Saturday 25 August 2012


JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI

MENGHAPUSKAN SISTEM PENGABDIAN MANUSIA
KEPADA KUASA MANUSIA

Aku diutuskan untuk memerangi manusia sehingga mereka mengakui ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ  Muhammadar Rasulullah.
Bukhori

MALAYSIA adalah sebuah DARUL HARB yang diperintahkan Allah untuk diserang, diperangi dan dilancarkan revolusi terhadapnya untuk menghancurkan segala kekuatan dan kekuasaannya, kemudian daripada itu ianya akan digantikan dengan sebuah Negara Islam. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI adalah perintah Allah untuk menghapuskan kekuatan dan kekuasaan kufur yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA supaya dipulangkan seluruh pengabdian itu kepada Allah sahaja di bawah satu kekuasaan Islam.

Dalam bahagian ini, perbincangan kita akan memfokuskan kepada isu JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang dan memerangi musuh-musuh Islam tanpa terlebih dahulu kita ini diserang dan diperangi oleh mereka itu, dan sekali gus perbincangan kita di sini menolak pandangan majoriti daripada para ulama dan intelek Islam kita yang menonjolkan dakwaan mereka bahawa JIHAD, PERANG dan REVOLUSI itu hanyalah terhad kepada perang dalam bentuk yang DEFENSIF sahaja. Sememangnya Islam menyerang setelah diperangi, tiada siapapun yang boleh mepertikaikannya (Quran - 2:190), tetapi Islam juga menyerang dan memerangi sesuatu kekuasaan kufur tanpa terlebih dahulu diserang dan diperangi oleh kekuasaan kufur itu di atas prinsip untuk mempertahankan kebebasan umat manusia, iaitu untuk mengeluarkan umat manusia itu daripada berada di dalam system pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia  dan untuk membawa mereka itu kepada system pengabdian nabusia kepada Allah sahaja di bawah kekuasaan kerajaan Allah.  


MISI ISLAM yang Maha Agung di dunia ini ialah untuk menegakkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dengan cara menghapuskan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA untuk digantikan dengan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA ALLAH sahaja dalam seluruh bidang kehidupan manusia. Caranya ialah pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI.

Apabila peraturan dan undang-undang manusia dikuat kuasakan ke atas manusia dan oleh yang demikian seluruh umat manusia itu adalah berada di bawah peraturan dan undang-undang manusia, seluruh umat manusia itu menjunjung peraturan dan undang-undang manusia, itulah ertinya seluruh umat manusia itu menjadi para hamba kepada manusia, dan seluruh umat manusia itu tidak menjadi para hamba kepada Allah -  itulah ertinya sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang syirik dan kufur. Sistem politik manusia yang menjalan dan menguat kuasakan segala peraturan dan undang-undang manusia ke atas manusia seperti sistem politik demokrasi kita ini adalah sistem politik yang wujud dan beroperasi di dalamnya konsep ‘PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA’, dan justeru ianya adalah satu sistem politik yang SYIRIK dan KUFUR yang mewujudkan fenomena PENINDASAN, KEZALIMAN, KEJAHATAN, ANCAMAN, PENCEROBOHAN DAN KEROSAKAN ke atas seluruh umat manusia di bumi.

Pelaksanaan dan penguat kuasaan peraturan dan undang-undang yang dibuat dan diluluskan oleh manusia seperti mana peraturan dan undang-undang demokrasi di dalam negara Malaysia kita ini, bererti kewujudan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia yang menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Apabila wujud sahaja sistem pengabdian manusia kepada manusia dalam sistem politik sesuatu negara, Allah memerintah dan mewajibkan ke atas kita untuk melancarkan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI ke atas negara itu. Islam menghadapi ideologi dan pemikiran kufur dengan tabligh dan penerangan, sementara halangan-halangan kufur dalam bentuk kekuatan politik, ekonomi, militeri, institusi dan budaya dihadapi dengan Pergerakan, JIHAD, PERANG dan REVOLUSI.


Kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah satu sistem politik manusia yang didasarkan kepada konsep pengabdian manusia kepada kuasa manusia, dan justeru sikap dan dasar Islam terhadap kerajaan demokrasi kita ini tiada yang lain melainkan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI terhadapnya sehingga ianya mengalami keruntuhan dan kehancuran yang total untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Islam. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ adalah satu perisytiharan pengabdian manusia yang total kepada Allah Yang Maha Esa sahaja, dan justeru ianya adalah satu perisytiharan untuk membebaskan manusia daripada sistem ‘PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA’.

Firman Allah: an-Nisa 74-76

Mereka itu hendaklah berperang di jalan Allah yang telah menjual kehidupan di dunia untuk kehidupan di akhirat; sesiapa berperang di jalan Allah dan terbunuh atau mencapai kemenangan, kepadanya Allah membalas dengan ganjaran yang besar. Mengapa tidak engkau berperang di jalan Allah untuk laki-laki, perempuan-perempuan dan kanak-kanak yang lemah dan yang memohon, "Wahai Tuhan kami! Keluarkanlah kami dari tempat ini di mana orang-orangnya ialah orang-orang yang zalim! Berilah untuk kami dariMu seorang kawan yang memberi perlindungan! Dan berilah untuk kami seorang penolong. "Orang-orang beriman berperang ke jalan Allah, manakala orang-orang kafir berperang ke jalan yang zalim. Oleh itu berperanglah terhadap rakan-rakan syaitan. Sesungguhnya strategi syaitan ialah lemah. 

Firman Allah: at-Taubah 29-32

Berperanglah terhadap ahli-ahli kitab yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, yang tidak melarang apa yang dilarang oleh Allah dan RasulNya yang tidak menerima agama yang benar sebagai cara hidup mereka, sehingga mereka itu tunduk dan menbayar jizyah. Orang-orang Yahudi berkata : "Uzair adalah anak Allah", dan orang-orang Kristian berkata "al-Masih anak Allah". Ini semua hanyalah kata-kata mereka dengan mulut-mulut mereka, mengikut mereka yang terdahulu dan ingkar. Allah akan membalas mereka; begitulah mereka disesatkan!



Mereka telah menjadikan pendita-pendita dan orang-orang agama mereka sebagai Tuhan selain dari Allah, dan al-Masih anak Maryam; sedangkan mereka diperintahkan untuk menyembah tiada yang lain melainkan Tuhan yang Maha Esa. Tiada Tuhan melainkan Dia, Maha suci ia dari segala yang mereka mempersekutukanNya! Mereka inginkan untuk memadamkan cahaya dengan mulut-mulut mereka, dan Allah ingin untuk sempurnakan cahayaNya, walau pun orang-orang kafir menentang. 

Firman Allah: al-Anfal 38-40

Katakanlah kepada orang-orang kafir bahawa sekiranya mereka itu mundur, maka apa-apa yang telah mereka lakukan dahulu akan diberi keampunan; tetapi sekiranya mereka kembali lagi, maka mereka mengetahui apa yang telah terjadi kepada golongan-golongan yang telah lalu. Dan berperanglah sehingga tiada fitnah lagi, dan jadilah agama hanyalah untuk Allah. Sekiranya mereka itu mundur, maka Allah melihat perbuatan-perbuatan mereka. Tetapi sekiranya mereka tidak, maka ketahuilah Allah berserta engkau dan Dia adalah Penolongmu. 
Tujuan-tujuan Jihad sebagai mana yang diterangkan di dalam ayat-ayat di atas ini telah diberi kesimpulan oleh Saiyyid Qutb seperti berikut :

1.     Menegakkan kedaulatan dan kekuasaan Allah di bumi;
2.     Mengatur sistem dan cara hidup manusia mengikut sistem hidup daripada Allah;
3.     Menghapuskan segala kekuasaan syaitan (demokrasi) dan sistem hidup syaitan (demokrasi);
4.     Menghapuskan pengabdian manusia ke atas sesama manusia (sistem demokrasi).

Tujuan-tujuan Jihad seperti di atas ini adalah tujuan-tujuan untuk menegak dan mempertahankan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, iaitu untuk menghapuskan kerajaan yang syirik dan kufur untuk digantikan dengan kerajaan ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. JIHAD, REVOLUSI dan PERANG adalah berasal daripada dan bersumberkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI untuk menegakkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang bertujuan untuk menghapuskan sistem politik yang mengabdikan manusia kepada kekuasaan manusia dan untuk digantikan dengan sistem politik daripada Allah yang menegakkan sistem pengabdian manusia kepada Allah sahaja diperintahkan Allah untuk dilancarkan dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu untuk menyerang, memerangi dan mengatasi musuh-musuh Islam tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, diperangi dan dizalimi oleh mereka itu.  


Dalam mencapai Misi Islam yang Maha Agung ini, Islam BERHAK untuk melancarkan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF ke atas sesuatu Negara Bangsa seperti Kerajaan Demokrasi Malaysia kita ini, atau ke atas mana-mana Kerajaan Manusia sekalipun tanpa terlebih dahulu ianya (sekumpulan umat Islam) diserang, diperangi, dizalimi dan diancam oleh mana-mana negara atau kerajaan-kerajaan tersebut. Ini adalah konsep-konsep radikalisme, revolusi dan dinamisme yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.


Sayyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Anfal) :

Itulah justifikasi-justifikasi untuk menegakkan Uluhiyah Allah di bumi, untuk merealisasikan sistem Rabbani dalam kehidupan manusia, untuk memburu syaitan dan manjauhi cara dan metodologi-metodologi syaitan untuk menghancurkan kuasa manusia yang memperbudakkan manusia, kerana manusia hanya hamba Allah sahaja dan tiada siapa daripada hamba-Nya dibenarkan menguasai manusia dengan kuasa daripada mereka dan dengan undang-undang daripada ciptaan hawa nafsu dan akal fikiran merka!  Cukuplah sekadar ini di samping menegakkan prinsip “tiada paksaan dalam agama” iaitu tiada paksaan dalam memeluk agama selepas bebas daripada kuasa manusia dan selepas menjunjung prinsip seluruh kuasa adalah milik Allah atau prinsip agama seluruhnya adalah tertumpu kepada Allah sahaja.

Itulah justifikasi-justifikasi Jihad untuk membebaskan manusia di muka bumi ini, iaitu mengeluarkan mereka daripada Ubudiyah kepada sesama manusia kepada Ubudiyah kepada Allah yang Maha Esa dan tiada sebarang sekutu bagi-Nya. Justifikasi ini sahaja sudah cukup. Dahulu justifikasi-justifikasi ini sentiasa tersemat di dalam hati para mujahidin Islam. Oleh sebab itu tiada seorang pun daripada mereka yang pernah ditanya tentang motif mengapa ia keluar berjihad? Lalu ia menjawab. “kami keluar berjihad untuk mempertahankan tanah air kami yang terancam, atau kami keluar berjihad untuk menghalang penceroboh Farsi atau Roman terhadap agama kami kaum Muslimin, atau kami keluar berjihad untuk meluaskan wilayah kami dan mendapat harta rampasan perang yang banyak.
 Malah jawapan yang telah diberi oleh mereka ialah sama dengan jawapan yang diberikan oleh Rabai bin Amir, Huzaifah bin Muhsan dan al-Mughirah bin Syu’bah kepada Rustum, panglima perang Farsi di al-Qadisiyah ketika ia bertanya mereka seorang demi seorang selama tiga hari berturut-turut sebelum meletus peperangan al-Qadisiyah itu:
 “Apakah yang mandorong kamu ke sini?” jawab mereka, “Allah telah mengutus kami untuk menyelamatkan mereka yang dikehendaki-Nya daripada menyembah sesama manusia kepada menyembah Allah yang Maha Esa dan daripada kesempitan dunia kepada keluasannya dan daripada kezaliman agama-agama kepada keadilan Islam. Allah telah mengirim para Rasul-Nya untuk membawa agama-Nya kepada manusia yang diciptakan-Nya. Oleh itu sesiapa yang menerima agama-Nya daripada kami, maka kami akan menerimanya dan kami akan pulang tanpa menyerang mereka, kami akan tinggalkan mereka dan negeri mereka, tetapi sesiapa yang enggan, kami akan menyerang mereka sehingga kami mendapat syurga (gugur syahid) atau mendapat kemenangan.”
Di sana terdapat satu justifikasi spontan dalam tabiat agama ini sendiri, dalam perisytiharan-perisytiharan amnya dan dalam sistem-sistemnya yang realistik untuk menghadapi realiti manusia dengan sarana-sarana yang sesuai dengan setiap aspeknya dalam peringkat-peringkat perjuangannya yang tertentu yang memerlukan sarana-sarana yang berlainan. Justifikasi spontan ini telahpun wujud daripada awal lagi walaupun tidak ada ancaman bahaya ke atas negara Islam atau ke atas kaum Muslimin. Ia merupakan justifikasi yang wujud dalam sistem agama ini sendiri dan realismenya, ia juga wujud dalam tabiat halangan-halangan yang sebenar dalam masyarakat-masyarakat manusia bukannya semata-mata kerana pertimbangan-pertimbangan yang memerlukan tindakan yang mempertahankan diri yang terbatas dan bersifat sementara!
Sudah cukup apabila seseorang Muslim itu keluar berjihad dengan jiwa raga dan harta bendanya untuk agama Allah dan untuk mempertahankan nilai-nilai yang murni ini, di mana ia tidak mendapat apa-apa keuntungan peribadi di sebalik perjuangan itu dan di sana tiada sebarang keuntungan peribadi yang mendorongnya ke medan jihad itu.
Sebelum seseorang Muslim itu keluar berjihad di medan perjuangan, ia telahpun mengharungi perjuangan Jihad yang agung di dalam dirinya, iaitu perjuangan menentang syaitan, perjuangan menentang hawa nafsunya, perjuangan menentang cita-cita dan keinginannya yang tamak, perjuangan kepentingan-kepentingan diri dan kepentingan keluarga dan kaumnya, perjuangan menentang segala simbol dan lambang yang lain daripada simbol dan lambang Islam. Perjuangan menentang segala daya penggerak yang lain daripada daya penggerak ke arah Ubudiyah kepada Allah, ke arah menegakkan kuasa Allah di bumi dan menolak segala kuasa taghut yang merampas kuasa Allah.
Orang-orang yang mencari justifikasi-justifikasi Jihad Islam dalam tujuan-tujuan yang lain seperti “watan atau negara Islam” bererti memandang rendah kepada kedudukan sistem hidup Islam dan menganggapkannya lebih kecil daripada “watan”. Pemandangan yang seperti ini bukannya pemandangan Islam, malah ia merupakan satu pemandangan baru yang asing daripada tanggapan Islam, kerana satu-satunya asas pertimbangan dalam tanggapan Islam ialah Aqidah dan sistem hidup Islam hanya diambil daripada kedaulatan sistem hidup Islam dan kekuasaannya yang diamalkan di negara itu. Dengan wujudnya kedaulatan sistem hidup Islam, maka negara dipandang sebagai tempat semaian Aqidah, sebagai tapak pertumbuhan sistem hidup Islam, sebagai negara Islam dan sebagai titik tolak untuk melancarkan gerakan untuk membebaskan manusia.

Memang benar bahawa usaha mempertahankan negara Islam bererti mempertahankan Aqidah, mempertahankan sistem hidup Islam dan mempertahankan masyarakat di mana daulatnya sistem hidup Islam, tetapi pertahanan itu bukannya merupakan matlamat yang terakhir bagi pergerakan Jihad Islam, malah pertahanan itu hanya merupakan sarana untuk menegakkan kerajaan Allah di negara itu, juga merupakan sarana untuk menjadikan negara itu sebagai tapak titik tolak dakwah ke negeri-negeri yang lain di seluruh dunia dan kepada seluruh umat manusia. Kini jelaslah bahawa yang menjadi pokok sasaran agama Islam ialah seluruh bangsa manusia, dan bumi seluruhnya merupakan bidang kegiatannya yang luas.
Sebagai mana telah kami huraikan sebelum ini bahawa perjuangan menegakkan sistem hidup Ilahi akan menghadapi berbagai-bagai rintangan kebendaan (fizikal) daripada pihak berkuasa kerajaan, daripada sistem hidup, undang-undang dan peraturan masyarakat. Seluruh rintangan ini merupakan sasaran-sasaran perjuangan Islam yang datang untuk menghancurkannya dengan kekuatan supaya seluruh individu manusia dapat berdepan dengan Islam dalam suasana yang bebas, di mana Islam berbicara secara langsung dengan hati dan minda mereka setelah mereka dibebaskan daripada segala belenggu kebendaan (fizikal) dan diberi kebebasan memilih.
Kita seharusnya jangan terpengaruh dan merasa bimbang dengan kritikan-kritikan dan saranan-saranan kaum Orientalis terhadap prinsip Jihad, malah kita seharusnya merasa berat untuk menghadapi tekanan realiti masa kini dan kepentingannya dalam pertimbangan kuasa-kuasa dunia hingga menyebabkan kita berusaha mencari alasan-alasan Jihad itu dengan justfikasi- justfikasi moral yang terkeluar daripada tabiat agama Islam, iaitu dalam bentuk alasan bahawa Jihad hanya dilakukan dalam keadaan-keadaan tertentu untuk mempertahankan diri sebagai langkah yang bersifat sementara sahaja, sedangkan Jihad akan terus berjalan mengikut proses sama ada keadaan–keadaan tertentu itu wujud atau tidak wujud.
Semasa mengkaji peristiwa-peristiwa Jihad dalam sejarah perjuangan Islam, kita seharusnya jangan lupa kepada pertimbangan-pertimbangan spontan dalam tabiat agama ini, dalam perisyiharan amnya dan dalam sistemnya yang bersifat realistik itu, dan tidak seharusnya mencampur-aduk di antara pertimbangan–pertimbangan ini dengan kehendak-kehendak mempertahankan diri yang bersifat sementara itu.
Memang benar agama ini pasti sanggup mempertahankan diri daripada serangan-serangan musuh-musuhnya kerana kewujudan agama Islam dalam bentuk satu pengisytiharan am untuk menegakkan Rububiyah terhadap seluruh manusia dan membebaskan mereka daripada Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah , juga dalam bentuk kewujudannya selaku satu masyarakat yang berdisiplin yang bertindak di bawah satu kepimpinan baru yang bukan daripada kepimpinan-kepimpinan Jahiliyah, juga dalam bentuk kelahirannya selaku satu masyarakat yang bebas dan mempunyai ciri-ciri yang tersendiri, yang tidak mengiktirafkan kuasa hakimiyah mana-mana manusia sekalipun kerana kuasa hakimiyah dalam masyarakat ini hanya tertentu kepada Allah yang Maha Esa sahaja. Kewujudan Islam dalam bentuk-bentuk yang sedemikian rupa sudah tentu akan mendorong masyarakat Jahiliyah yang wujud di sekelilingnya yang ditegakkan di atas prinsip Ubudiyah kepada sesama makhluk itu bangkit menentangnya dan berjuang untuk menghancurkannya demi mempertahankan kewujudan dan keselamatan dirinya. Begitu juga masyarakat Islam yang baru itu akan bertindak dan berjuang mempertahankan diri apabila diserang Jahiliyah itu.
Ini adalah satu keadaan yang tidak dapat dihindari. Ia lahir serentak dengan kelahiran Islam itu sendiri. Ini adalah satu pertarungan yang telah dipastikan ke atas Islam dan ia tidak mempunyai pilihan selain daripada mengharunginya. Ini adalah satu pertarungan yang tabii di antara dua kewujudan yang tidak dapat hidup bersama dalam waktu yang lama.
Semuanya ini benar, dan mengikut pandangan Islam, Islam terpaksa mempertahankan kewujudannya dan terpaksa mengharungi perjuangan mempertahankan diri yang dikenakan ke atasnya.
Namun begitu, di sana ada satu hakikat yang lebih kuat daripada hakikat ini, iaitu hakikat tabiat kewujudan Islam itu sendiri daripada awal lagi mendorong Islam bergerak dan tampil kedepan untuk menyelamatkan manusia daripada muka bumi ini daripada Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah. Islam tidak mungkin berhenti daripada garis-garis sempadan geografi dan tidak mungkin pula menyorok diri dalam perbatasan perkauman dan meninggalkan manusia yang lain di seluruh negeri di dunia menjadi mangsa kejahatan kerosakan dan Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah.
Kem-kem yang berseteru dengan Islam mungkin melalui satu zaman, di mana mereka memilih untuk tidak menyerang Islam seandainya ia tidak mengganggu mereka mempraktikkan prinsip Ubudiyah kepada sesama manusia di dalam wilayah kekuasaan mereka dan tidak berusaha mengembangkan dakwah Islamiyah ke sana atau tidak mengumumkan pengisytiharan pembebasan seluruh manusia, tetapi Islam tidak akan berdamai dengan mereka kecuali mereka mengisytiharkan mengaku kalah dan tunduk kepada kekuasaan Islam dalam bentuk membayar jizyah sebagai jaminan untuk membuka pintunya kepada dakwah Islamiyah tanpa mengadakan rintangan-rintangan kebendaan (fizikal) daripada pihak yang berkuasa di sana.
Inilah tabiat agama Islam dan inilah fungsinya selaras dengan matlamat perisytiharannya yang mahu menegakkan Rububiyah Allah ke atas seluruh manusia dan membebaskan mereka daripada segala bentuk Ubudiyah yang lain daripada Allah.
Di sana terdapat perbezaan di antara pandangan yang melihat Islam dengan tabiat yang sedemikian rupa dengan pandangan yang melihat Islam sebagai agama yang terkurung di dalam perbatasan negeri atau bangsa yang tidak bangkit bertindak kecuali dirangsangkan oleh ketakutan dan kebimbangan diserang. Islam dalam gambaran yang akhir ini telah kehilangan justifikasi-justifikasinya untuk bertindak.
Justifikasi-justifikasi tindakan Islam terserlah dengan terang dan mendalam apabila dikenangkan bahawa Islam merupakan suatu sistem hidup yang diciptakan Allah untuk mengendalikan kehidupan manusia bukannya sistem hidup daripada ciptaan manusia dan bukannya aliran pemikiran segolongan manusia dan bukannya sistem hidup ciptaan satu bangsa. Kita tidak mencari justifikasi luaran kecuali hakikat yang agung itu pudar di dalam hati kita, kecuali kita lupa bahawa isu ini adalah isu Uluhiyah Allah dan Ubudiyah manusia. Seseorang yang mengingati hakikat yang agung ini tidak mungkin mencari justifikasi yang lain bagi Jihad Islam.
Jarak perbezaan di persimpangan jalan mungkin tidak kelihatan begitu besar di antara pandangan yang melihat Islam terpaksa menceburkan diri dalam pertarungan yang tidak memberi ruang pilihan kepadanya selaras dengan kewujudannya yang spontan dan dengan kewujudan masyarakat Jahiliyah yang lain yang pasti menyerang, dengan pandangan yang melihat Islam itu sendiri daripada awal-awal lagi terpaksa bertindak dan menceburkan diri dalam pertarungan ini.
Di sana terbentang jarak perbezaan yang jauh di antara pandangan yang melihat Islam sebagai sistem hidup ciptaan Allah yang diturunkan untuk menegakkan konsep Uluhiyah Allah di bumi dan Ubudiyah seluruh manusia kepada Allah yang Maha Esa, kemudian konsep ini dituang dalam satu acuan di alam kenyataan iaitu dalam masyarakat manusia, di mana mereka bebas daripada Ubudiyah kepada sesama manusia dengan menumpukan Ubudiyah mereka kepada Allah Pemelihara manusia. Hanya syariat Allah sahaja yang memerintah mereka, iaitu syariat yang melambangkan kuasa Allah atau dengan ungkapan yang lain melambangkan Uluhiyah Allah. Oleh sebab itu Islam mempunyai hak untuk menghapuskan segala rintangan yang wujud di sepanjang jalan yang dilaluinya untuk memungkinkan Islam berbicara secara langsung dengan individu-individu manusia tanpa halangan-halangan dan sekatan-sekatan yang diada-adakan oleh kuasa-kuasa politik atau kedudukan-kedudukan sosial manusia. Di sana terbentang jarak perbezaan yang luas di antara pandangan yang melihat Islam seperti ini dengan pandangan yang melihat Islam sebagai satu sistem hidup setempat yang terbatas dalam sebuah negeri yang tertentu, dan berdasarkan pandangan ini Islam hanya berhak menolak serangan daripada luar diperbatasan wilayahnya sahaja.
Kedua-dua pandangan itu berbeza walaupun Islam dalam situasi itu tetap akan berjihad juga, tetapi tanggapan menyeluruh terhadap motif-motif Jihad, matlamat-matlamatnya dan natijah-natijahnya mempunyai perbazaan yang jauh, yang melibatkan asas iktiqad Islam di samping melibatkan asas tata cara pergerakannya dan arah tujuannya.
Islam berhak mengambil inisiatif bergerak dan bertindak, kerana Islam bukan agama satu kaum, bukan sistem satu negeri, tetapi Islam adalah sistem hidup ciptaan Allah dan sistem sejagat. Oleh sebab itu ia berhak bergerak dan bertindak untuk merobohkan sekatan-sekatan yang diadakan oleh sistem-sistem, undang-undang dan peraturan ciptaan manusia, yang mengikat kebebasan individu-individu untuk membuat pilihan sendiri dalam menganut agama. Cukuplah Islam itu tidak menyerang individu-individu untuk memaksa mereka memeluk Aqidahnya. Islam hanya menyerang sistem-sistem, undang-undang dan peraturan ciptaan manusia untuk membebaskan individu-individu daripada pengaruh yang tidak baik, yang merosakkan fitrah manusia dan mengikat kebebasan memilih.
Islam berhak menyelamatkan manusia daripada menyembah sesama manusia kepada menyembah Allah yang Maha Esa demi merealisasikan pengisytiharan amnya yang berjuang untuk menegakkan kuasa Rububiyah Allah ke atas sekelian manusia dan membebaskan seluruh mereka. Konsep menyembah Allah yang Maha Esa tidak dapat direalisasikan dalam tanggapan Islam dan di alam realiti yang praktikal melainkan di bawah naungan sistem hidup Islam sebagai satu-satunya sistem yang disyariatkan Allah untuk manusia sama ada golongan memerintah atau golongan yang diperintah, sama ada yang berkulit hitam atau berkulit putih, sama ada yang jauh atau yang dekat dan sama ada yang kaya atau yang miskin. Seluruh mereka diperintah dengan satu undang-undang dan peraturan dan seluruh mereka patuh dan taat kepada undng-undang yang sama. Dalam semua sistem hidup yang lain, kita dapati manusia menyembah sesama manusia, kerana mereka menerima undang-undang dan peraturan hidup mereka daripada manusia, sedangkan urusan mengatur undang-undang dan peraturan itu adalah daripada kuasa Uluhiyah. Oleh itu sesiapa yang mendakwa mempunyai kuasa mengadakan undang-undang dan peraturan untuk manusia bermakna ia mendakwa mempunyai bidang kuasa dan bidang kerja Uluhiyah, sama ada ia mengungkapkan dakwaannya dengan perkataan atau tidak, dan sesiapa yang mengiktirafkan orang lain mempunyai kuasa-kuasa tersebut bermakna ia mengiktiraf orang itu sebagai mempunyai kuasa Uluhiyah sama ada ia menyebut nama atau tidak.
Islam bukannya semata-mata kepercayaan atau Aqidah hingga ia berpada dengan hanya menyampaikan Aqidah itu kepada manusia melalui penerangan sahaja, malah Islam adalah satu sistem yang mewujudkan satu kelompok yang berdisiplin dan mempunyai tata cara bertindak dan bergerak untuk membebaskan seluruh manusia, sedangkan kelompok-kelompok yang lain tidak membenarkan Islam mengaturkan kehidupan rakyatnya mengikut sistem hidup Islam. Oleh sebab itu Islam terpaksa bertindak untuk menghapuskan sistem-sistem hidup yang lain yang menjadi batu penghalang kepada rencana Islam yang mahu membebaskan manusia. Inilah sebagaimana telah kami tegaskan sebelum ini – makna seluruh agama atau ketaatan harus ditumpukan kepada Allah sahaja, di mana tidak ada kepatuhan dan ketaatan yang diberikan  kepada mana-mana makhluk Allah sebagaimana yang terdapat dalam sistem-sistem hidup yang lain yang ditegakkan di atas konsep Ubudiyah kepada sesama manusia.
Para pengkaji Muslimin di masa kini, yang kalah di bawah tekanan realiti masa kini dan kepada kritikan dan serangan Orientalis yang licin merasa keberatan untuk mengakui hakikat ini, kerana para Orientalis telah menggambarkan Islam sebagai gelaran yang menggunakan kekuatan mata pedang untuk memaksa manusia menganut agama Islam, sedangkan para Orientalis yang jahat itu memang mengetahui bahawa apa yang dikatakan mereka itu adalah tidak benar, tetapi mereka sengaja mahu memburuk-burukkan motif Jihad Islam dengan cara ini. Oleh sebab itu para pengkaji Muslimin yang berminda tewas itu tampil membela nama baik Islam kononnya dengan menolak dakwaan itu berusaha mengemukakan justifikasi mempertahankan diri, sedangkan mereka lupa kepada tabiat agama Islam kepada fungsinya dan kepada tanggungjawabnya untuk membebaskan manusia sejak awal lagi.
Minda para pengkaji Muslimin masa kini yang bersemangat kalah itu (defeatist mind) telah dipengaruhi oleh kefahaman orang Barat tentang tabiat agama Islam. Mereka menganggap Islam sebagai semata-mata Aqidah yang tersemat di dalam hati nurani, yang tidak ada hubungan dengan peraturan-peraturan dan tata cara hidup yang wujud di alam realiti. Oleh sebab itulah Jihad Islam itu dipandang sebagai Jihad untuk memaksa Aqidah Islamiyah kepada hati manusia.
Tetapi hakikat yang sebenar tidak begitu dalam Islam, kerana Islam merupakan satu sistem hidup yang diciptakan Allah untuk mengatur kehidupan manusia, iaitu satu sistem yang ditegakkan di atas konsep bahawa Uluhiyah itu hanya tertentu bagi Allah yang Maha Esa sahaja. Dialah sahaja yang mempunyai kuasa Hakimiyah. Di samping itu Islam mengatur kehidupan harian manusia di alam realiti dengan perinciannya yang halus. Oleh kerana itu jihad dalam Islam ialah Jihad untuk menegakkan sistem hidup itu. Adapun persoalan Aqidah, maka persoalan ini adalah terserah kepada kebebasan keyakinan seseorang di bawah peraturan am setelah dihapuskan segala rintangan yang berpengaruh. Oleh sebab itulah persoalan ini berbeza daripada asasnya lagi dan ia mempunyai satu gambaran baru yang total.
Di mana sahaja terdapat kelompok Muslimin yang mengamalkan sistem hidup Ilahi, maka Allah mengurniakan kepada mereka untuk bergerak dan bertindak untuk menerima kuasa dan menegakkan sistem hidup dan meninggalkan persoalan Aqidah kepada kebebasan hati. Apabila Allah menahan kelompok Muslimin daripada berjihad di suatu masa tertentu, maka ia merupakan masalah program bertindak bukannya masalah dasar, atau merupakan masalah cara-cara bertindak, bukannya masalah ketetapan-ketetapan Aqidah. Berlandaskan asas yang jelas ini dapatlah kita memahami nas-nas al-Quran mengenai Jihad yang diturunkan di dalam ayat-ayat yang mempunyai pengertian am yang dihubungkan dengan tata cara pergerakan Islamiyah yang tetap dan panjang masanya.

Saiyyid Qutb menonjolkan kecirian dan sifat agama Islam yang “FUNDAMENTAL” - bahawa agama Islam adalah agama PEPERANGAN yang bertanggungjawab dan berperanan UNTUK MENCABAR, MENGANCAM, MENGGANGGU, MENGGUGAT, MENYERANG, MEMERANGI dan MENGHAPUSKAN seluruh musuh-musuh Allah dan musuh-musuh kita, iaitu musuh-musuh yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA. Islam menyerang dan memerangi musuh-musuh Allah dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang, memerangi dan membunuh mereka tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, dicerobohi dan dizalimi mereka hanyalah semata-mata kerana hendak menegakkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ di bumi. Inilah konsep JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam Islam yang Maha Agung yang diperintahkan Allah ke atas setiap penganut agama-Nya!

Firman Allah :al-Baqarah 251Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini. 
 

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Baqarah) :

“Dan pada akhirnya muncullah kebaikan, kebajikan dan kesuburan apabila munculnya kelompok manusia yang terpilih yang mendapat hidayat Allah SWT dan akhlak daripada Allah SWT, iaitu kelompok yang mengenali kebenaran yang telah diterangkan Allah SWT kepada mereka dan mengenal pula jalan yang terang menuju ke arah-Nya, kelompok yang sedar bahawa mereka ditugaskan untuk menolak kebatilan dan menegakkan kebenaran dan seterusnya sedar bahawa mereka tidak akan selamat daripada azab Allah SWT melain apabila mereka menunaikan peranan yang luhur ini dan melainkan apabila mereka sanggup menanggung apa sahaja penderitaan di bumi ini untuk mematuhi perintah Allah SWT dan mencari keredhaan-Nya.
Di sini Allah SWT menguat kuasakan perintah-Nya, melaksanakan takdir-Nya dan meletakkan kalimah kebenaran, kebajikan dan kebaikan sebagai kalimah yang tertinggi, iaitu Allah SWT meletakkan hasil pertarungan, pertandingan dan perjuangan itu di tangan kekuatan yang baik dan membina, iaitu pertarungan yang merangsangkan sesuatu yang paling luhur dan mulia yang ada pada kekuatan ini dan menyampaikan kekuatan ini kesetinggi-tinggi darjah kesempurnaan yang telah ditetapkan kepada-Nya dalam hidup ini.



Oleh sebab itulah kumpulan kecil yang beriman dan percaya kepada Allah SWT itu mendapat kemenangan pada akhir perjuangan mereka. Ini ialah kerana mereka melambangkan iradat Allah SWT yang tetinggi yang mahu menolak kerosakan daripada bumi dan menegakkan kebaikan dalam kehidupan manusia. Mereka mendapat kemenangan kerana mereka melambangkan matlamat Ilahi yang tertinggi yang wajar mendapat kemenangan.”

Ayat di atas ini menceritakan mengenai kaum Talut yang diutuskan Allah untuk memerangi kaum Jalut yang zalim, menindas dan jahat, iaitu mereka itu adalah kaum yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia. Talut menyerang, memerangi, membunuh dan menghalau kaum Jalut yang kafir dan jahat itu daripada bumi Kanaan. Sekiranya Talut tidak menyerang, memerangi, membunuh dan menghalau mereka itu keluar, akan berlakulah KEHANCURAN dan KEROSAKAN yang besar di kalangan umat manusia. Para pemerintah di Malaysia kita ini sedang melakukan kezaliman, kejahatan dan kerosakan yang besar – sewajarnya kita menyerang, memerangi, membunuh dan menghalau mereka ini keluar daripada bumi kita seperti mana yang diperintahkan Allah ke atas kita.

Firman Allah : al-Hajj 40
Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.
 

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Hajj 40) :

Kuasa-kuasa jahat dan sesat sentiasa bertindak di dunia ini. Pertarungan tetap berterusan di antara baik dan jahat, di antara hidayat dan kesesatan. Perjuangan tetap berterusan di antara kekuatan-kekuatan keimanan dengan kekuatan-kekuatan kezaliman sejak Allah menciptakan insan.
Kejahatan bertindak liar dan kebatilan mempunyai senjata. Oleh sebab itu ia bertindak tanpa silu malu, ia menyerang tanpa kasihan belas. Ia boleh menyelewengkan manusia daripada kebaikan apabila mereka telah menemui jalannya. Ia boleh menyesatkan mereka daripada kebenaran apabila mereka telah membuka pintu hati menerimanya. Oleh itu keimanan, kebaikan dan kebenaran pasti mempunyai kekuatan yang dapat melindinuginya daripada serangan yang kejam, memeliharanya daripada fitnah dan menjaganya daripada duri-duri dan racun-racun.



Allah tidak mahu meninggalkan keimanan, kebaikan dan kebenaran menentang kuasa-kuasa kezaliman, kejahatan dan kebatilan dengan tangan kosong tanpa senjata atau dengan semata-mata berpegang dengan kekuatan iman dalam hati, dengan persebatian kebenaran  dalam fitrah semulajadi dan dengan kedalaman akal tunjang kebaikan dalam sanubari, kerana kekuatan kebendaan yang dimiliki kebatilan itu boleh menggoncangkan hati, boleh mengelirukan jiwa dan boleh menyesatkan fitrah, di samping itu kesabaran dan daya ketahanan menanggung penderitaan itu mempunyai batas dan hadnya. Daya tenaga dan kekuiatan manusia juga ada titik penghabisannya. Dan Allah Maha Arif dengan hati dan jiwa manusia. Oleh sebab itu Allah tidak mahu meninggalkan kaum mukmin, menjadi korban fitnah (orang-orang kafir). Apabila mereka telah bersiap sedia untuk menentang dan mempertahankan diri serta mempunyai kelengkapan yang cukup, maka mereka telah diizinkan berperang untuk menangkis pencerobohan.
As-sawami  (biara-biara) ialah rumah-rumah ibadat yang terpencil para paderi . Al- Biya ialah gereja-gereja kaum Kristian umumnya. Ia lebih luas daripada biara-biara, dan as-Salawat ialah rumah-rumah ibadat kaum Yahudi dan al-Masajid ialah rumah ibadat kaum Muslimin.
Semua rumah-rumah ibadat akan terancam kepada perobohan walaupun rumah-rumah itu merupakan rumah-rumah suci yang didirikan khusus untuk beribadat kepada Allah, kerana ia mengikut  pandangan kebatilan, alasan bahawa rumah-rumah itu banyak disebutkan nama Allah tidak dapat menolaknya daripada perobohan dan tiada yang dapat melindungkan keselamatan rumah-rumah suci itu melainkan (sunnatullah) yang menolak setengah pencerobohan manusia dengan penentangan daripada setengah manusia yang lain, iaitu penolakan dan pertahanan yang dilakukan oleh pembela-pembela aqidah terhadap musuh-musuh mereka yang mencabul kehormatan rumah-rumah suci dan para penghuninya. Kebatilan selalu bersikap sewenang-wenang. Ia tidak berhenti-henti mencabul dan menceroboh kecuali ia ditentang dan dilawan dengan kekuatan yang sama. Kebenaran itu tidak cukup dengan  kebenarannya sahaja untuk melawan pencerobohan kebatilan, malah ia harus mempunyai kekuatan yang dapat melindung dan mempertahankan keselamatannya.     

Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa Allah memerintahkan kita supaya melancarkan JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI terhadap mana-mana kerajaan manusia yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita ini atau mana-mana kerajaan manusia sekalipun yang memerintah manusia dengan undang-undang manusia dan yang tidak memerintah manusia dengan undang-undang Allah. Kita diperintahkan Allah supaya melancarkan JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI ke atas mana-mana negara kufur itu TANPA TERLEBIH DAHULU KITA INI DISERANG, DIPERANGI DAN DIZALIMI oleh mereka itu, dan walaupun negara kufur itu tidak ingin untuk berperang dengan kita dan mereka itu sentiasa menghulurkan tangan persahabatan kepada kita, kita tetap dikehendaki dan diperintahkan Allah supaya menyerang dan memerangi mereka semata-mata kerana itu adalah JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI yang bertujuan untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia yang wujud dan berlaku di dalam negara kufur itu.

Inilah JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.

Khalifah Saiyyidina Umar ra telah menyerang, memerangi dan membunuh bangsa Farsi tanpa sebarang kezaliman dan provokasi daripada Raja dan kerajaan Farsi semata-mata kerana Islam menjalankan tanggungjawab untuk membebaskan rakyat Farsi daripada pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan supaya akhirnya mereka itu mengabdikan diri mereka kepada kuasa Allah di bawah kerajaan Allah di bumi Farsi itu sendiri. Rakyat Farsi tidak merayu atau memohon untuk dibebaskan, malah mereka itu kesemuanya bersetuju dan menyokong Raja dan kerajaan mereka, namun  peranan dan tanggungjawab kekuasaan Islam itu adalah untuk membebaskan mereka itu daripada belenggu pengabdian manusia kepada kerajaan manusia dengan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI.
Sekirannya Khalifah Umar al-Khattab ra tidak melancarkan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF ke atas Farsi dalam peperangan al-Qadisyiyyah itu yang bertujuan untuk menghapuskan sistem kerajaan manusia yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia, akan berlakulah di kalangan umat manusia di bumi Farsi itu KEHANCURAN dan KEROSAKAN yang amat besar. Peperangan al-Qadisyiyyah itu adalah satu manifestasi dalam alam realiti kita ini akan doktrin FUNDAMENTALISME Yang Maha Agung yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Doktrin fundamentalisme dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ seperti inilah yang DISEMBUNYIKAN oleh para ulama dan intelek Islam kita daripada diketahui dan difahami oleh seluruh massa umat Islam kita baik di Malaysia mahupun di dunia ini seluruhnya, dan ayat-ayat al-Quran (al-Baqarah : 251, Hajj : 40) seperti inilah di antara ayat-ayat yang selalunya dipesong dan disalah ertikan oleh mereka ini dengan sengaja dan terancang supaya seluruh umat Islam kita terus berada dalam kebingungan, kebodohan dan kesesatan.

Sikap dan dasar kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ terhadap kerajaan demokrasi Malaysia kita ini, mengikut konsep al-Quran seperti mana yang terkandung di dalam ayat-ayat di atas ini (al-Baqarah : 251, Hajj : 40), adalah dalam bentuk pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF, iaitu tanpa para pejuang Islam kita ini terlebih dahulu diserang, diperangi, dizalimi dan disakiti oleh mereka itu (kerajaan demokrasi Malaysia). Tujuan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuk yang OFENSIF seperti ini adalah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang sedang wujud, beroperasi dan berkuat kuasa di dalam kerajaan Malaysia kita ini yang lahir dan wujud akibat daripada pelaksanaan dan penguat kuasaan segala peraturan dan undang-undang manusia ke atas seluruh umat manusia. Kemudian daripada itu kita diperintahkan Allah supaya kerajaan demokrasi Malaysia yang telah dijatuh dan dihapuskan oleh kita ini digantikan dengan sebuah Negara Islam yang akan menegak dan mempraktikkan konsep pengabdian manusia kepada kuasa Allah sahaja. Menyerang dan memerangi serta memberontak dalam bentuk yang OFENSIF ke atas sesuatu kerajaan yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah perintah dan kehendak kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, dan inilah Misi Islam yang Maha Agung di bumi kita ini!

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran – al-Anfal) :

Jihad, Perang dan Revolusi merupakan keperluan dakwah jika matlamat perjuangannya ialah mengumumkan pembebasan manusia dengan perisytiharan yang serius dan sanggup menghadapi realiti dengan sarana-sarana yang sesuai dengannya dalam segala aspeknya, dan tidak hanya berpada dengan penerangan yang bercorak falsafah dan teori yang negatif sama ada tanah air Islam atau Negara Islam - mengikut istilah yang betul – itu aman atau terancam. Apabila Islam berusaha ke arah perdamaian, maka perdamaian yang dikehendakinya bukanlah perdamaian murahan iaitu sekadar menjamin keamanan kawasan kediaman pemeluk-pemeluk Islam sahaja, malah perdamaian yang dikehendakinya ialah perdamaian yang menjamin seluruh agama di kawasan itu ialah tertentu untuk Allah, seluruh Ubudiyah manusia di kawasan itu adalah kepada Allah dan di sana manusia tidak mempertahankan di antara sesama mereka. Yang diambil kira di sini ialah peringkat akhir yang dapat dicapai oleh gerakan Jihad, Perang dan Revolusi Islam bukannya dikira dengan masa-masa awal atau masa-masa tengah Jihad, Perang dan Revolusi ini. Peringkat-peringkat yang telah dilalui oleh Jihad, Perang dan Revolusi Islam berakhir dengan kedudukan seperti yang dinyatakan oleh Ibnu Qoyyim :
“Pendeknya kedudukan orang-orang kafir selepas diturunkan surah al-Baraah adalah terbahagi kepada tiga golongan, iaitu golongan yang memerangi beliau, golongan yang memeterai perjanjian dengan beliau dan golongan zimmi, kemudian golongan kafir yang mengikat perjanjian damai itu memeluk agama Islam dan sejak itu mereka menjadi dua golongan sahaja iaitu golongan kafir harbi yang memerangi beliau dan golongan zimmi, tetapi kafir harbi takut kepada beliau. Jadi penghuni bumi di masa itu terbahagi kepada tiga golongan Muslim yang beriman kepadanya, golongan kafir zimmi yang berdamai dan berada dalam keamanan dengan beliau dan golongan harbi yang takut kepada beliau. Inilah kedudukan-kedudukan yang logikal dengan tabiat agama ini dan matlamat-matlamatnya, bukannya seperti yang difahami oleh penulis-penulis Islam yang kalah dihadapan realiti masa kini dan dihadapan kaum Orientalis yang licin! “


Allah swt telah menahan kaum Muslimin daripada berperang semasa berada di negeri Mekah dan di masa awal hijrah ke Medinah. Allah berfirman kepada mereka :

“Tahanlah tangan kamu (daripada berperang ) dan dirikan solat dan tunaikan zakat (Nisa 77).”

Kemudian mereka dibenarkan berperang. Allah berfirman kepada mereka : 
Firman Allah : Hajj 39, 40, 41
Telah diizinkan berperang kepada orang-orang Islam yang diperangi dengan sebab mereka telah dizalimi dan sesungguhnya Allah Maha Berkuasa menolong mereka. Iaitu orang-orang yang diusir daripada kampung halaman mereka tanpa suatu kesalahan yang benar kecuali kerana mereka berkata : “Tuhan kami ialah Allah”.
Sekiranya Allah tidak menolak pencerobohan daripada setengah dengan penentangan daripada setengah manusia yang lain, sudah robohlah biara-biara (kaum paderi Nasara), gereja-gereja, sinagog-sinagog (rumah ibadat kaum Yahudi ) dan masjid-masjid di mana banyak disebutkan nama Allah.
Dan sesungguhnya Allah tetap menolong orang yang menolong agama-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat dan Maha Perkasa. Iaitu orang-orang yang apabila kami kurniakan kedudukan yang kukuh di bumi, nescaya mereka tetap mendirikan solat, menunaikan zakat , menyuruh orang melakukan perkara-perkara yang makruf dan melarang melakukan perkara-perkara yang mungkar. Dan Allah jua yang menguasai akibat segala perkara .
Di sini jelaslah bahawa Jihad, Perang dan Revolusi itu adalah satu gejala yang tetap bukannya suatu gejala sementara. Adalah satu yang tetap bahawa kebenaran tidak dapat hidup bersama kebatilan di bumi  ini, dan apabila Islam tampil membetul peristiharan untuk menegakkan Rububiyah Allah ke atas sekelian manusia dan membebaskan manusia daripada Ubudiyah kepada sesama manusia, maka ia terus ditentang oleh para perampas kuasa Allah di bumi dan mereka sekali-kali tidak akan berdamai dengannya , sementara Islam pula terus bertindak menyerang mereka untuk menyelamatkan manusia daripada kuasa mereka dan mengenyahkan kuasa mereka daripada manusia. Keadaan pertarungan ini terus berlaku dan perjuangan pembebasan tidak akan berhenti sehingga agama seluruhnya ditumpukan kepada Allah.

Dalam membicarakan ayat-ayat di atas ini (Hajj 39, 40, 41), Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa :

1.   JIHAD, PERANG dan REVOLUSI itu adalah satu perintah yang UMUM, TETAP, FINAL dan MUKTAMAD, iaitu yang tidak berbentuk sementara serta yang tidak hanya terhad untuk dilancar dan dioperasikan oleh sesebuah kerajaan Islam sahaja, malah ianya adalah perintah Allah ke atas seluruh umat Islam, samada ke atas individu Islam, keluarga, kelompok, organisasi, atau kaum dan beberapa kaum yang beragama Islam;

2.   JIHAD, PERANG dan REVOLUSI adalah dalam bentuk yang OFENSIF terhadap musuh-musuh Islam, iaitu menyerang musuh-musuh tanpa terlebih dahulu Islam itu diserang, dicerobohi dan dizalimi oleh mereka itu seperti mana Islam menyerang, memerangi, mengalah dan menundukkan Farsi dalam peperangan AL-QADISYIYAH dahulu itu.

Di atas prinsip Islam yang Maha Agung ini, Islam mempunyai HAK (legitimasi dan justifikasi) untuk melancarkan JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI terhadap mana-mana kerajaan, kekuasaan dan kekuatan yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia, iaitu kerajaan, kekuasaan dan kekuatan yang menjalan dan menguat kuasakan segala peraturan dan undang-undang yang dibuat oleh manusia ke atas manusia, dan peraturan dan undang-undang itu pula ditaati dan dipatuhi oleh manusia yang sedang di bawah pemerintahannya itu. Di atas prinsip yang sama, Islam berhak untuk memberontak dengan pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI terhadap kerajaan demokrasi Malaysia, malah Islam juga berhak untuk menyerang, memerangi, mengalah dan menakluki Amerika dan seluruh negara kufur yang lain. Ini adalah serangan dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, bukan serangan dalam bentuk dan pengertian yang difahamkan sebagai DEFENSIF, dan serangan OFENSIF ini adalah dilancarkan di atas prinsip untuk membebaskan manusia daripada pengabdian kepada kuasa manusia supaya akhirnya seluruh pengabdian manusia itu hanya kepada Allah sahaja. Inilah ertinya kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan inilah MISI ISLAM yang Maha Agung di dunia ini!

Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Anfal) :
Penulis-penulis Islam yang berjiwa tewas dan berminda kalah yang menulis tentang “Jihad, Perang dan Revolusi di dalam Islam” dengan tujuan untuk menangkis tuduhan-tuduhan “menggunakan paksaan” dari Islam telah mencampuradukkan di antara tata cara agama ini yang menolak penggunaan paksaan di dalam memeluk agama dan tata cara yang berjuang untuk menghancurkan kuasa-kuasa politik kebendaan yang menghalangkan manusia memeluk agama Allah dan memaksa manusia mengabdikan diri kepada sesama manusia dan menyekat mereka daripada Ubudiyah kepada Allah. Ini merupakan dua tata cara yang tidak mempunyai apa-apa hubungan di antara keduanya dan tidak ada ruang untuk dikelirukan. Oleh kerana kekalahan jiwa dan minda, dan oleh kerana campuraduk dan kekeliruan ini, mereka cuba membataskan Jihad, Perang dan Revolusi di dalam Islam di tahap peperangan yang mereka istilahkan pada hari ini sebagai “peperangan mempertahankan diri”, sedangkan Jihad, Perang dan Revolusi di dalam Islam adalah satu peperangan yang lain, yang tidak ada hubungan dengan peperangan-peperangan manusia sekarang baik dari segi motifnya mahupun  dari segi bentuknya. Motif Jihad, Perang dan Revolusi dalam Islam harus dicari dalam tabiat agama Islam itu sendiri dan peranannya di bumi ini, juga dalam matlamat-matlamatnya yang tinggi yang telah ditetapkan Allah, dan sehubungan dengan ini Allah telah menyebut bahawa untuk merealisasikan matlamat-matlamat ini, Dia telah mengutuskan Rasulullah saw membawa agama ini dan menjadikan beliau sebagai khatamun-nabiyyin dan agama Islam sebagai agama yang terakhir.
Agama Islam merupakan satu peristiharan umum untuk membebaskan “insan” di bumi ini daripada Ubudiyah kepada sesama makhluk dan Ubudiyah kepada hawa nafsu yang juga merupakan Ubudiyah kepada sesama makhluk. Pembebasan itu dilakukan dengan mengisytiharkan konsep Uluhiyah Allah yang Maha Esa sahaja dan konsep Rububiyah Allah ke atas semesta alam. Perisytiharan Rububiyah Allah yang Maha Esa sahaja ke atas semesta alam mengertikan suatu pemberontakan yang syumul terhadap kuasa Hakimiyah manusia dalam segala bentuk dan rupanya termasuk segala undang-undang dan peraturannya, ia merupakan pemberontakan yang total  terhadap segala bentuk pemerintahan manusia di merata pelusuk alam atau dengan ungkapan yang lain pemberontakan terhadap segala bentuk Uluhiyah manusia, kerana pemerintahan yang merujukkan urusan kepada manusia dan menjadikan manusia sebagai sumber kuasa itulah pemerintahan yang mendewa-dewakan manusia atau memperTuhankannya. Itulah makna manusia mempertuhankan sesama manusia selain Allah. Peristiharan ini bermakna mencabut  kuasa Allah yang dirampaskan itu dan mengembalikannya semula kepada Allah serta mengusir para perampas yang memerintah manusia dengan undang-undang ciptaan mereka dan berlagak sebagai Tuhan-tuhan, sedangkan orang ramai yang menjadi pengikut-pengikut mereka berlagak sebagai hamba-hamba. Pengisytiharan itu bererti menumbangkan kerajaan manusia dan menegakkan kerajaan Allah di muka bumi ini atau dengan ungkapan al-Quranul Karim :    

Firman Allah : Yusuf 40
Tiada urusan pemerintahan melainkan hanya kepunyaan Allah. Dialah yang memerintah supaya kamu jangan menyembah kecuali Dia. Itulah agama yang lurus .


Firman Allah : az-Zukhruf 84

Dan Dialah Tuhan yang memerintah di langit dan Tuhan yang memerintah di bumi .

Firman Allah : al-Imran 64
Katakanlah: Wahai Ahlil Kitab ! Marilah kita berpegang dengan satu keputusan yang sama di antara kami dan kamu , bahawa kita tidak menyembah melainkan Dia dan kita tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatu yang lain dan kita tidak mengambil satu sama lain di antara kita sebagai Tuhan-tuhan selain Allah dan jika mereka enggan berbuat begitu , maka katakanlah kepada mereka : saksikanlah bahawa kami sekelian adalah orang-orang yang menyerahkan diri kepada Allah . 

Kerajaan Allah di bumi bukanlah kerajaan yang diperintah oleh tokoh-tokoh tertentu, iaitu tokoh-tokoh ahli agama seperti yang terdapat dalam pentadbiran kuasa gereja dan tidak pula diperintah oleh tokoh-tokoh yang bercakap di atas nama Allah seperti yang terdapat dalam sistem pemerintahan teokrasi atau pemerintahan Ilahi yang suci!! Malah kerajaan Allah itulah kerajaan yang menjadikan syariat Allah sebagai kuasa yang memerintah dan seluruh urusan pemerintahan dirujukkan kepada Allah mengikut undang-undang yang jelas yang telah ditetapkan Allah .
Usaha menegakkan kerajaan Allah dan menghapuskan segala kerajaan manusia, usaha mencabut  kuasa daripada tangan-tangan manusia yang telah merampaskannya dan memulangkannya semula kepada Allah yang yang Maha Esa sahaja, usaha menegakkan kedaulatan syariat Allah sahaja dan menghapuskan undang-undang manusia ………semuanya itu tidak dapat direalisasikan dengan tabligh dan penerangan semata-mata kerana pihak-pihak yang berwenang yang menguasai orang ramai dan merampas kuasa Allah di bumi tidak akan menyerah kuasa mereka dengan tabligh dan penerangan semata-mata. Jika tidak begitu langkah mudahnya kerja seorang Rasul untuk menegakkan agama Allah di bumi ini. Ini adalah bertentangan dengan apa yang diketahui oleh sejarah para Rasul salawatulaihiwassalamuhu alaihim dan sejarah agama Islam di sepanjang zaman.



Peristiharan umum untuk membebaskan manusia di bumi daripada segala kuasa yang lain daripada kuasa Allah dengan mengumumkan konsep Uluhiyah dan Rububiyah Allah ke atas seluruh alam, bukannya suatu perisytiharan yang bercorak teori dan falsafah yang negatif, malah ia merupakan peristiharan yang bercorak pergerakan dan tindakan positif di alam kenyataan, satu peristiharan yang bertujuan merealisasikan satu program amali untuk menegakkan satu sistem pemerintahan yang memerintah manusia dengan syariat Allah yang mengeluarkan mereka secara amali daripada Ubudiyah kepada sesama makhluk kepada Ubudiyah kepada Allah yang Maha Esa sahaja tanpa sebarang sekutu. Oleh sebab itu perlu dilancarkan tindakan amali (iaitu berperang – penulis) di samping usaha yang bercorak tabligh dan penerangan untuk menghadapi realiti manusia daripada semua aspeknya dengan menggunakan sarana-sarana yang sesuai dengan setiap aspeknya.
Realiti manusia yang wujud semalam, hari ini dan esok adalah menentang agama Islam kerana ia merupakan agama yang telah membuat peristiharan untuk membebaskan manusia di bumi daripada segala kuasa yang lain daripada kuasa Allah ………ia menentang Islam dengan tindakan mewujudkan halangan-halangan dalam bentuk ideologi dan kefahaman, halangan-halangan dalam bentuk kebendaan, politik, sosial, ekonomi, perkauman dan kelas sosial, di samping halangan-halangan dalam bentuk kepercayaan-kepercayaan dan kefahaman-kefahaman yang batil. Halangan-halangan itu bercampuraduk dan berinteraksi di antara satu sama lain dalam bentuk yang amat canggih.

Jika tabligh dan penerangan bertugas untuk menghadapi ideologi-ideologi dan kefahaman-kefahaman, maka “pergerakan” bertugas untuk menghadapi halangan-halangan kebendaan yang lain terutama halangan kuasa politik yang ditegakkan di atas faktor-faktor ideologi dan kefahaman-kefahaman, faktor perkauman dan kelas, faktor sosio-ekonomi yang canggih dan rumit. Kedua-dua program ini – program penerangan dan program pergerakan – harus bertindak seiring sejalan untuk menghadapi “realiti manusia” secara keseluruhannya dengan menggunakan sarana-sarana yang sesuai dengan kehendak-kehendaknya. Kedua-duanya pasti diwujudkan untuk melancarkan gerakan membebaskan seluruh manusia di seluruh dunia itu. Inilah satu hakikat yang amat penting yang harus dijelaskan sekali lagi .



Agama ini bukannya suatu perisytiharan untuk membebaskan manusia Arab dan bukannya agama khusus untuk bangsa Arab. Sasaran agama ini ialah seluruh manusia dan bidang kegiatannya ialah seluruh negara di dunia, kerana Allah swt bukannya Tuhan untuk bangsa Arab sahaja dan bukannya Tuhan kepada mereka yang memeluk agama Islam sahaja, malah Allah adalah Tuhan bagi seluruh manusia, dan agama Islam adalah bertujuan untuk mengembalikan seluruh manusia kepada Tuhan mereka, juga untuk menyelamatkan seluruh mereka daripada Ubudiyah kepada yang selain daripada Allah. Ubudiyah yang paling besar mengikut pandangan Islam ialah kepatuhan manusia kepada undang-undang yang dicipta oleh manusia. Kepatuhan ini merupakan “ibadat”, sedangkan ibadat – sebagai mana dijelaskan Allah – adalah untuk Allah sahaja dan sesiapa yang beribadat kepada yang selain daripada Allah akan terkeluar daripada agama Allah walaupun dia mendakwa memeluk agama ini. Rasulullah saw telah menetapkan bahawa mengikut dan mematuhi undang-undang dan hukum itu adalah termasuk dalam istilah ibadat . Oleh kerana itulah kaum Yahudi dan Nasara dianggap sebagai kaum musyrikin kerana mereka menyalahi konsep ibadat yang telah diperintah kepada mereka supaya mengkhususkannya kepada Allah swt sahaja .
At-Termizi telah mengeluarkan sebuah hadith dengan isnadnya daripada A’di bin Hatim ra katanya : Apabila dakwah Rasulullah saw sampai kepadanya , ia pun lari ke negeri Syam. Dia telah memeluk agama Kristian dalam masa Jahiliyah lagi. Kemudian saudara perempuannya bersama dengan sekumpulan kaumnya telah tertawan, lalu Rasulullah saw membebaskan saudara perempuannya dan memberi hadiah kepadanya, lalu ia pun pulang mendapatkan saudaranya (A’di) dan menggalakkannya supaya memeluk agama Islam dan pergi bertemu Rasulullah saw. Kisah kedatangannya telah menjadi bahan perbualan orang ramai. Dia masuk menemui Rasulullah saw dengan memakai salib yang diperbuat daripada perak tergantung dilehernya dan Nabi saw membaca ayat :


Kata A’di : Lantas aku pun berkata : “Tetapi mereka tidak menyembah ulama-ulama dan paderi-paderi itu”. Jawab Nabi saw : “Itu betul, tetapi mereka (ulama-ulama) telah mengharamkan apa yang dihalalkan kepada mereka (orang ramai ) dan menghalalkan apa yang diharamkan kepada mereka, lalu ikut dan patuh kepada mereka . Itulah ertinya mereka menyembah mereka.”
Pentafsiran Rasulullah saw kepada Firman Allah Taala itu merupakan nas qotii bahawa perbuatan mengikut undang-undang dan hukum ciptaan manusia itu merupakan ibadat yang mengeluarkan seseorang daripada agama Allah , dan itulah makna manusia mengambil sesama manusia sebagai Tuhan-tuhan, malah itulah amalan yang hendak dihapuskan oleh agama ini dengan mengisytiharkan pembebasan manusia di bumi daripada Ubudiyah kepada yang lain daripada Allah .
Oleh sebab itulah Islam pasti bertindak di bumi ini untuk menghapuskan realiti yang bertentangan dengan peristiharan itu melalui program penerangan dan program bertindak kedua-dua sekali. Ia harus menentang kuasa-kuasa politik yang memperhambakan manusia kepada yang lain daripada Allah dan memerintah mereka dengan undang-undang yang bukan daripada syariat Allah, kuasa-kuasa politik yang menghalang kebebasan manusia untuk mendengar penerangan agama Allah dan memeluk agama Allah dengan bebas tanpa diganggu gugat oleh pemerintah. Seterusnya Islam harus bertindak untuk menegakkan satu sistem sosio-ekonomi dan politik yang memungkinkan gerakan pembebasannya berjalan lancar setelah dihapuskan kuasa yang mengongkong sama ada berupa kuasa politik semata-mata atau pendokong dasar perkauman atau dasar kelas-kelas dalam satu kaum.
Islam sama sekali tidak bertujuan untuk memaksa manusia memeluk agamanya, tetapi Islam bukannya “kepercayaan” semata-mata, malah Islam – sebagai mana telah kami tegaskan  sebelum ini – merupakan suatu peristiharan umum untuk membebaskan manusia daripada Ubudiyah kepada sesama makhluk. Islam dari awal-awal berjuang untuk menghapuskan sistem-sistem dan kerajaan-kerajaan yang ditegakkan di atas landasan Hakimiyah manusia memerintah manusia dan Ubudiyah manusia kepada sesama manusia, kemudian setiap individu menjadi insan-insan yang bebas untuk memilih Aqidah yang disukai mereka setelah dihapuskan tekanan politik ke atas mereka dan setelah diberi penerangan yang mencerahkan jiwa dan akal mereka, tetapi kebebasan ini bukanlah bermakna mereka bebas bertuhankan hawa nafsu mereka atau bebas memilih untuk menjadi hamba kepada sesama manusia atau bertuhankan kepada sesama manusia. Sistem pemerintahan yang memerintah manusia di bumi ini pastilah dilandaskan di atas prinsip Ubudiyah kepada Allah yang yang Maha Esa sahaja, iaitu menjunjung syariat Allah sahaja. Kemudian setiap individu yang berada di bawah sistem pemerintahan ini pastilah menganut aqidah yang dianuti oleh sistem pemerintahan ini agar dengan ini agama seluruhnya tertentu bagi Allah, iaitu seluruh ketaatan, kepatuhan, ikutan dan Ubudiyah adalah khusus untuk Allah sahaja. Pengertian “agama” lebih syumul daripada pengertian “aqidah”, kerana agama ialah tata cara atau sistem yang mengendalikan kehidupan manusia dan agama di dalam Islam ditegakkan di atas landasan aqidah, tetapi pengertian umum “agama “ lebih syumul daripada aqidah . Di dalam Islam berbagai-bagai kelompok manusia boleh hidup di bawah sistemnya yang umum yang ditegakkan di atas prinsip Ubudiyah kepada Allah yang Maha Esa walaupun setengah-setengah kelompok ini tidak menganut Aqidah Islam.
Orang yang memahami tabiat agama ini, seperti penjelasan yang dikemukan tadi, sudah tentu akan memahami bahawa Islam memerlukan kepada tindakan berJihad, Perang dan Revolusi dengan mata pedang di samping berJihad, Perang dan Revolusi dengan penerangan lisan, dan seterusnya memahami bahawa Jihad, Perang dan Revolusi itu bukanlah peperangan untuk mempertahankan diri mengikut pengertian sempit yang difahamkan pada hari ini daripada istilah “peperangan kerana mempertahankan diri.”  Dengan faham yang sempit inilah penulis-penulis Islam yang berjiwa kalah yang tertekan dihadapan realiti-realiti masa kini dan dhadapan serangan-serangan kaum Orientalis yang licin yang cuba menggambarkan bentuk Jihad, Perang dan Revolusi dalam Islam, sedangkan sebenarnya Jihad, Perang dan Revolusi dalam Islam merupakan tindakan “OFENSIF” untuk membebaskan manusia di muka bumi ini dengan menggunakan sarana-sarana yang sesuai dengan setiap aspek realiti manusia dan melalui peringkat-peringkat tertentu dan setiap peringkat mempunyai sarana-sarananya masing-masing. 

“Mereka mengambil ulama-ulama dan paderi-paderi mereka selaku Tuhan-tuhan selain Allah .”
Saiyyid Qutb menghuraikan mengenai kewujudan konsep JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam Islam dalam bentuknya yang OFENSIF, iaitu tindakan-tindakan untuk terlebih dahulu menyerang dan memerangi musuh-musuh Islam sebelum atau tanpa terlebih dahulu Islam dan sekumpulan umat Islam diserang dan diperangi oleh musuh-musuh Islam itu. JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam bentuknya yang OFENSIF ini adalah perintah Allah yang bertujuan untuk meruntuh dan menghapuskan kerajaan manusia yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA untuk kemudiannya digantikan dengan kerajaan Allah yang akan mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada kuasa Allah sahaja. Kewujudan konsep JIHAD, PERANG dan REVOLUSI dalam Islam seperti ini dengan tegas dan jelas sekali menolak propaganda para ulama dan intelek Islam kita yang menyatakan bahawa JIHAD, PERANG dan REVOLUSI ITU hanyalah terhad kepada serangan dan pelancaran perang dalam bentuknya yang DEFENSIF sahaja, iaitu serangan balas setelah terlebih dahulu kita ini diserang dan diperangi oleh musuh-musuh Islam.

Seluruh umat Islam kita di bumi ini adalah diperintahkan Allah untuk menggunakan kekerasan dan paksaan dalam bentuk pelancaran JIHAD, PERANG dan REVOLUSI ke atas negara-negara “non-Islamic” atau negara-negara kafir dan orang-orang kafir yang bertujuan untuk memerangi dan menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia yang wujud dan beroperasi di dalam kerajaan-kerajaan yang “non-Islamic” itu untuk digantikan dengan kerajaan Allah yang akan mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada kuasa Allah sahaja.

Firman Allah : al-Anfaal 60, 73
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan daripada pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain daripada mereka yang kamu tidak ketahuinya; sedangkan Allah mengetahuinya .

Dan orang-orang kafir, mereka itu adalah penyokong dan pembela di antara sesama mereka. Jika kamu tidak melakukan demikian (bersatu sesama Islam dan berJihad, Perang dan Revolusi menentang kaum kafir) nescaya berlakulah penindasan di muka bumi dan kerosakan yang besar. (8:60, 73).
 Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran al-Anfal 60):
Islam harus mempunyai kekuatan yang membolehkannya bertindak di bumi untuk membebaskan manusia. Dan perkara pertama yang dapat dilaksanakan oleh kekuatan ini di bidang dakwah ialah ia dapat menjamin keselamatan dan keamanan mereka yang memilih Islam sebagai agama mereka secara sukarela, di mana tiada halangan yang menyekat mereka dari agama ini dan tiada penindasan yang dilakukan ke atas mereka setelah memeluk agama ini. Perkara kedua, ia boleh menakutkan musuh-musuh agama ini, iaitu mereka tidak berani berfikir untuk menyerang “Darul-Islam” yang dilindungi oleh kekuatan ini. Perkara ketiga, ketakutan yang dialami oleh musuh-musuh Islam itu membuat mereka tidak berani berfikir untuk meyekatkan kemaraan perkembangan Islam yang bergerak untuk membebaskan seluruh manusia diseluru pelosok muka bumi ini. Perkara yang keempat, kekuatan ini boleh menghancurkan segala kekutan di bumi yang mendakwa memiliki sifat Ulihiyah iaitu dalam bentuk memerintah manusia dengan undang-undang dari ciptaannya dan dengan kuatkuasa yang ada padanya tanpa mengakui bahawa sifat ulihiyah itu adalah tertentu kepada Allah sahaja dan jesteru itulah kuasa hakimiyah hanya tertentu pada Allah s.w.t sahaja .
Islam bukannya satu sistem teologi yang dapat direalisasikan sebaik sahaja ia tersemat di dalam hati sebagai akidah dan sebaik sahaja ia ditegakkan sebagai satu peraturan syiar-syiar ibadat dan selepas itu berakhirlah tugasnya, malah Islam adalah satu sistem hidup yang praktikal dan realislistik yang menghadapi berbagai-berai sistem hidup yang lain, yang ditegakkan ke atasnya berbagai-bagai kuasa yang lain dan di belakangnya disokong oleh kekuatan-kekuatan material. Oleh sebab itu Islam tidak mempunyai jalan keluar yang lain untuk menegakkan sistem Rabbani – dari bertindak menghancurkan kekuatan-kekuatan material itu disamping menghancurkan kuasa-kuasa yang melaksanakan sistem-sistem hidup itu dan menentang sistem hidup Rabbani.



Setiap Muslim tidak seharusnya teragak-agak ketika mengisytiharkan hakikat yang agung ini. Ia tidak seharusnya merasa malu terhadap tabiat sistem hidup Rabbaninya. Ia seharusnya ingat apbila Islam bergerak dan bertindak di bumi, maka ia bergerak dan bertindak untuk mengisytiharkan pembebasan insan melalui perjuangan menegakkan uluhiyah Allah yang Maha Esa dan menghancurkan uluhiyah manusia. Islam tidak bergerak dan bertindak untuk memperjuangkkan sistem hidup ciptaan manusia, dan bukan pula untuk menegakkan kekuasaan seseorang pemimpin atau kekuasaan sebuah kerajaan atau sesuatu kekuasaan kelas atau kekuasaan sesuatu bangsa. Islam bukannya bertindak untuk menjadikan manusia abdi-abdi tanah untuk mengerjakan ladang-ladang kaum bangsawan seperti yang telah dilakukan oleh orang-orang Roman, dan bukan pula untuk menguasai pasaran-pasaran dan bahan-bahan mentah seperti yang telah dilakukan kapitalis-kapitalis, dan bukan pula untuk memaksakan sesuatu ideologi ciptaan manusia yang jahil dan kurang seperti yang telah dilakukan komunisme dan lain-lainnya dari ideologi-ideologi ciptaan manusia. malah Islam bergerak dan bertindak suatu sistem hidup yang diciptakan Allah yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Pakar dan Maha Melihat dan untuk menegakkan uluhiyah dan kekuasaan Allah yang Maha Esa demi membebaskan umat manuasia di bumi dari perhambaan kepada sesama makhluk.
Inilah hakikat agung yang harus disedari oleh orang-orang Islam yang berjiwa kalah dan bersikap difensif terhadap agama dan terkumat-kumit melahirkan opologi terhadap perkembangan Islam dan Jihad, Perang dan Revolusi Islam.

Kini eloklah kita mengetahui batas-batas tugas menyediakan kekutan dan peralatan perang. Nas al-Quran berbunyi:
Firman Allah: Al-Anfal 60
Untuk menakutkan musuh Allah dan musuh kamu dan orang-orang yang lain dari mereka yang tidak diketahui kamu, sedangkan Allah mengetahui mereka.
Itulah batas keupayaan yang maksima dimana kaum Muslimin tidak boleh cuai dari meyediakan segala punca kekuatan yang mampu diadakan mereka.
Tujuannya ialah untuk menimbulkan perasaan takut di dalam hati musuh-musuh Allah yang sekali gus merupakan musuh-musuh kaum Muslimin di dunia ini, iaitu musuh-musuh yang jelas yang diketahui oleh kaum muslimin dan musuh-musuh yang berada dibelakang yang tidak diketahui mereka atau musuh-musuh yang tidak menunjukkan perseturuan secara terang-terangan terhadap mereka, sedangkan Allah mengetahui rahsia-rahsia dan hakikat-hakikat mereka. Kumpulan musuh-musuh ini akan merasa gentar terhadap kekuatan Islam walaupun kekuatan itu belum lagi menghentam mereka. Kaum muslimin diperintah supaya menjadikan kuat dan supaya mereka mengumpulkan segala punca kekuatan yang mampu dikumpulkan mereka agar mereka ditakuti dan digeruni di muka bumi ini, dan agar kalimatullah terletak ditempat yang paling tinggi, dan agar seluruh ketaatan (agama) tertentu kepada Allah sahaja.
Oleh sebab usaha menyediakan kelengkapan perang itu memerlukan biaya yang besar dan oleh sebab seluruh sistem hidup Islam itu ditegakkan di atas landasan takaful, maka seruan Jihad, Perang dan Revolusi digandingkan dengan seruan mengorbankan harta kekayaan untuk Sabilullah.

Dan segala apa yang dibelanjakan kamu untuk Sabilullah akan dibalas dengan ganjaran yang sempurna kepada kamu dan kamu sama sekali tidak akan dianyayai.

Demikianlah Islam membersihkan Jihad, Perang dan Revolusi dan pengorbanan fi sabilullah dari segala tujuan kedunian dari segala kepentingan diri dan dari segala perasaan perkaumman dan kekelasan supaya Jihad, Perang dan Revolusi dan pengorbanan fi sabilullah itu benar-benar ikhlas kerana Allah “kerana sabilullah” untuk menegakkan kalimatullah dan mencapai keredhaanNya.
Oleh sebab itulah dari awal-awal lagi Islam menolak segala peperangan yang bertujuan mengangkatkan tokoh-tokoh dan kerajaan-kerajaan, segala peperangan yang bermatlamat eksploitasi dan mendapatkan pasaran-pasaran, segala peperangan yang bertujuan menjajah dan menghina segala peperangan yang bertujuan mengangkatkan negeri keatas negeri yang lain atau mengangkat sesuatu kaum keatas sesuatu kaum yang lain atau mengangkat sesuatu kelas keatas sesuatu kelas yang lain. Hanya satu sahaja pergerakan ketenteraan yang dihalalkan Islam, iaitu pergerakan Jihad, Perang dan Revolusi fi sabilullah, kerana didalam peperangan Allah tidah bertujuan mengangkat sesuatu bangsa atau sesuatu negara atau sesuatu kaum atau sesuatu kelas atau sesuatu tokoh atau umat, malah Allah mahu mengangkat uluhiyah dan kuasa hakimiyah, dan Allah terkaya dari semesta alam, tetapi konsep superioriti kekuasaan Allah adalah satu-satunya konsep yang dapat menjamin kebajikan, keberkatan, kemerdekaan dan kehormatan kepada seluruh manusia.

 Firman Allah :Al-Anfal 73Dan orang-orang kafir, mereka itu adalah penyokong dan pembela di antara sesama mereka. Jika kamu tidak melakukan demikian (bersatu sesama Islam dan berJihad, Perang dan Revolusi menentang kaum kafir) nescaya berlakulah penindasan di muka bumi dan kerosakan yang besar. 
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran al-Anfal 73) :

Segala-galanya mengikut tabiat masing-masing sebagai mana yang telah kami jelaskan sebelum ini. Masyarakat Jahiliyah tidak bergerak seperti individu-individu, malah ia bergerak seperti sikap makhluk organik (yang hidup ) segala anggotanya bergerak dan bertindak mengikut tabiat kewujudannya dan strukturnya masing-masing untuk mempertahankan diri dan kewujudannya. Mereka bertindak selaku pelindung terhadap satu sama lain. Oleh sebab itu Islam tidak dapat menghadapi mereka kecuali dalam bentuk sebuah masyarakat yang lain yang mempunyai ciri-ciri yang sama, tetapi lebih mendalam, lebih kukuh dan lebih kuat daripada ciri masyarakat Jahiliyah. Jika Islam tidak menghadapi mereka dalam bentuk sebuah masyarakat, di mana para anggotanya bertindak selaku pelindung terhadap satu sama lain, maka penindasan akan berlaku kepada anggota-anggotanya daripada masyarakat Jahiliyah kerana mereka tidak mampu menghadapi masyarakat Jahiliyah, di mana para anggotanya saling membantu terhadap satu sama lain. Seluruh bumi ini akan ditimpa huru-hara dan kacau bilau apabila Jahiliyah dapat mengalahkan Islam. Seluruh bumi akan dilanda kerosakan akibat Jahiliyah bertindak berleluasa terhadap Islam, akibat keleluasaan Uluhiyah Manusia terhadap Ulama Allah dan akibat umat manusia sekali jatuh ke dalam kehambaan kepada sesama manusia, dan inilah kerosakan yang paling teruk : 


Tidak ada amaran yang lebih besar daripada amaran ini dan tidak ada peringatan yang lebih serius daripada peringatan ini. Kaum Muslimin yang tidak menegakkan kewujudan mereka di atas asas kelompok organik yang bergerak, mempunyai satu kesetiaan dan satu kepimpinan nescaya mereka akan memikul dihadapan Allah – selain daripada menanggung keseksaan dalam kehidupan mereka – tanggungjawab huru-hara di bumi  dan tanggungjawab terhadap kerosakan yang besar ini 
“Jika kamu tidak melaksanakan dasar tolong menolong di antara sesama kamu nescaya berlakulah huru-hara dan kerosakan yang besar di muka bumi .”
Ayat-ayat ini (Anfal 60 dan 73) adalah ayat-ayat yang AKTIF dan POSITIF dalam merangsang dan menggerakkan kita ke arah JIHAD, PERANG dan REVOLUSI. Allah memerintahkan kita supaya kita sentiasa berada dalam keadaan yang BERSIAP SEDIA untuk BERPERANG dengan kaum kafir yang bertujuan untuk menundukkan mereka kepada kekuasaan Islam supaya seluruh pengabdian itu akhirnya hanyalah untuk Allah sahaja serta supaya dengan persiapan untuk peperangan itu kita akan dapat MENGGERUN dan MENAKUT-NAKUTKAN mereka. Allah juga memerintahkan kita untuk bersatu sesama Islam untuk melancarkan JIHAD, PERANG dan REVOLUSI terhadap orang-orang kafir supaya kita dapat menghindari daripada berlakunya segala bentuk penindasan, kezaliman, kejahatan, ancaman, pencerobohan dan kerosakan ke atas kita akibat daripada penguat kuasaan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia di kalangan kita di atas muka bumi ini. Allah memerintahkan kita supaya mencari KEKUATAN POLITIK, EKONOMI dan MILITERI sebagai persediaan untuk berperang dengan kekuasaan-kekuasaan dan kekuatan-kekuatan kufur baik di peringkat tempatan mahupun di peringkat yang global dan universal di dunia kita ini.

No comments:

Post a Comment