Thursday 18 October 2012

METOD ISLAM : CIRI-CIRI METOD ISLAM (SIRI 1)


METOD ISLAM :

al-QURAN, SUNNAH dan SIRAH

(siri 1)

CIRI-CIRI METOD ISLAM

Firman Allah : al-A’raaf 3
Katakanlah kepada mereka (Wahai Muhammad)  Ikutilah segala apa yang diturunkan kepada kamu daripada Tuhan kamu, janganlah kamu ikut pemimpin-pemimpin yang selain daripada-Nya, tetapi amat sedikit kamu mengambil peringatan.

METOD perjuangan Islam adalah bersumberkan daripada al-QURAN, SUNNAH dan SIRAH, khususnya DAKWAH, JIHAD, PERANG dan REVOLUSI. Metod Islam sentiasa berada dan beroperasi dalam batas-batas KETAATAN dan KEPATUHAN kepada segala PERINTAH daripada Allah dan ianya juga adalah IBADAT kepada Allah semata-mata dan tidak yang selain daripadanya. Sesuatu metod perjuangan yang dilancarkan tanpa beroperasi dalam batas-batas ketaatan dan kepatuhan kepada segala perintah Allah, ianya bukanlah metod Islam dan itu bukanlah Jihad ke jalan Allah.      

Kekuasaan manusia seperti kerajaan demokrasi kita ini yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA adalah diperintahkan Allah untuk diruntuh dan dihancurkan melalui METOD ISLAM, iaitu Dakwah, Jihad, Perang dan Revolusi untuk digantikan dengan kekuasaan Islam yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA ALLAH sahaja.

Apabila manusia berada di bawah kerajaan manusia di bumi yang dikuat kuasakan segala peraturan dan undang-undang manusia dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa ke atas mereka serta mereka itu pula menjunjungnya (peraturan dan undang-undang manusia) itu bererti manusia telah menjadi HAMBA kepada manusia, iaitu kepada Tuhan-tuhan Manusia, dan manusia itu telah MENGABDIKAN diri mereka kepada Tuhan-tuhan Manusia ini.

Apabila manusia berada di bawah kerajaan Allah dan kekuasaan Allah di bumi yang dikuat kuasakan segala peraturan dan undang-undang Allah dalam syiar-syiar ibadat dan dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa ke atas mereka serta mereka pula menujunjungnya (peraturan dan undang-undang Allah) itu bererti manusia telah menjadi HAMBA kepada Allah dan mereka telah MENGABDIKAN diri mereka kepada Allah.

Dasar Islam dalam Perhubungan Antarabangsa (Islamic Foreign Policy) daripada Allah adalah untuk MENCABAR, MEMUSUHI dan MEMERANGI negara-negara kufur yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA SESAMA MANUSIA, manakala Metod Islam dalam perjuangan Islam adalah Jihad, Perang dan Revolusi untuk mengalah dan menundukkan negara-negara bangsa yang syirik dan kufur ini kepada kekuasaan Islam. Mencabar, mengancam dan mengganggu negara-negara bukan Islam adalah dasar, hukum dan perintah daripada Allah. Negara-negara yang BUKAN ISLAM seperti negara-negara bangsa umat Islam (Muslim Nation States) dan negara-negara bangsa orang-orang kafir (Kuffar Nation States) hanya wujud dalam keadaan yang sentiasa takut, gerun dan gementar kepada sesebuah Negara Islam, mereka itu adalah negara-negara yang sentiasa tidak selamat, sentiasa terancam dan terganggu akibat ANCAMAN-ANCAMAN dan GANGGUAN-GANGGUAN yang tiada henti-henti daripada sesebuah Negara Islam.

Ini adalah sesuatu yang semula jadi mengikut segala prinsip, peraturan dan undang-undang Islam. Mencabar, mengancam dan mengganggu negara-negara jiran yang “non-Islamic” itu adalah dasar dan perbuatan yang makruf, mulia dan terpuji, malah ianya adalah ibadat kepada Allah yang akan diberi pahala yang besar di akhirat kelak. Inilah yang dikatakan keadilan Allah! Apabila negara-negara bukan Islam wujud dalam keadaan yang aman, damai dan selamat daripada sebarang gangguan, ancaman dan ugutan, ianya bererti bahawa negara-negara umat Islam yang berada di persekitaran mereka itu bukanlah negara-negara Islam yang sebenar, tetapi mereka itu adalah negara-negara bangsa umat Islam sahaja yang tidak menjunjung dan mempraktikkan segala hukum, prinsip dan dasar Islam. Negara-negara umat Islam seperti ini merupakan para penentang dan penderhaka terhadap Allah.

Tidak wujud sebarang persahabatan dengan negara-negara kufur di peringkat antarabangsa dan tidak ada kompromi dengan mereka. Sekiranya kita kuat, tugas dan tanggungjawab kita hanyalah untuk menyerang dan memerangi mereka sehingga mereka itu tunduk dan mengalah kepada kita, sekiranya kita masih lemah dan tidak berkemampuan untuk berbuat demikian, kita hanya berdiam diri dan menunggu buat sementara waktu. Mencabar, memusuhi dan memerangi negara-negara kufur adalah dasar Islam yang kekal abadi, begitu juga tidak bersahabat dan berkompromi dengan mereka itu adalah dasar antarabangsa Islam yang kekal abadi, manakala berdiam diri dan menunggu adalah sesuatu yang berbentuk sementara.

Adapun amalan Dasar Islam untuk mencabar, memusuhi dan memerangi sesuatu kekuatan dan kekuasaan yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia walaupun diperingkat antarabangsa, maka hukumnya adalah FARDHU AIN, dan adapun amalan Jihad, Revolusi dan Perang terhadap sesuatu kekuasaan yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia, maka hukumnya adalah juga FARDHU AIN – kedua-duanya ini adalah dikehendaki untuk diimani , dianuti dan dihayati dalam kehidupan kita hari-hari sebagai mentaati perintah Allah swt. Kewujudan DASAR dan METOD seperti ini dengan sendirinya menggambarkan hakikat sifat agama Allah ini yang berbentuk radikal, revolusyeneri dan tanpa kompromi terhadap aqidah dan pemikiran kufur serta terhadap setiap kuasa kufur di bumi.

Allah menghendaki supaya Islam menjadi “busy body” untuk mencampuri dan mengganggu dalam segala urusan dan hal ehwal dalaman bagi mana-mana negara bangsa di atas muka bumi. Agama Islam tidak mengiktiraf dan menghormati kemerdekaan dan kedaulatan seluruh negara bangsa di dunia, Islam tidak juga mengiktiraf piagam Bangsa-bangsa Bersatu dan sistem perundangan antarabangsa, Islam tidak mengiktiraf hak-hak asasi manusia mengikut fahaman Suhakam, Islam tidak mengiktiraf undang-undang antarabangsa. Islam hanya mengiktiraf, menghormati dan mentaati segala prinsip, konsep dan sistem kehidupan daripada Allah dan undang-undang daripada Allah sahaja baik bagi negara kita sendiri mahupun bagi negara-negara yang lain di peringkat antarabangsa. Di sisi Islam, hanya tamadun Islam yang datang daripada Allah sahaja yang benar dan hak, sedangkan seluruh tamadun yang lain bukanlah tamadun, tetapi ianya adalah Jahiliyah. Sikap Islam terhadap Jahiliyah hanyalah untuk menyerang dan memerangi mereka sehingga mereka itu kalah dan tunduk kepada kekuatan dan kekuasaan Islam . Justeru “a CLASH OF CIVILISATIONS” di antara yang hak dengan yang batil di dunia ini adalah sesuatu yang semulajadi dan pasti akan terjadi serta yang tidak dapat dielakkan lagi. Agama Islam wujud dan beroperasi di dunia ini sebagai satu CABARAN, GANGGUAN dan ANCAMAN yang serius terhadap keselamatan dan keamanan seluruh negara, bangsa dan agama yang selain daripada Islam. Di sinilah Islam bertembung dan berkonflik dengan seluruh ideologi, nilai-nilai dan sistem kehidupan kufur serta dengan seluruh kekuatan-kekuatan kufur yang universal di dunia ini. Inilah ertinya ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Jihad, Perang dan Revolusi serta serangan dan penaklukan ke atas negara-negara bangsa yang terlibat dengan amalan PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA adalah satu proses yang “non-stop” bagi sesuatu Pergerakan Islam atau Negara Islam. Selagi wujudnya negara-negara bangsa (nation states) yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA, selama itulah pelancaran Jihad, Perang dan Revolusi adalah satu gejala dan proses yang “non-stop”, iaitu sesuatu yang berterusan untuk dilancarkan ke atas mereka (negara-negara bangsa ). Inilah dasar Islam yang Maha Tinggi, inilah keadilan Islam daripada Allah swt, dan inilah tugas dan peranan orang-orang yang beriman dan berpegang teguh kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.


METOD ISLAM – al - QURAN, SUNNAH DAN SIRAH

Tanggungjawab dan kewajipan kita ialah untuk melancarkan perjuangan Islam dengan mengikuti METOD dan JALAN al-Quran, Sunnah dan Sirah dengan meninggalkan metod demokrasi ciptaan manusia yang selain daripada Allah dan yang menentang Allah. Metod al-Quran, Sunnah dan Sirah adalah terdiri daripada kebangkitan ummah yang bencikan kepada kerajaan Taghut dan yang inginkan kepada kerajaan Islam, dan mereka, iaitu ummah, akan berjuang untuk menghancurkan kerajaan Taghut dan menegakkan kerajaan Islam dengan Jihad, Perang dan Revolusi.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – az-Zariat ):
Apabila seseorang itu dapat meningkatkan dirinya ke kemuncak konsep pengabdian diri kepada Allah ini atau ke kemuncak konsep Ubudiyah yang luhur ini, maka tentulah jiwanya tidak akan tergamak menggunakan wasilah yang keji untuk mendapatkan tujuan yang luhur walaupun tujuan itu adalah untuk mencapai kemenangan dakwah dan meninggikan kalimah Allah, kerana WASILAH YANG KEJI itu dalam satu aspek menghancurkan konsep pengabdian diri kepada Allah yang bersih dan luhur, dan daripada satu aspek yang lain ia tidak berhasrat untuk mencapai matlamat-matlamat yang lain selain daripada matlamat menunaikan kewajipan-kewajipannya untuk merealisasikan konsep pengabdian diri kepada Allah yang tersirat dalam penunaian itu, kerana pencapaian matlamat adalah terserah kepada Allah. Dialah yang akan menentukannya mengikut ketetapan takdir-Nya dan kehendak iradat-Nya. Oleh itu seseorang tidak perlu menggunakan wasilah-wasilah dan cara-cara yang sembarangan untuk mencapai sesuatu matlamat yang urusannya terpulang kepada keputusan Allah dan tidak pula termasuk dalam perkiaraan seorang mukmin yang menghambakan dirinya kepada Allah.

Kemudian seseorang yang menghambakan dirinya kepada Allah itu akan menikmati kerehatan dhamir, ketenteraman jiwa, kebaikan hati dalam segala keadaan sama ada dia melihat hasil perjuangannya itu berhasil atau tidak berhasil, sama ada usaha perjuangannya terlaksana menurut sebagai mana yang dirancangkannya atau sebaliknya, kerana dia telahpun menyelesaikan usaha perjuangannya dan terjamin mendapat balasannya setelah direalisasikan konsep pengabdian diri kepada Allah dalam usaha perjuangannya itu dan kerana inilah hatinya tenang dan beristirehat. Dan segala apa yang berlaku selepas itu adalah di luar batas tugasnya. Kini dia sedar bahawa dirinya adalah seorang hamba kerana itu perasaan dan tuntutannya tidak melebihi batas seorang hamba. Dia juga sedar bahawa Allah itu Tuhan dan kerana itu dia tidak akan menceroboh dalam perkara-perkara yang berada dalam bidang urusan Allah. Di sinilah sahaja batas perasaannya. Dia redha terhadap balasan Allah dan Allah redha terhadap usaha perjuangannya.

Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa Metod Demokrasi adalah metod yang keji. Matlamat tidak menghalalkan metod perjuangan yang keji. Konsep “end justifies the means” adalah konsep Barat yang syirik dan kufur. Kesilapan yang besar yang lazim terdapat di kalangan para pejuang Islam yang jujur dan ikhlas ialah mereka tidak dapat membezakan di antara Metod Islam dengan metod kufur, khususnya mereka menyangka bahawa metod demokrasi ini adalah Metod Islam, justeru mereka mengamalkannya tanpa menyedari bahawa itu adalah metod yang syirik dan kufur, dan mereka tidak memahami bahawa mereka tidak boleh mengamalkan metod yang syirik dan kufur walaupun untuk memperjuangkan sesuatu matlamat Islam yang luhur dan murni serta dengan hati yang jujur dan ikhlas semata-mata kerana Allah swt. Metod yang syirik dan kufur membatalkan legaliti atau kesahihan matlamat perjuangan yang agung dan yang suci dan murni serta yang diperjuangkan dengan ikhlas semata-mata kerana Allah swt. Ini adalah kerana, dalam Islam, ‘matlamat’ tidak menghalalkan ‘cara’. Mereka yang menghalalkan demokrasi dan metod demokrasi sebagai metod perjuangan Islam adalah golongan yang merosakkan pegangan dan amalan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang mengeluarkan diri mereka daripada agama Allah.

Firman Allah : Yusuf 108 
“Katakanlah : Inilah jalan perjuanganku, di mana aku dan orang-orang yang mengikutku mengajak kamu kepada agama Allah dengan bukti yang jelas . Maha Suci Allah dan aku bukannya daripada golongan musyrikin . 

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Yakni kami sekelian berada di dalam hidayat dan cahaya petunjuk daripada Allah . Kami mengetahui jalan kami dengan jelas dan kami berjalan mengikutinya dengan pandangan, kefahaman dan makrifat yang jelas , kami tidak meraba-raba dan menagak-agak. Itulah keyakinannya yang terang lagi bersuluh. Maha Suci Allah daripada segala sifat yang tidak layak dengan Uluhiyah -Nya. Dan kami sekelian terasing dan berbeza daripada golongan musyrikin.

“Dan aku bukannya daripada golongan musyrikin. “

Inilah jalan aku. Oleh itu sesiapa yang suka dia boleh ikut, dan sesiapa yang tidak suka, maka aku tetap berjalan terus mengikut jalan yang lurus ini .

Para pendakwah kepada Allah pastilah melakukan perbezaan ini. Mereka pasti mengumumkan bahawa mereka merupakan satu umat yang bersendirian dan terpisah daripada orang-orang yang tidak berpegang dengan aqidah mereka, iaitu tidak menjadi pak turut mereka, tidak mengikut kepimpinan mereka, mereka mengambil haluan yang bersendirian dan tidak bercampur aduk dengan mereka. Para pendakwah agama ini tidak cukup dengan menyeru manusia kepada agama Allah, sedangkan mereka bergelumang di dalam masyarakat Jahiliyah kerana dakwah yang seperti ini tidak membawa kepada sesuatu hasil yang benilai, malah sejak hari yang pertama lagi mereka harus mengumumkan bahawa golongan mereka adalah berlainan daripada golongan Jahiliyah. Mereka membezakan diri mereka dalam bentuk satu kelompok tersendiri di mana tali ikatannya ialah aqidah yang berbeza dan nama  kepimpinannya ialah kepimpinan Islam. Mereka harus membezakan diri mereka daripada masyarakat Jahiliyah dan seterusnya membezakan kepimpinan mereka daripada kepimpinan Jahiliyah .     

Kedudukan para pendakwah yang bergelumang dan hanyut dalam masyarakat Jahiliyah dan kekal bernaung di bawah naungan kepimpinan Jahiliyah akan menghapuskan pengaruh yang dibawa oleh aqidah mereka, menghalangkan keberkesanan yang dapat diwujudkan oleh dakwah mereka dan seterusnya menghalangkan segala penarik yang mungkin wujud pada dakwah yang baru itu .

Hakikat ini bukan hanya terserlah dalam bidang dakwah para nabi di dalam masyarakat-masyarakat musyrikin sahaja, malah terserlah dalam bidang dakwah umumnya, iaitu setiap kali munculnya Jahiliyah menguasai kehidupan manusia. Nilai-nilai dan ciri-ciri semula jadi Jahiliyah abad dua puluh ini juga tidak berbeza daripada nilai-nilai dan ciri-ciri semua Jahiliyah yang lain yang dihadapi oleh dakwah Islam di sepanjang sejarah .

Para pendakwah yang menyangka bahawa mereka boleh mencapai sesuatu hasil yang baik menerusi tindakan turut bergelumang dan hanyut di dalam masyarakat Jahiliyah dan establishment-establishment Jahiliyah dan menerusi penyusupan secara halus ke dalam masyarakat dan establishment-establishment Jahiliyah untuk berdakwah kepada Islam, maka mereka adalah orang-orang yang tidak memahami tabiat agama ini dan caranya mengetuk pintu hati manusia. Jika pejuang-pejuang mazhan-mazhab ilhadiyah (yang tidak percaya kepada Tuhan ) secara terbuka sanggup mendedahkan tanda mereka, barisan hadapan mereka dan arah mereka, garis perjuangan mereka, maka apakah pejuang-pejuang dakwah Islamiyah tidak sanggup mengumumkan tanda istimewa mereka dan cara perjuangan mereka yang secara total berbeza daripada perjuangan Jahiliyah itu? 

Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa metod perjuangan Islam adalah daripada Allah, iaitu yang bersumberkan al-Quran, Sunnah dan Sirah. Perjuangan melalui proses demokrasi adalah metod Jahiliyah, iaitu metod yang syirik dan kufur yang akan hanya menghasilkan Jahiliyah dan yang tidak mungkin akan tercapai matlamat Islam. Islam mempunyai jalannya dan kepimpinannya yang tersendiri yang terpisah dan berbeza sama sekali daripada jalan dan kepimpinan demokrasi. Islam hendaklah mempamirkan dengan jelas dan terang kepada orang ramai mengenai metod dan jalannya yang istimewa dan berbeza ini dengan seluruh bentuk Jahiliyah dan khususnya dengan Jahiliyah demokrasi ini.

Firman Allah : al-Israa’ 9
Sesungguhnya al-Quran ini memberi petunjuk kepada jalan yang betul.

Saiyyid Qutb (Milestones) :
“Para pendakwah dan pejuang Islam hendaklah memahami dengan sejelas-jelasnya bahawa agama ini adalah agama yang diwahyukan dan bahawa METODnya, yang sesuai dan harmoni dengan sifat-sifat agamanya, adalah juga didasarkan kepada panduan wahyu. Adalah sesuatu yang mustahil untuk mendiri dan menegakkan satu tatanan hidup agama ini tanpa mengikuti Metodnya yang tersendiri.

Seseorang itu hendaklah memahami bahawa agama ini telah datang bukan sahaja untuk mengubah aqidah-aqidah dan amalan-amalan manusia tetapi juga METOD untuk melaksanakan perubahan-perubahan dalam aqidah-aqidah dan amalan-amalan itu. Agama ini membentukkan Aqidah bersama-sama dengan pembentukan sesuatu komuniti itu, ia juga membentuk sistem pemikirannya di samping ia menumpukan tenaganya dalam melaksanakan aspek-aspek praktikalnya. Oleh yang demikian, pembentukan sistem pemikirannya, Aqidahnya, dan cara hidupnya yang tersendiri itu, tidak memerlukan kepada metod yang lain, tetapi ianya terlaksana secara serentak.

Daripada huraian di atas, kita sedar bahawa agama ini mempunyai METOD bertindaknya yang tersendiri. Justeru, kita perlu sedar bahawa METOD ini adalah sesuatu yang kekal abadi. Ia tidak terikat kepada sesuatu peringkat, atau sesuatu keadaan dan persekitaran yang tertentu, seumpamanya kepada zaman generasi Islam yang pertama. Sesungguhnya tatanan hidup agama ini tidak akan dapat didiri dan dibangunkan - pada bila-bila masa - melainkan melalui METOD ini sahaja.

Peranan Islam ialah untuk mengubah Aqidah-aqidah dan amalan-amalan manusia, bersama-sama dengan sikap, pandangan dan cara berfikir mereka. METODnya adalah diturunkan melalui wahyu dan ianya adalah sama sekali berbeza dengan kesemua metod yang tidak bernilai daripada manusia yang berfikiran cetek.

Kita tidak akan berkemampuan untuk menerima panduan Ilahi atau untuk menjalani kehidupan yang berpandukan kepadanya melainkan kita mengamalkan METOD yang diturunkan daripada Allah swt, iaitu METOD yang sememangnya disediakan oleh Allah untuk mengubah pemikiran dan amalan manusia.

Apabila kita mencuba untuk menghadkan Islam ke tahap ‘teori’ untuk dikaji, bererti kita telah mengubahkan METOD daripada Allah ini daripada sifat-sifatnya yang semula jadi, dan kita telah merendahkannya ke tahap METOD ciptaan manusia, seolah-olah METOD Allah ini adalah lebih rendah daripada METOD manusia, dan seolah-olah kita hendak meningkatkannya kepada tingkat dan status yang sama tinggi dengan metod ciptaan para hamba-Nya!

Pandangan seperti ini adalah amat merbahaya dan mentaliti menyerah kalah ini adalah kerosakan yang besar.

Peranan METOD daripada Allah yang dianugerahkan kepada kita - kita yang menjadi pejuang-pejuang Islam ini – adalah untuk membentukkan satu sistem pemikiran yang suci dan bersih daripada segala unsur dan sistem pemikiran Jahiliyah yang sedang berleluasa kini di dunia dan yang telah meracuni kebudayaan kita dengan merosakkan sistem pemikiran kita. Sekiranya kita cuba untuk mengubah agama ini dengan cara mengamalkan METOD yang lain daripada ciri-ciri dan sifat-sifatnya dan METOD yang dipinjam daripada Jahiliyah yang sangat berpengaruh kini, bermakna kita telah merosakkan peranan Islam dalam membebaskan kemanusiaan, dan kita akan kehilangan peluang untuk menghapuskan bebanan cara Jahiliyah yang sedang berleluasa kini, dan yang sedang menguasai seluruh sistem pemikiran kita.

Situasi ini adalah penuh dengan bahaya, dan kerugian yang akan kita alami akibat daripadanya, adalah satu malapetaka yang amat besar.

METOD bagi pembentukan sesuatu tatanan hidup Islam, adalah tidak kurang pentingnya atau tIdak kurang perlunya daripada Aqidah Islam dan sistem kehidupannya itu sendiri, METOD dan Aqidah tidak pernah terpisah di antara satu dengan yang lainnya. Walaupun kita mungkin tertarik untuk mencanangkan tentang keindahan Aqidah Islam serta sistem Islam, kita jangan melupai bahawa Islam tidak akan terbentuk sebagai satu sistem hidup yang praktikal atau satu pergerakan yang dinamis melalui cara ini (mencanang keindahan Islam).

Oleh yang demikian, saya mengulangi bahawa Aqidah Islam hendaklah dijelmakan kepada bentuk satu pergerakan yang praktikal, dan sebaik sahaja ianya telah terbentuk sedemikan rupa, pergerakan Islam itu hendaklah berbentuk satu pancaran dan cermin yang menggambarkan wajahnya yang sebenar.

Aqidah dan METOD adalah sama-sama penting; tidak ada perbezaan di antara kedua-duanya. METOD yang selain daripadanya, walaupun kelihatan menarik sekalipun, tidak akan berkemampuan untuk membentuk satu tatanan hidup Islam di bawah kekuasaan Islam. METOD–METOD yang lain hanya berkemampuan untuk membentuk tatanan-tatanan hidup daripada sistem-sistem pemikiran yang lain ciptaan manusia, tetapi kesemuanya tidak berkemampuan untuk membentuk sistem kita. Oleh itu, adalah menjadi kewajipan kita untuk mengikuti METOD daripada Allah ini sahaja sepertimana kewajipan kita untuk mentaati cara-cara hidupnya dan kewajipan untuk mempercayai Rukun Iman.”

Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa perjuangan Islam dalam menegakkan Aqidah Islam hendaklah hanya diperjuangkan melalui METOD ISLAM sahaja yang didasarkan kepada al-Quran, Sunnah dan Sirah. Bahawa MATLAMAT yang agung dan suci kerana Allah tidak boleh menghalalkan METOD yang bertentangan dengan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, justeru konsep “end justifies the means” tidak dapat diterima oleh Islam. Dalam perjuangan Islam kita tidak boleh memilih metod kita sendiri yang selain daripada Metod Allah kerana metod kita itu semestinya bertentangan dengan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang merosakkan perjuangan kita dan kerana Allah telahpun menyediakan Metod Allah yang lengkap dan sempurna untuk kita laksanakan. Pergerakan Islam adalah PERGERAKAN FIQHIYAH.  

Metod untuk menegakkan sesuatu kerajaan Islam adalah SAMA PENTING dengan kerajaan Islam serta dengan Aqidah dan Pemikiran Islam itu sendiri. Aqidah Islam dan Metod Islam mempunyai pertalian yang tidak dapat dipisah-pisahkan di antara satu dengan yang lain kerana kedua-duanya itu adalah sama-sama didasarkan kepada al-Quran, Sunnah dan Sirah. Allah swt tidak memberi kebebasan kepada kita untuk memilih mana-mana metod perjuangan yang kita anggap sebagai paling sesuai, bijak, sempurna dan berkesan yang mampu dikonsepsikan mengikut logis dan rasionaliti pemikiran kita, kerana Allah yang Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui itu sememangnya sudahpun menyediakan Metod Perjuangan daripada Allah sendiri yang diwahyukan kepada junjungan kita Rasulullah saw. Demikianlah di antara analisis-analisis penting daripada saranan-saranan Saiyyid Qutb mengenai metod perjuangan dalam Islam.

Firman Allah : Fatir 10 
Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. Kepada Allahlah naiknya segala madah yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula diangkat-Nya naik ( sebagai amal yang makbul – yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). dan sebaliknya; orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan), adalah bagi mereka azab seksa yang berat; dan rancangan jahat mereka (kalau berkesanpun) akan rosak binasa.

Dalam ayat di atas ini Allah melarang kita dengan keras dan tegas sekali agar kita tidak mengamalkan sistem politik demokrasi dan Allah melarang kita daripada memperjuangkan Islam melalui jalan dan proses politik demokrasi kerana ianya  adalah jalan yang syirik dan kufur. Orang-orang yang mengamalkan sistem politik demokrasi walaupun untuk tujuan dan matlamat yang suci dan murni kerana Allah, adalah disifatkan Allah sebagai orang-orang yang merancang untuk melakukan KEJAHATAN dan KEZALIMAN yang akan menerima seksa yang amat pedih di Akhirat nanti. Perjuangan Islam adalah dikehendaki Allah untuk hanya diperjuangkan melalui jalan dan metod yang diredhai Allah dan tidak melalui sebarang jalan dan metod yang syirik dan kufur seperti amalan sistem politik demokrasi kita yang tidak diredhai Allah. Ini adalah keputusan yang jelas, terang dan muktamad daripada Allah yang tidak boleh dipertikaikan lagi, dan justeru mengikut pengertian ayat ini (35:10), UMNO dan PAS serta seluruh mereka yang memperjuangkan Islam melalui amalan sistem politik demokrasi yang syirik dan kufur ini adalah disifatkan Allah sebagai orang-orang yang merancang untuk melakukan kezaliman dan kejahatan yang akan dihumban ke dalam neraka yang amat pedih! 

Namun begitu, seluruh umat Islam kita kini terus sahaja mengamalkan sistem politik demokrasi kerana kita sememangnya tidak mengetahui bahawa mengamalkannya itu adalah dilarang dengan keras dan tegas oleh Allah melalui berbagai-bagai ayat al-Quran yang jelas dan terang. Kita tidak mengetahui mengenai kewujudan ayat ini dan ayat-ayat al-Quran yang lain seperti ini kerana para ulama dan intelek Islam kita telah menyembunyikan seluruh ayat-ayat ini daripada pengetahuan kita ataupun segala pengertian ayat-ayat ini telahpun diputar belitkan oleh mereka sehingga kita tidak mengetahui bahawa amalan agama demokrasi yang syirik dan kufur ini walaupun untuk tujuan yang suci dan murni kerana Allah adalah sesuatu yang dilarang dengan keras dan tegas oleh Allah swt serta yang diancam dengan keseksaan neraka yang amat pedih di Akhirat nanti.   

Perjuangan Islam adalah terdiri daripada TIGA FASA perjuangan :

1.     PROSES REVOLUSI;

2.     PERANG dan REVOLUSI;

3.     PASCA REVOLUSI.  


Fasa PROSES REVOLUSI yang membangkitkan massa umat Islam kepada Perang dan Revolusi adalah satu proses yang panjang, pahit dan berliku-liku. Begitu juga PERANG dan REVOLUSI dalam fasa yang keduanya nanti yang melibatkan tindakan-tindakan berperang, membunuh dan dibunuh itu boleh berakhir samada dengan kemenangan ke atas para musuh atau ketumpasan di tangan para musuh itu! Seandainya Perang dan Revolusi itu beroleh kemenangan dan sebuah kerajaan Islam itu akhirnya berjaya dibangunkan, perjuangan Islam berpindah kepada fasa Pasca Revolusi, iaitu perjuangan untuk mempastikan kekuatan kerajaan Islam itu sentiasa dikawal dan dipertahankan. Sekiranya kerajaan Islam itu mengalami keruntuhan dan kemusnahan, Pergerakan Islam memikul tanggungjawab untuk terus berjuang untuk membangunkannya kembali. Inilah yang dikatakan bahawa Perjuangan Islam itu adalah sesuatu yang berkesinambungan tanpa noktah!  

Apakah sepatutnya kita meminjam jalan-jalan dan metod-metod perjuangan yang selain daripada Allah dan Rasul-Nya untuk mencapai matlamat Islam, yang walaupun ianya bercanggah, menafi dan mengorbankan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, hanyalah kerana sesuatu metod itu telahpun tersedia wujud serta sedang beroperasi dengan aktif dalam persekitaran kita seperti mana perjuangan Islam melalui proses demokrasi ini. Atau kerana ianya adalah metod yang mudah dan ringkas, selamat dan tanpa risiko. Atau semata-mata kerana kita belum lagi terdedah dan tidak tahu akan idea-idea dan alternatif-alternatif yang lain daripada metod demokrasi. Apakah Allah s.w.t. hanya memerintahkan kita untuk berjuang sahaja melalui apa cara jua sekalipun asalkan matlamatnya tercapai tanpa menunjukki jalan-jalan dan metod-metod perjuangan-Nya kepada kita? Terhadap kesemua persoalan ini, hanya terdapat satu jawapan sahaja - Allah s.w.t. memerintahkan kita untuk berjuang melalui Metod Islam sahaja yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya, yang lengkap, sempurna, sesuai, berkesan dan "relevant" untuk kesemua era, di kesemua lokaliti dan untuk kesemua kaum, serta dalam apa-apa situasi dan suasana sekalipun, hatta bagi sesuatu komuniti yang terdiri daripada berbilang kaum dan anutan agama.

Firman Allah: al-Ankabut 69 
Dan mereka yang berjihad kepada Kami, sesungguhnya Kami akan pimpin mereka kepada jalan-jalan Kami.

Metod Islam yang diredhai Allah s.w.t. telahpun siap dan sempurna dicipta dan disediakan oleh Allah s.w.t. sendiri yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana dan Maha Sempurna itu untuk ikutan dan amalan kita yang mana ianya (Metod Islam) adalah terkandung di dalam segala doktrin dan konsep di dalam al-Quran itu sendiri dan yang diabadikan di dalam sejarah perjuangan Rasulullah saw dalam menentang kaum Quraisy Mekah. Metod Islam adalah juga diabadikan di dalam model-model perjuangan para Rasul yang terdahulu - Nabi Ibrahim a.s. dalam menghadapi Namrud, Nabi Musa a.s. dalam menghadapi Firaun dan Nabi Isa a.s. dalam menghadapi Rom. Allah s.w.t. tidak membiarkan kita untuk berada dalam keadaan yang teraba-raba bersendirian dalam kegelapan kerana Dia sememangnya telahpun menyediakan Metod Islam dalam keadaannya yang lengkap dan sempurna. Tugas kita hanyalah untuk mengenali dan mempelajarinya sahaja, setelah itu, kita akan terus sahaja mengamalkannya.

Firman Allah: al-Ahzab 36 
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang nyata.
 
Firman Allah Rom : 30 
Tiadalah patut ada sebarang perubahan pada agama Allah .

Firman Allah : al-Fath 23 
Engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan di dalam undang-undang Allah. 

Firman Allah al-Anaam 115 
Dan telah sempurnalah kalimat Tuhanu dengan benar dan adil ; tiada siapa dapat mengubah sesuatu daripada kalimat-kalimat-Nya , dan Dialah yang sentiasa Maha Mendengar dan Maha Mengetahui .

Firman Allah Faatir : 43 
Kerana engkau tidak sekali-sekali akan mendapati sebarang perubahan pada Sunnatullah dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati sebarang penukaran bagi perjalanan Sunnatullah itu.

Allah s.w.t. memutuskan bahawa sesuatu peraturan dan cara yang ditetapkan oleh Allah dan Rasul-Nya, termasuklah Metod Islam dalam masalah perjuangan Islam, tidak boleh dipinda, diubah, diubah suai, ditokok tambah, ditukar ganti, direka bentuk sendiri atau dipinjam daripada sumber yang lain daripada Islam, sekalipun metod perjuangan yang diubah suai dan sebagainya itu kesemuanya ternyata lebih mudah, ringkas, cepat dan tanpa risiko yang tinggi berbanding dengan cara yang ditetapkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Metod Islam tidak boleh dipinda, ditukar ganti atau direka bentuk sendiri kerana; pertama sekali, ia ditetapkan oleh Allah dan Rasul-Nya; kedua, ia berhubung kait secara langsung dengan Uluhiyah dan Rububiyah Allah serta dengan al-Wala' dan al-Bara' di dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Sebarang perubahan dan penyimpangan daripada bentuknya yang asal bererti menolak ketetapan Allah dan Rasul-Nya serta berkontradiksi dengan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang kedua-duanya ini boleh merosakkan Aqidah Islam seseorang pejuang Islam (35:43).

Sikap dan tindakan Rasulullah saw terhadap agama dan kekuasaan Jahiliyah :

1.  Mengisytiharkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menegakkan kekuasaan Islam dan sistem kehidupan Islam, serta matlamat untuk menghapuskan kekuasaan Jahiliyah.

2.   Mengisytiharkan agama jahiliyah Mekah sebagai agama yang syirik dan kufur.

3.   Tidak mengamal, mengimani dan menganuti agama Jahiliyah.

4.   Tidak membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan perjuangan Islam.

5.   Tidak mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama Jahiliyah.


6.  Tidak bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia.

7.     Tidak mentaati peraturan dan undang-undang manusia.

8. Menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap agama Jahiliyah.

9.  Memisah dan mengasingkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta untuk memusuhi dan membencinya.

10.Mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.

11.Mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.

12.Bersedia dan sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara dan berpajangan.

13.Setelah memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.

Inilah jalan dan metod perjuangan Rasulullah saw semasa dalam era Mekah yang sama sekali berbeza dan berkontradiksi dengan sistem kehidupan seluruh umat Islam kita di Malaysia kini. Baginda memisah dan mengasingkan kumpulan umat Islam daripada masyarakat Jahiliyah dan meletakkanya di bawah kepimpinan yang baru yang dipimpin oleh beliau sendiri yang mencabar dan mengancam kepimpinan Jahiliyah. Baginda mengamalkan sikap dan tindakan-tindakan penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap agama Jahiliyah, kepimpinan Jahiliyah dan kerajaan Jahiliyah Mekah.

Sebaliknya jalan perjuangan umat Islam kita adalah jalan yang sama sekali berkontradiksi dengan jalan Rasulullah saw.  Seluruh umat Islam kita mengamalkan agama demokrasi yang melibatkan mereka itu dengan kesyirikan dan kekufuran yang mengeluarkan seluruh mereka itu daripada agama Allah - ini adalah kerana mereka melakukan perkara-perkara berikut :

1. Tidak mengisytiharkan matlamatnya untuk menghapuskan agama demokrasi sebagai agama yang syirik dan kufur;

2.  Tidak mengisytiharkan bahawa demokrasi ini adalah agama yang syirik dan kufur ;

3.  Mengamal dan menganuti agama demokrasi yang bererti mereka menganuti dan mengamalkan agama manusia yang syirik dan kufur ;

4. Memboleh dan menghalalkan amalan agama demokrasi sebagai jalan untuk memperjuangkan Islam; 

5.   Mengiktiraf, bersetuju dan meredhai agama demokrasi;

6. Bersetuju dan redha untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia ;

7.  Mentaati dan mematuhi peraturan dan undang-undang demokrasi ciptaan manusia;

8.   Tidak menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap agama demokrasi yang syirik dan kufur ;

9.  Tidak memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta tidak memusuhi dan membencinya;

10 Tidak mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah

11. Tidak mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.

12. Tidak akan dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah kerana cara berdakwah yang tidak mencabar dan mengancam kekuatan dan kekuasaan Jahiliyah;

13.Tidak bersedia untuk melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah dan kekuasaan jahiliah serta tidak bercadang untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia.

Umat Islam kita memilih jalan dan metod perjuangan yang syirik dan kufur. Al-Quran menyatakan dengan jelas dan terang bahawa perjuangan yang berbeza dan berkonflik dengan jalan dan metod daripada Allah dan Rasul-Nya adalah kesyirikan dan kekufuran :

Firman Allah : al-Imran 32
Katakanlah : Taatlah kepada Allah dan Rasul, jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak kasihkan orang-orang kafir.

Kehidupan seluruh massa umat Islam di Malaysia kita ini adalah satu kontradiksi yang total dengan kehidupan Rasulullah saw dan para pengikut Baginda semasa di zaman Mekah itu, kehidupan kita kini juga berbeza dan berkontradiksi dengan segala konsep dan prinsip yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Kesemuanya ini bererti bahawa sistem kehidupan seluruh massa umat Islam kita kini adalah syirik dan kufur yang mengeluarkan seluruh umat Islam kita ini daripada agama Allah. Lebih jauh lagi, kontradiksi ini juga menggambarkan sikap dan mentaliti kufur yang terdapat di kalangan massa umat Islam kita yang sememangnya tidak ingin kepada sebarang kebangkitan sedikitpun, kita tidak ingin untuk memberontak, sebaliknya pula kita ikut dan akur secara membuta tuli sahaja dengan perasaan kita yang redha dan selesa sahaja terhadap sistem kehidupan Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang syirik dan kufur ini, kita tidak mempunyai sebarang niat sedikitpun untuk membebaskan diri kita daripada gejala penindasan dan kezaliman yang sememangnya terbit daripada sistem kehidupan yang syirik dan kufur ini. Kita kini wujud dan hidup dalam kesyirikan dan kekufuran, serta dalam kerosakan dan kesesatan yang total – kita kini sebenarnya tidak berada dalam agama Allah sedangkan kita sedikitpun tidak menyedarinya kerana kejahilan kita yang total mengenai konsep-konsep Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Bukan sahaja Metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya ini tidak boleh diubah suai dan ditukar ganti mengikut konsepsi dan pemikiran Islam (33:36), malah setiap tindakan dan langkah yang ditauladani Rasullullah s.a.w. dalam setiap fasa dan peringkat perjuangan Baginda itu, hendaklah ditaati dan dijejaki dengan keterperincian yang semaksimum mungkin yang boleh mempastikan keterpeliharaan dua ciri utama bagi sesuatu perjuangan Islam -  kesempurnaan Aqidah Islam di sepanjang hayat perjuangan itu dan keterangsangan semangat radikalisme dan kebangkitan di kalangan massa umat Islam.

Firman Allah: al-Imran 31 
Katakanlah: Jika benar kamu mengasihi Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihimu serta mengampunkan dosa-dosa kamu.

Setiap tindakan dan langkah dalam perjuangan Rasulullah s.a.w itu hendaklah diikuti dan dijejaki dengan tepat dan terperinci supaya tercapai kebangkitan dalam perjuangan Islam kita di samping tetap memelihara kesempurnaan Aqidah Islam. Hanya Metod Islam dengan segala detailnya yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya sahaja yang berkemampuan untuk membawa kepada radikalisme dan revolusi.

Firman Allah: an-Nisa 65 
Maka demi Tuhanmu (Wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.

Metod Islam hendaklah diterima dan diredhai oleh massa umat Islam dan oleh seluruh para pejuang Islam kerana ianya adalah daripada Allah dan Rasul-Nya. Mereka yang tidak bersetuju dan bersikap tidak positif terhadap Metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya serta mereka tidak mengamalkannya dalam perjuangan mereka adalah orang-orang yang mengkufur ingkarkan Allah s.w.t. dan telah terkeluar daripada agama Allah. Apa jua metod perjuangan yang lain daripada Allah dan Rasul-Nya, yang direka bentuk dan diilhamkan oleh pemikiran kita sendiri, mungkin di atas rasionaliti "exigencies", atau kerana ianya berkeupayaan untuk dipraktikkan dengan cara yang lebih mudah, ringkas, cepat dan tanpa risiko yang tinggi, ianya tetap juga merupakan metod perjuangan yang tidak boleh diterima oleh Islam kerana ianya adalah satu penyimpangan daripada apa yang ditetapkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan juga satu percanggahan dengan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ .

Firman Allah: al-Baqarah 257 
Allah Pemimpin orang-orang beriman. Ia mengeluarkan mereka daripada kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang kafir, pemimpin-pemimpin mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka daripada cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

Metod Islam adalah metod yang dipimpin oleh Allah s.w.t., iaitu jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah. Allahlah sahaja yang layak dan berhak untuk memimpin seluruh umat manusia di bumi ke jalan yang benar sedangkan jalan demokrasi kita ini adalah jalan yang sesat dan rosak serta yang syirik dan kufur kerana ianya adalah dipimpin oleh Taghut. Allah memimpin kita daripada kesesatan kepada keimanan sedangkan Taghut memimpin kita daripada keimanan kepada kesesatan – khususnya Taghut memimpin kita agar kita terus kekal mengamalkan sistem politik demokrasi yang syirik dan kufur ini dan agar kita terus kekal dan selesa dalam kesyirikan dan kekufuran.

PAS mengisytiharkan bahawa metod perjuangan mereka dan jalan mereka dalam perjuangan Islam adalah tetap melalui sistem politik demokrasi daripada awal sehingga ke akhirnya dan mereka menyeru supaya kita terus berjuang melalui metod demokrasi ini – mereka ini adalah para pemimpin yang menyeru dan mengajak kita ke neraka dan sahlah bahawa mereka ini adalah para Taghut yang sesat dan menyesatkan!

No comments:

Post a Comment