Monday 16 July 2012

JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI OLEH MAUDUDI




JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI

OLEH

MAUDUDI

Firman Allah : al-Imran 64Katakanlah : Wahai ahlil kitab ! Marilah kita membuat kata sepakat di antara kami dan kamu, iaitu kita tidak sembah melainkan Allah dan kita tidak mempersekutui-Nya dengan suatu apapun dan tidak pula kita mengambil satu sama lain di antara kita sebagai Tuhan-tuhan selain Allah . (3: 64)

Maududi :Itulah seruan ke arah REVOLUSI sejagat yang syumul, yang cukup jelas, tiada sebarang kekeliruan dan kesamaran. Al-Quran berseru dengan lantang :

“Teraju pemerintahan itu adalah milik Allah . Dia telah memerintah supaya kamu jangan menyembah melainkan Dia. Itulah agama yang lurus.”  (12:40)

TIDAK ada agama yang lain di dunia ini, melainkan agama Islam sahaja, yang menyeru, menyuruh dan mengeluarkan perintah kepada para penganutnya untuk MENYERANG dan BERPERANG tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, dizalimi dan diperangi untuk menunduk dan menguasai kaum-kaum yang memberontak dan menderhakai Allah supaya kesemuanya tunduk, mengalah, merendah diri dan mentaati kekuasaan dan ketuanan agama Islam!

Inilah konsep “radicalism” dan “activism” yang hanya terdapat di dalam agama Islam sahaja dan tidak agama yang selain daripadanya. Kebangkitan Islam yang akan kita capai pada kali ini insya Allah, akan meletakkan seluruh dunia di bawah kekuasaan dan ketuanan Islam. 

Musuh-musuh Islam yang utama di dunia seperti Amerika, Nato, PBB, sudah menerima gejala ini sebagai satu hakikat, iaitu satu hakikat yang pasti akan terjadi. Justeru, tidak hairanlah jika mereka itu begitu ghairah dalam menyerang, menggempur, menyembelih, menindas dan menundukkan umat Islam di mana sahaja mereka berkesempatan di dunia ini dengan harapan bahawa kita tidak akan berpeluang untuk bangkit kembali.

Abul A’la Maududi (‘Jihad ke Jalan Allah ’ Petikan daripada Fizilalil Quran – al-Anfal) :
“Sudah menjadi kebiasaan bagi penulis Eropah mengungkapkan kata-kata Jihad dengan istilah ‘Peperangan Suci atau HOLY War’ apabila mereka mahu menterjemahkan kata-kata itu kepada bahasa mereka, kemudian mereka mentafsirkannya dengan tafsiran yang buruk dan jahat. Mereka menghuraikannya dengan berbagai-bagai cara yang lihai dan mereka salutkannya dengan berbagai-bagai pengertian-pengertian yang palsu dan bohong sehingga kata-kata itu di sisi mereka merupakan satu kata-kata yang mengungkapkan tabiat yang rakus, perilaku yang liar dan suka menumpahkan darah. Mereka begitu pintar bermain dengan ungkapan-ungkapan yang menarik dan begitu licin memutar belitkan hakikat-hakikat yang jelas, sebaik sahaja orang ramai mendengar kata-kata Jihad, mereka terus ternampak di hadapan mereka gambaran angkatan tentera Muslimin yang liar dan ganas, yang berasak-asak menyerbu dengan pedang mereka yang terhunus, dengan dada mereka yang bersemarak dengan api fanatik dan dendam kesumat, dengan mata mereka yang mengeluarkan percikan bunga-bunga api yang membayangkan keinginan membunuh dan merompak dan dengan suara mereka yang tinggi melaungkan cogan kata “Allahu Akbar” sambil menyerbu ke depan, dan sebaik sahaja mereka melihat seorang kafir, mereka terus menangkapnya dan memegang lehernya sambil memberi kata dua sama ada ia mengucapkan syahadat ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang akan menyelamatkan dirinya atau ia dipancung yang akan memancutkan darah dari pembuluh-pembuluh lehernya.

Gambaran ini telah dilukiskan oleh pelukis-pelukis Eropah itu dengan cara yang amat licin dan pintar. Mereka menggunakan berus seniman yang kreatif. Di antara ciri-ciri kepintaran mereka dalam seni memutar belitkan hakikat yang sebenar ialah mereka warnakan lukisan itu dengan warna merah dan menulis di bawahnya perkataan berikut :

“Gambaran ini mencerminkan watak umat Islam di zaman lampau yang lahap dan rakus kepada pertumpahan darah dan membunuh orang-orang yang tidak berdosa.”  

Yang amat menakjubkan kita ialah orang-orang yang melukis gambar ini dengan menggunakan segala bakat kebolehan mereka untuk menonjol gambaran yang buruk ini kepada pandangan umum adalah orang-orang yang sama yang telah berperang sesama manusia sendiri di abad-abad yang silam. Mereka berbunuh-bunuhan di antara satu sama lain untuk memenuhi hawa nafsu mereka yang hina dan menghilangkan dahaga sentimen tamak haloba perkauman mereka. Dan itulah juga corak peperangan mereka yang terkutuk atau peperangan mereka yang tidak suci “unholy war” yang telah dirancangkan mereka ke atas umat-umat yang lemah di Timur dan di Barat, di mana mereka menjelajah di negeri-negeri itu untuk mencari pasaran-pasaran bagi barangan-barangan mereka di samping mencari tanah-tanah jajahan untuk dijajahi mereka dan seterusnya untuk menguasai sumber-sumber kekeyaannya dan menghalangnya daripada dinikmati oleh kaum bumiputranya. Mereka membongkar lombong-lombong galian di negeri-negeri itu dan menggeledeh hasil-hasil bumi Allah yang kaya untuk menyumbat perut kilang-kilang dan makmal-makmal mereka. Mereka mencari segala-segalanya itu dengan hati yang penuh dengan kerakusan dan kelahapan untuk mendapat harta kekayaan, kemegahan dan darjah kebesaran. Mereka melepaskan kereta-kereta kebal di hadapan mereka dan kapal terbang-kapal terbang di atas kepala mereka yang berlegaran di angkasa dan di belakang mereka diikuti ratusan ribu tentera yang terlatih yang dapat menyekat jalan-jalan rezeki negeri-negeri itu di samping menghalang penduduknya yang ramai daripada meneruskan perjalanan mereka ke arah hidup yang maju dan mulia. Mereka bertindak begitu dengan tujuan menyediakan bekalan bahan-bahan bakar untuk api tamak haloba mereka yang keji, yang semakin hari semakin bertambah marak dan menjulang tinggi. Peperangan-peperangan yang dilancarkan mereka sama sekali bukannya peperangan untuk sabilullah, malah peperangan untuk mengisi kehendak-kehendak hawa nafsu mereka yang jahat dan hina.

Inilah keadaan dan watak orang Barat yang memburukkan imej kita kaum Muslimin kerana menyerang dan bertempur yang telah berlaku dalam penaklukan-penaklukan dan peperangan-peperangan yang telah berlaku pada abad-abad yang lama, sedangkan aktiviti–aktiviti peperangan mereka yang hina itu sehingga kini masih terus dilakukan mereka siang dan malam di hadapan mata dan telinga dunia yang bertamadun. Di manakah bumi Allah yang selamat daripada pencerobohan mereka dan di manakah bumi Allah yang tidak berlumuran dengan darah penghuni-penghuninya yang tidak berdosa? Manakah benua-benua besar Asia, Afrika dan Amerika yang tidak merasa bahang peperangan-peperangan mereka yang terkutuk itu? Tetapi penulis-penulis Barat yang lihai itu telah melukiskan imej kita dengan kepintaran mereka yang jahat dan mengulangi tayangannya dalam bentuk yang amat buruk hingga imej mereka yang buruk dilupai dan hampir-hampir tiada seorangpun yang teringat kepadanya, di samping imej kita yang buruk yang mereka gambarkan sejarah dan datuk nenek kita. Alangkah lihainya mereka dan alangkah pintarnya mereka dalam kerja-kerja pemalsuan dan penipuan.

Adapun tentang KELURUSAN dan KEBODOHAN cerdik pandai kita, maka bolehlah kita akui dengan bebas, kerana manakah KEBODOHAN yang lebih besar daripada KEBODOHAN kita yang tertipu dengan imej buruk yang mereka gambarkan sejarah kita hingga kita hampir-hampir percaya bahawa gambaran mereka adalah betul dan tepat dengan hakikat yang sebenar dan hingga tidak terlintas di hati kita untuk melihat tangan-tangan yang berdosa yang melukiskan imej kita yang buruk itu atau untuk mencari pena-pena yang tersembunyi yang begitu pintar memalsukan imej kita. Ketertipuan kita dengan pemalsuan-pemalsuan mereka dan keterpedayaan kita dengan imej buruk yang palsu yang diada-adakan mereka telah sampai ke tahap yang membuat kita merasa malu dan menyesal dan mendorong kita meminta maaf kepada mereka dan sanggup mengubahkan kalamullah daripada maksud-maksudnya yang sebenar seolah-olah kita berkata kepada mereka : “Tuan-tuan sekelian! Kami tidak ada kena-mengena dengan peperangan. Kami hanya pendakwah yang mengembang dakwah Islamiyah, tugas kami ialah menyeru manusia dengan agama Allah, agama keamanan dan kedamaian, agama yang berdakwah dengan menggunakan hikmah kebijaksanaan dan pengajaran yang baik. Kami menyampaikan kalamullah kepada manusia sama seperti penyampaian yang dilakukan para paderi, para darwish dan para ahli sufi. Kami berdebat dengan cara yang sebaik-baiknya dengan orang-orang yang menentang kami. Kami menggunakan pidatu-pidatu, menyebarkan risalah-risalah dan rencana-rencana supaya mereka yang menerima dakwah kami itu beriman setelah mendapat penerangan yang jelas. 

Inilah cara dakwah kami, tidak lebih dan tidak kurang. Adapun persoalan menggunakan mata pedang dan berperang, maka kami berlindung kepada Allah kerana kami tidak mempunyai apa-apa kaitan dengannya kecuali sekadar dikatakan bahawa kami mungkin telah berperang untuk mempertahankan diri apabila kami telah diserang, dan peristiwa ini juga telah berlaku dizaman-zaman yang silam. Adapun pada hari ini kami tetap menyatakan bahawa kami sama sekali tidak kena-mengena dengan peperangan itu. Oleh sebab itu kami telah memansukhkan Jihad secara rasmi, iaitu Jihad yang tidak disukai yang menggunakan kekuatan mata pedang supaya tidak menyusahkan hati tuan-tuan atau menyebabkan tuan-tuan tidak akan dapat tidur dengan nyenyak. Jihad di masa kini ialah menyambungkan perjuangan dakwah dengan kekuatan lisan dan pena. Kami kini hanya bermain dengan pengucapan lidah yang halus dan tulisan mata pena yang tajam. Adapun penggunaan meriam, kereta-kereta kebal, mesyinggan-mesyinggan, dan sebagainya daripada senjata-senjata peperangan, maka tuan-tuan lebih berhak dan lebih mahir menggunakannya.”

Inilah angkara-angkara tipu daya politik mereka yang kami telah dedahkan tadi sebahagian daripadanya. Tetapi apabila kita kaji masalah ini secara mendalam daripada aspek ilmiyah dan meneliti sebab-sebab yang menyulitkan orang-orang Islam sendiri, apatah lagi orang-orang bukan Islam, untuk memahami hakikat Jihad fisabilullah dan menanggapkan rahsia-rahsianya nescaya ternyata kepada kita bahawa kesilapan itu berpunca daripada dua istilah yang penting yang belum diselami mereka secara mendalam dan belum lagi difahami mereka pengertiannya yang sebenar.

Mereka menyangka Islam sebagai agama (religion) dengan pengertian yang diungkapkan dengan istilah umum agama (religion).

Mereka fikir orang Islam itu sebagai kebangsaan (nation) dengan pengertian-pengertiannya yang lumrah.

Sebenarnya kesilapan mereka memahami dua istilah yang penting ini dan kegagalan untuk memahami pengertian yang sebenar daripada dua istilah yang asasi ini telah memburukkan gambaran hakikat yang bersih dan jelas di dalam persoalan ini dan menghalangkan mereka daripada memahami tujuan Jihad di dalam Islam, malah yang sebenarnya – dan yang benar itulah yang lebih wajar diikuti – kesilapan pokok dalam memahami dua istilah ini telah melindungi hakikat Islam seluruhnya dan menjadikan persoalan itu terbalik dari atas ke bawah, juga menjadikan kedudukan kaum Muslimin serba salah dan sempit dalam menghadapi dunia dan masalah-masalahnya yang berubah-ubah dan beranika ragam, iaitu satu kedudukan yang tidak dapat diterima oleh Islam dan pengajaran-pengajarannya yang kekal.

Agama (religion) mengikut pengertian yang lumrah di sisi mereka ialah sejumlah kepercayaan-kepercayaan, ibadat-ibadat dan upacara-upacaranya yang tertentu. Dan agama dengan pengertian ini sudah tentu memberi erti bahawa agama adalah tidak lebih daripada persoalan-persoalan peribadi sahaja, di mana anda bebas memilih apa sahaja kepercayaan yang anda sukai. Di samping bebas memilih apa sahaja cara beribadat untuk menyembah mana-mana sembahan yang dipilih sebagai Tuhan anda. Dan andainya anda ghairah untuk mengembang dan membela agama ini, maka anda bebas mengembara dan menjelajah negeri-negeri di dunia ini untuk menyeru manusia menganut agama ini mempertahankan kewujudannya dengan menggunakan kekuatan hujjah dan dalil dan mendebati pihak-pihak yang menentang anda dengan menggunakan ketajaman lisan dan mata pena. Adapun pedang dan lain-lain alat senjata peperangan, maka semuanya tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan anda dalam persoalan ini, kerana anda tidak boleh memaksa orang-orang lain beriman kepada agama anda. Jika Islam itu agama yang sama dengan agama-agama yang lain mengikut pengertian istilah agama yang lumrah di kalangan mereka, maka jelaslah Islam tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan pedang dan alat senjata peperangan yang lain, dan jika kedudukan Islam dalam persoalan ini sama dengan apa yang difikir dan disifatkan mereka sudah tentu Islam tidak mempunyai justifikasi membenarkannya berjihad dan tiada suatu pun yang dibimbangkan dari Islam, tetapi hakikatnya yang sebenar tidak begitu sebagai mana yang akan anda ketahui penjelasannya selepas ini nanti. Begitulah istilah umat (nation) iaitu sekumpulan manusia yang sebangsa yang berkumpul dan berpadu dan mempunyai ciri-ciri yang membezakannya daripada kumpulan-kumpulan yang lain, kerana mereka turut menyertai dan berkongsi di dalam setengah-setengah perkara asasi. Kumpulan manusia yang menjadi umat dengan pengertian ini sudah tentu tidak perlu menggunakan mata pedang kecuali dalam dua keadaan iaitu sama ada ia diserang oleh mana-mana pihak yang mahu  merampaskan hak-haknya atau ia memerangi kumpulan yang lain dengan tujuan untuk merampas hak-hak mereka. Dalam kes pertama, kumpulan ini boleh bertindak dengan bebas kerana ia mempunyai justifikasi moral untuk menggunakan mata pedang dan kekerasan terhadap pihak yang menyerang mereka walaupun setengah-setengah pihak yang melaung-laungkan keamanan dan kedamaian tidak membenarkan tindakan itu. Dan dalam kes yang kedua, iaitu kes menyerang kumpulan yang lain untuk merampaskan hak-hak mereka atau menyerang bangsa-bangsa dan umat-umat yang lain tanpa sebarang sebab, maka tindakan ini hanya dibenarkan oleh diktatutr-diktatur yang bertindak sewenang-wenang sahaja, malah pemimpin-pemimpin negara-negara besar seperti Britain dan Amerika juga tidak sanggup menghalalkan tindakan itu.

Jika Islam merupakan satu agama yang sama dengan agama-agama yang lain, dan jika kaum Muslimin merupakan satu umat yang sama dengan umat-umat dunia yang lain, maka sudah tentu Jihad Islam kehilangan segala kelebihan dan ciri-ciri yang telah meletakkan ibadat Jihad sebagai kepala dan mahkota ibadat. Tetapi sebenarnya Islam bukannya agama yang sama dengan agama-agama lumrah yang lain, dan kaum Muslimin bukannya satu umat yang sama dengan umat-umat dunia yang lain, malah Islam merupakan satu gagasan REVOLUSYENER (REVOLUTIONAIRE) atau satu program yang mahu meruntuhkan seluruh sistem kemasyarakatan dunia daripada akar umbinya lagi dan membangun semula sistem kemasyarakatan mengikut gagasan Islam dan tata cara amalinya………..dan dari sini dapatlah diketahui bahawa istilah MUSLIM merupakan sifat bagi PERGERAKAN REVOLUSYENER ANTARABNGSA (International Revolutionary Movement) yang dibentukkan oleh Islam. Dan seterusnya Islam mengatur barisan pejuang-pejuang sebagai sarana untuk melancarkan program REVOLUSI yang menjadi matlamat dan cita-cita perjuangannya. Sementara Jihad merupakan perjuangan REVOLUSYENER bagi Pergerakan Islamiyah yang sentiasa bergerak aktif untuk mencapai matlamat dan hasrat itu.

Islam mengelak daripada menggunakan kata-kata biasa yang lumrah di dalam dakwahnya, juga dalam penerangan yang menjelaskan tata cara amalinya, seperti yang dilakukan oleh penerangan ideologi-ideologi dan program-program revolusi yang lain. Oleh kerana itu Islam memilih istilah-istilah khas supaya tidak berlaku kekeliruan di antara dakwahnya, fikiran-fikiran, kefahaman-kefahamannya, dan  tanggapan-tanggapannya dengan fikiran-fikiran, tanggapan-tanggapan dan kefahaman-kefahaman biasa dan lumrah yang lain. Istilah Jihad umpamanya adalah daripada kata-kata istilah Islam yang digunakan untuk mengungkapkan tugas Islam dan butir-butir maksud dakwahnya. Di sini anda melihat Islam mengelak daripada menggunakan kata peperangan atau sebagainya daripada kata-kata yang mengungkapkan pengertian berperang di dalam bahasa Arab dan menggantikan dengan kata perjuangan atau “struggle” dalam bahasa Inggeris, tetapi perkataan Jihad lebih berkesan daripada perkataan perjuangan dan lebih merangkumi pengertian yang dimaksudkan oleh Islam. Oleh itu apakah yang mendorongkan Islam memilih kata-kata Jihad yang baru ini dan berpaling daripada perkataan peperangan atau sebagainya daripada kata-kata lama yang biasa dan lumrah? Sebabnya – mengikut hemat saya – tidak lain melainkan kerana perkataan peperangan (war) dari dahulu hingga sekarang masih dipakai dengan pengertian bertarung dan berbunuh-bunuhan yang meletus dan bernyala di antara individu-individu, parti-parti dan bangsa-bangsa kerana tujuan-tujuan peribadi sahaja, kerana matlamat peperangan-peperangan seperti itu tidak melebihi daripada tujuan-tujuan kepentingan peribadi atau kepentingan kemasyarakatan sahaja, di mana tidak ada bau yang membayangkan bahawa peperangan itu bertujuan untuk memperjuangkan suatu ideologi atau mempertahankan suatu dasar. Oleh sebab peperangan yang dihalalkan oleh Islam bukan daripada jenis peperangan-peperangan ini, maka Islam terpaksa meninggalkan terus perkataan peperangan itu kerana Islam tidak memperjuangkan kepentingan sesuatu umat yang mengenepikan kepentingan umat-umat yang lain dan tidak pula berjuang untuk membangunkan sesuatu umat tanpa menghiraukan pembangunan umat-umat yang lain. Begitu juga Islam sama sekali tidak berhasrat sedikit atau pun sebanyak untuk memungkinkan kerajaan negara ini atau itu menguasai bumi ini, malah yang menjadi hasrat Islam ialah kebahagian dan kejayaan seluruh umat manusia. Islam mempunyai gagasan dan sistem hidup amalinya yang dipilih untuk kebahagian masyarakat manusia dan untuk membawa masyarakat manusia mendaki tangga-tangga kemajuan. Oleh sebab itu setiap kerajaan yang ditegakkan di atas idea cita yang lain daripada idea cita Islam akan mendapat tentang Islam. Inilah bentuk kerajaan yang mahu dihapuskan oleh Islam. Sehubungan dengan ini, Islam tidak sedikitpun memandang berat kepada negeri, di mana ditegakkan kerajaan yang tidak disukai itu atau kepada umat yang mentadbirkan urusan kerajaan itu, kerana matlamat Islam ialah meninggikan gagasan atau idea citanya dan mengembangkan sistem hidupnya dan menegakkan kerajaan-kerajaan di atas landasan gagasan dan sistem hidup Islam tanpa melihat siapakah yang memegang panji-panji kebenaran dan keadilan, dan siapakah yang menurunkan panji-panji pencerobohan dan kerosakannya. Islam memerlukan sebuah dunia ini dan tidak merasa cukup dengan menguasai satu zon dunia atau sebahagian darinya sahaja, malah Islam memerlukan bumi ini seluruhnya. Tetapi ia memerlukannya bukan untuk membolehkan sesuatu umat menguasainya atau menguasai sumber-sumber kekayaan setelah dirampas kembali daripada sesuatu umat atau berbagai-bagai umat, malah Islam memerlukan bumi ini seluruhnya untuk memungkinkan seluruh umat manusia menikmati gagasan kebahagian umat manusia dan menikmati sistem hidupnya yang praktikal. Itulah dua perkara yang dikurniakan Allah untuk memuliakan agama Islam dan melebihi di atas seluruh agama dan syariat yang lain. Untuk merealisasikan matlamat yang luhur ini, Islam menggunakan segala kekuatan dan segala sarana yang boleh mencetuskan revolusi kesedaran yang syumul, Islam mencurahkan segala daya upaya perjuangan yang termampu untuk mencapai matlamat yang agung itu dan Islam namakan perjuangan yang berterusan ini, pengembelingan seluruh tenaga dan penggunaan seluruh kekuatan dan sarana ini dengan istilah Jihad. Oleh sebab itu Jihad merupakan satu istilah yang merangkumi segala jenis usaha dan tenaga perjuangan. Dan setelah anda mengerti hakikat ini maka anda tidak lagi merasa pelik jika saya berkata bahawa perjuangan mengubah pandangan manusia, perjuangan menukarkan kecenderungan dan keinginan mereka dan perjuangan untuk mencetuskan revolusi mental dan fikiran mereka dengan perantaraan kekuatan mata pena merupakan salah satu daripada perjuangan Jihad. Begitu juga perjuangan untuk menghapuskan sistem hidup yang usang dan zalim dengan kekuatan mata pedang dan perjuangan menegakkan satu sistem hidup yang baru yang berlandaskan keadilan dan kesaksamaan merupakan salah satu daripada perjuangan Jihad. Seterusnya perjuangan yang mengorbankan harta kekayaan dan kesanggupan menanggung kesusahan dan mengalami penderitaan-penderitaan dalam perjuangan itu juga merupakan bab-bab yang penting daripada buku Jihad yang besar itu.

Jihad dalam Islam bukanlah satu perjuangan tanpa tujuan, malah ia merupakan perjuangan untuk sabilullah. Inilah syarat yang tidak terpisah daripada istilah Jihad buat selama-lamnya. Dan istilah fi sabilillah ini juga merupakan istilah yang digunakan Islam untuk menjelaskan gagasan perjuangannya dan menerangkan pengajaran-pengajarannya sebagai mana saya telah huraikan sebelum ini. Memang ramai orang-orang yang terkeliru dengan pengertian fi sabilillah mengikut maknanya yang lahir. Mereka fikir bahawa tindakan menundukkan manusia kepada Aqidah Islam atau memaksa mereka menganut Islam itulah makna Jihad fi sabilillah. Ini disebabkan kesempitan dada dan ruang fikiran mereka telah menghalang mereka daripada meningkatkan diri mereka ke tahap kefahaman yang lebih tinggi daripada itu. Ia menghalangkan mereka daripada berlegar di langit fikiran yang lebih luas daripada pemikiran mereka. Sebenarnya pengertian fi sabilillah jauh lebih luas daripada pengertian yang difahami mereka dan jauh lebih tinggi tujuannya daripada apa yang difikirkan mereka.

Perjuangan yang dikehendaki Islam ialah apabila seseorang atau suatu kelompok Muslimin itu berjuang dan mencurahkan segala usahanya untuk menghapuskan sistem yang usang dan salah dan menegakkan satu sistem baru yang berasaskan idea cita Islamiyah, maka hendaklah perjuangan itu bersih daripada segala tujuan yang lain dan bersih daripada kehendak-kehendak nafsu dan kepentingan diri, hendaklah sebalik perjuangan, usaha dan pengorbanan itu tidak ada matlamat yang lain daripada cita-cita menegakkan sistem hidup yang adil dan berlandaskan kesaksamaan dan kebenaran di antara manusia. Hendaklah perjuangan itu tidak meminta apa-apa ganjaran dunia yang fana ini, maka hendaklah seseorang yang berjuang terus menerus untuk meninggikan agama Allah itu bercita-cita untuk mendapat pangkat kemuliaan atau nama baik atau kemasyhoran, hendaklah jangan terlintas di hatinya – dalam masa perjuangan dan pengorbanan tenaga yang mahal ini – cita-cita untuk meninggikan kedudukan dirinya dan keluarganya atau untuk memegang teraju pemerintahan secara mutlak atau memegang jawatan para penguasa yang jahat setelah memecatkan pemerintah-pemerintah diktatur yang angkuh daripada jawatan mereka. Dengarlah seruan al-Quran yang berseru dengan lantang :

“Orang-orang yang beriman berperang kerana sabilullah, dan orang-orang kafir berperang kerana kepentingan Taghut.”   (4:76)
                        
Ayat yang mulia berikut : 

“Wahai manusia ! Sembahlah Tuhan kamu yang telah mencipta kamu dan generasi-generasi sebelum kamu supaya kamu bertakwa.” (al-Baqarah 21)

mengandungi intisari dan teras dakwah revolusi Islam, kerana itu dalam ayat ini Allah tidak berbicara dengan penduduk bumi atas nama kaum buruh atau kaum tani atau kaum pemilik tanah atau kaum modal yang memiliki bengkal-bengkel dan kilang-kilang, dan tidak pula atas nama pertubuhan-pertubuhan atau kelas-kelas mereka, malah dia berbicara dengan seluruh manusia. Dia menyeru mereka selaku individu-individu bangsa manusia seluruhnya. Dia memerintah mereka supaya menyembah Allah yang Maha Esa sahaja dan melarang mereka mempersekutui Allah dengan sesuatu apapun, di samping melarang mereka supaya jangan bertuhan kepada yang lain daripada Allah. Begitu juga dia menyuruh mereka supaya jangan menderhaka perintah Tuhan mereka dan jangan berlagak angkuh daripada mengabdikan diri kepada Allah dan jangan bertindak sombong di bumi  Allah tanpa kebenaran, kerana teraju pemerintah dan urusan pentadbiran alam terletak di tangan Allah. Dialah yang memegang kunci   utama langit dan bumi. Oleh sebab itu tidak harus bagi seseorang hamba Allah – biarpun kedudukannya – untuk berlagak angkuh dan takbur di muka bumi ini atau bertindak memaksa manusia tunduk dan patuh kepada perintah dan kuatkuasanya, sedangkan Islam menyeru seluruh manusia supaya menumpukan ketaatan mereka kepada Allah yang Maha Esa sahaja agar seluruh mereka sama dan setaraf dalam Ubudiyah yang syumul ini sebagai mana firman Allah :

Katakanlah : Wahai ahlil kitab ! Marilah kita membuat kata sepakat di antara kami dan kamu, iaitu kita tidak sembah melainkan Allah dan kita tidak mempersekutui-Nya dengan suatu apapun dan tidak pula kita mengambil satu sama lain di antara kita sebagai Tuhan-tuhan selain Allah . (3: 64)

Itulah seruan ke arah REVOLUSI sejagat yang syumul, yang cukup jelas, tiada sebarang kekeliruan dan kesamaran. Al-Quran berseru dengan lantang :

Teraju pemerintahan itu adalah milik Allah . Dia telah memerintah supaya kamu jangan menyembah melainkan Dia. Itulah agama yang lurus.  (12:40)

Oleh sebab itu tiada seorang manusia pun yang berhak melantikkan dirinya sebagai pemerintah yang menguasai manusia, yang berkuasa menyuruh mereka melakukan apa sahaja yang dikehendaki dan melarang mereka daripada apa sahaja yang disukainya. Tidak syak lagi bahawa perbuatan seseorang manusia memegang kuasa menyuruh dan melarang yang mutlak dan bebas tanpa mendapat kuasa daripada Allah yang Maha Tinggi merupakan satu perbuatan takbur di bumi  Allah terhadap Allah tanpa hak yang wajar, satu keangkuhan terhadap perintah Allah dan satu perbuatan yang membayangkan hasrat untuk menduduki makam Uluhiyah. Orang-orang yang merelakan Taghut yang seperti itu menjadi pemerintah-pemerintah mereka bererti mereka mempersekutukan Allah. Inilah punca kerosakan di bumi  dan di sinilah mengalirnya segala mata air kejahatan dan kezaliman.

Dakwah Islam kepada konsep Tauhid dan menyembah Allah yang Maha Esa itu bukanlah satu isu Ilmu al-Kalam sahaja atau satu Aqidah Ketuhanan semata-mata sama seperti agama-agama yang lain, malah dakwah itu adalah dakwah ke arah REVOLUSI sosial, yang mana tujuan utamanya ialah menghapuskan orang-orang yang ingin bersemayam di atas kerusi Uluhiyah dan memperbudakkan manusia dengan berbagai-bagai angkara tipu daya. Di antara mereka ada yang menduduki kerusi jawatan-jawatan ketua kuil, sami dan kahin, ada yang melantik diri mereka sebagai pemerintah-pemerintah yang menguasai manusia dan ada pula yang memegang kuasa yang mutlak di atas sumber-sumber kekayaan dan hasil mahsul bumi menyebabkan orang ramai bergantung dan mengemis kepada mereka tanpa mendapat habuan yang dapat menampung keperluan hidup mereka. Islam mahu menghapuskan semua Taghut-taghut yang seperti ini. Mereka kadang-kadang bersemayam di atas kerusi Uluhiyah secara terang-terangan dan berusaha agar seluruh orang ramai tunduk kepada pemerintah dan kuasa mereka yang zalim dengan bersandarkan kepada hak-hak yang diwarisi daripada datuk nenek mereka atau hak-hak itu dibolot oleh satu golongan yang mempunyai hubungan dengannya,  lalu mereka berkata dengan angkuh : “Setahu aku kamu tidak mempunyai Tuhan yang lain daripada aku” dan “akulah Tuhan kamu yang tertinggi” dan “aku berkuasa menghidup dan memati” dan “siapakah yang lebih kuat daripada kami ?” dan sebagainya daripada cakap-cakap yang angkuh dan sombong dan dakwaan-dakwaan mempunyai sifat-sifat Uluhiyah yang diucapkan mereka dengan penuh nekad dan keterlaluan. Kadang-kadang mereka mengeksploitasikan kebodohan orang ramai, lalu mereka mengadakan patung-patung dan berhala-berhala kemudian mereka menyeru orang ramai supaya melahirkan tanda-tanda Ubudiyah mereka di hadapan berhala-berhala dan patung-patung itu, sementara mereka bersembunyi di sebalik berhala-berhala mempermain-mainkan akal or dan memperbudakkan mereka untuk kepentingan hawa nafsu mereka tanpa disedari orang ramai. Dari sini ternyatalah bahawa dakwah Islam yang mengajak manusia berpegang dengan konsep Tauhid dan menumpukan ibadat kepada Allah yang Maha Esa sahaja, juga tentangan dan kritikan Islam terhadap konsep kufur dan syirik dan menjauhkan berhala-berhala dan Taghut-taghut itu, semua itu bertentangan dengan kerajaan dan pihak pentadbirnya yang terdiri daripada mereka yang berkepentingany memandang kerajaan itu sebagai alat yang menguatkan kedudukan mereka dan meluluskan keperluan-keperluan dan kehendak-kehendak mereka. Oleh sebab itu anda dapat melihat setiap kali lahirnya seorang nabi yang berdakwah kepada manusia secara terus terang dan menyeru mereka  :

Wahai kaumku! Sembahlah Allah , tiada Tuhan yang lain bagi kamu kecuali Allah.  (7:59)

Maka ia terus ditentang oleh kerajaan yang berkuasa di zamannya dan oleh pihak-pihak yang mengeksploitasikan hasil-hasil kekayaan negeri itu dan melaburkannya secara zalim dan menceroboh. Mereka tampil menentangnya dan meletakkan berbagai-bagai halangan dan sekatan untuk menggagalkan dakwah itu. Ini disebabkan dakwah ini bukanlah untuk menjelaskan dengan penerangan lisan sahaja atau untuk menghuraikan sesuatu masalah daripada masalah-masalah metafizikal, malah dakwah ini adalah dakwah untuk mencetuskan revolusi sejagat, yang mana tanda-tanda awalnya tidak tersembunyi daripada mata para pembesar yang memegang jawatan-jawatan tinggi yang menguasai sumber-sumber kekayaan negeri itu , dan mereka dapat mencium bau kekacauan politik akibat dakwah itu beberapa tahun sebelum berlaku kekacauan itu.

Islam bukannya agama yang memperkenalkan sejumlah masalah-masalah aqidah secara ilmul kalam semata-mata dan sejumlah masalah-masalah ibadat dan syiar-syiarnya sebagai mana yang difahamkan daripada pengertian agama di masa kini, malah yang sebenarnya Islam merupakan satu sistem hidup yang syumul yang bertujuan untuk menghapuskan sistem-sistem hidup yang zalim dan batil yang berlangsung di dunia ini dan menggantikannya dengan satu sistem hidup yang soleh dan sederhana yang dilihatnya lebih baik bagi umat manusia daripada sistem-sistem hidup yang lain, iaitu sistem yang dapat menyelamatkan umat manusia daripada penyakit-penyakit kejahatan dan kezaliman dan menjamin kebahagian dan keberuntungan mereka di dunia dan akhirat.

Dakwah Islam ke arah REFORMASI, PEMBAHARUAN dan PEMBANGUNAN itu adalah dakwah yang merangkuli seluruh manusia. Ia tidak terbatas kepada satu umat tanpa umat yang lain atau terbatas pada satu golongan tanpa golongan yang lain, malah ia menyeru seluruh umat manusia kepada kalimatnya termasuk golongan yang zalim itu sendiri yang telah mencabul undang-undang Allah di bumi-Nya dan membolot harta kekayaan bumi, juga termasuk Raja-raja dan pemerintah-pemerintah itu sendiri. Islam menyeru seluruh mereka : jangan bertindak keterlaluan di bumi dan masuklah ke dalam naungan undang-undang dan peraturan yang telah diaturkan Allah untuk kamu dan tahanlah diri kamu daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang dan diperingatkan Allah kepada kamu. Jika kamu patuh kepada perintah Allah dan tunduk kepada peraturan yang benar dan adil yang ditegakkan Allah untuk kebaikan dan keberkatan hidup manusia, maka kamu akan menikmati keamanan, ketenangan dan kesejahteraan, kerana kebenaran tidak memusuhi sesiapa pun. Sebenarnya yang menjadi musuh kebenaran ialah kezaliman, korupsi, kejahatan dan tindakan seseorang yang melampaui batas fitrah manusia dan mencari sesuatu di sebaslik yang tidak berhak kepadanya mengikut undang-undang alam atau undang-undang Allah yang difitrahkan manusia ke atasnya.

Setiap orang yang beriman dengan dakwah ini dan menerimanya dengan baik, akan menjadi anggota di dalam jemaah Islamiyah atau pertubuhan Islam di mana orang-orang yang berkulit merah tidak dibezakan daripada orang yang berkulit hitam, yang kaya tidak dibezakan daripada yang miskin. Seluruh mereka dipandang sama seperti jajaran gigi-gigi sikat, tiada umat yang dipandang lebih tinggi daripada umat yang lain atau daripada golongan yang lain. Dengan dasar persamaan ini terbentuklah pertubuhan sejagat atau pertubuhan antarabangsa yang diistilahkan oleh al-Quran sebagai Hizbullah.

Sebaik sahaja Hizbullah ini terbentuk maka bermulalah proses Jihad untuk mencapai objektifnya. Di antara tabiat Jihad dan objektif kewujudannya ialah berusaha dan berjuang sedaya upaya untuk menghapuskan sistem-sistem pemerintahan yang tidak dilandaskan di atas prinsip-prinsip Islam dan menggantikannya dengan satu sistem tamadun dan sosial yang sederhana, yang ditegakkan di atas undang-undang yang sederhana dan adil yang dinamakan oleh al-Quran al-Karim sebagai KALIMATULLAH. Jika Hizbullah itu tidak berusaha sedaya upayanya untuk mengubahkan sistem pemerintahan yang zalim dan menegakkan sistem pemerintahan yang benar, yang berlandaskan prinsip Islam dan berjihad dengan bersungguh-sungguh di jalan ini, maka terluputlah matlamat Hizbu ini kerana ia gagal mencapai objektifnya, iaitu menegakkan sistem yang benar dan adil. Inilah satu-satunya matlamat Hizbullah yang dijelaskan Allah dalam kitab-Nya yang mulia.

Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk memimpin manusia . Kamu menyuruh melakukan perbuatan-perbuatan yang makruf dan melarang melakukan perbuatan-perbuatan yang mungkar dan kamu beriman kepada Allah . (3:110)  

Janganlah seseorang itu berfikir bahawa Hizbullah yang diistilahkan oleh al-Quran itu ialah sekumpulan pendakwah yang mengajak orang ramai mengajar orang ramai di masjid-masjid dan menyeru mereka supaya mengikut aliran pemikiran dan jalan yang diikuti mereka dengan perantaraan ceramah-ceramah dan makalah-makalah yang ditulis oleh mereka. Yang sebenarnya bukan begitu , malah Hizbu yang diwujudkan Allah ini adalah ditugaskan untuk membawa panji-panji kebenaran dan keadilan ditangannya dan berperanan sebagai saksi terhadap manusia. Sejak hari pertama lagi Hizbullah ditugas untuk menghapuskan punca-punca kejahatan dan pencabulan, membasmikan kezaliman dan korupsi di bumi, membenteraskan eksploitasi yang terkutuk, mengawal dan mencegah tindak-tanduk liar yang dilakukan oleh Tuhan-Tuhan palsu yang berlagak angkuh di bumi Allah tanpa sebab yang wajar dan meletakkan diri mereka sebagai Tuhan-tuhan palsu selain Allah, dan seterusnya Hizbullah ditugas untuk mencabut akar umbi Uluhiyah mereka dan menegakkan satu sistem pemerintahan dan tamadun yang soleh yang dapat memberi naungan kepada yang jauh dan yang dekat, kepada yang kaya dan yang miskin. Allah telah mengisyaratkan kepada matlamat ini di dalam ayat-ayat al-Quran al Hakim :

Dan perangilah mereka sehingga tidak berlaku lagi penindasan (terhadap orang-orang mukmin) dan supaya agama seluruhnya tertentu kepada Allah sahaja . (8: 39)

Jika kamu tidak melakukan Jihad nescaya berlakulah penindasan (ke atas orang-orang yang beriman ) dan kerosakan yang besar . (8:73)

Dialah yang telah mengutuskan Rasul-Nya yang membawa hidayat dan agama yang benar untuk menonjolkannya mengatasi seluruh agama yang lain walaupun tidak disukai oleh orang-orang musyrikin. (9:33)

Daripada seluruh penjelasan ini ternyata bahawa Hizbullah pasti memegang teraju segala urusan, ia pasti memegang tampuk pemerintahan, kerana sistem tamadun yang korup itu dibangunkan di atas kuat kuasa kerajaan yang ditegakkan di atas prinsip-prinsip pencabulan dan korupsi di bumi. Begitu juga sistem pemerintahan yang soleh itu tidak mungkin dibangun dan mencapai kejayaan melainkan setelah dirampas teraju urusan pemerintahan daripada tangan pemerintah-pemerintah yang zalim lagi korup, dan setelah mereka dipimpin oleh tokoh-tokoh yang beriman kepada Allah dan hari kiamat dan tidak gemat berlagak angkuh dan melakukan korupsi di bumi.

Di samping itu, Hizbullah ini – tanpa melihat kepada tujuannya yang berhasrat untuk mengislahkan dunia dan menyebarkan kebaikan dan akhlak yang luhur di seluruh dunia – tidak mampu untuk kekal berdiri di atas pelan perancangan-perangannya, berpegang teguh dengan sistem hidupnya dan berjuang mengikut kehendak-kehendak keperluannya selama sistem pemerintahan (di negeri itu ) ditegakkan di atas prinsip yang lain dan berjalan mengikut sistem yang berlainan daripada sistem Islam, kerana pertubuhan yang beriman kepada prinsip-prinsip, sistem hidup dan sistem pemerintahan yang tertentu tidak mungkin hidup dengan prinsip-prinsipnya, tidak mungkin berjalan mengikut sistem hidupnya dan tidak mungkin berjuang mengikut kehendak keperluannya di bawah naungan pemerintahan yang berlandaskan prinsip-prinsip dan tujuan-tujuan yang berlainan daripada prinsip-prinsip dan tujuan-tujuan yang diimani oleh pertubuhan itu. Misalnya seorang yang beriman kepada prinsip-prinsip komunisme tidak akan hidup di Britain atau di German dengan berpegang teguh kepada ideologi komunismenya dan tidak akan dapat menyesuaikan hidupnya dengan program-program yang diaturkan oleh komunisme-kominisme kerana undang-undang dan peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh sistem pemerintahan kapitalis dan parti di negeri-negeri itu menguasai dan mempengaruhi hidupnya dengan kuat kuasa undang-undangnya. Oleh sebab itu ia tidak dapat sama sekali menghindari pengaruh cengkeman daripada sistem itu. Begitu juga jika seorang Muslim ingin hidup di bawah naungan sistem pemerintahan yang bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam yang kekal kemudian ia berhasrat untuk berpegang teguh dengan prinsip-prinsip Islam dan berjalan mengikut kehendak-kehendak prinsip itu di dalam kegiatan hariannya, maka sudah tertentu ia tidak berjaya melaksanakan hasratnya itu buat selama-lamanya kerana undang-undang yang tidak betul di negeri itu, sistem percukaiannya yang zalim dan merampas harta rakyat, isu-isu yang dipertahankannya menyeleweng daripada kebenaran dan mencabul keadilan, peraturan-peraturannya yang menjadi punca korupsi dan sistem pendidikannya yang membawa akibat yang buruk dan memusnahkan umat…....semua undang-undang dan sistem ini turut mempengaruhi hidupnya, menguasai persekitarannya, kaum keluarga dan anak-anaknya, di mana ia tidak mengelakkan diri daripada ikatan-ikatannya dan tidak dapat menyelamatkan diri dan keluarga daripada kesan-kesan dan pengaruh undang-undang dan sistem itu, kerana orang yang beriman dengan sesuatu aqidah atau sesuatu sistem – baik individu atau kumpulan – sudah tentu akan didorong oleh aqidah dan keimanannya itu ke arah berusaha dan berjuang untuk menghapuskan sistem pemerintahan yang ditegakkan di atas idea cita yang bertentangan dengan idea citanya dan menegakkan sistem pemerintahan yang berlandaskan idea cita yang diimaninya, iaitu idea cita yang dianggapkannya dapat menjamin kebahgaian umat manusia. Ia tidak mungkin bertindak mengikut aqidahnya dan berjalan mengikut sistem hidupnya melainkan dengan cara ini. Jika anda melihat seseorang itu tidak berusaha ke arah tujuan ini atau mencuaikan tugas Jihad ini, maka ketahuilah bahawa orang itu adalah seorang pendakwah yang dusta, sedangkan keimanan belum lagi meresap ke dalam hatinya. Maksud ini telah diterangkan di dalam ayat-ayat berikut :

Semoga Allah memaafkan engkau. Mengapa engkau membenarkan mereka (untuk tidak pergi berperang ) sebelum ternyata kepada kamu orang-orang yang benar–benar (uzur) dan sebelum engkau mengetahui orang-orang yang berdusta. (9:43)

Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat tidak akan meminta izin kepada mu untuk tidak turut berjihad dengan harta benda dan jiwa raga mereka . dan Allah amat mengetahui orang-orang yang bertakwa. (9:44)

Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu itu hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari kiamat dan hati mereka ragu-ragu. Oleh kerana itu mereka terumbang ambinbg di dalam keraguan mereka . (9:45)  

Tidak ada keterangan yang lebih benar dan tidak ada hujjah yang lebih jelas daripada keterangan dan hujjah al-Quran. Di dalam ayat-ayat ini, al-Quran menjelaskan bahawa orang yang tidak menyambut seruan Jihad dan tidak berjihad dengan harta benda dan jiwa raganya untuk meninggikan kalimatullah, menegakkan agama yang diredhai-Nya dan membangunkan sistem pemerintahan yang berlandaskan prinsip-prinsip agama Allah, maka ia termasuk ke dalam golongan orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat dan berhati ragu-ragu yang sentiasa terumbang ambing di dalam keraguan.

Semoga dengan huraian yang lepas ternyata kepada anda bahawa objektif Jihad dalam Islam ialah meruntuhkan sistem-sistem pemerintahan yang bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam dan menegakkan kerajaan yang berlandaskan prinsip-prinsip Islam sebagai gantinya. Tugasnya mencetuskan REVOLUSI ISLAM ini tidak hanya terbatas pada sebuah negeri sahaja, malah Islam mahu dan berhasrat agar REVOLUSI yang syumul ini dicetus di merata pelusuk dunia. Inl objektif Islam yang paling tinggi dan luhur yang sentiasa menjadi sasaran di hadapan matanya. Daya usaha yang perlu dilakukan oleh kaum Muslimin atau anggota-anggota pertubuhan Islam ialah melaksanakan tugas mmencetuskan REVOLUSI  dan mengubahkan sistem pemerintahan di negeri-negeri yang didiami mereka, dan yang harus menjadi objektif mereka yang paling tinggi dan luhur ialah mencetuskan REVOLUSI ISLAM ANTARABANGSA yang syumul dan merangkumi seluruh pelusuk dunia, kerana idea cita REVOLUSI ISLAM yang tidak beriman dengan prinsip perkauman atau kebangsaan dan menyeru ke arah kebahagiaan dan kejayaan seluruh umat manusia itu tidak mungkin sekali-kali mempersempitkan daerah aktiviti-aktiviti perjuangan dalam lingkungan satu umat atau satu negeri yang terbatas, malah yang sebenarnya tabiat idea cita REVOLUSI ISLAM itu terpaksa menjadikan REVOLUSI ANTARABANGSA itu sebagai objektif perjuangannya yang sentiasa berada di hadapan matanya dan tidak dilupainya walaupun sedetik, kerana kebenaran tidak mengiktirafkan perbatasan-perbatasan geografi dan tidak rela dikurung di dalam perbatasan-perbatasan sempit yang diistilahkan oleh ahli geografi. Kebenaran mencabar akal umat manusia yang bersih dan berkata kepada mereka : mengapa kamu berkata bahawa isu anu itu hanya benar setakat bukit atau tepi sungau itu sahaja, kemudian isu yang sama itu juga akan menjadi tidak benar – mengikut hemat kamu – apabila melewati beberapa ela dari bukit atau sungai itu, sedangkan yang benar itu tetap benar dalam situasi apa sekali pun dan ditempat mana sekali pun. Apakah bukit dan sungai mempunyai kesan yang boleh mengubah hakikat niskala itu? Kebenaran itu mempunyai bayang yang memberi naungan yang luas kebaikannya meliputi seluruh tempat, ia tidak terbatas pada satu masyarakat dan satu negeri sahaja. Di mana sahaja manusia ditindas, maka kebenaran wajib datang menolongnya, membela dan mempertahankan haknya. Dan di mana sahaja golongan insan yang lemah dan teraniaya, maka keadilan, prinsip-prinsipnya dan para pejuangnya akan menyahut seruan mereka, membantu mereka himgga ia mencapai kemenangan dari musuh-musuh mereka yang zalim dan mendapat kembali hak-hak mereka yang dirampas dan digunakan dengan sewenang-wenangnya oleh penguasa-penguasa yang zalim. Tujuan ini telah diungkapkan oleh wahyu yang diturunkan dari Allah :

Mengapa kamu tidak mahu berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah daripada kaum lelaki , kaum wanita dan kanak-kanak yang berdoa : wahai Tuhan kami ! Keluarkanlah kami daripada negeri ini (Makkah) yang zalim penduduknya. Dan kurniakanlah kepada kami pelindung daripada sisi-Mu dan kurniakanlah kepada kami penolong daripada sisi-Mu. (4:75)                        

Di samping itu pertalian dan hubungan manusia – walaupun dipengaruhi oleh perbezaan-perbezaan bangsa, negeri dan berbagai-bagai kecenderungan dan perselisihan – kadang-kadang ia dapat mendokong perpaduan dan kesatuan yang menyeluruh di antara negeri-negeri di dunia yang menyebabkan sebuah kerajaan mungkin tidak dapat berjalan dalam sebuah negeri yang tertentu mengikut prinsip-prinsip dan rancangan-rancangan perjuangannya yang teratur dan jelas itu jika negeri-negeri lain yang berjiran dengannya tidak bersetuju dengan prinsip-prinsip dan rancangan-rancangan perjuangannya . oleh sebab itulah wajib di atas Hizbul Islami, demi menjamin kewujudannya dan demi perjuangan REFORMASI yang didokong olehnya, supaya ia tidak berpada dengan hanya menegakkan sistem pemerintahan Islam di sebuah negeri sahaja, malah menjadi kewajipan yang tidak dapat dielakkan olehnya agar ia berjuang meluaskan daerah sistem Islam dan mengembangkan pengaruhnya di berbagai-bagai pelusuk negeri di dunia, di samping usaha – dalam satu aspek – menyebarkan idea cita Islamiyah dan teori-teorinya yang lengkap di seluruh muka bumi ini.
 Dan menyeru seluruh penduduk dunia daripada berbagai-bagai negeri, bangsa dan golongan supaya menerima dakwah ini dan tunduk kepada sistem Islam yang menjamin dua kebahagiaan iaitu kebahagiaan dunia dan kebahagiaan akhirat, dan – dalam satu aspek yang lain – berusaha sedaya upaya menentang sistem-sistem yang zalim, yang bertentangan dengan prinsip-prinsip kebenaran dan keadilan dengan menggunakan kekuatan jika ia mampu bertindak begitu dan telah mengadakan alat-alat kelengkapan yang cukup untuk maksud itu, sekali gus itu juga berusaha menegakkan sistem yang adil untuk mengambil tempat sistem yang zalim itu, iaitu sistem yang berlandaskan prinsip-prinsip Islam yang kekal tidak dimakan reput dan tetap baru dilalui siang dan malam yang silih berganti.

Inilah garis-garis perjuangan dan jalan yang diikuti oleh Nabi saw  dan tokoh-tokoh Islam yang datang kemudiannya di mana sirah Baginda telah diikuti oleh khalifah-khalifah ar-Rasyidin. Mereka memulakan perjuangan Islam di negeri-negeri Arab, kemudian tidak lama kemudian mata hari Islam menerangi merata pelusuk negeri-negeri itu. Mula-mula mereka tundukkan negeri-negeri itu kepada pemerintahan Islam dan meletakkan di bawah naungan kerajaan Islam yang baru. Kemudian Rasulullah saw menyeru raja-raja dan pemerintah-pemerintah berbagai-bagai negeri kepada agama yang benar dan supaya mereka tunduk kepada perintah Allah. Orang-orang yang menyambut dan beriman kepada seruan ini menggabungkan diri mereka di dalam kerajaan Islam dan menjadi warga negaranya, manakala orang-orang yang tidak menyambut seruan ini dan tidak menerimanya dengan baik, mereka ditugas melancarkan perang dengan Jihad terhadap mereka. Apabila Abu Bakar ra menjadi Khalifah selepas Rasulullah saw wafat atau pulang kepada ar-Rafiqul A’la, Baginda bertindak menyerang dua kerajaan yang berjiran dengan kerajaan Islam, iaitu kerajaan Rom dan kerajaan Farsi yang terkenal di merata negeri di dunia sebagai dua kerajaan yang zalim dan angkuh di bumi Allah. Peperangan-peperangan yang dilancarkan oleh Khalifah Abu Bakar ra itu telah mencapai kemuncaknya di zaman Umar al-Faruq ra yang telah berjasa dan berjaya mengukuhkan asas pertama empayar Islam hingga naungannya yang luas meliputi semua negeri-negeri itu.”

Allah menghendaki supaya kita wujud di dunia ini sebagai satu umat yang hidup dalam keadaan yang sentiasa aktif dan dinamik, sentiasa berjuang, bergerak dan bertindak, sentiasa mencabar dan menyahut cabaran. Bagi seseorang yang beriman, tidak wujud ruang waktu baginya untuk beristirehat dan berdiam diri tanpa sebarang perjuangan – ia hendaklah bertindak dan berjuang dalam bentuk menyahut cabaran-cabaran kufur dan kekuasaan kufur yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia, atau ia hendaklah terlebih dahulu bergerak dan bertindak untuk mencabar kufur. Perjuangan untuk menyahut cabaran kufur atau untuk terlebih dahulu bertindak mencabar kufur adalah bertujuan untuk menghapuskan pengabdian manusia kepada sesama manusia supaya seluruh manusia berada di bawah kekuasaan Islam yang meletakkan manusia dalam situasi pengabdian manusia kepada Allah semata-mata yang menyempurnakan pegangan dan amalan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Allah menghendaki supaya kita menjadi umat yang berkuasa dan memerintah ke atas seluruh manusia – Islam mahupun bukan Islam – supaya seluruh manusia dapat menikmati keadilan, kebebasan dan kebajikan Islam di bawah kekuasaan Islam. Umat Islam memikul tanggungjawab yang berat untuk membebaskan manusia daripada pengabdian kepada sesama manusia kerana tanggungjawab ini melibatkan pengorbanan jiwa, harta, keluarga dan “career”.

Tugas yang agung untuk membebaskan manusia daripada pengabdian kepada sesama manusia tidak boleh dilakukan melalui dakwah demi dakwah dengan hikmah dan kata-kata yang baik seperti yang dijalankan di masjid-masjid, di majlis-majlis ceramah agama, dan melalui siaran-siaran tv dan radio, tetapi ianya hanya boleh dilakukan melalui Jihad dan Perang. Dan dakwah kita sekarang ini hendaklah dalam bentuk merangsangkan kebangkitan Islam untuk berjihad dan berperang untuk menghapuskan pengabdian manusia kepada sesama manusia. Itulah sebabnya Allah memfardhukan Jihad dan Perang untuk membebaskan manusia daripada pengabdian kepada sesama manusia sebagai ibadat yang paling agung yang mengatasi ibadat-ibadat solat, puasa, zakat, haji, sedekah, zikir dan seluruh ibadat yang lain.

Apakah kita memadai hanya dengan perundingan demi perundingan, pelan perdamaian demi pelan perdamaian, rayuan demi rayuan dan dakwah demi dakwah sahaja untuk menghentikan segala kejahatan musuh-musuh kita ke atas kita sedangkan mereka terus sahaja menyerang, membunuh, menzalimi dan menghalau kita daripada kampung halaman kita – apakah sikap dan tindakan-tindakan pasif dan apologis seperti ini adalah ajaran Allah? Tidak! Malah Allah mengajar kepada kita dengan jelas dan lantang supaya menyerang, membunuh dan menzalimi mereka serta menghalau mereka keluar daripada bumi kita, Allah juga mengajar kepada kita supaya melancarkan “terrorism” terhadap mereka dan supaya kita membunuh musuh-musuh yang tidak bersenjata dan supaya kita menyembelih mereka semasa mereka sedang tidur. Ketahuilah wahai umat Islam sekelian bahawa inilah jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah!    

  1. Apabila segelintir daripada umat Islam kita bangkit dalam melakukan “terrorism” terhadap orang-orang kafir sebagai tindak balas ke atas segala kezaliman dan pembunuhan mereka ke atas kita, para ulama dan intelek Islam kita serta para pemimpin kita melemparkan tuduhan bahawa pelampau-pelampau Islam telah melakukan keganasan, pembunuhan dan kezaliman tanpa belas kasihan terhadap sesama manusia, dan kata mereka lagi  bahawa Islam berlepas diri daripada segala perbuatan yang tidak bertanggungjawab ini, padahal kesemuanya itu adalah perintah Allah dan Sunnah Rasulullah saw ! Hal ini menunjukkan bahawa mereka ini tidak memahami mengenai pengertian Jihad dan Perang dalam Islam, dan sebelum daripada ini telah terbukti bahawa mereka juga tidak memahami mengenai Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ini sendiri – kesemuanya ini membawa kepada rumusan bahawa mereka ini berada dalam kesesatan dan penyelewengan yang jauh daripada pengertian Islam yang sebenar ! 


Firman Allah : an--Nisa 75Dan mengapa kamu tidak berperang kerana sabilillah dan kerana (membela) orang-orang yang lemah daripada kaum lelaki dan kaum perempuan dan kanak-kanak yang sentiasa berdoa “wahai Tuhan kami! Keluarkanlah kami daripada negeri ini yang mana penduduknya sangat zalim dan berilah kepada kami perlindungan daripada sisiMu dan berilah kepada kami penolong daripada sisiMu. 

Firman Allah : al-Hajj 39, 40Sesungguhnya (peperangan itu) telah diizinkan kepada orang-orang (Islam) yang diperangi kerana mereka telah dianiayai, dan sesungguhnya Allah amat berkuasa menolong mereka.

Iaitu orang-orang yang diusir daripada kampung halaman mereka tanpa suatu kesalahan yang benar kecuali kerana mereka berkata : “Tuhan kami ialah Allah”. Sekiranya Allah tidak menolak pencerobohan sesetengah manusia ke atas sesetengah yang lain, sudah tentu telah dirobohkan biara-biara, gereja-gereja dan masjid-masjid di mana banyak disebutkan nama Allah. Dan sesungguhnya Allah tetap menolong agama-nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat dan Maha Perkasa.

Firman Allah: at-Taubah 123Wahai orang-orang beriman! Perangilah orang-orang kafir yang berdekatan dengan kamu, dan biarlah mereka merasai kekerasan kamu; ketahuilah Allah bersama-sama dengan orang-orang bertaqwa.

Firman Allah :al-Anfal 60Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan daripada pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh  yang lain daripada mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedangkan Allah mengetahuinya. Dan apa yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiayai.

Allah memerintahkan kita supaya berjihad dan berperang terhadap musuh-musuh Allah dan musuh-musuh kita yang melibatkan kita dengan kegiatan membunuh dan dibunuh. Apabila kita dibunuh, dizalimi dan dihalau daripada kampung halaman kita, Allah memerintahkan kita supaya membunuh, menzalimi, dan menghalau mereka, dan sekiranya kita tidak berkemampuan untuk memerangi mereka secara terbuka, kita dibolehkan untuk melancarkan perang gerila terhadap mereka yang merangkumi pelancaran “terrorism” terhadap mereka untuk menggerun dan menakutkan mereka. Malah Rasulullah saw pernah membunuh orang-orang kafir semasa mereka itu sedang tidur di dalam rumah-rumah mereka, bukan kerana mereka itu berperang dan membunuh orang-orang Islam, tetapi hanyalah kerana mereka itu melakukan segala kejahatan dalam bentuk hasutan, fitnah serta ejekan dan cercaan terhadap Rasulullah saw dan agama Islam! 

3 comments:

  1. A very good and comprehensive article indeed..keep it up bro..islam needs someone like u!

    ReplyDelete
  2. so sad because you give a very bad image to islam......a religion of war

    ReplyDelete
  3. Jihad (holy fighting in Allah's Cause) is ordained for you (Muslims) though you dislike it, and it may be that you dislike a thing which is good for you and that you like a thing which is bad for you. Allah knows but you do not know. (2:216)

    ReplyDelete