Wednesday 3 October 2012

ISLAMIC FUNDAMENTALISM


ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ

ISLAMIC FUNDAMENTALISM
 
Firman Allah: ali-Imran 64 
Katakanlah: "Wahai ahlil kitab! Marilah berpegang kepada satu perjanjian yang saksama di antara kami dan kamu, iaitu kita jangan menyembah melainkan Allah, dan kita jangan mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun, dan jangan pula sesetengah kita menjadi yang lain sebagai Tuhan-Tuhan selain dari Allah dan jika mereka berpaling maka katakanlah (kepada mereka): "saksikanlah bahawa adalah kami sekalian golongan Muslim."

KONSEP “Islamic Fundamentalism” tidak wujud dalam Islam. Fundamentalism adalah konsep Kristian yang diertikan sebagai ketaatan yang sepenuhnya kepada segala perintah yang asas dalam agama Kristian. Namun sekiranya kita ingin untuk mengekalkan terminologi Islamic Fundamentalism ini, kita boleh memaksudkannya kepada :

1.     Berpegang teguh kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan mentaati dan mematuhi segala tuntutan dan titah perintahnya;

2.     Menyembah Allah sahaja dan tidak menyembah yang selain daripada-Nya;

3.     Sikap dan tindakan-tindakan penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap sesuatu pemerintahan manusia seperti kerajaan demokrasi kita ini;

4.     Perintah Allah untuk mewujudkan sistem pemerintahan Islam dengan terlebih dahulu meruntuhkan sistem pemerintahan manusia yang sedang berkuasa dan berdaulat di bumi ini dengan apa cara juapun termasuklah pelancaran Jihad, Perang dan Revolusi.

Jolokan “Islamic Fundamentalists” yang diberikan kepada kita oleh musuh-musuh kita adalah jolokan atau “lable” yang dimaksudkan dengan pengertian yang amat buruk dan keji, serta dengan perasaan mereka yang amat bencikan kita, dan ia diberikan kepada kita dengan niat yang jahat. Musuh-musuh Islam maksudkan ‘Islamic fundamentalism” sebagai ajaran dan fahaman Islam yang ekstrimis, sempit, kolot, fanatik, jumud, mundur, kecewa dan yang penuh dengan perasaan hasad dengki yang kononnya dianuti oleh sebahagian daripada umat Islam kita, dan kita ini (umat Islam) dikatakan sebagai mempunyai naluri suka berperang, suka membuat kacau bilau dan suka melakukan keganasan tanpa belas kasihan semata-mata kerana ingin menzalimi orang-orang bukan Islam yang maju dan berjaya!      

Islam memikul MISI yang amat berat dan mencabar untuk mewujudkan pengabdian manusia yang total dan absolute kepada Allah sahaja dan untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada sesama manusia di seluruh bumi ini, dan justeru ia bergerak dan bertindak aktif untuk mengembangkan sayap-sayap pengaruhnya ke seluruh kota dan rantau di bumi ini. Islam adalah agama yang hidup, aktif, bergerak dan bertindak. Inilah sifat dan fitrahnya yang asal dan semula jadi daripada Allah. Islam diutuskan bukan untuk wujud TERKURUNG dan MATI setakat di dalam hati sahaja dengan khusyu’ melakukan solat, puasa dan haji – ini bukan agama Islam yang diturunkan Allah. Islam bergerak dan bertindak sebagai satu PERGERAKAN yang RADIKAL, AGRESIF, MILITEN DAN REVOLUSYENERI kerana ia membawa fahaman yang radikal, agresif, militen dan revolusyeneri. Islam mempunyai fahaman, ciri-ciri dan sifat-sifatnya yang radikal, agresif, militen dan revolusyeneri kerana ianya bersumberkan  kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ  . Kefahaman mengenai pengertian  kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ akan dapat memberi kefahaman mengenai ciri-ciri dan sifat-sifat agama Islam yang radikal, dinamik dan revolusyeneri.




1.         Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ (Tauhid Rububiyah) bererti :

1.     Tiada Tuhan yang lain melainkan Allah;

2.     Tiada RAJA yang lain yang layak disembah melainkan Allah;

3.     Tiada ciptaan yang lain melainkan ciptaan Allah;

4.     Tiada undang-undang dan peraturan yang lain yang layak untuk manusia amalkan 
melainkan undang-undang dan peraturan ciptaan Allah;

5.     Tiada solat dan puasa yang lain melainkan solat dan puasa daripada Allah dan untuk Allah;

6.     Tiada siapapun yang berdaulat dan berkuasa melainkan kedaulatan dan kekuasaan Allah;

7.     Tiada siapapun yang berhak ke atas gelaran YANG MAHA MULIA melainkan Allah;

8.     Tiada keampunan daripada yang lain melainkan keampunan daripada Allah;

9.     Tiada politik yang lain melainkan politik Allah;

10.  Tiada pemerintahan yang lain melainkan pemerintahan Allah;

11.  Tiada kerajaan yang lain melainkan kerajaan Allah;

12.  Tiada kenegaraan yang lain melainkan kenegaraan Allah;

13.  Tiada ideologi dan pemikiran yang lain melainkan ideologi dan pemikiran Allah;

14.  Tiada ketamadunan yang lain melainkan ketamadunan Allah;



2.         Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ (Tauhid Uluhiyah) bererti :

1.     Tiada ketaatan kepada Tuhan yang lain melainkan Allah;

2.     Tiada ketaatan kepada solat dan puasa yang lain melainkan solat dan puasa daripada Allah;  

3.     Tiada ketaatan kepada Raja yang lain melainkan Allah sebagai Raja kepada segala Raja;

4.     Tiada ketaatan kepada kedaulatan yang lain melainkan kedaulatan Allah;

5.     Tiada ketaatan kepada politik yang lain melainkan politik Allah;

6.     Tiada ketaatan kepada pemerintahan yang lain melainkan pemerintahan Allah;

7.     Tiada ketaatan kepada kerajaan yang lain melainkan kerajaan Allah;

8.     Tiada ketaatan kepada negara yang lain melainkan negara Allah;

9.     Tiada ketaatan kepada undang-undang, peraturan-peraturan dan sistem-sistem yang lain melainkan undang-undang, peraturan-peraturan dan sistem-sistem daripada Allah;

10.  Tiada ketaatan kepada ideologi dan pemikiran yang lain melainkan ideologi dan pemikiran Allah;

11.  Tiada ketaatan kepada ketamadunan yang lain melainkan ketamadunan Allah;



3.         Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ (Nafi dan Isbat) bererti :

1.   Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap Tuhan yang selain daripada Allah;

2.   Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap solat dan puasa yang selain daripada Allah;

3.     Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap Raja yang selain daripada Allah;

4.     Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap kedaulatan yang selain daripada Allah;

5.  Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap politik yang selain daripada Allah;

6.  Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap pemerintahan yang selain daripada Allah;

7.     Penafian, pengingkaran dan  penentangan terhadap kerajaan yang selain daripada Allah;

8.     Penafian, pengingkaran dan  penentangan terhadap negara yang selain daripada Allah;

9.  Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap undang-undang yang selain daripada Allah;

10.  Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap aqidah dan pemikiran yang selain daripada Allah;

11.  Penafian, pengingkaran dan penentangan terhadap ketamadunan yang selain daripada Allah;

Kita menjadi Islam apabila kita memahami mengenai pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan sempurna dan lengkap, selepas itu kita berpegang teguh kepadanya, iaitu kita taat dan patuh kepada segala prinsip dan perintahnya. Daripada sudut pengertian Islam, golongan yang dimaksudkan sebagai MUSLIM FUNDAMENTALIS oleh musuh-musuh Islam bolehlah kita ubahkan pengertiannya untuk dimaksudkan kepada orang-orang yang beriman dan berpegang teguh kepada  kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dalam erti kata sebenar-benar keimanan kerana mereka memahami mengenai pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan mereka berpegang teguh kepadanya.

 Majoriti daripada umat Islam kita kini belum lagi layak untuk disifatkan sebagai orang-orang Islam yang tulen kerana mereka tidak memahami mengenai  kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, mereka tidak tahu pun wujudnya konsep-konsep Uluhiyah dan Rububiyah Allah, Nafi dan Isbat, serta Uluhiyah dan Rububiyah Manusia - bagai manakah mereka ini boleh dikatakan sebagai berpegang teguh kepada kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ sedangkan mereka tidak tahu langsung mengenai segala prinsip dan perintah yang terkandung di dalamnya. Pada majoriti daripada massa umat Islam kita, kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu bererti Allah itu satu dan tidak lebih daripada satu. Itulah sahaja! Dalam pada itu, mereka bersetuju serta turut menyifatkan golongan ‘fundamentalis’ sebagai pelampau, jahil, berfikiran sempit, kolot dan mundur!

PERBANDINGAN DI ANTARA AGAMA ALLAH DENGAN AGAMA JAHILIYAH DEMOKRASI



AGAMA ALLAH

AGAMA DEMOKRASI
1.   Agama Allah adalah kebenaran yang didasarkan kepada Uluhiyah dan  Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ
1.   Agama Jahiliyah demokrasi adalah kesesatan dan penyimpangan yang total daripada Uluhiyah dan Rububiyah  Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ;

2.   Agama Allah adalah diasaskan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ

2.   Agama Jahiliyah demokrasi adalah diasaskan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia;

3.   Agama Allah adalah pemikiran, peraturan dan undang-undang ciptaan Allah;

3.   Agama Jahiliyah demokrasi adalah pemikiran, peraturan dan undang-undang ciptaan manusia yang selain daripada Allah;

4.   Agama Allah adalah sistem kehidupan Allah daripada wahyu;

4.   Agama Jahiliyah demokrasi adalah sistem kehidupan manusia yang dihasilkan oleh pemikiran manusia dan tidak daripada ilmu wahyu;

5.   Agama Allah adalah pengabdian manusia kepada Allah yang menolak pengabdian manusia kepada manusia;

5.   Agama Jahiliyah demokrasi adalah pengabdian manusia kepada sesama manusia yang menolak pengabdian manusia kepada Allah;

6.   Agama Allah adalah ketaatan dan kepatuhan kepada kekuasaan Allah yang menolak dan mengingari ketaatan dan kepatuhan kepada kekuasaan manusia;

6.   Agama Jahiliyah demokrasi adalah ketaatan dan kepatuhan kepada kekuasaan manusia yang menolak dan mengingkari ketaatan dan kepatuhan kepada kekuasaan Allah;

7.   Agama Allah adalah menyembah Allah dan tidak menyembah Manusia;

7.   Agama Jahiliyah demokrasi menyembah manusia dan tidak menyembah Allah;

8.   Agama Allah adalah keadilan, keamanan dan keselamatan kerana ianya adalah berasal daripada kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

8.   Agama Jahiliyah demokrasi adalah penindasan, kezaliman, ancaman, pencerobohan, kejahatan dan kerosakan kerana ianya adalah berasal daripada kesyirikan dan kekufuran.

9.   Agama Allah adalah Jihad, Perang dan Revolusi terhadap agama Jahiliyah demokrasi .


9.   Agama Jahiliyah demokrasi adalah penentangan, perang dan revolusi terhadap agama Allah










































Umat Islam di Malaysia kita ini bukanlah lagi layak untuk disifatkan sebagai para penganut agama Allah, tetapi kita ini seluruhnya adalah bersesuaian untuk disifatkan sebagai para penganut agama demokrasi yang datang daripada manusia dan yang didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia yang syirik dan kufur.

Segala ciri dan sifat agama Allah adalah berdasarkan kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Apabila kita mengkaji dan menganalisa pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan serius, mendalam dan terperinci, kita dapat menukilkan CIRI-CIRI dan SIFAT-SIFAT AGAMA ALLAH yang radikal, dinamik dan revolusyeneri seperti berikut :

1.     Islam bererti beriman kepada Allah dan tidak mempersekutukan-Nya;

2.  Islam bererti ketaatan kepada segala perintah dan larangan Allah dan penafian serta pengingkaran terhadap segala perintah dan larangan yang selain daripada-Nya;

3.  Islam bererti beribadat kepada Allah dan menafikan peribadatan kepada yang selain daripada Allah;

4.     Islam bererti menyembah Allah sahaja dan tidak menyembah yang selain daripada Allah;

5.     Islam bererti kasih itu hanyalah kepada Allah dan Rasul-Nya sahaja;

6. Segala kepercayaan, rukun, adab, upacara, prinsip, konsep, dasar, pemikiran, undang-undang, sistem, akhlak, nilai-nilai, neraca-neraca dan keadilan dalam Islam adalah diturunkan daripada Allah kepada manusia dalam keadaanya yang sempurna dan muktamad, kesemuanya ini kekal abadi, tidak berubah, tidak boleh diubah, tidak boleh ditambah dan dikurangi dan tidak boleh dikaji semula;

7. Islam bererti KEADILAN, KEBEBASAN, KEAMANAN, KETINGGIAN, KEMULIAAN, KEHORMATAN DAN KESEMPURNAAN, manakala kufur bererti penindasan, kezaliman, kejahatan, ancaman, pencerobohan dan kerosakan; 

8.  Islam bererti KETAATAN yang total kepada kerajaan dan undang-undang Allah dalam seluruh bidang kehidupan manusia (politik, ekonomi, sosial, akhlak dan ibadat ritual) yang diikuti dengan PENAFIAN dan PENGINGKARAN yang aktif dan total terhadap kerajaan dan undang-undang manusia (dalam politik, ekonomi, sosial, akhlak dan ibadat ritual);

(Justeru TANPA PENAFIAN dan PENGINGKARAN yang aktif terhadap kerajaan dan undang-undang manusia (demokrasi) bererti KEROSAKAN kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ

9.   Islam adalah agama yang syumul yang meliputi seluruh bidang kehidupan, justeru ia menjadi rosak dan sesat apabila solat, puasa dan haji sahaja daripada Allah sedangkan politik, ekonomi, sosial, dan akhlak kesemuanya adalah daripada manusia; 

10. Allah yang satu bererti kerajaan yang satu, perlembagaan yang satu, wawasan yang satu dan undang-undang yang satu yang datang daripada Allah swt, dan justeru, kerajaan, perlembagaan, wawasan dan undang-undang yang selain daripada Allah itu adalah satu pengingkaran dan penentangan terhadap konsep keesaan Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ;

11.  Sumber Perlembagaan Negara, Rukun Negara dan Undang-undang dalam seluruh bidang kehidupan bagi sesebuah kerajaan Islam hanyalah al-Quran dan Hadis sahaja, justeru sikap Islam terhadap Perlembagaan Negara, Rukun Negara dan Undang-undang Negara yang tidak didasarkan kepada al-Quran dan Hadis adalah penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total;

12. Seseorang Islam yang menerima, mengamal dan meredhai sesuatu Perlembagaan Negara dan Undang-undang Negara yang tidak didasarkan kepada al-Quran dan Hadis, adalah satu penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan terhadap Tauhid Rububiyah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ

13.Islam memerintah dan memfardhukan setiap penganut agama Allah untuk BERJIHAD dan BERPERANG kerana tujuan-tujuan berikut :

1.  Untuk mewujudkan kekuatan dan pengaruh Islam supaya Islam menjadi Kuasa Besar no. 1 di dunia yang mengatasi dan menundukkan semua kuasa yang lain;

2.  Untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada sesama manusia untuk kemudiannya digantikan dengan sistem pengabdian manusia kepada Allah sahaja;  

3. Untuk membela dan mempertahan golongan yang lemah dan tertindas dengan menghapuskan segala bentuk penindasan dan kezaliman ke atas manusia termasuk juga penindasan dan kezaliman dalam bentuk kerajaan, pemikiran dan undang-undang yang selain daripada Allah;

4. Untuk menghapuskan segala halangan dan penentangan terhadap kebebasan dakwah Islam ;

5. Untuk menghapuskan kezaliman kaum musyrikin yang memerangi dan memusuhi Islam ;

6.  Islam menentang dan memerangi ahlil kitab sehingga mereka itu tunduk dan mengalah kepada kekuasaan  Islam;

7.  Untuk menghapuskan kebatilan dan menegakkan yang hak dan oleh yang demikian Islam memerdeka dan membebaskan manusia daripada berada di bawah kerajaan yang syirik dan kufur.

8.  Untuk membentuk kerajaan Islam dan kekuatan Islam untuk menjalankan undang-undang Allah dan sistem hidup Allah di bumi supaya manusia dapat menikmati kebajikan dan keadilan Allah di bawah kekuasaan Islam;

9.  Untuk menunduk dan menguasai seluruh kerajaan manusia di atas muka bumi ini kepada kekuasaan Islam untuk mewujudkan konsep pengabdian manusia kepada Allah sahaja;

10. Untuk meletakkan seluruh umat manusia di atas muka bumi ini – orang-orang Islam dan orang-orang kafir – di bawah kerajaan dan undang-undang Allah;

14.   Bagi peperangan-peperangan seperti di atas ini, Islam berhak untuk terlebih dahulu menyerang musuh-musuh Islam tanpa terlebih dahulu diancam, diserang dan diperangi oleh musuh-musuh itu. Islam menyerang sebelum diserang dan diperangi.

15.   Sikap Islam terhadap orang-orang kafir :

1. Allah memerintahkan umat Islam supaya memerangi orang-orang kafir sehingga mereka berada di bawah kekuasaan dan kepimpinan Islam serta mereka taat, patuh dan tunduk kepada Islam dan umat Islam  (2:193, 9:29,36,73);

2.  Allah memerintahkan kita supaya sentiasa berwaspada terhadap segala sikap, tindakan, gerak geri dan tektik orang-orang kafir, kerana mereka sentiasa berusaha untuk menghapuskan kita (9:5);
(Allah memberi peringatan kepada kita bahawa tidak ada perdamaian, perundingan dan “peaceful coexistence” di antara Islam dengan orang-orang kafir – jalan yang diajar oleh Allah kepada kita dalam menghadapi konflik dan persengketaan dengan mereka hanyalah pelancaran perang dan kekerasan terhadap mereka sehinggalah mereka itu kesemuanya mengalah dan tunduk kepada  kita);

3.  Allah memerintahkan kita supaya memisahkan diri kita daripada orang-orang kafir dan supaya menolak dan mengkufur ingkarkan segala ajaran mereka yang sesat dan menyeleweng ( 60:4; 4:60;)

4.   Allah melarang umat Islam daripada ikut, patuh dan taat kepada orang-orang kafir (33:1, 48; 26:151;  7:3);

5.  Allah melarang umat Islam daripada menerima kepimpinan dan pemerintahan orang-orang kafir (60:1; 9:23; 4:144; 5:51; );

6.  Allah melarang umat Islam daripada berkongsi kuasa dengan orang-orang kafir dalam kerajaan dan politik negara (4:138, 139; 9:23, 29, 33);

7.  Allah melarang umat Islam daripada memberi hak politik kepada orang-orang kafir termasuk untuk memilih kerajaan dan pemimpin-pemimpin untuk memerintah negara (9:23, 29);

8.  Allah melarang umat Islam daripada memberi kepercayaan (bitonah) kepada orang-orang kafir  (3:118);

9. Allah melarang umat Islam daripada bersahabat, bantu membantu dan memberi kesetiaan kepada orang-orang kafir dalam politik, ekonomi dan  sosial (3:28; 28:17, 86; 5:51,54);

10. Allah melarang umat Islam daripada bersatu padu dan berharmoni dengan orang-orang kafir di atas prinsip perpaduan negara yang selain daripada Aqidah Islam  (3:103,172; 11:45,46; 49:10, 13);

11. Allah melarang kita daripada memberi kasih sayang kepada mereka kerana mereka sememangnya membenci kita (3:119; 58:22);

12. Allah memperingati kita bahawa mereka menyatakan kebencian terhadap kita secara terang-terangan, malah perasaan dan hati mereka sentiasa berada dalam keadaan yang amat membenci kita (3:118);

13. Allah melarang umat Islam daripada memberi peluang-peluang ekonomi kepada mereka sehingga mengancam kekuasaan  dan ketuanan umat Islam (8:73; 9:29, 33; 3:28).  

16.Islam tidak membenarkan orang-orang kafir untuk memerintah negara-negara mereka mengikut undang-undang mereka sendiri, Islam mengisytiharkan bahawa kerajaan dan undang-undang yang layak memerintah seluruh umat manusia di dunia ini – orang-orang Islam dan orang-orang kafir - hanyalah kerajaan dan undang-undang Allah sahaja;

17. Orang-orang kafir boleh kekal beriman dan menganuti agama kafir mereka dengan syarat mereka hendaklah berada di bawah kerajaan Allah yang dipimpin oleh orang-orang Islam dengan taat dan tunduk kepada kerajaan Islam itu.

18. Tidak ada kompromi dan toleransi terhadap ideologi kufur dan kerajaan-kerajaan kufur;

19. Tidak ada “peaceful co-existence” di antara kerajaan Islam dengan kerajaan-kerajaan kufur di dunia;

20. Permusuhan dan peperangan terhadap kerajaan-kerajaan kufur dan orang-orang kafir, adalah sesuatu yang berbentuk berkekalan dan semula jadi (natural phenomena), manakala keamanan dan perdamaian dengan kufur, kerajaan-kerajaan kufur dan orang-orang kafir adalah sesuatu yang berbentuk sementara dan berada di luar sifat-sifat kesemula jadian Islam; 

21. Islam menganggap dan mengisytiharkan kesemua kerajaan yang selain daripada kerajaan Allah di atas muka bumi ini sebagai kerajaan-kerajaan yang TIDAK ABSAH (iilegetimate governments) dan justeru mereka tidak berhak untuk memerintah ke atas manusia, dan Islam hanya mengiktiraf kerajaan Allah sahaja yang berhak untuk memerintah dan berkuasa ke atas manusia di atas muka bumi ini;

22.Islam berhak untuk mencampuri dan menggqanggu dalam hal ehwal dalaman (internal affairs) dan “private” di dalam sesebuah negara kufur di dunia;

23. Menyokong dan meredhai sesebuah kerajaan kufur adalah kerosakan kepada Aqidah Islam;

24.Berkecuali dan berdiam diri (tanpa penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan) terhadap sesebuah kerajaan kufur dan kekufuran juga merosakkan Aqidah Islam;

25. Umat Islam yang tidak memberontak dan melancarkan gerakan revolusi terhadap sesebuah kerajaan yang didasarkan Uluhiyah dan Rububiyah Manusia dan tidak kepada Uluhiyah dan Rububiyah Allah seperti kerajaan demokrasi kita ini adalah orang-orang yang mengingkari kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan disifatkan sebagai memberontak terhadap Allah swt;

26. Jihad, perang dan revolusi terhadap sesebuah kerajaan yang syirik dan kufur seperti kerajaan demokrasi kita ini adalah wajib dan berterusan sehingga hancurnya kerajaan itu dan digantikan dengan sebuah Negara Islam; 

27. Bermusuhan dan berperang sesama Islam adalah kekufuran;

28. Islam mewujudkan perpaduan ummah di atas dasar Aqidah dan Pemikiran Islam sahaja dan tidak yang selain daripada ini, dan justeru Islam menolak dan menentang konsep perpaduan negara, perpaduan kebangsaan dan kecintaan kepada negara dan tanah air yang tidak didasarkan kepada Aqidah Islam;

29.Toleransi terhadap orang-orang kafir hanyalah terhadap orang-orang kafir yang berada di bawah sesuatu kekuasaan Islam serta mereka itu tunduk, mengalah dan taat kepada undang-undang, dasar dan kekuasaan Islam itu; 

30. Hidup kerana Allah justeru berperang dan bermusuh-musuhan, atau berdamai dan bersatu padu hendaklah juga kerana Allah sahaja dan tidak kerana yang selain daripada-Nya.

Inilah ciri-ciri dan sifat-sifat agama Allah yang “fundamental” yang didasarkan kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, iaitu Islam yang AQIDAHnya tidak tersimpan, terpenjara, terkurung dan terkunci mati di dalam HATI sahaja, dan Islam yang tidak terhad kepada solat, puasa, zakat, haji dan doa-doa semata-mata, malah Islam wujud sebagai satu agama yang hidup dan aktif dalam seluruh bidang kehidupan manusia - politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa; dan Islam yang bergerak dan bertindak untuk mencabar, mengancam  dan menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia di bawah kekuasaan Jahiliyah dan kebatilan, dan ia bertindak dan bergerak aktif untuk menyebar dan mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada Allah sahaja. Inilah pengertian “Islamic Fundamentalism” yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan inilah sifat-sifat dan sikap-sikap orang-orang yang beriman dan berpegang teguh kepada  kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Seseorang Islam yang tidak percaya dan yakin bahawa ini adalah sifat-sifat agama Allah serta ia tidak mempraktik, membudaya dan mentradisikan segala sifat ini dalam kehidupannya, bererti ia tidak berpegang teguh kepada kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ serta ia tidak beriman kepada Allah.

Jahiliyah yang wujud sebagai satu HIDUPAN (organic) yang hidup, aktif, dan bergerak sendiri dalam memainkan peranan-peranan jahatnya dalam menindas dan menzalimi manusia, Jahiliyah yang disokong oleh kekuatan-kekuatan politik, organisasi, ekonomi, ketenteraan dan persenjataan yang berteknologi tinggi, dan Jahiliyah yang mempunyai pengaruh yang global, yang menjangkau perbatasan-perbatasan negara, bangsa, wilayah dan benua, hanya boleh dihalangi dan disekat daripada terus bermaharajalela dan melakukan segala kejahatannya dengan DICABAR dan DIPERANGI dengan KEKUATAN dan KEKERASAN yang setimpal. Pertama sekali, Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah yang menzalimi dan menindas adalah perintah Allah; kedua, tidak mungkin Jahiliyah yang kuat dan berpengaruh seperti ini dapat disekat dan dihalangi hanya dengan dakwah demi dakwah, dengan kata-kata yang hasanah dan berkesan, serta dengan hikmah. Tidak! Ini bukan cara Islam. Metod Islam ialah JIHAD dan PERANG yang bersumberkan al-Quran, Sunnah dan Sirah. Justeru Islam perlu mengumpul dan menggembeling segala kekuatannya – kekuatan-kekuatan politik, ekonomi, organisasi, ilmu, teknologi dan persenjataan - setelah wujudnya segala kekuatan dan keperluan ini, Islam diwajibkan untuk bergerak dan bertindak dalam mencabar dan memerangi Jahiliyah. Inilah MISI ISLAM Yang Maha Agung di dunia.

Firman Allah : al-Anfaal 60 
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan daripada pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain daripada mereka yang kamu tidak ketahuinya; sedangkan Allah mengetahuinya .

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran al-Anfal 60):
Islam harus mempunyai kekuatan yang membolehkannya bertindak di bumi untuk membebaskan manusia. Dan perkara pertama yang dapat dilaksanakan oleh kekuatan ini di bidang dakwah ialah ia dapat menjamin keselamatan dan keamanan mereka yang memilih Islam sebagai agama mereka secara sukarela, di mana tiada halangan yang menyekat mereka dari agama ini dan tiada penindasan yang dilakukan ke atas mereka setelah memeluk agama ini. Perkara kedua, ia boleh menakutkan musuh-musuh agama ini, iaitu mereka tidak berani berfikir untuk menyerang “Darul-Islam” yang dilindungi oleh kekuatan ini. Perkara ketiga, ketakutan yang dialami oleh musuh-musuh Islam itu membuat mereka tidak berani berfikir untuk meyekatkan kemaraan perkembangan Islam yang bergerak untuk membebaskan seluruh manusia diseluru pelosok muka bumi ini. Perkara yang keempat, kekuatan ini boleh menghancurkan segala kekutan di bumi yang mendakwa memiliki sifat Uluhiyah iaitu dalam bentuk memerintah manusia dengan undang-undang dari ciptaannya dan dengan kuatkuasa yang ada padanya tanpa mengakui bahawa sifat Ulihiyah itu adalah tertentu kepada Allah sahaja dan jesteru itulah kuasa hakimiyah hanya tertentu pada Allah s.w.t sahaja .

Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa Islam memerlukan kepada KEKUATAN POLITIK, EKONOMI, TEKNOLOGI dan MILITERI untuk mencapai MISI ISLAM yang FUNDAMENTAL di bumi, iaitu untuk :

1.   Menjamin keselamatan dan kebebasan kepada mereka yang ingin memeluk agama Islam;

2. Menakut-nakutkan musuh-musuh Islam agar mereka itu tidak berani untuk menyerang, mengancam dan menjahati kaum Muslimin, dan mereka itu tidak berani untuk menyekat kemaraan kaum Muslimin yang menyerang dan berperang untuk membebaskan umat manusia daripada pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia;

3. Menyerang, memerangi dan menghancurkan seluruh kekuatan manusia yang melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan memerintah ke atas manusia.

Inilah Misi kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang FUNDAMENTAL di bumi ini yang diperintahkan Allah untuk dicapai dengan Jihad dan Perang.


Firman Allah : al-Anfal 8 
Kerana Allah hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil.   

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Ayat ini bertujuan menjelaskan suatu hakikat yang besar, iaitu kebenaran tidak akan tegak dan kebatilan tidak akan terhapus di dalam masyarakat manusia dengan semata-mata mengemukakan penjelasan secara teori tentang kebenaran dan kebatilan itu , dan tidak pula dengan semata-mata ijtihad yang bercorak teori bahawa yang ini benar dan yang itu batil ,  malah kebenaran tidak akan tegak dan wujud di dalam realiti kehidupan manusia dan kebatilan tidak hapus dan hilang dari dunia manusia kecuali dirobohkan kuasa kebatilan dan dibangunkan kuasa kebenaran , dan semuanya tidak akan berlaku kecuali tentera kebenaran menang dan tentera kebatilan kalah dan tumbang. Oleh sebab itu Islam merupakan satu sistem hidup yang haraki dan berpijak di bumi kenyataan bukannya suatu sistem hidup yang bercorak teori untuk maksud ilmu pengetahuan dan perdebatan atau untuk maksud ijtihad yang negatif!

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran - Anfal) :
Ia merupakan peperangan Furqan yang memisahkan di antara dua zaman di dalam sejarah pergerakan Islam, iaitu di antara zaman bersabar, zaman menahan diri, zaman berkumpul dan menunggu dengan zaman kekuatan, zaman bergerak, zaman mengambil inisiatif dan zaman bertindak. Islam sebagai wawasan hidup yang baru, sebagai sistem hidup yang baru bagi kewujudan manusia, sebagai peraturan baru bagi masyarakat manusia, sebagai bentuk baru kerajaan, sebagai sebuah perisytiharaan umum untuk membebaskan manusia di muka bumi ini melalui usaha menegakkan Uluhiyah dan Hakimiyah Allah yang Maha Esa sahaja dan mengusir para Taghut yang merampas Uluhiyah dan Hakimiyah Allah. Islam dengan ciri-cirinya yang tersebut pastilah mempunyai kekuatan, daya bergerak, berinisiatif dan bertindak, kerana ia tidak mungkin berdiam diri, bersembunyi dan menunggu sepanjang masa, ia tidak mungkin tinggal di dalam hati penganut-penganutnya sebagai sesuatu Aqidah semata-mata dan hanya menjelma dalam kegiatan-kegiatan ibadat, akhlak dan tingkah laku di antara sesama mereka sahaja, malah Islam harus bergerak dan bertindak untuk merealisasikan wawasan yang baru, sistem hidup yang baru, kerajaan yang baru dan masyarakat yang baru di dalam realiti kehidupan manusia di samping bertindak menghapuskan halangan-halangan fizikal yang merintangi jalan perjuangan dan menghalangkan usahanya untuk merealisasikan wawasannya di dalam kehidupan umat Muslimin dalam langkah pertamanya dan di dalam kehidupan umat manusia seluruhnya dalam langkah akhirnya. Aqidah Islam diturun dari sisi Allah untuk direalisasikan di dalam kenyataan.

Islam sebagai satu agama yang sebenar, sempurna dan tulen seperti mana yang diturunkan Allah kepada Rasul-Nya seribu empat ratus tahun yang lalu adalah agama yang terdiri daripada beberapa PRINSIP ISLAM yang asas (fundamental) seperti berikut :

1.  Ketaatan kepada Allah dalam seluruh bidang kehidupan manusia, iaitu taat kepada Allah dalam syiar-syiar ibadat seperti solat, puasa dan haji, dan taat kepada Allah dalam politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa (4:36, 59; 5:50, 6:153);

2. Tidak mentaati yang selain daripada Allah dalam seluruh bidang kehidupan manusia, iaitu tidak mentaati peraturan dan undang-undang yang selain daripada Allah dalam solat, puasa dan haji, dan tidak taat kepada yang selain daripada Allah dalam pemerintahan, kerajaan, peraturan dan undang-undang (11:2; 4:36);

3. Mencabar, mengancam, menentang dan memerangi setiap kuasa politik dan kerajaan yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia supaya seluruh manusia mengabdikan diri mereka kepada Allah sahaja, iaitu untuk mencabar, mengancam, menentang dan memerangi sistem politik dan kerajaan yang syirik dan kufur yang mengakibatkan penindasan, kezaliman dan kerosakan kepada manusia di atas muka bumi ini (22:40; 2:251; 2:193; 9:29;8:8).

Rasulullah saw membentuk sebuah masyarakat Islam yang kecil di Mekah yang diasaskan kepada prinsip menyembah Allah sahaja dan sedikitpun tidak menyembah yang selain daripada-Nya, dan masyarakat yang kecil dan lemah itu memisah dan mengasingkan dirinya daripada masyarakat Jahiliyah yang sedang berada di sekelilingnya dan daripada kekuasaan Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat ke atasnya.

Masyarakat Islam yang baru dan kecil itu wujud dan hidup subur dan segar di dalam masyarakat Jahiliyah yang besar dengan segala ciri dan sifatnya yang sepenuhnya islam seperti berikut :

1.  Mengisytiharkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ kalimah untuk menegakkan kekuasaan Islam dan sistem kehidupan Islam, serta matlamat untuk menghapuskan kekuasaan Jahiliyah.

2.   Mengisytiharkan agama jahiliyah Mekah sebagai agama yang syirik dan kufur.

3.  Tidak mengamal, mengimani dan menganuti agama Jahiliyah.

4.  Tidak membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan perjuangan Islam.
5.   Tidak mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama Jahiliyah.

6.  Tidak bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia.

7.   Tidak mentaati peraturan dan undang-undang manusia.

8. Menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap agama Jahiliyah.

9.  Memisah dan mengasingkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta untuk memusuhi dan membencinya.

10.Mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.

11. Mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.

12. Bersedia dan sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara dan berpanjangan.

13.Setelah memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.

Inilah masyarakat Islam yang didiri dan dibangunkan oleh Rasulullah saw semasa dalam ‘Era Mekah’ di atas prinsip kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Pada waktu itu, umat Islam kita hanya menyembah Allah sahaja dan tidak menyembah yang selain daripada-Nya, bukan menyembah Allah melalui amalan solat, puasa, zakat dan haji kerana kesemuanya itu belum lagi disyariatkan pada masa itu, tetapi melalui ketaatan dan kepatuhan mereka kepada segala perintah dan tuntutan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ seperti mana yang diperincikan di atas ini dalam sistem kehidupan Rasulullah saw di zaman Mekah itu. Inilah masyarakat yang sempurna beriman kepada Allah dan tidak hanyut di dalam arus Jahiliyah. Inilah ertinya “Islamic Fundamentalism” yang tulen! Islam yang kita amalkan kini adalah agama yang rosak, sesat dan palsu kerana ianya tidak lagi mengamalkan prinsip-prinsip Islam yang asas (fundamental) seperti yang digariskan di atas ini. Islam yang kita amalkan kini adalah Islam Modenis ciptaan kaum Orientalis Barat yang rosak dan sesat daripada jalannya yang sebenar.

Di antara ciri-ciri kerosakan yang wujud dalam amalan agama Islam kita pada hari ini ialah :

1. Agama Islam adalah agama masjid, solat, puasa dan haji, tanpa peraturan dan undang-undang daripada Allah dalam seluruh bidang kehidupan manusia yang meliputi politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa;

2.  Agama Islam yang kita amalkan kini tidak melarang kita daripada mentaati kerajaan, peraturan dan undang-undang Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang selain daripada Allah;

3. Agama kita kini tidak memerintahkan kita supaya mencabar, mengancam, menentang dan memerangi kerajaan, peraturan dan undang-undang Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia;

4. Agama Islam yang kita amalkan kini tidak menumpukan ibadat kita kepada mengabdikan diri kita kepada Allah sahaja dan juga tidak menggalak dan mendorongkan kita supaya menolak dan menentang pengabdian manusia kepada yang selain daripada Allah;

5.  Agama Islam yang kita amalkan kini tidak mengamalkan konsep Jihad dan Perang untuk menghapuskan kekuasaan manusia yang mengabdikan manusia kepada kekuasaan manusia.


Agama Islam seperti ini bukanlah agama daripada Allah yang sebenar. Ini adalah kerana agama Islam yang kita amalkan kini adalah agama ajaran kaum Orientalis Barat yang sesat, rosak dan palsu daripada jalan Allah yang sebenar. Ini adalah agama Jahiliyah dan ianya sekali-kali bukanlah agama daripada Allah. Jihad, Perang dan Revolusi untuk meruntuh dan menghapuskan sesuatu kekuatan dan kekuasaan kufur sama sekali tidak akan dapat direalisasikan dalam perjuangan kita melainkan setelah massa umat Islam kita kembali kepada Islam, iaitu agar kita kesemuanya ini sekali lagi memasuki ke dalam agama Islam kita dengan terlebih dahulu mengeluarkan diri kita daripada agama Islam yang kini sedang diimani, dianuti dan diamalkan oleh kita.

Firman Allah : al-Baqarah 208 
Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam semua sekali dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan-syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang amat nyata.

Allah memerintahkan kita supaya kita mengeluarkan diri kita daripada agama Islam seperti mana yang sedang kita amalkan sekarang ini kerana agama kita sekarang ini adalah agama yang mengikut kehendak syaitan yang AQIDAHNYA adalah kesesatan dan kerosakan yang sekali-kali bukanlah agama yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya yang sebenar, dan setelah mengeluarkan diri kita daripada agama Islam kita yang sesat dan rosak ini, Allah memerintahkan kita supaya kita memasuki sekali lagi ke dalam agama Islam kita yang sebenar dengan sempurna mengimani, menganuti dan mengamalkan seluruh sistem kehidupan daripada Allah yang merangkumi ketaatan dan kepatuhan kita kepada seluruh peraturan dan undang-undang Allah di bawah kerajaan Allah di bumi kita ini dengan seluruh jiwa raga kita.

Apabila umat Islam kita memahami dan menyedari serta kita mempercayai dan meyakini dengan sepenuh hati kita bahawa peraturan dan undang-undang itu adalah agama, bahawa demokrasi kita ini adalah agama manusia yang syirik dan kufur, bahawa kita tidak dibenarkan Allah untuk mengamalkan agama demokrasi kita yang syirik dan kufur ini, bahawa sikap kita terhadapnya adalah dalam bentuk penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang aktif dan total terhadapnya, bahawa Allah memerintahkan kita supaya kita menghapuskan sistem politik demokrasi kita ini dengan Jihad, Perang dan Revolusi untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Allah di bumi Malaysia kita ini, ianya bererti bahawa kita kesemuanya ini telah mengeluarkan diri kita daripada agama Islam yang sedang kita imani, anuti dan amalkan sekarang ini sebagai agama kita yang kita warisi daripada nenek moyang kita, iaitu agama Islam yang AQIDAHNYA adalah sesat dan rosak kerana ianya adalah agama yang direka dan diciptakan oleh kaum Yahudi.

Sekali gus itulah juga pengertian bahawa umat Islam kita ini telah sekali lagi memasuki kembali ke dalam agama Islam kita yang asal, sempurna dan sebenar yang datang daripada Allah swt dan yang kemudiannya diajar dan dikembangkan kepada kita oleh Rasulullah saw.

Sebaik sahaja umat Islam kita telah kembali kepada Islam yang asal, sempurna dan sebenar dengan terlebih dahulu mengeluarkan diri kita daripada agama Islam yang sedang kita imani, anuti dan amalkan sekarang ini, kita akan mengalami kebangkitan Islam di dalam diri kita, kita akan menafi, menolak, mengingkari dan menentang terhadap agama demokrasi dan kerajaan demokrasi dengan aktif dan total, kita akan memusuhi, membenci dan memberontak dengan Jihad, Perang dan Revolusi terhadap agama demokrasi dan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini yang sedang berkuasa dan berdaulat ke atas umat manusia di dalam negara kita ini. Apabila gejala seperti ini wujud dan berlaku di kalangan kita, itulah ertinya kita sedang mengimani, menganuti dan mengamalkan sistem kehidupan kita yang diasaskan kepada fahaman  ”Islamic Fundamentalism” yang radikal dan revolusyeneri seperti mana yang terkandung dalam kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Firma Allah : Hud 87 
Apakah solatmu menyuruhmu supaya kami tinggalkan segala apa yang disembahkan datuk nenek kami atau melarangkan kami menguruskan harta benda kami mengikut cara yang kami suka?

Kaum Madyan di zaman Nabi Syuaib as adalah kaum yang kafir, zalim dan fasik di sisi Allah swt kerana mereka tidak menjalankan peraturan dan undang-undang Allah dalam seluruh bidang kehidupan mereka seperti bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa. Ayat ini memaparkan konsep persamaan dan ketiadaan perbezaan di antara JAHILIYAH PURBA dengan JAHILIYAH MODEN. Dalam agama Jahiliyah Purba yang dianuti oleh kaum Madyan itu, sudah wujud PEMISAHAN di antara bidang syiar-syiar ibadat seperti solat, puasa dan segala adat ritual dalam menyembah Allah dengan bidang-bidang kehidupan yang lain yang terdiri daripada politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa. ’Agama’ yang dimaksudkan di kalangan kaum Madyan purba itu hanyalah terhad kepada solat dan segala adat ritual yang lain sahaja sedangkan bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa itu kesemuanya dikeluarkan daripada istilah agama dan daripada amalan agama dalam kehidupan mereka. 

Kaum Madyan pada zaman Nabi Syuaib as itu, mengikut istilah moden, mengamalkan fahaman ‘SEKULARISME’ dalam kehidupan mereka yang berbentuk Jahiliyah Purba itu, iaitu mereka mengamalkan konsep PEMISAHAN di antara apa yang disifatkan oleh mereka sebagai ‘hal-hal agama‘ daripada bidang-bidang kehidupan mereka yang lain yang disifatkan oleh mereka sebagai bidang-bidang yang diluar daripada ‘hal-hal agama‘ seperti bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa.

Agama yang kita anuti kini di Malaysia kita ini bukanlah agama yang benar daripada Allah kerana kita kini tidak menjalankan peraturan dan undang-undang Allah dalam politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa, dan fahaman yang kita anuti dan amalkan kini adalah fahaman SEKULARISME ciptaan manusia yang syirik dan kufur. Ayat di atas ini (11:87) menggambarkan bahawa Jahiliyah Moden adalah sama dengan Jahiliyah Purba kerana kedua-duanya itu turut mengamalkan fahaman ‘SEKULARISME’ dalam sistem kehidupan mereka.

Firma Allah : al-Maidah 44,45,47 
Barangsipa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan Allah, mereka itu adalah orang-orang  yang kafir....zalim.... dan fasik.

Firman Allah: an-Nisa 60 
Tidakkah engkau perhatikan bahawa orang-orang yang mendakwakan bahawa mereka beriman kepada yang diturunkan kepada engkau dan yang diturunkan sebelum daripada engkau, mereka hendak meminta hukum kepada taghut, sedangkan mereka disuruh supaya kufurkan terhadap taghut. Syaitan menghendaki supaya ia menyesatkan mereka dengan kesesatan yang jauh.

Ini adalah jawapan-jawapan yang benar, tepat dan jelas daripada Allah. Para pemimpin kita di zaman moden ini dan para pemimpin Madyan di zaman nabi Syuaib as dahulu itu yang tidak menjalankan peraturan dan undang-undang Allah, disifatkan Allah sebagai orang-orang yang kafir, zalim dan fasik. Begitulah juga kaum Madyan di zaman nabi Syuaib as dan umat Islam kita kini yang bersetuju dan inginkan kepada peraturan dan undang-undang manusia itu adalah kesemuanya orang-orang yang kafir, zalim dan fasik di sisi Allah swt.

Sayyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Araf) :
Pertentangan Musa as terhadap Firaun dan para pembesarnya mendedahkan hakikat KONFLIK di antara seluruh agama Allah dengan seluruh Jahiliyah, di samping mendedahkan bagaimana Taghut memandang kepada agama Allah, bagaimana ia merasai agama Allah itu sebagai ANCAMAN terhadap kewujudannya dan seterusnya ia mendedahkan bagaimana kaum mukmin menyedari dan memahami hakikat perjuangan di antara mereka dengan taghut.
Firaun dan para pembesarnya sedar kepada bahaya konsep dakwah kepada Tuhan semesta alam. Mereka sedar bahawa konsep Tauhid Rububiyah bermakna MERAMPAS KUASA Firaun dan kuasa para pembesarnya yang diambil daripada kuasa Firaun. Oleh sebab itu mereka mengungkapkan bahaya itu dengan mengatakan bahawa Musa mahu mengusirkan mereka keluar daripada negeri mereka.

Huraian Saiyyid Qutb memberi kefahaman kepada kita bahawa kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah satu REVOLUSI yang total terhadap kesemua agama dan ideologi yang selain daripada agama Allah, bahawa kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mencabar, mengancam, mengganggu, menentang dan memerangi agama Jahiliyah dan sebarang bentuk Jahiliyah, bahawa matlamat kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ialah untuk menghapuskan Jahiliyah dan kebatilan dan untuk menegakkan kebenaran dan kedamaian daripada Allah. Huraian Saiyyid Qutb memberi kefahaman kepada kita bahawa kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah kalimah yang bersifat aktif, radikal, agresif, militen dan revolusyeneri terhadap kufur dan sebarang kekuatan kufur di bumi, dan justeru orang-orang yang sebenar-benarnya mengimani, menganuti dan mengamalkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan seluruh jiwa raga mereka semestinya bertindak aktif, radikal, agresif, militen dan revolusyeneri yang akan menyerang, memerangi dan memberontak terhadap kerajaan demokrasi Malaysia kita ini agar tercapai segala matlamat mereka untuk mengancam, mengganggu dan menghapuskan kufur dengan segala kekuatannya dan untuk menegakkan kekuatan dan kekuasaan Islam di bumi kita ini. Di sini Saiyyid Qutb menghuraikan mengenai konsep “Islamic Fundamentalism” seperti mana yang terkandung dalam kalimah kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Rasulullah saw tidak sekadar menjalankan dakwah demi dakwah, melakukan solat dan berdoa semata-mata, malah Rasulullah saw bertindak militen, berperang, menyerang dan membunuh seperti mana yang dijelmakan dalam seluruh peperangan Islam terhadap orang-orang kafir pada zaman Medinah. Rasulullah saw tidak memenjara dan mengunci mati Islam di dalam HATI Baginda. Islam berada di dalam HATI Rasulullah saw, dan Islam juga dijelmakan dengan aktif di dalam kehidupan harian Baginda dalam bentuk DAKWAH, JIHAD dan PERANG. Islam tidak terkurung dan terkunci mati di dalam hati Baginda! Rasulullah saw menyerang Rom, kuasa besar dunia pada masa itu, dengan angkatan perang yang terbesar yang pernah digembelingkan oleh Baginda dalam peperangan Tabuk. Sebelum daripada itu (Tabuk) Baginda menyerang angkatan perang Rom dalam peperangan Muktah. Baginda menyerang Rom dua kali berturut-turut bukan dalam bentuk serangan balas terhadap serangan dan pencerobohan Rom, tetapi Baginda menyerang Rom tanpa terlebih dahulu diserang, dicerobohi dan dizalimi oleh Rom. Di atas prinsip yang sama, Khalifah Umar al-Khattab telah menyerang dan menakluki Farsi tanpa terlebih dahulu Islam itu diserang, diperangi, diancam dan dizalimi oleh kaum Farsi kerana itu adalah peperangan yang dilancarkan untuk membebaskan rakyat Farsi daripada pengabdian manusia kepada kuasa manusia supaya mereka hanya mengabdikan diri mereka kepada Allah sahaja. Inilah maksud fundamentalisme Islam yang radikal, revolusyeneri serta yang sentiasa aktif dan bertindak di bumi!

No comments:

Post a Comment