Thursday 18 October 2012

JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI - MENGHAPUSKAN SISTEM PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA (SIRI 2)


(SAMBUNGAN)

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Anfal) :
Jihad, Perang dan Revolusi merupakan keperluan dakwah jika matlamat perjuangannya ialah mengumumkan pembebasan manusia dengan perisytiharan yang serius dan sanggup menghadapi realiti dengan sarana-sarana yang sesuai dengannya dalam segala aspeknya, dan tidak hanya berpada dengan penerangan yang bercorak falsafah dan teori yang negatif sama ada tanah air Islam atau Negara Islam - mengikut istilah yang betul – itu aman atau terancam. Apabila Islam berusaha ke arah perdamaian, maka perdamaian yang dikehendakinya bukanlah perdamaian murahan iaitu sekadar menjamin keamanan kawasan kediaman pemeluk-pemeluk Islam sahaja, malah perdamaian yang dikehendakinya ialah perdamaian yang menjamin seluruh agama di kawasan itu ialah tertentu untuk Allah, seluruh Ubudiyah manusia di kawasan itu adalah kepada Allah dan di sana manusia tidak mempertahankan di antara sesama mereka. Yang diambil kira di sini ialah peringkat akhir yang dapat dicapai oleh gerakan Jihad, Perang dan Revolusi Islam bukannya dikira dengan masa-masa awal atau masa-masa tengah Jihad, Perang dan Revolusi ini. Peringkat-peringkat yang telah dilalui oleh Jihad, Perang dan Revolusi Islam berakhir dengan kedudukan seperti yang dinyatakan oleh Ibnu Qoyyim :

“Pendeknya kedudukan orang-orang kafir selepas diturunkan surah al-Baraah adalah terbahagi kepada tiga golongan, iaitu golongan yang memerangi beliau, golongan yang memeterai perjanjian dengan beliau dan golongan zimmi, kemudian golongan kafir yang mengikat perjanjian damai itu memeluk agama Islam dan sejak itu mereka menjadi dua golongan sahaja iaitu golongan kafir harbi yang memerangi beliau dan golongan zimmi, tetapi kafir harbi takut kepada beliau. Jadi penghuni bumi di masa itu terbahagi kepada tiga golongan Muslim yang beriman kepadanya, golongan kafir zimmi yang berdamai dan berada dalam keamanan dengan beliau dan golongan harbi yang takut kepada beliau. Inilah kedudukan-kedudukan yang logikal dengan tabiat agama ini dan matlamat-matlamatnya, bukannya seperti yang difahami oleh penulis-penulis Islam yang kalah dihadapan realiti masa kini dan dihadapan kaum Orientalis yang licin! “

Allah swt telah menahan kaum Muslimin daripada berperang semasa berada di negeri Mekah dan di masa awal hijrah ke Medinah. Allah berfirman kepada mereka :

“Tahanlah tangan kamu (daripada berperang ) dan dirikan solat dan tunaikan zakat (Nisa 77).”

Kemudian mereka dibenarkan berperang. Allah berfirman kepada mereka :

Firman Allah : Hajj 39, 40, 41  
Telah diizinkan berperang kepada orang-orang Islam yang diperangi dengan sebab mereka telah dizalimi dan sesungguhnya Allah Maha Berkuasa menolong mereka. Iaitu orang-orang yang diusir daripada kampung halaman mereka tanpa suatu kesalahan yang benar kecuali kerana mereka berkata : “Tuhan kami ialah Allah”. 
Sekiranya Allah tidak menolak pencerobohan daripada setengah dengan penentangan daripada setengah manusia yang lain, sudah robohlah biara-biara (kaum paderi Nasara), gereja-gereja, sinagog-sinagog (rumah ibadat kaum Yahudi ) dan masjid-masjid di mana banyak disebutkan nama Allah.

Dan sesungguhnya Allah tetap menolong orang yang menolong agama-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat dan Maha Perkasa. Iaitu orang-orang yang apabila kami kurniakan kedudukan yang kukuh di bumi, nescaya mereka tetap mendirikan solat, menunaikan zakat , menyuruh orang melakukan perkara-perkara yang makruf dan melarang melakukan perkara-perkara yang mungkar. Dan Allah jua yang menguasai akibat segala perkara .

Di sini jelaslah bahawa Jihad, Perang dan Revolusi itu adalah satu gejala yang tetap bukannya suatu gejala sementara. Adalah satu yang tetap bahawa kebenaran tidak dapat hidup bersama kebatilan di bumi  ini, dan apabila Islam tampil membetul peristiharan untuk menegakkan Rububiyah Allah ke atas sekelian manusia dan membebaskan manusia daripada Ubudiyah kepada sesama manusia, maka ia terus ditentang oleh para perampas kuasa Allah di bumi dan mereka sekali-kali tidak akan berdamai dengannya , sementara Islam pula terus bertindak menyerang mereka untuk menyelamatkan manusia daripada kuasa mereka dan mengenyahkan kuasa mereka daripada manusia. Keadaan pertarungan ini terus berlaku dan perjuangan pembebasan tidak akan berhenti sehingga agama seluruhnya ditumpukan kepada Allah.

Dalam membicarakan ayat-ayat di atas ini (Hajj 39, 40, 41), Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa :

1. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI itu adalah satu perintah yang UMUM, TETAP, FINAL dan MUKTAMAD, iaitu yang tidak berbentuk sementara serta yang tidak hanya terhad untuk dilancar dan dioperasikan oleh sesebuah kerajaan Islam sahaja, malah ianya adalah perintah Allah ke atas seluruh umat Islam, samada ke atas individu Islam, keluarga, kelompok, organisasi, atau kaum dan beberapa kaum yang beragama Islam;

2.  JIHAD, PERANG dan REVOLUSI adalah dalam bentuk yang OFENSIF terhadap musuh-musuh Islam, iaitu menyerang musuh-musuh tanpa terlebih dahulu Islam itu diserang, dicerobohi dan dizalimi oleh mereka itu seperti mana Islam menyerang, memerangi, mengalah dan menundukkan Farsi dalam peperangan AL-QADISYIYAH dahulu itu.

Di atas prinsip Islam yang Maha Agung ini, Islam mempunyai HAK (legitimasi dan justifikasi) untuk melancarkan JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI terhadap mana-mana kerajaan, kekuasaan dan kekuatan yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia, iaitu kerajaan, kekuasaan dan kekuatan yang menjalan dan menguat kuasakan segala peraturan dan undang-undang yang dibuat oleh manusia ke atas manusia, dan peraturan dan undang-undang itu pula ditaati dan dipatuhi oleh manusia yang sedang di bawah pemerintahannya itu. Di atas prinsip yang sama, Islam berhak untuk memberontak dengan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI terhadap kerajaan demokrasi Malaysia, malah Islam juga berhak untuk menyerang, memerangi, mengalah dan menakluki Amerika dan seluruh negara kufur yang lain. Ini adalah serangan dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, bukan serangan dalam bentuk dan pengertian yang difahamkan sebagai DEFENSIF, dan serangan OFENSIF ini adalah dilancarkan di atas prinsip untuk membebaskan manusia daripada pengabdian kepada kuasa manusia supaya akhirnya seluruh pengabdian manusia itu hanya kepada Allah sahaja. Inilah ertinya kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan inilah MISI ISLAM yang Maha Agung di dunia ini!

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Anfal) :
Penulis-penulis Islam yang berjiwa tewas dan berminda kalah yang menulis tentang “Jihad, Perang dan Revolusi di dalam Islam” dengan tujuan untuk menangkis tuduhan-tuduhan “menggunakan paksaan” dari Islam telah mencampuradukkan di antara tata cara agama ini yang menolak penggunaan paksaan di dalam memeluk agama dan tata cara yang berjuang untuk menghancurkan kuasa-kuasa politik kebendaan yang menghalangkan manusia memeluk agama Allah dan memaksa manusia mengabdikan diri kepada sesama manusia dan menyekat mereka daripada Ubudiyah kepada Allah. Ini merupakan dua tata cara yang tidak mempunyai apa-apa hubungan di antara keduanya dan tidak ada ruang untuk dikelirukan. Oleh kerana kekalahan jiwa dan minda, dan oleh kerana campuraduk dan kekeliruan ini, mereka cuba membataskan Jihad, Perang dan Revolusi di dalam Islam di tahap peperangan yang mereka istilahkan pada hari ini sebagai “peperangan mempertahankan diri”, sedangkan Jihad, Perang dan Revolusi di dalam Islam adalah satu peperangan yang lain, yang tidak ada hubungan dengan peperangan-peperangan manusia sekarang baik dari segi motifnya mahupun  dari segi bentuknya. Motif Jihad, Perang dan Revolusi dalam Islam harus dicari dalam tabiat agama Islam itu sendiri dan peranannya di bumi ini, juga dalam matlamat-matlamatnya yang tinggi yang telah ditetapkan Allah, dan sehubungan dengan ini Allah telah menyebut bahawa untuk merealisasikan matlamat-matlamat ini, Dia telah mengutuskan Rasulullah saw membawa agama ini dan menjadikan beliau sebagai khatamun-nabiyyin dan agama Islam sebagai agama yang terakhir.

Agama Islam merupakan satu peristiharan umum untuk membebaskan “insan” di bumi ini daripada Ubudiyah kepada sesama makhluk dan Ubudiyah kepada hawa nafsu yang juga merupakan Ubudiyah kepada sesama makhluk. Pembebasan itu dilakukan dengan mengisytiharkan konsep Uluhiyah Allah yang Maha Esa sahaja dan konsep Rububiyah Allah ke atas semesta alam. Perisytiharan Rububiyah Allah yang Maha Esa sahaja ke atas semesta alam mengertikan suatu pemberontakan yang syumul terhadap kuasa Hakimiyah manusia dalam segala bentuk dan rupanya termasuk segala undang-undang dan peraturannya, ia merupakan pemberontakan yang total  terhadap segala bentuk pemerintahan manusia di merata pelusuk alam atau dengan ungkapan yang lain pemberontakan terhadap segala bentuk Uluhiyah manusia, kerana pemerintahan yang merujukkan urusan kepada manusia dan menjadikan manusia sebagai sumber kuasa itulah pemerintahan yang mendewa-dewakan manusia atau memperTuhankannya. Itulah makna manusia mempertuhankan sesama manusia selain Allah. Peristiharan ini bermakna mencabut  kuasa Allah yang dirampaskan itu dan mengembalikannya semula kepada Allah serta mengusir para perampas yang memerintah manusia dengan undang-undang ciptaan mereka dan berlagak sebagai Tuhan-tuhan, sedangkan orang ramai yang menjadi pengikut-pengikut mereka berlagak sebagai hamba-hamba. Pengisytiharan itu bererti menumbangkan kerajaan manusia dan menegakkan kerajaan Allah di muka bumi ini atau dengan ungkapan al-Quranul Karim :    

Firman Allah : Yusuf 40 
Tiada urusan pemerintahan melainkan hanya kepunyaan Allah. Dialah yang memerintah supaya kamu jangan menyembah kecuali Dia. Itulah agama yang lurus .

Firman Allah : az-Zukhruf 84 
Dan Dialah Tuhan yang memerintah di langit dan Tuhan yang memerintah di bumi .

Firman Allah : al-Imran 64 
Katakanlah: Wahai Ahlil Kitab ! Marilah kita berpegang dengan satu keputusan yang sama di antara kami dan kamu , bahawa kita tidak menyembah melainkan Dia dan kita tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatu yang lain dan kita tidak mengambil satu sama lain di antara kita sebagai Tuhan-tuhan selain Allah dan jika mereka enggan berbuat begitu , maka katakanlah kepada mereka : saksikanlah bahawa kami sekelian adalah orang-orang yang menyerahkan diri kepada Allah . 

Kerajaan Allah di bumi bukanlah kerajaan yang diperintah oleh tokoh-tokoh tertentu, iaitu tokoh-tokoh ahli agama seperti yang terdapat dalam pentadbiran kuasa gereja dan tidak pula diperintah oleh tokoh-tokoh yang bercakap di atas nama Allah seperti yang terdapat dalam sistem pemerintahan teokrasi atau pemerintahan Ilahi yang suci!! Malah kerajaan Allah itulah kerajaan yang menjadikan syariat Allah sebagai kuasa yang memerintah dan seluruh urusan pemerintahan dirujukkan kepada Allah mengikut undang-undang yang jelas yang telah ditetapkan Allah .

Usaha menegakkan kerajaan Allah dan menghapuskan segala kerajaan manusia, usaha mencabut  kuasa daripada tangan-tangan manusia yang telah merampaskannya dan memulangkannya semula kepada Allah yang yang Maha Esa sahaja, usaha menegakkan kedaulatan syariat Allah sahaja dan menghapuskan undang-undang manusia ………semuanya itu tidak dapat direalisasikan dengan tabligh dan penerangan semata-mata kerana pihak-pihak yang berwenang yang menguasai orang ramai dan merampas kuasa Allah di bumi tidak akan menyerah kuasa mereka dengan tabligh dan penerangan semata-mata. Jika tidak begitu langkah mudahnya kerja seorang Rasul untuk menegakkan agama Allah di bumi ini. Ini adalah bertentangan dengan apa yang diketahui oleh sejarah para Rasul salawatulaihiwassalamuhu alaihim dan sejarah agama Islam di sepanjang zaman.

Peristiharan umum untuk membebaskan manusia di bumi daripada segala kuasa yang lain daripada kuasa Allah dengan mengumumkan konsep Uluhiyah dan Rububiyah Allah ke atas seluruh alam, bukannya suatu perisytiharan yang bercorak teori dan falsafah yang negatif, malah ia merupakan peristiharan yang bercorak pergerakan dan tindakan positif di alam kenyataan, satu peristiharan yang bertujuan merealisasikan satu program amali untuk menegakkan satu sistem pemerintahan yang memerintah manusia dengan syariat Allah yang mengeluarkan mereka secara amali daripada Ubudiyah kepada sesama makhluk kepada Ubudiyah kepada Allah yang Maha Esa sahaja tanpa sebarang sekutu. Oleh sebab itu perlu dilancarkan tindakan amali (iaitu berperang – penulis) di samping usaha yang bercorak tabligh dan penerangan untuk menghadapi realiti manusia daripada semua aspeknya dengan menggunakan sarana-sarana yang sesuai dengan setiap aspeknya.

Realiti manusia yang wujud semalam, hari ini dan esok adalah menentang agama Islam kerana ia merupakan agama yang telah membuat peristiharan untuk membebaskan manusia di bumi daripada segala kuasa yang lain daripada kuasa Allah ………ia menentang Islam dengan tindakan mewujudkan halangan-halangan dalam bentuk ideologi dan kefahaman, halangan-halangan dalam bentuk kebendaan, politik, sosial, ekonomi, perkauman dan kelas sosial, di samping halangan-halangan dalam bentuk kepercayaan-kepercayaan dan kefahaman-kefahaman yang batil. Halangan-halangan itu bercampuraduk dan berinteraksi di antara satu sama lain dalam bentuk yang amat canggih.

Jika tabligh dan penerangan bertugas untuk menghadapi ideologi-ideologi dan kefahaman-kefahaman, maka “pergerakan” bertugas untuk menghadapi halangan-halangan kebendaan yang lain terutama halangan kuasa politik yang ditegakkan di atas faktor-faktor ideologi dan kefahaman-kefahaman, faktor perkauman dan kelas, faktor sosio-ekonomi yang canggih dan rumit. Kedua-dua program ini – program penerangan dan program pergerakan – harus bertindak seiring sejalan untuk menghadapi “realiti manusia” secara keseluruhannya dengan menggunakan sarana-sarana yang sesuai dengan kehendak-kehendaknya. Kedua-duanya pasti diwujudkan untuk melancarkan gerakan membebaskan seluruh manusia di seluruh dunia itu. Inilah satu hakikat yang amat penting yang harus dijelaskan sekali lagi .

Agama ini bukannya suatu perisytiharan untuk membebaskan manusia Arab dan bukannya agama khusus untuk bangsa Arab. Sasaran agama ini ialah seluruh manusia dan bidang kegiatannya ialah seluruh negara di dunia, kerana Allah swt bukannya Tuhan untuk bangsa Arab sahaja dan bukannya Tuhan kepada mereka yang memeluk agama Islam sahaja, malah Allah adalah Tuhan bagi seluruh manusia, dan agama Islam adalah bertujuan untuk mengembalikan seluruh manusia kepada Tuhan mereka, juga untuk menyelamatkan seluruh mereka daripada Ubudiyah kepada yang selain daripada Allah. Ubudiyah yang paling besar mengikut pandangan Islam ialah kepatuhan manusia kepada undang-undang yang dicipta oleh manusia. Kepatuhan ini merupakan “ibadat”, sedangkan ibadat – sebagai mana dijelaskan Allah – adalah untuk Allah sahaja dan sesiapa yang beribadat kepada yang selain daripada Allah akan terkeluar daripada agama Allah walaupun dia mendakwa memeluk agama ini. Rasulullah saw telah menetapkan bahawa mengikut dan mematuhi undang-undang dan hukum itu adalah termasuk dalam istilah ibadat . Oleh kerana itulah kaum Yahudi dan Nasara dianggap sebagai kaum musyrikin kerana mereka menyalahi konsep ibadat yang telah diperintah kepada mereka supaya mengkhususkannya kepada Allah swt sahaja .

At-Termizi telah mengeluarkan sebuah hadith dengan isnadnya daripada A’di bin Hatim ra katanya : Apabila dakwah Rasulullah saw sampai kepadanya , ia pun lari ke negeri Syam. Dia telah memeluk agama Kristian dalam masa Jahiliyah lagi. Kemudian saudara perempuannya bersama dengan sekumpulan kaumnya telah tertawan, lalu Rasulullah saw membebaskan saudara perempuannya dan memberi hadiah kepadanya, lalu ia pun pulang mendapatkan saudaranya (A’di) dan menggalakkannya supaya memeluk agama Islam dan pergi bertemu Rasulullah saw. Kisah kedatangannya telah menjadi bahan perbualan orang ramai. Dia masuk menemui Rasulullah saw dengan memakai salib yang diperbuat daripada perak tergantung dilehernya dan Nabi saw membaca ayat :

“Mereka mengambil ulama-ulama dan paderi-paderi mereka selaku Tuhan-tuhan selain Allah .”

Kata A’di : Lantas aku pun berkata : “Tetapi mereka tidak menyembah ulama-ulama dan paderi-paderi itu”. Jawab Nabi saw : “Itu betul, tetapi mereka (ulama-ulama) telah mengharamkan apa yang dihalalkan kepada mereka (orang ramai ) dan menghalalkan apa yang diharamkan kepada mereka, lalu ikut dan patuh kepada mereka . Itulah ertinya mereka menyembah mereka.”

Pentafsiran Rasulullah saw kepada Firman Allah Taala itu merupakan nas qotii bahawa perbuatan mengikut undang-undang dan hukum ciptaan manusia itu merupakan ibadat yang mengeluarkan seseorang daripada agama Allah , dan itulah makna manusia mengambil sesama manusia sebagai Tuhan-tuhan, malah itulah amalan yang hendak dihapuskan oleh agama ini dengan mengisytiharkan pembebasan manusia di bumi daripada Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah .

Oleh sebab itulah Islam pasti bertindak di bumi ini untuk menghapuskan realiti yang bertentangan dengan peristiharan itu melalui program penerangan dan program bertindak kedua-dua sekali. Ia harus menentang kuasa-kuasa politik yang memperhambakan manusia kepada yang lain daripada Allah dan memerintah mereka dengan undang-undang yang bukan daripada syariat Allah, kuasa-kuasa politik yang menghalang kebebasan manusia untuk mendengar penerangan agama Allah dan memeluk agama Allah dengan bebas tanpa diganggu gugat oleh pemerintah. Seterusnya Islam harus bertindak untuk menegakkan satu sistem sosio-ekonomi dan politik yang memungkinkan gerakan pembebasannya berjalan lancar setelah dihapuskan kuasa yang mengongkong sama ada berupa kuasa politik semata-mata atau pendokong dasar perkauman atau dasar kelas-kelas dalam satu kaum.

Islam sama sekali tidak bertujuan untuk memaksa manusia memeluk agamanya, tetapi Islam bukannya “kepercayaan” semata-mata, malah Islam – sebagai mana telah kami tegaskan  sebelum ini – merupakan suatu peristiharan umum untuk membebaskan manusia daripada Ubudiyah kepada sesama makhluk. Islam dari awal-awal berjuang untuk menghapuskan sistem-sistem dan kerajaan-kerajaan yang ditegakkan di atas landasan Hakimiyah manusia memerintah manusia dan Ubudiyah manusia kepada sesama manusia, kemudian setiap individu menjadi insan-insan yang bebas untuk memilih Aqidah yang disukai mereka setelah dihapuskan tekanan politik ke atas mereka dan setelah diberi penerangan yang mencerahkan jiwa dan akal mereka, tetapi kebebasan ini bukanlah bermakna mereka bebas bertuhankan hawa nafsu mereka atau bebas memilih untuk menjadi hamba kepada sesama manusia atau bertuhankan kepada sesama manusia. Sistem pemerintahan yang memerintah manusia di bumi ini pastilah dilandaskan di atas prinsip Ubudiyah kepada Allah yang yang Maha Esa sahaja, iaitu menjunjung syariat Allah sahaja. Kemudian setiap individu yang berada di bawah sistem pemerintahan ini pastilah menganut aqidah yang dianuti oleh sistem pemerintahan ini agar dengan ini agama seluruhnya tertentu bagi Allah, iaitu seluruh ketaatan, kepatuhan, ikutan dan Ubudiyah adalah khusus untuk Allah sahaja. Pengertian “agama” lebih syumul daripada pengertian “aqidah”, kerana agama ialah tata cara atau sistem yang mengendalikan kehidupan manusia dan agama di dalam Islam ditegakkan di atas landasan aqidah, tetapi pengertian umum “agama “ lebih syumul daripada aqidah . Di dalam Islam berbagai-bagai kelompok manusia boleh hidup di bawah sistemnya yang umum yang ditegakkan di atas prinsip Ubudiyah kepada Allah yang Maha Esa walaupun setengah-setengah kelompok ini tidak menganut Aqidah Islam.

Orang yang memahami tabiat agama ini, seperti penjelasan yang dikemukan tadi, sudah tentu akan memahami bahawa Islam memerlukan kepada tindakan berJihad, Perang dan Revolusi dengan mata pedang di samping berJihad, Perang dan Revolusi dengan penerangan lisan, dan seterusnya memahami bahawa Jihad, Perang dan Revolusi itu bukanlah peperangan untuk mempertahankan diri mengikut pengertian sempit yang difahamkan pada hari ini daripada istilah “peperangan kerana mempertahankan diri.”  Dengan faham yang sempit inilah penulis-penulis Islam yang berjiwa kalah yang tertekan dihadapan realiti-realiti masa kini dan dhadapan serangan-serangan kaum Orientalis yang licin yang cuba menggambarkan bentuk Jihad, Perang dan Revolusi dalam Islam, sedangkan sebenarnya Jihad, Perang dan Revolusi dalam Islam merupakan tindakan “OFENSIF” untuk membebaskan manusia di muka bumi ini dengan menggunakan sarana-sarana yang sesuai dengan setiap aspek realiti manusia dan melalui peringkat-peringkat tertentu dan setiap peringkat mempunyai sarana-sarananya masing-masing.

Saiyyid Qutb menghuraikan mengenai kewujudan konsep JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam Islam dalam bentuknya yang OFENSIF, iaitu tindakan-tindakan untuk terlebih dahulu menyerang dan memerangi musuh-musuh Islam sebelum atau tanpa terlebih dahulu Islam dan sekumpulan umat Islam diserang dan diperangi oleh musuh-musuh Islam itu. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF ini adalah perintah Allah yang bertujuan untuk meruntuh dan menghapuskan kerajaan manusia yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA untuk kemudiannya digantikan dengan kerajaan Allah yang akan mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada kuasa Allah sahaja. Kewujudan konsep JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam Islam seperti ini dengan tegas dan jelas sekali menolak propaganda para ulama dan intelek Islam kita yang menyatakan bahawa JIHAD, PERANG dan REVOLUSI ITU hanyalah terhad kepada serangan dan pelancaran perang dalam bentuknya yang DEFENSIF sahaja, iaitu serangan balas setelah terlebih dahulu kita ini diserang dan diperangi oleh musuh-musuh Islam.

Seluruh umat Islam kita di bumi ini adalah diperintahkan Allah untuk menggunakan kekerasan dan paksaan dalam bentuk pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI ke atas negara-negara “non-Islamic” atau negara-negara kafir dan orang-orang kafir yang bertujuan untuk memerangi dan menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang wujud dan beroperasi di dalam kerajaan-kerajaan yang “non-Islamic” itu untuk digantikan dengan kerajaan Allah yang akan mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada kuasa Allah sahaja.

Inilah sifat kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang sebenar daripada Allah dan inilah sifat kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang DISEMBUNYIKAN oleh musuh-musuh Islam daripada diketahui oleh massa umat Islam kita sendiri. Menyerang, memerangi dan menundukkan kerajaan-kerajaan kafir yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA itu adalah MISI ISLAM yang Maha Agung di bumi ini ! Ke arah mencapai Misi Islam yang Maha Agung ini, Islam dan seluruh umat Islam di dunia in berhak dan memikul tanggungjawab yang besar dan mulia untuk melancarkan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI yang berbentuk OFENSIF ke atas mana-mana kerajaan yang “non-Islamic” seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita ini atau mana-mana kerajaan orang-orang kafir seperti Singapura, Thailand, Filipina, Cina, India, Amerika, Britain, atau mana-mana kerajaan yang syirik dan kufur sekalipun di bumi ini di atas prinsip untuk MENGHAPUSKAN SISTEM PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA tanpa terlebih dahulu kita ini diserang dan diperangi oleh kerajaan-kerajaan kufur itu. Inilah sifat dinasmisme dan radikalisme yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Inilah sifat agama Islam dalam bentuknya yang asal dan sebenar seperti mana yang mula-mula ianya diturunkan Allah kepada kita melalui junjungan kita Rasulullah saw. 

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Anfal) :
Jika tindakan berJihad, Perang dan Revolusi di dalam Islam itu mahu dinamakan juga dengan nama “peperangan mempertahankan diri”, maka perlulah kita mengubahkan pengertian “mempertahankan diri” itu sendiri, iaitu mengubahkannya kepada pengertian mempertahankan diri manusia daripada segala faktor yang mengikat kebebasan dan menghalangkan kemerdekaannya dalam bentuk ideologi-ideologi dan aliran-aliran kefahaman, juga dalam sistem-sistem politik yang ditegakkan di atas sekatan-sekatan ekonomi, kelas dan perkauman yang dominan di dunia di masa kedatangan Islam, dan setengah-setengah bentuknya masih dominan di dalam Jahiliyah masa kini.

Dengan meluaskan pengertian “mempertahankan diri” dapatlah kita berdepan dengan hakikat motif tindakan Islam melancarkan  Jihad, Perang dan Revolusi di muka bumi ini , juga berdepan dengan tabiat Islam itu sendiri , iaitu ia merupakan satu peristiharan umum untuk membebaskan manusia daripada Ubudiyah kepada sesama manusia dan menegakkan Uluhiyah yang Maha Esa dan kuasa Rububiyah ke atas sekelian manusia , di samping menghancurkan kerajaan hawa nafsu manusia di muka bumi ini dan membangunkan kerajaan syariat Allah di alam manusia .

Percubaan mengadakan alasan-alasan mempertahankan diri di dalam Jihad, Perang dan Revolusi Islam dengan pengertian yang sempit mengikut konsep moden dalam istilah “peperangan mempertahankan diri” dan percubaan mencari sandaran-sandaran untuk membuktikan bahawa peristiwa berJihad, Perang dan Revolusi dalam Islam itu adalah semata-mata bertujuan menghalangkan pencerobohan daripada kuasa negara-negara yang berjiran dengan Negara Islam iaitu Semenanjung Tanah Arab mengikut tanggapan setengah-setengah orang………..percubaan hanya mencerminkan kekurangan kefahaman mereka mengenai tabiat agama ini dan terhadap peranannya yang harus dimainkan di muka bumi ini di samping mencerminkan kekalahan minda dihadapan tekanan realiti masa kini dan dihadapan serangan kaum Orientalis yang licin terhadap Jihad, Perang dan Revolusi di dalam Islam .

Apa pendapat anda jika Abu Bakar, umar dan Uthman ra merasa aman daripada pencerbohan Rom dan Farsi ke atas Semenanjung Tanah Arab? Apakah mereka akan duduk begitu sahaja tanpa berusaha meluaskan perkembangan Islam hingga ke hujung negeri-negeri yang lain? Bagai mana mereka dapat meluaskan perkembangan Islam, jika dakwah Islam dihalang oleh berbagai-bagai halangan kebendaan iaitu dalam bentuk berbagai-bagai sistem politik negara, berbagai-bagai sistem masyarakat yang bercorak perkauman dan kelas, berbagai-bagai sistem ekonomi yang berlandaskan perkauman dan kelas yang dilindungi oleh kekuatan kebendaan kerajaan?

Tentulah suatu kebodohoan jika ada orang berfikir bahawa dakwah yang mengisytiharkan matlamat perjuangannya untuk membebaskan seluruh manusia di seluruh dunia ini boleh berjuang menghadapi halangan-halangan tadi dengan hanya menggunakan kekuatan lisan dan penerangan sahaja! Yang sebenarnya dakwah itu berjuang dengan hanya menggunakan kekuatan lisan dan penerangan sahaja jika orang ramai itu telah diberi kebebasan memilih dan dakwah ini dapat dibicara dengan mereka dalam suasana bebas daripada segala pengaruh. Hanya dalam suasana begini sahaja prinsip “tiada paksaan dalam agama” dapat diamalkan, tetapi jika di sana terdapat halangan-halangan dan pengaruh-pengaruh kebendaan, maka langkah pertama dakwah ini ialah bertindak menghapuskan halangan-halangan itu dengan kekuatan Jihad, Perang dan Revolusi supaya ia dapat berbicara dengan hati manusia dan akalnya dalam suasana bebas daripada segala belenggu.


Saiyyid Qutb menyatakan sekiranya kita bersetuju kepada konsep bahawa perang dalam Islam hanya dilancarkan di atas dasar MEMPERTAHANKAN DIRI atau PERTAHANAN, apa yang perlu kita lakukan ialah untuk memberi definisi yang sesuai dengan konsep perang dalam Islam kepada pengertian PERTAHAN. Islam berperang kerana PERTAHANAN. Isu di sini ialah tentang definisi dan pengertian PERTAHANAN, iaitu apakah yang hendak dipertahankan, pertahanan dalam bentuk yang sebagaimana dan mempertahankan diri daripada siapa.

Firman Allah : al-Anfaal 60, 73 
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan daripada pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain daripada mereka yang kamu tidak ketahuinya; sedangkan Allah mengetahuinya . 
Dan orang-orang kafir, mereka itu adalah penyokong dan pembela di antara sesama mereka. Jika kamu tidak melakukan demikian (bersatu sesama Islam dan berJihad, Perang dan Revolusi menentang kaum kafir) nescaya berlakulah penindasan di muka bumi dan kerosakan yang besar. (8:60, 73).

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran al-Anfal 60):
Islam harus mempunyai kekuatan yang membolehkannya bertindak di bumi untuk membebaskan manusia. Dan perkara pertama yang dapat dilaksanakan oleh kekuatan ini di bidang dakwah ialah ia dapat menjamin keselamatan dan keamanan mereka yang memilih Islam sebagai agama mereka secara sukarela, di mana tiada halangan yang menyekat mereka dari agama ini dan tiada penindasan yang dilakukan ke atas mereka setelah memeluk agama ini. Perkara kedua, ia boleh menakutkan musuh-musuh agama ini, iaitu mereka tidak berani berfikir untuk menyerang “Darul-Islam” yang dilindungi oleh kekuatan ini. Perkara ketiga, ketakutan yang dialami oleh musuh-musuh Islam itu membuat mereka tidak berani berfikir untuk meyekatkan kemaraan perkembangan Islam yang bergerak untuk membebaskan seluruh manusia diseluru pelosok muka bumi ini. Perkara yang keempat, kekuatan ini boleh menghancurkan segala kekutan di bumi yang mendakwa memiliki sifat Ulihiyah iaitu dalam bentuk memerintah manusia dengan undang-undang dari ciptaannya dan dengan kuatkuasa yang ada padanya tanpa mengakui bahawa sifat ulihiyah itu adalah tertentu kepada Allah sahaja dan jesteru itulah kuasa hakimiyah hanya tertentu pada Allah s.w.t sahaja .

Islam bukannya satu sistem teologi yang dapat direalisasikan sebaik sahaja ia tersemat di dalam hati sebagai akidah dan sebaik sahaja ia ditegakkan sebagai satu peraturan syiar-syiar ibadat dan selepas itu berakhirlah tugasnya, malah Islam adalah satu sistem hidup yang praktikal dan realislistik yang menghadapi berbagai-berai sistem hidup yang lain, yang ditegakkan ke atasnya berbagai-bagai kuasa yang lain dan di belakangnya disokong oleh kekuatan-kekuatan material. Oleh sebab itu Islam tidak mempunyai jalan keluar yang lain untuk menegakkan sistem Rabbani – dari bertindak menghancurkan kekuatan-kekuatan material itu disamping menghancurkan kuasa-kuasa yang melaksanakan sistem-sistem hidup itu dan menentang sistem hidup Rabbani.

Setiap Muslim tidak seharusnya teragak-agak ketika mengisytiharkan hakikat yang agung ini. Ia tidak seharusnya merasa malu terhadap tabiat sistem hidup Rabbaninya. Ia seharusnya ingat apbila Islam bergerak dan bertindak di bumi, maka ia bergerak dan bertindak untuk mengisytiharkan pembebasan insan melalui perjuangan menegakkan uluhiyah Allah yang Maha Esa dan menghancurkan uluhiyah manusia. Islam tidak bergerak dan bertindak untuk memperjuangkkan sistem hidup ciptaan manusia, dan bukan pula untuk menegakkan kekuasaan seseorang pemimpin atau kekuasaan sebuah kerajaan atau sesuatu kekuasaan kelas atau kekuasaan sesuatu bangsa. Islam bukannya bertindak untuk menjadikan manusia abdi-abdi tanah untuk mengerjakan ladang-ladang kaum bangsawan seperti yang telah dilakukan oleh orang-orang Roman, dan bukan pula untuk menguasai pasaran-pasaran dan bahan-bahan mentah seperti yang telah dilakukan kapitalis-kapitalis, dan bukan pula untuk memaksakan sesuatu ideologi ciptaan manusia yang jahil dan kurang seperti yang telah dilakukan komunisme dan lain-lainnya dari ideologi-ideologi ciptaan manusia. malah Islam bergerak dan bertindak suatu sistem hidup yang diciptakan Allah yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Pakar dan Maha Melihat dan untuk menegakkan uluhiyah dan kekuasaan Allah yang Maha Esa demi membebaskan umat manuasia di bumi dari perhambaan kepada sesama makhluk.

Inilah hakikat agung yang harus disedari oleh orang-orang Islam yang berjiwa kalah dan bersikap difensif terhadap agama dan terkumat-kumit melahirkan opologi terhadap perkembangan Islam dan Jihad, Perang dan Revolusi Islam.

Kini eloklah kita mengetahui batas-batas tugas menyediakan kekutan dan peralatan perang. Nas al-Quran berbunyi:


Firman Allah: Al-Anfal 60 
Untuk menakutkan musuh Allah dan musuh kamu dan orang-orang yang lain dari mereka yang tidak diketahui kamu, sedangkan Allah mengetahui mereka.

Itulah batas keupayaan yang maksima dimana kaum Muslimin tidak boleh cuai dari meyediakan segala punca kekuatan yang mampu diadakan mereka.

Tujuannya ialah untuk menimbulkan perasaan takut di dalam hati musuh-musuh Allah yang sekali gus merupakan musuh-musuh kaum Muslimin di dunia ini, iaitu musuh-musuh yang jelas yang diketahui oleh kaum muslimin dan musuh-musuh yang berada dibelakang yang tidak diketahui mereka atau musuh-musuh yang tidak menunjukkan perseturuan secara terang-terangan terhadap mereka, sedangkan Allah mengetahui rahsia-rahsia dan hakikat-hakikat mereka. Kumpulan musuh-musuh ini akan merasa gentar terhadap kekuatan Islam walaupun kekuatan itu belum lagi menghentam mereka. Kaum muslimin diperintah supaya menjadikan kuat dan supaya mereka mengumpulkan segala punca kekuatan yang mampu dikumpulkan mereka agar mereka ditakuti dan digeruni di muka bumi ini, dan agar kalimatullah terletak ditempat yang paling tinggi, dan agar seluruh ketaatan (agama) tertentu kepada Allah sahaja.
Oleh sebab usaha menyediakan kelengkapan perang itu memerlukan biaya yang besar dan oleh sebab seluruh sistem hidup Islam itu ditegakkan di atas landasan takaful, maka seruan Jihad, Perang dan Revolusi digandingkan dengan seruan mengorbankan harta kekayaan untuk Sabilullah.

Firman Allah :Al-Anfal 60 
Dan segala apa yang dibelanjakan kamu untuk Sabilullah akan dibalas dengan ganjaran yang sempurna kepada kamu dan kamu sama sekali tidak akan dianyayai.

Demikianlah Islam membersihkan Jihad, Perang dan Revolusi dan pengorbanan fi sabilullah dari segala tujuan kedunian dari segala kepentingan diri dan dari segala perasaan perkaumman dan kekelasan supaya Jihad, Perang dan Revolusi dan pengorbanan fi sabilullah itu benar-benar ikhlas kerana Allah “kerana sabilullah” untuk menegakkan kalimatullah dan mencapai keredhaanNya.

Oleh sebab itulah dari awal-awal lagi Islam menolak segala peperangan yang bertujuan mengangkatkan tokoh-tokoh dan kerajaan-kerajaan, segala peperangan yang bermatlamat eksploitasi dan mendapatkan pasaran-pasaran, segala peperangan yang bertujuan menjajah dan menghina segala peperangan yang bertujuan mengangkatkan negeri keatas negeri yang lain atau mengangkat sesuatu kaum keatas sesuatu kaum yang lain atau mengangkat sesuatu kelas keatas sesuatu kelas yang lain. Hanya satu sahaja pergerakan ketenteraan yang dihalalkan Islam, iaitu pergerakan Jihad, Perang dan Revolusi fi sabilullah, kerana didalam peperangan Allah tidah bertujuan mengangkat sesuatu bangsa atau sesuatu negara atau sesuatu kaum atau sesuatu kelas atau sesuatu tokoh atau umat, malah Allah mahu mengangkat uluhiyah dan kuasa hakimiyah, dan Allah terkaya dari semesta alam, tetapi konsep superioriti kekuasaan Allah adalah satu-satunya konsep yang dapat menjamin kebajikan, keberkatan, kemerdekaan dan kehormatan kepada seluruh manusia.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran al-Anfal 73) :
Segala-galanya mengikut tabiat masing-masing sebagai mana yang telah kami jelaskan sebelum ini. Masyarakat Jahiliyah tidak bergerak seperti individu-individu, malah ia bergerak seperti sikap makhluk organik (yang hidup ) segala anggotanya bergerak dan bertindak mengikut tabiat kewujudannya dan strukturnya masing-masing untuk mempertahankan diri dan kewujudannya. Mereka bertindak selaku pelindung terhadap satu sama lain. Oleh sebab itu Islam tidak dapat menghadapi mereka kecuali dalam bentuk sebuah masyarakat yang lain yang mempunyai ciri-ciri yang sama, tetapi lebih mendalam, lebih kukuh dan lebih kuat daripada ciri masyarakat Jahiliyah. Jika Islam tidak menghadapi mereka dalam bentuk sebuah masyarakat, di mana para anggotanya bertindak selaku pelindung terhadap satu sama lain, maka penindasan akan berlaku kepada anggota-anggotanya daripada masyarakat Jahiliyah kerana mereka tidak mampu menghadapi masyarakat Jahiliyah, di mana para anggotanya saling membantu terhadap satu sama lain. Seluruh bumi ini akan ditimpa huru-hara dan kacau bilau apabila Jahiliyah dapat mengalahkan Islam. Seluruh bumi akan dilanda kerosakan akibat Jahiliyah bertindak berleluasa terhadap Islam, akibat keleluasaan Uluhiyah Manusia terhadap Ulama Allah dan akibat umat manusia sekali jatuh ke dalam kehambaan kepada sesama manusia, dan inilah kerosakan yang paling teruk : 

“Jika kamu tidak melaksanakan dasar tolong menolong di antara sesama kamu nescaya berlakulah huru-hara dan kerosakan yang besar di muka bumi .”

Tidak ada amaran yang lebih besar daripada amaran ini dan tidak ada peringatan yang lebih serius daripada peringatan ini. Kaum Muslimin yang tidak menegakkan kewujudan mereka di atas asas kelompok organik yang bergerak, mempunyai satu kesetiaan dan satu kepimpinan nescaya mereka akan memikul dihadapan Allah – selain daripada menanggung keseksaan dalam kehidupan mereka – tanggungjawab huru-hara di bumi  dan tanggungjawab terhadap kerosakan yang besar ini

Islam berperang untuk mempertahankan kebebasan manusia daripada penjajahan dan penindasan oleh sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia dan untuk membawa manusia untuk berada di bawah sistem pengabdian manusia kepada Allah sahaja di bawah sesuatu kerajaan Islam. Islam memerangi sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia dan Islam memerangi kerajaan manusia dan segala kekuatannya dalam segala bentuk seperti kekuatan militeri, teknologi, ekonomi dan kewangan, politik, kebudayaan dan institusi-institusi kufur yang mempertahankan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia ini. Islam mengambil dayausaha untuk terlebih dahulu menyerang dan memerangi mana-mana kekuatan dan kekuasaan kufur yang bertujuan untuk mengeluarkan seluruh umat manusia daripada berada di bawah sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia. Inilah matlamat dan tujuan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam Islam.
Ayat-ayat ini (Anfal 60 dan 73) adalah ayat-ayat yang AKTIF dan POSITIF dalam merangsang dan menggerakkan kita ke arah JIHAD, PERANG dan REVOLUSI. Allah memerintahkan kita supaya kita sentiasa berada dalam keadaan yang BERSIAP SEDIA untuk BERPERANG dengan kaum kafir yang bertujuan untuk menundukkan mereka kepada kekuasaan Islam supaya seluruh pengabdian itu akhirnya hanyalah untuk Allah sahaja serta supaya dengan persiapan untuk peperangan itu kita akan dapat MENGGERUN dan MENAKUT-NAKUTKAN mereka. Allah juga memerintahkan kita untuk bersatu sesama Islam untuk melancarkan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI terhadap orang-orang kafir supaya kita dapat menghindari daripada berlakunya segala bentuk penindasan, kezaliman, kejahatan, ancaman, pencerobohan dan kerosakan ke atas kita akibat daripada penguat kuasaan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia di kalangan kita di atas muka bumi ini. Allah memerintahkan kita supaya mencari KEKUATAN POLITIK, EKONOMI dan MILITERI sebagai persediaan untuk berperang dengan kekuasaan-kekuasaan dan kekuatan-kekuatan kufur baik di peringkat tempatan mahupun di peringkat yang global dan universal di dunia kita ini.

Terimalah hakikat bahawa AGAMA ISLAM ADALAH AGAMA PEPERANGAN sebagai mana yang terkandung di dalam al-Quran, Sunnah dan Sirah. Era Madinah adalah era peperangan. Era para Khulafa ar-Rasyidin juga adalah satu era yang gemilang yang dihiasi dengan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI terhadap kekuasaan-kekuasaan kufur sehingga sempadan-sempadan Empayar Islam telah meliputi Barat dan Timur yang terdiri daripada berbagai-bagai bangsa dan keturunan. Apabila Islam menyerang Sepanyol, Perancis, Rom, Farsi, Russia, Turki, India, Afrika - adakah serangan-serangan itu dilakukan sebagai serangan-serangan balas terhadap musuh-musuh Islam yang terlebih dahulu telah menyerang dan mengancam Islam, atau tidakkah majoriti daripada serangan-serangan oleh pihak Islam itu adalah serangan-serangan tanpa terlebih dahulu Islam diserang, diperangi dan diancam oleh musuh-musuh Islam? Dalam sejarah Islam, Islam menyerang dan berperang sebelum ianya diserang dan diperangi kerana memperluaskan empayar Islam, dan Islam mempunyai justifikasi dan hak untuk berbuat begitu kerana ia bertujuan untuk mewujud dan memperluaskankan wilayah pengabdian manusia kepada Allah sahaja yang menyempurnakan pegangan dan amalan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran : Taubah) :
Agama yang benar pasti bergerak dan berjuang melalui jalannya dan di tengah jalan itu ia pasti akan dihalang oleh kebatilan dan jalan yang dilaluinya pasti disekat. Agama Allah pasti tampil bergerak untuk membebaskan manusia daripada perhambaan kepada sesama manusia dan mengembalikan mereka kepada Ubudiyah kepada Allah yang Maha Esa sahaja. Ia pasti dihalang oleh Tagut di tengah jalan, malah jalan yang dilaluinya sudah pasti akan disekat, tetapi agama Allah harus bergerak di seluruh pelusuk bumi ini untuk membebaskan manusia seluruhnya. Agama yang benar harus bergerak terus melalui jalan perjuangannya tanpa membelok untuk memberi jalan kepada kebatilan. Selama kekafiran dan kebatilan bersarang di bumi, dan selama di bumi ini masih ada Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah, yang menjatuhkan maruah manusia, maka Jihad, Perang dan Revolusi fi Sabilullah akan terus dilancarkan dan perjanjian setia yang terikat dileher setiap mukmin tetap mendorongnya supaya berJihad, Perang dan Revolusi menunaikan perjanjian itu. Dan jika tidak, maka dia bukan seorang mukmin yang tulen.

Kerajaan Demokrasi yang Taghut ini pasti akan menghalangi perjalanan Pergerakan Islam yang sedang menuju ke arah membentuk satu tatanan hidup Islam dalam MISI ISLAM untuk membebaskan manusia daripada sistem pengabdian manusia kepada sesama manusia; apabila gejala seperti ini berlaku, Pergerakan Islam itu hendaklah terus sahaja bergerak lurus di atas jalannya dengan terpaksa bertembung dipertengahan jalan dengan kekuatan Taghut itu tadi – di sinilah berlakunya serangan dan peperangan yang pasti di antara yang Hak dengan yang BATIL seperti yang diperkatakan di dalam ayat di atas ini tadi.

Inilah gejala “a clash of civilisations” yang telahpun berlaku dalam sejarah umat manusia seperti mana yang disampaikan kepada kita melalui al-Quran dan seluruh kitab Allah dan inilah yang akan berlaku di antara kita dengan seluruh kekuatan kufur di dunia pada masa-masa akan datang seperti mana yang diteorikan oleh para pemikir Barat seperti Bernard Lewis dan Samuel Huntington yang tersohor ini. Orang-orang kafir menjangkakan umat Islam akan mengelami kebangkitan kembali dan kita akan menyerang dan memerangi mereka pada masa-masa akan datang kerana AGAMA seperti mana kaum Muslimin di bawah kepimpinan agung Sultan Solah Addin al-Ayyubi berbangsa Kurdi yang menyerang, memerangi dan menundukkan seluruh kekuatan kafir di dunia hampir lapan ratus tahun yang lampau yang kini masih segar dalam ingatan mereka dan masih amat ditakuti dan digeruni oleh mereka.

Mereka amat takut kepada Jihad Fi Sabilillah - dan melalui proses penjajahan dan “neo-colonialism”, mereka kini telahpun berjaya dalam menghapuskan segala konsep JIHAD, PERANG dan REVOLUSI daripada berada dalam sistem pemikiran kita dan daripada berada dalam sistem kehidupan kita. Mereka melakukan kesemuanya ini melalui segala kezaliman dan penindasan sewaktu zaman penjajahan dahulu dan mereka melakukan kesemuanya ini pada zaman kita kini melalui proses “neo-colonialism” ke atas kita, dan mereka melakukan kesemuanya ini juga melalui segala tipudaya dan putar belit mereka ke atas kita di sepanjang zaman. Mereka telah melakukan segala tipudaya dan kejahatan mereka ke atas kita sehingga kita kini hidup dalam kebingungan dan kebodohan tanpa JIHAD, PERANG dan REVOLUSI, kita kini hidup dalam kebingungan dan kebodohan dengan segala sifat dan keperibadian kita yang pasif, lembik, ikut arus, dayus dan menyerah kalah kepada musuh-musuh kita. Mereka telah melakukan segala tipudaya dan putar belit mereka ke atas kita melalui segala kegiatan dan kempen oleh para ulama dan intelek Islam kita sendiri yang menjadi agen-agen setia kepada mereka dan juga melalui agen-agen mereka yang terdiri daripada para pemimpin kita yang dipilih dan dilantik oleh mereka untuk berkuasa dan memerintah ke atas kita di dalam negara-negara kita ini sendiri.   

Firman Allah : al-Anfal  8
Kerana Allah hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil walaupun tidak disukai oleh orang-orang yang melakukan dosa.

Ayat ini adalah dimaksudkan kepada SERANGAN OFENSIF yang dilancarkan oleh Rasulullah saw ke atas kaum kafir Quraisy yang mencetuskan peperangan Badar di atas justifikasi untuk menegakkan KEBENARAN dan menghapuskan KEBATILAN. Umat Islam di Malaysia kita ini berhak untuk terlebih dahulu menyerang dan memberontak terhadap kerajaan demokrasi Malaysia tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, diperangi dan dizalimi oleh kerajaan Malaysia ini di atas prinsip untuk menegakkan KEBENARAN dan melenyapkan KEBATILAN serta untuk MEMBEBASKAN MANUSIA, Islam dan bukan Islam, daripada sebarang PENGABDIAN KEPADA KUASA MANUSIA YANG SELAIN DARIPADA ALLAH s.w.t.. Hujah-hujah yang konkerit di sini sama sekali menyangkal fatwa para ulama dan intelek Islam yang mengatakan bahawa Islam hanya menyerang dan berperang setelah terlebih dahulu ianya diserang dan diperangi, dan juga menyangkal pendapat yang menyatakan bahawa menyerang sebelum diserang itu adalah satu kezaliman yang bertentangan dengan dasar-dasar Islam yang Maha Suci. Fatwa seperti ini adalah satu fatwa yang sesat, kufur dan jahat yang telah mengakibatkan keruntuhan kepada kekuasaan dan keagungan Islam serta yang telah bertanggungjawab dalam meletakkan massa umat Islam ke mertabat yang rendah dan hina.

Matlamat akhir kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ialah untuk menyerang, memerangi, mengalah dan menunudukkan seluruh umat manusia di bumi – Muslim mahupun bukan Muslim, dan seluruh kekuasaan dan kerajaan manusia di dunia supaya kesemua mereka itu tunduk dan mengalah kepada kekuasaan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan untuk berada di bawah naungan panji-panji ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan supaya pengabdian seluruh umat manusia di bumi kita ini hanyalah kepada Allah sahaja yang mewujudkan keadilan, keamanan dan kebebasan yang hakiki mengikut neraca-neraca pertimbangan Allah swt. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam Islam tidak terbatas setakat sempadan-sempadan negara dan wilayah – ia adalah satu perjuangan tanpa batas-batas dan sempadan-sempadan geografi, negara dan bangsa, dan oleh itu ianya adalah berbentuk universal dan global. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI yang dimulakan di Malaysia bukan hanya terbatas dan selesai setakat Malaysia dan Indonesia sahaja, malah ianya adalah berkewajipan untuk dikembangkan ke seluruh Nusantara dan supaya meliputi ke seluruh benua yang lain di dunia sehingga seluruh umat manusia di bumi kita ini akan berada di bawah kerajaan Allah yang akan mentaati segala peraturan dan undang-undang Allah.

No comments:

Post a Comment