant" selain daripadamu. 
Wahai orang-orang beriman, jika kamu ikut orang-orang kafir nescaya mereka mengembalikan kamu kafir. 
 
Firman Allah: al-Maidah 51 
Wahai orang-orang beriman, jangan engkau angkat Yahudi dan Nasrani menjadi wali. Sebahagian mereka menjadi wali kepada yang lain. Barang siapa mengangkat mereka di antara kamu, sesungguhnya ia termasuk golongan mereka. Allah tiada menunjuki kaum yang zalim.
 
Firman Allah: an-Nisa 144 
Wahai orang-orang beriman, jangan engkau mengangkat orang-orang kafir menjadi pemimpin.

Perintah Allah supaya kita jangan mentaati kaum Ahlil Kitab, jangan mentaati  orang-orang kafir, perintah Allah supaya kita mengkufur ingkarkan Taghut, supaya kita jangan mempersekutukan-Nya, supaya kita jangan menyembah Tuhan-tuhan yang selain daripada-Nya, supaya kita jangan memperTuhankan sesama manusia, adalah kesemuanya perintah yang AKTIF, bukan pasif, iaitu ianya bukan sahaja dimaksudkan supaya kita semata-mata tidak mentaati sahaja akan segala bentuk kesyirikan dan kekufuran, malah ianya mempunyai pengertian supaya kita melancarkan sikap dan tindakan-tindakan penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang TERBUKA, AKTIF dan TOTAL terhadap segala bentuk kesyirikan dan kekufuran itu termasuklah terhadap demokrasi, kerajaan demokrasi dan undang-undang demokrasi.

Sayyid Qutb (Fizilalil Quran - Anfal) :
Para pembesar Quraisy memang mengetahui tabiat dakwah Islamiyah ini sejak mereka memahami pengertian-pengertian bahasa mereka yang betul. Mereka mengerti bahawa syahadat atau pengakuan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Muhammad Rasulullah merupakan pengumuman MEMBERONTAK terhadap kuasa manusia seluruhnya, juga pengumuman keluar daripada kuasa Hakimiyah manusia seluruhnya dan lari kepada Uluhiyah dan kuasa Hakimiyah Allah yang Maha Esa sahaja. Dalam menjalani Ubudiyah kepada Allah, maka yang menjadi sumber penerimaan perintah ialah Muhammad Rasulullah saw sahaja bukannya orang-orang yang bercakap atas nama Tuhan-tuhan atau dengan nama Allah. Para pembesar Quraisy itu melihat orang-orang yang berikrar dengan syahadat ini terus keluar daripada kuasa Quraisy, kepimpinan dan kuasa Hakimiyah Quraisy dan bergabung dalam satu kumpulan yang bergerak di bawah kepimpinan Muhammad saw dan tunduk kepada bimbingan dan kuasanya. Mereka mencabut kesetiaan mereka kepada keluarga, suku, ketua suku dan kepada kepimpinan Jahiliyah. Mereka menumpukan seluruh kesetiaan mereka kepada kepimpinan yang baru dan kepada kelompok Muslimin yang menjadi tapak yang baru.

Semuanya ini merupakan pengertian daripada syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan Muhammad Rasulullah, dan ini adalah realiti yang dilihat oleh para pembesar Quraisy yang dianggap mereka sebagai bahaya yang mengancam kedudukan mereka di samping mengancam peraturan sosial, politik, ekonomi dan kepercayaan yang menjadi asas kedudukan mereka.

Pengertian syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan Muhammad Rasulullah ini bukanlah satu pengertian yang kabur, kosong dan lemah seperti yang dimaksudkan oleh orang-orang yang mengaku diri mereka sebagai Muslim pada hari ini dengan semata-mata mengikrarkan syahadat ini dengan lidah mereka dan dengan hanya menunaikan sesetengah syiar ibadat sahaja, sedangkan Uluhiyah Allah di bumi dan dalam kehidupan manusia tidak wujud dan tidak ada bayangnya, sementara kepimpinan Jahiliyah dan undang-undang Jahiliyah pula terus menguasai masyarakat dan mengendalikan urusan pentadbirannya.

Sayyid Qutb (Fizilalil Quran - Taubat) :
Pergerakan Islam lahir di Mekah di atas batu uji yang amat sulit. Sebaik sahaja Jahiliyah – yang di wakili oleh kaum Quraisy – menyedari bahaya yang sebenar yang diancam oleh dakwah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Muhammad Rasulullah yang melahirkan PEMBERONTAKAN terhadap setiap kuasa dunia yang tidak diambil daripada kuasa Allah dan penentangan terhadap setiap taghut yang wujud di muka bumi serta mendorong manusia melarikan diri daripada kuasa itu kepada kuasa Allah……sebaik sahaja Jahiliyah menyedari bahaya yang serius daripada kelompok pergerakan organik yang baru, yang dicetuskan oleh dakwah TAUHID di bawah kepimpinan Rasulullah saw, iaitu kelompok pergerakan yang menumpukan ketaatan dan kepatuhannya kepada Allah dan Rasul-Nya sejak hari pertama lagi dan menentang kepimpinan Jahiliyah yang diwakili kaum Quraisy, di samping menentang undang-undang dan peraturan yang wujud dalam Jahiliyah ini……sebaik sahaja Jahiliyah yang diwakili pada mulanya oleh kaum Quraisy itu menyedari bahaya tersebut, ia terus melancarkan penentangan yang membabi buta terhadap dakwah kelompok dan kepimpinan yang baru ini. Segala senjata yang dimilikinya dalam bentuk mengadakan gangguan, tipu daya, fitnah, penindasan, helah dan muslihat, telah ditimpukan kepada dakwah Islamiyah itu.

Masyarakat Jahiliyah secara mendadak bangkit mempertahankan diri daripada bahaya yang mengancam kewujudannya. Ia menggunakan segala alat yang digunakan oleh segala makhluk yang hidup untuk menyelamatkan diri daripada maut. Ini adalah satu realiti biasa yang tidak dapat dielakkan setiap kali munculnya dakwah yang memperjuangkan konsep Ubudiyah Allah yang menguasai semesta alam dalam sebuah masyarakat Jahiliyah yang berlandaskan prinsip Rububiyah kepada sesama manusia atau setiap kali munculnya dakwah baru dalam kelompok pergerakan yang baru, yang bergerak di bawah kepimpinan yang baru dan menentang kelompok Jahiliyah yang lama dengan penentangan yang sama handal.

Sebaik sahaja kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ diisytiharkan oleh Rasulullah saw di kalangan kaum Quraisy Mekah, mereka memahami dan menyedari sejak daripada awal-awal lagi bahawa ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ hanya mempunyai satu pengertian sahaja – REVOLUSI dan PEMBERONTAKAN terhadap kerajaan dan kekuasaan mereka serta satu RAMPASAN KUASA terhadap kekuasan politik dan pemerintahan yang sedang dikuasai dan dimiliki mereka untuk dipulangkan kekuasaan politik itu kepada Allah swt. Begitu juga apabila Nabi Musa as mengisytiharkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ di kalangan manusia di Mesir, Firaun dan para pembesarnya memahami dan menyedari bahawa ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ hanya mempunyai pengertian REVOLUSI dan PEMBERONTAKAN terhadap mereka untuk melenyap dan menghapuskan segala kekuasaan politik mereka berserta segala kepentingan dan keistimewaan mereka – mereka langsung tidak ada tempat di bawah kekuasaan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu nanti. Sikap dan tindakan-tindakan yang spontan dan logis daripada kaum Quraisy Mekah dan Firaun terhadap kebangkitan-kebangkitan Islam itu semestinya hanyalah dalam bentuk permusuhan-permusuhan, kezaliman-kezaliman dan penindasan-penindasan yang kental dan ketara.

Apabila kita mendeklarasi dan menghuraikan dengan jelas, lantang dan terbuka mengenai pengertian-pengertian ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan slogan-slogannya yang sebenar dan tulen seperti yang diwahyukan oleh Allah swt, kerajaan demokrasi Malaysia dan massa umat Islam sekelian akan mempunyai kefahaman dan tanggapan yang satu dan sama, bahawa ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ hanya mempunyai satu pengertian sahaja – REVOLUSI, PEMBERONTAKAN dan RAMPASAN KUASA untuk dipulang dan dikembalikan kuasa pemerintahan tersebut kepada Allah swt. Kerajaan demokrasi kita menyedari bahawa ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah satu CABARAN dan ANCAMAN yang serius dan membahayakan kekuasaan politiknya yang akhirnya akan pasti melenyapkannya dengan total daripada muka bumi ini, dan bahawa ia (kerajaan demokrasi) langsung tidak ada tempat dalam sistem politik dan kehidupan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Reaksi yang spontan, logis dan semula jadi daripada Kerajaan demokrasi kita terhadap ancaman ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ini, tiada yang lain, hanyalah permusuhan dan tindakan-tindakan yang serius, tegas dan keras dalam membenteraskan kebangkitan Islam ini sejak daripada awal-awal lagi. Inilah dasar dan fitrah agama demokrasi terhadap sesuatu pergerakan dan kebangkitan yang didasarkan kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, dan di satu pihak yang lain pula, inilah juga dasar dan fitrah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ terhadap agama demokrasi dan terhadap seluruh agama yang syirik dan kufur di dunia ini.


3.TANPA KOMPROMI

Deklarasi agung “Kamu dengan agama kamu, aku dengan agamaku” adalah perancangan dan keputusan Allah supaya kita menghadapi ideologi kufur dan kuasa kufur dengan sikap dan tindakan yang sama sekali Tanpa Kompromi.

Deklarasi kekufuran demokrasi dan penentangan total terhadap ideologi dan kuasa demokrasi, tidak ada yang lain melainkan membawa kepada satu implikasi sahaja dalam perjuangan melalui Metod Islam - sikap dan tindakan Tanpa Kompromi terhadap demokrasi dan segala prosesnya. Metod tanpa kompromi inilah aspek yang paling radikal, dinamik dan revolusyeneri dalam perjuangan Islam.

Sikap Islam ialah tidak ada kompromi sedikitpun terhadap segala kekuatan dan kekuasaan agama Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang sedang berkausa, berdaulat dan memerintah ke atas seluruh umat manusia di Malaysia kita ini. Sikap Islam ialah penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap kekufuran dan segala bentuk kekufuran termasuklah kekufuran agama Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis ini.

Perjuangan Rasulullah s.a.w. adalah satu model perjuangan yang paling tegas dalam melancarkan perjuangan tanpa kompromi terhadap kufur dari segi ketiga-tiga aspek yang dikenal pastikan di atas ini sejak dari zaman Mekah hinggalah ke zaman Madinah. Begitulah keadaannya dalam perjuangan Islam pimpinan Ibrahim Libya di Malaysia. Sikap keras, tegas dan tanpa kompromi bukan sahaja melemahkan musuh, tetapi lebih-lebih lagi ialah untuk memainkan peranan yang penting dalam proses RADIKALISASI dan KEBANGKITAN UMAT ISLAM untuk perjuangan Islam dalam penentangan terhadap kuasa kufur. Ada ketikanya di sepanjang perjuangan Islam itu di mana HANYA tanpa kompromi sahaja yang merupakan senjata yang paling berkesan dalam menghadapi musuh-musuh Islam.

Firman Allah: Maryam 48 
Aku menghindarkan diriku daripadamu dan daripada apa yang kamu sembah selain daripada Allah.
 
Firman Allah: al-Tahrim 10, 11 
Allah memberikan contoh bagi orang-orang kafir, (iaitu) isteri Nuh dan isteri Luth. Kedua-duanya di bawah (penjagaan) dua hamba yang soleh di antara hamba-hamba kami, lalu kedua-duanya berkhianat kepada suaminya, maka suami kedua-duanya tidak dapat mempertahankan kedua-duanya daripada (siksa) Allah sedikit pun, dan dikatakan (kepada mereka): masuklah kamu ke dalam neraka bersama-sama orang-orang yang masuk. Dan Allah memberi contoh bagi orang-orang yang beriman (iaitu) isteri Firaun, ketika ia berkata: Ya Tuhanku, bangunkanlah rumah untukku di sisi Engkau dalam syurga dan lepaskanlah aku dari Firaun dan perbuatannya, dan lepaskan aku dari kaum yang aniaya.
 
Firman Allah: Hud 45, 46 
Ya Tuhanku sesungguhnya anakku dari keluargaku . Hai Nuh! Sesungguhnya anakmu itu bukanlah dari keluargamu, kerana ia mengerjakan pekerjaan yang tidak baik.
  
Firman Allah: al-Mumtahanah 4
 
Kami berlepas diri daripadamu dan daripada apa yang kamu sembah selain daripada Allah. Kami mengingkari kamu dan telah terang permusuhan dan kebencian antara kami dan kamu selama-lamanya ... 

Firman Allah: al-Kahfi 14 
Tuhan kami ialah Tuhan langit dan bumi, kami tiada akan menyembah Tuhan selain daripada-Nya.
 

 
Firman Allah: al-Mujadalah 22
 
Engkau tiada memperolehi kaum yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, bahawa mereka mengasihi orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, meskipun mereka itu bapa, anak, saudara atau kaum keluarga mereka.

Sikap Islam terhadap kufur hanyalah dan semata-mata tanpa kompromi, walaupun untuk sementara waktu dan dalam apa-apa bentuk dan situasi yang sebagaimana sulit sekalipun, Islam tetap tidak boleh berkompromi dengan kufur. Kewajipan kita yang utama ialah untuk menghancurkan deen kufur dan untuk menegakkan Deen Allah; ke arah mencapai matlamat ini, Saiyyid Qutb (Milestones) menganalisiskan bahawa umat Islam yang sedang berada di bawah pemerintahan kufur, seperti kita di Malaysia, hendaklah bertindak mengikut garis-garis berikut :

1.  Kita tidak boleh melibatkan diri dalam sistem kufur (proses demokrasi) walaupun dikatakan untuk langkah yang pertama dalam perjuangan jangka panjang yang berbentuk revolusi;

2.  Kita tidak boleh lari daripada kenyataan dan mengambil langkah untuk memisah dan mengasingkan diri kita daripada situasi dan suasana kufur dan kekuasaan kufur yang menyelubungi kita;

3.  Kita hendaklah menghadapi demokrasi, deen kufur, dengan mengamalkan dasar tanpa kompromi, diplomasi, perundingan dan dengan konfrantasi terbuka, mengikut metod Islam.

Sikap dan tindakan kita terhadap kerajaan demokrasi Malaysia, mengikut analisis Saiyyid Qutb, hanyalah tindakan-tindakan aktif dan revolusyeneri dalam bentuk penolakan total, tanpa kompromi dan konfrantasi terbuka - tidak ada tempat bagi sikap berkecuali dan pasif, jauh sama sekali daripada menyokong dan melibatkan diri dalam proses demokrasi.

Model Perjuangan Rasullullah saw - Tanpa Kompromi

Kebangkitan Islam dan sikap tanpa kompromi perjuangan Rasulullah s.a.w. mengancam dan mencemaskan kaum Quraisy yang kufur. Segala bentuk penentangan, kezaliman dan penindasan terhadap masyarakat Islam yang kecil dan lemah itu telah dihadapi dengan ketabahan, ketekunan dan keazaman oleh masyarakat Islam itu, dan Islam di bawah pimpinan Rasulullah terus berkembang maju dengan mencabar kufur secara terbuka. Dalam usaha untuk menyekat kemaraan Islam yang mencabar itu, kaum Quraisy telah mengambil sikap untuk berdamai dan berkompromi dengan Rasulullah; dalam sirah Ibnu Ishak:

“Utba bin Rabia seorang pemuka Quraisy, bagi pihak kafir Quraisy, telah menemui Rasulullah ketika Baginda berada dalam masjid bersendirian: Utba pergi mendapatkan Rasulullah dan berkata: "Wahai Muhammad anak saudaraku, engkau adalah salah seorang daripada kami sebagai mana yang engkau ketahui, daripada keluarga yang termulia dan mempunyai kedudukan yang tinggi dari segi keturunan. Engkau telah mendatangi kami dengan hal yang amat penting, memecah belahkan kaum mereka; merendah-rendahkan adat istiadat mereka, dan mencerca Tuhan-Tuhan mereka dan agama mereka, dan mendeklarasikan bahawa nenek-moyang mereka sebagai orang kafir, oleh itu dengarlah nasihatku dan aku akan membuat beberapa tawaran, mungkin engkau dapat menerima satu daripadanya. Rasulullah bersetuju dan ia meneruskan. "Sekiranya apa yang engkau kehendaki ialah kehormatan, kami akan melantik engkau sebagai ketua kami sehingga tiada sesiapapun yang boleh membuat apa-apa keputusan tanpa engkau, sekiranya engkau kehendaki kuasa, kami akan jadikan engkau raja."

Firman Allah :al-Anaam 14 
Apakah wajar bagiku mengambil Pelindung yang lain daripada Allah yang mencipta langit dan bumi, sedangkan Dialah (Tuhan) yang memberi makan dan tidak (berkehendak) diberi makan. Katakalah :  Sesungguhnya aku diperintah supaya aku menjadi orang yang pertama kali menyerahkan diri kepada Allah dan janganlah sekali-kali engkau termasuk ke dalam golongan musyrikin.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Rasulullah saw telah diperintah supaya mengumumkan bantahan ini kepada kaum musyrikin yang memujuk beliau bertolak ansur dan berkompromi agar beliau bersetuju memberi tempat kepada Tuhan-tuhan mereka di dalam agama Islam sebagai syarat untuk mereka memeluk agama ini, juga agar beliau bersetuju mengekalkan setengah-setengah ciri Uluhiyah yang diamalkan mereka dan mempertahankan kedudukan, kebesaran dan kepentingan–kepentingan mereka terutama tradisi mengaharam dan menghalalkan sesuatu sebagai syarat untuk mereka berhenti menentang beliau dan untuk mereka melantikkan beliau sebagai ketua mereka juga untuk mereka mengumpulkan harta kekayaan mereka untuk beliau dan seterusnya untuk mereka kahwinkan beliau dengan anak perempuan mereka yang paling cantik!

Tawaran-tawaran itu kesemuanya ditolak oleh Rasulullah saw dengan total. Orang-orang kafir Quraisy telah menghantar satu lagi rombongan untuk berunding dengan Rasulullah yang diketuai oleh pemuka-pemuka Quraisy, di antaranya Abu Jahal dan Al-Walid, yang mengemuka dan menawarkan cadangan-cadangan yang sama seperti yang dibuat oleh Utba bin Rabia dalam perundingan yang pertama itu. Tawaran-tawaran yang kedua kali itu pun telah ditolak dengan tegas oleh Rasulullah kesemua sekali yang berpegang kepada sikap tanpa berkompromi dengan kufur dalam perjuangan Islam.

Seandainya Rasulullah s.a.w. bersikap lembut dan bersedia untuk menerima tawaran-tawaran orang-orang kafir Quraisy itu, yang mana di antaranya ialah untuk melantik Baginda menjadi Raja dengan memperolehi harta kekayaannya sekali, kemungkinan besar strategi itu akan berkemampuan untuk membawa kejayaan yang cemerlang kepada perjuangan Rasulullah s.a.w dalam jangka masa yang lebih singkat tanpa menempuh berbagai penderitaan, penyiksaan, penindasan dan kezaliman yang ketara daripada orang-orang kafir dan tanpa memerlukan kepada pengorbanan-pengorbanan yang besar seperti mana yang dialami dan dilalui oleh Rasulullah s.a.w. berserta kaum muslimin sekalian.

Rasulullah s.a.w. telah menolak kesemua tawaran itu yang sekaligus mengenepikan perjuangan dalam bentuk strategi tetapi terus sahaja dengan sikap tanpa komprominya dan berpandukan kepada konsep taat dan patuh kepada perintah-perintah Alah swt sahaja dalam perjuangan Islamnya. Pergerakan Islam pimpinan Rasulullah s.a.w. di Mekah terus berkembang pesat. Cabaran terbuka umat Islam terhadap orang-orang kafir semakin nyata dan mengancam. Ketegangan semakin memuncak. Dalam situasi permusuhan yang membara, ketabahan, ketahanan, ketegasan dan sikap tanpa kompromi Pergerakan Islam berperanan sebagai punca-punca yang utama dalam meletakkan orang-orang kafir dalam keadaan yang amat cemas, resah, tertekan dan "desperate"; mereka terpaksa tunduk kepada kekuatan jiwa Islam, dan dengan penuh kekesalan mereka terpaksa beberapa kali menghulurkan tawaran berkompromi kepada kaum Muslimin yang kesemuanya ditolak oleh Rasulullah s.a.w.

Firman Allah: Al-Qalam 8,9 
Oleh itu janganlah engkau tunduk kepada pendusta-pendusta. Mereka suka jika engkau bersikap lunak, supaya mereka juga bersikap lunak.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran):
“Itulah tawar-menawar dan pertemuan dipertengahan jalan yang dikehendaki mereka sebagaimana biasa mereka lakukannya dalam urusan perdagangan, sedangkan perbezaan di antara urusan aqidah dengan urusan perdagangan amatlah besar. Pejuang aqidah tidak akan meninggalkan aqidah itu barang sedikit pun, kerana sesuatu yang kecil dalam aqidah sama seperti sesuatu yang besar, malah dalam aqidah tidak ada yang kecil dan yang besar. Aqidah merupakan satu hakikat yang mempunyai bahagian-bahagian yang sepadu yang tidak dapat ditinggalkan sedikit pun oleh pejuang-pejuangnya.

Islam tidak mungkin bertemu dengan Jahiliyah dipertengahan jalan dan tidak mungkin pula bertemu dimana-mana jalan yang lain. Itulah sikap Islam terhadap Jahiliyah di setiap zaman dan tempat sama ada Jahiliyah dahulu atau Jahiliyah hari ini atau Jahiliyah akan datang. Semuanya itu sama sahaja. Jurang yang memisahkan di antara Jahiliyah dan Islam tidak mungkin dilintasi, tidak mungkin didirikan jambatan dan tidak mungkin dihubungkan. Ia merupakan satu pertarungan yang mutlak yang mustahil didamaikan.

Di sana terdapat berbagai-bagai riwayat yang mengisahkan usaha-usaha perlunakan dilakukan oleh kaum musyrikin untuk memujuk Nabi s.a.w. supaya beliau melunak pendiriannya terhadap mereka dan supaya beliau menghindari perbuatan mencela tuhan-tuhan sembahan mereka dan membodoh-bodohkan cara-cara ibadat mereka, atau supaya beliau mengikut sesuatu dari amalan agama mereka agar mereka dapat mengikut agama yang dibawa oleh beliau dengan tujuan untuk memelihara  air muka mereka di hadapan orang ramai Arab mengikut kebiasaan orang yang tawar-menawar dan orang yang mencari penyelesaian separuh-separuhan, tetapi Rasulullah s.a.w. tetap cekal dan tegas dalam pendiriannya mengenai urusan agama. Beliau tidak pernah lunak dan lembut, sedangkan beliau dalam urusan-urusan yang lain dari urusan agama merupakan manusia yang paling lembut dan lunak, paling baik layanannya dan paling suka memilih yang mudah dan memberi kemudahan. Tetapi agama tetap agama. Beliau tetap mematuhi arahan Allah.”

No comments:

Post a Comment