Monday 12 March 2012

HIZBU AT-TAHRIR ADALAH KAFIR


HIZBU AT-TAHRIR ADALAH KAFIR 

Hizbu at-Tahrir mendakwakan bahawa tidak ada REVOLUSI dalam bentuk perang dalam Islam terhadap sesebuah kerajaan manusia seperti kerajaan demokrasi Malaysia yang syirik dan kufur ini di atas beberapa sebab :

1.  Jihad, Perang dan Revolusi bukan tanggungjawab individu atau sesuatu golongan, tetapi       tanggungjawab sesebuah kerajaan Islam;
2.    Tidak wujud Jihad dan Perang dalam bentuk yang OFENSIF, kesemua perang dalam Islam adalah Jihad dan Perang yang DEFENSIF sahaja;
3.   Taat dan patuh kepada Sunnah Rasulullah saw, iaitu kita tidak memerangi sesebuah kerajaan Jahiliyah pada zaman Jahiliyah seperti mana kerajaan demokrasi Malaysia kita ini memandangkan Rasulullah saw tidak memerangi kaum Quraisy Mekah pada zaman Jahiliyah Mekah, Baginda hanya berperang setelah wujudnya sebuah kerajaan Islam di Medinah. 

Tanggungjawab untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi adalah tanggungjawab individu :

Firman Allah : an-Nisa 84
Oleh itu berperanglah kerana sabilullah. Engkau tidak ditaklifkan selain daripada kewajipanmu sendiri sahaja dan berilah perangsang kepada orang-orang yang beriman semoga Allah menahan bahaya serangan orang-orang kafir itu dan Allah amatlah besar kekuatan-Nya dan amatlah berat penyiksaan-Nya.
 
Jihad, Perang dan Revolusi adalah tanggungjawab individu, dan justeru sekumpulan individu Islam walaupun tanpa kewujudan sesebuah kerajaan Islam itu adalah dipertanggungjawabkan untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi ke atas sesuatu kerajaan manusia yang syirik dan kufur. Ini bererti wujudnya REVOLUSI dalam Islam. Perintah Allah untuk berperang di zaman Medinah adalah berbentuk UMUM, FINAL dan MUKTAMAD yang dimaksudkan untuk dilancarkan pada kesemua zaman dan masa, dan untuk seluruh individu dan kumpulan, serta untuk seluruh kerajaan Islam.

Solat, puasa, zakat, haji dan seluruh syariat Islam belum lagi wujud pada zaman Jahiliyah Mekah, sehubungan dengan ini, kita ingin bertanya HIZBU AT-TAHRIR, apakah semua ibadat ritual seperti ini belum lagi wajib ke atas kita sekarang ini kerana kita masih berada dalam era Jahiliyah di bawah kerajaan Jahiliyah? Kesemua ibadat ini dan seluruh syariat Islam adalah wajib ke atas kita pada masa kita ini dan justeru, Jihad, Perang dan Revolusi adalah wajib ke atas kita kerana segala perintahnya adalah berbentuk UMUM, FINAL dan MUKTAMAD yang tidak terbatas kepada sesuatu masa dan zaman sahaja tetapi ianya adalah diperintahkan ke atas kita untuk kesemua era dan zaman.

Firman Allah : al-Hajj 40
Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.
 Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Hajj 40) :

Semua rumah-rumah ibadat akan terancam kepada perobohan walaupun rumah-rumah itu merupakan rumah-rumah suci yang didirikan khusus untuk beribadat kepada Allah, kerana ia mengikut  pandangan kebatilan, alasan bahawa rumah-rumah itu banyak disebutkan nama Allah tidak dapat menolaknya daripada perobohan dan tiada yang dapat melindungkan keselamatan rumah-rumah suci itu melainkan (sunnatullah) yang menolak setengah pencerobohan manusia dengan penentangan daripada setengah manusia yang lain, iaitu penolakan dan pertahanan yang dilakukan oleh pembela-pembela aqidah terhadap musuh-musuh mereka yang mencabul kehormatan rumah-rumah suci dan para penghuninya. Kebatilan selalu bersikap sewenang-wenang. Ia tidak berhenti-henti mencabul dan menceroboh kecuali ia ditentang dan dilawan dengan kekuatan yang sama. Kebenaran itu tidak cukup dengan  kebenarannya sahaja untuk melawan pencerobohan kebatilan, malah ia harus mempunyai kekuatan yang dapat melindung dan mempertahankan keselamatannya.     

Allah memerintahkan umat Islam supaya memerangi para pemerintah yang melakukan kerosakan di bumi kerana mereka menjalan dan menguat kuasakan undang-undang manusia ke atas manusia yang mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada manusia. Umat Islam yang diperintahkan supaya berperang di sini adalah sesiapa sahaja yang beragama Islam, samada individu, kumpulan atau kerajaan Islam, dan perang di sini adalah dalam bentuk yang OFENSIF, iaitu menyerang musuh-musuh Islam tanpa terlebih dahulu diserang dan diperangi oleh mereka. Ayat-ayat ini berbentuk UMUM, FINAL dan MUKTAMAD, iaitu ianya tidaklah terhad kepada sesutau masa dan zaman yang tertentu sahaja, malah ianya adalah untuk kesemuanya zaman dan era termasuklah dalam era Jahiliyah. Melalui ayat ini, Allah memerintahkan kita supaya kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi ke atas kerajaan demokrasi Malaysia untuk menghapuskan kerosakan yang lahir akibat daripada sistem pengabdian manusia kepada manusia yang wujud dan beroperasi di dalamnya untuk kemudiannya di gantikan dengan sebuah kerajaan Allah yang akan mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada Allah yang berbentuk adil, selamat dan aman sejahtera.

Firman Allah: al-Baqarah 193Dan berperanglah sehingga tiada lagi fitnah (penindasan) dan jadilah agama untuk Allah.
 Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Baqarah) :

Dasar agung yang disyariatkan oleh Islam di dalam ayat-ayat pertama al-Quran yang diturun mengenai peperangan ini masih lagi berkuat kuasa, dan Aqidah Islam juga masih terus menghadapi orang-orang yang mencerobohinya dan mencerobohi pemeluk-pemeluknya dengan berbagai-bagai cara, dan penindasan dan tindakan-tindakan kejam juga masih terus menimpa orang-orang yang beriman dalam bentuk individu, kelompok-kelompok dan umat-umat seluruhnya pada sesetengah waktu. Dan setiap mereka yang menghadapi penindasan terhadap agamanya dalam apa-apa bentuk sekalipun adalah diwajibkan bangkit melawan dan berperang, dan menegakkan dasar agung yang disyariatkan oeh Islam itu. Oleh sebab itu kelahiran dasar ini merupakan hari lahir yang baru bagi umat manusia.

Ini adalah ayat yang berbentuk UMUM, FINAL dan MUKTAMAD yang tidak terhad dan terikat kepada mana-mana era dan zaman asalkan ianya adalah revolusi dan peperangan oleh sekumpulan umat Islam untuk meruntuh dan menghancurkan kerajaan manusia yang syirik dan kufur. Kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah satu “fitnah”, iaitu penindasan kerana ia menjalankan segala peraturan dan undang-undang manusia, dan selama mana ianya adalah berbentuk sebagai satu “fitnah”, selama itulah Allah memerintahkan setiap individu dan setiap kumpulan umat Islam supaya mereka melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi ke atasnya (kerajaan Malaysia) dalam bentuknya yang OFENSIF, iaitu menyerang sebelum diserang oleh musuh-musuh Islam.

Firman Allah :  Al-Maidah 21Wahai kaumku! Masuklah ke tanah suci (Palestin) yang telah diperintah oleh Allah untuk kamu (memasukinya); dan jangan kamu berbalik undur ke belakang, ( kalau kamu undur) maka kamu kelak akan menjadi orang-orang yang rugi..

Nabi Musa as memerintahkan kaumnya supaya mereka menyerang dan memerangi negeri Palestin yang pada masa itu sedang berada di bawah kekuasaan orang-orang kafir padahal mereka itu (kaum Nabi Musa as) kesemuanya adalah kaum pelarian daripada Mesir yang belum lagi berada di bawah satu kerajaan Islam.

Firman Allah : an-Naml 37
“Kembalilah kepada mereka, maka demi sesungguhnya kami akan mendatangi mereka dengan angkatan tentera yang mereka tidak terdaya untuk menentangnya, dan kami akan mengeluarkan mereka daripada negeri saba’ dengan keadaan hina, menjadi orang-orang tawanan.”

Nabi Sulaiman as mengancam Raja negeri Saba’ bahawa Baginda merancang untuk menyerang dan menaklukkan mereka kerana mereka itu adalah orang-orang yang kafir dan kerajaan mereka itu adalah kerajaan yang kafir. Ini adalah ayat Jihad dan Perang yang bertujuan untuk menghapuskan kerajaan yang kafir untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Islam.

Firman Allah :al-Baqarah 251Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.
 Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran- al-Baqarah) :
Di sini Allah SWT menguat kuasakan perintah-Nya, melaksanakan takdir-Nya dan meletakkan kalimah kebenaran, kebajikan dan kebaikan sebagai kalimah yang tertinggi, iaitu Allah SWT meletakkan hasil pertarungan, pertandingan dan perjuangan itu di tangan kekuatan yang baik dan membina, iaitu pertarungan yang merangsangkan sesuatu yang paling luhur dan mulia yang ada pada kekuatan ini dan menyampaikan kekuatan ini kesetinggi-tinggi darjah kesempurnaan yang telah ditetapkan kepada-Nya dalam hidup ini.
Oleh sebab itulah kumpulan kecil yang beriman dan percaya kepada Allah SWT itu mendapat kemenangan pada akhir perjuangan mereka. Ini ialah kerana mereka melambangkan iradat Allah SWT yang tetinggi yang mahu menolak kerosakan daripada bumi dan menegakkan kebaikan dalam kehidupan manusia. Mereka mendapat kemenangan kerana mereka melambangkan matlamat Ilahi yang tertinggi yang wajar mendapat kemenangan.”

Pada mulanya kaum Muslimin telah di halau keluar dengan kekerasan dan perang daripada negara asal mereka, iaitu Baitul Maqdis oleh kaum kafir, dan mereka terpaksa wujud dan hidup sebagai kaum pelarian di luar kota. Beberapa generasi kemudian setelah menjalani kehidupan sebagai kaum pelarian, Nabi Daud as telah dilantik sebagai ketua satu angkatan Revolusi Islam yang menyerang dan menakluki kembali kota Baitul Maqdis daripada kekuasaan Jalut dan orang-orang kafir, dan selepas itu Baginda dilantik sebagai Raja yang baru. Ini adalah peristiwa Revolusi Islam yang amat gemilang dalam sejarah umat Islam yang turut dimuatkan di dalam al-Quran sebagai satu pengajaran dan contoh tauladan untuk kita ikuti, iaitu agar kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi untuk menghapuskan kerajaan manusia yang kafir dan untuk menggantikannnya dengan sebuah kerajaan Islam pada setiap zaman dan waktu serta di setiap penjuru di bumi kita ini.

Firman Allah :al-Anfal 60
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan daripada pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh  yang lain daripada mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedangkan Allah mengetahuinya. Dan apa yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiayai.
 Saiyyid Qutb (Fizilalil Quran al-Anfal 60):
Islam harus mempunyai kekuatan yang membolehkannya bertindak di bumi untuk membebaskan manusia.
Islam bukannya satu sistem teologi yang dapat direalisasikan sebaik sahaja ia tersemat di dalam hati sebagai akidah dan sebaik sahaja ia ditegakkan sebagai satu peraturan syiar-syiar ibadat dan selepas itu berakhirlah tugasnya, malah Islam adalah satu sistem hidup yang praktikal dan realislistik yang menghadapi berbagai-begai sistem hidup yang lain, yang ditegakkan ke atasnya berbagai-bagai kuasa yang lain dan di belakangnya disokong oleh kekuatan-kekuatan material. Oleh sebab itu Islam tidak mempunyai jalan keluar yang lain untuk menegakkan sistem Rabbani – dari bertindak menghancurkan kekuatan-kekuatan material itu disamping menghancurkan kuasa-kuasa yang melaksanakan sistem-sistem hidup itu dan menentang sistem hidup Rabbani.

Itulah batas keupayaan yang maksima di mana kaum Muslimin tidak boleh cuai dari menyediakan segala punca kekuatan yang mampu diadakan mereka.

Tujuannya ialah untuk menimbulkan perasaan takut di dalam hati musuh-musuh Allah yang sekali gus merupakan musuh-musuh kaum Muslimin di dunia ini, iaitu musuh-musuh yang jelas yang diketahui oleh kaum muslimin dan musuh-musuh yang berada dibelakang yang tidak diketahui mereka atau musuh-musuh yang tidak menunjukkan perseturuan secara terang-terangan terhadap mereka, sedangkan Allah mengetahui rahsia-rahsia dan hakikat-hakikat mereka. Kumpulan musuh-musuh ini akan merasa gentar terhadap kekuatan Islam walaupun kekuatan itu belum lagi menghentam mereka. Kaum muslimin diperintah supaya menjadikan kuat dan supaya mereka mengumpulkan segala punca kekuatan yang mampu dikumpulkan mereka agar mereka ditakuti dan digeruni di muka bumi ini, dan agar kalimatullah terletak ditempat yang paling tinggi, dan agar seluruh ketaatan (agama) tertentu kepada Allah sahaja.

Ini adalah ayat Medinah yang berbentuk UMUM, KEKAL, FINAL dan MUKTAMAD yang dimaksudkan untuk kesemua zaman yang dipertanggungjawabkan ke atas setiap individu Muslim. Allah memerintahkan kita agar kita menyediakan segala kekuatan kewangan, teknologi dan ketenteraan untuk menakut, menggerun dan mengancam serta untuk menyerang dan memerangi dalam bentuknya yang OFENSIF terhadap orang-orang kafir yang memusuhi kita.

Allah memerintahkan kita bertubi-tubi melalui ayat-ayat-Nya yang jelas dan terang supaya kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi untuk menghapuskan kerajaan manusia yang kafir seperti kerajaaan demokrasi Malaysia kita ini atau mana-mana kerajaan manusia yang kafir sekalipun dan untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah kerajaan Islam. Hukum berperang dalam Islam yang jelas dan terang seperti mana yang dibicarakan di sini adalah dinafikan oleh Hizbu at-Tahrir. Ini bererti Hizbu at-Tahrir menafikan hukum perang dalam Islam dan juga menafikan ayat-ayat Allah yang juga adalah jelas dan terang. Ini adalah sikap dan perbuatan yang kafir yang mengkafirkan Hizbu at-Tahrir dan para pengikut mereka. Hizbu at-Tahrir adalah pertubuhan yang kafir ciptaan Taqiyuddin al-Nabhani seorang agen Yahudi yang bertujuan untuk merosakkan agama Islam dan umat Islam.

Rasulullah saw sendiri tidak pernah bersabda bahawa metod perjuangan Islam adalah NUSSRAH, iaitu menunggu kemunculan golongan Islam yang lain untuk membantu dan berperang bagi pihak dan untuk kita, sebaliknya Baginda bersabda bahawa Baginda diutuskan untuk memerangi orang-orang kafir sehingga mereka itu mengucap dua kalimah syahadah, dan perintah Baginda seperi ini adalah dipertanggungjawabkan ke atas setiap individu umat Islam dan untuk kesemua masa dan zaman berkekalan.
Dalam memperkatakan mengenai metod Nussrah, kita ingin bertanya kepada puak Hizbu at-Tahrir mengenai perkara-perkara berikut :

1. Mengenai golongan para pejuang Islam yang memberi Nussrah ini, kita ingin bertanya - siapakah golongan mereka ini, siapakah yang mewujudkan mereka ini, bagai mana mereka ini diwujudkan, apakah dasar-dasar dan metod perjuangan mereka, bagai manakah cara-cara perjuangan mereka yang membolehkan mereka untuk mengumpulkan segala kekuatan ketenteraan dan ekonomi sehingga mereka berkemampuan untuk melawan musuh-musuh kita sedangkan mereka ini kesemuanya adalah umat Islam daripada bumi dan negara Jahiliyah kita ini yang sama?

2. Para pejuang Islam tidak dibolehkan untuk melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi terhadap sesuatu kerajaan manusia yang syirik dan kufur – ini adalah satu hukum Islam yang sah dan “legitimate” mengikut pendapat Hizbu at-Tahrir. Dalam pada itu, kita dibolehkan oleh metod Nussrah ini untuk mendapat pertolongan daripada para pejuang Islam yang lain yang akan meruntuh dan menghapuskan kerajaan manusia yang syirik dan kufur ini dan yang akan merampas kuasa pemerintahan daripada kerajaan manusia ini melalui Jihad, Perang dan Revolusi. Apakah ini tidak bererti kewujudan percanggahan dan kontradiksi dalam metod Nussrah yang menjadi pegangan dan amalan puak Hizbu at-Tahrir?

3. Metod Nussrah ini adalah metod perjuangan Islam yang betul sedangkan metod Jihad, Perang dan Revolusi yang diamalkan oleh para pejuang Islam yang memberi Nussrah kepada puak Hizbu at-Tahrir ini adalah metod yang tidak betul mengikut pegangan dan amalan puak Hizbu at-Tahrir  sendiri - mengapakah pula puak Hizbu at-Tahrir ini meminta atau mengharapkan golongan Islam yang tidak betul ini untuk membantu dan memberi pertolongan kepada mereka?

4.  Mengapakah Hizbu at-Tahrir (HT) tidak menyeru para pejuang Islam yang akan membantu mereka ini agar mereka ini (para pembantu) ikut cara mereka, iaitu cara Nussrah, kerana sememangnya mereka meyakini bahawa metod Nussrah ini adalah metod Islam yang betul sedangkan metod perjuangan para pembantu mereka ini adalah metod yang tidak betul kerana mereka itu berjuang melalui Jihad, Perang dan Revolusi ?

5.  Mengapakah Hizbu at-Tahrir membiarkan mereka ini, iaitu golongan yang memberi Nussrah ini, untuk kekal dalam keadaan mereka yang tidak betul seperti ini?

6.  Mengapakah Hizbu at-Tahrir menjadikan pertolongan daripada golongan yang tidak betul di sisi Allah swt ini sebagai sebahagian daripada metod perjuangan mereka yang dianggapkan oleh mereka sebagai metod yang sah dan benar di sisi Allah swt ?

7.  Apakah pihak Muslim yang memberi pertolongan dan bantuan ini sememangnya sudahpun sedar dan bersetuju sejak daripada awal-awal lagi bahawa peranan dan perjuangan mereka ini adalah semata-mata hanyalah untuk membantu dan menolong puak Hizbu at-Tahrir sahaja agar mereka ini dapat mengambil alih kuasa pemerintahan yang akan membolehkan mereka ini untuk menjalankan segala peraturan dan undang-undang Allah?

8.  Mengapakah pihak Muslim yang memberi pertolongan dan bantuan ini tidak mahu melantik orang-orang daripada kalangan mereka itu sendiri untuk berkuasa dan memerintah secara Islam di dalam Negara Islam yang diwujudkan oleh mereka ini, iaitu Negara Islam yang diwujudkan oleh mereka melalui perjuangan Jihad, Perang dan Revolusi, mengapakah mereka ini adalah begitu baik hati sekali sehingga sanggup untuk menyerahkan kuasa pemerintahan negara secara percuma kepada puak Hizbu at-Tahrir ini – apakah ada sesuatu keistimewaan yang dimiliki Hizbu at-Tahrir pada pandangan mereka?

9. Tidakkah ini juga bererti bahawa metod Nussrah ini adalah metod yang tidak lengkap dan sempurna kerana ia memerlukan kepada kewujudan satu golongan yang lain yang ditugaskan khas untuk menyerang dan berperang bagi pihak dan untuk Hizbu at-Tahrir yang mengamalkan metod Nussrah ini?

10. Apakah yang akan terjadi sekiranya para pejuang Islam yang akan memberi bantuan dan pertolongan kepada Hizbu at-Tahrir ini turut ikut cara dan metod perjuangan mereka, iaitu ikut cara dan metod Nussrah dengan meninggalkan metod perjuangan melalui Jihad, Perang dan Revolusi -  tidakkah ini bererti bahawa pihak Hizbu at-Tahrir ini tidak lagi boleh berharap untuk mendapatkan bantuan daripada mereka ini atau daripada sesiapapun lagi, dan tidakkah ini bererti bahawa puak Hizbu at-Tahrir ini sekali-kali tidak boleh berharap untuk menghapuskan musuh-musuh mereka ini nanti, tidakkah ini bererti bahawa puak Hizbu at-Tahrir tidak akan berkemungkinan untuk mencapai kejayaan dalam perjuangan mereka selagi mereka mengamalkan metod Nussrah dalam perjuangan mereka, dan tidakkah ini merupakan fakta-fakta yang konkerit yang membuktikan bahawa metod Nussrah ini adalah metod perjuangan yang sama sekali tidak “viable” dan pragmatik?

11.  Mengapakah pihak Hizbu at-Tahrir tidak ikut cara perjuangan para pejuang Islam yang memberi Nussrah ini kerana kemungkinan besar metod perjuangan mereka ini adalah metod Islam yang betul?

Amat banyak percanggahan dan kecelaruan dalam pemikiran Hizbu at-Tahrir yang tidak terhurai dengan jelas dan terang, dan jawapan kepada semua persoalan yang kita timbulkan di sini hanyalah satu sahaja, iaitu metod NUSSRAH ini adalah metod yang tahyul yang langsung tidak masuk akal, yang bertentangan dengan al-Quran, Sunnah dan Sirah kerana ianya adalah rekaan kaum Yahudi yang bertujuan untuk mengeliru dan membingungkan kita sahaja agar kita terpesong dan menyeleweng daripada jalan dan metod perjuangan Islam yang benar daripada Allah dan Rasul-Nya. Tidak wujud seorang pun daripada kalangan ulama kita yang muktabar, baik Salaf mahupun Khalaf, yang mengatakan bahawa Metod perjuangan Islam adalah NUSSRAH, sebaliknya mereka kesemuanya sepakat mengatakan bahawa Jihad, Perang dan Revolusi adalah metod Islam daripada Allah dan Rasul-Nya dengan dalil-dalil daripada ayat-ayat al-Quran dan Hadis-hadis  yang sahih serta yang kesemuanya ini adalah jelas dan terang. 


Sekian, terima kasih.


Wan Solehah al-Halabani

Lubok Terua, Temerloh, PAHANG DM