Friday 26 October 2012

METOD ISLAM - GERAKAN DAKWAH (SIRI 2)


(sambungan)

Huraian-huraian Saiyyid Qutb merumuskan METOD TARBIAH dalam perjuangan Islam :

1.    Aqidah Islam yang diperjuangkan dalam gerakan dakwah itu adalah Aqidah yang berharga amat mahal;

2.   Golongan para pendakwah yang membawa Aqidah Islam yang sebenar adalah amat kecil bilangannya;

3.    Golongan orang-orang yang menyambut dakwah Islam adalah segelintir sahaja dan prosesnya itu berlaku dalam dalam jangka waktu yang lama;

4.    Kebatilan itu berkuasa, kuat dan ramai;

5.    Para pendakwah pastilah menempuh kesusahan dan kesekseaan;

6.    Hanya para pendakwah dan pejuang yang pilihan dan istimewa sahaja yang sanggup berdakwah dan berjuang;

7.    Pertolongan Allah akan sampai hanyalah setelah para pendakwah itu dtekan dan diserang habis-habisan sehingga mereka kehabisan segala usaha dan tenaga, dan segala sumber kekuatan terakhir;

8.     Kemenangan dakwah adalah kemenangan yang amat mahal;

9.    Penyampaian dakwah dengan menggunakan hikmah, kata-kata yang lembut dan berkesan;

10. Tunjukkan sikap yang ikhlas dan tanpa apa-apa kepentingan yang lain melainkan mentaati perintah Allah;

11. Sentiasa berada dalam keadaan yang bersemangat, bersungguhan dan serius ketika menjalankan tugas - tunjukkan minat kita kepada seseorang yang kita sedang dakwahkan itu;

12.  Amalkan sifat kesabaran dan daya ketahanan yang tinggi;

13.  Jangan terasa keseorangan dan mudah patah semangat - sesungguhnya Allah sentiasa bersama-sama kita;

14.  Sentiasa menjaga kesopanan dan tata tertib, serta hormat menghormati walaupun kita dicemuh, dicerca dan dikeji dengan hebat sekali - kerja kita adalah mulia kerana ianya adalah satu perjuangan ke jalan Allah;

15.  Segala idea-idea dan kebenaran Islam serta Metod Islam hendaklah disampaikan kesemua sekali, dan penyampaian yang lemah lembut dan penuh dengan kesopanan ini dengan sendirinya akan berbentuk satu cabaran dan serangan yang terbuka terhadap kufur dan kekuasaan kufur;

16.  Jangan menyembunyi atau mengubah sedikitpun segala dasar dan prinsip Islam dan Metod Islam dalam memperjuangkan Islam;

17.  Jangan takut dan bimbang sedikitpun kepada musuh-musuh Allah kerana takut itu hanya kepada Allah sahaja dan tidak kepada musuh-musuh Allah;

18.  Dakwah Islam menyeru seluruh umat Islam supaya kembali mengimani, menganuti dan mengamalkan agama Islam yang asal dan sempurna daripada Allah dengan meninggalkan agama Islam yang sedang kita imani, anuti dan amalkan sekarang ini, iaitu agama Islam kita yang sesat dan rosak daripada jalan yang benar; 

19. Dakwah Islam mencabar, mengancam dan mengganggu kufur dan segala kekuatan dan kekuasaan kufur sejak daripada se awal mungkin lagi yang membawa kepada konflik di antara yang hak dengan yang batil yang akan seterusnya mencetuskan Jihad, Perang dan Revolusi; 

20.  Penyampaian yang berbentuk terus terang, direct, jelas, tegas dan berani - nyatakan bahawa :

1.  Metod perjuangan Islam adalah dengan mengikuti cara perjuangan Rasulullah saw melalui jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah yang sempurna :

1.  Mengisytiharkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menegakkan kekuasaan Islam dan sistem kehidupan Islam, serta matlamat untuk menghapuskan kekuasaan Jahiliyah.

2.  Mengisytiharkan agama jahiliyah Mekah sebagai agama yang syirik dan kufur.

3.  Tidak mengamal, mengimani dan menganuti agama Jahiliyah.

4.  Tidak membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan perjuangan Islam.

5.  Tidak mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama Jahiliyah.

6.  Tidak bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia.

7.  Tidak mentaati peraturan dan undang-undang manusia.

8.  Menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap agama Jahiliyah.

9. Memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta untuk memusuhi dan membencinya.

10.Mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.

11.Mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.

12.Bersedia dan sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara dan berpajangan.

13.Setelah memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.

2.  Metod perjuangan melalui jalan demokrasi adalah jalan yang sesat dan menyeleweng daripada jalan Allah kerana jalan demokrasi adalah jalan yang melakukan perkara-perkara berikut :

1.  Tidak mengisytiharkan matlamatnya untuk menghapuskan agama demokrasi sebagai agama yang syirik dan kufur;

2.  Tidak mengisytiharkan bahawa demokrasi ini adalah agama yang syirik dan kufur ;

3.  Mengamal dan menganuti agama demokrasi yang bererti mereka menganuti dan mengamalkan agama manusia yang syirik dan kufur ;

4.  Memboleh dan menghalalkan amalan agama demokrasi sebagai jalan untuk memperjuangkan Islam; 

5.  Mengiktiraf, bersetuju dan meredhai agama demokrasi;

6.  Bersetuju dan redha untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia ;

7.  Mentaati dan mematuhi peraturan dan undang-undang demokrasi ciptaan manusia;

8.  Tidak menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap agama demokrasi yang syirik dan kufur ;

9.  Tidak memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta tidak memusuhi dan membencinya;

10. Tidak mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah;

11.Tidak mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.

12.Tidak akan dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah kerana cara berdakwah yang tidak mencabar dan mengancam kekuatan dan kekuasaan Jahiliyah;

13.Tidak bersedia untuk melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah dan kekuasaan jahiliah serta tidak bercadang untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia.

3.     Dalam menyampaikan dakwah Islam, nyatakan bahawa :

1.   Demokrasi adalah agama manusia yang syirik dan kufur, begitu juga kerajaan demokrasi kita ini adalah kerajaan manusia yang syirik dan kufur;

2.  Seseorang Islam yang mengamalkan sistem politik demokrasi mempunyai pengertian bahawa ia menyembah manusia dan tidak menyembah Allah yang mengeluarkan dirinya daripada agama Allah;

3.  Menyetujui dan meredhai kerajaan demokrasi dan sistem politik demokrasi mempunyai pengertian untuk mempercayai dan mengimani agama demokrasi yang mengeluarkan seseorang itu daripada agama Allah;

4.  Umat Islam kita yang mengamalkan sistem politik demokrasi, mereka mentaati dan mematuhi segala peraturan dan undang-undang demokrasi serta mereka menyetujui dan meredhainya, mereka itu adalah orang-orang yang mengimani, menganuti dan mengamalkan agama demokrasi yang mengeluarkan mereka daripada agama Allah;  

5.  Kesempurnaan beriman dan berpegang teguh kepada kalimah  kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah dengan menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap kerajaan demokrasi dan sistem politik demokrasi kita yang syirik dan kufur ini;

6.  Allah memerintahkan kita supaya menghapuskan kerajaan demokrasi dan sistem politik demokrasi yang syirik dan kufur dengan Jihad, Perang dan Revolusi untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Allah;

7.  Sikap “neutral” dan berdiam diri terhadap demokrasi adalah satu penentangan terhadap Allah swt;

8.  Perjuangan Islam hendaklah dilancarkan melalui Metod Islam – al-Quran, Sunnah dan Sirah;

9.  Perjuangan Islam melalui metod demokrasi adalah kesyirikan dan kekufuran - justeru, perjuangan UMNO dan PAS adalah kedua-duanya syirik dan kufur;

10.Janji Allah untuk membantu para pejuang Islam hanya terlaksana setelah mereka (para pejuang Islam) mengeluarkan diri mereka daripada sistem politik Jahiliyah ( sistem politik demokrasi ) dan mereka memisahkan  diri mereka daripadanya serta dengan perasaan hati mereka yang terpisah daripadanya;

11. Kerajaan demokrasi tidak akan menyerahkan kuasa memerintah kepada golongan Islam dengan rela hatinya sendiri, sebaliknya ia akan membenteraskan sebarang cubaan untuk menegakkan kerajaan Islam dengan kekerasan dan penindasan - ini adalah sesuatu yang semula jadi, oleh itu Metod Islam adalah terdiri daripada Perang dan Revolusi sebagai mentaati perintah Allah dan Sunnah Rasulullah saw;

21.Sumber tenaga dan kekuatan dakwah Islam adalah terletak kepada segala prinsip dan dasar kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu sendir, iaitu :

1.    Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ menyeru dan menyuruh para penganutnya supaya mencabar dan mengancam serta menghapuskan sistem politik demokrasi yang syirik dan kufur ini untuk kemudiannya digantikan dengan kerajaan Allah dan sistem politik daripada Allah ;

2.    Sama sekali tidak bersedia untuk berkompromi dan bertoleransi dengan Jahiliyah dan kekuasaan serta pengaruh Jahiliyah;

22. Jangan berkompromi dalam menyampaikan idea-idea Islam dalam bentuk berterus terang, direct dan jelas :

1.  Sampaikan dakwah Islam semua sekali, iaitu seluruh aspek yang besar dan yang kecil, tanpa sedikitpun berkompromi dengan mana-mana golongan terutama sekali golongan yang berkuasa dan memerintah - nyatakan aspek-aspek yang paling kontroversi dan menghiris hati kepada orang-orang yang ditarbiyahkan itu dan para pendengar sekelian;

2.  Biarlah hati seseorang itu terguris kerana cara itu akan meninggalkan kesan yang amat mendalam di dalam jiwanya;

3.  Kita tidak dapat mengelakkan perasaannya daripada terguris kerana idea-idea yang kita sampaikan itu sememangnya berbentuk satu cabaran dan pukulan yang berat dan hebat ke atas hati nuraninya yang sudah sekian lama berpegang teguh kepada aqidah dan pemikiran kufur - ciri ini adalah sesuatu yang semula jadi;

4   Jangan bersetuju dengan saranan-saranannya hanya kerana menjaga hatinya sedangkan kesemua yang dihujjahkannya itu adalah bertentangan dengan dasar, metod dan proses perjuangan Islam, nyatakan kesalahan-kesalahannya itu dengan terus terang dan direct, tetapi halus dan sopan;

5.  Jangan cuba berselindung-selindung, jangan bersimpang siur, jangan samar-samar, jangan sekadar kias-kias sahaja, tetapi hendaklah berdakwah dalam bentuk berterus terang, direct, terbuka, tegas dan jelas;

23.Jangan minta simpati :

1.  Kita menyampaikan Aqidah dan Sistem Kehidupan yang tinggi dan mulia dan kita menyeru supaya meninggalkan aqidah yang rendah dan sistem kehidupan yang rosak;

2. Kita menyampaikan rahmat dengan sekali gus membuang keburukan daripada seseorang yang kita tarbiyahkan itu;.

3. Tidak perlu minta simpati;


24.Jangan bersifat apologis dan defensif :

  Kita tidak perlu berdebat dengan mengatakan bahawa sistem Islam telah memerintah dunia selama lebih daripada seribu tahun dan kita cuba untuk menjelaskan bagai mana ianya lebih baik daripada sistem-sistem yang lain;

2.  Memadai dengan mengatakan bahawa kerajaan Islam dan sistem Islam itu adalah daripada Allah yang sudah semestinya lebih sempurna daripada yang lain-lain, dan bahawa sistem demokrasi ciptaan manusia itu adalah Jahiliyah yang sudah semestinya kufur, zalim, mundur dan pincang;

3.  Menegakkan sistem Islam adalah perintah Allah dan menghancurkan sistem kufur itu adalah juga perintah Allah - tanpa keyakinan kepada hakikat ini adalah kekufuran;

25.Anggaplah apa yang disampaikan kepada orang yang didakwah itu sebagai satu rahmat dan kasihan belas daripada Allah kepadanya;

26.Jangan dihiraukan sama ada orang yang ditarbiahkan itu menerima atau menolak segala pandangan kita, perkara yang penting ialah penyampaian yang jelas, terus terang, direct, tegas dan berani :

1.  Allah sahaja yang membuka hati seseorang itu kepada kebenaran atau kesesatan;

2.   Penerimaan dan keyakinan bagi seseorang yang ditarbiahkan kepada idea-idea Islam yang radikal dan revolusyeneri itu akan mengambil masa seberapa ketika dan ia akan mengalami dan melalui prosesnya yang tersendiri;

3.  Pengalaman yang praktis akan banyak mengajar kita dalam menjalankan tarbiyah yang berkesan.

Inilah cara berdakwah daripada Allah dan Rasul-Nya. Inilah dakwah yang universal dan eternal. Seruan dan penyampaian dakwah seperti ini berbentuk satu CABARAN, ANCAMAN, PENGINGKARAN dan SERANGAN YANG TERBUKA DAN TERANG-TERANGAN terhadap kufur dan kekuasaan kufur, dan seruan serta penyampaian seperti ini mempunyai DAYA TENAGA yang kuat untuk menarik sokongan massa umat Islam ke arah kebangkitan dan revolusi. Mereka yang lari bertempiaran pada kali pertama itu, akan kembali kepada seruan Islam kerana seruan itu berbentuk terus terang, direct, jelas, tegas dan berani tanpa sebarang simpang siur dan tanpa menyembunyikan mana-mana bahagian walaupun yang boleh mengguris dan menghiris hati mereka. Seruan seperti ini adalah satu seruan yang mempunyai kekuatan yang berkemampuan untuk membuka hati nurani mereka, yang boleh menyedar dan menginsafkan mereka, yang boleh merangsangkan jiwa mereka kepada penentangan dan revolusi terhadap kekufuran, dan yang boleh menggerakkan mereka itu kepada tindakan dan revolusi. Beginilah cara Rasulullah saw menjalankan dakwah Islam yang membangkitkan umat manusia kepada perjuangan Islam untuk meninggalkan kekufuran dan untuk menghancurkannya, dan untuk menegakkan kekuasaan Islam yang didasarkan kepada ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Seruan yang simpang siur, yang tidak tepat, yang samara-samar, yang cuba untuk mengelak daripada sebarang kontroversi, yang mencuba untuk menyampaikan yang enak-enak sahaja, adalah satu seruan yang tidak mempunyai kekuatan, dan yang tidak akan dapat membuka hati nurani mereka. Walaupun kita berjaya untuk mengekalkan hubungan dan sangkaan yang baik daripada mereka terhadap diri kita, mereka akan terus kekal dalam kesesatan tanpa berpeluang untuk menuju kepada kebangkitan Islam.

Tugas Rasulullah saw ialah untuk berdakwah bagi menyampaikan perintah dan ajaran daripada Allah. Tugas ini adalah tugas yang amat berat kerana ianya adalah amanah daripada Allah. Pada hari ini tugas ini telah diamanahkan oleh Allah kepada kita massa umat Islam sekelian. Dakwah untuk membangkitkan massa umat Islam ke arah Jihad, Perang dan Revolusi adalah tugas dan tanggungjawab yang dibebankan oleh Allah ke atas setiap umat Islam yang beriman kepada ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Firman Allah : al-Jin  22, 23 
(Wahai Muhammad) Katakanlah : Sesungguhnya aku tiada seorang pun yang dapat melindungiku daripada azab Allah , dan aku tidak akan mendapat tempat perlindungan selain daripada Allah . ((Aku tidak berkuasa ) kecuali menyampaikan perutusan-perutusan daripada–Nya.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Inilah kata-kata yang hebat yang membuat hati merasa betapa serius urusan kerasulan dan dakwah ini .

Rasulullah saw disuruh mengumumkan hakikat yang agung ini : “Tiada siapapun yang dapat melindungiku daripada azab Allah dan aku tidak akan mendapat tempat perlindungan selain daripada Allah. Oleh itu tiada lain kewajipanku melainkan bertindak menyamapaikan dakwah dan menunaikan amanah ini. Sesungguhnya urusan dakwah ini bukanlah urusanku. Aku tidak mempunyai apa-apa habuan peribadi dalam urusan ini selain daripada menyampaikannya kepada manusia . Aku tidak dapat melepaskan diri daripada tugas tabligh ini , kerana aku dituntut melaksanakan tugas ini oleh Allah dan tiada siapa pun dapat melindungiku daripada azab-Nya, dan tiada suatu yang dapat memberi naungan kepada ku melainkan bertindak melaksanakan tugas tabligh dan menunaikan amanah Allah dengan sempurna .”
Alangkah hebatnya dan alangkah seriusnya!

Tugas menyampaikan dakwah bukanlah tugas suka rela, malah tugas itu adalah tugas yang ditaklif dan diwajibkan dengan penuh ketegasan, tugas yang tidak ada ruang untuk melarikan diri daripada melaksanakannya kerana Allah berada dibelakangnya.

Tugas dakwah untuk membawa hidayat dan kebaikan kepada manusia didorong oleh motif mencari kenikmatan diri , tetapi tugas dakwah adalah tugas yang diperintah oleh Allah yang tidak boleh diabaikan dan tidak boleh disambut dengan teragak-agak. Tegasnya tugas dakwah merupakan suatu taklif dan suatu kewajipan .

Demikianlah jelasnya kedudukan tugas dakwah. Ia merupakan suatu taklif dan suatu kewajipan yang amat besar dan serius, di mana Allah Yang Maha Besar dan Maha Tinggi berdiri di belakangnya.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-al-Muddaththir) :

Firman Allah : al-Muddaththir 1,2 
Wahai orang yang berselimut!
Bangkitlah dan ssampaikan peringatan kepada manusia .

Itulah seruan Allah Yang Maha Tinggi supaya Rasulullah saw memikul tugas dakwah yang amat besar dan amat berat itu, iaitu tugas mengingat dan menyedarkan umat manusia dan menyelamatkan mereka daripada malapetaka dunia dan keseksaan neraka di akhirat, serta membimbing mereka ke jalan keselamatan sebelum luput waktunya. Tugas ini amat berat dan sukar apabila diletakkan ke atas bahu seseorang manusia walaupun ia nabi dan Rasul, kerana sikap manusia yang sesat, menderhaka, menentang, zalim, menyeleweng dan menjauhi dakwah. Oleh sebab itulah tugas dakwah merupakan tugas yang paling berat di antara tugas-tugas yang dipikul oleh seseorang manusia di dunia ini.

Firman Allah : al-Muddaththir 1,2 
Wahai orang yang berselimut!
Bangkitlah dan sampaikan peringatan kepada manusia .

Penyampaian peringatan merupakan unsur yang paling nyata daripada tugas kerasulan iaitu mengingatkan daripada bahaya yang mengancam orang-orang yang lalai dan leka di dalam kesesatan. Di sini jelas kelihatan bagai mana limpahnya rahmat Allah terhadap para hamba-Nya. Walaupun kesesatan manusia tidak menjejaskan apa-apa kepada kerajaan Allah dan walaupun keimanan mereka tidak menambahkan apa-apa kepada kebesaran kerajaan–Nya, namun dengan limpah rahmat-Nya ia memberi sepenuh perhatian kepada mereka supaya mereka terselamat daripada azab yang pedih di negeri akhirat dan dari malapertaka yang membinasakan mereka di dunia, dan supaya mereka disampaikan dakwah oleh para Rasul-Nya agar dapat Dia memberi keampunan kepada mereka dan memasukkan mereka ke dalam syurga-Nya dengan limpah kurnia-Nya.

Kemudian ayat yang berikut menyampaikan arahan-arahan khusus untuk Rasulullah saw supaya menyediakan dirinya selepas beliau ditugaskan memberi peringatan kepada orang lain :

Firman Allah : al-Muddaththir 3 
Dan terhadap Tuhanmu hendaklah mengagung-agungkan-Nya.

Hendaklah engkau membesar dan mengagung-agungkan Tuhanmu Yang Maha Esa, Allah mengarahkannya supaya beliau mengagung-agungkan-Nya kerana Dialah sahaja Yang Mha Besar dan Agung dan Dialah yang wajar diagung-agung dan dibesar-besarkan. Arahan ini merupakan sebahagian daripada kefahaman keimanan terhadap konsep Uluhiyah dan konsep Tauhid.

Setiap orang, setiap sesuatu, setiap nilai dan setiap hakikat adalah kecil belaka. Hanya Allah jua yang Maha Besar, dan di bawah bayang kebesaran dan kesempurnaan Allah lenyaplah segala jirim, segala saiz, segala kekuatan, segala nilai, segala peristiwa, segala keadaan dan segala bentuk rupa seluruhnya lenyap di dalam kebesaran dan kesempurnaan Allah Yang Maha Esa, Maha Agung dan Maha Tinggi.

Ia merupakan arahan kepada Rasulullah saw supaya beliau menghadapi tugas menyampaikan peringatan kepada manusia dan menempuh segala kesukarannya dengan kefahaman dan kesedaran yang teguh seperti itu. Oleh itu, ia harus memandang segala tentangan, segala kekuatan dan segala halangan sebagai kecil belaka dan merasakan bahawa Tuhannya yang menyerahkan tugas kerasulan ini sahaja Yang Maha Besar. Kesulitan dan kesusahan-kesusahan perjuangan dakwah memerlukan pendakwah-pendakwah itu sentiasa mengingati kefahaman dan kesedaran ini.

Kemudian ayat yang berikut menyuruh Rasulullah saw supaya membersihkan diri :

Firman Allah : al-Muddaththir 4 
Dan terhadap pakaianmu hendaklah engkau bersihkan.

Dalam pemakaian bahasa Arab kebersihan pakaian merupakan kiasan daripada kebersihan hati, akhlak dan perbuatan atau kebersihan diri yang dibalut oleh pakaian. Kebersihan merupakan satu keadaan yang sesuai untuk menerima wahyu Allah daripada al-Mala;ul-A’la, juga merupakan satu sifat yang sebati dengan tabiat kerasulan. Malah kebersihan merupakan satu keperluan untuk menjalankan tugas menyampaikan peringatan dan menyebarkan dakwah di tengah-tengah berbagai-bagai gelombang dan angin ribut, di tengah-tengah berbagai-bagai jalan dan lorong. Di sana pendakwah akan bertembung dengan berbagai-bagai kekotoran, kecemaran dan campur aduk kerana itu dia perlukan kebersihan yang sempurna supaya dia dapat menyelamatkan orang-orang yang kotor tanpa terdedah kepada kekototran itu, dan dapat menghubungi manusia–manusia yang cemar tanpa terkena kecemaran. Ayat ini merupakan suatu tarikan perhatian yang amat halus dan mendalam kepada persekitaran-persekitaran yang perlu bagi kerasulan dan dakwah untuk melancarkannya di dalam berbagai-bagai kalangan manusia, berbagai-bagai masyarakat, berbagai-bagai keadaan dan bermacam-macam hati.

Allah mengarahkan Rasul-Nya supaya menjauhi syirik dan segala kejahatan yang akan dibalas dengan azab :

Firman Allah : al-Muddaththir 5 
Dan terhadap kejahatan hendaklah engkau jauhkannya.

Rasulullah saw telah menjauhi syirik dan perbuatan-perbuatan maksiat yang dibalas dengan azab itu sejak sebelum beliau diangkat menjadi nabi lagi. Tabiat semula jadinya yang bersih itu telah membuat beliau merasa jijik terhadap kepercayaan-kepercayaan Jahiliyah yang karut itu dan terhadap tingkah laku dan budaya-budaya Jahiliyah yang kotor itu , kerana itu beliau tidak pernah menyertai dalam mana-mana amalan Jahiliyah . Maksud daripada arahan ini ialah supaya beliau pisahkan diri nya daripada Jahiliyah dan mengisytiharkan pemisahan yang tidak ada titik damai, kerana jalan hidayat dan jalan Jahiliyah merupakan dua batang jalan yang tidak mempunyai titik pertemuan. Begitu juga arahan itu bermaksud supaya beliau menjaga diri daripada terkena kekotoran kejahatan-kejahatan itu. Kata-kata “rujza” pada asalnya bermakna azab kemudian dipakai dengan makna kejahatan-kejahatan yang membawa kepada akibat yang mengazabkan seseorang. Hendaklah beliau berwaspada menjaga kebersihan dirinya daripada noada-noda kejahatan itu.

Kemudian Allah mengarahkan Rasul-Nya supaya melupakan kepentingan-kepentingan dirinya dan jangan membangkit-bangkitkan segala usaha tenaga yang dikorbankannya dan mersakan pengorbanannya itu cukup banyak dan besar :

Firman Allah : al-Muddaththir 6 
Dan janganlah engkau memberi dan merasakan pemberian itu banyak.

Kerana masih banyak lagi yang harus diberi dan dikorbankan oleh beliau, masih banyak lagi kesukaran, pengorbanan dan kepenatan yang akan dihadapi beliau. Allah tidak mahu beliau memandang apa yang dikorbankannya sebagai amat besar, banyak dan membangkit-bangkitkannya. Tugas dakwah tidak menjadi betul pada pendakwah yang memperhitungkan pengorbanan-pengorbanannya, kerana pengorbanan untuk dakwah adalah terlalu besar dan tidak tertanggung oleh pendakwah kecuali ia melupakan terus pengorbanan itu dan kecuali daripada asal lagi ia tidak terasa dengan pengorbanannya itu kerana seluruh perasaannya telah tertumpu kepada Allah dan kerana dia sedar bahawa segala apa yang dikorbankannya itu adalah daripada limpah kurnia Allah belaka. Oleh itu, pengorbanannya merupakan satu kelebihan yang dikurniakan Allah kepadanya. Ia telah dipilih Allah untuk mendapat kelebihan dan penghormatan berkorban dan kerana itu dia harus bersyukur kepada Allah bukannya membangkit-bangkitkan pengorbannanya dan bukan merasakan pengorbanannya cukup banyak dan besar.

Pada akhirnya Allah mengarahkan Rasul-Nya supaya bersabar :

Firman Allah : al-Muddaththir 7 
Dan sabarlah dengan ikhlas kerana Tuhanmu.

Kesabaran merupakan pesanan Allah yang sentiasa diulang-ulangkan pada setiap perintah berdakwah dan setiap pernyataan meneguhkan perjuangan dakwah. Kesabaran merupakan bekalan yang pokok dalam perjuangan dakwah yang amat sukar iaitu perjuangan dakwah kepada Allah. Perjuangan dua hala menentang keinginan hati dan menentang musuh-musuh dakwah yang dipimpin oleh syaitan-syaitan dan nafsu keinginan. Ia merupakan satu perjuangan yang amat panjang dan amat sengit, tiada bekalan untuk perjuangan ini kecuali kesabaran yang diniatkan dengan ikhlas kerana Allah dan kerana mencapai balasan dan keredhaan-Nya semata-mata.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-al-Muzammil) :

Firman Allah : al-Muzammil 10 
Dan bersabarlah terhadap perkataan-perkataan mereka (yang menyakitkan hati). Dan jauhilah mereka dengan cara yang baik.

Iaitu tanpa melemparkan celaan dan menunjukkan kemarahan, tanpa melakukan pemulauan dan pergaduhan. Inilah corak dakwah di Mekah terutama di peringkat permulaan dakwah, iaitu dakwah dalam bentuk seruan yang ditujukan kepada hati sahaja dan dalam bentuk penyampaian yang tenang dan penerangan yang jelas semata-mata. Menjauhkan diri dengan cara yang baik terhadap sindiran-sindiran yang lancang dan pembohongan-pembohongan memerlukan kesabaran dan zikrullah. Kesabaran merupakan pesanan utama Allah yang berulang-ulang kali dihadapkan kepada setiap Rasul-Nya dan kepada para hamba-Nya yang beriman kepada Rasul-rasul-Nya. Tiada seorangpun yang dapat menjalankan tugas dakwah kecuali dia jadikan kesabaran sebagai bekal, perisai dan senjatanya, sebagai tempat naungan dan perlindungannya kerana dakwah itu adalah Jihad dan perjuangan, iaitu Jihad di dalam jiwa sendiri untuk menentang nafsu dan penyelewengannya, menentang kelemahan-kelemahan dan penderhakaannya, kegepohan dan keputusan asasnya dan Jihad untuk melawan musuh-musuh dakwah dan segala tipu daya dan penindasan mereka. Juga Jihad terhadap semua orang yang mahu mengelak dan melarikan diri daripada tugas-tugas dakwah dan terhadap mereka yang menyamarkan diri dengan berbagai-bagai pakaian, sedangkan pada hakikatnya mereka menyalahi dakwah dan tidak jujur kepadanya. Tiada bekal yang lain bagi pendakwah untuk menghadapi segala gelagat-gelagat ini melainkan sabar dan zikrullah selaku gandingan sabar hampir disegenap tempat. Sabarlah menghadapi perkataan-perkataan mereka yang kesat dan jauhkan diri daripada mereka dengan cara yang seelok-eloknya, dan serahkan pendusta-pendusta itu kepada Aku, kerana Akulah yang sanggup bertindak terhadap mereka :

Firman Allah : al-Muzammil 11 
Dan biarlah Aku sahaja bertindak terhadap pendusta-pendusta yang mempunyai kemewahan hidup itu dan berilah tempoh kepada mereka sebentar.       

Nabi Yunus as ditelan ikan paus kerana beliau tidak sabar dalam menjalankan dakwah. Beliau memohon keampunan daripada Allah swt dan sesungguhnya beliau telahpun diampun dan dimasukkan ke dalam golongan orang-orang yang terpilih.

Firman Allah : Yunus 87 
Tiada Tuhan melainkan Engkau. Maha Sucilah Engkau. Sesungguhnya aku termasuk dalam golongan orang-orang yang melakukan kezaliman.


Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-Yunus) :
Kesukaran dakwah yang sebenar ialah kesukaran bersabar menunggu keputusan Allah sehingga tiba waktu yang dijanjikan-Nya, iaitu waktu yang dikehendaki Allah menurut hikmat kebijaksanaan-Nya. Di tengah jalan dakwah terdapat berbagai-bagai kesukaran iaitu kesukaran-kesukaran pendustaan dan penindasan, kesukaran-kesukaran putar belit dan kedegilan manusia, kesukaran-kesuakaran perkembangan kebatilan dan keangkuhannya, kesukaran-kesukaran manusia yang terpesona dengan kebatilan yang bongkak dan yang menang pada mata kasar dan kesukaran-kesukaran menahan dan menyabarkan diri dalam menghadapi semua kesukaran itu dengan hati yang rela, mantap dan tenteram menunggu janji Allah yang benar, tidak ragu-ragu, tidak teragak-agak untuk meneruskan perjalanan biarpun bagai mana banyak kesukaran di jalan itu. Ini adalah suatu usaha yang amat besar dan sukar. Ia memerlukan keazaman, kesabaran, pertolongan dan taufik daripada Allah. Adapun perjuangan itu sendiri, maka Allah telah membuat keputusan-Nya bahawa Dialah yang sendiri mengendalikannya. Di samping itu, Allah telah menetapkan bahawa Di a akan menangguh dan menempuh, mendorong atau mengistidraj mengikut kebijaksanaan-Nya. Demikianlah Allah memberi janji-Nya kepada Rasul-Nya yang mulia dan Allah telah mengotakan janji-Nya tidak lama selepas itu .

Firman Allah : al-Muddaththir 1,2 
Wahai orang yang berselimut!
Bangkitlah dan sampaikan peringatan kepada manusia .

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-al-Hajj)

Firman Allah : al-Hajj 52 
Dan Kami tidak utuskan sebelummu seorang Rasul dan tidak pula seorang Nabi melainkan apabila dia bercita-cita (mendapat kejayaan yang cepat) maka syaitan akan mencampakkan (bisikan-bisikannya yang menyeleweng) di dalam cita-citanya itu lalu Allah hapuskan bisikan yang dicampakkan syaitan itu kemudian Allah mengukuhkan ayat-ayat –Nya dan Allah Maha Mengetahui dan Maha Bjaksana.

Apabila para Rasul itu ditugas membawa risalah Allah kepada manusia, maka perkara yang amat disukai hati mereka ialah agar dakwah yang disampaikan mereka mendapat sambutan daripada orang ramai dan kebaikan yang dibawa mereka daripada Allah itu dapat difahami orang ramai dan membuat mereka mengikut dakwah itu. Tetapi halangan dan rintangan di tengah jalan dakwah itu amat banyak, sedangkan para Rasul adalah manusia-manusia yang mempunyai masa yang terbatas sahaja. Hal ini memang dirasa dan diketahui mereka. Oleh sebab itulah mereka bercita-cita agar dapat menarik orang ramai kepada dakwah mereka dengan cara yang paling cepat. Mithalnya mereka suka jika mereka dapat bertolak ansur dengan orang ramai dengan membiarkan mereka mengamalkan sesetengah adat resam yang dipusakai turun temurun untuk sementara waktu dengan harapan supaya mereka lambat laun akan kembali kepada hidayat dan apabila mereka menerima hidayat dapatlah dijauhkan mereka daripada mengikuti adat resam turun temurun yang menjadi kebanggaan mereka itu. Mereka juga suka andainya mereka dapat melayani sedikit-sedikit kegemaran-kegemaran orang ramai dengan harapan untuk menarik mereka kepada agama Allah, juga dengan harapan agar kegemaran mereka itu dapat dihapuskan setelah mereka mendapat didikan agama yang betul kelak.

Demikianlah para Rasul itu berangan-angan dan bercita-cita, iaitu angan-angan dan cita-cita selaku manusia dalam usaha mereka menyebarkan dakwah dan meninggikannya sedangkan Allah mahukan dakwah itu dikembangkan mengikut dasar-dasarnya yang sempurna dan pertimbangan-pertimbangan yang halus. Oleh itu siapa suka dia boleh beriman dan siapa tidak suka dia boleh menolak. Kemenangan hakiki bagi dakwah mengikut penilaian Ilahi yang sempurna yang tidak bercampuraduk dengan kelemahan dan penilaian manusia ialah meneruskan dakwah itu mengikut dasar-dasar dakwah yang sempurna dan sesuai dengan pertimbangan-pertimbangannya yang halus walaupun gagal mendapat penganut-penganut di permulaan jalan. Sikap lurus yang halus dan tegas mematuhi dasar-dasar dakwah dan pertimbangan-pertimbangannya sudah cukup untuk menarik penganut-penganut itu atau orang-orang yang lebih baik daripada mereka kepada menerima dakwah pada akhir perjuangan kelak, sedangkan keunggulan dakwah kekal selamat tidak terjejas dan kekal lurus tidak membengkok dan membelok ke mana-mana.

Dalam angan-angan dan cita-cita manusia seperti itu, juga dalam setengah-setengah tindak-tanduk atau perkataan-perkataan yang membayangkan cita-cita dan angan-angan itu syaitan mendapat peluang untuk menggugat dakwah dan memesongkannya daripada dasar-dasarnya serta menaburkan kekeliruan-kekeliruan di sekitar dakwah yang meragukan orang rama, tetapi mujurlah Allah menghalangi tindak-tanduk syaitan yang menggugatkan itu dan menjelaskan hukum yang muktamad terhadap tindak-tanduk dan perkataan-perkataan yang terlanjur itu, serta memerintah para Rasul supaya menerangkan hukum yang muktamad itu kepada orang ramai di samping mendedahkan kepada mereka mana-mana kesalahan yang berlaku di dalam tindak-tanduk ijtihad mereka semasa menjalankan dakwah sebagai mana yang telah berlaku di dalam setengah-setengah tindak-tanduk dan kecenderungan Rasulullah saw yang telah mendapat teguran di dalam al-Quran. 

Keghairahan dan kehangatan semangat para pendakwah – selepas para Rasul – dan keinginan mereka yang berkobar-kobar untuk melihat persebaran dakwah dan kemenangannya, kadang-kadang mendorong mereka bertindak menarik setengah-setengah tokoh atau setengah-setengah anasir tertentu dengan cara mengabaikan pada peringkat awal sesuatu daripada kehendak-kehendak dakwah yang difikirkan mereka sebagai kehendak dakwah yang tiada asasi dan dengan cara mengikut angin tokoh-tokoh itu dalam setengah-setengah urusan mereka dengan tujuan supaya mereka tidak liar terhadap dakwah dan tidak bangkit menentangnya.

Keghairahan itu juga kadang-kadang mendorong mereka menggunakan sarana-sarana dan cara-cara yang tidak sesuai dengan pertimbangan-pertimbangan dakwah yang halus dan tidak pula sesuai dengan jalan dakwah yang lurus. Mereka berbuat begitu dengan cita-cita dan harapan agar dakwah itu tersebar dan berjaya dengan cepat atau sebagai satu langkah ikhtiar untuk melaksanakan kepentingan dakwah sedangkan kepentingan dakwah yang sebenar adalah terletak kepada kejujuran dakwah mengikut jalannya yang lurus tanpa menyeleweng sedikitpun. Sebenarnya hasil-hasil perjuangan dakwah itu merupakan perkara ghaib yang hanya diketahui Allah sahaja. Oleh sebab itu para pejuang dakwah tidak seharusnya membuat kira-kira hasil perjuangan ini, malah kewajipan mereka ialah meneruskan perjuangan mereka mengikut jalan dakwah yang terang dan menyerahkan hasil perjuangan yang jujur ini kepada Allah dan sudah tentu hasil yang baik akan tercapai pada akhir perjuangan itu .

Lihatlah al-Quran al-Karim sendiri mengingatkan mereka bahawa syaitan sentiasa memerhati angan-angan dan cita-cita mereka untuk mengambil peluang menembusi jantung dakwah menerusi lubang angan-angan itu. Dan andainya Allah swt tidak memelihara dan melindungi para anbiya dan para Rasul-Nya (daripada tipu daya syaitan) dan menghalangkan syaitan daripada menembusi dakwah mereka melalui lubang keinginan-keinginan mereka yang semula jadi, maka para pendakwah yang tidak maksum lebih perlu lagi berhati-hati dan berwaspada dalam aspek ini agar mereka tidak diserang syaitan melalui lubang angan-angan dan cita-cita mereka untuk mencapai kemenangan dakwah dan menjaga kepentingan dakwah. Kata-kata kepentingan dakwah mestilah dihapuskan daripada kamus pejuang dakwah, kerana kata-kata itu boleh menggelincirkan mereka dan menjadi pintu untuk syaitan masuk  menyerang mereka apabila ia merasa sukar menyerang mereka dari pintu kepentingan peribadi. Kadang-kadang kepentingan dakwah bertukar menjadi seolah-olah Berhala yang disembah para pejuang dakwah sehingga mereka lupakan jalan dakwah yang semula jadi sedangkan kewajipan para pendakwah ialah berjuang dengan lurus dan jujur mengikut jalan dakwah yang sebenar, dan mereka harus mematuhi jalan ini tanpa menghiraukan apa sahaja hasil dan akibat daripada kepatuhan itu yang mungkin dipandang mereka sebagai sesuatu yang membahayakan dakwah dan para pejuangnya, kerana satu-satunya bahaya yang harus dijaga mereka ialah bahaya penyelewengan daripada jalan dakwah kerana sesuatu sebab yang tertentu, sama ada penyelewengan itu banyak atau sedikit. Allah lebih mengetahui daripada mereka tentang kepentingan dakwah-Nya dan mereka sememangnya tidak ditugas untuk memikirkan soal kepentingan dakwah malah satu-satunya tugas yang diperintahkan kepada mereka ialah jangan menyeleweng daripada jalan dakwah yang sebenar .

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran-al-Isra’) :

Firman Allah : al-Isra’ 73,74,75,76,77

Dan mereka sebenarnya hampir-hampir hendak memesongkan engkau daripada apa yang telah Kami wahyukan kepadamu supaya engkau mengadakan perkara-perkara yang dusta yang berlainan daripadanya terhadap 
Kami dan jika (engkau melayani kehendak mereka) nescaya mereka akan mengambil engkau sebagai sahabat . 
Dan jika tidak kerana Kami telah meneguhkan imanmu tentulah engkau akan condong sedikit kepada mereka.   

Jika (terjadi demikian) nescaya kami rasakan engkau keseksaan dunia yang berlipat ganda dan keseksaan akhirat yang berlipat ganda kemudian engkau tidak akan mendapat seorang penolongpun yang sanggup menentang Kami. 
Dan mereka sebenarnya hampir-hampir berjaya menimbulkan kegelisahan kepadamu di bumi (Mekah) dengan tujuan untuk mengusirmu daripadanya, dan jika (engkau terusir) nescaya mereka tidak akan tinggal di sana sesudahmu melainkan hanya sebentar sahaja . 
Itulah undang-undang yang berlaku kepada Rasul –Rasul yang telah Kami utuskan sebelummu dan engkau tidak akan dapati sebarang perubahan dalam undang-undang Kami.

Penjelasannya ayat-ayat ini menyebut percubaan-percubaan kaum musyrikin terhadap Rasulullah saw. Percubaan pertama ialah usaha mereka hendak memesongkan beliau daripada al-Quran yang diwahyukan kepadanya supaya beliau mengadakan perkara-perkara dusta yang berlainan daripada al-Quran, sedangkan beliau seorang yang sentiasa bercakap benar dan amanah.

Percubaan ini telah dilakukan mereka dengan berbagai-bagai bentuk, di antaranya ialah mereka tawar menawar dengan beliau, iaitu mereka bersetuju menyembah Tuhan beliau dengan syarat beliau tidak mencela Tuhan-tuhan mereka dan tradisi-tradisi datuk nenek mereka. Di antaranya ialah tawar menawar setengah-setengah mereka agar beliau membenarkan mereka menjadikan satu kawasan tempat mereka sebagai tanah haram seperti kawasan Baitullah yang telah dijadikan Allah sebagai tanah haram itu. Di antaranya pula ialah setengah-setengah pembesar mereka meminta beliau mengadakan satu majlis yang berasingan daripada majlis yang dihadiri oleh golongan mukminin yang miskin.

Ayat-ayat ini hanya menyentuh percubaan-percubaan itu secara ringkas sahaja tanpa memperincikannya untuk menyebut limpah kurnia Allah kepada Rasulullah saw, iaitu limpah kurnia yang meneguhkan pendirian  beliau di atas kebenaran dan memelihara beliau daripada pujuk rayu mereka yang jahat. Andainya Allah tidak meneguhkan pendirian beliau dan memelihara beliau daripada godaan pujuk rayu itu tentulah beliau akan condong kepada mereka dan mereka akan menjadikan beliau sahabat mereka, dan tentulah beliau akan menerima akibat buruk kerana tindakan kepada pujuk rayu kaum musyrikin itu, iaitu menerima azab yang berlipat ganda dunia dan akhirat tanpa mendapat sesiapapun daripada mereka yang sanggup menjadi penolong untuk melindungkan beliau daripada azab Allah.

Percubaan-percubaan terhadap Rasulullah saw yang telah dipeliharakan Allah itu merupakan percubaan-percubaan yang sentiasa berlaku di antara pemegang-pemegang kuasa dengan pemimpin-pemimpin dakwah, iaitu percubaan yang bertujuan menggoda pendakwah-pendakwah supaya menyeleweng – walaupun sedikit – daripada dakwah yang lurus dan kukuh itu dan supaya berpuas hati dengan penyelesaian-penyelesaian jalan tengah yang disogokkan kepada mereka dengan menawarkan keuntungan-keuntungan yang banyak. Di antara pejuang-pejuang dakwah ada yang tertarik dengan tawaran ini dan terus berkompromi dengan dakwahnya kerana ia melihat perkara ini hanya perkara kecil sahaja. Pemegang-pemegang kuasa biasanya tidak menuntut pendakwah supaya meninggalkan dakwah itu secara keseluruhannya, malah mereka hanya menuntut pindaan-pindaan yang kecil dan sedikit untuk membolehkan kedua-dua pihak itu bertemu di jalan tengah. Kadang-kadang daripada lubang inilah syaitan masuk menggoda pejuang dakwah hingga dia menganggap bahawa dakwah yang paling baik ialah dakwah yang berjaya memenangi hati pemegang-pemegang kuasa walaupunpun terpaksa melepaskan sebahagian kecil daripada dakwah itu.

Tetapi penyelewengan yang sedikit dipermulaan jalan itu boleh membawa kepada penyelewengan yang sempurna (yang total - penulis) di penghabisan jalan. Pejuang dakwah yang sanggup menyerah atau mengabaikan sebahagian daripada dakwah itu walaupun kecil, kerana kesediaannya untuk menyerah itu semakin bertambah kuat setiap kali dia melangkah ke belakang.

Persoalan di sini ialah persoalan iman terhadap keseluruhan dakwah. Oleh itu sesiapa yang sanggup menyerah atau sanggup mendiamkan diri daripada sebahagian dakwah, walaupun kecil, maka dia tidak boleh disifatkan sebagai orang yang beriman kepada dakwahnya dengan keimanan yang sebenar, kerana setiap aspek dakwah pada pandangan orang yang beriman adalah satu aspek yang benar sama dengan aspek-aspek yang lain. Tidak ada di dalam dakwah aspek yang lebih dan aspek yang kurang. Tidak ada di dalam dakwah aspek yang perlu dan aspek yang bersifat tambahan. Tidak ada di dalam dakwah sesuatu aspek yang boleh ditinggalkan kerana dakwah merupakan suatu keseluruhan yang sepadu akan hilang seluruh ciri-cirinya apabila hilang salah satu daripada bahagian-bahagiannya sama seperti sesuatu campuran atau sebatian yang akan hilang seluruh ciri-ciri apabila salah satu daripada unsur-unsurnya hilang.

Pemegang-pemegang kuasa menarik pejuang-pejuang dakwah dengan cara yang halus, dan apabila pejuang boleh menyerah atau mengalah dalam sesuatu bahagian dakwah, maka kehebatan dan ketahanan mereka akan terus hilang, dan pemegang-pemegang kuasa dapat mengetahui andainya tawar menawar dan kenaikan harga itu terus dilakukan, maka lambat laun seluruh dakwah akan menyerah kalah.

Menyerah atau melepaskan sesuatu aspek dakwah walaupun kecil dengan tujuan untuk mendapat sokongan pemegang-pemegang kuasa merupakan satu kekalahan jiwa, kerana ia berpegang dengan mereka untuk menjayakan dakwah, sedangkan Allah Yang Maha Esa sahaja yang seharusnya menjadi tempat pergantungan para muminin dalam perjuangan dakwah mereka. Apabila kekalahan bertapak di seluruh pendalaman hati, maka kekalahan itu tidak akan berubah menjadi kemenangan.

Oleh sebab itulah Allah membangkitkan nikmat-Nya kepada Rasulullah saw yang telah meneguhkan pendirian beliau berdasarkan apa yang telah diwahyukan Allah kepadanya, dan memelihara beliau daripada terpengaruh kepada pujuk rayu kaum musyrikin serta menyelamatkan beliau daripada menunjukkan kecenderungannya kepada mereka walaupun sedikit, dan seterusnya menyelamatkan beliau daripada akibat kecenderungan itu, iaitu azab yang berlipat ganda di dunia dan di akhirat dan kehilangan penolong dan pembela.

Demikianlah Saiyyid Qutb menghuraikan pengertian ayat-ayat al-Quran yang mengajar kita mengenai dakwah, peranan dakwah, cara-cara berdakwah, syarat-syarat untuk berdakwah, cabaran-cabaran dalam berdakwah, larangan-larangan dalam berdakwah, perbezaan di antara dakwah yang sebenar dan tulen berbanding dengan dakwah yang menyeleweng, mengenai kezaliman dan penindasan para pemerintah ke atas para pendakwah, tipu daya yang halus dan tawar menawar yang jahat para musuh terhadap para pendakwah, ganjaran yang besar kepada para pendakwah yang tegas dan berpegang teguh kepada segala prinsip dakwah yang sebenar dan kemurkaan Allah terhadap orang-orang yang menyeleweng dalam berdakwah. Kesemuanya sudah dihuraikan dengan cukup jelas dan terang yang tidak memerlukan kepada sebarang penjelasan dan penerangan lagi. Tugas kita ialah untuk belajar dan menjalankan dakwah mengikut jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah, dan kita dilarang daripada berdakwah mengikut selira dan pemikiran kita sendiri yang berbeza daripada jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah.

Allah berfirman bahawa dakwah yang menyimpang daripada jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah, dakwah yang berkompromi dan berkerja sama dengan musuh-musuh kita, dakwah dan perjuangan melalui jalan demokrasi, dakwah yang mengambil kesempatan akan ‘ruang-ruang’ yang luas yang kononnya terdapat dalam sistem dakwah Islam – kesemuanya ini adalah jalan penyimpangan yang jelas dan nyata daripada jalan-jalan Allah – orang-orang yang melakukannya akan diazab oleh Allah berlipat kali ganda di dunia dan juga di akhirat nanti (17:73,74,75) !   

Firman Allah : al-A’raf 45 
Iaitu orang-orang yang menghalang manusia daripada agama Allah dan mengingini agar jalan itu menjadi bengkok, dan mereka tidak percaya kepada hari Akhirat.

Kerajaan demokrasi Malaysia kita yang menzalimi, menindas dan menjahati para pendakwah dan pejuang Islam daripada berdakwah dan berjuang ke jalan yang benar, mereka menghalang mereka daripada menyebarkan kebenaran di kalangan manusia, mereka menahan, menangkap dan menzalimi para pendakwah dan pejuang ini, mereka ini adalah orang-orang yang zalim, iaitu orang-orang yang kafir, zalim dan fasik di sisi Allah swt kerana mereka menghalangi manusia daripada jalan yang benar dan mereka mengingini jalan yang benar dan lurus itu menjadi bengkok. Begitulah juga para ulama dan intelek Islam yang mengatakan bahawa demokrasi dan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah kerajaan Islam, mereka itu adalah orang-orang yang zalim kerana mereka turut juga menghalangi manusia daripada jalan yang lurus dan mereka mengingini agar jalan itu menjadi bengkok. 

Firman Allah : an-Nahl 125, 126 
Berdakwahlah ke jalan Allah dengan hikmah kebijaksanaan dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang terbaik . Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui tentu mereka yang sesat daripada jalan –Nya dan juga lebih mengetahui tentu orang-orang yang mendapat hidayat .
Jika kamu membalas, maka hendaklah kamu membalas setimpal dengan tindakan yang telah dilakukan mereka terhadap kamu , tetapi jika kamu bersabar, maka itulah sikap yang sebaik-baiknya bagi orang-orang yang sabar .

Allah mengajar kepada kita supaya berdakwah dengan hikmah kebijaksanaan dan dengan perdebatan dan kata-kata yang baik agar dapat mendatangkan hasil yang terbaik. Namun sekiranya kita ditindas dan dizalimi, serta dilakukan kekerasan secara fizikal, Allah membenarkan kita untuk membalas dengan kekerasan yang setimpal ke atas mereka. Sekiranya kita diperangi dan dibunuh kerana berdakwah, Allah membenarkan kita untuk memerangi dan membunuh mereka, sekiranya mereka kenakan tindakan ISA ke atas kita serta diperlakukan kekerasan, kezaliman dan penindasan ke atas kita, Allah membenarkan kita untuk menangkap, menahan dan melakukan kekerasan yang sama ke atas mereka. Inilah cara Islam untuk mempertahankan dakwah dan para pendakwah daripada kezaliman dan penindasan para penguasa yang zalim dan sewenang-wenang terhadap kita.


Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Maidah) :
Tektik berlembut-lembut dalam usaha menyeru manusia kepada Allah itu hendaklah dilakukan dalam bidang cara-cara penyampaian dakwah, tetapi tidak boleh dilakukan dalam bidang menjelaskan hakikat aqidah yang hendak disampaikan kepada mereka, kerana hakikat aqidah wajib disampaikan kepada mereka dengan sempurna, tetapi cara dan uslub penyampaian itu bolehlah dilakukan mengikut kehendak-kehendak situasi yang wujud dengan berlandaskan dasar hikmat dan pengajaran yang baik.

Sememangnya Allah menghendaki kita supaya kita berdakwah dengan hikmah, lembut dan dengan kata-kata yang baik, namun, itu tidak bererti kita berhak untuk menyembunyikan kesyirikan dan kekufuran demokrasi dan  kerajaan demokrasi kita ini, kita tidak berhak untuk menyembunyikan perintah Allah supaya kita menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap demokrasi dan kerajaan demokrasi kita ini, kita tidak berhak untuk menyembunyikan perintah Allah supaya kita melancarkan Jihad dan Perang ke atas demokrasi dan kerajaan demokrasi kita yang syirik dan kufur ini sehingga ianya mengalami kehancuran yang total untuk digantikan dengan sebuah kerajaan Allah – kewajipan berdakwah adalah tetap untuk menyampaikan segala kebenaran daripada Allah dan segala perintah daripada Allah kepada kita.

Sampaikanlah dan serukanlah kepada mereka dengan hikmah kebijaksanaan dan dengan perdebatan dan kata-kata yang baik dan lembut bahawa :

1.  Seluruh umat Islam kita di Malaysia dan di dunia kini sedang berada di luar daripada agama Allah kerana kita sebenarnya sedang mengimani, menganuti dan mengamalkan agama manusia yang syirik dan kufur, kita melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan kita, kita menjadi para hamba kepada Tuhan-tuhan manusia ini dan kita menyembah Tuhan-tuhan manusia ini, di samping itu kita juga mengisytiharkan bahawa kita masih lagi mengimani, menganuti dan mengamalkan agama Allah;

2.  Allah memerintahkan kita supaya kita mengeluarkan diri kita daripada agama Islam seperti mana yang sedang kita imani, anuti dan amalkannya sekarang ini dan Allah menghendaki supaya kita sekali lagi memasuki ke dalam agama Allah yang sebenar seperti mana yang ianya mula-mula diturunkan kepada Rasulullah saw;

3. Demokrasi dan kerajaan demokrasi kita ini adalah satu agama dan sistem kehidupan yang syirik dan kufur kerana ianya adalah didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia yang menafi, menolak, mengingkari dan menentang Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ;

4. Allah memerintahkan kita supaya kita tidak mengamalkan sistem politik demokrasi kita ini dan supaya kita mengeluarkan diri kita daripadanya, kita diperintahkan Allah supaya kita mencabar, mengancam dan mengganggunya, supaya kita memusuhi dan membencinya, dan supaya kita menafi, menolak, mengingkari dan menentangnya sehingga ianya mengelami kehancuran yang total untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Allah;     

5. Allah menghendaki supaya kita memperjuangkan Islam melalui Metod Islam - al-Quran, Sunnah dan Sirah yang merangkumi pelancaran Jihad, Perang dan Revolusi.

Dakwah Islam yang efektif dan berkesan, dakwah yang berjaya untuk melakukan perubahan yang besar dan total ke atas massa umat Islam kita daripada sifat-sifat dan ciri-ciri mereka yang pasif, berkompromi dan diam membisu kepada massa umat Islam yang bersifat aktif, radikal dan revolusyeneri yang akan bertindak untuk membentuk satu Pergerakan Islam yang aktif, bergerak dan bertindak, serta mereka mengingini, menghendaki dan bercita-cita untuk berjuang kepada Kebangkitan, Jihad, Perang dan Revolusi – dakwah seperti ini adalah dakwah yang sebenar, iaitu dakwah yang dioperasikan tepat mengikuti segala spesifikasi dan cara-cara yang detail daripada Allah dan Rasul-Nya.



No comments:

Post a Comment