Tuesday 17 July 2012

TAUHID RUBUBIYAH


ﻵﺇﻟﻪﺇﺍﷲ
TAUHID RUBUBIYAH

Firman Allah : al-Fatihah 2 
Segala puji bagi Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekelian alam.

RUBUBIYAH Allah bererti Allah adalah TUHAN dan RAJA di langit dan di bumi yang berkuasa, berdaulat dan memerintah ke atas seluruh umat manusia di bumi; dan Rububiyah Allah bererti Allahlah yang mempunyai kuasa Hakimiyah ke atas manusia, iaitu yang berhak dan berkuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang dalam seluruh bidang kehidupan yang meliputi politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa untuk dikuatkuasakan ke atas manusia; dan Rububiyah Allah bererti Allahlah yang berhak untuk menjalankan sistem keadilan-Nya mengikut neraca-neraca pertimbangan-Nya ke atas seluruh umat manusia di bumi kita ini.
Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah terdiri daripada konsep-konsep Tauhid seperti berikut :

1.     Rububiyah Allah

2.     Uluhiyah Allah

3.     Asmaul Husna Allah

4.     Nafi dan Isbat

  
Rububiyah Allah mempunyai pengertian bahawa politik, negara, kerajaan, pemerintahan dan undang-undang adalah hak dan milik Allah sahaja. Agama ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah agama politik dan undang-undang, agama tanpa politik dan undang-undang bukanlah agama Allah. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bukanlah hanya bererti bahawa Allah itu satu dan tidak lebih daripada satu sahaja, ianya mencakupi pengertian yang lebih luas daripada itu. Allah yang satu bererti sistem kehidupan yang satu yang datang daripada Allah untuk diimplementasi dan dikuatkuasakan  ke atas seluruh umat manusia di bumi. Matlamat kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Yang Maha Agung di bumi ini adalah untuk menghapuskan sistem KEHIDUPAN MANUSIA yang syirik dan kufur dan untuk mewujud, mengimplementasi dan menguat kuasakan sistem KEHIDUPAN ISLAM ke atas seluruh umat manusia di bumi. Sistem kehidupan Islam adalah terdiri daripada segala pemikiran, sikap, kebudayaan dan akhlak yang datang daripada Allah, dan seluruh ibadat ritual yang terdiri daripada solat, puasa, zakat, haji, doa dan zikir, serta peraturan dan undang-undang-undang Islam dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa. Agama Allah bukanlah hanya terhad setakat mendirikan solat, puasa, zakat, haji dan nikah kahwin sahaja, yang paling utama sekali agama Allah adalah diutuskan ke bumi untuk melaksana dan menguatkuasakan sistem kehidupan Islam ke atas seluruh umat manusia di bumi, baik di kalangan orang-orang Islam mahupun orang-orang kafir supaya seluruh umat manusia di bumi ini MENGHAMBA ABDIKAN diri mereka kepada Allah sahaja. Inilah MISI AGUNG kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ di bumi kita ini.    

Agama Allah bukanlah hanya terhad setakat mendirikan solat, puasa, zakat, haji dan nikah kahwin sahaja, yang paling utama sekali agama Allah adalah diutuskan ke bumi untuk mewujud, melaksana dan menguatkuasakan sistem kehidupan Islam yang terdiri daripada segala sistem Islam dan undang-undang Islam dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa ke atas seluruh umat manusia di bumi, baik di kalangan orang-orang Islam mahupun di kalangan orang-orang kafir supaya seluruh umat manusia di bumi ini mengabdikan diri mereka kepada Allah sahaja. Inilah Misi Agung kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ di bumi kita ini.   

Matlamat kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ Yang Maha Agung di bumi ini adalah untuk menghapuskan sistem KEHIDUPAN MANUSIA yang syirik dan kufur dan untuk mewujud, mengimplementasi dan menguatkuasakan sistem KEHIDUPAN ALLAH ke atas seluruh umat manusia di bumi. Sistem kehidupan Allah adalah sistem yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN ALLAH sahaja yang menyempurnakan pegangan dan amalan kita akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Erti PENGABDIAN MANUSIA kepada Allah ialah seluruh umat manusia itu adalah para HAMBA yang MENGABDIKAN diri mereka kepada Allah, manakala Allah itu pula adalah Tuhan yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia dan yang MENGABDIKAN para HAMBA-NYA kepada kekuasaan dan kerajaan-Nya dan kepada segala peraturan dan undang-undang-Nya. Apabila manusia berada di bawah kerajaan Allah dan kekuasaan Allah di bumi yang dikuat kuasakan segala peraturan dan undang-undang Allah dalam syiar-syiar ibadat dan dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa ke atas mereka serta mereka pula menjunjungnya (peraturan dan undang-undang Allah), iaitu mengiktiraf, menerima dan merendah diri kepada kedaulatan dan “supremacy” peraturan dan undang-undang Allah, itulah ertinya manusia telah menjadi HAMBA kepada Allah dan mereka telah MENGABDIKAN diri mereka kepada Allah, dan itulah ertinya wujudnya sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan Allah di bumi dan itulah ertinya kesempurnaan kepada pegangan dan amalan kita akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti sistem kehidupan manusia itu adalah daripada Allah, iaitu sistem kehidupan yang mentaati dan mematuhi segala peraturan dan undang-undang Allah dalam seluruh bidang kehidupan manusia yang meliputi bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa, serta segala syiar ibadat kepada Allah. Sistem kehidupan yang selain daripada Allah yang tidak didasarkan kepada ketaatan dan kepatuhan kepada peraturan dan undang-undang Allah adalah sistem kehidupan yang syirik dan kufur yang hanya mengakibatkan penindasan, kezaliman, ancaman, pencerobohan, kejahatan dan kerosakan ke atas umat manusia. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mencabar dan menolak seluruh sistem kehidupan yang lain yang tidak didasarkan kepada peraturan dan undang-undang Allah, dan kalimah  ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ memaksa seluruh umat manusia – Islam mahupun bukan Islam - supaya menerima dan mentaati seluruh peraturan dan undang-undang Allah sahaja dengan total dan sepenuhnya dengan meminggir dan meninggalkan dengan total segala peraturan dan undang-undang manusia yang sedang berdaulat dan berkuasa ke atas kita di dalam negara kita ini.

Dalam konsep AL-KHALIQ dalam Tauhid Rububiyah, Allah s.w.t. adalah PENCIPTA alam dan manusia berserta dengan undang-undang dan sistem hidup untuk manusia amalkan, manakala dalam konsep AL- MALIK dalam Tauhid Rububiyah pula, Allah s.w.t. bertindak sebagai PEMILIK, PENTADBIR dan PEMERINTAH; pertama, ke atas bumi, langit, tumbuhan dan hidupan, termasuk di dalam diri manusia; kedua, ke atas kehidupan manusia dalam politik, ekonomi, sosial dan akhlak manusia, dan juga syiar-syiar ibadat ritual. Allah s.w.t. mentadbir dan memerintah manusia di dalam diri manusia itu sendiri dari segi biologi, fisiologi dan segala prosesnya, dan Allah juga memerintah manusia dalam kehidupan politik, ekonomi, sosial dan akhlak hari-hari di bumi ini. Dalam memainkan peranan yang aktif dalam kehidupan sosio-ekonomi dan politik manusia hari-hari, Allah s.w.t. memiliki sifat-sifat dan hak-hak yang agung – Rububiyah Allah bererti KEDAULATAN, OTORITI dan PERUNDANGAN itu adalah hak Allah s.w.t.

Rububiyah Allah dalam konsep al-Malik bererti Kedaulatan (Sovereignty) itu adalah hak Allah s.w.t.:

Firman Allah: an-Nas 1,2,3 
Katakanlah: Aku berlindung dengan Pemelihara manusia, Raja manusia, Tuhan manusia. 

Firma Allah : al-Mukminun 116 
Maha Suci Allah Raja yang sebenar .Tiada Tuhan melainkan Dia yang memiliki Arasy yang mulia. 

Firman Allah: al-Mulk 1 
Maha Berkat Tuhan yang mempunyai kedaulatan dan memanglah Dia berkuasa keatas tiap-tiap sesuatu.

Firman Allah: al-Furqan 2 
Tuhan yang mempunyai kedaulatan di langit dan di bumi ... serta tidak mempunyai sebarang sekutu dalam kedaulatanNya. 

Firman Allah: al-Kahfi 110 
Tiada sekutu dalam kedaulatannya. 

Firman Allah: al-Imran 26, 
Katakanlah (Wahai Muhammad): Wahai Allah yang mempunyai kedaulatan! Engkau memberi kedaulatan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkau mencabut kedaulatan dari sesiapa yang Engkau kehendaki.

Rububiyah Allah dalam konsep al-Malik bererti Otoriti itu adalah HAK Allah swt:

Firman Allah: al-A’raf 54 
Kepunyaan Allahlah segala kejadian, kepunyaan Allahlah segala otoriti. 

Firman Allah: al-Mukmin 16 
(Allah berfirman): “Siapa yang menguasai kerajaan pada hari ini?” Allah menjawab: “Dikuasai oleh Allah yang Maha Esa”. 

Firman Allah: al-Mukminun 88 
Tanyakanlah: “Siapakah yang memegang kuasa pemerintahan tiap-tiap sesuatu? 

Firman Allah: al-Ghafir 12 
Pemerintahan itu terserah kepada Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.

Rububiyah Allah dalam konsep al-Malik bererti Undang-Undang itu adalah HAK Allah swt sahaja:

Firman Allah: al-Maidah 44, 45, 47, 48, 50 
Barang siapa yang tidak menghukum mengikut apa yang diturunkan Allah, mereka itu adalah orang-orang kafir, zalim, fasik. Lantaran itu hukumlah antara mereka itu dengan apa yang Allah turunkan.Apakah mereka hendakkan hukum Jahiliyah, padahal bukankah tiada siapa yang lebih baik hukumannya daripada Allah bagi orang-orang yang berkeyakinan.

Firman Allah: Yusof 40 
Undang-Undang itu HAK Allah.

Rububiyah Allah dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mendasarkan bahawa KEDAULATAN, OTORITI dan UNDANG-UNDANG di dalam sesebuah negara dan berkuat kuasa ke atas manusia itu adalah HAK ALLAH s.w.t. sahaja. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bukan hanya bererti Allah s.w.t. itu satu dan tidak lebih daripada satu, tetapi terlebih pentingnya ianya meliputi pengertian sistem politik yang satu, sistem ekonomi yang satu, sistem sosial yang satu, akhlak yang satu, undang-undang yang satu, neraca keadilan yang satu dan pada keseluruhannya sistem hidup yang satu - kesemuannya datang daripada Allah s.w.t. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti bahawa Allah adalah RAJA SEGALA RAJA yang memerintah manusia di langit dan di bumi, serta di dunia dan di akhirat, bukan sahaja dari segi penyembahan dalam amal ibadat ritual, tetapi Dialah Allah sebagai Pemelihara, Raja, Pemerintah dan Tuhan yang berkuasa dan disembah oleh manusia dalam politik, pemerintahan, kerajaan, dan undang-undang. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti tiada RAJA yang lain melainkan Allah yang sebenar-benarnya berhak untuk memerintah ke atas manusia dengan efektifnya di atas muka bumi ini. Kerajaan Islam adalah kerajaan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang memerintah bumi bagi pihak Allah dengan menjalankan segala undang-undang, peraturan, pemikiran dan sistem politik daripada Allah yang berdasarkan kepada Al-Quran, Sunnah dan Sirah.


Rububiyah Allah dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti pemerintahan negara itu adalah HAK Allah dan undang-undang yang meliputi bidang-bidang politik (perlembagaan), ekonomi, sosial dan akhlak itu hanyalah hak Allah, ia menafikan pemerintahan manusia dan undang-undang manusia. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ berhubung kait secara langsung dan tidak dapat dipisah-pisahkan di antara agama dengan politik. Allah sahajalah yang berhak untuk menentukan corak politik dan proses pemerintahan di atas muka bumi ini. Allah tidak bersara di dunia. Allah mencampuri dan mengambil bahagian yang aktif dalam kehidupan politik dan sosial manusia hari-hari.

RUBUBIYAH ALLAH mempunyai pengertian-pengertian dan impilikasi-implikasi seperti berikut :

1.     Rububiyah Allah bererti Allah adalah TUHAN bagi manusia yang memiliki KEDAULATAN, OTORITI dan UNDANG-UNDANG untuk dikuatkuasakan ke atas manusia;

2.     Rububiyah Allah bererti Allah adalah TUHAN bagi manusia yang mempunyai hak dan kuasa untuk MEMERINTAH ke atas manusia dalam sistem politik dan pemerintahan negara;

3.     Rububiyah Allah bererti Allah adalah TUHAN bagi manusia yang mempunyai hak dan kuasa untuk MENGHAMBA ABDIKAN MANUSIA kepada kuasa –Nya;

4.     Rububiyah Allah bererti Allah adalah TUHAN bagi manusia yang mempunyai hak dan kuasa untuk menentu dan menggariskan NERACA-NERACA PERTIMBANGAN dan BATAS-BATAS KEADILAN dan KEZALIMAN dalam kehidupan manusia;

5.     Rububiyah Allah bererti Allah adalah TUHAN bagi manusia yang mempunyai hak dan kuasa untuk menentu dan menggariskan yang HALAL dan HARAM, YANG BAIK dan BURUK, dan YANG MULIA DAN HINA dalam kehidupan manusia.


Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ daripada sudut Rububiyah Allah bererti Allah itu adalah Tuhan dan Raja yang berkuasa, memerintah dan berdaulat ke atas seluruh umat manusia di bumi ini, iaitu seluruh umat manusia tanpa mengira kaum, keturunan dan anutan agama yang diperintah dan dikehendaki Allah untuk berada di bawah naungan, kekuasaan dan kedaulatan Allah. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ tidak hanya setakat bererti Allah itu satu dan tidak lebih daripada satu, ianya merangkumi pengertian-pengertian yang lebih luas daripada itu – Allah yang satu bererti politik, kerajaan, pemerintahan dan undang-undang yang satu yang kesemuanya datang daripada Allah yang dikuatkuasakan ke atas umat manusia dan yang ditaati dan dipatuhi seluruh umat manusia itu. Penguatkuasaan pemerintahan dan undang-undang Allah ke atas umat manusia bererti pengabdian manusia kepada Allah, manakala ketaatan dan kepatuhan manusia kepada pemerintahan dan undang-undang Allah bererti penyembahan manusia kepada Allah yang mempertuhankan Allah serta ianya adalah satu peribadatan manusia kepada  Allah – kedua-duanya ini beroperasi untuk menyempurnakan pegangan dan amalan kita akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.


Rububiyah Allah darpada sudut konsep Nafi dan Isbat dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mempunyai pengertian-pengertian dan impilikasi-implikasi seperti berikut :

1.     Rububiyah Allah MENAFIKAN manusia yang terdiri daripada para pemimpin kita dan Raja-Raja Melayu kita sebagai Tuhan-tuhan kita yang layak dan berhak untuk berkuasa dan memerintah ke atas manusia, sebaliknya Allahlah Tuhan yang layak dan berhak untuk berkuasa ke atas manusia;

2.     Rububiyah Allah MENAFIKAN manusia yang terdiri daripada para pemimpin kita dan Raja-Raja Melayu kita sebagai Tuhan-tuhan kita yang layak dan berhak untuk membuat peraturan dan undang-undang untuk manusia, sebaliknya Allahlah Tuhan yang layak dan berhak untuk membuat peraturan dan undang-undang untuk manusia;

3.     Rububiyah Allah MENAFIKAN manusia yang terdiri daripada para pemimpin kita dan Raja-Raja Melayu kita sebagai Tuhan-tuhan kita yang layak dan berhak untuk MENGHAMBA ABDIKAN manusia kepada kuasa manusia, sebaliknya Allahlah Tuhan yang layak dan berhak untuk mengabdikan manusia kepada kuasa-Nya;

4.     Rububiyah Allah MENAFIKAN manusia yang terdiri daripada para pemimpin kita dan Raja-Raja Melayu kita sebagai Tuhan-tuhan kita yang mempunyai hak dan kuasa untuk menentu dan menggariskan neraca-neraca pertimbangan dan batas-batas keadilan dan kezaliman dalam kehidupan manusia;

5.     Rububiyah Allah MENAFIKAN manusia yang terdiri daripada para pemimpin kita dan Raja-Raja Melayu kita sebagai Tuhan-tuhan yang mempunyai hak dan kuasa untuk menentu dan menggariskan yang halal dan haram, yang baik dan buruk, dan yang mulia dan hina dalam kehidupan manusia.

Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mendasarkan bahawa manusia yang terdiri daripada para pemimpin kita dan Raja-Raja Melayu kita tidak berhak ke atas sifat Rububiyah dan justeru mereka itu adalah tidak berhak untuk menjadi TUHAN-TUHAN bagi manusia dan alam semesta. Rububiyah itu hanyalah sifat yang terkhusus bagi Allah sahaja dan ianya hanyalah hak dan milik Allah sahaja sedangkan manusia yang terdiri daripada para pemimpin kita dan Raja-Raja Melayu kita sama sekali tidak berhak ke atas sifat Rububiyah. Apabila sesuatu sistem politik itu menyerahkan hak dan kuasa kepada para pemimpinnya untuk membuat dan meluluskan peraturan dan undang-undang untuk dikuat kuasakan ke atas manusia, ianya bererti bahawa mereka (pemimpin-pemimpin) itu berhak dan berkuasa untuk memerintah dan berkuasa ke atas manusia, mereka itu berhak dan berkuasa untuk mengabdikan manusia kepada kekuasaannya dan mereka itu berhak dan berkuasa untuk memperhambakan manusia kepada kekuasaannya yang kesemuanya itu bererti mereka itu memilki sifat RUBUBIYAH, yang justeru mereka itu adalah disifatkan sebagai TUHAN-TUHAN bagi manusia yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia. Ini adalah jelas dan nyata sekali bahawa ianya adalah sistem politik yang syirik dan kufur terhadap Allah swt .

Firma Allah : al-Imran 64 
Katakanlah : Wahai ahlil kitab! Marilah berpegang kepada satu perjanjian yang saksama di antara kami dan kamu, iaitu kita jangan menyembah melainkan Allah dan kita jangan memepersekutukan-Nya dengan sesuatu apapun, dan jangan pula setengah kita menjadi setengah yang lain sebagai Tuhan-tuhan selain daripada Allah dan jika mereka berpaling maka katakanlah (kepada) mereka : Saksikanlah bahawa kamu adalah sekelian golongan Muslimin.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Ciri pertama daripada ciri Rububiyah ialah hak memperhambakan manusia, iaitu hak mengadakan sistem-sistem, tata cara, undang-undang, peraturan-peraturan, nilai-nilai dan neraca-neraca untuk mereka. Semua hak ini di dalam seluruh sistem ciptaan bumi adalah didakwa dimiliki oleh setengah setengah manusia – dalam apa sahaja bentuknya – dan urusan ini dirujukkan kepada sekumpulan orang dalam apa sahaja kedudukan mereka dan kumpulan inilah yang menundukkan orang lain kepada undang-undang dan peraturan-peraturan yang digubal oleh mereka, kepada nilai-nilai, neraca-neraca dan kefahaman-kefahaman yang telah ditetapkan oleh mereka dan kumpulan inilah yang merupakan Tuhan-tuhan bumi yang diambil oleh setengah-setengah manusia selaku Tuhan-tuhan yang lain daripada Allah dan membenarkan mereka mendakwa memiliki ciri-ciri Uluhiyah dan Rububiyah. Ini bererti mereka menyembah kumpulan ini selain daripada Allah walaupun mereka tidak sujud dan rukuk kepada mereka, kerana Ubudiyyah ialah sebuah ibadat yang hanya ditujukan kepada Allah semata-mata.

Hanya di dalam sistem Islam manusia bebas daripada belenggu ini. Ia menjadi seorang yang benar-benar bebas, yang hanya menerima kefahaman-kefahaman, pandangan-pandangan, undang-undang dan peraturan-peraturan, nilai-nilai dan neraca-neraca pertimbangan daripada Allah Yang Maha Esa sahaja. Sikapnya dalam perkara ini sama dengan orang lain yang seperjuangan dengan nya adalah berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengannya. Mereka sama-sama memandang kepada Allah Yang Maha Esa dan mereka sama sekali tidak mempertuhankan sesama mereka selain daripada Allah.

Islam – dengan pengertian ini – merupakan agama yang diredhai di sisi Allah. Ia dibawa oleh setiap Rasul daripada sisi Allah. Allah swt telah mengutuskan para Rasul membawa agama ini untuk menyelamatkan manusia daripada manusia menyembah sesama manusia kepada menyembah Allah, juga untuk menyelamatkan mereka daripada kezaliman manusia kepada keadilan Allah. Oleh itu sesiapa yang berpaling daripada agama ini maka dia bukannya seorang Muslimin dengan pengakuan daripada Allah sendiri walau bagai manapun ditakwil dan didalih oleh para pengulas yang menyesat.     

Rububiyah Allah bererti kuasa dan hak untuk MEMPERHAMBAKAN MANUSIA adalah terkhusus kepada Allah sahaja, dan hak untuk mengadakan sistem-sistem, tata cara, undang-undang, peraturan-peraturan, nilai-nilai dan neraca-neraca pertimbangan untuk manusia adalah juga terkhusus kepada Allah sahaja. Manusia tidak berhak untuk mengadakan kesemuanya ini untuk manusia, dan bahawa sistem pengabdian manusia kepada sesama manusia adalah satu sistem kehidupan ciptaan manusia yang syirik dan kufur kerana ia menafi, menolak, mengingkari dan menentang terhadap sifat Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Firman Allah : al-Hasyr 23 
Dialah Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia, Raja sekelian alam yang Maha Suci, Yang Maha selamat, Yang melimpahkan keamanan, Yang Maha Kuasa, Yang Maha Kuat, Yang Maha melengkapi segala kebesaran-Nya. Maha Suci Allah daripada segala yang mereka sekutukan dengan-Nya. 

Firma Allah : al-Mukminun 116  
Maha Suci Allah Raja yang sebenar.Tiada Tuhan melainkan Dia yang memiliki Arasy yang mulia. 

Firman Allah : al-Jumaah 1 
Segala yang ada dilangit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah, Raja sekelian alam , Yang Maha Suci, Yang MahaKuasa, Yang Maha Bijaksana. 

Firman Allah : an-Nas 2 
Katakanlah : Aku berlindung dengan Pemelihara manusia, Raja manusia dan Tuhan manusia. 

Firma Allah : al-Imran 26 
Kedaulatan adalah hak Allah

Rububiyah Allah bererti Allah adalah RAJA yang BERKUASA dan BERDAULAT ke atas manusia di bumi dan hanya Allah sahaja yang berhak untuk membuat dan menguat kuasakan segala peraturan dan undang-undang untuk dikuatkuasakan ke atas seluruh umat manusia di bumi – Islam mahupun bukan Islam. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ berhubung kait secara langsung dengan politik, kerajaan, pemerintahan, negara dan undang-undang. Allah yang Maha Esa bererti politik, kerajaan, pemerintahan, negara dan undang-undang yang satu yang kesemuanya datang daripada Allah swt untuk dikuatkuasakan ke atas manusia. Manusia adalah Khalifah Allah (vicegerent) yang memerintah bumi bagi pihak Allah, di atas nama Allah dan untuk Allah dengan menjalankan segala peraturan dan undang-undang Allah dalam sistem kehidupan manusia. Seluruh umat manusia di bumi, umat Islam mahupun bukan Islam, adalah dikehendaki Allah supaya berada di bawah kekuasaan kerajaan Allah dengan mentaati dan mematuhi seluruh peraturan dan undang-undang Allah dan menjalani sistem kehidupan daripada Allah. Apabila manusia seluruhnya berada di bawah kekuasaan dan kerajaan Allah ianya bererti wujudnya sistem PENGABDIAN MANUSIA kepada KEKUASAAN ALLAH di bumi – inilah matlamat dan erti kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Ungkapan “Daulat Tuanku” menolak Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Sesebuah kerajaan yang mendapat mandat daripada manusia yang memerintah bagi pihak manusia dengan menjalan dan menguat kuasakan segala peraturan dan undang-undang ciptaan manusia ke atas manusia adalah kerajaan yang didasarkan kepada Kedaulatan Manusia dan Rububiyah Manusia yang menolak dan mengingkari Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, justeru kerajaan itu adalah kerajaan yang telah terkeluar daripada agama Allah.

“Daulat Tuanku” bererti Raja-Raja Melayu kita ini adalah golongan yang memiliki KUASA dan DAULAT untuk memerintah ke atas manusia di bumi dan justeru mereka ini adalah orang-orang yang berhak dan berkuasa untuk membuat segala peraturan dan undang-undang untuk dikuat kuasakan ke atas manusia. Ini bererti bahawa “Daulat Tuanku” menafi, menolak, mengingkari dan menentang Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Ucapan “Daulat Tuanku” adalah satu ‘KALIMATUL KUFUR’, sesiapa yang mempercayai bahawa ‘Daulat Tuanku’ itu adalah Hak, Milik dan Kepunyaan Raja-Raja Melayu kita, dia adalah seorang yang kufur ingkarkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, sesiapa yang tidak mempercayainya, tetapi ia sekadar mengucapkannya atau hanya mempamirkan tulisan ‘Daulat Tuanku’ ini sahajapun, dia tetap juga merupakan seoarang yang mengkufur ingkarkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang mengeluarkan dirinya daripada agama Allah. Kewajipan seseorang Islam yang berpegang teguh kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah untuk menafi, menolak, mengingkari dan menentang konsep ‘Daulat Tuanku’ dengan aktif dan total, dan apabila ia melakukannya, itu bererti bahawa dia telah menyempurnakan pegangan dan amalannya akan konsep Nafi dan Isbat yang menyempurnakan pegangan dan amalannya akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Sebaliknya seseorang yang tidak melakukannya, iaitu mereka itu tidak menafi, menolak, mengingkari dan menentang Daulat Tuanku ini, itu bererti dia tidak mengamalkan konsep Nafi dan Isbat dalam kehidupannya yang merosakkan pegangan dan amalannya akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan justeru dia telah mengeluarkan dirinya daripada agama Allah.      

Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti manusia adalah HAMBA kepada Allah dan Allah itu adalah TUHAN kepada manusia. Apabila manusia berada di bawah kerajaan Allah yang mengkuat kuasakan segala peraturan dan undang-undang Allah ke atas mereka, mereka itu adalah para HAMBA kepada Allah manakala Allah itu adalah TUHAN yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia yang mewujudkan sistem politik yang mengabdikan manusia kepada Allah. Inilah sistem politik yang didasarkan kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Sebaliknya kufur bererti manusia adalah HAMBA kepada manusia dan manusia yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia itu adalah Tuhan-tuhan Manusia. Apabila manusia berada di bawah kerajaan manusia yang menguat kuasakan segala peraturan dan undang-undang manusia ke atas manusia, mereka itu adalah para HAMBA kepada manusia dan manusia itu pula adalah Tuhan-Tuhan Manusia yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia yang mewujudkan sistem politik yang mengabdkan manusia kepada kekuasaan manusia. Inilah sistem politik Taghut yang syirik dan kufur seperti sistem politik demokrasi kita ini.

Misi Islam yang Maha Agung di bumi ini ialah untuk menghapuskan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA, iaitu kekuasaan yang melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa, berdaulat dan memerintah ke atas manusia, dan Misi Islam yang Maha Agung di bumi ini ialah untuk mengembalikan seluruh umat manusia kepada pengabdian kepada Allah sahaja, iaitu supaya mereka itu kesemuanya berada dan bernaung di bawah pemerintahan dan kerajaan Allah yang beroperasi dan berkuatkuasa di dalamnya segala peraturan dan undang-undang Allah dalam seluruh bidang kehidupan manusia.

Ke arah mencapai matlamat yang Maha Agung ini Allah memerintahkan kita supaya melancarkan Jihad dan Perang ke atas kerajaan-kerajaan manusia seperti kerajaan demokrasi kita ini yang berkuasa dan berdaulat di dalamnya para pemerintah yang berlagak sebagai Tuhan-tuhan manusia dan yang menjalankan segala peraturan dan undang-undang manusia. Perdana Menteri dan seluruh menteri dalam pemerintahan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah disifatkan Allah sebagai Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka itu kesemuanya berkuasa dan berdaulat ke atas manusia.

Seluruh Tuhan Manusia ini, atau Taghut dalam bahasa al-Quran, yang sedang berkuasa, berdaulat dan memerintah ke atas manusia ini adalah diperintahkan Allah supaya dijatuhkan daripada kekuasaan mereka, diusir keluar daripada tampok pemerintahan mereka dan dilucutkan pangkat dan kuasa mereka sebagai Tuhan-tuhan Manusia, Raja-Raja Manusia dan Pemerintah-Pemerintah Manusia dengan Kekerasan, Jihad dan Perang. Kemudian kuasa politik dan pemerintahan itu dipulangkan kepada Allah sebagai Pemelihara Manusia, Raja Manusia dan Tuhan Manusia yang layak untuk berkuasa, berdaulat dan memerintah ke atas manusia. Inilah ertinya kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ 

Kerajaan manusia yang memerintah bagi pihak manusia dan yang berkuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang untuk manusia adalah kerajaan yang berdasarkan kepada RUBUBIYAH MANUSIA yang menolak dan mengingkari Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan justeru kerajaan itu adalah kerajaan yang syirik dan kafir.

Firman Allah : Yusuf 40 
Sesungguhnya hukum adalah hak Allah. 

Firman Allah :al-Anaam 12, 114 
Katakanlah : “Siapakah yang memiliki segala apa yang ada di langit dan di bumi ?” Katakanlah : “ Allahlah Yang memilikinya.”Apakah wajar kamu mencari Hakim yang lain daripada Allah . 
Firman Allah : Maidah 44 
Barangsiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan Allah, mereka adalah orang-orang kafir.

Rububiyah Allah bererti KUASA HAKIMIYAH adalah dimiliki Allah yang berkuasa dan berhak untuk membuat PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG untuk dikuatkuasakan ke atas manusia dalam seluruh bidang kehidupan manusia yang meliputi bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa serta segala peraturan dan undang-undang dalam syiar-syiar ibadat kepada Allah.

Allah menetapkan hukum-Nya yang mana halal dan yang mana haram, dan yang mana baik dan yang mana buruk untuk manusia. Manusia hendaklah mengakui bahawa Allah sahaja yang mempunyai hak untuk memerintah dan mentadbir segala apa yang ada dalam milik-Nya dan bahawa manusia tidak berhak untuk mentadbir apa sahaja yang menjadi milik Allah kecuali dengan keizinan Allah, iaitu dengan peraturan dan undang-undang Allah. Sesebuah kerajaan yang meletakkan kuasa Hakimiyah kepada manusia dan tidak kepada Allah adalah kerajaan yang didasarkan kepada Rububiyah Manusia yang menolak dan mengingkari Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ  -  kerajaan itu adalah kerajaan yang telah terkeluar daripada agama Allah. Sesebuah kerajaan yang berkuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang ciptaan manusia yang selain daripada Allah adalah kerajaan yang didasarkan kepada Rububiyah Manusia yang menolak dan mengingkari Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, justeru kerajaan itu adalah kerajaan yang syirik dan kufur dan justeru ianya telah terkeluar daripada agama Allah.

Firman Allah : al-Maidah 100 
Katakanlah : “Tidak sama yang buruk dengan yang baik walaupun banyak yang buruk itu menarik hati engkau. Oleh kerana itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang berakal supaya kamu mendapati keberuntungan. 

Firman Allah : al-Anaam 115 
Kalimat Tuhanmu telah sempurna dari segi kebenaran dan keadilan tiada siapa yang berkuasa mengubah kalimat-Nya dan Dialah Tuhan Yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui .

Rububiyah Allah bererti KEADILAN ALLAH sahaja yang berhak untuk dikuat kuasakan ke atas manusia dan hanya NERACA-NERACA ALLAH yang menjadi pengukuran dalam menentukan yang baik dan yang buruk, serta yang adil dan yang zalim dalam sesebuah kerajaan dan pemerintahan ke atas manusia. Sebaliknya sesebuah kerajaan yang melaksanakan sistem keadilan manusia yang didasarkan kepada neraca-neraca pertimbangan manusia adalah kerajaan yang didasarkan kepada Rububiyah Manusia yang menolak dan mengingkari Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ  - kerajaan itu adalah kerajaan yang telah terkeluar daripada agama Allah.


Firman Allah : al-Anaam 3 
Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam hari, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy. Dialah yang mentadbirkan segala urusan. Tiada siapa yang berkuasa memberi syafaat (kepada seseorang) melainkan selepas mendapat keizinan-Nya. Itulah Allah Tuhan kamu. Oleh itu hendaklah kamu abdikan diri kamu kepada-Nya. Apakah kamu tidak mengambil pengajaran?

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Isu Rububiyah merupakan isu asasi yang paling besar di dalam Aqidah, kerana isu Uluhiyah tidak pernah menjadi isu yang diingkarkan secara serius oleh kaum musyrikin. Mereka memang percaya kepada kewujudan Allah, kerana fitrah manusia tidak berupaya menolak kepercayaan kepada kewujudan Tuhan alam ini kecuali dalam kes-kes yang nadir, yang selalu sesat dan menyeleweng, tetapi (yang menjadi persoalan ialah) mereka mempersekutukan Allah dengan Tuhan-tuhan yang lain yang disembahkan mereka dengan tujuan supaya Tuhan-tuhan itu dapat memperdekatkan mereka kepada Allah dan dapat memberi syafaat kepada mereka di sisi Allah. Di samping itu mereka menggunakan ciri-ciri Rububiyah dengan mengadakan undang-undang dan peraturan-peraturan daripada ciptaan mereka sendiri untuk dipakaikan kepada diri mereka, sedangkan undang-undang dan peraturan itu tidak pernah diizinkan Allah.

Maksudnya itulah Tuhan kamu yang layak memiliki sifat Rububiyah, oleh itu hendaklah kamu menyembah-Nya kerana Dialah yang berhak dipatuhi dan ditaati bukannya Tuhan-Tuhan yang lain daripada-Nya. Mengapa kamu tidak mengambil pengajaran? Perkara ini cukup jelas dan kukuh. Ia tidak memerlukan huraian kecuali peringatan untuk mengingatkan hakikat yang diketahui umum ini.

Ibadat itulah Ubudiyah dan Ubudiyah itulah ketaatan dan kepatuhan yang disertakan dengan mengifradkan Allah swt dengan semua ciri itu kerana itulah kehendak-kehendak daripada pengiktirafan terhadap Uluhiyah Allah. Bidang Uluhiyah menjadi kabur dalam Jahiliyah seluruhnya, di mana manusia menyangka bahawa pengiktirafan terhadap Uluhiyah Allah itu sendiri merupakan keimanan, dengan erti kata jika mereka mengiktirafkan Allah sebagai Tuhan mereka, bererti mereka telah mencapai matlamat keimanan tanpa mengikut pengiktirafan itu dengan kehendak-Nya, iatu mengiktirafkan Rububiyah Allah dengan menumpukan ketaatan mereka kepada Allah yang Maha Esa sahaja agar Allah menjadi satu-satunya Tuhan yang memelihara mereka dan tiada Tuhan yang lain daripada-Nya juga satu-satunya Tuhan yang memerintah mereka dan tiada siapapun yang berkuasa melainkan kuasa-Nya.     

Begitu juga pengertian ibadat di dalam Jahiliyah telah menjadi kabur, iaitu ia terbatasnya kepada pengerjaan syiar-syiar ibadat sahaja. Pada hemat mereka, jika mereka menunaikan syiar-syiar kepada Allah yang Maha Esa bererti mereka telah menyembah Allah yang Maha Esa, sedangkan kata-kata ibadat daripada awal-awal lagi diambil daripada kata “abd” yang daripada awal-awal lagi bererti “tunduk, taat dan patuh”. Segala syiar ibadat itu hanya merupakan salah satu daripada manifestasi-manifestasi ketaatan dan kepatuhan dan bukannya merupakan manifestasi yang merangkumi segala hakikat ketaatan dan tidak pula merangkumi seluruh manifestasinya.

Jahiliyah bukannya melambangkan satu tempuh masa yang tertentu dan bukan pula menggambarkan satu peringkat tertentu daripada peringkat-peringkat keadaan, malah ia menggambarkan kekaburan konsep Uluhiyah dan konsep ibadat yang membawa manusia kepada syirik, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berada di dalam agama Allah yang betul seperti yang berlaku pada hari ini di seluruh negeri di dunia ini termasuk negeri-negeri yang penduduknya memakai nama-nama orang Islam dan menunaikan syiar-syiar ibadat kepada Allah, sedangkan Tuhan-tuhan yang ditaati dan dipatuhi mereka bukannya Allah kerana Allah Tuhan mereka yang sebenar memerintah mereka dengan kekuasaan, undang-undang dan peraturan, daripada ciptaan-Nya. Inilah satu-satunya Tuhan yang wajar ditaati dan dijunjung segala perintah dan larangan-Nya, iaitu mereka harus mengikut segala  undang-undang dan peraturan-peraturan yang disyariatkan-Nya kepada mereka dan inilah makna mereka menyembah atau mengabdikan diri kepada-Nya sebagai mana sabda Rasulullah saw lalu mereka (orang-orang Kristian) mengikut dan mematuhi peraturan paderi-paderi mereka itulah erti mereka menyembah paderi-paderi itu dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Adi bin Hatim yang dikeluarkan oleh atau-Termidzi.

Sifat Rububiyah Allah, iaitu HAK ALLAH dan KUASA ALLAH untuk membuat KEPUTUSAN (decision making) dalam seluruh pentadbiran alam termasuk membuat peraturan dan undang-undang untuk manusia selalu dilupai oleh manusia termasuklah di kalangan umat Islam kita di Malaysia kita ini. Isu Rububiyah adalah satu isu yang Maha Agung dalam Aqidah Islam, malangnya ianya selalu DIPERTIKAI atau DILUPAKAN sahaja oleh manusia, sedangkan isu Uluhiyah, iaitu Allah sebagai Tuhan yang layak disembah, jarang sekali dilupai dan dipertikaikan oleh manusia.

Kaum musyrikin Mekah menerima Uluhiyah Allah, tetapi mereka menolak Rububiyah Allah. Hal ini adalah sama dengan keadaan umat Islam di Malaysia kita kini – kita menerima Uluhiyah Allah, iaitu kita menerima bahawa Allah adalah Tuhan kita yang layak disembah, dan oleh itu kita tekun menyembah Allah dalam bentuk menunaikan syiar-syiar ibadat seperti solat dan puasa, tetapi kita menolak Rububiyah Allah dalam erti kata bahawa kita tidak menyerahkan kuasa politik, kerajaan dan pemerintahan negara kepada Allah, dan juga kita tidak menyerahkan hak untuk membuat keputusan (decision making) dalam pemerintahan negara kepada Allah sahaja. Kita menyerahkan kuasa politik, kerajaan dan pemerintahan negara kepada manusia yang bererti kita menyerahkan hak Rububiyah kepada manusia, iaitu kita melantik manusia sebagai Tuhan atau Tuhan-tuhan yang berkuasa, berdaulat dan memerintah ke atas manusia dalam politik dan pemerintahan negara. Ini adalah kesyirikan dan kekufuran yang tidak mungkin dipertikaikan lagi.

Firman Allah : al-Fatihah 2 
Segala puji-pujian terpulang kepada Allah Tuhan yang memelihara semesta alam.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Perasaan Alhamdulullah adalah perasaan kesyukuran yang melimpah pada hati mukmin sebaik sahaja ia teringat kepada Allah, kerana kewujudan dirinya daripada mula lagi adalah daripada limpah nikmat kurniaan Ilahi yang membangkitkan kesyukuran, pujian dan sanjungan, malah di setiap kelip mata dan detik waktu, dan di setiap langkah Allah melimpahkan nikmat dan rahmat-Nya ke atas seluruh makhluk-Nya terutama manusia, kerana itu mengucap alhamdulullah di awal dan di akhir merupakan salah satu daripada dasar-dasar kefahaman Islam secara langsung.

Firman Allah Allah-Qosos 70 
Segala puji-pujian terpulang kepada Allah Tuhan, di dunia dan di akhirat, dan hanya Dialah yang berkuasa menghukum, serta kepada-Nyalah kamu dikembalikan.

Namun demikian, kemurahan dan limpah kurnia Allah ke atas hamba-Nya yang mukmin itu sampai ke tahap setinggi-tingginya apabila hamba itu berkata : “alhamdulillah” , maka Allah akan tuliskan untuknya satu balasan kebaikan yang mengatasi segala timbangan neraca yang lain. Tersebut di dalam sunan Ibn Majah daripada Ibn Umar ra bahawa Rasulullah saw telah menceritakan kepada mereka , iaitu ada seorang hamba Allah mengucap kepujian dengan kata :

“Wahai Tuhanku! Segala kepujian itu terpulang kepadamu, iaitu kepujian yang layak dengan zat-Mu dan kebesaran kuasa-Mu.”

Ucapan ini telah menyulitkan dua malaikat pencatat amalan, kedua-duanya tidak tahu bagai mana hendak menulis pahala lalu kedua-dua malaikat itu mengadapi Allah dan berkata kepada-Nya :” ada seorang hamba mengucap pujian yang kami tidak mengetahui bagai mana hendak menulis balasannya?” Firman Allah ( sedangkan Dia lebih mengetahui apa yang telah diucapkan oleh hambaNya itu) : Apakah pujian yang telah diucapkan oleh hambaKu itu?” Jawab kedua-dua malaikat itu : Dia berkata , “wahai Tuhanku segala pujian itu terpulang kepada–Mu, iaitu kepujian yang layak dengan keagungan zat-Mu dan kebesaran kuasa-Mu”. Firman Allah kepada kedua-duanya : “tulislah ucapan itu sebagai mana yang diucapkan oleh hamba-ku hingga ia menemui Aku dan Akulah sendiri yang akan membalaskannya”.
Bertawajjuh kepada Allah dengan mengemukakan sanjungan dan kepujian menggambarkan perasaan mukmin yang terharu sebaik sahaja ia teringat kepada Allah sebagai mana telah kami terangkan sebelum ini. Adapun bahagian akhir ayat :

“Tuhan yang memelihara semesta alam “ 
adalah menjadikan dasar kefahaman atau kepercayaan Islam kepada sifat Rububiyah yang mutlak dan menyeluruh itu merupakan salah satu daripada dasar-dasar Aqidah Islam. Kata-kata Rab bererti memelihara, menguasa, pentadbir dan pengurus yang mengendalikan urusan keislahan dan kerja-kerja tarbiah dan pengasuhan terhadap seluruh makhluk-Nya. Allah tidak mencipta alam kemudian membiarkannya begitu sahaja. Malah Dia memperelokkan, menjaga, memelihara dan mengasuhnya, kerana itu hubungan di antara Allah dan makhluk sentiasa berterusan di setiap waktu dan keadaan. 

Konsep Rububiyah Allah yang mutlak terhadap seluruh makhluk-Nya merupakan persimpangan jalan yang memisahkan di antara Aqidah Tauhid yang jelas dan sempurna dengan aqidah yang kabur yang terjadi akibat daripada ketidak jelasan dan tidak ketegasan hakikat Tauhid ini. Ramai manusia yang mengakui Allah sebagai Tuhan Pencipta alam, tetapi di samping itu mereka mempercayai berbagai-bagai Tuhan yang lain yang menguasai kehidupan mereka. Kepercayaan yang seperti ini nampak jelas aneh dan lucu, tetapi itulah yang telah berlaku dan al-Quran telah menceritakan tentang perkataan sekumpulan kaum musyrikin yang menyembah bermacam-macam Tuhan itu:

“Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendampingkan kami lebih dekat kepada Allah.”

Al-Quran juga telah menceritakan tentang sekumpulan ahlil kitab :

“Mereka mengambil ulama-ulama dan paderi-paderi mereka selaku Tuhan-Tuhan yang lain daripada Allah.”

Aqidah-aqidah Jahiliyah yang di merata negeri semasa kedatangan Islam adalah penuh dengan kepercayaan kepada berbagai-bagai Tuhan yang disifatkan sebagai Tuhan-tuhan kecil di samping Tuhan yang agung mengikut sangkaan mereka.

Konsep Rububiyah yang mutlak yang meliputi seluruh alam yang terkandung di dalam surah ini merupakan persimpangan jalan yang memisahkan di antara akidah yang tersusun rapi dengan akidah yang kacau bilau. Konsep ini bertujuan supaya seluruh alam bertawajjuh kepada Allah yang tunggal yang berkuasa penuh dan menolak semua Tuhan yang lain, juga menghapuskan kebingungan bertawajjuh kepada bermacam-macam Tuhan itu, dan seterusnya supaya hati seluruh alam tenang dan tenteram kepada naungan Rububiyah Allah yang kekal dan pemeliharaan-Nya tidak pernah putus dan tidak kunjung hilang, bukanya seperti pendapat Aristotle yang dianggap sebagai setinggi fahaman falsafah – yang mengatakan bahawa Allah telah mencipta alam kemudian Ia tidak memperdulikannya dengan alasan kerana martabat Allah itu begitu tinggi dan tidak wajar untuk memikirkan sesuatu yang rendah daripada-Nya kerana Allah hanya memikirkan tentang zat-Nya sahaja. Aristotle yang mengeluarkan pendapat ini merupakan ahli falsafah yang paling besar dan akalnya merupakan akal manusia yang paling tinggi.

Islam datang ketika dunia dipenuhi dengan timbunan akidah–akidah, pemikiran-pemikiran, dongeng-dongeng, pendapat-pendapat falsafah, kepercayaan-kepercayaan yang karut marut, yang bercampur aduk di antara yang benar dengan yang batil, yang betul dengan palsu, agama dengan khurafat, falsafah dengan dongeng dan hati nurani manusia di waktu itu meraba-raba dalam gelap gelita dan dalam sangkaan-sangkaan tanpa berpijak kepada satu keyakinan.

Padang gurun yang tidak mempunyai sebarang kemantapan, sebarang keyakinan dan sebarang nur itulah yang (menjadikan latar belakang) yang melingkungi kefahaman dan pemikiran manusia terhadap-Nya, sifat-sifat-Nya, hubungan-Nya dengan para makhluk-Nya terutama hubungan di antara Allah dan manusia.

Oleh sebab itu hati nurani manusia tidak berupaya memperolehi satu pegangan yang kukuh mengenai persoalan alam ini, persoalan diri mereka sendiri dan persoalan sistem hidup mereka sebelum mereka memperolehi pegangan yang kukuh mengenai persoalan akidah mereka, persoalan kefahaman terhadap Tuhan mereka dan sifat-sifat-Nya, dan sebelum mereka mendapat satu keyakinan yang jelas dan lurus di tengah gumpalan awan mendung, di tengah-tengah padang gurun dan ditengah-tengah timbunan sampah sarap kepercayaan yang karut itu.

Seseorang itu tidak dapat memahami betapa perlunya kemantapan ini sehingga ia mengetahui betapa besarnya timbunan sampah kepercayaan yang karut itu, dan sehingga ia memeriksa padang gurun yang penuh dengan berbagai-bagai akidah, berbagai-bagai kefahaman, berbagai-bagai dongeng, berbagai-bagai pendapat, falsafah, berbagai-bagai tanggapan yang karut dan berbagai-bagai fikiran yang kacau yang mencemari dan mempengaruhi hati nurani manusia. Inilah keadaan yang didapati oleh Islam ketika ia datang. Apa yang kami sebut secara sepintas lalu mengenai kepercayaan-kepercayaan ini hanya satu bahagian kecil sahaja.(Dalam pentafsiran surah-surah al-Quran kelak akan dibentangkan berbagai-bagai bentuk kepercayaan itu yang diolahkan oleh al-Quran dengan pengolahan yang lengkap dan sempurna).

Oleh sebab itulah perhatian pertama Islam adalah lebih dahulu ditujukan kepada usaha membersihkan bidang akidah ketuhanan, menetapkan kefahaman yang meyakinkan hati nurani mengenai Allah dan sifat-sifat-Nya dan hubungan-Nya dengan para makhluk-Nya dengan tegas dan yakin.

Oleh sebab itulah kepercayaan Tauhid yang sempurna, tulin, bersih dan menyeluruh, tidak bercampur dengan sesuatu yang asing sama ada daripada dekat atau jauh, merupakan landasan kefahaman dan kepercayaan yang dibawa oleh Islam, dan Islam terus berusaha membersih kepercayaan ini di dalam hati nurani manusia dan memeriksa setiap fikiran yang kotor di sekitar hakikat Tauhid itu supaya ia bersih daripada segala kekeliruan dan kesamaran dan supaya tetap teguh tanpa dimasuki tanggapan yang karut baik daripada apa-apa bentuk sekalipun. Demikianlah Islam memberi kata pemutus yang begitu jelas dan terang mengenai sifat-sifat Allah terutama sifat-sifat yang ada hubungan dengan sifat Rububiyah yang mutlak. Kebanyakan timbunan sampah sarap kepercayaan yang wujud di padang gurun itu ialah sampah pendapat-pendapat falsafah dan akidah-akidah yang simpang siur, tanggapan yang kacau dan dongeng yang karut tentang persoalan sifat-sifat ketuhanan yang amat penting ini, iaitu persoalan yang mempunyai kesan yang amat besar di dalam hati nurani manusia dan budi pekerti mereka.

Sesiapa yang mengkaji usaha-usaha yang berterusan yang telah dilakukan oleh Islam untuk menegakkan kata pemutus mengenai zat Allah, sifat-sifat-Nya dan hubungan-Nya dengan para makhluk-Nya, iaitu usaha-usaha dalam bentuk nas-nas al-Quran yang begitu banyak tanpa mengkaji timbunan sampah sarap (kepercayaan karut) yang berat yang wujud di padang gurun yang amat luas, di mana sesatnya umat manusia itu, mungkin tidak dapat memahami sejauh itu. Ia memerlukan kepada penerangan al-Quran yang berulang-ulang itu dan kepada pemeriksaan yang begitu teliti di segala lorong dan pintu hati nurani. Tetapi dengan mengkaji timbunan sampah sarap itu dapatlah diketahui betapa perlu usaha-usaha yang berterusan itu dan betapa besarnya peranan yang dilakukan oleh Aqidah Islam untuk membebaskan hati nurani manusia daripada kepenatan meraba-raba dan terumbang ambing di antara berbagai-bagai Tuhan palsu, kepercayaan-kepercayaan dan dongeng-dongeng yang karut marut.

Keindahan, kesempurnaan dan keseimbangan Aqidah Islam dan kemudahan hakikat Tauhid yang agung yang di dokong oleh Islam itu tidak terserlah kepada hati dan akal manusia seterang yang terserlah kepadanya setelah ia lebih dahulu mengkaji dan menyelidiki timbunan sampah sarap Jahiliyah daripada berbagai-bagai akidah, kepercayaan, dongeng dan falsafah-falsafah terutama yang memperkatakan tentang hakikat ketuhanan dan hubungan-Nya dengan alam. Ketika inilah terserlah bahawa akidah Islam benar-benar merupakan rahmat yang hakiki kepada hati dan akal, iaitu satu rahmat yang mengandungi keindahan dan kemudahan, kejelasan dan keseimbangan, kehampiran, dan kemesraan dan hubungan harmoni secara langsung yang mendalam dengan fitrah manusia. 

Seluruh umat Islam kita kini berada dalam kesesatan dan Jahiliyah serta Aqidah Islam kita ini telah dan sedang mengalami kerosakan dan kehancuran kerana kita tidak memahami mengenai pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan kita juga tidak memahami mengenai apakah yang dimaksudkan sebagai sesuatu yang syirik dan kufur. Kita memandang remeh mengenai pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ kerana kita menganggap diri kita sebagai seseorang yang telah memahaminya dengan baik dan jelas, begitu juga kita memandang remeh mengenai pengertian kufur kerana kita menganggap diri kita sebagai seseorang yang telah memahaminya dengan baik dan jelas. Inilah puncanya yang menyebabkan kita telah terjebak dengan kesyirikan dan kekufuran. Sehubungan dengan ini kita hendaklah berusaha untuk khususnya menyebarkan pengertian bahawa demokrasi ini adalah KUFUR, JAHILIYAH dan TAGHUT, bahawa segala pemikiran, idea, undang-undang, sistem, strategi dan metodologinya hanyalah Jahiliyah dan lebih merupakan ‘timbunan sampah sarap’ sahaja!

Firman Allah : al-Ahqaf 13, 14 
Sesungguhnya orang-orang yang berkata  :”Tuhan kami ialah Allah.” Kemudian mereka bersikap jujur (di atas agama Allah ), maka tidak ada sebarang ketakutan terhadap mereka dan mereka tidak akan berduka cita.Merekalah penghuni-penghuni syurga yang kekal abadi di dalamnya sebagai balasan terhadap amalan-amalan yang dilakukan mereka.

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
“Tuhan kami ialah Allah” bukanlah kata-kata untuk dituturkan sahaja, dan bukanlah semata-mata kepercayaan di dalam hatinya, malah ia merupakan satu sistem hidup yang lengkap yang meliputi segala kegiatan hidupnya merangkumi segala arah tujuan dan merangkuli segala harakat dan lintasan fikiran. Kata-kata it juga menegakkan neraca untuk menilai pemikiran, perasaan, manusia, benda-benda, tindak-tanduk, peristiwa-peristiwa dan segala hubungan dan pertalian di alam buana ini.

“Tuhan kami ialah Allah” mengertikan seluruh ibadat, arah tujuan, ketakutan dan pergantungan adalah tertumpu kepada Allah.

“Tuhan kami ialah Allah” mengertikan tiada perhitungan kepada yang lain daripada Allah, tiada ketakutan dan harapan kepada yang lain daripada Allah.

“Tuhan kami ialah Allah” mengertikan seluruh kegiatan, seluruh pemikiran dan seluruh penilaian adalah ditumpukan kepada-Nya dan dilihat kepada keredhaan-Nya.

“Tuhan kami ialah Allah” mengertikan tiada penghakiman melainkan kepada Allah, tiada kuasa undang-undang melainkan kuasa syariat Allah dan tiada hidayat melainkan hidayat Allah.

“Tuhan kami ialah Allah” mengertikan segala penghuni dan segala isi alam buana mempunyai hubungan yang rapat dengan kami dan kami sentiasa bertemu dalam perhubungan kami dengan Allah.

“Tuhan kami ialah Allah” merupakan sistem hidup yang lengkap dengan perincian-perincian tersebut. Ia bukan semata-mata yang disebutkan dibibir dan bukan Aqidah negatif yang terpisah jauh daripada alam kenyataan hidup.

“Kemudian mereka bersikap jujur (di atas agama Allah .)”

Maksudnya, sikap yang jujur dan teguh di atas agama Allah itu merupakan satu darjat kelebihan yang lain pula selepas berpegang dengan agama itu. Itulah keteguhan jiwa, ketenteraman hati dan kejujuran perasaan dan fikiran yang tidak bergoyang, tidak goyah, tidak syak dan tidak ragu-ragu walaupun dilamun berbagai-bagai tarikan dan dorongan dan digugatkan berbagai-bagai pengaruh yang kuat dan hebat. Tindak-tanduk dan tingkah lakunya  tetap teguh dan jujur di atas cara hidup agama Allah yang terpilih, walaupun ditengah jalan itu penuh dengan tempat-tempat gelincir, duri-duri dan onak-onak, halangan dan sekatan-sekatan, dan walaupun  di sana sini terdapat berbagai-bagai seruan kepada penyelewengan dan kesesatan.

“Tuhan kami ialah Allah “ merupakan satu cara hidup dan bersikap jujur menjalani cara hidup ini merupakan satu lagi darjat kelebihan setelah mengenali dan memilih cara hidup itu. Dan orang-orang yang dikurniakan Allah nikmat mengenali cara hidup ini dan mengamalkannya dengan jujur, merekalah orang-orang yang terpilih di sisi Allah.

“Tidak ada sebarang ketakutan terhadap mereka dan mereka tidak akan berduka cita.”

Apakah lagi yang harus ditakut dan dibimbangkan kerana cara hidup ini akan menyampaikan kepada Allah dan sikap yang jujur mengamalkan cara hidup itu merupakan jaminan untuk sampai kepada Allah?

“Merekalah penghuni-penghuni syurga yang kekal abadi di dalamnya sebagai balasan terhadap amalan-amalan yang dilakukan mereka.”

Kata-kata “amalan-amalan yang dilakukan mereka”, menjelaskan erti “Tuhan kami ialah Allah “ juga menjelaskan erti bersikap jujur mengamalkan cara hidup ini di dalam kehidupan harian. Kata-kata ini menunjukkan bahawa di sana pasti ada amalan yang akan dibalas dengan hidup yang kekal di dalam syurga, iaitu amalan yang terbit daripada sistem hidup “Tuhan kami ialah Allah”, dan terbit daripada sikap yang jujur dan teguh di atas sistem hidup ini.

Kerana itu kita dapat memahami bahawa kata-kata atau pengucapan-pengucapan aqidah di dalam Islam bukannya cuma merupakan kata-kata yang dituturkan lisan sahaja. Misalnya ucapan syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bukannya sebuah ungkapan kata-kata semata-mata tetapi satu ungkapan yang melambangkan satu sistem hidup, dan andainya kata-kata syahadat ini hanya merupakan ungkapan kata-kata sahaja, maka ia bukanlah satu rukun Islam yang dituntut dan dimbil kira di dalam rukun-rukun Islam.

Kerana itu kita dapat memahami sejauh mana nilai yang hakiki bagi ucapan syahadat yang diucapkan oleh berjuta-juta manusia pada hari ini. Ucapan itu menjangkau tidak lebih daripada bibir mulut mereka sahaja dan ia tidak mempunyai apa-apa ekoran dan keberkesanan dalam hidup mereka. Mereka tetap hidup dengan cara Jahiliyah yang mirip dengan cara hidup orang-orang yang menyembah berhala, walaupun bibir mereka melafazkan ucapan syahadat yang kosong itu.

Kata-kata “ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ” dan kata-kata “Tuhan kami ialah Allah” adalah lambang daripada satu sistem hidup. Inilah yang pasti disematkan di dalam hati sanubari supaya ia mengkaji cara hidup yang sempurna yang ditunjukkan oleh kata-kata itu serta mengikutnya.

Kalimah “ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ” dan “TUHAN KAMI IALAH ALLAH” adalah kalimat-kalimat Allah yang menegaskan dengan muktamad dan tanpa sebarang keraguan sedikitpun bahawa erti Islam bukanlah hanya terbatas kepada kepercayaan dan keyakinan kepada Rukun Iman dan Rukun Islam di dalam hati sahaja, tetapi ianya adalah keyakinan dan  kepercayaan yang diikuti dengan AMALAN dan TINDAKAN untuk MENTAATI PERINTAH ALLAH dalam seluruh bidang kehidupan – iaitu ketaatan kepada peraturan dan undang-undang politik, ekonomi, sosial, akhlak, perhubungan antarabangsa daripada Allah dan peribadatan ritual daripada Allah dengan sekali gus untuk menafi, menolak, mengingkari dan menentang segala keyakinan dan kepercayaan kepada aqidah dan pemikiran manusia yang selain daripada Allah serta segala peraturan dan undang-undang manusia dalam seluruh bidang kehidupan manusia. Apabila kalimah “ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ” dan “Tuhan kami ialah Allah” ini bererti hak memerintah manusia di atas muka bumi ini adalah hak Allah sahaja ianya bererti bahawa kerajaan manusia dan politik manusia seperti kerajaan demokrasi dan sistem politik demokrasi ini tidak seharusnya wujud di alam buana ini dan oleh yang demikian sikap Islam terhadapnya hanyalah dalam bentuk penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total sehingga kehancuran yang total kepadanya.

Oleh kerana Rububiyah Allah dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu adalah satu deklarasi bahawa kedaulatan, otoriti dan undang-undang itu adalah hak Allah dalam hal ehwal pemerintahan, kerajaan dan kenegaraan dan tiada sekutu bagi-Nya dalam hal itu, mengikut rasionaliti Islam, hanya satu kesimpulan sahaja yang tertonjol - bahawa Rububiyah Manusia yang terdiri daripada kedaulatan rakyat, otoriti rakyat dan undang-undang rakyat itu adalah satu kesyirikan dan kekufuran kerana ia mengkufur ingkarkan Rububiyah Allah serta seluruh konsep-konsep kedaulatan Allah, otoriti Allah dan undang-undang Allah yang terkandung di dalamnya.


 RUBUBIYAH MANUSIA adalah AQIDAH DEMOKRASI (TAGHUT). Ianya mempunyai pengertian-pengertian dan impilikasi-implikasi seperti berikut :

1.     Rububiyah Manusia bererti manusia yang terdiri daripada para pemimpin dan Raja-Raja Melayu kita adalah TUHAN-TUHAN bagi manusia kerana mereka mempunyai hak dan kuasa untuk MEMERINTAH ke atas manusia dalam sistem politik dan pemerintahan negara di atas muka bumi ini ;

2.     Rububiyah Manusia bererti manusia yang terdiri daripada para pemimpin dan Raja-Raja Melayu kita adalah TUHAN-TUHAN bagi manusia kerana mereka memiliki hak dan kuasa untuk membuat dan meluluskan PERATURAN dan UNDANG-UNDANG untuk manusia,

3.     Rububiyah Manusia bererti manusia yang terdiri daripada para pemimpin dan Raja-Raja Melayu kita adalah TUHAN-TUHAN bagi manusia kerana mereka mempunyai hak dan kuasa untuk mengabdikan manusia kepada kuasanya,

4.     Rububiyah Manusia bererti manusia yang terdiri daripada para pemimpin dan Raja-Raja Melayu kita adalah TUHAN-TUHAN bagi manusia kerana mereka mempunyai hak dan kuasa untuk memperhambakan manusia kepada kuasanya;

5.     Rububiyah Manusia bererti manusia yang terdiri daripada para pemimpin dan Raja-Raja Melayu kita adalah TUHAN-TUHAN bagi manusia kerana mereka mempunyai hak dan kuasa untuk menentu dan menggariskan neraca-neraca pertimbangan dan batas-batas keadilan dan kezaliman dalam kehidupan manusia;

6.     Rububiyah Manusia bererti manusia yang terdiri daripada para pemimpin dan Raja-Raja Melayu kita adalah TUHAN-TUHAN bagi manusia kerana mereka mempunyai hak dan kuasa untuk menentu dan menggariskan halal dan haram, baik dan buruk serta kemuliaan dan kehinaan dalam kehidupan manusia;

Rububiyah Manusia bererti manusia itu adalah Tuhan atau Tuhan-tuhan kerana mereka mempunyai hak dan kuasa untuk memerintah ke atas manusia dalam politik dan kerajaan serta mereka mempunyai hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang untuk dikuat kuasakan ke atas manusia. Mereka yang berkuasa dan memerintah dalam sesebuah kerajaan dan pemerintahan manusia, dan mereka itu juga berkuasa dan berhak untuk membuat dan menjalankan segala peraturan dan undang-undang manusia, mereka itu adalah orang-orang yang memiliki sifat Rububiyah Manusia – orang-orang yang memiliki sifat Rububiyah sebenarnya mereka itu adalah Tuhan-tuhan yang dilantik oleh manusia yang berkuasa dan berhak untuk memerintah manusia. Manakala penguat kuasaan segala peraturan dan undang-undang manusia ke atas manusia bererti pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap sistem pengabdian manusia kepada Allah dan terhadap kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ .

Sikap dan perbuatan untuk MENGIKTIRAF, MENYETUJUI dna MEREDHAI terhadap demokrasi dan kerajaan demokrasi bererti MENGIKTIRAF, MENYETUJUI dan MEREDHAI terhadap Rububiyah Manusia, iaitu terhadap TUHAN-TUHAN MANUSIA yang mengeluarkan seseorang itu daripada agama Allah. Sebaliknya, sikap dan perbuatan untuk MENAFI, MENOLAK, MENGINGKARI dan MENENTANG dengan terbuka, aktif dan total terhadap demokrasi dan kerajaan demokrasi bererti MENAFI, MENOLAK, MENGINGKARI dan MENENTANG dengan terbuka, aktif dan total terhadap Rububiyah Manusia, iaitu terhadap TUHAN-TUHAN MANUSIA yang menyempurnakan AQIDAH seseorang Islam dan yang mengekalkannya sebagai seorang Muslim dan yang berpegang teguh kepada kalimah  ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ .


RUBUBIYAH MANUSIA menafi dan mengingkari Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ:

1.     Rububiyah Manusia MENAFIKAN Allah sebagai Tuhan yang layak dan berhak untuk berkuasa ke atas manusia, sebaliknya manusia adalah Tuhan-tuhan yang layak dan berhak untuk berkuasa ke atas manusia;

2.     Rububiyah Manusia MENAFIKAN Allah sebagai Tuhan yang layak untuk membuat peraturan dan undang-undang untuk manusia, sebaliknya manusia adalah Tuhan-tuhan yang layak dan berhak untuk membuat peraturan dan undang-undang untuk manusia;

3.     Rububiyah Manusia MENAFIKAN Allah sebagai Tuhan yang layak dan berhak untuk mengabdikan manusia kepada kuasa Allah, sebaliknya manusia adalah Tuhan-tuhan yang layak dan berhak untuk mengabdikan manusia kepada kuasa manusia;

4.     Rububiyah Manusia MENAFIKAN Allah sebagai Tuhan yang layak dan berhak untuk menghamba abdikan manusia kepada kuasa Allah, sebaliknya manusia adalah Tuhan-tuhan yang berhak untuk menghamba abdikan manusia kepada kuasa manusia;

5.     Rububiyah Manusia MENAFIKAN Allah sebagai Tuhan yang layak dan berhak untuk menentu dan menggariskan neraca-neraca pertimbangan dan batas-batas keadilan dan kezaliman dalam kehidupan manusia;

6.     Rububiyah Manusia MENAFIKAN Allah sebagai Tuhan yang layak dan berhak untuk menentu dan menggariskan yang halal dan haram, baik dan buruk serta kemuliaan dan kehinaan dalam kehidupan manusia..

Demokrasi yang didasarkan kepada Rububiyah Manusia yang mempunyai hak dan kuasa ke atas kedaulatan, otoriti dan perundangan, adalah satu ideologi dan sistem hidup yang menafi dan mengingkari kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan oleh itu ianya adalah agama yang syirik dan kufur. Kerajaan demokrasi Malaysia kita yang didirikan di atas asas-asas kufurnya ini, meskipun ianya dianggotai, dipimpin dan dipilih oleh umat Islam kita sendiri, ianya adalah kerajaan yang syirik dan kufur di sisi Laailaahailallah kerana ia merampas hak Allah dalam pemerintahan negara, iaitu hak Rububiyah Allah dan menyerahkan hak Rububiyah itu kepada manusia.

Sehubungan dengan ini, kita dapat merumuskan bahawa kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ itu adalah satu doktrin yang positif, aktif dan radikal - ia memerintahkan kita supaya kita bertindak dan berjuang ke arah mentauhidkan sistem kehidupan manusia melalui penegakan kedaulatan Allah, otoriti Allah dan perundangan Allah dalam hal-ehwal politik, pemerintahan dan kenegaraan; di samping itu ia memerintahkan kita supaya menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap segala bentuk kesyirikan dan kekufuran terhadap Allah yang wujud dalam bentuk kedaulatan rakyat, otoriti rakyat dan undang-undang rakyat yang sedang wujud di bawah kerajaan demokrasi.

Firma Allah : al-Mukminun 116 
Maha Suci Allah Raja yang sebenar.Tiada Tuhan melainkan Dia yang memiliki Arasy yang mulia. 

Firman Allah: al -Furqan 2 
Tuhan yang mempunyai kedaulatan di langit dan di bumi ... serta tidak mempunyai sebarang sekutu dalam kedaulatan-Nya. 

Firman Allah: al-Nisa 60 
Mereka meminta hukum kepada taghut, sedangkan mereka diperintahkan untuk mengkufurkannya 

Firman Allah: al-Maidah 44,48,49 
Barang siapa yang tidak menghukum mengikut apa yang diturunkan Allah, mereka itu adalah orang-orang kafir. Hukumlah di antara mereka apa yang diturunkan Allah dan jangan turut hawa nafsu mereka. Engkau hukumlah antara mereka dengan apa yang diturunkan Allah dan jangan engkau turut hawa nafsu mereka.

Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mendasarkan bahawa kedaulatan, pemerintahan dan perundangan itu adalah hak Allah sahaja. Allah memerintahkan kita supaya menegakkan kedaulatan Allah dan sekaligus untuk mengingkari dan menentang kedaulatan manusia:


1.  Allah adalah RAJA yang sebenar yang BERKUASA dan BERDAULAT, justeru kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ memerintahkan kita agar kita menafi, menolak, mengingkari dan menentang seluruh RAJA dan PENGUASA yang selain daripada-Nya (23:116);


2.   Kedaulatan itu adalah HAK ALLAH, justeru kalimahﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ  memerintahkan kita agar kita menafi, menolak, mengingkari dan menentang kedaulatan yang selain daripada-Nya (al-Furqan 2);

3.    Mereka menyerahkan pemerintahan dan kedaulatan kepada yang selain daripada Allah (Taghut) sedangkan Allah memerintahkan supaya mengingkari dan menentang pemerintahan dan kedaulatan Taghut itu (an-Nisa 60);

4. Orang-orang yang tidak menegakkan kedaulatan Allah dan oleh itu tidak menjalankan pemerintahan Islam serta tidak menjalankan undang-undang Allah adalah orang-orang kafir (al-Maidah 44).

Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ mempunyai pengertian bahawa setiap perintah daripada Allah untuk menegakkan kedaulatan Allah, pemerintahan Allah dan perundangan Allah adalah diikuti dengan perintah untuk menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap kedaulatan manusia, pemerintahan manusia dan perundangan manusia. Inilah konsep Nafi dan Isbat yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang mempengaruhi, mencorak dan membentukkan agama Islam kita ini sebagai agama yang sama sekali tidak berkompromi serta yang berbentuk radikal dan revolusyeneri terhadap sebarang bentuk dan jenis kufur dan dengan seluruh kekuatan dan kekuasaan kufur di bumi kita ini.

Tauhid Rububiyah adalah satu doktrin yang aktif, radikal dan revolusyeneri - ia memerintah dan menggesa para penganutnya supaya berjihad dalam menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap demokrasi dan kerajaan demokrasi yang didasarkan kepada Rububiyah Manusia, sedangkan sikap berdiam diri itu boleh merosakkan Aqidah mereka. Dalam konsepsi politik demokrasi, politik dan kenegaraan itu langsung tidak mempunyai apa-apa pertalian dengan Agama dan Aqidah Islam. Agama Islam yang dierti-semulakan (redefined Islam) oleh Perlembagaan Negara Malaysia itu mengiktiraf bahawa Allahlah yang mencipta segala kejadian dan hidupan tetapi pentabdiran Allah hanya terhad setakat mentadbirkan alam kosmos dan segala hidupan dari aspek fizikal dan biologinya sahaja, sedangkan Allah tidak mempunyai apa-apa peranan dalam kehidupan politik, ekonomi dan sosial manusia. Ini adalah satu penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang aktif dan total terhadap Rububiyah Allah dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

No comments:

Post a Comment