MERDEKA
Firman Allah : al-Araf 104,105
Dan ujar Musa : Sesungguhnya saya adalah utusan daripada Allah Tuhan semesta alam,
Sudah semestinya saya tidak harus mengatakan dengan menggunakan nama Allah sesuatu yang benar. Saya telah membawa kepada kamu keterangan yang jelas daripada Tuhan kamu. Oleh itu bebaskanlah kaum Bani Israil pergi bersama saya.
MERDEKA! Lihat, Bangsa
Melayu sudah merdeka! Ayuh, kita sudah berjaya! Apakah sebenarnya kita sudah
merdeka?
Tidak! Kita sebenarnya belum pernah mengenali erti kemerdekaan. Merdeka
yang kita laungkan itu merupakan slogan kosong dan penipuan semata-mata.
Kemerdekaan Malaysia daripada Britain adalah PENJAJAHAN dan KEKUFURAN kerana
ianya bererti membebaskan diri daripada Uluhiyah dan Rububiyah Britain untuk
digantikan dengan Uluhiyah dan Rububiyah Malaysia sedangkan kedua-duanya itu
adalah sama-sama didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia yang menafi,
menolak, mengingkari dan menentang Uluhiyah dan Rububiyah Allah serta kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Setiap kerajaan yang didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia adalah
PENJAJAHAN dan KEKUFURAN di sisi kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Kemerdekaan dalam pengertian kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ ialah pembebasan daripada penjajahan Uluhiyah dan Rububiyah
Manusia untuk berhijrah dan berada di bawah penjajahan Uluhiyah dan Rububiyah Allah
dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.
Dahulu
Malaysia berada di bawah penjajahan Britain, kini adalah giliran dan masanya
pula bagi kedua-dua Britain dan Malaysia untuk sama-sama berada di bawah PENJAJAHAN
yang selain daripada Allah, iaitu penjajahan oleh Uluhiyah dan Rububiyah Manusia
ke atas manusia serta sama-sama sedang aktif dalam menafi, menolak, mengingkari
dan menentang Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan
kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Sebagai mana Britain itu adalah sebuah negara yang syirik dan
kufur, Malaysia adalah juga sebuah negara yang syirik dan kufur kerana
kedua-duanya itu adalah didasarkan kepada penjajahan Uluhiyah dan Rububiyah Manusia
yang syirik dan kufur. Kemerdekaan Malaysia daripada Britain bererti perubahan
dan penghijrahan daripada satu kekuasaan kufur yang lama kepada satu kekuasaan
kufur yang baru, atau daripada Jahiliyah yang lama kepada Jahiliyah yang baru –
tidak lebih daripada itu ! Malaysia dan seluruh massa umat Islam kita di Malaysia
ini dari dahulu sehingga ke masa kini tidak pernah merasai dan mengenali erti
kemerdekaan yang sebenar mengikut pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ .
Kita tetap kekal berada dalam penjajahan Jahiliyah berkurun-kurun lamanya!
Pengertian merdeka :
1. Merdeka adalah Islam, manakala penjajahan adalah kekufuran;
2. Merdeka bererti berpegang teguh kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, berada dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ serta ketaatan, kepatuhan dan ketundukan kepada segala peraturan dan undang-undang daripada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, di luar kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ tidak wujud kemerdekaan;
3. Medeka adalah penjajahan Allah ke atas manusia, manakala penjajahan manusia kepada manusia adalah kekufuran;
4. Merdeka adalah pembebasan manusia yang total dan absolute daripada pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia dan merdeka adalah pengabdian manusia yang total dan absolute kepada Allah sahaja;
5. Merdeka bererti beribadat kepada Allah dan menolak ibadat kepada yang selain daripada Allah;
6. Merdeka bererti menjauhi dan memisahkan diri daripada kerajaan manusia dan undang-undang manusia serta untuk bertindak dengan terbuka, aktif dan total dalam menafi, menolak, mengingkari dan menentangnya dengan terbuka, aktif dan total sehingga ianya mengalami kehancuran yang total untuk digantikan dengan kerajaan Allah dan undang-undang Allah;
7. MERDEKA adalah keadilan, kebebasan, keamanan, keselamatan, kebahagiaan, kerahmatan, kesempurnaan dan kemuliaan kepada kehidupan manusia di atas muka bumi ini.
Firman Allah : al-Araf 104,105
Dan ujar Musa : Sesungguhnya saya adalah utusan daripada Allah Tuhan semesta alam,
Sudah semestinya saya tidak harus mengatakan dengan menggunakan nama Allah melainkan sesuatu yang benar. Saya telah membawa kepada kamu keterangan yang jelas daripada Tuhan kamu. Oleh itu bebaskanlah kaum Bani Israil pergi bersama saya.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Nabi Musa telah mencabar Firaun dan kuncu-kuncunya dengan mengemukakan
hakikat Aqidah Islam yang tunggal yang dikemukakan oleh setiap nabi sebelum
atau selepasnya untuk mencabar aqidah-aqidah Jahiliyah yang karut. Beliau
mencabar Firaun dengan hakikat aqidah ini sedangkan beliau sedar bahawa aqidah
ini merupakan suatu pemberontakan terhadap Firaun, terhadap para pembesarnya,
terhadap kerajaan dan sistem pemerintahannya kerana konsep Rububiyah Allah
terhadap seluruh alam dari awal-awal lagi bererti memansukh dan membatalkan
legaliti mana-mana undang-undang dan peraturan yang dikuatkuasakan oleh
pemerintahan yang lain daripada syariat Allah dan perintah –Nya, juga membawa
erti mengenyahkan setiap Taghut daripada memperhambakan manusia kepada
kekuasaannya dan menundukkan mereka kepada undang-undang dan perintah yang lain
daripada Allah . Beliau mencabar Firaun dengan hakikat yang besar ini dengan
sifatnya sebagai utusan daripada Tuhan semesta alam yang berkewajipan dan
dipastikan supaya mengatakan sesuatu hakikat yang benar atas nama Allah yang
mengutuskannya
Perisytiharan konsep Rububiyah Allah yang merangkumi semesta alam itu
sendiri merupakan perisytiharan pembebasan manusia, iaitu pembebasan daripada
tunduk, patuh, mengikut dan mengabdikan diri kepada yang lain daripada Allah,
juga pembebsan daripada peraturan dan undang-undang manusia, pembebasan
daripada hawa nafsu, pembebasan daripada tradisi-tradisi manusia dan daripada
pemerintahan manusia.
Berdasarkan hakikat inilah, Nabi Musa as diperintah menuntut daripada
Firaun supaya membebaskan kaum Bani Israil :
Firman Allah : al-Araf 104,105
Dan ujar Musa : Sesungguhnya saya adalah utusan daripada Allah Tuhan semesta alam,
Sudah semestinya saya tidak harus mengatakan dengan menggunakan nama Allah sesuatu yang benar. Saya telah membawa kepada kamu keterangan yang jelas daripada Tuhan kamu. Oleh itu bebaskanlah kaum Bani Israil pergi bersama saya.
Kita kini sedang berada di bawah
penjajahan demokrasi, kerajaan demokrasi dan peraturan dan undang-undang
demokrasi dengan segala gejala penindasan, kezaliman, kejahatan, ancaman,
pencerobohan dan kerosakan ke atas kita kerana kita taat, patuh, tunduk dan
mengabdikan diri kita kepadanya, iaitu kepada agama demokrasi , kerajaan
demokrasi dan segala peraturan dan undang-undang demokrasi yang syirik dan
kufur. Situasi kita kini adalah sama dengan situasi Bani Israil yang dibelenggu
dan dizalimi oleh Firaun. Allah memerintahkan Nabi Musa as supaya memerdeka dan
membebaskan kaumnya daripada kezaliman dan penindasan Firaun. Begitu juga Allah
memerintahkan kita supaya membebaskan diri kita daripada taat, patuh dan tunduk
kepada demokrasi, kerajaan demokrasi dan peraturan dan undang-undang demokrasi serta
seluruh Tuhan Manusia yang berada di dalam sistem politik demokrasi kita
ini melalui Jihad dan Perang supaya kita
wujud dan hidup dalam keadaan yang bebas dan merdeka. Sekiranya kita taat,
patuh, tunduk dan mengabdikan diri kita kepada demokrasi, kerajaan demokrasi
dan peraturan dan undang-undang demokrasi serta kepada Tuhan-tuhan Manusia di
dalam sistem politik demokrasi kita ini dengan redha dan selesa sahaja, ianya
bererti kita telah mencampakkan diri kita ke dalam kesyirikan dan kekufuran .
Penjajahan kaum kafir ke atas kita
adalah penindasan, begitu juga penjajahan kaum Islam ke atas sesama umat Islam
adalah juga penindasan – setiap penjajahan manusia ke atas manusia itu adalah
penindasan, kezaliman, kejahatan, ancaman, pencerobohan, kehinaan dan kerosakan
ke atas manusia dan kemanusiaan. Tujuan agama Allah ialah untuk MEMERDEKAKAN
seluruh umat manusia, baik yang Islam mahupun yang bukan Islam, daripada
penjajahan manusia kepada sesama manusia supaya penjajahan manusia yang total
dan absolute itu hanyalah kepada Allah sahaja yang mewujudkan keadilan,
kebebasan, keamanan, keselamatan, kebahagiaan, kesempurnaan dan kemuliaan
mengikut neraca-neraca Allah. Allah sahaja yang berhak untuk menjajah manusia. Kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti MERDEKA, iaitu PENJAJAHAN MANUSIA
yang total dan absolute kepada Allah sahaja dengan sekali gus menolak
penjajahan yang wujud dalam bentuk pengabdian manusia kepada sesama manusia. Hanya
Allah sahaja yang berhak untuk menjajah manusia kepada kekuasaan dan
kerajaan-Nya dan kepada segala peraturan dan undang-undang-Nya, sedangkan
penjajahan manusia ke atas manusia adalah kesyirikan dan kekufuran.
Firman Allah : az-Zariat 56
Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk menyembah dan beribadat kepadaKu,
Ibadat kepada Allah bererti
kemerdekaan manakala ibadat kepada yang selain daripada Allah adalah kezaliman
dan kerosakan. Setuju dan redha serta ketaatan terhadap kerajaan demokrasi yang
syirik dan kufur ini adalah keimanan dan ibadat kepada Tuhan-tuhan Manusia yang
bererti kekufuran, kezaliman dan kerosakan, manakala sikap dan tindakan
penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total
terhadap kerajaan demokrasi adalah keimanan dan ibadat kepada Allah yang bererti
kemerdekaan dan kebebasan.
Allah jadikan manusia dan jin bukan
hanya untuk beribadat kepada Allah dalam solat, puasa, haji dan segala
peribadatan ritual yang lain sahaja, tetapi Allah menjadikan manusia dan jin
untuk memikul tugas dan tanggungjawab yang lebih besar dan agung dan yang lebih
luas dan menyeluruh, iaitu untuk memerintah bumi sebagai KHALIFAH ALLAH di bumi
dan untuk memajukannya mengikut fitrah Allah. Dalam melaksanakan tugas-tugas
mereka yang agung dan luas ini, manusia dipertanggungjawabkan untuk membangun
dan membentuk kerajaan-kerajaan Allah dengan mentaati dan menjalankan peraturan
dan undang-undang Allah di bumi. Ketaatan manusia kepada Allah dalam
menjalankan tugas-tugas KHILAFAH yang mencakupi seluruh bidang kehidupan
manusia supaya manusia terus wujud dan hidup dalam keadaan BEBAS, MULIA DAN
MERDEKA adalah IBADAT kepada Allah. Ayat yang ringkas dan pendek ini
membicarakan mengenai konsep agama yang agung, iaitu IBADAT kepada Allah yang
meliputi seluruh bidang kehidupan manusia – politik, ekonomi, sosial, akhlak,
budaya dan perhubungan antara bangsa, dan sekali-kali tidak terhad hanya kepada
ibadat-ibadat solat, puasa dan haji sahaja seperti mana yang lazimnya difahami
dan diamalkan kini oleh seluruh umat Islam di dunia.
Perbuatan menghadkan amalan ibadat
kepada solat, puasa dan haji sahaja tanpa ibadat dalam politik, ekonomi, sosial
dan akhlak adalah kesesatan!
Tujuan
agama Allah ialah untuk BERIBADAT kepada Allah dengan mentaati dan mematuhi
Allah, kerajaan Allah dan undang-undang Allah dan dengan memerdekakan manusia
daripada penjajahan manusia kepada sesama manusia dengan cara memisahkan diri
daripada kerajaan manusia dan undang-undang manusia itu, dan dengan mencabut
segala ketaatan dan kesetiaan kepada kerajaan manusia dan undang-undang manusia
itu, serta dengan menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif
dan total terhadap kerajaan dan undang-undang manusia itu. Allah menjadikan
manusia dan jin dalam keadaan MERDEKA dan Allah menghendaki supaya manusia dan
jin terus hidup kekal dalam keadaan MERDEKA. Inilah fitrah manusia dan inilah
KEMERDEKAAN MANUSIA yang semula jadi daripada Allah. KEMERDEKAAN MANUSIA itu
adalah hak-hak asasi manusia sebagai satu limpah kurnia dan anugerah istemewa
daripada Allah kepada manusia.
Di sini kita dapati bahawa apa yang
tidak diketahui dan difahami oleh massa umat Islam kita ialah mengenai
pengertian IBADAT yang berhubung kait dengan konsep KHILAFAH, iaitu :
1. Ibadat dalam bentuk ketaatan dan kepatuhan kepada kerajaan Allah, politik Allah, undang-undang Allah, dan moral Allah;
2. Ibadat dalam bentuk penafian, penolakan, pengingkaran,dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap kerajaan demokrasi, undang-undang demokrasi, keadilan demokrasi dan moral demokrasi.
Solat, puasa dan haji ini tetap adalah
ibadat kepada Allah yang tiada siapa pun boleh mempertikaikannya lagi, tetapi
kita tidak menyedari bahawa ketaatan dan kepatuhan kepada peraturan dan
undang-undang Allah dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan
perhubungan antarabangsa adalah juga bidang-bidang ibadat kepada Allah yang
skop dan dimensinya adalah lebih luas dan menyeluruh, serta nilai-nilainya
adalah lebih mahal, tinggi dan agung di sisi Allah swt.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran -
Hud) :
Sebenarnya dalam konsep dan
kefahaman Islam tidak ada aktiviti manusia yang tidak tergolong di dalam amal
ibadat atau tidak dituntut agar direalisasikan konsep ibadat dalam aktiviti
itu, kerana matlamat seluruh sistem hidup Islam ialah merealisasikan konsep ibadat
daripada awal hingga ke akhir.
Tidak ada matlamat yang lain di
dalam sistem hidup Islam yang berkaitan dengan peraturan pemerintahan,
peraturan ekonomi, undang-undang jenayah, undang-undang sivil, undang-undang
keluarga dan sebagainya daripada undang-undang dan peraturan yang terkandung
dalam sistem hidup Islam kecuali semuanya bermatlamat untuk merealisasikan
konsep beribadat di dalam kehidupan manusia.
Aktiviti manusia dikira tidak
bersifat ibadat dan dikira tidak merealisasikan matlamat ibadat yang digariskan
oleh al-Quran sebagai matlamat kewujudan manusia kecuali aktiviti itu dilakukan
mengikut sistem hidup Rabanni. Dengan cara ini sahaja terlaksananya tujuan
mengkhususkan sifat Uluhiyah kepada Allah sahaja dan tujuan mengiktirafkan
Ubudiyah kepada Allah sahaja, jika tidak, maka aktiviti itu akan terkeluar
daripada konsep ibadat dan daripada konsep Ubudiyah atau dengan lain-lain
ungkapan, ia terkeluar daripada matlamat kewujudan manusia seperti yang
dikehendaki Allah, iaitu terkeluar daripada agama Allah.
Jenis-jenis aktiviti yang
disifatkan oleh ulama fiqah dengan nama ibadat-ibadat, apabila disemakkan
kedudukan-kedudukannya di dalam al-Quran nescaya akan terserlah satu hakikat
yang nyata, yang tidak boleh diabaikan, iaitu aktiviti-aktiviti ibadat itu tidak
disebut di dalam al-Quran secara menunggal atau terasing daripada segala jenis
aktiviti yang lain, yang distilahkan oleh ulama fiqah dengan nama muamalat,
malah kedua-dua jenis aktiviti itu mempunyai hubung kait yang rapat dalam
huraian al-Quran, di samping mempunyai hubung kait yang rapat di dalam sistem
bimbingan al-Quran, kerana aktiviti muamalat itu dikira sebagai sebahagian
daripada sistem ibadat yang menjadi matlamat kewujudan manusia, juga dikira
sebagai kegiatan yang merealisasikan konsep Ubudiyah dan konsep mengifradkan
sifat Uluhiyah kepada Allah swt sahaja.
Pembahagian aktiviti-aktiviti
manusia kepada ibadat dan muamalat lama kelamaan telah membuat
setengah-setengah orang Islam berfikir bahawa mereka boleh menjadi kaum
Muslimin apabila mereka melaksanakan aktiviti ibadat mengikut hukum-hukum Islam
walaupun mereka menjalankan segala aktiviti muamalat mengikut satu sistem hidup
yang lain, yang tidak diterima daripada Allah, malah diterima daripada Tuhan
yang lain, yang mengatur undang-undang dan peraturan-peraturan hidup mereka
tanpa diizinkan Allah.
Ini adalah satu pandangan atau
kefahaman yang salah, kerana Islam adalah satu kesatuan yang tidak boleh
dicaing dan diceraikan, dan sesiapa yang mencaingkan Islam kepada dua bahagian
bererti ia keluar daripada kesatuan ini atau dengan ungkapan yang lain ia
keluar daripada sistem agama ini.
Ini adalah satu hakikat yang agung
yang harus diberi perhatian yang berat oleh setiap Muslim yang ingin menegakkan
keislamannya dan dalam waktu yang sama ingin merealisasikan matlamat
kewujudannya sebagai insan.
Kini kami ingin menambahkan kepada
keterangan petikan-petikan yang kami nukilkan di sini pernyataan yang telah
kami paparkan sebelum ini dalam juzu ini bahawa orang-orang Arab yang pertama
kali ditujukan al-Quran ini kepada mereka tidak pernah membataskan pengertian
kata-kata ibadat, apabila diperintahkan beribadat kepada penunaian syiar-syiar
ibadat semata-mata, malah mereka memahami bahawa yang dimaksudkan dengan
kata-kata ibadat itu ialah ketaatan dan kepatuhan menjunjung semua perintah
Allah dan mereka harus mananggalkan daripada leher mereka belenggu ketaatan
kepada yang lain daripada Allah dalam semua perintah-Nya. Rasulullah saw
sendiri telah mentafsirkan dengan Nas yang terang pengertian kata-kata ibadat
itu sebagai mengikut dan menjunjung perintah dan bukannya syiar-syiar amalan
ibadat yang tertentu ketika menjawab sangkalan Adi ibn Hatim mengenai ayat
orang-orang Yahudi dan Kristian yang telah disifatkan oleh al-Quran sebagai
orang-orang yang memperTuhankan ulama-ulama
dan paderi-paderi mereka. Hujah beliau : sebenar mereka (ulama dan
paderi-paderi kaum Yahudi dan Kristian) telah menghalalkan perkara-perkara yang
diharamkan Allah kepada mereka dan mengharamkan perkara yang dihalalkan Allah
kepada mereka, lalu mereka (orang-orang Yahudi dan Kristian ) mengikut dan
menjunjung (fatwa-fatwa mereka yang karut itu), dan inlah maknanya mereka telah
menyembah mereka. Sebenarnya kata-kata ibadat yang diertikan dengan syiar-syiar
ibadat yang tertentu itu adalah dibuat kerana memandangkan syiar-syiar ibadat
itu sebagai salah satu bentuk gambaran ketaatan dan kepatuhan kepada Allah
dalam sesuatu urusan yang tertentu, tetapi pengertian syiar-syiar ibadat itu
tidaklah merangkumi segala pengertian ibadat dan ia hanya merupakan pengertian
secara cabangan bukan pengertian secara pokok.
Saiyyid Qutb menghuraikan bahawa agama Allah bukanlah
semata-mata ibadat yang terhad dalam bentuk solat, puasa, zakat, haji dan
segala ibadat ritual sahaja, tetapi seluruh muamalat itu adalah juga ibadat
kepada Allah. Tidak wujud pembahagian dan pengasingan di antara ibadat dengan
muamalat dalam agama Islam. Melakukan muamalat kepada Allah adalah ibadat
kepada Allah, dan justeru melakukan muamalat kepada yang selain daripada Allah
adalah ibadat kepada yang selain daripada Allah. Isu yang dibicarakan di sini
ialah mengenai pengertian ibadat kepada Allah, dan bahawa setiap muamalat itu
adalah tergolong sebagai ibadat, malah setiap kegiatan, perbuatan dan amalan
yang dilakukan kerana Allah dan mengikut cara dan peraturan daripada Allah
serta yang disuruh dan diperintahkan Allah, ianya adalah ibadat kepada Allah.
Huraian Saiyyid Qutb mengenai pengertian ibadat yang luas dan
menyeluruh membolehkan kita untuk membuat kesimpulan bahawa segala amalan dan
tindakan dalam bentuk penafian, penolakan, pengingkaran,dan penentangan yang
terbuka, aktif dan total terhadap kerajaan demokrasi, undang-undang demokrasi,
keadilan demokrasi dan moral demokrasi adalah IBADAT kepada Allah. Seseorang
yang tidak melakukan ibadat kepada Allah dalam bentuk yang seperti ini bererti ia
telah melakukan kerosakan kepada pegangan dan amalannya akan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang
mengeluarkannya daripada agama Allah.
Firman Allah : an-Nahl 36
Sembahlah Allah dan jauhilah Taghut.
Perintah supaya kita menyembah Allah sahaja bukanlah hanya
terhad kepada solat, puasa, haji, zakat sahaja, malah ianya meliputi ketaatan dan
kepatuhan kepada kerajaan, undang-undang, peraturan-peraturan dan sistem-sistem
daripada Allah dengan sekali gus menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan
terbuka, aktif dan total terhadap kerajaan, undang-undang, peraturan-peraturan
dan sistem-sistem yang selain daripada Allah seperti demokrasi.
Seseorang Islam yang tekun mengerjakan solat dan segala peribadatan
ritual tanpa ketaatan kepada Allah dalam kerajaan, undang-undang,
peraturan-peraturan dan sistem-sistem, bukanlah seseorang yang menyembah Allah
dan oleh yang demikian ia tidak menganuti agama Allah. Begitu juga seseorang
Islam yang tidak menjauhi demokrasi, kerajaan dan undang-undang demokrasi serta
ia tidak menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan
total terhadap demokrasi, kerajaan dan undang-undang demokrasi, bererti ia
tidak menyembah Allah dan ia bukanlah seseorang yang menganuti agama Allah. Ia
sedang dijajah dan ditindas oleh manusia dan sedang menganuti dan mengimani
agama manusia yang selain daripada agama Allah. Ia berada jauh dalam kesesatan
dan berada jauh daripada naungan kemerdekaan dan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ .
Firman Allah : al-Maidah 44, 45, 47
Barangsiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan Allah mereka itu adalah orang-orang kafir, zalim dan fasik.
Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran) :
Tujuan agama yang datang daripada
Allah ialah untuk menjadi satu sistem hidup, iaitu satu sistem hidup yang
realistik. Kedatangan agama Allah ialah untuk memegang teraju kepimpinan hidup
manusia, untuk mengatur, membimbing dan memeliharanya. Tidak ada agama yang
datang daripada Allah untuk semata-mata menjadikan Aqidah hati nurani sahaja
dan tidak pula untuk dijadikan syiar ibadat yang dikerjakan di rumah-rumah
ibadat dan mihrab-mihrab. Walaupun kedua-duanya perlu bagi kehidupan manusia
dan penting dalam mentarbiyahkan hati nurani manusia, tetapi kedua-duanya tidak
cukup untuk memimpin kehidupan dan untuk mengatur, membimbing dan memeliharanya
jika di atas asas kedua-duanya tidak ditegakkan satu sistem, satu peraturan dan
satu syariat yang diamalkan dalam kehidupan manusia, di mana mereka boleh
dihukum dengan undang-undang dan kuasanya, iaitu mereka boleh dikenakan
hukuman-hukuman apabila mereka melanggar dan menyalahinya.
Kehidupan manusia tidak mungkin
menjadi betul dan kukuh melainkan apabila menerima Aqidah, syiar-syiar ibadat,
undang-undang dan peraturan daripada satu sumber yang sama berkuasa di atas
dhamir dan hati manusia di samping berkuasa di antara harakat dan perilaku
mereka, iaitu kuasa yang menentukan ganjaran dan balasan di dunia mengikut
undang-undang dan peraturan di samping menentukan ganjaran dan balasan dalam
kehidupan akhirat mengikut hisab-Nya.
Tetapi apabila kuasa itu berbelah
bahagi dan sumber penerimaan juga berbelah bagi, iaitu kuasa di dalam hati dan
syiar-syiar ibadat diberikan kepada Allah, sedangkan kuasa di dalam bidang
undang-undang dan peraturan diberikan kepada yang lain daripada Allah, atau
kuasa menentukan balasan dan ganjaran di akhirat diberikan kepada Allah
sementara kuasa dalam menentukan hukuman-hukuman dan balasan-balasan di dunia
diberikan kepada yang lain daripada Allah. Di waktu ini jiwa manusia akan
terkoyak dan tercaing di antara dua kuasa yang berlainan, di antara dua arah
tujuan yang berlainan dan di antara dua sistem yang berlainan dan di waktu ini
jiwa manusia akan dilanda kerosakan, iaitu kerosakan yang diisyaratkan oleh
ayat-ayat al-Quran di berbagai-bagai tempat :
“Jika pada keduanya (langit dan bumi ) ada Tuhan selain daripada Allah nescaya kedua-duanya musnah (4:22).”
“Andai kebenaran itu menurut hawa nafsu mereka tentulah musnah segala langit dan bumi dan para penghguninya (mukminun 71).”
“Kemudian kami jadikan engkau di atas satu syariat daripada perintah Allah. Oleh itu ikutkannya dan janganlah engkau mengikut hawa nafsu orang yang tidak mengetahui (Jaathiyah 18).”
Oleh sebab inilah seluruh agama
yang datang daripada Allah adalah bertujuan untuk dijadikan satu sistem hidup
sama ada agama ini datang untuk satu negeri di antara berbagai-bagai negeri
atau untuk satu umat di antara berbagai-bagai umat atau untuk seluruh umat
manusia dengan seluruh generasinya. Agama itu datang membawa satu syariat yang
tertentu untuk mengendalikan realiti kehidupan di samping membawa Aqidah yang
membentuk kefahaman dan pandangan yang betul terhadap hidup dan membawa
syiar-syiar ibadat yang menghubungkan hati manusia dengan Allah. Ketiga-tiga
aspek ini merupakan asas agama yang datang daripada Allah, kerana kehidupan
manusia tidak mungkin menjadi betul dan
kukuh melainkan apabila agama Allah dijadikan sistem hidup.
Di dalam al-Quran terdapat
berbagai-bagai bukti yang menunjukkan bahawa agama-agama samawi yang pertama
yang mungkin diturunkan untuk sesebuah negeri atau untuk sesuatu suku kaum itu
adalah mendokong cara kesepaduan (tiga aspek) ini dalam bentuk yang sesuai
dengan taraf perkembangan yang dilalui oleh negeri atau suku kaum itu. Di sini
al-Quran membentangkan ciri kesepaduan ini di dalam tiga agama samawi yang
utama, iaitu agama Yahudi, agama Kristian dan agama Islam.
Tujuan kedatangan Islam ke dunia ini
adalah untuk memerdekakan manusia daripada penjajahan manusia kepada sesama
manusia dengan membentuk satu sistem hidup Allah di bawah kekuasaan Negara
Allah dan untuk memimpin umat manusia ke jalan yang benar. Seluruh umat
manusia, Islam mahupun bukan Islam, dikehendaki Allah untuk berada di bawah
kekuasaan Islam dan untuk dipimpin oleh kekuasaan Islam ini kepada kemerdekaan,
iaitu kemerdekaan daripada penjajahan manusia kepada sesama manusia, dan
kemerdekaan dalam erti kata penjajahan Allah yang total dan absolute ke atas
manusia. Allah menghendaki supaya manusia hidup dalam keadaan yang bebas dan
merdeka. Dalam mencapai matlamat kemerdekaan yang amat tinggi dan mulia
kedudukannya di sisi Allah, Allah mewajibkan kita untuk melancarkan Jihad dan
Perang ke atas musuh-musuh Allah yang sedang berkuasa, berdaulat dan memerintah
ke atas umat manusia!
Firman Allah :al-Baqarah 251Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini. Firman Allah : al-Hajj 40Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.
Ayat-ayat
di atas ini bermaksud bahawa kerosakan yang amat besar akan berlaku ke atas
umat manusia di bumi ini sekiranya
segolongan orang-orang yang beriman tidak bangkit untuk menyerang dan memerangi
segolongan manusia yang jahat dan zalim. Apabila manusia berada di bawah
sesuatu kerajaan dan kekuasaan yang mengabdikan manusia kepada kekuasaan
manusia, seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita ini, mereka itu disifatkan
Allah sebagai orang-orang yang berada dalam kezaliman, penindasan dan kerosakan
yang besar. Justeru Allah mewajibkan pelancaran Jihad dan Perang ke atas
kerajaan yang zalim dan jahat itu untuk membebaskan manusia daripada kezaliman,
penindasan dan kerosakan itu untuk membawa manusia kepada pengabdian yang total
dan absolute kepada Allah swt sahaja agar manusia berada dalam kemerdekaan, kebebasan,
keamanan dan keselamatan mengikut neraca-neraca Allah.
Di sini kita dapat melihat kemunculan satu prinsip Islam
yang Maha Besar – iaitu perhubungan di antara JIHAD dan PERANG di satu pihak
dengan KEMERDEKAAN di satu pihak yang lain, atau di antara Jihad dan Perang di
satu pihak dengan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ di
satu pihak yang lain. Allah memerintahkan kita untuk berperang dan berjihad
untuk mengembang dan melebarkan kekuasaan dan pengaruh kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ di atas muka bumi ini
supaya seluruh manusia, Islam dan bukan Islam, mengabdikan diri mereka kepada
Allah dengan mengalah, tunduk dan merendah diri, dengan redha atau dengan
terpaksa, ke bawah penjajahan Allah yang total dan absolute. Allah
memerintahkan kita untuk berperang dan berjihad untuk membebaskan diri kita
daripada fenomena pengabdian manusia kepada sesama manusia supaya kita wujud di
bumi ini dalam keadaan merdeka. Kemerdekaan itu adalah kemerdekaan Aqidah yang
amat mahal yang diperintahkan Allah untuk dibeli dengan pengorbanan jiwa dan
harta dan keluarga !
Islam tidak memberi kebebasan kepada orang-orang kafir
untuk berada di bawah kekuasaan kufur dengan menjalankan sistem hidup kufur
mereka. Orang-orang Amerika dan Eropah di Barat dan orang-orang Cina dan Jepun
di Timur ini tidak dibenarkan Allah untuk berada di bawah pemerintahan mereka
dengan menjalankan sistem kehidupan mereka sendiri. Kesemua manusia, termasuk
orang-orang kafir, diperintahkan oleh Allah dengan PAKSAAN, KEKERASAN dan
pelancaran PERANG agar mereka itu berada di bawah kekuasaan Islam supaya mereka
menikmati kebajikan, kebaikan dan faedah yang wujud dan berada dalam sistem
kehidupan Islam. Kita diperintahkan Allah untuk menyeru mereka supaya menerima,
mentaati dan berada di bawah kerajaan dan hukum Allah dan kita juga
diperintahkan untuk memerangi dan menundukkan mereka supaya mereka berbuat
demikian. Kita boleh ganggu mereka dan kita boleh mengambil bahagian serta
mencampuri dalam segala urusan di dalam negara mereka yang berbentuk ‘dalaman’
dan “private” kerana dalam Islam tidak ada sempadan-sempadan negara, politik,
geografi, wilayah, bangsa, bahasa dan agama di antara kita dengan mereka. Kita
diperintahkan untuk mengganggu mereka bagi pihak Allah dan di atas nama Allah
sehinggalah mereka itu tidak dapat mengganggu orang-orang lain dan tidak pula
mereka itu diganggu oleh orang-orang lain. Inilah sifat-sifat dinamisme,
radikalisme, revolusi dan universalisme Islam yang Maha TINGGI dan inilah Misi
Kita yang Maha Agung sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini! Ketaatan
kepada perintah-perintah Allah untuk menegakkan kekuasaan Allah, membentuk
sistem hidup Allah, membimbing dan memimpin seluruh umat manusia, serta
pelancaran Jihad dan Perang terhadap musuh-musuh Islam untuk mencapai
matlamat-matlamat ini, kesemuanya ini adalah IBADAT kepada Allah.
Umat Islam diperintahkan Allah untuk melancarkan Jihad
dan Perang ke atas musuh-musuh Islam tanpa terlebih dahulu Islam itu diserang,
diperangi, dicerobohi, diancam dan dizalimi oleh mereka itu (musuh-musuh Islam)
di atas prinsip untuk meruntuhkan kekuasaan kufur yang menunduk, menjajah dan
mengabdikan manusia kepada sesama manusia, dan untuk menyerahkan negara-negara
kufur dan orang-orang kafir kepada kekuasaan Islam supaya seluruh orang-orang
kafir dan orang-orang Islam serta seluruh manusia berada di bawah sistem yang
mengabdikan manusia kepada Allah sahaja yang memerdekakan manusia, dan
kemerdekaan itu akan mewujudkan keadilan, kebebasan, keamanan, keselamatan dan
kesempurnaan hidup yang hakiki mengikut neraca-neraca Allah. Inilah ertinya
MERDEKA di sisi Allah dan KEMERDEKAAN seperti inilah yang menjadi TUJUAN dan
MATLAMAT PERJUANGAN agama Allah!
PENJAJAHAN
ALLAH ke atas manusia adalah KEMERDEKAAN dan KEBEBASAN yang hakiki sedangkan
penjajahan manusia ke atas sesama manusia adalah kesyirikan dan kekufuran di sisi
kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang mewujudkan gejala penindasan, kezaliman,
kejahatan, ancaman, pencerobohan dan kerosakan ke atas manusia dan di kalangan
manusia. Allah sahaja yang berhak untuk menjajah manusia sedangkan manusia
tidak berhak untuk berbuat demikian. Isu yang Maha Agung dalam penciptaan
makhluk dan alam semesta ialah PENJAJAHAN ALLAH yang total dan absolute ke atas
manusia dan segala makhluk Allah. Isu ini adalah isu kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ. Tugas yang
paling utama dan mendesak kini bagi orang-orang yang beriman kepada kalimah
ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang sedang berada di bawah kerajaan
demokrasi Malaysia hanyalah Perjuangan dan Jihad untuk menghapuskan penjajahan
manusia ke atas manusia dan untuk MENGEMBALI dan MEMULANGKAN kuasa untuk
menjajah manusia kepada Allah sahaja dengan cara merampas segala kekuatan dan
kekuasaan yang sedang berada pada manusia itu dengan kekerasan dan perang, dan
tugas ini hendaklah diutama dan didahului sebelum melaku dan menyempurnakan
sebarang tugas dan ibadat yang lain termasuklah ibadat-ibadat solat, puasa,
sedekah, mencari rezeki dan tugas-tugas harian terhadap keluarga.
No comments:
Post a Comment