Thursday 18 October 2012

JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI - PERANG OFENSIF (SIRI 2)


5.  PERANG OFENSIF UNTUK MEMERANGI AHLIL KITAB

Sebagai mana Allah telah memerintahkan kita supaya memerangi kaum musyrikin kesemua sekali kerana jurang perbezaan aqidah yang sangat jauh di antara kita dengan mereka, dan umumnya kerana mereka memusuhi Islam kerana mereka melakukan pencerobohan terhadap hak-hak asasi manusia akibat daripada mereka mengabdikan manusia kepada sesama manusia, Allah juga memerintahkan kita supaya memerangi ahlil kitab di atas rasionaliti dan asas yang sama.

Firman Allah: at-Taubah 29, 
Perangilah orang-orang yang tidak beriman, mereka tiada mengharamkan apa yang diharamkan Allah dan Rasul-Nya dan tiada pula beragama dengan agama yang benar, (iaitu) diantara ahli-ahli kitab, kecuali jika mereka membayar jizyah dengan tangannya sendiri sedang mereka orang yang tunduk..

Kita diperintahkan supaya berperang dengan ahlil kitab kerana mereka ini sedang memusuhi dan mencerobohi kita. Mereka dianggap sebagai memusuhi dan mencerobohi kita kerana melakukan perkara-perkara berikut:

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Penjelasan al-Quran telah menggariskan sifat-sifat yang berikut:

Pertama : mereka tidak beriman kepada Allah dan tidak kepada hari kiamat.
Kedua : mereka tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah swt dan Rasul-Nya.
Ketiga : mereka tidak berpegang dengan agama yang benar.

Kemudian dijelaskan dalam ayat-ayat selanjutnya bagaimana mereka tidak beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat, dan bagaimana mereka tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya, dan bagaimana mereka tidak berpegang kepada agama yang benar. Smeuanya itu disebabkan kerana :

Pertama : Kaum Yahudi berkata : Uzair itu putra Allah dan kerana orang-orang Kristian berkata : al-Masih itu putra Allah dan tanggapan ini adalah sama dengan tanggapan orang-orang kafir daripada golongan paganis (watani) sebelum mereka. Oleh sebab itu mereka dikira sama dengan golongan ini dalam tanggapan ini di mana penganutnya tidak dianggapkan sebagai orang yang beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat (kami akan jelaskan dengan tepat bagaimana mereka dikatakan tidak beriman kepada hari akhirat).

Kedua : mereka jadikan ulama-ulama dan paderi-paderi mereka dan al-Masih putra Mariam selaku Tuhan-tuhan lain daripada Allah, dan perbuatan ini adalah bertentangan dengan agama yang benar yang menumpukan seluruh ketaatan itu kepada Allah Yang Maha Esa tanpa sekutu-sekutu yang lain. Perbuatan telah menjadikan mereka kaum musyrikin yang tidak berpegang dengan agama yang benar.


Ketiga : Mereka mahu memadamkan nur agama Allah dengan mulut mereka. Ini bererti mereka menentang agama Allah, sedangkan orang-orang yang benar beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat dan berpegang dengan agama yang benar tidak akan menentang Allah.

Keempat : adanya sebilangan besar ulama-ulama dan paderi-paderi mereka yang makan harta orang ramai dengan jalan yang tidak sebenar. Ini bererti mereka tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya (samaada Rasul yang dimaksudkan di sisi Rasul mereka atau nabi Muhammad saw).

Persoalan yang relevan yang sewajarnya kita kemukakan berhubungan dengan perintah ini untuk perbincangan selanjutnya ialah adakah perintah ini hanya terkhusus kepada ahlil kitab sahaja atau ianya meliputi perintah terhadap golongan-golongan yang lain yang juga terlibat dengan gejala tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, tidak mengharamkan apa yang diharamkan Allah dan Rasul-Nya dan tidak berpegang dengan agama yang benar. Sebagai mana ayat-ayat yang menyatakan bahawa orang-orang yang tidak menjalankan hukum Allah itu adalah kafir, zalim dan fasik (5:44,45,47) yang ditujukan kepada kaum Yahudi itu adalah bersifat umum dan oleh itu terpakai untuk kita umat Islam sekarang ini, ayat ini (9:29) juga berbentuk umum dan turut ditujukan juga kepada kita umat Islam sekelian yang menyeleweng daripada jalan yang benar.

Kerajaan demokrasi Malaysia adalah sebuah kerajaan yang menceroboh, mengancam, menzalimi, menindas dan merosak manusia; pertama sekali kerana ia menyerahkan hak-hak Uluhiyah dan Rububiyah milik Allah kepada manusia yang bererti bahawa ia tidak beriman kepada Allah; kedua; ia tidak mengharamkan undang-undang parlimen ciptaan manusia yang bererti bahawa ia tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya; ketiga, ia berpegang dengan agama demokrasi di samping berpegang dengan agama Allah yang bererti bahawa ia tidak berpegang dengan agama yang benar. Kerajaan demokrasi Malaysia mempunyai sifat-sifat dan ciri-ciri yang sama dengan ahlil kitab dalam memusuhi Allah dan Rasul-Nya. Sebagai mana ahlil kitab itu adalah diperintahkan untuk diperangi kerana mereka tidak beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan mereka tidak berpegang dengan agama yang benar, Allah memerintahkan kita supaya melancarkan Jihad dan Perang terhadap kerajaan demokrasi Malaysia ini di atas rasionaliti-rasionaliti dan dasar-dasar yang sama seperti mana pengertiannya yang terkandung di dalam ayat di atas ini.

6.     PERANG OFENSIF UNTUK MENEGAKKAN KEBENARAN DAN MENGHAPUSKAN KEBATILAN

Perang Badar adalah peperangan Aqidah. Umat Islam pada masa itu bercadang untuk berperang kerana harta rampasan, namun Allah swt telah menukarkannya serta mentakdirkannya kepada peperangan Aqidah. Allah memerintahkan kita supaya berperang kerana Aqidah, iaitu untuk menegakkan Aqidah Islam dan untuk menghapuskan aqidah yang batil, dan contoh tauladan peperangan Badar itu adalah sesuatu yang berbentuk peraturan umum dan berkekalan untuk kita pada masa ini dan untuk umat Islam pada masa-masa akan datang.

Firman Allah : al-Anfal 7,8 
Dan (kenangilah) ketika Allah menjanjikan kamu bahawa salah satu daripada angkatan (Quraisy yang dihadapi kamu itu) akan dimenangi kamu, dan kamu mengingini agar angkatan Qafilah (Quraisy) yang tidak bersenjata dan dimenangi kamu. Sedangkan Allah berkehendak (supaya kamu berperang dengan angkatan Quraisy yang bersenjata) untuk menegakkan kebenaran dengan kalimat-kalimatnya dan menghapuskan orang-orang kafir hingga saki baki mereka yang akhir.

Kerana Allah hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil walaupun tidak disukai oleh orang-orang yang melakukan dosa.
 

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran):
Maksudnya, Allah – dengan limpah kurnia-Nya – berkehendak agar mereka menghadapi peperangan bukannya harta rampasan. Allah menghendaki mereka melancarkan peperangan di antara yang Hak dan yang Batil untuk menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan. Allah hendak membenteraskan orang-orang kafir hingga ke saki baki mereka yang akhir, dibunuh mana yang boleh dibunuh dan ditawan mana yang boleh ditawan, hingga keangkuhan mereka dapat ditundukkan dan kekuatan mereka dapat dileburkan, hingga bendera Islam dan Kalimatullah dikibar tinggi dan hingga Allah memungkinkan kelompok Muslimin hidup dengan sisten Rabbani dan bergerak maju dengannya untuk menegakkan Uluhiyah Allah di bumi dan menghancurkan kemaharajalelaan para Taghut. Allah hendak mengurniakan kedudukan yang teguh ini kepada mereka berlandaskan pencapaian dan perjuangan mereka yang wajar bukannya dikurniakan kepada mereka secara serampangan sahaja, kerana Allah Maha Suci daripada tindakan-tindakan secara serampangan. Allah mahu kurniakan kedudukan yang teguh itu melalui usaha dan Jihad mereka, melalui pengorbanan-pengorbanan dan pengalaman-pengalaman yang pahit di alam realiti dan di medan pertempuran.

Ya, Allah menghendaki agar kelompok Muslimin menjadi satu umat dan sebuah negara yang mempunyai kekuatan dan kedaulatan. Allah mahu kelompok Muslimin membandingkan kekuatan mereka yang sebenar dengan kekuatan musuh mereka dan melebihkan kekuatan mereka yang kecil di atas kekuatan musuh mereka yang besar. Allah mahu kelompok Muslim menginsafi bahawa kemenangan itu bukan dengan kekuatan bilangan dan kekuatan senjata, bukan dengan kekuatan harta dan kuda dan seterusnya bukan dengan kekuatan bekalan dan persediaan yang cukup, malah kemenangan itu dicapai dengan kekuatan hubungan hati yang kukuh dengan kekuatan Allah yang tidak dapat ditentang oleh kekuatan manusia. Dan semuanya ini harus terbit daripada pengalaman yang benar di alam kenyataan bukannya terbit daripada tanggapan dan kepercayaan hati semata-mata agar kelompok Muslimin memperolehi bekalan daripada pengalaman yang hakiki itu untuk menghadapai seluruh masa depan mereka, dan agar mereka yakin bahawa mereka di setiap masa dan tempat memiliki kekuatan untuk menumpaskan musuh mereka, walaupun sekecil mana bilangan mereka dan sebanyak mana bilangan musuh mereka walaupun selemah mana kelengkapan material mereka dan sekuat mana persiapan dan peralatan para musuh mereka. Hakikat ini tidak tersemat di dalam hati seteguh ia tersemat melalui peperangan muktamad di antara kekuatan keimanan dan kekuatan kezaliman.

Di sini pemerhati dapat melihat pada hari ini dan selepas hari ini betapa jauhnya jarak perbezaan di antara kehendak yang dirancangkan oleh kelopok Muslimin untuk diri mereka dengan kehendak yang baik yang dikehendaki Allah untuk mereka, di antara apa yang difikir baik oleh mereka dengan apa yang ditetapkan Allah untuk mereka. Disamping melihat jurang perbezaan yang amat jauh, pemerhati itu juga dapat mengetahui betapa banyaknya kesilapan manusia ketika mereka berfikir bahwa mereka mampu memilih untuk diri mereka sesuatu yang lebih baik daipada apa yang dipilih Allah untuk mereka, dan ketika mereka merasa akan mendapat bahaya daripada kehehndak keputusan Allah yang mungkin mendedahkan mereka kepada ancaman bencana dan gangguan yang menyakiti meraka, sedangkan di sebalik kehendak keputusan Allah tersembunyi kebaikan-kebaikan yang tidak terlintas di dalam hati dam imaginasi mereka.

Di mana letaknya titik perbandingan di antara kehendak-kehendak yang dirancangkan oleh kelompok Muslimin untuk kebaikan dan kepentingan mereka dengan kehendak-kehendak yang baik yang diaturkan Allah untuk mereka? Seandainya kehendak mereka untuk menawan angkatan qafilah perdagangan Quraisy yang tidak bersenjata itu tercapai, maka yang berlaku ialah kisah harta rampasan, iaitu kisah satu kumpulan manusia yang berjaya menyerang angkatan qafilah perdagangan dan mengambil harta benda yang dibawa olehnya. Tetapi peperangan Badar yang dikehendaki Allah itu telah berlalu di dalam sejarah sebagai sebuah kisah perjuangan Aqidah, kisah kemenangan muktamad yang memisahkan di antara yang hak dengan yang batil, kisah kemenangan agama yang benar yang telah berjaya menumpaskan musuh-musuhnya yang lengkap dengan kekuatan senjata dan bekalan yang diperlukan, sedangkan pihak agama yang benar hanya mempunyai bilangan pejuang yang kecil dan bekalan dan kenderaan yang tidak mencukupi, kisah kemenangan hati manusia yang berhubung dengan Allah dan mengatasi kelemahan diri malah kisah kemenangan segelintir hati manusia dan di antaranya terdapat segolongan orang yang tidak bersetuju berperang, tetapi dengan saki baki kumpulan yang tabah yang tidak tunduk kepada realiti material, yang penuh yakin kepada hakikat kekuatan yang sebenar dan kesahihan pertimbangan, merek telah berjaya menguasai diri mereka dan orang-orang yang berada di situ, lalu mereka mengharungi peperangan itu walaupun neraca imbangan kekuatan lebih berat di pihak musuh. Tetapi dengan kekuatan keyakinan, mereka telah berjaya mencapai kemenangan yang gemilang.

Sebenarnya peperangan Badar dengan segala latar belakangnya ini akan terus menjadi contoh di dalam sejarah manusia. Ia adalah satu peperangan yang menjelaskan undang-undang kemenangan dan kekalahan. Ia mendedahkan punca-punca kemenangan dan punca-punca kekalahan. Ia menerangkan sebab-sebabnya yang hakiki bukan sebab-sebab lahir yang bersifat fizikal. Ia merupakan sebuah kitab terbuka yang dapat dibaca oleh generasi-generasi daripada semua zaman dan tempat, di mana gambaran pengertian dan hakikat peperangan itu tetap tidak berubah. Peperangan Badar merupakan salah satu bukti kekuasaan Allah dan salah satu undang-undang Allah yang berlaku pada makhluk-Nya selama wujudnya langit dan bumi. Kelompok Muslimin yang berjuang pada hari itu untuk menegakkan kembali sistem hidup Islamiyah di muka bumi setelah dunia didominasikan oleh sistem hidup Jahiliyah, adalah amat wajar berhenti lama-lama di hadapan peperangan Badar untuk merenungi nilai-nilainya yang muktamad yang telah ditunjukkan olehnya dan meneliti dimensi-dimensinya yang agung, di mana ia mendedahkan jarak perbezaan di antara kehendak-kehendak yang difikir oleh manusia untuk kepentingan mereka dengan kehendak-kehendak yang baik yang ditetapkan Allah untuk mereka.  


Firman Allah : al-Anfal 7,8 
Dan (kenangilah) ketika Allah menjanjikan kamu bahawa salah satu daripada angkatan (Quraisy yang dihadapi kamu itu) akan dimenangi kamu, dan kamu mengingini agar angkatan Qafilah (Quraisy) yang tidak bersenjata dan dimenangi kamu. Sedangkan Allah berkehendak (supaya kamu berperang dengan angkatan Quraisy yang bersenjata) untuk menegakkan kebenaran dengan kalimat-kalimatnya dan menghapuskan orang-orang kafir hingga saki baki mereka yang akhir.

Kerana Allah hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil walaupun tidak disukai oleh orang-orang yang melakukan dosa.

Kelompok Muslimin yang berjuang pada hari ini untuk mengembalikan Islam di dalam dunia kehidupan manusia dan di alam realiti, mungkin pada hari ini belum lagi sampai dari segi harakat ketahap harakat kelompok Muslimin angkatan pertama pada hari peperangan Badar, tetapi ukuran-ukuran, nilai-nilai, garis-garis panduan umum peperangan Badar dengan latar belakang-latar belakangnya dan natijah-natijahnya serta ulasan-ulasan al-Quran mengenainya masih tetap menjadi pedoman yang dapat memimpin dan menentukan arah pendirian kelompok Muslimin dalam setiap fasa harakat perjuangannya, kerana ukuran-ukuran, nialai-nilai dan garis-garis panduan yang wujud dalalm peperangan Badar itu merupakan ukuran-ukuran, nilai-nilai dan garis –garis panduan yang umum dan tetap selama wujudnya langit dan bumi dan selama adanya kelompok Muslimih di muka bumi ini yang berjuang menentang Jahiliyah untuk mengembalikan kewujudan sistem hidup Islamiyah.

Saiyyid Quitb (Fizilalil Quran- al-Anfal) :

“Kerana Allah hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil walaupun tidak disukai oleh orang-orang yang melakukan dosa.”

Kaum Muslimin telah keluar daripada Medinah untuk berperang, tetapi matlamat yang dikehendaki mereka ialah untuk menawan dan merampas qafilah perdagangan Quraisy yang dipimpin oleh Abu Sufian, tetapi kehendak Allah berlainan daripada kehendak mereka . Allah menghendaki agar angkatan perdagangan Quraisy yang tidak bersenjata itu terlepas daripada kepungan mereka dan agar mereka bertempur dengan angkatan bersenjatat Quraisy yang dipimpin oleh Abu Jahal supaya pertembungan itu benar-benar menjadi satu peperangan yang menumpahkan darah dan berkahir dengan tawanan-tawanan, bukan suatu gerakan menwan qafilah perdagangan dan mendapatkan harta rampasan dan bukan merupakan satu perjalanan berkelah yang selesa. Kemudian Allah menjelaskan tujuan-Nya Ia berbuat begitu :

“Kerana Allah hendak menegakkan yang benar dan menghapuskan yang batil walaupun tidak disukai oleh orang-orang yang melakukan dosa.”

Ayat ini bertujuan menjelaskan satu hakikat yang besar, iaitu kebenaran tidak akan tegak dan kebatilan tidak akan terhapus di dalam masyarakat manusia dengan semata-mata mengemukakan penjelasan secara teori tentang kebenaran dan kebatilan itu dan tidak pula dengan semata--semata iktiqad yang bercorak teori bahawa yang ini benar dan yang itu batil, malah kebenaran tidak akan tegak dan wujud di dalam realiti kehidupan manusia dan kebatilan tidak hapus dan hilang daripada dunia manusia kecuali dirobohkan kuasa kebatilan dan dibangunankan kuasa kebenaran, dan semuanya ini tidak akan berlaku kecuali tentera kebenaran menang dan tentera kebatilan kalah dan tumbang. Oleh sebab itu Islam merupakan satu sistem hidup yang haraki dan berpijak di bumi kenyataan bukan satu sistem hidup yang bercorak teori  untuk maksud ilmu pengetahuan dan perdebatan atau untuk maksud iktiqad yang negatif!

Kini kebenaran telah ditegakkan dan kebatilan telah dihapuskan dengan peperangan Badar, dan kemenangan yang praktikal ini telah mewujudkan furqan atau pemisahan di alam realiti di antara kebenaran dan kebatilan sebagai mana yang telah disebut di dalam firman Allah ketika menyatakan iradat-Nya disebalik peperangan itu dan di sebalik mengeluarkan Rasulullah saw daripada rumahnya dengan hikmat yang benar dan di sebalik terlepasnya angkatan qafilah perdagangan Quraisy yang tidak bersenjata dan bertembungnya dengan angkatan perang Quiraisy yang bersenjata.

Semuanya ini merupakan suatu furqan dl dalam sistem hidup Islam ini sendiri, iaitu satu furqan yang menjelasan tabiat dan hakikat sistem ini di dalam hati kaum Muslimin, suatu furqan yang kita sedari betapa perlunya pada hari ini apabila kita melihat kegoyahan yang melanda konsep-konsep agama ini di dalam hati orang-orang yang menamakan diri mereka sebagai orang-orang Islam sehingga kegoyahan ini sampai kepada tanggapan-tanggapan setengah-setengah pendakwah yang menyeru manusia kepada agama ini.

Kebenaran tidak dapat ditegakkan dan kebatilan tidak dapat dihapuskan di bumi ini hanya dengan dakwah dan semata-mata dakwah, dan kedua-duanya ini tidak dapat dicapai melalui Program Islamisasi dan Islam Hadhari, tetapi kedua-keduanya ini akan hanya tercapai melalui segala gerakan dan tindakan yang sedar dan terancang untuk mengoperasikan Jihad dan Perang. Inilah pengajaran yang disampaikan Allah kepada kita umat Islam yang kini sedang dijajah dengan begitu lama dan ketara sekali oleh pemikiran Jahiliyah - bahawa kebenaran hendaklah ditegakkan dengan Jihad dan Perang, dan begitu juga kebatilan itu hendaklah dihapuskan dengan Jihad dan Perang, dan tidak melalui jalan demokrasi atau jalan-jalan yang selain daripada Jihad dan Perang! Melalui peristiwa peperangan Badar yang Agung itu Allah mengajarkan kita bahawa sesebuah kerajaan Islam tidak mungkin dapat ditegakkan di mana-mana bumi umat Islam ini hanyalah melalui dakwah dan semata-mata dakwah sahaja, tetapi ia hanya akan tercapai melalui Jihad dan Perang.


KEENGGANAN BERJIHAD

Setelah sampai di sini kita sudah dapat membuat kesimpulan mengenai kewujudan enam lagi Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF yang diperintahkan Allah ke atas kita untuk dilancarkan ke atas berbagai-bagai golongan manusia dengan dalil-dalil daripada ayat-ayat al-Quran yang jelas dan konkerit. Mengapakah masih lagi para ulama dan intelek Islam kita ini mendakwa bahawa Jihad dan Perang itu hanyalah dalam bentuknya yang defensif sahaja, iaitu berperang hanya setelah diperangi. Ini tiadalah yang lain melainkan kerana mereka itu adalah orang-orang yang sedang berada dalam kesesatan dan kerosakan yang amat jauh akibat daripada mereka belajar agama daripada kaum Ahlil Kitab, mereka itu adalah disesat dan dirosakkan oleh Ahlil Kitab dan mereka itu pula adalah orang-orang yang menyesat dan merosakkan kita dengan kerosakan dan kesesatan yang amat jauh kerana mereka menyebarkan segala ajaran mereka yang sesat dan rosak ini di kalangan kita!

Firman Allah: at-Taubah 38, 39 
Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu jika dikatakan orang kepadamu: "Berperanglah kamu pada jalan Allah", lalu kamu berlambat-lambat (duduk) ditanah? Adakah kamu suka dengan kehidupan didunia ini daripada akhirat? Maka tak adalah kesukaan hidup di dunia, diperbandingkan dengan akhirat, melainkan sedikit sekali.

Jika kamu tiada mahu berperang, nescaya Allah menyiksamu dengan azab yang pedih dan Dia akan menukar kamu dengan kaum yang lain, sedang kamu tiada melarat kepada Allah sedikit pun. Allah Maha kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Firman Allah: an-Nisa 77 
Tidakkah engkau ketahui orang-orang yang dikatakan kepadanya: tahanlah kedua tanganmu (dari memerangi orang-orang kafir) dan dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat. Tatkala diperlukan peperangan atas mereka itu, tiba-tiba segolongan di antara mereka takut kepada manusia, seperti ketakutan kepada Allah, atau lebih sangat takut. Mereka itu berkata: Ya Tuhan kami, mengapakah Engkau perlukan peperangan di atas kami, mengapakah tidak Engkau undurkan (wafat) kami, hingga waktu yang dekat? Katakanlah: Kesenangan dunia cuma sedikit dan akhirat lebih baik bagi orang yang taqwa; sedang kamu tiada teraniaya sedikit pun.

Firman Allah: Sof 2, 3 
Hai orang-orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat? Amat besar kebencian di sisi Allah, kerana kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat.

Orang-orang yang tidak melaksanakan tanggungjawab dan perintah Allah untuk berjihad, adalah dimurkai, dibenci, dilaknati oleh Allah swt dan akan diseksa di akhirat nanti. Di sinilah terletaknya kekuatan Islam – berjihad itu adalah satu perintah daripada Allah yang Maha Tinggi, sedangkan mengabaikan Jihad itu adalah satu pengingkaran dan kederhakaan yang besar terhadap Allah!


HIZBU AT-TAHRIR

Hizbu at-Tahrir mendakwakan bahawa tidak ada REVOLUSI dalam bentuk perang dalam Islam terhadap sesebuah kerajaan manusia seperti kerajaan demokrasi Malaysia yang syirik dan kufur ini di atas beberapa sebab :

 Jihad, Perang dan Revolusi bukan tanggungjawab individu atau sesuatu golongan, tetapi tanggungjawab sesebuah kerajaan Islam;

2.  Tidak wujud Jihad dan Perang dalam bentuk yang OFENSIF, kesemua perang dalam Islam adalah Jihad dan Perang yang DEFENSIF sahaja;

3.  Taat dan patuh kepada Sunnah Rasulullah saw, iaitu kita tidak memerangi sesebuah kerajaan Jahiliyah pada zaman Jahiliyah seperti mana kerajaan demokrasi Malaysia kita ini memandangkan Rasulullah saw tidak memerangi kaum Quraisy Mekah pada zaman Jahiliyah Mekah, Baginda hanya berperang setelah wujudnya sebuah kerajaan Islam di Medinah. 

Tanggungjawab untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi adalah tanggungjawab individu :

Firman Allah : an-Nisa 84 
Oleh itu berperanglah kerana sabilullah. Engkau tidak ditaklifkan selain daripada kewajipanmu sendiri sahaja dan berilah perangsang kepada orang-orang yang beriman semoga Allah menahan bahaya serangan orang-orang kafir itu dan Allah amatlah besar kekuatan-Nya dan amatlah berat penyiksaan-Nya.

Jihad, Perang dan Revolusi adalah tanggungjawab individu, dan justeru sekumpulan individu Islam walaupun tanpa kewujudan sesebuah kerajaan Islam itu adalah dipertanggungjawabkan untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi ke atas sesuatu kerajaan manusia yang syirik dan kufur. Ini bererti wujudnya REVOLUSI dalam Islam. Perintah Allah untuk berperang di zaman Medinah adalah berbentuk UMUM, FINAL dan MUKTAMAD yang dimaksudkan untuk dilancarkan pada kesemua zaman dan masa, dan untuk seluruh individu dan kumpulan, serta untuk seluruh kerajaan Islam.

Solat, puasa, zakat, haji dan seluruh syariat Islam belum lagi wujud pada zaman Jahiliyah Mekah, sehubungan dengan ini, kita ingin bertanya HIZBU AT-TAHRIR, apakah semua ibadat ritual seperti ini belum lagi wajib ke atas kita sekarang ini kerana kita masih berada dalam era Jahiliyah di bawah kerajaan Jahiliyah? Kesemua ibadat ini dan seluruh syariat Islam adalah wajib ke atas kita pada masa kita ini dan justeru, Jihad, Perang dan Revolusi adalah wajib ke atas kita kerana segala perintahnya adalah berbentuk UMUM, FINAL dan MUKTAMAD yang tidak terbatas kepada sesuatu masa dan zaman sahaja tetapi ianya adalah diperintahkan ke atas kita untuk kesemua era dan zaman.

Firman Allah : al-Hajj 40 
Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Hajj 40) :
Semua rumah-rumah ibadat akan terancam kepada perobohan walaupun rumah-rumah itu merupakan rumah-rumah suci yang didirikan khusus untuk beribadat kepada Allah, kerana ia mengikut  pandangan kebatilan, alasan bahawa rumah-rumah itu banyak disebutkan nama Allah tidak dapat menolaknya daripada perobohan dan tiada yang dapat melindungkan keselamatan rumah-rumah suci itu melainkan (sunnatullah) yang menolak setengah pencerobohan manusia dengan penentangan daripada setengah manusia yang lain, iaitu penolakan dan pertahanan yang dilakukan oleh pembela-pembela aqidah terhadap musuh-musuh mereka yang mencabul kehormatan rumah-rumah suci dan para penghuninya. Kebatilan selalu bersikap sewenang-wenang. Ia tidak berhenti-henti mencabul dan menceroboh kecuali ia ditentang dan dilawan dengan kekuatan yang sama. Kebenaran itu tidak cukup dengan  kebenarannya sahaja untuk melawan pencerobohan kebatilan, malah ia harus mempunyai kekuatan yang dapat melindung dan mempertahankan keselamatannya.     

Allah memerintahkan umat Islam supaya memerangi para pemerintah yang melakukan kerosakan di bumi kerana mereka menjalan dan menguat kuasakan undang-undang manusia ke atas manusia yang mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada manusia. Umat Islam yang diperintahkan supaya berperang di sini adalah sesiapa sahaja yang beragama Islam, samada individu, kumpulan atau kerajaan Islam, dan perang di sini adalah dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang musuh-musuh Islam tanpa terlebih dahulu diserang dan diperangi oleh mereka. Ayat-ayat ini berbentuk UMUM, FINAL dan MUKTAMAD, iaitu ianya tidaklah terhad kepada sesutau masa dan zaman yang tertentu sahaja, malah ianya adalah untuk kesemuanya zaman dan era termasuklah dalam era Jahiliyah. Melalui ayat ini, Allah memerintahkan kita supaya kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi ke atas kerajaan demokrasi Malaysia untuk menghapuskan kerosakan yang lahir akibat daripada sistem pengabdian manusia kepada manusia yang wujud dan beroperasi di dalamnya untuk kemudiannya di gantikan dengan sebuah kerajaan Allah yang akan mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada Allah yang berbentuk adil, selamat dan aman sejahtera.

Firman Allah: al-Baqarah 193 
Dan berperanglah sehingga tiada lagi fitnah (penindasan) dan jadilah agama untuk Allah.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Baqarah) :
Dasar agung yang disyariatkan oleh Islam di dalam ayat-ayat pertama al-Quran yang diturun mengenai peperangan ini masih lagi berkuat kuasa, dan Aqidah Islam juga masih terus menghadapi orang-orang yang mencerobohinya dan mencerobohi pemeluk-pemeluknya dengan berbagai-bagai cara, dan penindasan dan tindakan-tindakan kejam juga masih terus menimpa orang-orang yang beriman dalam bentuk individu, kelompok-kelompok dan umat-umat seluruhnya pada sesetengah waktu. Dan setiap mereka yang menghadapi penindasan terhadap agamanya dalam apa-apa bentuk sekalipun adalah diwajibkan bangkit melawan dan berperang, dan menegakkan dasar agung yang disyariatkan oeh Islam itu. Oleh sebab itu kelahiran dasar ini merupakan hari lahir yang baru bagi umat manusia.

Ini adalah ayat yang berbentuk UMUM, FINAL dan MUKTAMAD yang tidak terhad dan terikat kepada mana-mana era dan zaman asalkan ianya adalah revolusi dan peperangan oleh sekumpulan umat Islam untuk meruntuh dan menghancurkan kerajaan manusia yang syirik dan kufur. Kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah satu “fitnah”, iaitu penindasan kerana ia menjalankan segala peraturan dan undang-undang manusia, dan selama mana ianya adalah berbentuk sebagai satu “fitnah”, selama itulah Allah memerintahkan setiap individu dan setiap kumpulan umat Islam supaya mereka melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi ke atasnya (kerajaan Malaysia) dalam bentuknya yang OFENSIF, iaitu menyerang sebelum diserang oleh musuh-musuh Islam.

Firman Allah :  Al-Maidah 21 
Wahai kaumku! Masuklah ke tanah suci (Palestin) yang telah diperintah oleh Allah untuk kamu (memasukinya); dan jangan kamu berbalik undur ke belakang, ( kalau kamu undur) maka kamu kelak akan menjadi orang-orang yang rugi..

Nabi Musa as memerintahkan kaumnya supaya mereka menyerang dan memerangi negeri Palestin yang pada masa itu sedang berada di bawah kekuasaan orang-orang kafir padahal mereka itu (kaum Nabi Musa as) kesemuanya adalah kaum pelarian daripada Mesir yang belum lagi berada di bawah satu kerajaan Islam.

Firman Allah : an-Naml 37 
“Kembalilah kepada mereka, maka demi sesungguhnya kami akan mendatangi mereka dengan angkatan tentera yang mereka tidak terdaya untuk menentangnya, dan kami akan mengeluarkan mereka daripada negeri saba’ dengan keadaan hina, menjadi orang-orang tawanan.”

Nabi Sulaiman as mengancam Raja negeri Saba’ bahawa Baginda merancang untuk menyerang dan menaklukkan mereka kerana mereka itu adalah orang-orang yang kafir dan kerajaan mereka itu adalah kerajaan yang kafir. Ini adalah ayat Jihad dan Perang yang bertujuan untuk menghapuskan kerajaan yang kafir untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Islam.

Firman Allah :al-Baqarah 251 
Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Baqarah) :
Di sini Allah SWT menguat kuasakan perintah-Nya, melaksanakan takdir-Nya dan meletakkan kalimah kebenaran, kebajikan dan kebaikan sebagai kalimah yang tertinggi, iaitu Allah SWT meletakkan hasil pertarungan, pertandingan dan perjuangan itu di tangan kekuatan yang baik dan membina, iaitu pertarungan yang merangsangkan sesuatu yang paling luhur dan mulia yang ada pada kekuatan ini dan menyampaikan kekuatan ini kesetinggi-tinggi darjah kesempurnaan yang telah ditetapkan kepada-Nya dalam hidup ini.

Oleh sebab itulah kumpulan kecil yang beriman dan percaya kepada Allah SWT itu mendapat kemenangan pada akhir perjuangan mereka. Ini ialah kerana mereka melambangkan iradat Allah SWT yang tetinggi yang mahu menolak kerosakan daripada bumi dan menegakkan kebaikan dalam kehidupan manusia. Mereka mendapat kemenangan kerana mereka melambangkan matlamat Ilahi yang tertinggi yang wajar mendapat kemenangan.”

Pada mulanya kaum Muslimin telah di halau keluar dengan kekerasan dan perang daripada negara asal mereka, iaitu Baitul Maqdis oleh kaum kafir, dan mereka terpaksa wujud dan hidup sebagai kaum pelarian di luar kota. Beberapa generasi kemudian setelah menjalani kehidupan sebagai kaum pelarian, Nabi Daud as telah dilantik sebagai ketua satu angkatan Revolusi Islam yang menyerang dan menakluki kembali kota Baitul Maqdis daripada kekuasaan Jalut dan orang-orang kafir, dan selepas itu Baginda dilantik sebagai Raja yang baru. Ini adalah peristiwa Revolusi Islam yang amat gemilang dalam sejarah umat Islam yang turut dimuatkan di dalam al-Quran sebagai satu pengajaran dan contoh tauladan untuk kita ikuti, iaitu agar kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi untuk menghapuskan kerajaan manusia yang kafir dan untuk menggantikannnya dengan sebuah kerajaan Islam pada setiap zaman dan waktu serta di setiap penjuru di bumi kita ini.

Firman Allah :al-Anfal 60
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan daripada pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh  yang lain daripada mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedangkan Allah mengetahuinya. Dan apa yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiayai.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran al-Anfal 60):
Islam harus mempunyai kekuatan yang membolehkannya bertindak di bumi untuk membebaskan manusia.

Islam bukannya satu sistem teologi yang dapat direalisasikan sebaik sahaja ia tersemat di dalam hati sebagai akidah dan sebaik sahaja ia ditegakkan sebagai satu peraturan syiar-syiar ibadat dan selepas itu berakhirlah tugasnya, malah Islam adalah satu sistem hidup yang praktikal dan realislistik yang menghadapi berbagai-begai sistem hidup yang lain, yang ditegakkan ke atasnya berbagai-bagai kuasa yang lain dan di belakangnya disokong oleh kekuatan-kekuatan material. Oleh sebab itu Islam tidak mempunyai jalan keluar yang lain untuk menegakkan sistem Rabbani – dari bertindak menghancurkan kekuatan-kekuatan material itu disamping menghancurkan kuasa-kuasa yang melaksanakan sistem-sistem hidup itu dan menentang sistem hidup Rabbani.

Itulah batas keupayaan yang maksima di mana kaum Muslimin tidak boleh cuai dari menyediakan segala punca kekuatan yang mampu diadakan mereka.

Tujuannya ialah untuk menimbulkan perasaan takut di dalam hati musuh-musuh Allah yang sekali gus merupakan musuh-musuh kaum Muslimin di dunia ini, iaitu musuh-musuh yang jelas yang diketahui oleh kaum muslimin dan musuh-musuh yang berada dibelakang yang tidak diketahui mereka atau musuh-musuh yang tidak menunjukkan perseturuan secara terang-terangan terhadap mereka, sedangkan Allah mengetahui rahsia-rahsia dan hakikat-hakikat mereka. Kumpulan musuh-musuh ini akan merasa gentar terhadap kekuatan Islam walaupun kekuatan itu belum lagi menghentam mereka. Kaum muslimin diperintah supaya menjadikan kuat dan supaya mereka mengumpulkan segala punca kekuatan yang mampu dikumpulkan mereka agar mereka ditakuti dan digeruni di muka bumi ini, dan agar kalimatullah terletak ditempat yang paling tinggi, dan agar seluruh ketaatan (agama) tertentu kepada Allah sahaja.

Ini adalah ayat Medinah yang berbentuk UMUM, KEKAL, FINAL dan MUKTAMAD yang dimaksudkan untuk kesemua zaman yang dipertanggungjawabkan ke atas setiap individu Muslim. Allah memerintahkan kita agar kita menyediakan segala kekuatan kewangan, teknologi dan ketenteraan untuk menakut, menggerun dan mengancam serta untuk menyerang dan memerangi dalam bentuknya yang OFENSIF terhadap orang-orang kafir yang memusuhi kita.

Allah memerintahkan kita bertubi-tubi melalui ayat-ayat-Nya yang jelas dan terang supaya kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi untuk menghapuskan kerajaan manusia yang kafir seperti kerajaaan demokrasi Malaysia kita ini atau mana-mana kerajaan manusia yang kafir sekalipun dan untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Islam. Hukum berperang dalam Islam yang jelas dan terang seperti mana yang dibicarakan di sini adalah dinafikan oleh Hizbu at-Tahrir. Ini bererti Hizbu at-Tahrir menafikan hukum perang dalam Islam dan juga menafikan ayat-ayat Allah yang juga adalah jelas dan terang. Ini adalah sikap dan perbuatan yang kafir yang mengkafirkan Hizbu at-Tahrir dan para pengikut mereka. Hizbu at-Tahrir adalah pertubuhan yang kafir ciptaan Taqiyuddin al-Nabhani seorang agen Yahudi yang bertujuan untuk merosakkan agama Islam dan umat Islam.

Rasulullah saw sendiri tidak pernah bersabda bahawa metod perjuangan Islam adalah NUSSRAH, iaitu menunggu kemunculan golongan Islam yang lain untuk membantu dan berperang bagi pihak dan untuk kita, sebaliknya Baginda bersabda bahawa Baginda diutuskan untuk memerangi orang-orang kafir sehingga mereka itu mengucap dua kalimah syahadah, dan perintah Baginda seperi ini adalah dipertanggungjawabkan ke atas setiap individu umat Islam dan untuk kesemua masa dan zaman berkekalan.

Dalam memperkatakan mengenai metod Nussrah, kita ingin bertanya kepada puak Hizbu at-Tahrir mengenai perkara-perkara berikut :

1.  Mengenai golongan para pejuang Islam yang memberi Nussrah ini, kita ingin bertanya - siapakah golongan mereka ini, siapakah yang mewujudkan mereka ini, bagai mana mereka ini diwujudkan, apakah dasar-dasar dan metod perjuangan mereka, bagai manakah cara-cara perjuangan mereka yang membolehkan mereka untuk mengumpulkan segala kekuatan ketenteraan dan ekonomi sehingga mereka berkemampuan untuk melawan musuh-musuh kita sedangkan mereka ini kesemuanya adalah umat Islam daripada bumi dan negara Jahiliyah kita ini yang sama?

2.  Para pejuang Islam tidak dibolehkan untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi terhadap sesuatu kerajaan manusia yang syirik dan kufur – ini adalah satu hukum Islam yang sah dan “legitimate” mengikut pendapat Hizbu at-Tahrir. Dalam pada itu, kita dibolehkan oleh metod Nussrah ini untuk mendapat pertolongan daripada para pejuang Islam yang lain yang akan meruntuh dan menghapuskan kerajaan manusia yang syirik dan kufur ini dan yang akan merampas kuasa pemerintahan daripada kerajaan manusia ini melalui Jihad, Perang dan Revolusi. Apakah ini tidak bererti kewujudan percanggahan dan kontradiksi dalam metod Nussrah yang menjadi pegangan dan amalan puak Hizbu at-Tahrir?

3.  Metod Nussrah ini adalah metod perjuangan Islam yang betul sedangkan metod Jihad, Perang dan Revolusi yang diamalkan oleh para pejuang Islam yang memberi Nussrah kepada puak Hizbu at-Tahrir ini adalah metod yang tidak betul mengikut pegangan dan amalan puak Hizbu at-Tahrir  sendiri - mengapakah pula puak Hizbu at-Tahrir ini meminta atau mengharapkan golongan Islam yang tidak betul ini untuk membantu dan memberi pertolongan kepada mereka?

4.  Mengapakah Hizbu at-Tahrir (HT) tidak menyeru para pejuang Islam yang akan membantu mereka ini agar mereka ini (para pembantu) ikut cara mereka, iaitu cara Nussrah, kerana sememangnya mereka meyakini bahawa metod Nussrah ini adalah metod Islam yang betul sedangkan metod perjuangan para pembantu mereka ini adalah metod yang tidak betul kerana mereka itu berjuang melalui Jihad, Perang dan Revolusi ?

5.  Mengapakah Hizbu at-Tahrir membiarkan mereka ini, iaitu golongan yang memberi Nussrah ini, untuk kekal dalam keadaan mereka yang tidak betul seperti ini?

6.  Mengapakah Hizbu at-Tahrir menjadikan pertolongan daripada golongan yang tidak betul di sisi Allah swt ini sebagai sebahagian daripada metod perjuangan mereka yang dianggapkan oleh mereka sebagai metod yang sah dan benar di sisi Allah swt ?

7.  Apakah pihak Muslim yang memberi pertolongan dan bantuan ini sememangnya sudahpun sedar dan bersetuju sejak daripada awal-awal lagi bahawa peranan dan perjuangan mereka ini adalah semata-mata hanyalah untuk membantu dan menolong puak Hizbu at-Tahrir sahaja agar mereka ini dapat mengambil alih kuasa pemerintahan yang akan membolehkan mereka ini untuk menjalankan segala peraturan dan undang-undang Allah?

8.  Mengapakah pihak Muslim yang memberi pertolongan dan bantuan ini tidak mahu melantik orang-orang daripada kalangan mereka itu sendiri untuk berkuasa dan memerintah secara Islam di dalam Negara Islam yang diwujudkan oleh mereka ini, iaitu Negara Islam yang diwujudkan oleh mereka melalui perjuangan Jihad, Perang dan Revolusi, mengapakah mereka ini adalah begitu baik hati sekali sehingga sanggup untuk menyerahkan kuasa pemerintahan negara secara percuma kepada puak Hizbu at-Tahrir ini – apakah ada sesuatu keistimewaan yang dimiliki Hizbu at-Tahrir pada pandangan mereka?

9.  Tidakkah ini juga bererti bahawa metod Nussrah ini adalah metod yang tidak lengkap dan sempurna kerana ia memerlukan kepada kewujudan satu golongan yang lain yang ditugaskan khas untuk menyerang dan berperang bagi pihak dan untuk Hizbu at-Tahrir yang mengamalkan metod Nussrah ini?

10.   Apakah yang akan terjadi sekiranya para pejuang Islam yang akan memberi bantuan dan pertolongan kepada Hizbu at-Tahrir ini turut ikut cara dan metod perjuangan mereka, iaitu ikut cara dan metod Nussrah dengan meninggalkan metod perjuangan melalui Jihad, Perang dan Revolusi -  tidakkah ini bererti bahawa pihak Hizbu at-Tahrir ini tidak lagi boleh berharap untuk mendapatkan bantuan daripada mereka ini atau daripada sesiapapun lagi, dan tidakkah ini bererti bahawa puak Hizbu at-Tahrir ini sekali-kali tidak boleh berharap untuk menghapuskan musuh-musuh mereka ini nanti, tidakkah ini bererti bahawa puak Hizbu at-Tahrir tidak akan berkemungkinan untuk mencapai kejayaan dalam perjuangan mereka selagi mereka mengamalkan metod Nussrah dalam perjuangan mereka, dan tidakkah ini merupakan fakta-fakta yang konkerit yang membuktikan bahawa metod Nussrah ini adalah metod perjuangan yang sama sekali tidak “viable” dan pragmatik?

11.   Mengapakah pihak Hizbu at-Tahrir tidak ikut cara perjuangan para pejuang Islam yang memberi Nussrah ini kerana kemungkinan besar metod perjuangan mereka ini adalah metod Islam yang betul?

Amat banyak percanggahan dan kecelaruan dalam pemikiran Hizbu at-Tahrir yang tidak terhurai dengan jelas dan terang, dan jawapan kepada semua persoalan yang kita timbulkan di sini hanyalah satu sahaja, iaitu metod NUSSRAH ini adalah metod yang tahyul yang langsung tidak masuk akal, yang bertentangan dengan al-Quran, Sunnah dan Sirah kerana ianya adalah rekaan kaum Yahudi yang bertujuan untuk mengeliru dan membingungkan kita sahaja agar kita terpesong dan menyeleweng daripada jalan dan metod perjuangan Islam yang benar daripada Allah dan Rasul-Nya. Tidak wujud seorang pun daripada kalangan ulama kita yang muktabar, baik Salaf mahupun Khalaf, yang mengatakan bahawa Metod perjuangan Islam adalah NUSSRAH, sebaliknya mereka kesemuanya sepakat mengatakan bahawa Jihad, Perang dan Revolusi adalah metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya dengan dalil-dalil daripada ayat-ayat al-Quran dan Hadis-hadis  yang sahih serta yang kesemuanya ini adalah jelas dan terang. 


No comments:

Post a Comment