Thursday 18 October 2012

JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI - MENGHAPUSKAN SISTEM PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA (SIRI 1)


JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI


MENGHAPUSKAN SISTEM PENGABDIAN MANUSIA
KEPADA KUASA MANUSIA

Aku diutuskan untuk memerangi manusia sehingga mereka mengakui ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ  Muhammadar Rasulullah.
                                                                                                               Bukhori

MALAYSIA adalah sebuah DARUL HARB yang diperintahkan Allah untuk diserang, diperangi dan dilancarkan revolusi terhadapnya untuk menghancurkan segala kekuatan dan kekuasaannya, kemudian daripada itu ianya akan digantikan dengan sebuah Negara Islam. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI adalah perintah Allah untuk menghapuskan kekuatan dan kekuasaan kufur yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA supaya dipulangkan seluruh pengabdian itu kepada Allah sahaja di bawah satu kekuasaan Islam.

Dalam bahagian ini, perbincangan kita akan memfokuskan kepada isu JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang dan memerangi musuh-musuh Islam tanpa terlebih dahulu kita ini diserang dan diperangi oleh mereka itu, dan sekali gus perbincangan kita di sini menolak pandangan majoriti daripada para ulama dan intelek Islam kita yang menonjolkan dakwaan mereka bahawa JIHAD, PERANG dan REVOLUSI itu hanyalah terhad kepada perang dalam bentuk yang DEFENSIF sahaja. Sememangnya Islam menyerang setelah diperangi, tiada siapapun yang boleh mepertikaikannya (Quran - 2:190), tetapi Islam juga menyerang dan memerangi sesuatu kekuasaan kufur tanpa terlebih dahulu diserang dan diperangi oleh kekuasaan kufur itu di atas prinsip untuk mempertahankan kebebasan umat manusia, iaitu untuk mengeluarkan umat manusia itu daripada berada di dalam system pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia  dan untuk membawa mereka itu kepada system pengabdian nabusia kepada Allah sahaja di bawah kekuasaan kerajaan Allah. 

MISI ISLAM yang Maha Agung di dunia ini ialah untuk menegakkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan cara menghapuskan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA untuk digantikan dengan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA ALLAH sahaja dalam seluruh bidang kehidupan manusia. Caranya ialah pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI.

Apabila peraturan dan undang-undang manusia dikuat kuasakan ke atas manusia dan oleh yang demikian seluruh umat manusia itu adalah berada di bawah peraturan dan undang-undang manusia, seluruh umat manusia itu menjunjung peraturan dan undang-undang manusia, itulah ertinya seluruh umat manusia itu menjadi para hamba kepada manusia, dan seluruh umat manusia itu tidak menjadi para hamba kepada Allah -  itulah ertinya sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang syirik dan kufur. Sistem politik manusia yang menjalan dan menguat kuasakan segala peraturan dan undang-undang manusia ke atas manusia seperti sistem politik demokrasi kita ini adalah sistem politik yang wujud dan beroperasi di dalamnya konsep ‘PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA’, dan justeru ianya adalah satu sistem politik yang SYIRIK dan KUFUR yang mewujudkan fenomena PENINDASAN, KEZALIMAN, KEJAHATAN, ANCAMAN, PENCEROBOHAN DAN KEROSAKAN ke atas seluruh umat manusia di bumi.

Pelaksanaan dan penguat kuasaan peraturan dan undang-undang yang dibuat dan diluluskan oleh manusia seperti mana peraturan dan undang-undang demokrasi di dalam negara Malaysia kita ini, bererti kewujudan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia yang menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Apabila wujud sahaja sistem pengabdian manusia kepada manusia dalam sistem politik sesuatu negara, Allah memerintah dan mewajibkan ke atas kita untuk melancarkan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI ke atas negara itu. Islam menghadapi ideologi dan pemikiran kufur dengan tabligh dan penerangan, sementara halangan-halangan kufur dalam bentuk kekuatan politik, ekonomi, militeri, institusi dan budaya dihadapi dengan Pergerakan, JIHAD, PERANG dan REVOLUSI.

Kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah satu sistem politik manusia yang didasarkan kepada konsep pengabdian manusia kepada kuasa manusia, dan justeru sikap dan dasar Islam terhadap kerajaan demokrasi kita ini tiada yang lain melainkan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI terhadapnya sehingga ianya mengalami keruntuhan dan kehancuran yang total untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Islam. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah satu perisytiharan pengabdian manusia yang total kepada Allah Yang Maha Esa sahaja, dan justeru ianya adalah satu perisytiharan untuk membebaskan manusia daripada sistem ‘PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA’.


Firman Allah: an-Nisa 74-76 

Mereka itu hendaklah berperang di jalan Allah yang telah menjual kehidupan di dunia untuk kehidupan di akhirat; sesiapa berperang di jalan Allah dan terbunuh atau mencapai kemenangan, kepadanya Allah membalas dengan ganjaran yang besar. Mengapa tidak engkau berperang di jalan Allah untuk laki-laki, perempuan-perempuan dan kanak-kanak yang lemah dan yang memohon, 

"Wahai Tuhan kami! Keluarkanlah kami dari tempat ini di mana orang-orangnya ialah orang-orang yang zalim! Berilah untuk kami dariMu seorang kawan yang memberi perlindungan! Dan berilah untuk kami seorang penolong. "Orang-orang beriman berperang ke jalan Allah, manakala orang-orang kafir berperang ke jalan yang zalim. Oleh itu berperanglah terhadap rakan-rakan syaitan. Sesungguhnya strategi syaitan ialah lemah.

Firman Allah: at-Taubah 29-32 

Berperanglah terhadap ahli-ahli kitab yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, yang tidak melarang apa yang dilarang oleh Allah dan RasulNya yang tidak menerima agama yang benar sebagai cara hidup mereka, sehingga mereka itu tunduk dan menbayar jizyah. Orang-orang Yahudi berkata : "Uzair adalah anak Allah", dan orang-orang Kristian berkata "al-Masih anak Allah". Ini semua hanyalah kata-kata mereka dengan mulut-mulut mereka, mengikut mereka yang terdahulu dan ingkar. Allah akan membalas mereka; begitulah mereka disesatkan!

Mereka telah menjadikan pendita-pendita dan orang-orang agama mereka sebagai Tuhan selain dari Allah, dan al-Masih anak Maryam; sedangkan mereka diperintahkan untuk menyembah tiada yang lain melainkan Tuhan yang Maha Esa. Tiada Tuhan melainkan Dia, Maha suci ia dari segala yang mereka mempersekutukanNya! Mereka inginkan untuk memadamkan cahaya dengan mulut-mulut mereka, dan Allah ingin untuk sempurnakan cahayaNya, walau pun orang-orang kafir menentang.

Firman Allah: al-Anfal 38-40 

Katakanlah kepada orang-orang kafir bahawa sekiranya mereka itu mundur, maka apa-apa yang telah mereka lakukan dahulu akan diberi keampunan; tetapi sekiranya mereka kembali lagi, maka mereka mengetahui apa yang telah terjadi kepada golongan-golongan yang telah lalu. Dan berperanglah sehingga tiada fitnah lagi, dan jadilah agama hanyalah untuk Allah. Sekiranya mereka itu mundur, maka Allah melihat perbuatan-perbuatan mereka. Tetapi sekiranya mereka tidak, maka ketahuilah Allah berserta engkau dan Dia adalah Penolongmu.

Tujuan-tujuan Jihad sebagai mana yang diterangkan di dalam ayat-ayat di atas ini telah diberi kesimpulan oleh Saiyyid Qutb seperti berikut :

1. Menegakkan kedaulatan dan kekuasaan Allah di bumi;

2. Mengatur sistem dan cara hidup manusia mengikut sistem hidup daripada Allah;

3. Menghapuskan segala kekuasaan syaitan (demokrasi) dan sistem hidup syaitan (demokrasi);

4. Menghapuskan pengabdian manusia ke atas sesama manusia (sistem demokrasi).

Tujuan-tujuan Jihad seperti di atas ini adalah tujuan-tujuan untuk menegak dan mempertahankan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, iaitu untuk menghapuskan kerajaan yang syirik dan kufur untuk digantikan dengan kerajaan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. JIHAD, REVOLUSI dan PERANG adalah berasal daripada dan bersumberkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI untuk menegakkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang bertujuan untuk menghapuskan sistem politik yang mengabdikan manusia kepada kekuasaan manusia dan untuk digantikan dengan sistem politik daripada Allah yang menegakkan sistem pengabdian manusia kepada Allah sahaja diperintahkan Allah untuk dilancarkan dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu untuk menyerang, memerangi dan mengatasi musuh-musuh Islam tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, diperangi dan dizalimi oleh mereka itu.  

Sayyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Anfal) :
Itulah justifikasi-justifikasi untuk menegakkan Uluhiyah Allah di bumi, untuk merealisasikan sistem Rabbani dalam kehidupan manusia, untuk memburu syaitan dan manjauhi cara dan metodologi-metodologi syaitan untuk menghancurkan kuasa manusia yang memperbudakkan manusia, kerana manusia hanya hamba Allah sahaja dan tiada siapa daripada hamba-Nya dibenarkan menguasai manusia dengan kuasa daripada mereka dan dengan undang-undang daripada ciptaan hawa nafsu dan akal fikiran merka!  Cukuplah sekadar ini di samping menegakkan prinsip “tiada paksaan dalam agama” iaitu tiada paksaan dalam memeluk agama selepas bebas daripada kuasa manusia dan selepas menjunjung prinsip seluruh kuasa adalah milik Allah atau prinsip agama seluruhnya adalah tertumpu kepada Allah sahaja.

Itulah justifikasi-justifikasi Jihad untuk membebaskan manusia di muka bumi ini, iaitu mengeluarkan mereka daripada Ubudiyah kepada sesama manusia kepada Ubudiyah kepada Allah yang Maha Esa dan tiada sebarang sekutu bagi-Nya. Justifikasi ini sahaja sudah cukup. Dahulu justifikasi-justifikasi ini sentiasa tersemat di dalam hati para mujahidin Islam. Oleh sebab itu tiada seorang pun daripada mereka yang pernah ditanya tentang motif mengapa ia keluar berjihad? Lalu ia menjawab. “kami keluar berjihad untuk mempertahankan tanah air kami yang terancam, atau kami keluar berjihad untuk menghalang penceroboh Farsi atau Roman terhadap agama kami kaum Muslimin, atau kami keluar berjihad untuk meluaskan wilayah kami dan mendapat harta rampasan perang yang banyak.

Malah jawapan yang telah diberi oleh mereka ialah sama dengan jawapan yang diberikan oleh Rabai bin Amir, Huzaifah bin Muhsan dan al-Mughirah bin Syu’bah kepada Rustum, panglima perang Farsi di al-Qadisiyah ketika ia bertanya mereka seorang demi seorang selama tiga hari berturut-turut sebelum meletus peperangan al-Qadisiyah itu:

“Apakah yang mandorong kamu ke sini?” jawab mereka, “Allah telah mengutus kami untuk menyelamatkan mereka yang dikehendaki-Nya daripada menyembah sesama manusia kepada menyembah Allah yang Maha Esa dan daripada kesempitan dunia kepada keluasannya dan daripada kezaliman agama-agama kepada keadilan Islam. Allah telah mengirim para Rasul-Nya untuk membawa agama-Nya kepada manusia yang diciptakan-Nya. Oleh itu sesiapa yang menerima agama-Nya daripada kami, maka kami akan menerimanya dan kami akan pulang tanpa menyerang mereka, kami akan tinggalkan mereka dan negeri mereka, tetapi sesiapa yang enggan, kami akan menyerang mereka sehingga kami mendapat syurga (gugur syahid) atau mendapat kemenangan.”

Di sana terdapat satu justifikasi spontan dalam tabiat agama ini sendiri, dalam perisytiharan-perisytiharan amnya dan dalam sistem-sistemnya yang realistik untuk menghadapi realiti manusia dengan sarana-sarana yang sesuai dengan setiap aspeknya dalam peringkat-peringkat perjuangannya yang tertentu yang memerlukan sarana-sarana yang berlainan. Justifikasi spontan ini telahpun wujud daripada awal lagi walaupun tidak ada ancaman bahaya ke atas negara Islam atau ke atas kaum Muslimin. Ia merupakan justifikasi yang wujud dalam sistem agama ini sendiri dan realismenya, ia juga wujud dalam tabiat halangan-halangan yang sebenar dalam masyarakat-masyarakat manusia bukannya semata-mata kerana pertimbangan-pertimbangan yang memerlukan tindakan yang mempertahankan diri yang terbatas dan bersifat sementara!

Sudah cukup apabila seseorang Muslim itu keluar berjihad dengan jiwa raga dan harta bendanya untuk agama Allah dan untuk mempertahankan nilai-nilai yang murni ini, di mana ia tidak mendapat apa-apa keuntungan peribadi di sebalik perjuangan itu dan di sana tiada sebarang keuntungan peribadi yang mendorongnya ke medan jihad itu.

Sebelum seseorang Muslim itu keluar berjihad di medan perjuangan, ia telahpun mengharungi perjuangan Jihad yang agung di dalam dirinya, iaitu perjuangan menentang syaitan, perjuangan menentang hawa nafsunya, perjuangan menentang cita-cita dan keinginannya yang tamak, perjuangan kepentingan-kepentingan diri dan kepentingan keluarga dan kaumnya, perjuangan menentang segala simbol dan lambang yang lain daripada simbol dan lambang Islam. Perjuangan menentang segala daya penggerak yang lain daripada daya penggerak ke arah Ubudiyah kepada Allah, ke arah menegakkan kuasa Allah di bumi dan menolak segala kuasa taghut yang merampas kuasa Allah.

Orang-orang yang mencari justifikasi-justifikasi Jihad Islam dalam tujuan-tujuan yang lain seperti “watan atau negara Islam” bererti memandang rendah kepada kedudukan sistem hidup Islam dan menganggapkannya lebih kecil daripada “watan”. Pemandangan yang seperti ini bukannya pemandangan Islam, malah ia merupakan satu pemandangan baru yang asing daripada tanggapan Islam, kerana satu-satunya asas pertimbangan dalam tanggapan Islam ialah Aqidah dan sistem hidup Islam hanya diambil daripada kedaulatan sistem hidup Islam dan kekuasaannya yang diamalkan di negara itu. Dengan wujudnya kedaulatan sistem hidup Islam, maka negara dipandang sebagai tempat semaian Aqidah, sebagai tapak pertumbuhan sistem hidup Islam, sebagai negara Islam dan sebagai titik tolak untuk melancarkan gerakan untuk membebaskan manusia.

Memang benar bahawa usaha mempertahankan negara Islam bererti mempertahankan Aqidah, mempertahankan sistem hidup Islam dan mempertahankan masyarakat di mana daulatnya sistem hidup Islam, tetapi pertahanan itu bukannya merupakan matlamat yang terakhir bagi pergerakan Jihad Islam, malah pertahanan itu hanya merupakan sarana untuk menegakkan kerajaan Allah di negara itu, juga merupakan sarana untuk menjadikan negara itu sebagai tapak titik tolak dakwah ke negeri-negeri yang lain di seluruh dunia dan kepada seluruh umat manusia. Kini jelaslah bahawa yang menjadi pokok sasaran agama Islam ialah seluruh bangsa manusia, dan bumi seluruhnya merupakan bidang kegiatannya yang luas.

Sebagai mana telah kami huraikan sebelum ini bahawa perjuangan menegakkan sistem hidup Ilahi akan menghadapi berbagai-bagai rintangan kebendaan (fizikal) daripada pihak berkuasa kerajaan, daripada sistem hidup, undang-undang dan peraturan masyarakat. Seluruh rintangan ini merupakan sasaran-sasaran perjuangan Islam yang datang untuk menghancurkannya dengan kekuatan supaya seluruh individu manusia dapat berdepan dengan Islam dalam suasana yang bebas, di mana Islam berbicara secara langsung dengan hati dan minda mereka setelah mereka dibebaskan daripada segala belenggu kebendaan (fizikal) dan diberi kebebasan memilih.

Kita seharusnya jangan terpengaruh dan merasa bimbang dengan kritikan-kritikan dan saranan-saranan kaum Orientalis terhadap prinsip Jihad, malah kita seharusnya merasa berat untuk menghadapi tekanan realiti masa kini dan kepentingannya dalam pertimbangan kuasa-kuasa dunia hingga menyebabkan kita berusaha mencari alasan-alasan Jihad itu dengan justfikasi- justfikasi moral yang terkeluar daripada tabiat agama Islam, iaitu dalam bentuk alasan bahawa Jihad hanya dilakukan dalam keadaan-keadaan tertentu untuk mempertahankan diri sebagai langkah yang bersifat sementara sahaja, sedangkan Jihad akan terus berjalan mengikut proses sama ada keadaan–keadaan tertentu itu wujud atau tidak wujud.

Semasa mengkaji peristiwa-peristiwa Jihad dalam sejarah perjuangan Islam, kita seharusnya jangan lupa kepada pertimbangan-pertimbangan spontan dalam tabiat agama ini, dalam perisyiharan amnya dan dalam sistemnya yang bersifat realistik itu, dan tidak seharusnya mencampur-aduk di antara pertimbangan–pertimbangan ini dengan kehendak-kehendak mempertahankan diri yang bersifat sementara itu.

Memang benar agama ini pasti sanggup mempertahankan diri daripada serangan-serangan musuh-musuhnya kerana kewujudan agama Islam dalam bentuk satu pengisytiharan am untuk menegakkan Rububiyah terhadap seluruh manusia dan membebaskan mereka daripada Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah , juga dalam bentuk kewujudannya selaku satu masyarakat yang berdisiplin yang bertindak di bawah satu kepimpinan baru yang bukan daripada kepimpinan-kepimpinan Jahiliyah, juga dalam bentuk kelahirannya selaku satu masyarakat yang bebas dan mempunyai ciri-ciri yang tersendiri, yang tidak mengiktirafkan kuasa hakimiyah mana-mana manusia sekalipun kerana kuasa hakimiyah dalam masyarakat ini hanya tertentu kepada Allah yang Maha Esa sahaja. Kewujudan Islam dalam bentuk-bentuk yang sedemikian rupa sudah tentu akan mendorong masyarakat Jahiliyah yang wujud di sekelilingnya yang ditegakkan di atas prinsip Ubudiyah kepada sesama makhluk itu bangkit menentangnya dan berjuang untuk menghancurkannya demi mempertahankan kewujudan dan keselamatan dirinya. Begitu juga masyarakat Islam yang baru itu akan bertindak dan berjuang mempertahankan diri apabila diserang Jahiliyah itu.

Ini adalah satu keadaan yang tidak dapat dihindari. Ia lahir serentak dengan kelahiran Islam itu sendiri. Ini adalah satu pertarungan yang telah dipastikan ke atas Islam dan ia tidak mempunyai pilihan selain daripada mengharunginya. Ini adalah satu pertarungan yang tabii di antara dua kewujudan yang tidak dapat hidup bersama dalam waktu yang lama.

Semuanya ini benar, dan mengikut pandangan Islam, Islam terpaksa mempertahankan kewujudannya dan terpaksa mengharungi perjuangan mempertahankan diri yang dikenakan ke atasnya.

Namun begitu, di sana ada satu hakikat yang lebih kuat daripada hakikat ini, iaitu hakikat tabiat kewujudan Islam itu sendiri daripada awal lagi mendorong Islam bergerak dan tampil kedepan untuk menyelamatkan manusia daripada muka bumi ini daripada Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah. Islam tidak mungkin berhenti daripada garis-garis sempadan geografi dan tidak mungkin pula menyorok diri dalam perbatasan perkauman dan meninggalkan manusia yang lain di seluruh negeri di dunia menjadi mangsa kejahatan kerosakan dan Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah.

Kem-kem yang berseteru dengan Islam mungkin melalui satu zaman, di mana mereka memilih untuk tidak menyerang Islam seandainya ia tidak mengganggu mereka mempraktikkan prinsip Ubudiyah kepada sesama manusia di dalam wilayah kekuasaan mereka dan tidak berusaha mengembangkan dakwah Islamiyah ke sana atau tidak mengumumkan pengisytiharan pembebasan seluruh manusia, tetapi Islam tidak akan berdamai dengan mereka kecuali mereka mengisytiharkan mengaku kalah dan tunduk kepada kekuasaan Islam dalam bentuk membayar jizyah sebagai jaminan untuk membuka pintunya kepada dakwah Islamiyah tanpa mengadakan rintangan-rintangan kebendaan (fizikal) daripada pihak yang berkuasa di sana.
Inilah tabiat agama Islam dan inilah fungsinya selaras dengan matlamat perisytiharannya yang mahu menegakkan Rububiyah Allah ke atas seluruh manusia dan membebaskan mereka daripada segala bentuk Ubudiyah yang lain daripada Allah.

Di sana terdapat perbezaan di antara pandangan yang melihat Islam dengan tabiat yang sedemikian rupa dengan pandangan yang melihat Islam sebagai agama yang terkurung di dalam perbatasan negeri atau bangsa yang tidak bangkit bertindak kecuali dirangsangkan oleh ketakutan dan kebimbangan diserang. Islam dalam gambaran yang akhir ini telah kehilangan justifikasi-justifikasinya untuk bertindak.

Justifikasi-justifikasi tindakan Islam terserlah dengan terang dan mendalam apabila dikenangkan bahawa Islam merupakan suatu sistem hidup yang diciptakan Allah untuk mengendalikan kehidupan manusia bukannya sistem hidup daripada ciptaan manusia dan bukannya aliran pemikiran segolongan manusia dan bukannya sistem hidup ciptaan satu bangsa. Kita tidak mencari justifikasi luaran kecuali hakikat yang agung itu pudar di dalam hati kita, kecuali kita lupa bahawa isu ini adalah isu Uluhiyah Allah dan Ubudiyah manusia. Seseorang yang mengingati hakikat yang agung ini tidak mungkin mencari justifikasi yang lain bagi Jihad Islam.

Jarak perbezaan di persimpangan jalan mungkin tidak kelihatan begitu besar di antara pandangan yang melihat Islam terpaksa menceburkan diri dalam pertarungan yang tidak memberi ruang pilihan kepadanya selaras dengan kewujudannya yang spontan dan dengan kewujudan masyarakat Jahiliyah yang lain yang pasti menyerang, dengan pandangan yang melihat Islam itu sendiri daripada awal-awal lagi terpaksa bertindak dan menceburkan diri dalam pertarungan ini.

Di sana terbentang jarak perbezaan yang jauh di antara pandangan yang melihat Islam sebagai sistem hidup ciptaan Allah yang diturunkan untuk menegakkan konsep Uluhiyah Allah di bumi dan Ubudiyah seluruh manusia kepada Allah yang Maha Esa, kemudian konsep ini dituang dalam satu acuan di alam kenyataan iaitu dalam masyarakat manusia, di mana mereka bebas daripada Ubudiyah kepada sesama manusia dengan menumpukan Ubudiyah mereka kepada Allah Pemelihara manusia. Hanya syariat Allah sahaja yang memerintah mereka, iaitu syariat yang melambangkan kuasa Allah atau dengan ungkapan yang lain melambangkan Uluhiyah Allah. Oleh sebab itu Islam mempunyai hak untuk menghapuskan segala rintangan yang wujud di sepanjang jalan yang dilaluinya untuk memungkinkan Islam berbicara secara langsung dengan individu-individu manusia tanpa halangan-halangan dan sekatan-sekatan yang diada-adakan oleh kuasa-kuasa politik atau kedudukan-kedudukan sosial manusia. Di sana terbentang jarak perbezaan yang luas di antara pandangan yang melihat Islam seperti ini dengan pandangan yang melihat Islam sebagai satu sistem hidup setempat yang terbatas dalam sebuah negeri yang tertentu, dan berdasarkan pandangan ini Islam hanya berhak menolak serangan daripada luar diperbatasan wilayahnya sahaja.

Kedua-dua pandangan itu berbeza walaupun Islam dalam situasi itu tetap akan berjihad juga, tetapi tanggapan menyeluruh terhadap motif-motif Jihad, matlamat-matlamatnya dan natijah-natijahnya mempunyai perbazaan yang jauh, yang melibatkan asas iktiqad Islam di samping melibatkan asas tata cara pergerakannya dan arah tujuannya.

Islam berhak mengambil inisiatif bergerak dan bertindak, kerana Islam bukan agama satu kaum, bukan sistem satu negeri, tetapi Islam adalah sistem hidup ciptaan Allah dan sistem sejagat. Oleh sebab itu ia berhak bergerak dan bertindak untuk merobohkan sekatan-sekatan yang diadakan oleh sistem-sistem, undang-undang dan peraturan ciptaan manusia, yang mengikat kebebasan individu-individu untuk membuat pilihan sendiri dalam menganut agama. Cukuplah Islam itu tidak menyerang individu-individu untuk memaksa mereka memeluk Aqidahnya. Islam hanya menyerang sistem-sistem, undang-undang dan peraturan ciptaan manusia untuk membebaskan individu-individu daripada pengaruh yang tidak baik, yang merosakkan fitrah manusia dan mengikat kebebasan memilih.

Islam berhak menyelamatkan manusia daripada menyembah sesama manusia kepada menyembah Allah yang Maha Esa demi merealisasikan pengisytiharan amnya yang berjuang untuk menegakkan kuasa Rububiyah Allah ke atas sekelian manusia dan membebaskan seluruh mereka. Konsep menyembah Allah yang Maha Esa tidak dapat direalisasikan dalam tanggapan Islam dan di alam realiti yang praktikal melainkan di bawah naungan sistem hidup Islam sebagai satu-satunya sistem yang disyariatkan Allah untuk manusia sama ada golongan memerintah atau golongan yang diperintah, sama ada yang berkulit hitam atau berkulit putih, sama ada yang jauh atau yang dekat dan sama ada yang kaya atau yang miskin. Seluruh mereka diperintah dengan satu undang-undang dan peraturan dan seluruh mereka patuh dan taat kepada undng-undang yang sama. Dalam semua sistem hidup yang lain, kita dapati manusia menyembah sesama manusia, kerana mereka menerima undang-undang dan peraturan hidup mereka daripada manusia, sedangkan urusan mengatur undang-undang dan peraturan itu adalah daripada kuasa Uluhiyah. Oleh itu sesiapa yang mendakwa mempunyai kuasa mengadakan undang-undang dan peraturan untuk manusia bermakna ia mendakwa mempunyai bidang kuasa dan bidang kerja Uluhiyah, sama ada ia mengungkapkan dakwaannya dengan perkataan atau tidak, dan sesiapa yang mengiktirafkan orang lain mempunyai kuasa-kuasa tersebut bermakna ia mengiktiraf orang itu sebagai mempunyai kuasa Uluhiyah sama ada ia menyebut nama atau tidak.

Islam bukannya semata-mata kepercayaan atau Aqidah hingga ia berpada dengan hanya menyampaikan Aqidah itu kepada manusia melalui penerangan sahaja, malah Islam adalah satu sistem yang mewujudkan satu kelompok yang berdisiplin dan mempunyai tata cara bertindak dan bergerak untuk membebaskan seluruh manusia, sedangkan kelompok-kelompok yang lain tidak membenarkan Islam mengaturkan kehidupan rakyatnya mengikut sistem hidup Islam. Oleh sebab itu Islam terpaksa bertindak untuk menghapuskan sistem-sistem hidup yang lain yang menjadi batu penghalang kepada rencana Islam yang mahu membebaskan manusia. Inilah sebagaimana telah kami tegaskan sebelum ini – makna seluruh agama atau ketaatan harus ditumpukan kepada Allah sahaja, di mana tidak ada kepatuhan dan ketaatan yang diberikan  kepada mana-mana makhluk Allah sebagaimana yang terdapat dalam sistem-sistem hidup yang lain yang ditegakkan di atas konsep Ubudiyah kepada sesama manusia.

Para pengkaji Muslimin di masa kini, yang kalah di bawah tekanan realiti masa kini dan kepada kritikan dan serangan Orientalis yang licin merasa keberatan untuk mengakui hakikat ini, kerana para Orientalis telah menggambarkan Islam sebagai gelaran yang menggunakan kekuatan mata pedang untuk memaksa manusia menganut agama Islam, sedangkan para Orientalis yang jahat itu memang mengetahui bahawa apa yang dikatakan mereka itu adalah tidak benar, tetapi mereka sengaja mahu memburuk-burukkan motif Jihad Islam dengan cara ini. Oleh sebab itu para pengkaji Muslimin yang berminda tewas itu tampil membela nama baik Islam kononnya dengan menolak dakwaan itu berusaha mengemukakan justifikasi mempertahankan diri, sedangkan mereka lupa kepada tabiat agama Islam kepada fungsinya dan kepada tanggungjawabnya untuk membebaskan manusia sejak awal lagi.

Minda para pengkaji Muslimin masa kini yang bersemangat kalah itu (defeatist mind) telah dipengaruhi oleh kefahaman orang Barat tentang tabiat agama Islam. Mereka menganggap Islam sebagai semata-mata Aqidah yang tersemat di dalam hati nurani, yang tidak ada hubungan dengan peraturan-peraturan dan tata cara hidup yang wujud di alam realiti. Oleh sebab itulah Jihad Islam itu dipandang sebagai Jihad untuk memaksa Aqidah Islamiyah kepada hati manusia.

Tetapi hakikat yang sebenar tidak begitu dalam Islam, kerana Islam merupakan satu sistem hidup yang diciptakan Allah untuk mengatur kehidupan manusia, iaitu satu sistem yang ditegakkan di atas konsep bahawa Uluhiyah itu hanya tertentu bagi Allah yang Maha Esa sahaja. Dialah sahaja yang mempunyai kuasa Hakimiyah. Di samping itu Islam mengatur kehidupan harian manusia di alam realiti dengan perinciannya yang halus. Oleh kerana itu jihad dalam Islam ialah Jihad untuk menegakkan sistem hidup itu. Adapun persoalan Aqidah, maka persoalan ini adalah terserah kepada kebebasan keyakinan seseorang di bawah peraturan am setelah dihapuskan segala rintangan yang berpengaruh. Oleh sebab itulah persoalan ini berbeza daripada asasnya lagi dan ia mempunyai satu gambaran baru yang total.

Di mana sahaja terdapat kelompok Muslimin yang mengamalkan sistem hidup Ilahi, maka Allah mengurniakan kepada mereka untuk bergerak dan bertindak untuk menerima kuasa dan menegakkan sistem hidup dan meninggalkan persoalan Aqidah kepada kebebasan hati. Apabila Allah menahan kelompok Muslimin daripada berjihad di suatu masa tertentu, maka ia merupakan masalah program bertindak bukannya masalah dasar, atau merupakan masalah cara-cara bertindak, bukannya masalah ketetapan-ketetapan Aqidah. Berlandaskan asas yang jelas ini dapatlah kita memahami nas-nas al-Quran mengenai Jihad yang diturunkan di dalam ayat-ayat yang mempunyai pengertian am yang dihubungkan dengan tata cara pergerakan Islamiyah yang tetap dan panjang masanya.

Saiyyid Qutb menonjolkan kecirian dan sifat agama Islam yang “FUNDAMENTAL” - bahawa agama Islam adalah agama PEPERANGAN yang bertanggungjawab dan berperanan UNTUK MENCABAR, MENGANCAM, MENGGANGGU, MENGGUGAT, MENYERANG, MEMERANGI dan MENGHAPUSKAN seluruh musuh-musuh Allah dan musuh-musuh kita, iaitu musuh-musuh yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA. Islam menyerang dan memerangi musuh-musuh Allah dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang, memerangi dan membunuh mereka tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, dicerobohi dan dizalimi mereka hanyalah semata-mata kerana hendak menegakkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ di bumi. Inilah konsep JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam Islam yang Maha Agung yang diperintahkan Allah ke atas setiap penganut agama-Nya!

Firman Allah :al-Baqarah 251 

Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Baqarah) :
“Dan pada akhirnya muncullah kebaikan, kebajikan dan kesuburan apabila munculnya kelompok manusia yang terpilih yang mendapat hidayat Allah SWT dan akhlak daripada Allah SWT, iaitu kelompok yang mengenali kebenaran yang telah diterangkan Allah SWT kepada mereka dan mengenal pula jalan yang terang menuju ke arah-Nya, kelompok yang sedar bahawa mereka ditugaskan untuk menolak kebatilan dan menegakkan kebenaran dan seterusnya sedar bahawa mereka tidak akan selamat daripada azab Allah SWT melain apabila mereka menunaikan peranan yang luhur ini dan melainkan apabila mereka sanggup menanggung apa sahaja penderitaan di bumi ini untuk mematuhi perintah Allah SWT dan mencari keredhaan-Nya.

Di sini Allah SWT menguat kuasakan perintah-Nya, melaksanakan takdir-Nya dan meletakkan kalimah kebenaran, kebajikan dan kebaikan sebagai kalimah yang tertinggi, iaitu Allah SWT meletakkan hasil pertarungan, pertandingan dan perjuangan itu di tangan kekuatan yang baik dan membina, iaitu pertarungan yang merangsangkan sesuatu yang paling luhur dan mulia yang ada pada kekuatan ini dan menyampaikan kekuatan ini kesetinggi-tinggi darjah kesempurnaan yang telah ditetapkan kepada-Nya dalam hidup ini.

Oleh sebab itulah kumpulan kecil yang beriman dan percaya kepada Allah SWT itu mendapat kemenangan pada akhir perjuangan mereka. Ini ialah kerana mereka melambangkan iradat Allah SWT yang tetinggi yang mahu menolak kerosakan daripada bumi dan menegakkan kebaikan dalam kehidupan manusia. Mereka mendapat kemenangan kerana mereka melambangkan matlamat Ilahi yang tertinggi yang wajar mendapat kemenangan.”

Ayat di atas ini menceritakan mengenai kaum Talut yang diutuskan Allah untuk memerangi kaum Jalut yang zalim, menindas dan jahat, iaitu mereka itu adalah kaum yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia. Talut menyerang, memerangi, membunuh dan menghalau kaum Jalut yang kafir dan jahat itu daripada bumi Kanaan. Sekiranya Talut tidak menyerang, memerangi, membunuh dan menghalau mereka itu keluar, akan berlakulah KEHANCURAN dan KEROSAKAN yang besar di kalangan umat manusia. Para pemerintah di Malaysia kita ini sedang melakukan kezaliman, kejahatan dan kerosakan yang besar – sewajarnya kita menyerang, memerangi, membunuh dan menghalau mereka ini keluar daripada bumi kita seperti mana yang diperintahkan Allah ke atas kita.

Firman Allah : al-Hajj 40 

Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Hajj 40) :
Kuasa-kuasa jahat dan sesat sentiasa bertindak di dunia ini. Pertarungan tetap berterusan di antara baik dan jahat, di antara hidayat dan kesesatan. Perjuangan tetap berterusan di antara kekuatan-kekuatan keimanan dengan kekuatan-kekuatan kezaliman sejak Allah menciptakan insan.

Kejahatan bertindak liar dan kebatilan mempunyai senjata. Oleh sebab itu ia bertindak tanpa silu malu, ia menyerang tanpa kasihan belas. Ia boleh menyelewengkan manusia daripada kebaikan apabila mereka telah menemui jalannya. Ia boleh menyesatkan mereka daripada kebenaran apabila mereka telah membuka pintu hati menerimanya. Oleh itu keimanan, kebaikan dan kebenaran pasti mempunyai kekuatan yang dapat melindinuginya daripada serangan yang kejam, memeliharanya daripada fitnah dan menjaganya daripada duri-duri dan racun-racun.

Allah tidak mahu meninggalkan keimanan, kebaikan dan kebenaran menentang kuasa-kuasa kezaliman, kejahatan dan kebatilan dengan tangan kosong tanpa senjata atau dengan semata-mata berpegang dengan kekuatan iman dalam hati, dengan persebatian kebenaran  dalam fitrah semulajadi dan dengan kedalaman akal tunjang kebaikan dalam sanubari, kerana kekuatan kebendaan yang dimiliki kebatilan itu boleh menggoncangkan hati, boleh mengelirukan jiwa dan boleh menyesatkan fitrah, di samping itu kesabaran dan daya ketahanan menanggung penderitaan itu mempunyai batas dan hadnya. Daya tenaga dan kekuiatan manusia juga ada titik penghabisannya. Dan Allah Maha Arif dengan hati dan jiwa manusia. Oleh sebab itu Allah tidak mahu meninggalkan kaum mukmin, menjadi korban fitnah (orang-orang kafir). Apabila mereka telah bersiap sedia untuk menentang dan mempertahankan diri serta mempunyai kelengkapan yang cukup, maka mereka telah diizinkan berperang untuk menangkis pencerobohan.

As-sawami  (biara-biara) ialah rumah-rumah ibadat yang terpencil para paderi . Al- Biya ialah gereja-gereja kaum Kristian umumnya. Ia lebih luas daripada biara-biara, dan as-Salawat ialah rumah-rumah ibadat kaum Yahudi dan al-Masajid ialah rumah ibadat kaum Muslimin.

Semua rumah-rumah ibadat akan terancam kepada perobohan walaupun rumah-rumah itu merupakan rumah-rumah suci yang didirikan khusus untuk beribadat kepada Allah, kerana ia mengikut  pandangan kebatilan, alasan bahawa rumah-rumah itu banyak disebutkan nama Allah tidak dapat menolaknya daripada perobohan dan tiada yang dapat melindungkan keselamatan rumah-rumah suci itu melainkan (sunnatullah) yang menolak setengah pencerobohan manusia dengan penentangan daripada setengah manusia yang lain, iaitu penolakan dan pertahanan yang dilakukan oleh pembela-pembela aqidah terhadap musuh-musuh mereka yang mencabul kehormatan rumah-rumah suci dan para penghuninya. Kebatilan selalu bersikap sewenang-wenang. Ia tidak berhenti-henti mencabul dan menceroboh kecuali ia ditentang dan dilawan dengan kekuatan yang sama. Kebenaran itu tidak cukup dengan  kebenarannya sahaja untuk melawan pencerobohan kebatilan, malah ia harus mempunyai kekuatan yang dapat melindung dan mempertahankan keselamatannya.     

Sekiranya Allah tidak memerangi satu golongan manusia yang zalim oleh satu golongan yang terdiri daripada orang-orang yg beriman, akan berlakulah berbagai-bagai kerosakan dan kehuruharaan di bumi – kerosakan aqidah, kerosakan pemikiran, kerosakan pemerintahan, kerosakan akhlak, kerosakan harta benda, kerosakan kehidupan ekonomi, kerosakan institusi keluarga dan berbagai-bagai kerosakan yang lain. Kesemua kerosakan ini lahir daripada system pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang kufur. Allah memerintahkan kita supaya melancarkan JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI terhadap mana-mana kerajaan manusia yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita ini atau mana-mana kerajaan manusia sekalipun yang memerintah manusia dengan undang-undang manusia dan yang tidak memerintah manusia dengan undang-undang Allah. Kita diperintahkan Allah supaya melancarkan JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI ke atas mana-mana negara kufur itu TANPA TERLEBIH DAHULU KITA INI DISERANG, DIPERANGI DAN DIZALIMI oleh mereka itu, dan walaupun negara kufur itu tidak ingin untuk berperang dengan kita dan mereka itu sentiasa menghulurkan tangan persahabatan kepada kita, kita tetap dikehendaki dan diperintahkan Allah supaya menyerang dan memerangi mereka semata-mata kerana itu adalah JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI yang bertujuan untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia yang wujud dan berlaku di dalam negara kufur itu.

Inilah JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Khalifah Saiyyidina Umar ra telah menyerang, memerangi dan membunuh bangsa Farsi tanpa sebarang kezaliman dan provokasi daripada Raja dan kerajaan Farsi semata-mata kerana Islam menjalankan tanggungjawab untuk membebaskan rakyat Farsi daripada pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan supaya akhirnya mereka itu mengabdikan diri mereka kepada kuasa Allah di bawah kerajaan Allah di bumi Farsi itu sendiri. Rakyat Farsi tidak merayu atau memohon untuk dibebaskan, malah mereka itu kesemuanya bersetuju dan menyokong Raja dan kerajaan mereka, namun  peranan dan tanggungjawab kekuasaan Islam itu adalah untuk membebaskan mereka itu daripada belenggu pengabdian manusia kepada kerajaan manusia dengan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI.

Sekirannya Khalifah Umar al-Khattab ra tidak melancarkan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF ke atas Farsi dalam peperangan al-Qadisyiyyah itu yang bertujuan untuk menghapuskan sistem kerajaan manusia yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia, akan berlakulah di kalangan umat manusia di bumi Farsi itu KEHANCURAN dan KEROSAKAN yang amat besar. Peperangan al-Qadisyiyyah itu adalah satu manifestasi dalam alam realiti kita ini akan doktrin FUNDAMENTALISME Yang Maha Agung yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Doktrin fundamentalisme dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ seperti inilah yang DISEMBUNYIKAN oleh para ulama dan intelek Islam kita daripada diketahui dan difahami oleh seluruh massa umat Islam kita baik di Malaysia mahupun di dunia ini seluruhnya, dan ayat-ayat al-Quran (al-Baqarah : 251, Hajj : 40) seperti inilah di antara ayat-ayat yang selalunya dipesong dan disalah ertikan oleh mereka ini dengan sengaja dan terancang supaya seluruh umat Islam kita terus berada dalam kebingungan, kebodohan dan kesesatan.

Sikap dan dasar kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ terhadap kerajaan demokrasi Malaysia kita ini, mengikut konsep al-Quran seperti mana yang terkandung di dalam ayat-ayat di atas ini (al-Baqarah : 251, Hajj : 40), adalah dalam bentuk pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF, iaitu tanpa para pejuang Islam kita ini terlebih dahulu diserang, diperangi, dizalimi dan disakiti oleh mereka itu (kerajaan demokrasi Malaysia). Tujuan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuk yang OFENSIF seperti ini adalah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang sedang wujud, beroperasi dan berkuat kuasa di dalam kerajaan Malaysia kita ini yang lahir dan wujud akibat daripada pelaksanaan dan penguat kuasaan segala peraturan dan undang-undang manusia ke atas seluruh umat manusia. Kemudian daripada itu kita diperintahkan Allah supaya kerajaan demokrasi Malaysia yang telah dijatuh dan dihapuskan oleh kita ini digantikan dengan sebuah Negara Islam yang akan menegak dan mempraktikkan konsep pengabdian manusia kepada kuasa Allah sahaja. Menyerang dan memerangi serta memberontak dalam bentuk yang OFENSIF ke atas sesuatu kerajaan yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah perintah dan kehendak kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, dan inilah Misi Islam yang Maha Agung di bumi kita ini!

Firman Allah : al-Hajj 40 

Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.

Firman Allah :al-Baqarah 251 

Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.

Ayat-ayat di atas ini adalah perintah Allah kepada kita yang terdiri daripada seluruh orang-orang yang beriman ini supaya kita menyerang dan berperang tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, dicerobohi dan diperangi oleh musuh-musuh kita di atas prinsip untuk MEMPERTAHANKAN kebebasan manusia daripada dizalimi dan dibelenggu oleh sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia. Allah memerintahkan segolongan orang-orang yang beriman supaya menyerang dan memerangi orang-orang kafir yang zalim, jahat dan menindas, iaitu orang-orang kafir yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia agar kita dapat menghapuskan kehancuran dan kerosakan yang besar yang sedang wujud dan berlaku di kalangan umat manusia di bumi, iaitu kehancuran dan kerosakan yang besar  yang muncul dan wujud akibat daripada sistem pengabdian manusia kepada manusia.

Termasuk ke dalam golongan kerajaan yang kafir dan orang-orang yang kafir yang dimaksudkan di sini adalah kerajaan demokrasi Malaysia kita ini bersekali dengan para pemimpin Islam kita ini sendiri yang membuat peraturan dan undang-undang manusia, yang menguat kuasakan peraturan dan undang-undang manusia ini ke atas manusia yang justeru mereka mengabdikan seluruh umat manusia kepada kekuasaan manusia.

Ayat-ayat di atas ini adalah ayat-ayat JIHAD, PERANG dan REVOLUSI yang memerintahkan umat Islam Islam supaya berperang untuk MEMPERTAHANKAN KEMANUSIAAN, iaitu untuk mempertahankan nilai-nilai kemanusiaan dan hak-hak asasinya (humanity and basic human rights) daripada diserang, dicerobohi, diancam dan dizalimi oleh sistem politik dan kenegaraan ciptaan manusia (demokrasi) yang berdasarkan kepada pemikiran dan kehendak manusia, yang pincang dan lemah, lantaran itu mewujudkan fenomena pengabdian manusia kepada kuasa manusia yang syirik dan kufur. Setiap kerajaan dan undang-undang yang syirik dan kufur seperti kerajaan demokrasi kita ini adalah kerajaan dan undang-undang yang zalim dan menindas dan yang melakukan kezaliman dan penindasan ke atas umat manusia di bumi.

 Islam berperang untuk MEMBEBASKAN MANUSIA daripada sebarang kezaliman dan penindasan akibat daripada sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia yang selain daripada Allah swt dengan tidak memperdulikan sama ada orang-orang yang sedang dibelenggu, ditindas dan dizalimi oleh sistem ciptaan manusia itu menyedari hakikat mereka yang sedang dibelenggu, ditindas  dan dizalimi itu dan sama ada mereka itu mengingini untuk dibebaskan atau pun tidak. Inilah sifat-sifat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang terkandung dalam ayat-ayat al-Quran (2:51, 22:40).

(BERSAMBUNG)

No comments:

Post a Comment