Tuesday 16 October 2012

JIHAD DAN PERANG - ISLAM AGAMA REVOLUSI (SIRI 2)


(SAMBUNGAN)

Konsep Tauhid sebagai prinsip revolusi mempunyai dua aspek :


NAFI
Konsep Tauhid mengkehendaki kita untuk menolak (total rejection) dan menentang serta bersikap dan bertindak dengan tanpa kompromi terhadap segala Tuhan yang lain berserta dengan segala bentuk sistem hidup yang di luar daripada Islam: politik demokrasi, ekonomi kapitalis, ideologi nasionalis, sistem sosial dan perundangan Barat.

ISBAT


Konsep Tauhid mengkehendaki kita untuk hanya menerima Allah yang satu dan sistem hidup dari Allah sahaja -  politik Islam, sosial Islam dan perundangan Islam.

Konsep Nafi dan Isbat dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah konsep yang aktif, radikal dan revolusyeneri, ianya bererti penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap kesemua agama, kerajaan, undang-undang dan sistem kehidupan yang selain daripada Allah. Justeru Tauhid bererti revolusi dan pemberontakan yang aktif terhadap kesemua agama dan sistem hidup yang selain daripada Allah termasuk demokrasi dan kerajaan demokrasi. Tidak wujud kompromi dan “peaceful co-existence” di antara agama Islam dengan agama demokrasi dan kerajaan demokrasi. Seseorang yang tidak mengamalkan sikap dan tindakan penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap demokrasi dan kerajaan demokrasi bererti ia tidak mempraktikkan konsep Nafi dan Isbat dan justeru ia tidak beriman kepada kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. PENOLAKAN dan REVOLUSI yang aktif dan total terhadap kesyirikan dan kekufuran adalah tergolong ke dalam bahagian AQIDAH.

Firman Allah: ali-Imran 64 
Katakanlah: "Wahai ahlil kitab! Marilah berpegang kepada satu perjanjian yang saksama di antara kami dan kamu, iaitu kita jangan menyembah melainkan Allah, dan kita jangan mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun, dan jangan pula sesetengah kita menjadi yang lain sebagai Tuhan-Tuhan selain dari Allah dan jika mereka berpaling maka katakanlah (kepada mereka): "saksikanlah bahawa adalah kami sekalian golongan Muslim."

Firman Allah: an-Nisa 60 
Tidakkah engkau perhatikan bahawa orang-orang yang mendakwakan bahawa mereka beriman kepada yang diturunkan kepada engkau dan yang diturunkan sebelum daripada engkau, mereka hendak meminta hukum kepada taghut, sedangkan mereka disuruh supaya kufurkan terhadap taghut. Syaitan menghendaki supaya ia menyesatkan mereka dengan kesesatan yang jauh.

Sekali lagi ini adalah ayat-ayat revolusi! Allah memerintahkan kita dengan jelas dan terang melalui ayat-ayat ini supaya kita memberontak dengan Jihad dan Perang terhadap kerajaan demokrasi kita yang syirik dan kufur ini.

Firman Allah: al-Anaam 56 
Katakanlah, “Sesungguhnya aku dilarang menyembah tuhan-tuhan yang kamu sembah selain daripada Allah.” Katakanlah lagi, aku tidak akan menurut hawa nafsu kamu kerana kalau aku turut sesungguhnya sesatlah aku, dan tiadalah aku daripada orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.

Firman Allah: al-Ahzab 1, 48 
Wahai Nabi! tetaplah bertaqwa kepada Allah, dan janganlah engkau patuh kehendak orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.

Dan jangan engkau turut kehendak orang –orang kafir dan orang-orang munafik, dan janganlah engkau hiraukan usikan dan celaan mereka, serta berserahlah kepada Allah; dan cukuplah Allah menjadi Pelindung.  

Firman Allah: Fussilat 14 
Janganlah kamu sembah melainkan Allah

Firman Allah: asy-Syu’ara’ 151, 152 
Dan janganlah kamu mentaati perintah orang-orang yang melewati batas, iaitu orang-orang yang melakukan kerosakan di bumi dan tidak membuat kebaikan.

Melalui ayat-ayat ini Allah melarang kita daripada mentaati dan mematuhi setiap kerajaan manusia yang syirik dan kufur seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita ini, malah ayat-ayat ini mempunyai segala implikasi yang memerintahkan kita supaya aktif memberontak dan memeranginya.

Firman Allah: al-Baqarah 256 
Barang siapa yang kufurkan taghut dan beriman kepada Allah, sesungguhnya dia telah berpegang kepada tali yang teguh yang tiada akan putus.

Orang-orang yang tidak mengkufur ingkarkan kerajaan demokrasi bukanlah orang-orang yang beriman kepada kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Inilah pengertian yang tersimpul di dalam ayat di atas ini.
Orang-orang yang berpegang teguh kepada kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ialah orang-orang yang mengkufur ingkarkan kerajaan demokrasi yang disertai dengan mentaati perintah Allah untuk berjuang dalam menegakkan kedaulatan, otoriti dan undang-undang Allah di atas muka bumi ini. Pengertian ayat di atas ini mempunyai implikasi bahawa orang-orang yang berjuang untuk menegakkan kedaulatan, otoriti dan undang-undang Allah, tetapi tanpa disertai dengan tindakan-tindakan penafian, pengingkaran, penolakan dan penentangan terhadap kekufuran agama demokrasi, bukanlah orang-orang yang berpegang teguh kepada kalimah ﻵﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan mereka sebenarnya tiada beriman kepada Allah. Ini bermakna bahawa penafian, pengingkaran, penolakan dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap kerajaan demokrasi serta deklarasi kekufurannya adalah syarat kesempurnaan iman seseorang Islam yang sedang berada dan bernaung di bawah kekuasaan dan naungan kerajaan demokrasi seperti mana kita kini di Malaysia.

Firman Allah: al-Mumtahanah 4 
Sesungguhnya kami berlepas diri daripadamu dan daripada apa-apa yang kamu sembah selain daripada Allah. Kami mengingkari (agama) kamu, dan telah terang permusuhan dan kebencian di antara kami dan kamu selama-lamanya, sehingga kamu beriman kepada Allah satu-satu-Nya.

Ayat ini adalah ayat REVOLUSI! Sikap Islam terhadap kerajaan demokrasi kita ini hanyalah dalam bentuk mengkufur ingkarkannya, memisah dan menjauhkan diri kita daripadanya, serta untuk memusuhi dan membencinya buat selama-lamanya. Segala sikap ini adalah perintah Allah yang berbentuk AQIDAH yang amat serius. Umat Islam di Malaysia kita ini yang mengamalkan sistem politik demokrasi serta mereka tidak memusuhi dan membenci demokrasi dan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini, mengikut pengertian ayat di atas ini , mereka itu adalah orang-orang yang tidak mentaati dan mematuhi perintah Allah dan oleh yang demikian mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman kepada Allah !

Firman Allah: al-Baqarah 193 
Dan berperanglah sehingga tiada lagi penindasan dan jadilah agama itu hanya untuk Allah.

Firman Allah: al-Baqarah 251 
Jika Allah tidak menahan segolongan manusia dengan yang lain, nescaya berleluasa kerosakan di bumi.

Demokrasi yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia dan yang syirik dan kufur ini adalah disifatkan oleh Allah s.w.t. sebagai penindasan, kezaliman, pencerobohan, ancaman, kejahatan dan kerosakan dan oleh itu diperintah serta diwajibkan-Nya ke atas kita untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi terhadapnya (demokrasi) sehingga ianya mengalami keruntuhan dan kehancuran yang total untuk kemudiannya digantikan dengan agama Allah dan kerajaan Allah dan justeru agama Allah SWT sahaja yang berhak untuk berkuasa dan memerintah ke atas kita, dan dengan itu supaya pengabdian manusia yang total itu hanyalah kepada Allah sahaja yang menyempurnakan pegangan dan amalan kita akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Firman Allah: asy-Syura 39 
Dan orang-orang yang apabila ditimpa kezaliman, mereka (tidak gentar) menuntut bela.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran):
"Tujuannya ialah untuk menjelaskan satu sifat pokok kelompok Muslim, iaitu sifat menentang kezaliman dan tidak tunduk kepada kezaliman. Ini adalah satu sifat tabii (semula jadi) bagi kelompok Muslim yang dilahirkan untuk memimpin umat manusia supaya mereka menjadi sebaik-baik umat yang menyuruh membuat kebaikan dan melarang membuat kejahatan dan supaya mereka mengamal kehidupan manusia dengan dasar kebenaran dan keadilan. Mereka adalah satu umat yang amat di muliakan Allah s.w.t."

Menuntut bela ke atas kezaliman dan penindasan itu adalah satu sifat yang semula jadi dan tabii dalam pemikiran dan budaya hidup Islam - justeru itu, sikap dan pendirian kita terhadap demokrasi yang berbentuk kezaliman dan penindasan itu, hendaklah dalam bentuk penentangan dan pengingkaran serta tiada ketundukan kepadanya supaya kehidupan manusia tetap didasarkan kepada kebenaran dan keadilan Islam dan supaya kemuliaan dan ciri-ciri kemanusiaan kita yang tinggi dan murni itu sentiasa terpelihara.

Firman Allah: ali-Imran 110 
Kamu adalah sebaik-baik umat untuk manusia: Kamu menyuruh kepada kebaikan dan melarang daripada kejahatan, dan kamu beriman kepada Allah.

Konsep “amar makruf nahi mungkar” adalah satu konsep yang dinamik, radikal dan revolusyeneri dalam pemikiran dan kehidupan Islam di mana ia memerintahkan kita supaya mengingkari, menolak, menjauhi dan menentang demokrasi yang syirik dan kufur ini, sedangkan kegagalan atau keengganan untuk mempraktikkan perintah itu boleh menyebabkan ketidak sempurnaan kepada keimanan kita. Kemungkaran yang paling utama yang diperintahkan Allah untuk kita hapuskan ialah kesyirikan dan kekufuran kerajaan demokrasi yang sedang berkuasa, memerintah dan berdaulat, dan makruf yang paling utama yang mengatasi segala makruf yang lain yang diperintahkan Allah ke atas kita ialah untuk menghapuskan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini.


2.     MORAL ISLAM SEBAGAI KONSEP REVOLUSI DALAM ISLAM

Moral Islam yang tinggi hanya dapat diwujudkan apabila umat Islam mempunyai kebebasan sepenuhnya daripada pengabdian diktator manusia dan kezaliman ideologi kufur. Kewujudan Jahiliyah moden yang mengabdikan manusia kepada manusia menyebabkan manusia Islam mengalami keruntuhan moral. Moral Islam yang runtuh hanya dapat dibangunkan dengan revolusi terhadap Jahiliyah.
Moral Islam didasarkan kepada prinsip-prinsip berikut :

1. Allah adalah Pencipta dan Sumber kepada segala kebaikan, kebenaran dan keindahan;

2.  Manusia adalah wakil Allah yang bertanggungjawab, terhormat dan bermaruah;

3. Segala-gala yang berada di langit dan di bumi dijadikan untuk manusia;

4  Allah tidak mengharap sesuatu yang mustahil dari manusia;

5. Cara hidup Islam ialah kesederhanaan;

6. Manusia bertanggungjawab kepada Allah.


Moral Islam membicarakan perhubungan di antara manusia dengan Allah, manusia dengan manusia, manusia dengan kejadian-kejadian lain, dan manusia dengan dirinya sendiri terutama sekali nafsu dan iman.Tanggungjawab moral dalam Islam adalah untuk :


1.     Menyuruh ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran (3:110);

2.     Mewujudkan satu ummah yang menjadi tauladan untuk kebaikan (al-Baqarah 143).

Konsep kedaulatan dan kekuasaan hanya hak dan milik Allah sahaja bermakna manusia adalah bebas daripada segala bentuk pengabdian dan ketundukan kepada manusia dan ideologi yang lain daripada Islam seperti Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis. Manusia dilahirkan bebas daripada sebarang ikatan kepada yang selain daripada Allah. Apabila manusia berada di bawah kedaulatan dan kekuasaan Allah dengan mengamalkan sistem hidup daripada Allah, manusia mempunyai moral dan nilai peribadi yang tinggi, sifat ketegasan dan corak kehidupannya yang beriman teguh kepada menyeru untuk kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran dan untuk membentuk dan mewujudkan satu masyarakat yang muttaqi. Moral Islam yang tinggi yang didirikan di atas kedaulatan Allah dan konsep Tauhid akan bangkit untuk menentang dan menghancurkan segala ancaman, kekuatan dan pengaruh kuasa manusia dan ideologi manusia yang sekiranya tidak dibenteraskan akan menindas dan merampas hak Allah dan hak manusia, bermaharajalela, membuat kebencanaan, mengabdi dan membataskan hak-hak asasi manusia.

Firman Allah: an-Nisa 75 
Dan mengapa kamu tidak berperang ke jalan Allah dan mereka yang tertindas.
 
Ini adalah satu seruan kepada moral Islam yang tinggi supaya bangkit untuk menentang penindasan dan kezaliman, orang-orang yang tidak menyahut seruan ini adalah orang-orang yang tidak bermoral dan berakhlak yang tinggi dan mulia. Moral Islam adalah anti-penindasan, dan moral akan menentang dan memberontak terhadap segala ideologi yang di luar daripada Islam yang kesemuanya itu dianggap sebagai zalim dan menindas termasuk Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis di Malaysia ini. Moral dalam Islam mengasuh dan membentuk sikap dan keperibadian revolusi terhadap kesemua sistem dan ideologi yang lain daripada Islam.

3.     KONSEP PENYEMBAHAN SEBAGAI DOKTRIN REVOLUSI DALAM ISLAM

Setelah menentukan bahawa Allahlah yang semula jadi yang semestinya disembah, al-Quran menjelaskan bahawa Tuhan yang dimaksudkan sebagai yang disembah dalam sembahyangnya adalah Tuhan yang sama yang disembah dalam seluruh bidang kehidupannya - pekerjaannya, kegiatan politiknya, pergaulannya dan kekeluargaannya, dan dalam matinya.

Firman Allah: an-Anaam 162 
Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah.

Islam adalah satu sistem hidup yang meliputi kesemua bidang kehidupan, dan menyembah Allah yang menjadi asas kepada sistem hidup Islam, meliputi kesemua bidang kehidupan manusia – ibadat, politik, ekonomi, sosial dan akhlak. Sekiranya menyembah Allah itu hanya terdiri daripada sembahyang sahaja ianya bererti menyembah banyak Tuhan, sekurang-kurangnya satu Tuhan di dalam masjid-masjid dan surau-surau dan satu Tuhan lagi di dalam parlimen kerana mentaati parlimen dalam kehidupan harian.

Firman Allah: an-Nahl 51 
Allah berkata: "Janganlah mengambil dua Tuhan kerana Dia hanyalah Tuhan yang satu, oleh itu takutilah Daku (dan Daku Sahaja)."

Mentaati Allah dalam ibadat ritual seperti solat, puasa dan haji yang diikuti juga dengan mentaati Allah dalam politik, ekonomi, sosial dan perundangan dan lain-lain aspek kehidupan harian bererti menyembah Allah yang satu dan sama, manakala mentaati Allah dalam ibadat-ibadat solat, puasa dan haji sahaja sedangkan kita mentaati sistem kehidupan Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis dalam kehidupan harian kita ianya bererti menyembah ramai Tuhan; satunya Allah di dalam masjid-masjid dan Tuhan-tuhan yang yang lain yang berada di dalam parlimen.

Ternyata sekali bahawa menyembah Allah meliputi segala bidang kehidupan yang merangkumi ibadat, politik, ekonomi, pergaulan dan perhubungan kekeluargaan. Keesaan Allah yang layak disembah memerlukan kepada keesaan kehidupan manusia; iaitu harmoni di antara kegiatan rohaniah dengan sekular. Keesaan menyembah Allah menyatukan jasad dengan roh, agama dengan politik, ibadat dengan sosio-politik, moral dengan sains, dunia dengan akhirat, Allah dengan alam semula jadi. Logiknya, Islam menentang dua Tuhan; Tuhan agama dan Tuhan politik, Tuhan rohani dan Tuhan sains, Tuhan sembahyang dan Tuhan ilmu, Tuhan kepercayaan dan Tuhan akal.

Menyembah Allah adalah terdiri daripada keimanan, ibadat, tindakan-tindakan dan undang-undang. Menyembah Allah meliputi keseluruhan kegiatan dan kehidupan manusia - kehidupan itu sendiri sama ada ibadat atau politik, adalah menyembah Allah. Selagi tiap sesuatu itu dilaksanakan mengikut cara Islam dan bertujuan untuk mendapatkan keredhaan Allah, sama ada ibadat atau politik atau ekonomi atau sosial, bermakna menyembah Allah. Ideologi Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis adalah pemikiran manusia dan bukan pemikiran daripada Allah , ianya adalah cara manusia dan bukan cara Islam, ia juga bertujuan untuk mendapat persetujuan dan keredhaan manusia dan tidak keredhaan Allah. Umat Islam yang benar-benar menyembah Allah, tidak akan tunduk untuk menyembah Tuhan yang lain, seperti menyembah Tuhan yang berada di dalam parlimen; secara automatik dan spontan kita akan bangkit untuk memberontak dan melancarkan revolusi terhadap ideologi kufur itu dengan tegas, berani dan tanpa kompromi lagi.

Tuhan di dunia adalah Tuhan yang sama di akhirat. Kehidupan di akhirat adalah sambungan kehidupan di dunia. Setiap detik kehidupan di dunia adalah untuk menempah kehidupan di akhirat. Menyembah Tuhan yang benar di dunia akan mendapat perlindungan di akhirat. Menyembah Tuhan yang berada di dalam parlimen dengan mentaati dan mengamalkan agama Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis bererti tidak ada perlindungan di alam akhirat dan balasan yang amat pedih. Umat Islam yang beriman dan menyedari hakikat yang sebenar, baginya memang tidak ada pilihan melainkan untuk menempah kesejahteraan di akhirat dengan meninggalkan Tuhan yang berada di dalam parlimen dan untuk melancarkan revolusi terhadap agama Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis dan hanya menyembah Allah yang satu dan benar, Tuhan dunia dan Tuhan akhirat. Menyembah Allah adalah satu konsep yang revolusyeneri dalam Islam.





4.     SYAHADA (MATI SYAHID ATAU "MARTYRDOM") SEBAGAI KONSEP REVOLUSI DALAM ISLAM

Islam menghalalkan peperangan untuk mempertahankan Islam, ummah, bumi Islam dan nilai-nilai Islam sebagai berperang ke jalan Allah dan menganggap orang-orang yang terbunuh sebagai syahid dan beroleh syurga. Konsep syahada berupaya membentuk jiwa umat Islam sebagai umat yang militen, revolusyeneri dan tidak bertolak ansur terhadap segala apa yang berbentuk kufur dan bertentangan dengan Islam.

Kehidupan di dunia adalah singkat, sementara, tidak sempurna, tetapi penuh dengan cabaran dan godaan yang boleh membawa manusia kepada kebencanaan di alam akhirat yang kekal abadi. Tidak ada cara yang lain yang lebih baik, ringkas, senang dan paling terjamin dalam mencapai keredhaan Allah melainkan syahada. Kesakitan dan keseksaan yang di alami di dunia ketika berjuang dan menghadapi maut adalah terlalu sedikit dan singkat berbanding dengan ganjaran balasan yang amat sempurna daripada Allah yang kekal abadi di alam akhirat, lebih-lebih lagi kesukaran dan kesakitan yang kecil dan sedetik itu dapat menghindarkan kebencanaan dan kepedihan neraka yang tiada berkesudahan. Sudah tentu syahada adalah sesuatu yang mempunyai keuntungan yang amat besar sedangkan modalnya terlalu kecil.

Perjuangan untuk mencapai syahada adalah sesuatu yang sangat menarik kepada orang-orang yang telah mencapai keyakinan dan keimanan yang mendalam di dalam jiwanya. Dalam peperangan (Jihad) hanya KEJAYAAN sahaja yang ditempah oleh para mujahid, tidak ada kegagalan dan kehampaan; hanya ada dua kemungkinan, sama ada mencapai kemenangan atau syahada!

Firman Allah: an-Nisa 74 
Barang siapa berperang di jalan Allah lalu terbunuh atau menang, kami akan beri kepadanya ganjaran yang besar.

Firman Allah: al-Imran 169 
Janganlah menganggap mereka yang terkorban di jalan Allah sebagai mati. Mereka itu hidup, bergembira dengan pertemuan dengan Tuhannya.

Orang-orang yang terkorban di jalan Allah akan mendapat ganjaran yang amat besar di sisi Allah, mereka itu diibaratkan sebagai tidak pernah merasai kematian, jauh daripada keseksaan dan ketakutan. Umat Islam yang beriman kepada konsep syahada dengan mendalam akan sentiasa menunggu-nunggu peluang-peluang keemasan untuk menyertai Jihad.

Mereka sentiasa bertanya-tanya bilakah dan di manakah Jihad itu akan wujud. Bila wujud sahaja situasi dan keadaan Jihad, mereka akan terus menyertai dan melancarkan Jihad dengan semangat berkobar-kobar sebagai menyahut seruan Allah dan untuk mendapat keredhaan Allah tanpa berlengah-lengah dan menangguh-nangguhkannya lagi dan tanpa mencari-cari helah dan alasan-alasan untuk mengelakkannya. Mereka menolak jalan-jalan yang lain dan hanya terus melancarkan Jihad.

Syahada adalah satu konsep penting dalam doktrin revolusi dalam Islam. Rasulullah s.a.w. telah menundukkan musuh-musuh Islam dan berjaya membentuk sebuah Dar al-Islam di Madinah melalui amalan konsep syahada. Empayar-empayar Rom dan Farsi, kekuatan angkatan-angkatan raksasa salib (The Crusaders) dari seluruh Eropah (Crusaders) dan lain-lain serangan dari musuh-musuh Islam kesemuanya ditumpaskan oleh Islam melalui syahada. Empayar-empayar Islam dari zaman khulafa al-Rasyidin, Sepanyol, Uthmaniyah, Moghul dan lain-lain lagi kesemuanya dibangun dan dibentukkan melalui syahada. Tetapi apabila umat Islam meninggalkan syahada, empayar-empayar Islam mengalami kehancuran, umat Islam dijajah, maruah dan keperibadian Islam hancur dan tergadai kepada kekuasaan dan peradaban Barat. Tidak syak lagi syahada adalah satu-satunya konsep yang penting dalam doktrin revolusi dalam Islam.


5.     UMMAH SEBAGAI KONSEP REVOLUSI DALAM ISLAM

Umat Islam yang hidup dalam sesuatu masyarakat Islam dipanggil dengan nama UMMAH. Individu Islam yang hidup dalam masyarakat bukan Islam ialah ahli ummah sedunia asalkan ia memenuhi dan tertakluk kepada ciri-ciri Islam. Ummah adalah satu identiti umat Islam yang universal yang mempunyai satu matlamat atau misi yang mulia dan tinggi untuk dicapai. Sekiranya alam disekelilingnya bertindak dan mempunyai matlamat yang selain daripada matlamatnya, ummah akan bangkit untuk menentang dan menghapuskan matlamat dan kegiatan-kegiatan yang bertentangan itu. Penentangan itu adalah sesuatu yang semula jadi bagi sesuatu umnmah.Ummah yang mempunyai satu misi Islam dan bertindak mengikut metod Islam menjadi teras kepada doktrin revolusi dalam Islam. Ummah yang pasif dan tidak bangkit untuk bertindak terhadap sesuatu yang berkontradiksi dengan matlamatnya itu, bukanlah ummah.

Sebagai satu identiti yang jauh berlainan dengan lain-lain ahli dan komponen masyarakat, ummah mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri yang berdasarkan kepada konsep-konsep berikut:

Kedaulatan Allah

Ummah bertanggungjawab untuk mendirikan kedaulatan Allah (al-Imran 26) dengan menegakkan pemerintahan Islam yang berdasarkan kepada al-Quran dan menjalankan sistem hidup Islam - politik Islam, ekonomi Islam, sosial dan akhlak Islam serta perundangan Islam. Ketaatan ummah hanyalah kepada Allah dan Rasul-Nya (an-Nisa 59) dan menentang segala ketaatan kepada manusia atau ideologi ciptaan manusia seperti Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang memerintah di Malaysia.

Keesaan Matlamat

Ummah mempunyai matlamat yang satu: untuk mencapai al-FALAH atau kejayaan di dunia dan akhirat dengan cara mendirikan kedaulatan Allah di bumi dan mentaati Allah dan Rasul-Nya dalam ibadat dan kehidupan harian. Perjuangan ummah ialah perjuangan untuk mencapai keredhaan Allah, mengikut cara dan metod Allah dan model Rasulullah s.a.w.

Persaudaraan Islam

Ummah berdasarkan kepada persaudaraan Islam dan identiti Islam. Ummah menolak identiti bangsa, negara dan sempadan-sempadan geografi dan politik. Identiti ummah hanyalah kepada Islam.

Firman Allah: al-Hujurat 13 
Wahai manusia! Kami jadikan kamu dari pasangan yang satu, dari lelaki dan perempuan, dan jadikan kamu dari berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenalan diantara satu sama lain. Sesungguhnya yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah yang paling bertaqwa.

Firman Allah: an-Nisa 97 
Tidakkah bumi Allah ini luas untuk kamu berhijrah kepadanya?

Ummah tidak berdasarkan kepada identiti bangsa, negara, tanah air dan sempadan-sempadan geografi dan politik seperti yang terkandung dalam maksud ayat-ayat di atas ini. Ummah adalah satu konsep yang universal yang terdiri daripada kesemua bangsa di keseluruh rantau dan pelusuk di dunia yang semata-mata berpegang kepada persaudaraan Islam. Di dunia ini hanya ada satu ummah sahaja yang bersatu di bawah persaudaraan Islam.

Kesinambungan

Ummah tidak terhad kepada faktor masa dan zaman. Ummah yang universal ini adalah ummah yang satu sejak daripada Nabi Adam a.s sehinggalah kepada hari kiamat. Ummah adalah sesuatu yang berkesinambungan, ia mempunyai keseragaman dalam matlamat dan cara hidupnya sejak zaman berzaman tanpa perubahan dan penyesuaian dengan yang lain-lain.

Firman Allah: al-Hijr 9 
Kami telah menurunkan al-Quran dan kami pasti menjaganya (dari kerosakan).

Allah menjanjikan kepada kita bahawa Dia akan menjaga al-Quran daripada kerosakan sehingga ke hari kiamat. Ini bererti konsep ummah itu berkekalan dan berkesinambungan generasi demi generasi dari segi matlamat dan Aqidahnya kerana al-Quran yang dipelihara dengan sempurna oleh Allah Taala sendiri akan terhindar daripada pencemaran fikiran, ideologi dan bidaah manusia. Sekiranya ummah mengalami kerosakan dan kehancuran iman dan lantas menyeleweng daripada Islam, Allah akan menggantikannya dengan satu golongan orang-orang yang beriman dan taat kepada Allah dan oleh itu mengekalkan kesinambungan ummah; berhubung dengan hal ini Allah berfirman:

Firman Allah: al-Maidah  54 
Wahai orang-orang yang beriman! Sekiranya ada di antara kamu yang berpaling daripada beriman, Allah akan mewujudkan satu golongan manusia yang dikasihi Allah sebagaimana mereka mengasihi Allah, merendah diri dengan orang-orang yang beriman, bersikap keras terhadap orang-orang kafir, berjihad ke jalan Allah dan tidak takut kepada celaan orang-orang yang mencela.

Boleh dikatakan keseluruhan ummah di dunia dewasa ini tunduk, patuh dan beriman dengan Jahiliyah Moden, iaitu segala ideologi dan falsafah Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis, Sekular-Nasionalis-Monarki-Kapitalis dan Sekular-Nasionalis-Militeri-Sosialis-Komunis yang kesemuanya itu bererti berpaling daripada beriman kepada Allah dan kepada Islam. Memandangkan ummah yang wujud sekarang ini di seluruh dunia termasuk di Malaysia tunduk kepada jahiliyah moden yang bererti mereka sedang mengalami kehancuran Islam mereka, Allah berjanji untuk menggantikannya dengan satu ummah yang beriman kepada Allah dan ummah yang akan tegas menentang segala kekuatan dan kekuasaan Jahiliyah sebagai mana yang ditegaskan di dalam ayat di atas ini.

Firman Allah: al-Baqarah 143 
Dan Kami jadikan kamu satu umat yang adil, supaya kamu menjadi saksi-saksi ke atas manusia dan Rasul sebagai saksi ke atas kamu.

Allah menghendaki supaya kita menjadi contoh dan tauladan kepada seluruh umat manusia sebagai satu ummah yang hidup dengan nilai-nilai moral dan akhlak yang tinggi dan mulia yang berdasarkan kepada konsep pengabdian manusia kepada Allah dan ketaatan manusia kepada Allah dengan mempraktik dan menghayati segala sistem hidup daripada Allah yang meliputi ibadat, akhlak, politik, ekonomi, sosial dan perundangan. Sebagai mana Rasul itu adalah tauladan yang baik untuk kita ikuti, kita hendaklah berperanan sebagai tauladan kepada manusia seluruhnya mudah-mudahan mereka itu tertarik dengan cara hidup kita dan untuk beriman kepada Allah sepenuhnya, iaitu bukan sahaja setakat menyembah Allah dalam seluruh ibadat ritual, tetapi juga menyembah Allah dalam  politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perundangan, serta di satu pihak yang lain lagi untuk menolak dan menentang dengan aktif terhadap segala sistem manusia yang syirik dan kufur yang tidak datang dari Allah termasuk Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis atau Sekular-Nasionalis-Diktator-Sosialis-Komunis.

Firman Allah: al-Imran 104, 110, 114 
Hendaklah ada di antara kamu satu umat yang menyeru kepada kebaikan, yang menyuruh berbuat kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran, mereka itulah yang mencapai kemenangan. Kamu ialah sebaik-baik umat, kamu menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran dan beriman kepada Allah. Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, mereka menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran, dan mereka adalah tergolong ke dalam golongan orang-orang yang soleh.

Konsep menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran dalam Islam adalah konsep Islam yang amat revolusyeneri dalam segala gerakan untuk menentang segala bentuk penindasan, kezaliman dan kerosakan yang wujud dan beroperasi dalam sistem kehidupan manusia yang selain daripada Allah. Konsep inilah yang telah bertanggungjawab dalam membangkitkan semangat revolusi dalam perjuangan Rasulullah saw dan para pengikut Baginda dalam menghadapi kaum Quraisy di Mekah, juga dalam penaklukan-penaklukan Islam ke atas kuasa-kuasa dan empayar-empayar kafir pada zaman-zaman Umayyah, Abasiyah dan Uthmaniyah dalam sejarah kebangkitan Islam di dunia, dan dalam segala penentangan Islam terhadap serangan-serangan kafir sejak zaman-berzaman. Namun, konsep Islam yang revolusyeneri ini pada masa kini langsung tidak berfungsi di kalangan massa umat Islam di Malaysia kita ini; di antara sebab-sebabnya adalah kerana :




A. Kejahilan kita yang total mengenai Aqidah dan Pemikiran Islam kita sendiri telah memunculkan berbagai-bagai bentuk salah fahaman dan sifat-sifat yang negatif di kalangan seluruh massa umat Islam kita :

1.  Umat Islam kita tidak mengetahui bahawa kerajaan Malaysia kita ini adalah sebuah kerajaan manusia yang syirik dan kufur yang diperintahkan Allah untuk dilancarkan Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF ke atasnya;

2. Umat Islam kita tidak mengetahui mengenai kewujudan segala konsep Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF yang diperintahkan Allah ke atas kita yang bertujuan untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang sedang wujud dan beroperasi dalam sistem pemerintahan kerajaan demokrasi Malaysia kita yang syirik dan kufur ini;

3.  Kejahilan kita seperti yang tersebut di atas ini (1 dan 2) telah menyebabkan seluruh umat Islam kita ini menjadi umat yang tidak bertaqwa yang sekali-kali tidak mahu melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi untuk menghapuskan kerajaan Malaysia yang syirik dan kufur ini;

B. Sistem pelajaran sekular, sikap mengagung-agung dan mengkagumi peradaban Barat dan sifat rendah diri (inferiority complex) di kalangan umat Islam telah menyebabkan umat Islam kita berkompromi dan meringan-ringankan segala perintah dan seruan Islam;

Dalam pemikiran dan kefahaman umat Islam di Malaysia kita ini, ideologi Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis bukanlah ideologi Jahiliyah dan bukanlah satu kesyirikan dan kekufuran, bahkan umat Islam kita menganggapkannya sebagai sesuatu yang makruf kerana kita mempunyai pandangan bahawa ia memberi faedah kepada manusia dan agama Islam kita dalam bentuk pembangunan ekonomi negara kita dan perkembangan pesat untuk agama Islam kita. Salah tanggapan atau kejahilan kita yang total mengenai Aqidah dan Pemikiran Islam kita ini menyebabkan konsep "amar makruf nahi mungkar" tidak ada sebarang kesan revolusyeneri di kalangan seluruh massa umat Islam di Malaysia. Ummah di Malaysia kita ini adalah ummah yang pasif, lesu, lembik dan enggan bertindak kerana kejahilan kita yang total mengenai pengertian Aqidah dan Pemikiran Islam kita dan mengenai pengertian Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF yang membawa kepada ketiadaan ketaqwaan di kalangan kita, dan inilah faktor yang paling menonjol yang menyumbangkan kepada kelesuan kita dan ketiadaan kebangkitan Islam di Malaysia kita ini.

Sedangkan dalam sesuatu kebangkitan Islam, peranan ummah adalah paling utama – ummah yang bertaqwa bertindak sebagai "motor" atau tenaga penggerak yang aktif ke arah tindakan, perubahan dan revolusi!:

Firman Allah: ar-Raad 11 
Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri mengubah keadaan di dalam diri mereka sendiri.

Ayat ini mengutarakan kepada kita mengenai konsep-konsep Islam yang radikal, militen dan revolusyeneri dalam perjuangan Islam :

1. Ummahlah yang menggerak dan melancarkan perubahan dan revolusi di dalam sesuatu masyarakat;

2.  Sebelum perubahan dan revolusi itu dapat dilancarkan, ummah terlebih dahulu hendaklah mengalami perubahan dan revolusi di dalam diri mereka sendiri.

Ummah yang bertindak sebagai "motor" dalam perubahan dan revolusi masyarakat adalah terdiri daripada umat Islam dengan sifat-sifat mereka yang bertaqwa yang lahir daripada kesedaran dan kefahaman mereka mengenai Aqidah dan Pemikiran Islam dan juga mengenai pengertian-pengertian Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF dalam Islam. Ummah yang mengalami perubahan di dalam diri dan kehidupan praktis mereka, iaitu perubahan daripada tidak bertaqwa kepada sepenuhnya bertaqwa, akan bergerak aktif dan dengan seberapa segera untuk berjuang dengan gigih ke arah merealisasikan perubahan dan revolusi dalam masyarakat mereka, iaitu daripada masyarakat yang dikuasai sepenuhnya oleh ideologi dan sistem kehidupan kufur kepada masyarakat yang dikuasai sepenuhnya oleh Islam dan sistem kehidupan Islam yang hanya mengabdikan manusia kepada Allah sahaja.


6.     ISLAM AGAMA BERTINDAK DAN BERJUANG (ISLAMIC ACTIVISM)   

Islam adalah agama bertindak dan berjuang, bukan agama berpeluk tubuh, diam membisu, berkecuali, tanpa sikap dan komitmen bila berhadapan dengan isu Jahiliyah. Islam agama aktif, bukan pasif. Islam agama revolusi, bukan agama berkompromi dengan Jahiliyah. Islam adalah agama bertindak, aktif dan revolusi yang tidak mengharapkan perubahan akan berlaku melalui sembahyang dan doa semata-mata; Islam bertindak, beraksi, berjuang, berjihad dengan gigih dan penuh dedikasi serta melibatkan pengorbanan jiwa dan raga secara berterusan dan berpanjangan tanpa bermusim, tanpa rehat, tanpa mengendur, tanpa mundur, tetapi terus maju ke hadapan sehingga tercapai matlamat untuk menegakkan Deen Allah dan kedaulatan Allah di bumi serta untuk menghancurkan Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis, ideologi Jahiliyah. Inilah yang dikatakan Islam adalah agama bertindak dan berjuang atau "Islamic activism". Islam mendeklarasikan Jihad terhadap penindas dan untuk membebaskan golongan-golongan yang tertindas dengan tidak mengira sama ada yang menindas dan tertindas itu adalah daripada golongan Islam atau golongan-golongan yang lain.

Firman Allah: al-Hujurat 9 
Dan sekiranya dua golongan mukmin bertelagah diantara mereka, damaikanlah di antara keduanya. Dan sekiranya salah satu daripadanya menyalahi yang lain, perangilah yang salah itu sehingga ia kembali kepada Allah.
 
Firman Allah: al-Hajj 40 
Sekiranya Allah tidak menahan satu golongan manusia dengan yang lain, sudah pasti akan diruntuhkan segala gereja, kuil dan masjid di mana nama Allah diperingati dengan banyaknya.

Firman Allah: an-Nisa 75 
Mengapakah kamu tidak berperang ke jalan Allah dan orang-orang yang tertindas.

Bila wujud sahaja penindasan dan kezaliman, sama ada akibat pemerintahan diktator atau pemerintahan ideologi seperti Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis, Islam akan mengambil sikap yang positif untuk bertindak ke atas golongan yang menindas dan menzalimi - tidak ada sikap berkecuali, tunggu dan lihat, tangguh dan berkompromi. Islam dengan tegas memerintahkan umat Islam supaya menentang segera segala penindasan dan kezaliman sama ada dalam bentuk pemerintahan diktator atau ideologi, pemikiran, perundangan, dan sistem ciptaan manusia seperti Kerajaan Malaysia kita ini. Prinsip Islam yang paling revolusyeneri sekali berhubung dengan isu penindasan dan kezaliman ini ialah bahawa, bukan sahaja umat Islam berkewajipan untuk menentang dan menghapuskan penindasan, tetapi sikap berdiam diri tanpa sebarang tindakan penentangan dan lebih-lebih lagi keredhaan menerima penindasan (seperti menerima Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis) adalah satu dosa yang besar ( 71:21; 11:59, 97, 98). Dalam Islam, manusia tidak diberi kebebasan untuk menggalak dan mendorongkan lagi penindasan dan kezaliman untuk berkekalan dan berpanjangan. Seseorang yang sanggup ditindas dan dizalimi adalah sama-sama bersalah dan berdosa dengan orang-orang yang menindas dan menzalimi itu. Dalam mempertahankan kebebasan dan moral manusia, Islam memerintahkan pelancaran perang dan Jihad terhadap golongan yang menindas dan menzalimi manusia.

Firman Allah: an-Nisa 97 
Sesungguhnya orang-orang yang diwafatkan Malaikat, sedang mereka menganiayai diri mereka, Malaikat berkata, "dalam apakah kamu berada? Mereka menjawab, "kami lemah (tiada sanggup untuk menjalankan kewajipan seorang Islam) di tanah air kami". Berkata Malaikat. "Tiadakah bumi Allah ini luas untuk kamu berhijrah kepadanya? Maka tempat mereka itu neraka jahanam, dan itulah sejahat-jahat tempat kembali.

Seseorang yang sedang berada dan hidup di bawah pemerintahan kerajaan demokrasi Malaysia serta ia menyetujui dan meredhainya, mempunyai pengertian bahawa ia sanggup untuk ditindas dan dizalimi oleh ideologi, pemikiran, perundangan dan sistem politik demokrasi - orang-orang seperti ini adalah orang-orang yang sama berdosa dengan golongan pemerintah demokrasi yang disifatkan sebagai menindas dan menzalimi manusia.

  
Firman Allah: at-Taubah 29 
Perangilah orang-orang yang tidak mahu percaya kepada Allah dan tidak kepada hari kemudian dan yang tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya, dan tidak beragama dengan agama yang benar, dari antara orang-orang yang diberi kitab, sehingga mereka membayar jizyah dengan tangan dalam keadaan ketundukan.

Firman Allah: Saf 9 
Dialah yang mengutuskan Rasul dengan petunjuk dan agama yang benar supaya ia mengatasi kesemua agama.

Firman Allah: at-Taubah 40 
Kalimat Allah diletak setinggi-tinggi.

Firman Allah: al-Baqarah 193 
Dan jadilah agama hanya untuk Allah.

Allah menghendaki supaya Islam menjadi satu agama yang teragung dan berkuasa di seluruh dunia sehingga mengatasi dan menundukkan segala agama dan ideologi yang selain daripada Allah s.w.t. seperti Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis atau Sekular-Nasionalis-Monarki-Kapitalis atau Sekular-Nasionalis-Diktator-Komunis. Metod untuk menjadikan Islam sebagai satu agama yang agung dan mengatasi agama-agama dan ideologi-ideologi yang lain bukanlah melalui dakwah semata-mata seperti yang diperjuangkan oleh badan-badan apologis atau melalui penerapan nilai-nilai Islam dan proses evolusi yang diprogramkan oleh UMNO. Metod Islam ialah perang dan Jihad seperti mana Islam menyerang dan menakluki Farsi, Rom (Constantinople), Perancis, Eropah Timur, Russia, India, Afrika Utara, Sepanyol dan lain-lain lagi. Sejajar dengan prinsip ini, Islam bertindak dan berfungsi sebagai satu ANGKATAN PERANG dan berbentuk MILITEN dan REVOLUSYENERI.

No comments:

Post a Comment